PDA

Bekijk Volledige Versie : Weer moslima’s van school gestuurd



deleted user
19-10-04, 15:55
gewist

Julien
19-10-04, 16:03
Geplaatst door deleted user
[B]Een tragisch voorbeeld is de scholiere van Turkse afkomst
Cennet. Vanwege religieuze overtuiging wilde Cennet onder geen beding
zonder hoofdbedekking naar school gaan. Maar haar vasthoudendheid
leidde ertoe, dat zij een maand lang van 's morgens tot 's avonds in
een soort cel door de schoolleiding 'verhoord' werd.

"Toen de school op 2 oktober begon, ben ik met mijn hoofddoek naar
school gegaan. Zodra de schoolleiding mij zag, werd ik naar een klein
kamertje gebracht" berichtte Cennet tijdens een persconferentie in
Parijs. Steeds weer werd haar gevraagd haar hoofddoek af te doen.
Maar Cennet hield voet bij stuk. Zij probeerde tevergeefs de
schoolleiding ervan te overtuigen dat ze de hoofddoek uit religieuze
overtuiging droeg en niet om het 'seculiere Frankrijk' te provoceren.
Maar de schoolleiding had daar geen begrip voor. Integendeel: de
vijftienjarige leerlinge werd uitgescholden, bedreigd en van
onrechtmatig gedrag beschuldigd. Cennet kon de psychische en fysieke
druk niet langer aan en wilde aan de situatie een einde
maken. "Daarom nam ik het initiatief om mijn haar af te scheren, in
de hoop op die manier aan het onderwijs te kunnen deelnemen", zegt de
vertwijfelde scholiere. In deze toestand werd Cennet slechts twee
dagen op school geduld. Ook haar skinhead werd als te provocatief
ervaren en het vernederde meisje werd gedwongen de school te verlaten.

Als dit waar is (bron is dubieus) dan is deze school echt veel te ver gegaan. Het is een schande voor de Franse Republiek en haar uitgangspunten en schaadt de goede bedoelingen van de anti-religieuze symbolen-wet.
Aan de andere kant moet dit Turkse meisje ook accepteren dat in Frankrijk nou eenmaal andere regels gelden dan in haar conservatieve familie. Ze heeft op een fundamentalistische manier gereageerd (kaalscheren) en op die manier bereik je ook niks in het leven. Ik vraag me ook af hoever haar familie/relaties hiermee hebben bemoeid.


90 gevallen
bekend van islamitische scholieren die nu in Turkije of België naar
school gaan.

Hier moet ik wel om lachen. Hoe kan dat nou? Turkije kent dezelfde anti-religieuze symbolen-wet en Belgie denkt er openlijk over om deze wet ook in te voeren. Dit klopt dus gewoon niet.

mark61
19-10-04, 19:12
Geplaatst door deleted user
...Bij het "Komité voor hoofddoekvraagstukken" zijn 90 gevallen
bekend van islamitische scholieren die nu in Turkije (...) naar
school gaan. ...

Die is goed.

De overige paar honderdduizend gaan dus gewoon naar school. Een nationwide drama is het blijkbaar niet.

mark61
20-10-04, 17:29
Geplaatst door deleted user
De dochters van de Turkse premier Recep Tayyip Erdogan van de islamitische AKP-partij (Adalet ve Kalkinma Partisi) studeren in Amerika omdat ze hun hoofddoek niet willen afzetten. In Turkije is het voor vrouwen verboden om op school of in een openbaar gebouw (in publieke functies) een hoofddoek te dragen.

...[/B]

Dit verhaal bevestigt dus Juul's en mijn verbazing. Het is geklets dat hoofddoekdraagsters naar TR vluchten. Dat maakt het hele verhaal een beetje twijfelachtig.

Overigens stuurt elke rijke Turk zijn kinderen naar het rijk van de Grote Satan, dus in dit geval riekt zijn verklaring naar hypocrisie. Waarom gaan ze niet next door in Bulgarije of Iran studeren? Hoofddoekjes geen probleem.

Olive Yao
21-10-04, 17:40
Geplaatst door deleted user
Arst Abdullah Micent zet zich voor getroffen Franse moslima's in.

Sinds in Frankrijk het hoofddoekverbod voor scholieren is aangenomen, zorgt dit voor protestacties door de gedupeerden. "De regering in Parijs probeert de indruk te wekken dat het verbod in Frankrijk geaccepteerd is. Dat is echter niet waar" zegt Milcent. Zo gingen enkele moslimmeisjes ondanks het verbod met hun hoofddoek naar school. Succes hadden ze niet. De scholen stelden zich hard op en lieten geen uitzonderingen toe. Of de hoofddoek moest af, of de meisjes moesten naar huis. Enkele scholen boden zelfs thuisonderwijs aan om het de moslima's onmogelijk te maken via de rechter toegang tot het onderwijs te eisen.
Dat hoeft de reden niet te zijn. Waarom zouden ze niet naar de rechter mogen gaan? Er zijn de afgelopen 100 jaar al heel wat "laïciteits-rechtszaken" geweest, en in de zaken die ik ken namen de rechters volgens mij juiste beslissingen.
Misschien boden de scholen thuisonderwijs aan om behulpzaam te zijn.


Maar Cennet hield voet bij stuk. Zij probeerde tevergeefs de schoolleiding ervan te overtuigen dat ze de hoofddoek uit religieuze overtuiging droeg en niet om het 'seculiere Frankrijk' te provoceren. Maar de schoolleiding had daar geen begrip voor.

Terecht. Het is nl. bij uitstek geen argument dat ze haar hoofddoek uit religieuze overtuiging draagt, want neutraliteit is nu juist dat je je levens- en wereldbeschouwing niet manifesteert op bepaalde plaatsen.

Het probleem ontstaat omdat moslims menen dat ze hun godsdienst wel overal moeten kunnen manifesteren. Allicht komt dat mede omdat ze daar in moslimse landen aan gewend zijn, en omdat ze het ook in Europa van sommige godsdienstige opvoeders leren.


Kritiek dat hij een 'fundamentalist' is, die jonge meisjes onder dwang een hoofddoek wil opleggen wijst hij van de hand. "Ik ben Straatsburger. Men kent mij hier en weet wie ik ben" zucht Milcent gelaten en kondigt aan zich voor de rechten van islamitische vrouwen in Frankrijk te zullen blijven inzetten.
Deze uitspraak veronderstelt zo te zien dat zij er recht op hebben hun hoofddoekjes op school te dragen. Als hij die veronderstelling niet motiveert maar als vanzelfsprekend aanneemt, kun je hem wel fundamentalist noemen.

