PDA

Bekijk Volledige Versie : Je hoeft niet voor mij in de plaats te praten, dat doe ik zelf wel!



Vrede
25-10-04, 17:38
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, het volgende moet gezegd worden.

Ik zie hier vaker ’t bekende groepje nepmoraalridders, die wederom dezelfde achterlijke gedachten gang jegens de levenswijze van de Moslims erop nahouden. Vooral in de positie van de Moslima schijnen ze erg geïnteresseerd te zijn nietwaar? Is t omdat wij volgens jullie een makkelijk prooi zijn, die ook weer makkelijk te vervormen is naar jullie westerse normen, waarden en wensen?
Want daar gaat het grote plaatje uiteindelijk om of wou jij beweren van niet soms? De zaak of een moslimvrouw wel of niet haar echtgenoot mag weigeren ( zie topic van freya; Turkse vrouwen accepteren vaker pak slaag van man) is een zaak van beide partijen en van niemand anders. Kan me ook niet voorstellen dat jullie hierin werkelijk geïnteresseerd in zijn. Deze topic is met achterliggende gedachten het leven in geroepen, om zo nog meer leugens te verzaaien boven op de leugens die er al zijn. Onterecht dat zeker!
Laat ik een ding zeggen; dat nep hypocriete zogenaamd opkomende houding van jullie ten opzichte van de “hulpbehoevende onderdrukte cq ondergeschikte arme moslima” werkt alleen maar averechts! Stop met jezelf nog belachelijker te maken dan je al bent. We weten allemaal waar het jullie om dunkt. De moslima haar plek binnen de Islam (?!) terug te geven, terwijl jullie de Islam als achterlijk, krom en verwerpelijk beschouwen?!
Welk plek en recht willen jullie de Islamitische vrouw terug geven die zij niet al heeft als jullie de Islam verwerpen? Is het niet zo dat jullie haar juist van haar positie willen ontrekken en haar van haar recht willen ontdoen? Dus brengt dit weer de volgende vraag met zich mee: Hoe moeten wij “hulpbehoevende onderdrukte cq ondergeschikte arme moslima’s” hulp met achterliggende gedachten kunnen waarderen die komt van hypocriete mensen die ons geloof, waar wij ons door laten leiden en heilig op vertrouwen, als achterlijk, krom en grotendeels niet welkom bestempelen?!
Je laat je kind toch ook niet onderwijzen door iemand die zegt dat de opvoeding, normen en waarden die je aan je kind meegeeft waardeloos is?
Nu zal er ongetwijfeld door de stel hypocrieten de vraag rijzen; Wie verwerpt de Islam? Wij? Nee dat niet. Maar wat wel? Geef mij één niet besproken reden waarom ik niet Moslima kan zijn? Geloof mij; als de Islam vrouwonvriendelijk was, dan was ik de eerste die de Islam verwierp. Maar het tegendeel is waar.
De Moslims zijn onlosmakelijk aan de wetten van Islam verbonden, tenzij zij dit door onwetendheid niet meer willen, dan ben je ook geen Moslim meer.
Maar krijg maar eens een speld door een Moslima en haar geloof heen, dat lukt je niet! Wat je ook wanhopig probeert, het lukt je gewoon niet, so get over it! En zaai niet nog meer leugens en onrust over de positie van de vrouw binnen de Islam en de islam zelf (want daar gaat het uiteindelijk om). Nogmaals het werkt alleen maar averechts. De gelovigen zijn sterker dan de leugenaars en onrustzaaiers. Dat zou je toch wel in de gaten moeten hebben zo langzamerhand… Ter verduidelijking van mijn punt, een klein voorbeeldje; Het is net of je een kind vertelt, het zo lekker uitziend ijsje niet mag eten omdat het bv niet lekker zo zijn. Maar je liegt want het kind weet wel beter! Denk je dan niet dat t kindje er juist meer naar verlangd om t ijsje wel te eten? En dit dan ook werkelijk doet ondanks je krampachtige pogingen om het kindje van het ijsje te weerhouden. Nu zullen de dommen zeggen, maar dan verstop ik het ijsje op een plek waar het kindje het niet kan vinden; dan moet ik zeggen dat dit weer niet vergelijkbaar is met waar het omging en dat we dan afdwalen van het onderwerp. Ware geloof schijnt Zijn Licht door alles heen, probeer het te zien, dan zal inshaAllah jouw pad verlicht worden. Want een mens dat niet wil zien noch wil begrijpen kan ook niet zien noch begrijpen. Zijn woorden zijn zinloos. Hoe hard hij probeert op basis van leugens (bv citaties van vroeger mishandelde (zogenaamde ex-) moslims zoals Rhished Ali), om de ander van zijn geloof te doen afdwalen, het lukt hem gewoon niet. So beat it! Je hoeft niet wat zeg ik?! Je mag niet voor mij in de plaats te praten. Dat kan ik nog altijd zelf het beste. Het is alleen niet nodig in mijn geloof! Waar het wel nodig is, is in de huidige westerse samenleving! The voice of the Muslima’s is already heard en it will be like that till the and of the days.

Afz. Een Moslima dat zich niet door onrust- en haatzaaiers de weg laat wijs maken.

Ps. Een leuk bijdrage hieronder van Rabia Frank; de Moslimvrouw.
Pps. Als je t niet gelezen hebt, kom alsjeblieft niet zeuren. Ik heb geen zin in nietszeggende uit de lucht gevallen opmerkingen. Gaarne alleen inhoudelijk te reageren svp. Mijn dank is groot. En groter is het voor Diegene in Wiens Handen mijn ziel ligt.

Vrede
25-10-04, 17:40
De moslimvrouw IN NAAM VAN ALLAH, DE MEEST BARMHARTIGE, DE MEEST GENADEVOLLE Alle Lof is voor Allah (swt), wij prijzen Hem en vragen Zijn Hulp. Wij zoeken onze toevlucht bij Hem tegen het kwade van onze zielen en het slechte van onze handelingen. Een ieder die door Allah geleid wordt, zal niet misleidt worden. Een ieder die Allah doet dwalen, zal niemand kunnen leiden. Ik getuig dat er geen god is dan Allah en ik getuig dat Mohammed de boodschapper en dienaar van Allah is. Voorts, Een onderwerp waar altijd veel vragen over zijn, zowel vanuit mannen en vrouwen, moslims en niet-moslims en waar veel misverstanden over zijn, is de positie en de rol van de vrouw in de islam. Belangrijkste reden hiervoor is allereerst een gebrek aan gedegen kennis bij alle partijen, maar ook de tegenstrijdige informatie die je te horen krijgt en om je heen ziet. Je hoeft de tv maar aan te zetten en je ziet weer een paar zielige vrouwtjes met lange gewaden die door hun mannen zijn mishandeld en vernederd. Moge Allah (swt) deze vrouwen helpen en hun mannen vergeven en tot inkeer brengen. Dit zijn geen leugens. Wel wordt er door de media bovenop gesprongen waardoor het lijkt alsof alle moslimvrouwen, of dan in ieder geval het grootste deel, onderdukt worden en dat de enige oplossing ligt in het verlaten van de islam, want dat dat de oorzaak van alle ellende is, daar is iedereen wel van overtuigd. Enkele vrouwen hebben de islam, de vervolmaakte godsdienst van Onze Schepper, inderdaad de rug toe gekeerd en willen andere vrouwen nu ook “bevrijden”. SoebhanAllah. Maar willen wij wel bevrijd worden? Weten we wel hoe waardevol de vrouw in de islam is? Om dit duidelijk te maken, zal ik insha’Allah in dit korte bestek het belang van de vrouw in de islam uitleggen, haar rechten en plichten in haar rol als dienares van Allah (swt), dochter, echtgenote en moeder en enkele vooroordelen ontkrachten. Om een compleet beeld te krijgen van de waarde die een vrouw heeft in de islam, kunnen we het verleden en de huidige tijd niet vergeten. In de tijd van djahiliya, onwetendheid, dus de tijd voor de komst van de profeet Mohammed, vrede zij met hem, had de vrouw geen enkele status; zij kon geerfd worden, verhandeld, misbruikt en zelfs het doden van pasgeboren meisjes was een normaal verschijnsel. Allah (swt) zegt hierover in de Qor’aan: “En wanneer het nieuws van (de geboorte van) een dochter tot één van hen kwam, werd zijn gezicht somber en hij was vervuld met innerlijk verdriet. Hij verbergt zichzelf voor de mensen wegens het slechte nieuws dat hij kreeg. Zal hij haar houden met schande of haar begraven in de aarde? Zeker, slecht is hun beslissing.” (16:58-59) Maar de boodschapper van Allah (saaws) kwam en verhief de status van de dochters gegeven door Allah (swt) en maakte het grootbrengen van dochters belangrijk en beloonde de ouders daarvoor in het hiernamaals met een goede positie. De profeet (saaws) zei: “Een ieder die twee meisjes grootbrengt tot zij de volwassenheid bereiken - diegene en ik zullen (samen) komen op de Dag der Opstanding . (Moeslim) Als de ouders deze uitspraak van de profeet (saaws) horen, zouden ze juist verheugd moeten zijn en dochters moeten wensen. De reden dat de ouders, vooral de vaders, verdrietig werden na het horen van de geboorte van een dochter en haar begroef, is vanwege het feit dat zoons status, macht en verdiensten brachten voor het gezin. Dochters werden gezien zonder enig voordeel voor het gezin. De mensen van onwetendheid zagen in dochters teveel kosten en vreesden voor armoede. Hierop zei Allah (swt): “En doodt jullie kinderen niet uit vrees voor armoede; Wij voorzien hun en jullie van levensonderhoud. Weet, hen doden is een grote zonde.”(17:31) Uiteindelijk bepaalt Allah de Schepper, de Almachtige, of iemand een zoon of een dochter krijgt of helemaal geen kinderen. Zoals Allah (swt) zegt in de Qor’aan: “Aan Allah behoort de heerschappij van de hemelen en de aarde. Hij schept wat Hij wil en Hij schenkt meisjes aan wie Hij wil en Hij schenkt jongens aan wie Hij wil. Of Hij schenkt hun jongens en meisjes. En Hij maakt onvruchtbaar wie Hij wil. Waarlijk, Hij is de Alwetende en is in staat alles te doen.” Met de komst van de islam werd de vrouw erkend als waardevol wezen, net zo waardevol als de man. Ze kreeg erfrecht, recht op huwelijksaanzoek en -weigering, ze kon handel drijven en haar eigen geld beheren, kortom; ze kreeg de status die Allah (swt) haar al vanaf het begin der tijden had gegeven, terug. Maar bij deze rechten horen ook bepaalde plichten die de vrouw moet vervullen ten opzichte van Haar Schepper. En dit is de eerste taak van iedere moslima. De moslimvrouw vervult in haar leven verschillende rollen; van baby naar kind, naar jonge volwassen vrouw, naar echtgenote en naar moeder. Bij elke van deze fases heeft de moslimvrouw haar rechten en plichten. De belangrijkste plicht die altijd blijft gelden voor zowel de man en de vrouw is het aanbidden van Allah de Verhevene en het volgen van de leringen van de profeet (saaws). Zoals Allah de Verhevene zegt in de Qor’aan: “Voorwaar, de mannen die zich hebben overgegeven (aan Allah) en de vrouwen die zich hebben overgegeven, en de gelovige mannen en de gelovige vrouwen, de gehoorzame mannen en de gehoorzame vrouwen, en de waarachtige mannen en de waarachtige vrouwen, en de geduldige mannen en de geduldige vrouwen, en de ootmoedige mannen en de ootmoedige vrouwen, en de bijdragen gevende mannen en de bijdragen gevende vrouwen, en de vastende mannen en de vastende vrouwen en de mannen die over hun kuisheid waken en de vrouwen die (daarover) waken, en de mannen die Allah veelvuldig gedenken en de vrouwen die gedenken: Allah heeft voor hen vergeving bereid en een geweldige beloning.” (Soerah Al Ahzab:35) “Wie goed doet, man of vrouw, en hij gelooft: Voorwaar, aan hen geven Wij een goed leven. En Wij zullen hen zeker belonen met hun beloning, volgens het beste van wat zij plachten te doen.” (Soerah An Nahl: 97)

