PDA

Bekijk Volledige Versie : Tijd om te roepen dat het einde van de wereld op komst is, you freaks



Mark
25-10-04, 13:45
Bloedrode maan te zien

Uitgegeven: 25 oktober 2004 12:02

AMSTERDAM - Een totale maansverduistering is op donderdagochtend 28 oktober te zien. De maan is dan bijna anderhalf uur lang zo rood als bloed, zo meldt Kennislink.

Volgens Kennislink begint de verduistering om 03.14 uur wanneer de maan de donkere schaduw van de aarde binnentrekt. Vanaf dat moment ontbreekt linksbovenaan een steeds groter wordend stukje van de maan. Om bijna half vijf 's ochtends is de maan geheel verduisterd. Deze totale verduistering duurt tot 05.45 uur. Daarna schijnt weer het eerste zonlicht aan de bovenste maanrand en groeit de maan in iets meer dan een uur tijd weer aan tot vol.


Webcast

De maansverduistering is donderdag via een live webcast te volgen. De site schakelt onder meer door naar sterrenwachten in andere delen van de wereld.

mark61
25-10-04, 14:49
Het einde van de wereld tijdens ramadan is haraam.

Dacht ik.

freya
25-10-04, 15:12
Geplaatst door mark61
Het einde van de wereld tijdens ramadan is haraam.

Dacht ik.

:haha:

freya
25-10-04, 15:14
Wel te gek een maansverduistering tijdens volle maan :)

Mss dat ik er eens vroeg voor op sta.


Wat is de weersverwachting?

Tomas
25-10-04, 15:18
Geplaatst door freya
Wel te gek een maansverduistering tijdens volle maan :)


Je maakt nu toch wel een grapje he?

freya
25-10-04, 15:24
Geplaatst door Tomas
Je maakt nu toch wel een grapje he?

Kan dat dan alleen met volle maan plaatsvinden? :argwaan:


uh als ik ff nadenk..............

:nerveus:

Ik snap t niet :cheefbek:

Bij nieuwe maan zie je de maan niet omdat de aarde tussen zon en maan in staat.

Toch is het komende donderdag volle maan.

Leg jij het maar even uit tomas :)

Tomas
25-10-04, 17:22
Geplaatst door freya
Kan dat dan alleen met volle maan plaatsvinden? :argwaan:


uh als ik ff nadenk..............

:nerveus:

Ik snap t niet :cheefbek:

Bij nieuwe maan zie je de maan niet omdat de aarde tussen zon en maan in staat.

Toch is het komende donderdag volle maan.

Leg jij het maar even uit tomas :)

Bij nieuwe maan staat de maan ongeveer tussen de aarde en de zon. Dus dan zie je de onbelichte kant van de maan. De schijngestaltes van de maan hebben dan ook niks met de schaduw van de aarde te maken. Dat wat jij dus siggereerd. Dat is wat er dus gebeurt bij een maansverduistering. Dan staat de aarde precies (niet ongeveer) tussen de zon en de maan, zodat de maan in de aardshaduw staat. Op dt moment kijken wij tegen de volledig door de zon verlichte zijde van de maan. Dat hoort ook bij die positie en derhalve is het altijd volle maan bij een maansverduistering en een lege maan bij een zonsverdusitering.

Staat vast wel ergens in de Koran. Want dit is hele ouwe koek.

Weet jij wat nulpunts-velden zijn, of zoiets? Dat las ik hier ergens.

freya
25-10-04, 18:37
Geplaatst door Tomas
Bij nieuwe maan staat de maan ongeveer tussen de aarde en de zon. Dus dan zie je de onbelichte kant van de maan. De schijngestaltes van de maan hebben dan ook niks met de schaduw van de aarde te maken. Dat wat jij dus siggereerd. Dat is wat er dus gebeurt bij een maansverduistering. Dan staat de aarde precies (niet ongeveer) tussen de zon en de maan, zodat de maan in de aardshaduw staat. Op dt moment kijken wij tegen de volledig door de zon verlichte zijde van de maan. Dat hoort ook bij die positie en derhalve is het altijd volle maan bij een maansverduistering en een lege maan bij een zonsverdusitering.