Zwarte Schaap
22-10-04, 11:58
Weer moslima’s van school gestuurd

Inmiddels zitten 7 Franse leerlingen thuis

PARIJS (AP) - Opnieuw zijn donderdag in Frankrijk moslimmeisjes van school gestuurd omdat zij weigeren hun hoofddoekje af te doen. Het gaat om twee leerlingen van middelbare scholen in Flers, in Normandië. Dat heeft de schoolinspectie in de regio gemeld.
.
Dinsdag werden voor het eerst scholieren geschorst als gevolg van het hoofddoekjesverbod, dat dit schooljaar van kracht is gegaan. In totaal zeven leerlingen hebben te horen gekregen dat zij niet meer welkom zijn. Naar verwachting volgen binnenkort meer schorsingen. Enkele tientallen leerlingen van scholen verspreid over Frankrijk weigeren zich neer te leggen bij het verbod op het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen.
.
Sinds de invoering van het hoofddoekjesverbod zijn 600 gevallen gemeld van scholieren die zich niet aan de nieuwe regels willen houden. Het merendeel daarvan is opgelost in gesprekken met de schoolleiding. De meeste betrokkenen zijn moslimmeisjes, maar er zijn bijvoorbeeld ook sikhs die weigeren hun tulband af te doen. Drie sikhs die van hun school in een buitenwijk van Parijs geen lessen meer mogen volgen, hebben een rechtszaak tegen de school aangespannen.
.
Leerplichtige leerlingen die worden geschorst, zijn verplicht onderwijs te volgen op een particuliere school, per correspondentie of op een andere manier.
.
Frankrijk heeft met 5 miljoen moslims de grootste islamitische gemeenschap van Europa. De invoering van het hoofddoekjesverbod leidde tot grote consternatie, ook onder moslims in het buitenland. In Irak zijn twee Franse journalisten gegijzeld door extremisten die eisen dat Frankrijk het verbod intrekt. De twee zitten sinds augustus vast.


Bron: Reformatorisch Dagblad 22/10/04

RinC
22-10-04, 12:40
http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg



:verward:

David
22-10-04, 12:40
Geplaatst door RinCoonie



:verward:


Schandalig!

nl-x
22-10-04, 12:50
Geplaatst door RinCoonie
http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg



:verward: :boos:

Tomas
22-10-04, 13:04
Geplaatst door RinCoonie
http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg



:verward:

Heb je ook een context bij die foto?

mark61
22-10-04, 13:16
Geplaatst door Tomas
Heb je ook een context bij die foto?

Wou ik net vragen. Komt van een heel vage website.

nl-x
22-10-04, 14:59
Hoeveel context moet je r nog bij hebben? De politie weet op die foto nergens aan te trekken, dan aan de hoofddoek... Stel die hoofddoek had ze niet op, en ze wouden nog steeds die vrouw tegenhouden, hadden ze haar dan aan de haren getrokken?!

Tomas
22-10-04, 15:00
Geplaatst door nl-x
Hoeveel context moet je r nog bij hebben? De politie weet op die foto nergens aan te trekken, dan aan de hoofddoek... Stel die hoofddoek had ze niet op, en ze wouden nog steeds die vrouw tegenhouden, hadden ze haar dan aan de haren getrokken?!

Een link naar de site waar het vandaan komt is in dit geval zeker ook teveel gevraagd? Ik kan niet eens zien waar deze foto is gemaakt. Frankrijk?

mark61
22-10-04, 15:03
Geplaatst door Tomas
Een link naar de site waar het vandaan komt is in dit geval zeker ook teveel gevraagd? Ik kan niet eens zien waar deze foto is gemaakt. Frankrijk?

URL http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg

zoek je www.matchnet.com, krijg je een dating site (?)

Tomas
22-10-04, 15:05
Geplaatst door mark61
URL http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg

zoek je [url]www.matchnet.com, krijg je een dating site (?)

Daarom kan ik ook geen context vinden.

Siah
22-10-04, 15:32
Geplaatst door deleted user

Arst Abdullah Micent zet zich voor getroffen Franse moslima's in.

Dr Thomas Milcent is een succesvolle arts in de Straatsburgse wijk
Schiltheim en misshien ook de bekendsts Franse moslim in de regio.
Milcents praktijk trekt niet alleen zieke moslims, maar is ook een
belangrijk centrum van het "Komité 15 maart". In maart werd in
Frankrijk de wet die religieuze uitingen op openbare scholen verbiedt
aangenomen, waardoor de hoofddoek op scholen niet meer gedragen mag
worden. Sinds 1989 zorgt de arts al voor juridische bijstand aan
islamitische vrouwen. Milcent adviseert over strategiën, zorgt voor
advocaten en spreekt met gedupeerde vrouwen. Dit engagement zorgt
voor veel positieve reacties uit heel Frankrijk. "In de nieuwe
islamitische vergadering in Parijs behoor ik bij de moslims die niet
zijn aangesteld, maar gekozen zijn, zegt de arts met een knipoog. […]


Creative activism!



Sinds in Frankrijk het hoofddoekverbod voor scholieren is aangenomen,
zorgt dit voor protestacties door de gedupeerden. "De regering in
Parijs probeert de indruk te wekken dat het verbod in Frankrijk
geaccepteerd is. Dat is echter niet waar" zegt Milcent. Zo gingen
enkele moslimmeisjes ondanks het verbod met hun hoofddoek naar
school. Succes hadden ze niet. De scholen stelden zich hard op en
lieten geen uitzonderingen toe. Of de hoofddoek moest af, of de
meisjes moesten naar huis. Enkele scholen boden zelfs thuisonderwijs
aan om het de moslima's onmogelijk te maken via de rechter toegang
tot het onderwijs te eisen.

een glimp van on-ze ' ' democratie' ';
nu nog steeds zijn er mens-en die dat term g-e-b-ruiken. :hardlach:

Hoewel vele jonge moslima's onder de druk bezweken zijn, zijn alleen al bij het Komité in Schiltheim 70 gevallen
bekend van meisjes die voet bij stuk hielden. Zij werden door de scholen direct geïsoleerd en in één op één-gesprekken onder druk gezet om de hoofddoek toch af te doen. Een tragisch voorbeeld is de scholiere van Turkse afkomst Cennet. Vanwege religieuze overtuiging wilde Cennet onder geen beding zonder hoofdbedekking naar school gaan.

Maar haar vasthoudendheid leidde ertoe, dat zij een maand lang van 's morgens tot 's avonds in een soort cel door de schoolleiding 'verhoord' werd.