Vrede
25-10-04, 17:40
Hieruit blijkt dat de beloning voor de man dezelfde is als die voor de vrouw; Allah (swt) kijkt niet naar ons uiterlijk, niet naar ons geslacht, niet naar onze afkomst, maar Hij kijkt slechts naar ons hart en onze daden. Een moslimvrouw leeft de regels van Allah (swt) na, zonder dat iemand haar daar toe aan hoeft te zetten. Vanuit onze liefde voor onze Schepper zullen wij, zodra wij de leeftijd van begrip hebben bereikt, alles in het werk stellen om onze Rabb te gehoorzamen en zo ons plekje in het Paradijs te verdienen, insha’Allah.Het dienen van Allah (swt) begint dus al op jonge leeftijd en niet pas als wij getrouwd zijn, of onze studie hebben afgerond, of als wij alles weten over islam, of als wij ouder zijn, of als wij op ons sterfbed liggen. Een moslimvrouw heeft een rotsvast vertrouwen in Allah (swt) en je zal zien dat Hij (swt) dit vertrouwen waard is. Het verhaal van Hajar (moge Allah tevreden met haar zijn) toont ons een geweldig voorbeeld van diep geloof en oprecht vertrouwen in Allah de Verhevene. Ibrahim (moge Allah tevreden met hem zijn) had van Allah (swt) de opdracht gekregen zijn tweede vrouw Hajar en hun zoontje Ismail achter te laten in een onherbergzame, woestijnachtige omgeving. Hij nam hen beide mee en ging op een gegeven moment alleen terug. Hajar liep haar man achterna en vroeg hem: “Laat je ons hier alleen achter?” Ibrahim liep door en Hajar vroeg: “Heeft Allah (swt) je hiertoe opdracht gegeven?” “Ja,” antwoordde Ibrahim. “Dan is het goed,” zei Hajar. SoebhanAllah zouden wij zo gereageerd hebben? En Allah (swt) beloonde haar geduld en vertrouwen in Hem. Nadat haar zoontje bleef huilen van de dorst ging zij wanhopig op zoek naar water. Ze rende tussen twee bergen, Safa en Marwa genoemd, heen en weer en tuurde om haar heen op zoek naar water. Na de zevende keer zag ze de engel Djibriel en waar hij stond, ontsprong de bron Zamzam. Ze leste de dorst van haar zoontje en van zichzelf en bouwde een muurtje om de bron om het water bijeen te houden. Wat later kwam een karavaan voorbij. De mensen vroegen haar of ze van de bron gebruik mochten maken. Deze karavaan vestigde zich rondom de bron en beschermde Hajar en haar zoontje. Deze plek is uitgegroeid tot de plaats waar vele eeuwen later de laatste profeet, de nakomeling van Ibrahim geboren zou worden, de Heilige stad Mekka. (Overgeleverd door Buchari in Kitab al-Anbiya en stories of the prophets van Ibn Kathir) Als Hajar niet zo’n diep geloof en vertrouwen in Allah de Verhevene had gehad, zou ze deze moeilijke situatie niet hebben aangekund. Ze zou direct zijn ingestort en zou niet de vrouw zijn geworden wier naam dag en nacht wordt herinnerd door degenen die Hajj en ‘Umrah bij het huis van Allah de Verhevene verrichten. Zij herdenken haar elke keer als ze het pure Zamzamwater drinken en tussen de bergen Safa en Marwa lopen, zoals Hajar op die moeilijke dag deed. Het laat de moslims beseffen en herinneren dat Allah de Verhevene getuige is en kennis heeft van elk geheim en dat Hij de Verhevene bij een persoon is, waar diegene ook is. Het geloof van de ware moslimvrouw is puur en helder en niet bevuild door enige onwetendheid, zelfbedrog of bijgeloof. Haar geloof is gebaseerd op geloof in Allah de Verhevene, de Ene, de Eeuwige, Die tot alles in staat is, Die controle heeft over de gehele wereld en tot Wie alle dingen terugkeren. “Zeg: “In Wiens handen is de heerschappij over alles? En Hij beschermt en Hij wordt niet beschermd, als jullie het weten.” Zij zullen zeggen: “Aan Allah.” Zeg: “Waarom zijn jullie dan misleid?” (Koran 23:88-89) Gehoorzaamheid aan Allah de Verhevene en Zijn boodschapper is veel belangrijker dan de eigen bevliegingen en verlangens; het komt voor plezier en individuele keuzes. Sommige geboden en verboden lijken moeilijk voor ons, maar dit is slechts een beproeving, een test in dit leven om ons voor te bereiden op het komende leven. Allah (swt) zegt: “En het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn boodschapper een zaak hebben besloten, om een andere keuze te maken in hun zaak. En wie Allah en Zijn boodschapper niet gehoorzaamt: waarlijk, hij verkeert in duidelijke dwaling.” (Koran 33:36) De ideale moslimvrouw heeft een onverwoestbaar geloof in Allah de Verhevene en gaat niet op de knieen voor kritiek en spotternij. Wanneer wij Allahs bevelen opvolgen, zullen de meeste mensen spotten, onze ideeen belachelijk maken, lachen om onze waarden, maar dit moet ons hart niet verzwakken. Alleen wanneer wij een sterk geloof en vertrouwen in Allah de Verhevene hebben, kunnen kritiek en spotternij onze standvastigheid niet aantasten. En bedenk: dit en nog veel erger overkwam ook de boodschappers van Allah (swt) en hun volgelingen. Wij mogen een beetje tegenwerking niet als excuus gebruiken om Allahs Weg niet te volgen; het zal niet geaccepteerd worden en de verschrikkingen waaraan wij, Allah verhoede het, zullen worden blootgesteld in het Hiernamaals zullen vele malen erger zijn. Allah de Alhorende , de Alziende zegt in de Qor’aan: “Voorzeker, Wij weten dat jouw borst benauwd is wegens wat zij zeggen. Maar verheerlijk uw Heer met de Lof die Hem toekomt en behoor tot hen die zich neerknielen.” (Soerah Al Hidjr: 97,98) Wanneer je als moslima hiervan doordrongen raakt, kun je niet anders dan je volledig overgeven aan de Enige Die dit toekomt. Je gedrag zal veranderen en ook uiterlijk zul je herkend worden als moslima door de kleding die niet de westerse mode volgt, maar je schoonheid beschermt en bedekt. De weg naar Allah de Verhevene kan voor ons veranderingen in onze leefomgeving teweeg brengen, zoals aantasting van onze eer, verlies van vrienden, ontslag van werk, verlies van (warm) contact met de familie. Allah de Verhevene zegt hierover in de Qor’aan: “Als zij zich dan afwenden, zeg dan: “Allah is mij voldoende, geen god is er dan Hij, op Hem vertrouw ik, en Hij is de Heer van de geweldige Troon.” (Soerah At Taubah: 129) Ondanks alle moeilijkheden en al het verdriet zou ons hart geduldig, standvastig en tevreden moeten zijn. En je weet dat al ons strijden op Allahs Weg ons voordeel zal verschaffen in dit leven en het volgende en dat we slechts strijden voor onszelf. “En wie (voor Allah) strijdt, strijdt slechts voor zichzelf. Voorwaar, Allah is zeker vrij van de behoeften van de werelden.”( Soerah Al Ankaboet: 6) Allah de Verhevene zegt: “Voelt jullie niet vernederd en treurt niet: en jullie zijn winnaars, indien jullie (ware) gelovigen zijn.” (3:139). De voorgenoemde eigenschappen en manieren van een moslimvrouw dienen wij ons eigen te maken op een zo jong mogelijke leeftijd; eerst (eventueel) begeleid door onze ouders met onze eigen moeder insha’Allah als voorbeeld, daarna op basis van de door ons opgedane kennis in praktijk te brengen. Het gehoorzamen van Allah (swt) is de taak die voor iedere vrouw haar gehele leven geldt, onafhankelijk van de levensfase waarin zij zich bevindt. We dienen ook onze ouders en met name onze moeder goed te behandelen, ook als deze geen moslim zijn, we kennen allemaal de volgende overlevering: “Er kwam een man naar Allahs boodschapper en zei ‘O boodschapper van Allah! Wie van de mensheid komt de beste kameraadschap van mij toe?’ Hij (saaws) antwoordde: ‘Jouw moeder’. De man vroeg: ‘Wie daarna’? Hij (saaws) antwoordde: ‘Jouw moeder’. De man vroeg vervolgens: ‘Wie daarna’? Dus de profeet (saaws) antwoordde opnieuw: ‘Jouw moeder.’ De man vroeg vervolgens: ‘Wie daarna’? Hij antwoordde: ‘Dan je vader.’ (Al Boecharie & Moeslim, overgeleverd door Aboe Hoeraira) Dit betekent dat aan de moeder drie keer meer vriendelijkheid en goede behandeling moet worden gegeven dan aan de vader. Ook zegt Allah (swt) in de Qoraan: “En aanbidt Allah en kent Hem in niets een deelgenoot toe, en wees goed voor de ouders…” (Soerah An Nisa:36) “En Wij bevolen de mens (goedheid) jegens zijn ouders. Zijn moeder droeg hem in zwakheid op zwakheid.” (Soerah Loeqman:14) Maar het is niet toegestaan om de ouders te gehoorzamen met iets dat Allah de Verhevene verboden heeft verklaard want de gehoorzaamheid aan Allah de Verhevene gaat boven de gehoorzaamheid aan de ouders. Allah de Verhevene zegt in de Qor’aan: “ En als zij jou dwingen dat jij iets aan Mij toekent, zonder dat jij er kennis over hebt: gehoorzaam hen dan niet.” (Soerah Loeqman: 15) Naarmate we ouder worden, zullen onze plichten veranderen en vermeerderen, want met het huwelijk worden we echtgenote en als Allah (swt) het wil ook moeder. De moslimvrouw krijgt ook steeds meer een verzorgende rol. Het huwelijk van een moslimvrouw en haar echtgenoot is een gezegend contract in de islam. Een lange levensreis gevuld met liefde, samenwerking en harmonie. Allah de Verhevene zegt hierover in de Qor’aan: “ En het behoort tot Zijn Tekenen dat Hij voor jullie van jullie eigen soort echtgenotes heeft geschapen, opdat jullie rust bij haar vinden en Hij bracht tussen jullie liefde en barmhartigheid. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat nadenkt.” (Soerah Ar Roem:21) Een meisje dat wil trouwen, moet twee eigenschappen zwaar laten wegen: 1. de man in kwestie moet een praktiserend moslim zijn die leeft en met zijn vrouw wil leven volgens de Qor’aan en de soenna 2. hij moet een goed karakter hebben Doe navraag bij zoveel mogelijk mensen die hem kennen en stel hem duidelijke vragen omtrent zijn levenshouding en het huwelijk. Als een man bovernstaande eigenschappen in zich heeft, geeft dit een grotere garantie, insha’Allah, op een lang en gelukkig leven. Hij kent namelijk zijn eigen plichten, maar ook de rechten van zijn vrouw. In soera 3, aya 23-24 bepaalt Allah (swt) met wie een man niet kan trouwen: “Verboden voor u zijn:uw moeders, uw dochters, uw zusters, uw tantes van vaders kant en uw tantes van moeders kant, uw voedster-moeders die u gezoogd hebben, uw zoogzusters, uw schoonmoeders en de onder uw hoede staande stiefdochters van vrouwen met wie u gemeenschap hebt gehad, maar indien u geen gemeenschap met hen hebt gehad, dan is het geen overtreding. Verder de echtgenoten van uw eigen zoons. En het nemen van twee zussen tegelijkertijd, tenzij dat al is gebeurd, want Allah is Vergevend en Barmhartig. Verder vrouwen die al getrouwd zijn, behalve wat uw rechter handen bezitten. Zo heeft Allah het u voorgeschreven.” (4-23) Omdat in de tijd van de openbaringen vrouwen geen zeggenschap hadden, is de Qor’aan veelal gericht op de mannen, maar deze aya geldt natuurlijk ook voor de vrouw, alleen moet de vrouwelijke vorm vervangen worden door de mannelijke variant. Overigens zijn de mannen waar je niet mee kunt trouwen, de mannen bij wie je geen hoofddoek hoeft te dragen. Als een man en vrouw voor elkaar gekozen hebben, zijn de volgende zaken verplicht binnen de islam: - allereerst natuurlijk de toestemming van beide partners; niemand kan tegen zijn of haar wil uitgehuwelijkt worden! - het betalen van de mahr, de bruidsgift; een geschenk, meestal een geldbedrag of goud, maar dit kan zelfs een aya zijn die de man aan zijn vrouw leert, wanneer hij over niets anders beschikt. - er dient een overeenkomst vast te worden gelegd in bijzijn van getuigen - het huwelijk dient bekend gemaakt te worden binnen de oemma Wanneer hieraan voldaan is, is het huwelijk gesloten. De soenna leert ons dat de man alvorens het huwelijk te consumeren (liefde bedrijven) zijn hand op het hoofd van zijn bruid legt en een doe’a maakt en zij samen twee rakaat bidden.

