PDA

Bekijk Volledige Versie : Raapverbod is waanzinnig’



barneveld
25-10-04, 21:46
Raapverbod is waanzinnig’

BARNEVELD - Eikeltjes, beukennootjes en kastanjes mogen in de bossen gewoon geraapt worden. Dit levert, in tegenstelling tot wat De Telegraaf afgelopen zaterdag meldde, geen schade op voor het bos. In die krant meldden medewerkers van het Zuid-Hollands Landschap dat de bossen onder ‘zware raapdruk’ staan. Eekhoorntjes, volgels en bosmuizen zouden zo steeds moeilijker aan voedsel komen. Ook de ontwikkeling van het bos zou in het gedrang komen. ,,Het is waanzinnig dat zoiets gezegd wordt’’, zegt Harry Hees, boswachter van Staatsbosbeheer. ,,Mensen mogen gewoon rapen, hoor.’’


Hees juicht het rapen zelfs toe. ,,Het is juist leuk dat ouders met hun kinderen voor herfststukjes hier in het bos op zoek gaan. Ik had het bericht zelf ook gelezen en ik snapte het niet. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat mensen buiten de paden komen om te rapen. Op www.staatsbos- beheer.nl/actueel hebben wij informatie staan over wat wel en niet mag in het bos.’’
Voor Remco Oosterkamp, opzichter van Het Geldersch Landschap, klinkt dit vreemd in de oren: ,,Dat is nieuw, wij hebben er geen last van. Natuurlijk, als dat zou gebeuren in een rustgebied of bosreservaat, kan ik het me voorstellen.’’

,,In het Schaffelaarsebos bijvoorbeeld, maakt het rapen helemaal niets uit’’, legt Oosterkamp uit. ,,Dat is een parkbos waaraan weinig te veranderen valt en dat ook bedoeld is voor mensen.’’

Van Papenburg van het kantoor Noord-Westveluwe van Natuurmonumenten zegt dat het bij hen wel meevalt: ,,Ons beleid is dat niemand iets mag meenemen uit het bos, dus ook geen kastanjes, beukennootjes of eikels.’’