"Toen de school op 2 oktober begon, ben ik met mijn hoofddoek naar
school gegaan. Zodra de schoolleiding mij zag, werd ik naar een klein
kamertje gebracht" berichtte Cennet tijdens een persconferentie in
Parijs. Steeds weer werd haar gevraagd haar hoofddoek af te doen.
Maar Cennet hield voet bij stuk. Zij probeerde tevergeefs de
schoolleiding ervan te overtuigen dat ze de hoofddoek uit religieuze
overtuiging droeg en niet om het 'seculiere Frankrijk' te provoceren.
Maar de schoolleiding had daar geen begrip voor. Integendeel: de
vijftienjarige leerlinge werd uitgescholden, bedreigd en van
onrechtmatig gedrag beschuldigd. Cennet kon de psychische en fysieke
druk niet langer aan en wilde aan de situatie een einde
maken. "Daarom nam ik het initiatief om mijn haar af te scheren, in
de hoop op die manier aan het onderwijs te kunnen deelnemen", zegt de
vertwijfelde scholiere. In deze toestand werd Cennet slechts twee
dagen op school geduld. Ook haar skinhead werd als te provocatief
ervaren en het vernederde meisje werd gedwongen de school te verlaten.

http://www.maroc.nl/photopost/data/3049/28887112.gif



Nu zoekt Cennet Doganay naar een mogelijkheid haar schoolloopbaan op
een privéschool te vervolgen. Ze wil eindelijk weer een normaal leven
hebben, zonder represailles en discriminatie. En zij is niet de
enige. Bij het "Komité voor hoofddoekvraagstukken" zijn 90 gevallen
bekend van islamitische scholieren die nu in Turkije of België naar
school gaan. En de telefoon staat nog steeds roodgloeiend. Intussen
zijn ook minstens 25 gevallen bekend van moslima's die juridische
stappen hebben ondernomen. Abdullah Milcent ondersteunt deze meisjes.
Kritiek dat hij een 'fundamentalist' is, die jonge meisjes onder
dwang een hoofddoek wil opleggen wijst hij van de hand. "Ik ben
Straatsburger. Men kent mij hier en weet wie ik ben" zucht Milcent
gelaten en kondigt aan zich voor de rechten van islamitische vrouwen
in Frankrijk te zullen blijven inzetten.

Islamische Zeitung, 17/10/2004
Vertaling: Hendrik Jan Bakker

:roken:

Siah
22-10-04, 15:43
http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg



:verward:

http://www.maroc.nl/photopost/data/3049/28887.jpg

Tomas
22-10-04, 20:15
Geplaatst door deleted user
Weer Franse moslima’s geschorst om hoofddoekje

PARIJS (AP) – Opnieuw zijn donderdag in Frankrijk moslimmeisjes van school gestuurd omdat zij weigeren hun hoofddoekje af te doen. Het gaat om twee leerlingen van middelbare scholen in Flers, in Normandië. Dat heeft schoolinspectie in de regio gemeld.

Dinsdag werden voor het eerst scholieren geschorst als gevolg van het hoofddoekjesverbod dat dit schooljaar van kracht is gegaan. In totaal kregen nu zeven leerlingen kregen te horen dat zij niet meer welkom zijn. Naar verwachting volgen deze week meer schorsingen. Enkele tientallen leerlingen van scholen verspreid over Frankrijk weigeren zich neer te leggen bij het verbod op het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen. Sinds de invoering van het hoofddoekjesverbod zijn zeshonderd gevallen gemeld van scholieren die zich niet aan de nieuwe regels willen houden. Het merendeel daarvan is opgelost in gesprekken met de schoolleiding. De meeste betrokkenen zijn moslimmeisjes, maar er zijn bijvoorbeeld ook sikhs die weigeren hun tulband af te doen. Drie sikhs die van hun school in een buitenwijk van Parijs geen lessen meer mogen volgen, hebben een rechtszaak aangespannen tegen de school.

Leerplichtige leerlingen die worden geschorst, zijn verplicht onderwijs te volgen bij een particuliere school, per correspondentie of op een andere manier. Frankrijk heeft met vijf miljoen moslims de grootste islamitische gemeenschap van Europa. De invoering van het hoofddoekjesverbod leidde tot grote consternatie, ook onder moslims in het buitenland. In Irak zijn twee Franse journalisten gegijzeld door extremisten die eisen dat Frankrijk het verbod intrekt. De twee zitten al twee maanden vast.

RD


http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg

Die foto komt nog altijd van die wazige site. Hie zit het nou Bilal, kan je ook een links plaatsen naar dit artikel waarbij die foto staat. Of te wel kan iemand de context van die foto geven?

Tomas
22-10-04, 21:37
Geplaatst door deleted user


http://photo6.matchnet.com/alpha/2004/10/22/03/71954221.jpg

De foto is offline...

Bilal, is dit nou provocatief bedoeld of ben je nou echt zo naief?

Olive Yao
22-10-04, 22:06
Geplaatst door deleted user
Dat is geheel in overeenstemming met het beleid.

Je moet je kleden en gedragen naar Franse (Lees: seculiere) maatstaven. En als je dat niet wilt, dan word je gedwongen.
De fransen geven dan ook redenen voor die maatstaven, waarvan ik vooralsnog in de verste verte geen weerlegging gelezen heb.

Ik lees alleen maar de eindeloze herhaling dat moslims de vrijheid moeten hebben om hun godsdienst overal, althans ook op school, te manifesteren.

Die maatstaven zijn ook niet "seculier". Ze gaan over begrenzing van macht en over waarborgen van vrijheid en gelijkheid van verschillende levens- en wereldbeschouwingen (godsdienstig of niet).

Tamelijk uniek in de wereld, Europa in de moderne tijd.

MAGICA ARABICA
23-10-04, 01:52
Geplaatst door Olive Yao
De fransen geven dan ook redenen voor die maatstaven, waarvan ik vooralsnog in de verste verte geen weerlegging gelezen heb. Hoe kan een hoofddoek dragende meisje, scheiding van kerk en staat in gevaar brengen?



Ik lees alleen maar de eindeloze herhaling dat moslims de vrijheid moeten hebben om hun godsdienst overal, althans ook op school, te manifesteren.
Manifesteren? Je kan je woorden makkelijk uitkiezen!

Praktiseren is het juiste woord. Als hoofddoek een politieke stroming vertegenwoordigt, dan kan ik tientallen kledingstukken en symbolen opnoemen die van school dienen te worden geband.

Je kan leerlingen net zo goed in schooluniformen kleden.



Tamelijk uniek in de wereld, Europa in de moderne tijd. Uniek?

Nog nooit van Oezbekistan, China, Turkije, Cuba, Vietnam en N-Korea gehoord?


Die maatstaven zijn ook niet "seculier". Ze gaan over begrenzing van macht en over waarborgen van vrijheid en gelijkheid van verschillende levens- en wereldbeschouwingen (godsdienstig of niet).
Kan je dan niet beter richten op het bestrijden van Banlieu`s?
Het bestrijden van discriminatie?

Tuurlijk niet! Men zoekt liever een makkelijke weg op, dan de echte problemen aanpakken.