Vrede
25-10-04, 17:44
In de Qoraan staat: "De mannen zijn de toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de een boven de ander bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen)." ( 4- 34) Vrouwen hebben het recht financieel onderhouden te worden. De man heeft de plicht zijn vrouw, kinderen en anderen die van hem afhankelijk zijn te onderhouden. De vrouw heeft daartegenoverstaand de plicht over de eigendommen van haar man te waken alsmede over hun kinderen. In de praktijk betekent dit dat zij vaak zorg draagt voor de opvoeding en verzorging van de kinderen en het huishouden. In de islam is dit een respectvolle taak, een waar de vrouw door Allah (swt) voor beloond zal worden. Toch betekent dit niet dat vrouwen niet buitenshuis mogen werken. Wanneer man en vrouw het hier over eens zijn, is het heel goed mogelijk dat de vrouw een passend beroep zoekt, mits zij haar huishouden en kinderen niet verwaarloost. Met een passend beroep bedoel ik dat zij een beroep moet kiezen waar zij niet nauw samenwerkt met mannen, zij haar hoofddoek kan dragen, haar gebeden op tijd kan verrichten en andere religieuze verplichtingen kan nakomen. Voor een man geldt ook dat hij op zoek moet gaan naar een baan waar de omstandigheden islamitisch gezien zo goed mogelijk zijn. In een islamitisch gezin heerst het principe van "er kan maar een kapitein op het schip zijn." Wanneer twee mensen om de leiding vechten, leidt dit enkel tot chaos. Dit betekent niet dat een man zijn vrouw zomaar zijn wil mag opleggen en zijn macht kan misbruiken. In een gezin waar beide partners praktiserend moslim zijn, is er tevens harmonie. Hoewel de man de eindverantwoordelijkheid heeft, zal hij zeker zijn vrouw overal bij betrekken en haar mening serieus nemen. Beide beslissen dan over belangrijke zaken. Maar wanneer ze erg van mening verschillen, zal er iemand een beslissing moeten nemen, in dit geval de man. Ook in het geval van andere beslissingen, is het in het uiterste geval zo dat de man zijn vrouw bepaalde dingen kan verbieden, tenzij hij hiermee de regels van de islam overtreedt. Dit lijkt oneerlijk, maar het betekent een zware verantwoordelijkheid voor de man. Hij moet de juiste afwegingen maken en nog belangrijker; hij zal verantwoording moeten afleggen bij zijn Heer. Met deze "machtspositie" mag niet onzorgvuldig worden omgesprongen. Een bewust moslim houdt altijd in gedachten dat Allah (swt) van al zijn beslissingen getuige is en dat hij voor zijn doen en laten gestraft of beloond zal worden. Ook dienen de man en de vrouw elkaar op seksueel gebied te bevredigen: de man moet zijn vrouw liefdevol benaderen wanneer hij de liefde met haar wil bedrijven en de vrouw mag haar man niet weigeren wanneer hij haar benadert, dit om ontuchtige gedachten en vreemdgaan te voorkomen wat alleen maar tot allerlei ellende zal leiden. Wanneer beide partners weten wat hun rechten en plichten naar Allah (swt) en naar elkaar zijn, zal als Hij dat wil Allah (swt) het huwelijk tot in het Hiernamaals zegenen. Vanwege het simpele feit dat de vrouw nog steeds degene is die zwanger raakt, negen maanden het kind draagt en het kind ter wereld zet, is het vanzelfsprekend dat de moeder de eerste aangewezene is om voor het kind te zorgen. Denk hierbij alleen maar aan het geven van borstvoeding en het feit dat de man weg zou kunnen lopen wanneer hij dat wil, maar de vrouw haar baby altijd bij zich draagt. De beide ouders dragen de verantwoording om de kinderen volgens de Qor’aan en de Leringen van de profeet (saaws) op te voeden. Vooral de vrouw moet zich er goed bewust van zijn dat ze een grote verantwoordelijkheid draagt want de kinderen zijn de meeste tijd bij haar. Wanneer ze de kinderen een islamitische opvoeding geeft, zullen ze voorbereid zijn om in de latere omgeving goed functionerende moslims te worden. Over de verantwoording die ouders dragen, staat ook vermeld in de Qor’aan: “O jullie die geloven, behoedt julliezelf en jullie gezinsleden van de Hel…” (Soerah At Tahrim: 6) Ondanks alle inzet van beide partners kan het huwelijk mislukken. In een overlevering staat: "Van alles dat in de islam is toegestaan, wordt de echtscheiding door Allah (swt) als het meest gehaat beschouwd." hadith: vrouw geur niet ruiken Echtscheiding is dus toegestaan, maat dient niet overhaast te gebeuren. Om deze reden zijn er heel wat regeltjes en beperkingen die het scheiden niet aanmoedigen. Zowel man als vrouw kunnen het initiatief tot scheiden nemen. De vrouw zal hiervoor naar een islamitische rechter moeten stappen, de man kan dit eventueel zonder hulp van buitenaf. Hij spreekt officieel de scheiding uit, waarna er een wachttijd van drie maanden (of menstruatiecycli) volgt. Wordt de huwelijkse relatie binnen deze drie maanden niet hersteld, dan is de scheiding definitief. Wanneer binnen deze drie maanden de relatie hersteld wordt, kan de man gedurende het huwelijk nog een keer de scheiding uitspreken en weer ongedaan maken. Na de derde keer is er geen mogelijkheid tot herstel meer en kunnen beide partners niet meer met elkaar trouwen, tenzij de vrouw eerst met een andere man getrouwd is geweest. Deze methode lijkt makkelijk voor een man omdat hij geen toestemming van een rechter nodig heeft, maar je ziet dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt. Ondanks dat het voorgaande genoeg zou moeten zijn om een ieder te overtuigen van de waarde van de vrouw in de islam, blijven veel mensen toch met vragen zitten. Telkens weer wordt geprobeerd de bewijsvoering onderuit te halen door de volgende stellingen te lanceren: 1. Een man mag vier vrouwen trouwen, een vrouw mag maar 1 man trouwen. 2. Het erfdeel van de man is groter dan dat van de vrouw. 3. Een vrouw moet een hoofddoek dragen. Allereerst moeten we onderkennen dat hoewel gelijkwaardig, man en vrouw wezenlijk van elkaar verschillen. Zo is de man veelal lichamelijk sterker, heeft hij een sterkere sexuele drang, kan hij geen kinderen baren en heeft hij een natuurlijk soort autoriteit of overwicht, hoewel dit laatste vooral in het westen ten stelligste ontkend wordt. Maar niemand kan ontkennen dat de man het in deze wereld nog steeds voor het zeggen heeft; de wereld wordt geregeerd door mannen, mannen krijgen beter betaald dan vrouwen, mannen doen veel minder in het huishouden dan vrouwen en ga zo nog maar even door. Vrouwen daarentegen zijn gevoeliger wezens, zij denken eerder met hun hart dan met hun verstand; dit maakt dat vrouwen meer en intensere relaties hebben met anderen dan mannen en dat zij meer geschikt zijn voor de verzorgende rol van echtgenote en vooral moeder. Deze verschillen zijn een algemeen feit en de ene eigenschap is niet minder belangrijk dan de andere; het is een harmonieus evenwicht. Zo zegt Allah (swt) in de Qoraan (3-36) “...En de man is niet gelijk aan de vrouw...” 1. Een man mag vier vrouwen trouwen, een vrouw mag maar 1 man trouwen. In de Qor’aan staat: “En als u vreest dat u niet rechtvaardig zult zijn bij het behandelen der wezen, huwt dan vrouwen die u behagen, twee of drie, of vier en als u vreest, dat u niet rechtvaardig zult handelen, dan één of wat uw rechter handen bezitten. Dat is voor u de beste weg, om onrechtvaardigheid te voorkomen.” (4-3) In de begintijd van de islam waren er veel veldslagen waarbij veel mannen om het leven kwamen. Zij lieten vaak vrouwen en kinderen achter die een zeer onzeker leven tegemoet gingen. Vaak werden deze vrouwen door familie of in een moslimgezin opgevangen, maar haar onzekere status bleef. Om haar het recht te geven van een echtgenote kon zij trouwen met de man des huizes die al getrouwd was. Zij en haar kinderen kregen dan de status van familie en hadden het recht verzorgd te worden. Voorheen was het gebruikelijk een onbeperkt aantal vrouwen te trouwen, nu werd dit beperkt tot vier. Het gedeelte dat praat over “dat wat de rechter handen bezitten” gaat over het pre-islamitische gebruik om slaven te hebben. Dit gebruik is langzaamaan afgeschaft ook doordat slavinnen als echtgenotes behandeld moesten worden nadat er seksuele omgang was geweest. Dit is nu niet meer van toepassing.