:fpetaf:





Weet jij wat nulpunts-velden zijn, of zoiets? Dat las ik hier ergens.

geen flauw idee

nl-x
25-10-04, 18:48
Ik vind ook dat de wereld gewoon vergaat.


(Ps. wat is het nou met bijv. suikerfeest. Is dat een volle maan doorgaands ofzo?)

freya
25-10-04, 18:58
Geplaatst door nl-x

(Ps. wat is het nou met bijv. suikerfeest. Is dat een volle maan doorgaands ofzo?)

Nee aangezien de ramadan met nieuwe maan begint, valt het suikerfeest net na de volgende nieuwe maan. Maancyclus is 28 dagen.

Lampo
25-10-04, 19:11
Geplaatst door Tomas
Bij nieuwe maan staat de maan ongeveer tussen de aarde en de zon. Dus dan zie je de onbelichte kant van de maan. De schijngestaltes van de maan hebben dan ook niks met de schaduw van de aarde te maken. Dat wat jij dus siggereerd. Dat is wat er dus gebeurt bij een maansverduistering. Dan staat de aarde precies (niet ongeveer) tussen de zon en de maan, zodat de maan in de aardshaduw staat. Op dt moment kijken wij tegen de volledig door de zon verlichte zijde van de maan. Dat hoort ook bij die positie en derhalve is het altijd volle maan bij een maansverduistering en een lege maan bij een zonsverdusitering.


Misschien is het nog handig te vermelden dat de maan om de aarde beweegt in een vlak dat een hoek maakt met het vlak waarin de aarde om de zon beweegt.
Indien aarde, maan en zon in hetzelfde vlak zouden bewegen, was er elke maand een zonsverduistering en maansverduistering. Er zou dan ook geen geen (volledige) volle maan en nieuwe maan meer zijn.

mark61
25-10-04, 19:33
Geplaatst door freya
Nee aangezien de ramadan met nieuwe maan begint, valt het suikerfeest net na de volgende nieuwe maan. Maancyclus is 28 dagen.

29,25 afgerond.

nl-x
25-10-04, 19:34
Geplaatst door Lampo
Misschien is het nog handig te vermelden dat de maan om de aarde beweegt in een vlak dat een hoek maakt met het vlak waarin de aarde om de zon beweegt.
Indien aarde, maan en zon in hetzelfde vlak zouden bewegen, was er elke maand een zonsverduistering en maansverduistering. Er zou dan ook geen geen (volledige) volle maan en nieuwe maan meer zijn.
Echt niet! :eek: De zon en maan draaien om de aarde!

Lampo
25-10-04, 19:39
Geplaatst door nl-x
Echt niet! :eek: De zon en maan draaien om de aarde!

O jee, heb ik nou weer iets gezegd dat in tegenspraak is met de Koran? Duizendmaal excuus.....

Orakel
25-10-04, 19:44
Tis net als met boeken, een dvd leest makkelijker:

http://www.sterrenkunde.com/lunareclipse.gif

barneveld
25-10-04, 19:52
Geplaatst door freya
Nee aangezien de ramadan met nieuwe maan begint, valt het suikerfeest net na de volgende nieuwe maan. Maancyclus is 28 dagen.

betekendt dan dat we klein suiker feest hebben dan

nl-x
25-10-04, 20:52
Geplaatst door barneveld
betekendt
Dit is toch wel het nieuwe toppunt van jouw verkeerd gespelde woorden :/

barneveld
25-10-04, 20:55
Geplaatst door nl-x
Dit is toch wel het nieuwe toppunt van jouw verkeerd gespelde woorden :/

jij zei dat ik een uitzondering was wat betreft speling