Wil je fundamentalisme bestrijden? Pak dan de ghetto`s aan die menig Franse voorsteden geworden zijn.

Aanpakken van hoofddoekjes is niets anders dan een cosmetische ingreep, die de bestaande problemen onder de mantel van scheiding van kerk en staat camoufleert.

nari
23-10-04, 09:46
Geplaatst door deleted user

Arst Abdullah Micent zet zich voor getroffen Franse moslima's in.

Dr Thomas Milcent is een succesvolle arts in de Straatsburgse wijk
Schiltheim en misshien ook de bekendsts Franse moslim in de regio.
Milcents praktijk trekt niet alleen zieke moslims, maar is ook een
belangrijk centrum van het "Komité 15 maart". In maart werd in
Frankrijk de wet die religieuze uitingen op openbare scholen verbiedt
aangenomen, waardoor de hoofddoek op scholen niet meer gedragen mag
worden. Sinds 1989 zorgt de arts al voor juridische bijstand aan
islamitische vrouwen. Milcent adviseert over strategiën, zorgt voor
advocaten en spreekt met gedupeerde vrouwen. Dit engagement zorgt
voor veel positieve reacties uit heel Frankrijk. "In de nieuwe
islamitische vergadering in Parijs behoor ik bij de moslims die niet
zijn aangesteld, maar gekozen zijn, zegt de arts met een knipoog. […]

Sinds in Frankrijk het hoofddoekverbod voor scholieren is aangenomen,
zorgt dit voor protestacties door de gedupeerden. "De regering in
Parijs probeert de indruk te wekken dat het verbod in Frankrijk
geaccepteerd is. Dat is echter niet waar" zegt Milcent. Zo gingen
enkele moslimmeisjes ondanks het verbod met hun hoofddoek naar
school. Succes hadden ze niet. De scholen stelden zich hard op en
lieten geen uitzonderingen toe. Of de hoofddoek moest af, of de
meisjes moesten naar huis. Enkele scholen boden zelfs thuisonderwijs
aan om het de moslima's onmogelijk te maken via de rechter toegang
tot het onderwijs te eisen.

Hoewel vele jonge moslima's onder de druk bezweken zijn, zijn alleen
al bij het Komité in Schiltheim 70 gevallen bekend van meisjes die
voet bij stuk hielden. Zij werden door de scholen direct geïsoleerd
en in één op één-gesprekken onder druk gezet om de hoofddoek toch af
te doen. Een tragisch voorbeeld is de scholiere van Turkse afkomst
Cennet. Vanwege religieuze overtuiging wilde Cennet onder geen beding
zonder hoofdbedekking naar school gaan. Maar haar vasthoudendheid
leidde ertoe, dat zij een maand lang van 's morgens tot 's avonds in
een soort cel door de schoolleiding 'verhoord' werd.

"Toen de school op 2 oktober begon, ben ik met mijn hoofddoek naar
school gegaan. Zodra de schoolleiding mij zag, werd ik naar een klein
kamertje gebracht" berichtte Cennet tijdens een persconferentie in
Parijs. Steeds weer werd haar gevraagd haar hoofddoek af te doen.
Maar Cennet hield voet bij stuk. Zij probeerde tevergeefs de
schoolleiding ervan te overtuigen dat ze de hoofddoek uit religieuze
overtuiging droeg en niet om het 'seculiere Frankrijk' te provoceren.
Maar de schoolleiding had daar geen begrip voor. Integendeel: de
vijftienjarige leerlinge werd uitgescholden, bedreigd en van
onrechtmatig gedrag beschuldigd. Cennet kon de psychische en fysieke
druk niet langer aan en wilde aan de situatie een einde
maken. "Daarom nam ik het initiatief om mijn haar af te scheren, in
de hoop op die manier aan het onderwijs te kunnen deelnemen", zegt de
vertwijfelde scholiere. In deze toestand werd Cennet slechts twee
dagen op school geduld. Ook haar skinhead werd als te provocatief
ervaren en het vernederde meisje werd gedwongen de school te verlaten.

Nu zoekt Cennet Doganay naar een mogelijkheid haar schoolloopbaan op
een privéschool te vervolgen. Ze wil eindelijk weer een normaal leven
hebben, zonder represailles en discriminatie. En zij is niet de
enige. Bij het "Komité voor hoofddoekvraagstukken" zijn 90 gevallen
bekend van islamitische scholieren die nu in Turkije of België naar
school gaan. En de telefoon staat nog steeds roodgloeiend. Intussen
zijn ook minstens 25 gevallen bekend van moslima's die juridische
stappen hebben ondernomen. Abdullah Milcent ondersteunt deze meisjes.
Kritiek dat hij een 'fundamentalist' is, die jonge meisjes onder
dwang een hoofddoek wil opleggen wijst hij van de hand. "Ik ben
Straatsburger. Men kent mij hier en weet wie ik ben" zucht Milcent
gelaten en kondigt aan zich voor de rechten van islamitische vrouwen
in Frankrijk te zullen blijven inzetten.

Islamische Zeitung, 17/10/2004
Vertaling: Hendrik Jan Bakker

Het is inderdaad een groot schande.

Siah
23-10-04, 11:29
:ergleuk:


Geplaatst door Tomas
Heb je ook een context bij die foto?

Afrux
23-10-04, 11:38
We moeten het probleem niet groter maken dan het is.

Op de 5 miljoen moslims in Frankrijk zijn 70 vrouwen die zich niet aan de wet houden.

mark61
23-10-04, 11:59
Geplaatst door Afrux
We moeten het probleem niet groter maken dan het is.

Op de 5 miljoen moslims in Frankrijk zijn 70 vrouwen die zich niet aan de wet houden.

Dat had ik ook al eens opgemerkt maar dat schijnt geen argument te zijn. Op die 5 miljoen zijn misschien 1 miljoen schoolgaande meisjes, maar dan nog.

nl-x
23-10-04, 12:05
Geplaatst door Afrux
We moeten het probleem niet groter maken dan het is.

Op de 5 miljoen moslims in Frankrijk zijn 70 vrouwen die zich niet aan de wet houden.
Hoeveel van die 5 miljoen is een naar een publieke school gaande meisje dat een hoofddoek vraagt?

Zo maak je het wel heel makkelijk, lummel.

mark61
23-10-04, 12:08
Lummel? :hihi:

nl-x
23-10-04, 12:13
Geplaatst door mark61
Dat had ik ook al eens opgemerkt maar dat schijnt geen argument te zijn. Op die 5 miljoen zijn misschien 1 miljoen schoolgaande meisjes, maar dan nog.
Dat ook niet eens.