freya
25-10-04, 17:50
Geplaatst door Vrede
. Ik heb geen zin in nietszeggende uit de lucht gevallen opmerkingen.

:haha: ik ga ff stuk hier :giechel:

Vrede
25-10-04, 17:51
De man die met meerdere vrouwen trouwt, is verplicht al zijn vrouwen gelijk te behandelen met betrekking tot onderhoud en tijd. Wat er in zijn hart is, daar kan hij niet op veroordeeld worden. De geleerden van de islam baseren zich hiermee onder andere op de volgende aya uit dezelfde soera: “U zult niet in staat zijn evenredigheid te betrachten onder uw vrouwen, ook al zou u dat nog zo graag willen. Maar wees niet eenzijdig met uw attenties, zodat zij zonder steun is. Maar als u het goede doet en godbewust bent, dan is Allah zeker Vergevend en Barmhartig.” (4-129) Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin de vrouw er de voorkeur aan kan geven haar man te delen met een zuster. De meest gangbare reden is dat in veel culturele contexten een gescheiden vrouw geen hoog aanzien heeft en er meestal voor de rest van haar leven alleen voor komt te staan; zij moet werken om zichzelf en haar kinderen te onderhouden, draagt daarnaast de zorg voor haar kinderen en het huishouden en kan haar zorgen niet delen met de vader van haar kinderen en een man die van haar houdt. Hoewel de profeet (saaws) slechts een keer met een ongetrouwd, maagdelijke meisje getrouwd is geweest en verder alleen maar trouwde met gescheiden vrouwen en weduwen, geven de meeste mannen er de voorkeur aan met een jonge maagd te trouwen. Een vrouw die al eens eerder getrouwd is geweest, maakt weinig kans. Voor een vrouw die voor de keuze komt te staan haar man te delen of alleen verder te gaan, is dit een gegronde reden haar jaloezie op zij te zetten voor haar eigen bestwil en dat van haar kinderen. Ook kunnen we denken aan vrouwen die geen kinderen kunnen krijgen; zij blijven vaak liever in een liefdesrelatie die ze moeten delen dan alleen verder te gaan met weinig kans op een nieuw huwelijk. En wat denk je van een vrouw die ernstig ziek is en niet meer voor haar gezin kan zorgen? Mag je van een man verwachten dat hij al zijn behoeftes opzij zet en een dubbele taak op zich neemt? Of is het beter dat hij bepaalde behoeftes bij een tweede wettige echtgenote bevredigt en de zorg voor zijn eerste vrouw op zich neemt? In alle gevallen is het een keuze van twee mensen, maar in het uiterste geval kan de man zijn zin doordrijven zonder toestemming van zijn vrouw. Misschien helpt het te denken dat de vrouw die haar jaloezie te baas kan, insha’Allah een enorme beloning van Allah (swt) zal krijgen; Hij weet immers hoe moeilijk het voor ons vrouwen is ons gevoel opzij te zetten. Maar waarom kan een vrouw niet met meerdere mannen trouwen? Hier zijn twee redenen voor te geven: Buiten het gegeven dat veel mannen een sterkere drang naar seksuele bevrediging hebben (wat niet altijd opgaat), is het zo dat vrouwen zwanger kunnen raken. Wanneer zij meerdere mannen getrouwd is, weet niemand van wie het kind is. Wie draagt dan de verantwoordelijkheid? Hoe zit het met erfrecht? Natuurlijk is dit tegenwoordig op te lossen met een DNA-test, maar het is nogal wat om dit bij ieder kind te moeten uitvoeren. Ten tweede; een vrouw, zeker wanneer zij zwanger is, zou te zwaar belast worden als zij voor meerdere mannen tegelijkertijd moest zorgen; zij heeft het recht onderhouden te worden zodat zij zich kan richten op haar gezin, haar zwangerschap en de opvoeding van haar kinderen. 2. het erfdeel van een man is groter dan dat van de vrouw. “De mannen hebben recht op een aandeel van wat ouders en verwanten hebben nagelaten en de vrouwen hebben recht op een aandeel van wat de ouders en verwanten hebben nagelaten - of het veel is of weinig- een vastgesteld deel....Allah draagt u op met betrekking tot uw kinderen; de jongen zoveel als twee meisjes...” (4-7/10) Dit lijkt onrechtvaardig, maar moet gezien worden vanuit de rechten en plichten die de man en de vrouw hebben. Zoals al eerder gezegd; de vrouw heeft ten alle tijden het recht onderhouden te worden. Eerst door haar vader of ander mannelijk familielid, vervolgens door haar echtgenoot. De man moet zijn geld besteden aan zijn vrouw en kinderen. De vrouw daarentegen heeft geen enkele financiele verplichting, ook niet wanneer zij geld in eigen beheer heeft. Om deze simpele reden is het niet meer dan logisch dat de man meer erft dan de vrouw omdat hij meer kosten maakt dan de vrouw. In onze huidige samenleving waar steeds meer vrouwen gaan werken, gaat het geluid op dat deze regel niet meer van toepassing zou zijn omdat vrouwen financieel niet meer afhankelijk zijn. Dit gaat niet op omdat een wet ingesteld door de Schepper van alle dingen niet veranderd kan en mag worden, maar ook omdat vrouwen hun eigen voorrecht ondermijnen, namelijk het recht op onderhoud. Een vrouw kan werken, mits zij de islamitische regels in acht houdt - wat overigens vele tegenstanders van het islamitisch erfrecht niet doen- maar behoudt haar geld zelf. Als we het erfrecht gaan veranderen, verandert ook dit voorrecht; vrouwen dienen dan evenveel bij te dragen aan het gezin en dit is voor vele vrouwen geen prettig vooruitzicht. 3. Vrouwen moeten een hoofddoek dragen. “O profeet, zeg tegen uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen van de gelovigen dat zij hun omslagdoeken om zich heen doen zodat zij gekend worden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevend en Barmhartig.” (33-59) Het eerste wat opvalt aan een praktiserende moslima is haar uiterlijk. Met haar wijde, verhullende kleding en hoofddoek ziet zij er nu eenmaal anders uit dan dat wat gangbaar is in deze samenleving. Voor vele onwetende personen is dit het ultieme bewijs dat de vrouw door de islam en de man onderdrukt wordt. Hoe weinig is het dat zij weten! De islam is een religie die het zuivere nastreeft; een samenleving waarin respect voor elkaar is en die de poorten naar het verderfelijke zoals zina, overspel sluit. Omdat de mens geneigd is zijn eigen gevoelens en lusten na te streven, stelt Allah (swt) voor ons de regels op waar wij ons allen aan te houden hebben. Zo wordt in de Qor’aan gezegd: “Zeg tegen de gelovige mannen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden. Dat is reiner voor hen. Waarlijk, Allah is welingelicht over wat zij doen. En zeg tegen de gelovige vrouwen