Van de 5 miljoen zullen er wel 2,5 miljoen vrouw zijn. Ingedeeld over alle leeftijden... Bestaat er een Frans CBS ? Ik zou zeggen dat misschien 1 op 12 daarvan (5 jaren middelbare school uit een pessimistisch gemiddeld leven van 60) daarvan naar de middelbare school gaat. Hiervan zal (wilde gok) misschien wel 1 op 5 naar een niet-openbare school gaan. (4 op 5 dus wel)

Ik GOK dan ergens rond de 167 duizend meisjes.

Daarnaast zijn 2 dingen belangrijk:
- Is die 5 miljoen wel onderbouwd?
- Tel in plaats van de 70 meisjes (wat vast wel onderbouwd zal zijn, afin) het aantal meisjes op dat wél al bezweken is onder deze absurde wetgeving.

Maargoed, dit alleen maar omdat cijfers blijkbaar iets voor jullie goedpraten. Blijkbaar zijn 3 klaslokalen vol meisjes niet genoeg voor jullie om je over te bekommeren.

mark61
23-10-04, 12:23
Geplaatst door nl-x
Dat ook niet eens.

Van de 5 miljoen zullen er wel 2,5 miljoen vrouw zijn. Ingedeeld over alle leeftijden... Bestaat er een Frans CBS ? Ik zou zeggen dat misschien 1 op 12 daarvan (5 jaren middelbare school uit een pessimistisch gemiddeld leven van 60) daarvan naar de middelbare school gaat. Hiervan zal (wilde gok) misschien wel 1 op 5 naar een niet-openbare school gaan.

Ik GOK dan ergens rond de 167 duizend meisjes.

Daarnaast zijn 2 dingen belangrijk:
- Is die 5 miljoen wel onderbouwd?
- Tel in plaats van de 70 meisjes (wat vast wel onderbouwd zal zijn, afin) het aantal meisjes op dat wél al bezweken is onder deze absurde wetgeving.

Maargoed, dit alleen maar omdat cijfers blijkbaar iets voor jullie goedpraten. Blijkbaar is 3 klaslokalen vol meisjes niet genoeg voor jullie om je over te bekommeren.

Het verbod geldt neem ik aan ook voor lagere scholen; veel moslima's dragen op die leeftijd ook al een hoofddoek. In aanmerking genomen dat de gemiddelde leeftijd van de migrantenpopulatie sowieso al lager ligt dan die van auto's, en de gezinsgrootte nog steeds wat groter is dan die van auto's, ligt het aantal jongeren ongetwijfeld relatief hoog. Bij mijn weten zijn er erg weinig niet-openbare scholen in F. In ieder geval suggereer jij dus dat katholieke scholen geen probleem maken van hoofddoekjes. In dat geval begrijp ik de ophef nog minder.

Volgens wat hier gepost is hebben welgeteld 600 meisjes bezwaar gemaakt, 70 'volhardden' en 'bezweken' niet. Het blijft hoe dan ook een verwaarloosbare minderheid. Die 5 miljoen is heus wel onderbouwd. Ongeveer 4 miljoen van Algerijnse afkomst, 1 miljoen van Mar. afkomst. In any case, zelfs in jouw berekening kom je nog niet eens tot een 1/2 promille. Impressing.

Hoewel ik het verbod net zo absurd vind als jij vind ik het verkeerd om de persoonlijke verontwaardiging te projecteren op een gemeenschap die er blijkbaar in overgrote meerderheid niet zo mee zit. Dit gevoegd bij het feit dat in de landen van herkomst ook diverse beperkingen op religieus gebied zijn, die nog wel verder gaan dan een hoofddoekverbod, maakt het geheel ietwat lachwekkend. Vooral als iemand gaat beweren dat Turksen naar Turkije vluchten om die reden. Klinkklare onzin; het verbod is in Turkije rigoureuzer dan waar ook.

nl-x
23-10-04, 12:34
Geplaatst door mark61
Het verbod geldt neem ik aan ook voor lagere scholen; veel moslima's dragen op die leeftijd ook al een hoofddoek. In aanmerking genomen dat de gemiddelde leeftijd van de migrantenpopulatie sowieso al lager ligt dan die van auto's, en de gezinsgrootte nog steeds wat groter is dan die van auto's, ligt het aantal jongeren ongetwijfeld relatief hoog. Bij mijn weten zijn er erg weinig niet-openbare scholen in F. In ieder geval suggereer jij dus dat katholieke scholen geen probleem maken van hoofddoekjes. In dat geval begrijp ik de ophef nog minder.
Het lijkt mij juist dat lagere scholen dat probleem niet hebben. Daar het pas een issue wordt bij de pubertijd. Da's net na de lagere school. Daarnaast is de migrantenstroom naar Frankrijk zo vroeg begonnen, dat je nu migranten van alle leeftijden in Frankrijk hebt. Het aantal jongeren zal wel wat hoger liggen, daarom vroeg ik ook of er een Frans CBS bestaat. De niet openbare scholen was een wilde gok (stond er ook bij.)


Geplaatst door mark61
Volgens wat hier gepost is hebben welgeteld 600 meisjes bezwaar gemaakt, 70 'volhardden' en 'bezweken' niet. Het blijft hoe dan ook een verwaarloosbare minderheid. Die 5 miljoen is heus wel onderbouwd. Ongeveer 4 miljoen van Algerijnse afkomst, 1 miljoen van Mar. afkomst. In any case, zelfs in jouw berekening kom je nog niet eens tot een 1/2 promille. Impressing.
600 uit 167duizend (=mijn berekening) is 0,36 procent, ofwel 3,6 promille. Dat alleen maar omdat jullie nu blijkbaar procenten belangrijker vinden. Ik vind het feit al dat 70 meisjes nu niet naar school gaan al erg genoeg.


Geplaatst door mark61
Hoewel ik het verbod net zo absurd vind als jij vind ik het verkeerd om de persoonlijke verontwaardiging te projecteren op een gemeenschap die er blijkbaar in overgrote meerderheid niet zo mee zit. Dit gevoegd bij het feit dat in de landen van herkomst ook diverse beperkingen op religieus gebied zijn, die nog wel verder gaan dan een hoofddoekverbod, maakt het geheel ietwat lachwekkend. Vooral als iemand gaat beweren dat Turksen naar Turkije vluchten om die reden. Klinkklare onzin; het verbod is in Turkije rigoureuzer dan waar ook.
Ik dacht net dat je juist vooral Algerije en Marokko noemde als landen van herkomst. Waarom nu dan die zwaai naar Turkse wetgeving? Turkije... Een land waar we nog niet eens over uit zijn of we haar in ons gezelschap willen hebben kwa EU omdat ze zulke rare wetten en omgang met onderdanen hebben.

Afrux
23-10-04, 16:14
Geplaatst door mark61
Dat had ik ook al eens opgemerkt maar dat schijnt geen argument te zijn. Op die 5 miljoen zijn misschien 1 miljoen schoolgaande meisjes, maar dan nog.

Dat weet ik ook, misschien nog veel minder dan een miljoen. Maardoek wordt vaak opgelegd door de ouders en omgeving. Er zullen waarschijnelijk een paar "zogenaamde" moslim meisjes reageren door rond te vertellen dat het een persoonlijke keuze is, wat ongetwijfeld het geval is. Maar we weten met z'n allen dat de realiteit anders is. In sommige wijken van Parijs worden meisjes aangevallen omdat ze niet aan Ramadan meedoen, geen hoofdoek dragen of met een niet moslim omgaan. Is dat dan geen persoonlijke keuze?

Ourzazate
23-10-04, 20:14
Geplaatst door Afrux
Dat weet ik ook, misschien nog veel minder dan een miljoen. Maardoek wordt vaak opgelegd door de ouders en omgeving. Er zullen waarschijnelijk een paar "zogenaamde" moslim meisjes reageren door rond te vertellen dat het een persoonlijke keuze is, wat ongetwijfeld het geval is. Maar we weten met z'n allen dat de realiteit anders is. In sommige wijken van Parijs worden meisjes aangevallen omdat ze niet aan Ramadan meedoen, geen hoofdoek dragen of met een niet moslim omgaan. Is dat dan geen persoonlijke keuze?


Spreek alleen voor jezelf aub...:). Dat is als je zegt dat 'we met z'n allen' weten dat de realiteit anders is. Het is namelijk zo dat voornamelijk schoolgaande moslima's bewust kiezen voor een hoofddoek, dus niet opgelegd...:). Uiteraard zijn er zat moslima's die een hoofddoek dragen omdat het hen wordt bevolen door de ouders, maar zulke meisjes zie je ook meer dan vaak allerlei capriolen uithalen die niets te maken hebben met Islam...:).

Daarnaast is het in de Islam zo dat je als ouder aan je kind de islamitische verplichtingen dien uiteen te zetten; gebed, vasten, wassing, koran, hoofddoek etc. En je dient hier ook vaak blijk aan te geven. Een kind dat namelijk (onvoldoende) is onderwezen door de ouder voor wat betreft de Islam kan die ouder aanklagen bij God (het is mij nooit verteld/geleerd)...:).

mark61
23-10-04, 21:19
Geplaatst door nl-x
Ik dacht net dat je juist vooral Algerije en Marokko noemde als landen van herkomst. Waarom nu dan die zwaai naar Turkse wetgeving? Turkije... Een land waar we nog niet eens over uit zijn of we haar in ons gezelschap willen hebben kwa EU omdat ze zulke rare wetten en omgang met onderdanen hebben.

Staat expliciet in het artikel, vandaar.

Siah
23-10-04, 21:42
We moeten het probleem niet groter maken dan het is.
http://www.maroc.nl/photopost/data/3049/28887bidoun_.jpg
Op de 5 miljoen moslims in Frankrijk zijn 70 vrouwen die zich niet aan de wet houden.

Fillastiene
25-10-04, 08:00
Geplaatst door Tomas
De foto is offline...

Bilal, is dit nou provocatief bedoeld of ben je nou echt zo naief?

Ging het om deze foto?

http://img68.exs.cx/img68/5264/hijabtakingoff.jpg

Tomas
25-10-04, 10:25
Geplaatst door Fillastiene
Ging het om deze foto?

http://img68.exs.cx/img68/5264/hijabtakingoff.jpg

Inderdaad. Maar jij zal denk ik ook niet verder komen dan dit fototje zonder verhaal. Maargoed, voor je vriendjes en vriendinnetjes zegt het blijkbaar voldoende: Dat is een franse moslimah die door politie agenten op school wordt gearresteerd en hardhandig van haar hoofddoekje wordt ontdaan. Ik zou daar graag of een bevestiging van willen zien of gewoon het verhaal achter de foto van willen lezen. Waarom is dat teveel gevraagd? Kan dat niet? Of spreekt het verhaal achter de foto je niet zo aan en is de foto zonder verhaal veel stoerder?

mark61
25-10-04, 12:35
Dit is dus ook weer een anoniem geüploade foto zonder enige toelichting of bron.

Olive Yao
25-10-04, 19:56
Geplaatst door MAGICA ARABICA
Hoe kan een hoofddoek dragende meisje, scheiding van kerk en staat in gevaar brengen?
(...)
Manifesteren? Je kan je woorden makkelijk uitkiezen!

Praktiseren is het juiste woord. Als hoofddoek een politieke stroming vertegenwoordigt, dan kan ik tientallen kledingstukken en symbolen opnoemen die van school dienen te worden geband.

Je kan leerlingen net zo goed in schooluniformen kleden.
(..)
Uniek?

Nog nooit van Oezbekistan, China, Turkije, Cuba, Vietnam en N-Korea gehoord? Kan je dan niet beter richten op het bestrijden van Banlieu`s?
Het bestrijden van discriminatie?
(..)
Tuurlijk niet! Men zoekt liever een makkelijke weg op, dan de echte problemen aanpakken.

Wil je fundamentalisme bestrijden? Pak dan de ghetto`s aan die menig Franse voorsteden geworden zijn.

Aanpakken van hoofddoekjes is niets anders dan een cosmetische ingreep, die de bestaande problemen onder de mantel van scheiding van kerk en staat camoufleert.

Ha Magica Arabica,

Macht beheersen in conditio sine qua non voor elke samenleving. Onder andere macht van levens- en wereldbeschouwingen - in de samenleving en over 's mensens geest.
Een levensbeschouwing kan andersdenkenden en z'n eigen onderdanen onderdrukken.
Waneer een levensbeschouwing teveel macht over je geest heeft, kun je fanaticus worden.

Laïcitiet en neutraliteit zijn bedoeld om die macht te beheersen.
Het idee is: wijs bepaalde letterlijke en figuurlijke ruimtes aan waarin levensbeschouwingen zich niet manifesteren.
Dit zijn een soort vrijhavens, en een bufferzone tussen verschillende levens- en wereldbeschouwingen.

Om dit te snappen moet je nadenken over het verband tussen macht en je manifesteren.
(Zodra de amerikanen in Bagdad waren haalden ze het beeld van Sadam omver).
Het is belangrijk voor mensen of iets waarneembaar is.

Aan de andere kant mogen mensen met diverse levensbeschouwingen wel in neutrale ruimtes aanwezig zijn.

Zo probeert Europa het juiste evenwicht te bewaren tussen vrijheid van levens- en wereldbeschouwing en beheersing van macht. Mede en juist ten bate van vrijheid en gelijkheid van verschillende levens- en wereldbeschouwingen. De geschiedenis bewijst m. i. dat dat niet vanzelf goed gaat.