dat zij hun blikken neerslaan en hun intieme delen bedekt houden en hun sieraad niet tonen, behalve wat zichtbaar is.” (24-30) Hiermee sluit Allah (swt) de eerste stap naar zina, namelijk oogcontact tussen mannen en vrouwen. Een onbedoelde blik wordt niet aangerekend, maar de tweede wel. Zo is het ook verboden om handen te schudden met een niet-mahramman (een man waarmee je kunt trouwen). Dit lijkt voor velen misschien overdreven; als ik een man aankijk of een hand geef, betekent dat toch niet dat ik meteen meer wil? Nee, misschien niet, maar in de praktijk blijkt dat deze handelingen wel de aanzet kunnen geven tot zina; je moet een man eerst aangekeken hebben voor je contact met hem maakt; je moet hem al aangeraakt hebben, alvorens er meer lichaamscontact plaatsvindt enz. enz. Moge Allah (swt) ons hiertegen beschermen. Zou Degene Die ons gemaakt heeft niet weten hoe wij van binnen zijn? Hij beschermt ons tegen onszelf met deze regels. Om dezelfde reden heeft Hij bepaald dat vrouwen zich dienen te bedekken en hun schoonheid niet mogen tonen, alleen aan diegene voor wie het bestemd of toegestaan is, zoals de echtgenoot, de vader, de zoons, de ooms enz. De vrouw dient gerespecteerd te worden om wie zij is en om wat zij doet en niet om hoe mooi zij is of hoe dik zij is. Ver verheven is de vrouw boven deze subjectieve waarnemingen! Wij moslima’s moeten af van het idee dat wij ons móeten bedekken. Nee, wij mogen ons bedekken, elhamdoelillah! Wij hoeven niet iedere zomer kilo’s af te vallen, ons in te strakke jurkjes te hijsen en ons verder te ontbloten voor het plezier van iedere man die ons voorbijloopt. Heb je de blikken wel eens gezien van mannen die een halfnaakte vrouw voorbij zien komen? Dierlijk instinct , dat is wat je ziet, geen respect. Hoe dom kun je zijn als je denkt dat ze waardering en respect voor je hebben wanneer ze je na fluiten. Vrouwen zijn tegenwoordig niet meer dan lustobjecten voor mannen, zowel op straat als in de reclames, de modewereld, de filmindustrie. En iedereen vindt dit maar normaal! SoebhanAllah! En dan noemen ze ons gehersenspoeld en achterlijk! Nee zusters, wij mogen blij zijn dat Allah (swt) ons heeft doen inzien dat wij veel meer waard zijn dan wat ze ons willen doen geloven. Hoe meer wij ons bedekken omwille van Allah (swt), hoe minder belast wij insha’Allah zullen zijn op de Dag der Opstanding. Over de vrouw in de islam valt veel te vertellen en veel te vragen. Deze lezing is, om het zo te zeggen, slechts een tipje van de sluier. Doe kennis op over de mooie positie die Allah (swt) ons heeft gegeven. Probeer afstand te nemen van de cultuur van je ouders en zeker ook de cultuur van deze maatschappij. Probeer onbevangen te zijn in je zoektocht naar je oorspronkelijke identiteit, zodat wij zonder vooroordelen weer kunnen worden wat we willen: op en top vrouw. Elhamdoelillahi rabbil alamien

Rabia Frank


Het kost je wat tijd om het te lezen, maar dan heb je ook kennis opgebouwd. En dan weet je waar we over praten.

Misschien kun je dit stuk tekst uitprinten en later op de avond rustig lezen. Voor diegene die oprecht geintresseerd zijn dan...

Julien
25-10-04, 17:52
Laat ik een ding zeggen; dat nep hypocriete zogenaamd opkomende houding van jullie ten opzichte van de “hulpbehoevende onderdrukte cq ondergeschikte arme moslima” werkt alleen maar averechts! Stop met jezelf nog belachelijker te maken dan je al bent. We weten allemaal waar het jullie om dunkt. De moslima haar plek binnen de Islam (?!) terug te geven, terwijl jullie de Islam als achterlijk, krom en verwerpelijk beschouwen?!

als vrouwen minderwaardig worden behandeld, vind ik het altijd terecht dat er kritiek gegeven wordt. of het nou moslims, christenen of atheisten zijn doet dan niet ter zake. Vrouwendiscriminarie moet gewoon worden aangepakt..en mensen die daar een topic voor willen openen zijn echt niet allemaal "islam-haters"

Vrede
25-10-04, 17:53
Geplaatst door freya
:haha: ik ga ff stuk hier :giechel:


Dat dacht ik al. Jij moet er weer als eerste bij zijn he? Vind je het grappig?

Vrede
25-10-04, 18:01
Geplaatst door Julien
als vrouwen minderwaardig worden behandeld, vind ik het altijd terecht dat er kritiek gegeven wordt. of het nou moslims, christenen of atheisten zijn doet dan niet ter zake. Vrouwendiscriminarie moet gewoon worden aangepakt..en mensen die daar een topic voor willen openen zijn echt niet allemaal "islam-haters"


Het tegendeel wil ik dus bewijzen. Binnen de Islam wordt de vrouw NIET als minderwaardig behandeld. Het is de cultuur waar wat aanscheelt. Dat zijn twee totaal verschillende dingen. De Islam geeft de vrouw haar postitie die zij verdient weer terug, die zij in de heidense tijd niet had. Dat er een stel gekken rondlopen die vrouwen kleineren heeft niets met Islam te maken maar met bv cultuur of dicatatuur gedrag binnen het gezin. Ken in weinig culturen waar de positie van de vrouw niet als hoog aangeschouwd wordt. Lees het stuk van de Moslimvrouw als je werkelijk geintresseerd bent in hoe het met de positie van de vrouw binnen de Islam staat. Dat probeer ik hier te weerleggen namelijk.

Siah
25-10-04, 22:34
w/eg is weg :D

taouanza
26-10-04, 00:00
:loens:

Wat een lange tekst!

Zwarte Schaap
26-10-04, 00:09
Geplaatst door taouanza
:loens:

Wat een lange tekst!

Begrijpelijk. :p

taouanza
26-10-04, 00:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Begrijpelijk. :p

En geneens alinea's.

David
26-10-04, 09:44
Geplaatst door Vrede
Maar krijg maar eens een speld door een Moslima heen, dat lukt je niet!


Wedden?

freya
26-10-04, 10:03
Geplaatst door Vrede
[B] Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin de vrouw er de voorkeur aan kan geven haar man te delen met een zuster. De meest gangbare reden is dat in veel culturele contexten een gescheiden vrouw geen hoog aanzien heeft en er meestal voor de rest van haar leven alleen voor komt te staan; zij moet werken om zichzelf en haar kinderen te onderhouden, draagt daarnaast de zorg voor haar kinderen en het huishouden en kan haar zorgen niet delen met de vader van haar kinderen en een man die van haar houdt. [B]

Mijn oog viel even hier op, de rest heb ik niet gelezen. Hoeft ook niet want dit stuk geeft al aan wat voor kulstuk dit is.

Volgens Vrede gaat het over de juiste Islamitische manier om met vrouwen om te gaan.