Hoe kan een hoofddoek dragende meisje, scheiding van kerk en staat in gevaar brengen?
Het gaat hierbij niet om individueën, bijvoorbeeld moslima's met hoofddoekjes. Het gaat om groepen mensen, levensbeschouwingen, sociale processen en beginselen.

Voor kritiek op de "sluierwet" kun je verdedigen:
- laïciteit / neutraliteit is niet geschikt om de macht van levens- en wereldbeschouwingen te beheersen
- het is daarvoor niet nodig
- de vrijheid om je levensbeschouwing te manifesteren gaat voor
- neutraliteit is wel goed, maar niet op school.

Je moet dan wel met een alternatief komen:
- een andere manier om ze te beheersen
- of het aan het vrije spel van maatschappelijke krachten overlaten.

Om het te beoordelen zou ik te rade gaan bij de geschiedenis.
Zo wil ik het niet aan het vrije spel van maatschappelijke krachten overlaten, want die zijn vaak niet zo aardig tegen elkaar. Dat is toch geen nieuws voor je?

Zie over mijn opvatting van neutraliteit

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1511219 - post1511219

Olive Yao
25-10-04, 20:08
Geplaatst door Ourzazate
Spreek alleen voor jezelf aub...:). Dat is als je zegt dat 'we met z'n allen' weten dat de realiteit anders is. Het is namelijk zo dat voornamelijk schoolgaande moslima's bewust kiezen voor een hoofddoek, dus niet opgelegd...:). Uiteraard zijn er zat moslima's die een hoofddoek dragen omdat het hen wordt bevolen door de ouders, maar zulke meisjes zie je ook meer dan vaak allerlei capriolen uithalen die niets te maken hebben met Islam...:).

Daarnaast is het in de Islam zo dat je als ouder aan je kind de islamitische verplichtingen dien uiteen te zetten; gebed, vasten, wassing, koran, hoofddoek etc. En je dient hier ook vaak blijk aan te geven. Een kind dat namelijk (onvoldoende) is onderwezen door de ouder voor wat betreft de Islam kan die ouder aanklagen bij God (het is mij nooit verteld/geleerd)...:).
Ha Ourzazate, dubieus, dit.

Volgens mij kiezen kinderen hun levens- en wereldbeschouwing niet vrij. Volgens mij kun je naarmate je volwassen wordt het vermogen daartoe ontwikkelen.

Kan. Je geest kan ook opgesloten raken in de kooi van dogma's.

Hoe kun je "bewust kiezen" als je verschillende levens- en wereldbeschouwingen niet kent? Vrij kiezen veronderstelt kennis van de keuzemogelijkheden.

Zo valt het me op dat de meeste mensen op de site utilitarisme niet kennen, volgens mij toch de leidende levens- en wereldbeschouwing op sociaal-politiek / ethisch gebied in de westerse wereld van de afgelopen 200 jaar.

Hoe kan een kind "bewust kiezen" als het herhaalt, herhaalt, herhaalt, herhaalt: Aan dit boek mag niet getwijfeld worden ?

Naast laïciteit / neutraliteit (zie vorige bericht) is dit volgens mij een tweede goede reden voor de wetswijziging van de Onderwijswet.


geplaatst door NL-X
... deze absurde wetgeving.

Geplaatst door Mark61
Hoewel ik het verbod net zo absurd vind als jij
Deze opmerkingen zeggen iets over NL-X en Mark61, niets over de wetswijziging van de Onderwijswet. Ze voeren nl. geen argumenten aan.
Noch voor hun standpunt, noch tegen dat van de Fransen, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en mij.

nl-x
25-10-04, 20:52
Geplaatst door Olive Yao
Deze opmerkingen zeggen iets over NL-X en Mark61, niets over de wetswijziging van de Onderwijswet. Ze voeren nl. geen argumenten aan.
Noch voor hun standpunt, noch tegen dat van de Fransen, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en mij.
De argumenten zijn maar al te vaak voorbij gekomen op dit forum. Als jij het forum afstruint op dat ene moment waar de argumenten er niet bij staan om je vreugdedans te houden, zegt dat toch echt meer over jou dan over ons en over de wet.

Al Sawt
25-10-04, 21:23
Geplaatst door Olive Yao
Ha Magica Arabica,

Macht beheersen in conditio sine qua non voor elke samenleving. Onder andere macht van levens- en wereldbeschouwingen - in de samenleving en over 's mensens geest.
Een levensbeschouwing kan andersdenkenden en z'n eigen onderdanen onderdrukken.
Waneer een levensbeschouwing teveel macht over je geest heeft, kun je fanaticus worden.
Dus volgens Olive Yao, kan godsdienst


Laïcitiet en neutraliteit zijn bedoeld om die macht te beheersen. Olijfje praat over laïcitiet en neutraliteit, alsof ze wondermiddelen zijn.

Alsof ze in alle politieke omstandigheden, een seculiere democratie zullen en kunnen waarborgen.

Wat de reinste onzin is. We zaggen het in interbellum, met de opkomst van Nazisme en communisme. Waar waren laïcitiet en neutraliteit? Waarom boden ze geen bescherming tegen fanatisme?

Olijf weet net zo goed als ik; dat laïcitiet en neutraliteit luxe waarden zijn, die alleen in een welvarende samenleving kunnen gedijen.

Een samenleving die stagneert of te kampen hebt met interne problemen, zal laïcitiet en neutraliteit overboord gooien.


Laïcitiet en neutraliteit zijn bedoeld om die macht te beheersen.
Het idee is: wijs bepaalde letterlijke en figuurlijke ruimtes aan waarin levensbeschouwingen zich niet manifesteren.
Dit zijn een soort vrijhavens, en een bufferzone tussen verschillende levens- en wereldbeschouwingen.
Lees verder:

Om dit te snappen moet je nadenken over het verband tussen macht en je manifesteren.
(Zodra de amerikanen in Bagdad waren haalden ze het beeld van Sadam omver).
Het is belangrijk voor mensen of iets waarneembaar is.[/]QUOTE]
Hier komen we een tegenstrijdigheid tegen.

Volgens Olive hebben laïciteit en neutraliteit ruimtes of buffers(Denk aan parlement, scholen, staatsinstellingen) nodig waar levens of wereldbeschouwing zich niet mag manifesteren.

Vervolgens gaat ze een voorbeeld aanhalen van een voorval op.....straat.

Het neerhalen van Saddam`s beeld, had wereldwijd en vooral in Irak een krachtig signaal afgegeven. En de plaats van delict, was een plein en geen bufferzone.

Hieruit kunnen we gerust conclusie trekken, dat de zogenaamde bufferzones geen enkele nut hebben.

Voorvallen op straat en in de publieke leven, hebben een veel krachtige uitstraling op het zelfde publieke leven dan voorvallen in zogenaamde bufferzones.