Waarom moet er dan wel zo'n achterlijk cultureel gebruik in stand gehouden worden?!
Een gescheiden vrouw heeft geen kans op een normaal huwelijk en dus moet ze maar wat blij zijn om ergens nr 2 te mogen worden :kotsten:

Hoe zat het ook alweer met de eigenwaarde van vrouwen? :mad:

En begin nu niet weer met, ja maar dat wordt zo niet echt bedoelt en in de islam is de vrouw heel waardevol bladibladibla.

Dit soort teksten bestendigen vrouwonderdrukkende culturele gebruiken op een sneeky manier. Onder het mom van kijk eens hoe goed de islam voor vrouwen is, krijg je wel de les mee dat je met dit soort gebruiken goed rekening moet houden. Ipv ze te bestrijden.

Dan heb ik 100x liever een fundi-gek die eerlijk voor zijn vrouwenhaat uitkomt. Daarvan is nl meteen duidelijk wat je er aan hebt. :moe:

David
26-10-04, 10:53
Geplaatst door Vrede
...is het zo dat vrouwen zwanger kunnen raken...


Ze weet wel veel, hè!

taouanza
26-10-04, 10:59
Geplaatst door David
Ze weet wel veel, hè!

Heb je het gelezen?:verward:

David
26-10-04, 11:02
Geplaatst door taouanza
Heb je het gelezen?:verward:


Nou, nee, niet helemaal. Alleen iets over moslima die je niet met spelden kunt prikken, en dat vrouwen zwanger kunnen worden, en dat iedereen tegen moslima's is en zo.

Ik heb die teksten niet nodig, ik onderdruk moslima's zo ook wel. :fplet:
Pas maar op, meisje!

nari
26-10-04, 13:45
vrede :duim:

Vrede
26-10-04, 15:02
Geplaatst door David
Wedden?


David de boskabouter gaat weer grappig doen. Oeps, ik trek mn woorden meteen terug. David de boskabouter is mijn idool, daar kan jij onmogelijk aan tippen.

Dit stond er.



Maar krijg maar eens een speld door een Moslima en haar geloof heen, dat lukt je niet!

Dit is een serieuze zaak. Of kom jij alleen voor jouw hypocrisme, op voor de moslimvrouw en doe je het verder af als niet serieus? Wat is het nou?

Vrede
26-10-04, 15:05
Geplaatst door David
..en dat iedereen tegen moslima's is en zo.




Niet iedereen is tegen de moslimas. Dat heb ik nergens gezegd. Je niet serieuze bijdrage bewijst te meer hoe jij er over denkt. Kom op, David doe even serieus als je wil.

mark61
26-10-04, 15:18
Kom op, David, je kan het wel!

hypocrist

Vrede
26-10-04, 15:26
Geplaatst door freya
Mijn oog viel even hier op, de rest heb ik niet gelezen. Hoeft ook niet want dit stuk geeft al aan wat voor kulstuk dit is.


Hoe weet jij dat nou, als je niet je eigen advies opvolgt? ga maar lezen, ga maar lezen....wat doet ze niet zelf..


[Volgens Vrede gaat het over de juiste Islamitische manier om met vrouwen om te gaan.

Waarom moet er dan wel zo'n achterlijk cultureel gebruik in stand gehouden worden?!
Een gescheiden vrouw heeft geen kans op een normaal huwelijk en dus moet ze maar wat blij zijn om ergens nr 2 te mogen worden :kotsten:

Hoe zat het ook alweer met de eigenwaarde van vrouwen? :mad:[/B]

Sommige mensen binnen bepaalde culturen zijn achterlijk ja. Daarom ben ik ook niet cultuurgezind en leef ik naar de wensen van mijn Schepper en niet naar die van mijn omgeving.
Tja, door wie die culturen in stand worden gehouden, door de vrouwen zelf! Vrouwen waar dan ook moeten opkomen voor hun rechten.. de rechten die zij van hun Schepper hebben gekregen. Zelf heb ik geen problemen met bepaalde culturen, dr is dan niks mis mee.
Alleen daar waar het de vrouw aangaat zien sommige gekken hun kans om hun vrouwen in hun rechten te ondermijnen. Wat moet je daar tegen aandoen? Zelf adviseer ik deze vrouwen kennis van Islam op te doen en dit tegen hun mannen te gebruiken om zo hun rechten terug te krijgen. begrijp het woord; gebruiken niet verkeerd. Jouw echtgenoot moet je vindt ik ook hierin meenemen. Jouw kennis moet je op een positieve manier met hem delen, wil je dat hij er ook open voor staat. Jouw recht is jouw recht. Geen enkele man heeft het recht om zijn vrouw hiervan te weerhouden, alleen weten sommigen dat niet. Daarom zeg ik, ga naar Islamitische bijeenkomsten en dergelijke en betrek jouw man, familie, kinderen etc mee. Dit zorgt voor een goede ontwikkeling waar iedereen mee gebaat is. En kennis van Islam Moet je opdoen. Elk moslimvrouw of man die zich hier van weerhoudt om zijn eigen intrepraties aan de Islam, in dit geval de postitie van de vrouw, te geven is geen moslim.


[En begin nu niet weer met, ja maar dat wordt zo niet echt bedoelt en in de islam is de vrouw heel waardevol bladibladibla.[/B]

Zie boven.


[Dit soort teksten bestendigen vrouwonderdrukkende culturele gebruiken op een sneeky manier. Onder het mom van kijk eens hoe goed de islam voor vrouwen is, krijg je wel de les mee dat je met dit soort gebruiken goed rekening moet houden. Ipv ze te bestrijden.

[/B]

Dit is ook weer niet waar. Dit soort teksten kun je zeg maar..ff denken..met Islamitisch feminsme vergelijken.

Vrede
26-10-04, 15:27
Geplaatst door mark61
Kom op, David, je kan het wel!

hypocrist


Misschien wel, misschien niet. Alleen hij en God weten dat. Je moet de individu hier niet op aanspreken, maar probleem groots aanpakken. Door hoe het nou echt zit met Islam te vekondigen. Binnen en buitenshuis. Een goed milieu begint bij eigen deur zeggen ze.

Vrede
26-10-04, 15:27
Dubbel.

freya
26-10-04, 15:29
Geplaatst door Vrede
Hoe weet jij dat nou, als je niet je eigen advies opvolgt? ga maar lezen, ga maar lezen....wat doet ze niet zelf..



Sommige mensen binnen bepaalde culturen zijn achterlijk ja. Daarom ben ik ook niet cultuurgezind en leef ik naar de wensen van mijn Schepper en niet naar die van mijn omgeving.
Tja, door wie die culturen in stand worden gehouden, door de vrouwen zelf! Vrouwen waar dan ook moeten opkomen voor hun rechten.. de rechten die zij van hun Schepper hebben gekregen. Zelf heb ik geen problemen met bepaalde culturen, dr is dan niks mis mee.
Alleen daar waar het de vrouw aangaat zien sommige gekken hun kans om hun vrouwen in hun rechten te ondermijnen. Wat moet je daar tegen aandoen? Zelf adviseer ik deze vrouwen kennis van Islam op te doen en dit tegen hun mannen te gebruiken om zo hun rechten terug te krijgen. begrijp het woord; gebruiken niet verkeerd. Jouw echtgenoot moet je vindt ik ook hierin meenemen. Jouw kennis moet je op een positieve manier met hem delen, wil je dat hij er ook open voor staat. Jouw recht is jouw recht. Geen enkele man heeft het recht om zijn vrouw hiervan te weerhouden, alleen weten sommigen dat niet. Daarom zeg ik, ga naar Islamitische bijeenkomsten en dergelijke en betrek jouw man, familie, kinderen etc mee. Dit zorgt voor een goede ontwikkeling waar iedereen mee gebaat is. En kennis van Islam Moet je opdoen. Elk moslimvrouw of man die zich hier van weerhoudt om zijn eigen intrepraties aan de Islam, in dit geval de postitie van de vrouw, te geven is geen moslim.



Zie boven.



Dit is ook weer niet waar. Dit soort teksten kun je zeg maar..ff denken..met Islamitisch feminsme vergelijken.


Je gaat op geen enkele manier op de essentie van mijn kritiek in.

Ik hou het er maar op dat je gewoon niet in staat bent om een fatsoenlijk discussie te voeren.

Van wie ben jij een MPSje? WSDBer?

Vrede
26-10-04, 15:32
Geplaatst door freya
Je gaat op geen enkele manier op de essentie van mijn kritiek in.

Ik hou het er maar op dat je gewoon niet in staat bent om een fatsoenlijk discussie te voeren.

Van wie ben jij een MPSje? WSDBer?


Jouw kritiek is niet wat de zaak tot een feit maakt. Ik ga hier op feiten in en niet op jouw meningen. Ik hoef geen tijd aan jouw kritiek te besteden. Ieder zijn eigen mening. Dat was toch al duidelijk.

Siah
26-10-04, 15:46
Geplaatst door Vrede
Een goed milieu begint bij eigen deur zeggen ze .

nee,
dat is een valkuil; :chef:
.

een verandering in de milieu, begint bijna altijd tussen de oren! :D

Vrede
26-10-04, 15:53
Geplaatst door olievlek
:duim:
you rules!
respect


Ik wil helemaal niet ruleren. Daar gaat het mij niet om. Ik wil alleen maar aan het licht stellen hoe het er werkelijk met de moslimvrouw binnen de Islam er voor staat. thats all.


ps weet iemand waarom ik niet in mijn mpbox kom en ik kan ook niet in iemand anders profiel kijken? Er staat dat ik mijn account moet activeren. Ik zou zeg maar een email in mijn emailbox hebben ontvangen, nou ik heb helemaal niks ontvangen. Maar t heeft er misschien mee te maken dat ik op het moment dat ik een emailadres voor deze nick heb opgegeven mijn hotmailaccount zelf nog niet geactiveerd was. Dus hoe nu?

Iemand van beheer soms? :eek:

Vrede
26-10-04, 15:54
Geplaatst door Siah
nee,
dat is een valkuil; :chef:
.

een verandering in de milieu, begint bijna altijd tussen de oren! :D


Je hebt gelijk.

Julien
26-10-04, 17:48
Geplaatst door Vrede
Ieder zijn eigen mening.

precies, iedereen dus!

freya
26-10-04, 18:16
Geplaatst door deleted user
Ik ook :lachu: ?

:haha:


tuurlijk Bilal, jij hebt ook recht op je mening.


zolang je m mar niet bij iedereen door de strot duwt :wijs:

David
27-10-04, 12:58
Geplaatst door Vrede
Alleen hij en God weten dat.


Precies, God en Ik weten die dingen!

David
27-10-04, 13:01
Geplaatst door Vrede
Maar krijg maar eens een speld door een Moslima en haar geloof heen, dat lukt je niet!


Dit stond er inderdaad, muts. En dat slaat nergens op. Leer eerst je spreekwoorden, als je ze zo blijft verhaspelen, vraag je toch om commentaar? Bedoel je niet "je krijgt er geen speld tussen"?

En onthou: God en Ik weten die dingen!

Mark
27-10-04, 13:02
mogen we raden wie vrede is? :gechoquee

David
27-10-04, 13:04
Geplaatst door Mark
mogen we raden wie vrede is? :gechoquee

Is onze lieftallige Ghizzoe terug?

Vrede
27-10-04, 14:04
Geplaatst door David
Dit stond er inderdaad, muts. En dat slaat nergens op. Leer eerst je spreekwoorden, als je ze zo blijft verhaspelen, vraag je toch om commentaar? Bedoel je niet "je krijgt er geen speld tussen"?

En onthou: God en Ik weten die dingen!




Ja, dat bedoel ik. Mijn Nederlands is niet zo perfect, ik geef toe, maar ik ben dan ook geen 70 jarige zeur om niks.

David
27-10-04, 14:05
Geplaatst door Vrede
Ja, dat bedoel ik. Mijn Nederlands is niet zo perfect, ik geef toe, maar ik ben dan ook geen 70 jarige zeur om niks.


Nee, dat ben je niet. Maar ik ben blij dat je er weer bent! Op één of andere manier word ik heel vrolijk van je, Vredesduifje!

Vrede
27-10-04, 14:06
Jongens, ik verzoek jullie met dit kinderachtige gedrag op te houden. Als jullie met elkaar willen bekken, dan doe je dat maar in die andere topic. Alhoewel daar zijn jullie ook al op jullie vingers getikt door Sou. Dit is een serieuze zaak. En als jullie hier werkelijk voor geïnteresseerd zijn, dan reageer je inhoudelijk en niet op zo’n denigrerende manier waar de arrogantie met bakken van afdruipt. Dit soort gedrag bedoel ik al die tijd dus. Zogenaamd voor de rechten van de Moslima opkomen, terwijl als zij er serieus mee aankomt, jullie de zaak zonodig met spotternij en sarcastische bewoordingen afwimpelen alsof het niets is om t vervolgens af te doen als niet serieus. Achter op je hoofd krabben als de Moslima aan het woord is kan ik nog begrijpen, maar luister dan ook echt. En als je niet oprecht wilt luisteren waarom neem je dan deel hier aan mee?

Vrede
27-10-04, 14:08
Geplaatst door David
Nee, dat ben je niet. Maar ik ben blij dat je er weer bent! Op één of andere manier word ik heel vrolijk van je, Vredesduifje!

Tijd voor gratis therapie?

David
27-10-04, 14:14
Geplaatst door Vrede
Jongens, ik verzoek jullie met dit kinderachtige gedrag op te houden. Als jullie met elkaar willen bekken, dan doe je dat maar in die andere topic. Alhoewel daar zijn jullie ook al op jullie vingers getikt door Sou. Dit is een serieuze zaak. En als jullie hier werkelijk voor geïnteresseerd zijn, dan reageer je inhoudelijk en niet op zo’n denigrerende manier waar de arrogantie met bakken van afdruipt. Dit soort gedrag bedoel ik al die tijd dus. Zogenaamd voor de rechten van de Moslima opkomen, terwijl als zij er serieus mee aankomt, jullie de zaak zonodig met spotternij en sarcastische bewoordingen afwimpelen alsof het niets is om t vervolgens af te doen als niet serieus. Achter op je hoofd krabben als de Moslima aan het woord is kan ik nog begrijpen, maar luister dan ook echt. En als je niet oprecht wilt luisteren waarom neem je dan deel hier aan mee?


Als ik met mijn moslima vriendinnen praat ben ik altijd serieus en oprecht geïnteresseerd. Ik ben dan ook nooit sarcastisch of arrogant. Ik word alleen sarcastisch als jij aan het woord bent. Dat heeft niet zoveel te maken met dat jij een moslima bent, eerder met het feit dat je zo idioot schrijft en geen spat humor of zelfspot hebt. Dat maakt jou onweerstaanbaar grappig, Vredesduifje!

mark61
27-10-04, 14:21
Geplaatst door David
Als ik met mijn moslima vriendinnen praat ben ik altijd serieus en oprecht geïnteresseerd. Ik ben dan ook nooit sarcastisch of arrogant. Ik word alleen sarcastisch als jij aan het woord bent. Dat heeft niet zoveel te maken met dat jij een moslima bent, eerder met het feit dat je zo idioot schrijft en geen spat humor of zelfspot hebt. Dat maakt jou onweerstaanbaar grappig, Vredesduifje!

Yep.

@ Vrede: begin jij nou ook al over Sou de Correctrice? Jij kan ook geen ironie en sarcasme onderscheiden van 'platte' uitspraken? Ben je echt zo 1-dimensionaal? Begrijp je niet dat die stijlfiguren veel sterker een boodschap kunnen overbrengen, en wel 1 die tegengesteld is aan wat er staat? Typerend. Wat leef jij in een platte wereld.

Ik spreek regelmatig veel moslima's en geeneen die zo reageert als jij.

Vrede
27-10-04, 14:21
Geplaatst door David
Dat heeft niet zoveel te maken met dat jij een moslima bent, eerder met het feit dat je zo idioot schrijft en geen spat humor of zelfspot hebt. Dat maakt jou onweerstaanbaar grappig, Vredesduifje!


Heeft niks met moslima te maken..waar ging t onderwerp over.. :maf:
En ik moet grappig zijn wanneer het jou uitkomt... :verward: goed gezien hoor, ik heb geen humor... jij bent een helderziende? Krijg je die ingevingen van boven David?


ps heb een droog gevoel voor humor...problemen mee?

Vrede
27-10-04, 14:24
Geplaatst door mark61
Yep.

@ Vrede: begin jij nou ook al over Sou de Correctrice? Jij kan ook geen ironie en sarcasme onderscheiden van 'platte' uitspraken? Ben je echt zo 1-dimensionaal? Begrijp je niet dat die stijlfiguren veel sterker een boodschap kunnen overbrengen, en wel 1 die tegengesteld is aan wat er staat? Typerend. Wat leef jij in een platte wereld.

Ik spreek regelmatig veel moslima's en geeneen die zo reageert als jij.


Yep en jij weet het ook weer beter. Typische reacties van iemand die wil dat je naar zijn verwachten leeft..reageert in dit geval.

Ps in deze ben ik serieus, omdat het gewoon een serieus onderwerp is. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Onder een ander nick laat ik je wel altijd lachen rara hoe komt dat toch? Zeker niks met onderwerp te maken...

David
27-10-04, 14:27
Geplaatst door Vrede
Heeft niks met moslima te maken..waar ging t onderwerp over.. :maf:
En ik moet grappig zijn wanneer het jou uitkomt... :verward: goed gezien hoor, ik heb geen humor... jij bent een helderziende? Krijg je die ingevingen van boven David?


ps heb een droog gevoel voor humor...problemen mee?


Nee, droge speld, lees nou eens goed wat ik schrijf. Het onderwerp is moslima's, inderdaad. Maar het onderwerp is niet de reden van mijn sarcasme. De reden van mijn sarcasme is jouw idiote redenaties en idiote schrijfwijze. En je hoeft van mij niet grappig te zijn, ik vind je grappig gewoon zoals je bent.

Mark
27-10-04, 14:28
Geplaatst door Vrede
Onder een ander nick laat ik je wel altijd lachen rara hoe komt dat toch?

ik kan hier echt niet tegen, wie is ze? :D

Vrede
27-10-04, 14:35
Geplaatst door David
Nee, droge speld, lees nou eens goed wat ik schrijf. Het onderwerp is moslima's, inderdaad. Maar het onderwerp is niet de reden van mijn sarcasme. De reden van mijn sarcasme is jouw idiote redenaties en idiote schrijfwijze. En je hoeft van mij niet grappig te zijn, ik vind je grappig gewoon zoals je bent.



Wat is dat met je sig? Met dank aan mij weer zeker. Ik voel me gevleid weer hoor.

En verder vindt ik zelf dat je een idioot bent. Wacht maar tot kerstdiner, dan maak ik kalkoen van je.

Vrede
27-10-04, 14:36
Geplaatst door Mark
ik kan hier echt niet tegen, wie is ze? :D


Een andere droge speld?

David
27-10-04, 14:37
Geplaatst door Vrede
En verder vindt ik zelf dat je een idioot bent. Wacht maar tot kerstdiner, dan maak ik kalkoen van je.