[QUOTE]Zo probeert Europa het juiste evenwicht te bewaren tussen vrijheid van levens- en wereldbeschouwing en begrenzing ervan. Is dat zo? En zal het ook lukken, in mindere tijden?



Het gaat hierbij niet om individueën, bijvoorbeeld moslima's met hoofddoekjes. Het gaat om groepen mensen, levensbeschouwingen, sociale processen en beginselen. Sociale processen, inderdaad!
De samenleving is volop in beweging en beinvloedbaar door externe (oa. politieke) processen.

Het zal zowel bergafwaarts of opwaarts gaan en als het afwaarts gaat, dan zullen laïciteit / neutraliteit sneuvelen.




Je moet dan wel met een alternatief komen:
- een andere manier om ze te beheersen
- of het aan het vrije spel van maatschappelijke krachten overlaten. Of je kan als staat maatschappelijke krachten, afzwakken. Denk daarbij aan het bestrijden van achterstandsbuurten en werkloosheid onder migranten. Ernstige problemen die Frankrijk treffen en door een sluierwet worden gecamoufleerd.


Om het te beoordelen zou ik te rade gaan bij de geschiedenis.
Zo wil ik het niet aan het vrije spel van maatschappelijke krachten overlaten, want die zijn vaak niet zo aardig tegen elkaar. Dat is toch geen nieuws voor je? Als iemand geschiedenislessen nodig heeft, dan is het Olive wel.

Je verklaart laïciteit / neutraliteit heilig, om vervolgens naar maatschappelijke krachten te wijzen. Maar je faalt echter, om laïciteit / neutraliteit onderschikt te maken aan maatschappelijke krachten.

Geschiedenis heeft keer op keer bewijzen, dat maatschappelijke krachten sterker zijn dan alle politieke instituties.

mark61
25-10-04, 21:31
Geplaatst door Olive Yao
Deze opmerkingen zeggen iets over NL-X en Mark61, niets over de wetswijziging van de Onderwijswet. Ze voeren nl. geen argumenten aan.
Noch voor hun standpunt, noch tegen dat van de Fransen, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens en mij. [/B]

Ja ik ga nog een keer voor de tiende keer het hele verhaal ophangen omdat Madame Zeytuni toevallig weer s langskomt. Ik ben geen poedel.

mark61
27-10-04, 14:26
Waarom weiger je te vertellen waar die foto vandaan komt en wat de context is?

mark61
27-10-04, 16:25
Geplaatst door deleted user
Ten eerste heb ik die foto niet als eerste geplaatst.

OK excuus. Was te lui om het op te zoeken.


Ten tweede vind ik het een aardige karikatuur van de werkelijkheid.

Dat kan zijn, maar dat weten we niet. Dwz. wat je hier schrijft is het tegengesteld van wat je bedoelt. Karakterisering.


Of mogen die moslima's wel hun godsdienst vrij beleiden door overal de sluier te dragen? :duizelig:

Nee, maar een foto die als illustratie of bewijs ergens voor wordt gebruikt, moet wel relevant zijn.

In geval er foto's / beelden verschijnen van onthoofdingen in Irak mag iedereen ook betwijfelen of het wel 'echte' beelden zijn dan wel vervalsingen van de CIA etc. Niet met 2 maten meten, wou ik maar zeggen.

Tomas
27-10-04, 16:29
Geplaatst door mark61
OK excuus. Was te lui om het op te zoeken.


Hij heeft het niet als eerste geplaatst nee, maar wel gepoogd door het in een artikel te plaatsen om het zogemaand een context te geven. Persoonlijk vind ik zo'n foto zonder context plaatsen vrij provocerend, maar om zoals hij daarna ook nog de boel bewust te vervalsen, maakt 'm tamelijk misselijk. Hij verdient je excuses dus echt niet, mi.

Tomas
27-10-04, 16:36
Geplaatst door deleted user
Ik vind namelijk heel die verbanning van de hoofddoek uit de school provocerend. Die foto kan me wat.

Ja, je bent er bereid voor om te liegen en te vervalsen.

Tomas
27-10-04, 16:45
Geplaatst door deleted user
Dat is het minst kwade waar ik toe in staat ben. Bronchites en hepatites pleiter.

Hitler heeft geloof ik persoonlijk ook nooit iets ergers gedaan dan dat.

mark61
27-10-04, 17:03
Geplaatst door deleted user
@Mark, ik aanvaard je excuses. Hoewel ik niet weet waarom. ...

Hoezo? Was ik zo erg?

mark61
27-10-04, 17:46
Geplaatst door deleted user
Ik heb jou niet zien pleiten noch zien insinueren voor een ban op een religieuze plicht als de sluier....

Ow sorry dat ik te saai ben. :hihi:

Siah
27-10-04, 22:30
Geplaatst door deleted user
Waarom zou ik?

Ten eerste heb ik die foto niet als eerste geplaatst.

Ten tweede vind ik het een aardige karikatuur van de werkelijkheid.

Ten derde snap ik niet waarover er gezeurt wordt.

Of mogen die moslima's wel hun godsdienst vrij beleiden door overal de sluier te dragen? :duizelig:

ach ja;
al dat bekende gezeur moet je maar als semi-gebakke-lucht beschouwen;

men denkt dat ie op die manier blijkbaar een soort balance gaat creeren, om constant in een zogenaamd tegenpositie te gaan staan; :hihi: of neutraal zijn :haha: en tegenwerpingen te maken..
maar tevergeefs!
al hebben ze goede bedoelingen; maar het heeft een rare en vaak negatieve effect;
..
.

ik hoef helemaal niet te weten waar die foto vandaan komt!
ik zou de foto gaan ontleden en in de mondiale context te plaatsen;
het is natuurlijk goed als je tegenwoordig een beetje verstand van de 'codes' in de fotos en reclames hebt!

al snel (afhankelijk van je inzicht) merk je dat dat een glimp van een repressief-en-seculairfundamentalistische systeem is;
in een bijna imaginaire wereld!
..
al dat onzin over de bron, de context, vervalsing, en naieve vergelijking met onthoofdingen, en ...hebben diverse problemen;
waaronder:
_het is in de 1te instantie een volumeloze (platte) en academische (in dit geval Westerse) manier van benadering!
(die is door de vooraanstaande europeze denkers als Deleuze en foucault (poststructuralisten) al ontkracht).

_het onderscheid kunnen maken tussen ficties en realiteiten in een tijd waar 'onze' omgeving tot in de kont virtualiseerd en gedigitaliseerd is;

de betekenis van 'fictie' en 'realiteit' in een woorden-boek gaan opzoeken en als maatstaf gaan gebruiken; is 1 het minst wat je doet(en zeker al lang niet genoeg) 2 is link

wellicht wordt vervolgd;