Erg geweldadige taal voor een moslima tijdens de ramadan! En sinds wanneer doe jij aan kerst?

Mark
27-10-04, 14:37
Geplaatst door Vrede
Een andere droge speld?

waarom was jij eigenlijk geband?

David
27-10-04, 14:41
Geplaatst door Mark
waarom was jij eigenlijk geband?

als respect eisende moslima kon ze nogal weinig respect opbrengen voor andere bevolkingsgroepen.

mark61
27-10-04, 15:29
Geplaatst door Vrede
Yep en jij weet het ook weer beter. Typische reacties van iemand die wil dat je naar zijn verwachten leeft..reageert in dit geval.

Ps in deze ben ik serieus, omdat het gewoon een serieus onderwerp is. Is dat zo moeilijk te begrijpen? Onder een ander nick laat ik je wel altijd lachen rara hoe komt dat toch? Zeker niks met onderwerp te maken...

Split personality / MPS? Laat me niet in spanning...

freya
27-10-04, 18:03
Is er eigenlijk wel iemand anders die begrijpt wat ik hier wil zeggen:




Er zijn verschillende situaties te bedenken waarin de vrouw er de voorkeur aan kan geven haar man te delen met een zuster. De meest gangbare reden is dat in veel culturele contexten een gescheiden vrouw geen hoog aanzien heeft en er meestal voor de rest van haar leven alleen voor komt te staan; zij moet werken om zichzelf en haar kinderen te onderhouden, draagt daarnaast de zorg voor haar kinderen en het huishouden en kan haar zorgen niet delen met de vader van haar kinderen en een man die van haar houdt.

Geplaatst door freya
Mijn oog viel even hier op, de rest heb ik niet gelezen. Hoeft ook niet want dit stuk geeft al aan wat voor kulstuk dit is.

Volgens Vrede gaat het over de juiste Islamitische manier om met vrouwen om te gaan.

Waarom moet er dan wel zo'n achterlijk cultureel gebruik in stand gehouden worden?!
Een gescheiden vrouw heeft geen kans op een normaal huwelijk en dus moet ze maar wat blij zijn om ergens nr 2 te mogen worden :kotsten:

Hoe zat het ook alweer met de eigenwaarde van vrouwen? :mad:

En begin nu niet weer met, ja maar dat wordt zo niet echt bedoelt en in de islam is de vrouw heel waardevol bladibladibla.

Dit soort teksten bestendigen vrouwonderdrukkende culturele gebruiken op een sneeky manier. Onder het mom van kijk eens hoe goed de islam voor vrouwen is, krijg je wel de les mee dat je met dit soort gebruiken goed rekening moet houden. Ipv ze te bestrijden.

Dan heb ik 100x liever een fundi-gek die eerlijk voor zijn vrouwenhaat uitkomt. Daarvan is nl meteen duidelijk wat je er aan hebt. :moe:

mark61
27-10-04, 18:17
Geplaatst door freya
Is er eigenlijk wel iemand anders die begrijpt wat ik hier wil zeggen:

Jawel maid, maar ik vond het zo vermoeiend. OK gaatie weer:

Vrede wijst bepaalde elementen van bepaalde culturen van moslims af.

Ze zegt: je moet de zuivere islam volgen. Vervolgens geeft ze een voorbeeld van hoe de zuivere islam diezelfde verderfelijke elementen van de cultuur niet bestrijdt, maar accomodeert, dwz. er ruimte voor maakt, en dus sanctioneert.

Gescheiden vrouw is ten onrechte paria, maar gelukkig, de islam geeft haar een plekje als tweede bediende. Dus niet een 'herkansing' als verse, gelijkwaardige echtgenote, net zo zuiver en onschuldig als een maagd.

Zo goed Freya?

freya
27-10-04, 18:20
Geplaatst door mark61
Jawel maid, maar ik vond het zo vermoeiend. OK gaatie weer:

Vrede wijst bepaalde elementen van bepaalde culturen van moslims af.

Ze zegt: je moet de zuivere islam volgen. Vervolgens geeft ze een voorbeeld van hoe de zuivere islam diezelfde verderfelijke elementen van de cultuur niet bestrijdt, maar accomodeert, dwz. er ruimte voor maakt, en dus sanctioneert.

Gescheiden vrouw is ten onrechte paria, maar gelukkig, de islam geeft haar een plekje als tweede bediende. Dus niet een 'herkansing' als verse, gelijkwaardige echtgenote, net zo zuiver en onschuldig als een maagd.

Zo goed Freya?

Heel goed, jongen :p





En dan nu nog graag in zulke simpele woorden dat zelfs vrede het zou kunnen begrijpen :strik:

mark61
27-10-04, 18:29
Geplaatst door freya
En dan nu nog graag in zulke simpele woorden dat zelfs vrede het zou kunnen begrijpen :strik:

Ehh... moeilijke woorden.. paria? Is verschoppeling. Is dat te moeilijk, try 'Marokkaan'. Ies ook synoniem. Oei, weer een moeilijk woord.

Element = onderdeel

verderfelijk = silecht

sanctioneren = goedkeuren en heilig maken. Of soms ook: sancties, straf stellen op. Verwarrend, ik geef het toe.

gelijkwaardig = gelijk in macht en respect.

Respect = wat je voor je ouders voelt (?)

Accomoderen = een aanpassing maken, enfin een plaatsje geven

Maagd = moeilijke woord.

freya
27-10-04, 18:32
Geplaatst door mark61
Ehh... moeilijke woorden.. paria? Is verschoppeling. Is dat te moeilijk, try 'Marokkaan'. Ies ook synoniem. Oei, weer een moeilijk woord.

Element = onderdeel

verderfelijk = silecht

sanctioneren = goedkeuren en heilig maken. Of soms ook: sancties, straf stellen op. Verwarrend, ik geef het toe.

gelijkwaardig = gelijk in macht en respect.

Respect = wat je voor je ouders voelt (?)

Accomoderen = een aanpassing maken, enfin een plaatsje geven

Maagd = moeilijke woord.

:maf:

Maar toch leuk geprobeerd :duim:

Vrede
29-10-04, 11:46
Geplaatst door David
Erg geweldadige taal voor een moslima tijdens de ramadan! En sinds wanneer doe jij aan kerst?



T was als grap bedoeld. :wat?!: Hoewel....

Vrede
29-10-04, 11:53
Geplaatst door mark61
Gescheiden vrouw is ten onrechte paria, maar gelukkig, de islam geeft haar een plekje als tweede bediende. Dus niet een 'herkansing' als verse, gelijkwaardige echtgenote, net zo zuiver en onschuldig als een maagd.





Fout. Daarom stond er dit
De meest gangbare reden is dat in veel culturele contexten een gescheiden vrouw geen hoog aanzien heeft

Cultuur moet zich niet mengen met geloof. En geloof heeft niets met cultuur te maken. Dit soort culturen waar dit soort dingen voorkomen moet van de wereld. Dat is wat ik ervan vindt. Maar in de praktijk is dat weer een ander verhaal.

mark61
29-10-04, 11:58
Geplaatst door Vrede
Fout. Daarom stond er dit

Cultuur moet zich niet mengen met geloof. En geloof heeft niets met cultuur te maken. Dit soort culturen waar dit soort dingen voorkomen moet van de wereld. Dat is wat ik ervan vindt. Maar in de praktijk is dat weer een ander verhaal.

Dat laatste is loffelijk, maar ik geloof niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan dit in ieder geval niet zien als weerlegging. Wat jij schrijft, is dacht ik dat het geloof WEL ruimte maakt voor de cultuur. Wat je met je quote juist herhaalt. Dacht ik dan.

Vrede
29-10-04, 11:58
Geplaatst door freya
Waarom moet er dan wel zo'n achterlijk cultureel gebruik in stand gehouden worden?!
Een gescheiden vrouw heeft geen kans op een normaal huwelijk en dus moet ze maar wat blij zijn om ergens nr 2 te mogen worden :kotsten:



Door onwetendheid. Hoe vaak moet ik het nog zeggen?
Een gescheiden vrouw heeft een evenveel kans op een normaal huwelijk als een nog niet getrouwde vrouw.

Vrede
29-10-04, 12:07
Geplaatst door mark61
Wat jij schrijft, is dacht ik dat het geloof WEL ruimte maakt voor de cultuur. Wat je met je quote juist herhaalt. Dacht ik dan.


Ik heb het al die tijd over de postitie van de vrouw binnen de Islam en binnen de cultuur gehad. Met cultuur opzich is niks mis mee (cultuur is een breed woord, wat heel veel aspecten aangaat. In zn algemeenheid heb ik t woord ergens eerder gebruikt ja, dat klopt), maar als het de vrouw betreft dan zijn er dingen die gewoon gecorrigeerd moeten worden en dat door middel van kennis over de Islam opdoen. Want Islam geeft de Moslima haar rechten terug. En ik vindt dat er niemand met zijn tengels aan moet zitten, in welk cultuurgebruik ook.

Ps ik typ snel, dus er zullen wel overal grammatica en spellingsfouten inzitten. geen tijd om na te kijken.

freya
29-10-04, 13:56
Geplaatst door Vrede
Door onwetendheid. Hoe vaak moet ik het nog zeggen?
Een gescheiden vrouw heeft een evenveel kans op een normaal huwelijk als een nog niet getrouwde vrouw.

Dat staa NIET in die tekst die jij hier ergens geplaatst hebt!

mark61
29-10-04, 14:07
Geplaatst door freya
Dat staa NIET in die tekst die jij hier ergens geplaatst hebt!

En is niet de realiteit, maar dat doet er geloof ik altijd minder toe.