PDA

Bekijk Volledige Versie : Achmed Aboutaleb doet ook mee: 'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'



Zwarte Schaap
26-10-04, 06:04
Interview

'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'

Van onze verslaggever Willem Beusekamp

AMSTERDAM - Marokkaanse jongeren die terreur uitoefenen moeten stevig aangepakt worden, vindt wethouder Ahmed Aboutaleb. 'Oppakken, en drie, vier dagen de cel in.'

Wethouder Ahmed Aboutaleb vindt het extra schokkend dat pesterijen juist samenvallen met de ramadan

'Slijmturk' werd wethouder Aboutaleb genoemd toen hij afgelopen zomer op bezoek was in zijn geboorteland. En tegen een hem vergezellende cameraman werd 'kankerjood' geroepen. De wethouder: 'De knaap die ons uitschold, wilde ook nog uit z'n auto komen. Ik vroeg hem waar hij de nacht doorbracht. Hij vertrok, we hadden geen last meer.'

Marokko, wil Ahmed Aboutaleb (43) maar zeggen, is Nederland niet. Wie in Marokko op straat moeilijkheden zoekt, belandt in de gevangenis. In de Amsterdamse Diamantbuurt kan een groepje Marokkaanse hangjeugd ongestraft een jong echtpaar met twee kinderen de buurt uit treiteren.

U lijkt ontdaan door de affaire.

'Voor mij is dit niet te verkroppen. Ik kan niet aanvaarden dat een uit haar huis verjaagde vrouw nu ontredderd bij haar moeder op de bank moet slapen. Ik heb haar gesproken en kan iedereen die aan het jonge stel twijfelt uit de droom helpen. Bert en Marja zijn geen racisten. Het zijn echte Amsterdammers, die het hart en de tong op de juiste plaats hebben.

'Progressieve, keurige mensen, die weten wat het betekent om in een grote stad te wonen. Ze hebben niet voor niets geklaagd. Geen enkele twijfel, ze zijn weggetreiterd door die gastjes, want zo noem ik ze, gastjes. Ik moet er nog iets aan toevoegen, ook iets persoonlijks. Voor mij is het extra schokkend dat dit tijdens de ramadan gebeurt. Je mag zelfs niet iemand boos aankijken, laat staan iemand uit z'n huis verjagen.

'Juist tijdens ramadan staan bezinning en goed nabuurschap centraal. Je moet met al je zintuigen het beste proberen te doen. En dan zo'n laffe daad, gepleegd door jongens met een islamitische achtergrond. Het echtpaar was nog niet vertrokken of het huis werd ondergekalkt.

'Wat me heel erg tegenvalt, is de houding van de Marokkaanse gemeenschap. Je hoort nu overal en iedereen wel iets roepen over de Diamantbuurt, maar heb ik iets gehoord van bijvoorbeeld de ouders van die knapen? Van de Marokkaanse verenigingen? Zelfs de moskeeën in de buurt hebben niets laten horen, geen enkel signaal. Al was het maar iets symbolisch geweest, maar dóe iets.'

U bent wethouder van Werk en Inkomen, Onderwijs, Jeugd en Educatie, Diversiteit en Grotestedenbeleid. Kortom: zo'n beetje alles. Wat gaat er mis op het Smaragdplein?

'Er zijn door de overheid fouten gemaakt, daar moet ik eerlijk over zijn. Verder wil ik voorkomen dat welk verhaal dan ook relativerend klinkt in deze trieste zaak. Maar feit is dat zich een knaap in het groepje bevindt die al een gedwongen verblijf op een strenge opvoedingsschool achter de rug heeft. Dat betekent dat nou net in de Diamantbuurt zich iemand bevindt die behoort tot die 30 procent die na zo'n heropvoeding terugvalt.

'Het probleem is dat die jongens na een verblijf op Den Engh of Glenn Mills niet worden begeleid, zoals bij ex-gedetineerden wel het geval is. Thuis kunnen ze niet meer terecht, want de familie snijdt meestal de banden door. Waar komen ze terecht? Op straat. Daar treffen ze de andere jongens van families waar het ouderlijk gezag volledig is verdwenen. Zij maken thuis de dienst uit.

'Daarom zijn we sinds de zomer bezig al drie maanden voor hun vrijlating intensief te zoeken naar huisvesting, werk of een opleiding. En nog eens drie maanden nadat ze weer vrij zijn. Al moet ik er op dat plein een bureautje voor openen en die knapen zelf aanspreken over wat ze nu echt willen. Maar ik moet ook realistisch zijn. Er zullen altijd jongens blijven bij wie een heropvoeding geen succes heeft.

'Over daders wil ik zeggen: keihard aanpakken en terugpesten. Oppakken en drie, vier dagen de cel in. En als ze weer in de fout gaan, opnieuw oppakken en de volgende keer nog een keer.'


Bron: De Volkskrant 26/10/04

Afrux
26-10-04, 10:38
Hij doet niet mee! Dit is de realiteit en voor sommige die in illusies leven is het moeilijk te accepteren.


Als de ouders maar 10% zich hadden ingezit dan was een einde gekomen aan deze parsietere houding van deze jongetjes.

Goodnight
26-10-04, 11:07
ja wat moet je hier nou van vinden.

Ik vind de reactie van Aboutaleb terecht als het echt zo is dat die jongens dat gezin de buurt hebben uitgetreiterd.

Ook al zouden die mensen racisten zijn, dan nog is dat geen excuus om je asociaal te gedragen.

Afrux
26-10-04, 11:12
Geplaatst door Goodnight
ja wat moet je hier nou van vinden.

Ik vind de reactie van Aboutaleb terecht als het echt zo is dat die jongens dat gezin de buurt hebben uitgetreiterd.

Ook al zouden die mensen racisten zijn, dan nog is dat geen excuus om je asociaal te gedragen.
Percies, maar volgens sommige is het weer een hitze tegen de islam. Terwijl deze jongetjes alles behalve islamitisch bezig zijn. Een zaak voor ael? Misschien?

Al zijn ze reacusten dan mag je zoites niet doen. Iemand verdreven van zijn huis is het ergste wat er is. IK ben wel zeker dat deze mensen gewone burgers zijn en geen racisten zijn.

Helaas wordt vaak het woord racist te pas en onpas gebruikt. Na klachten over geluidsoverlast dor een buurman (een goede buurman die alles behalve racist is) werd hij door een andere buurman voor racist verklaard. IK besloot zelf ook om een aanklacht te dienen en ik was erg benieuwd of ik ook voor racist zou uitgescholden worden.

TonH
26-10-04, 11:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Interview

'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'

Bron: De Volkskrant 26/10/04


VVD: 'Aboutaleb belachelijk'
Van onze verslaggevers

AMSTERDAM - De VVD, de grootste partij in Oud Zuid, vindt dat wethouder Jeugdzaken Ahmed Aboutaleb zich 'op belachelijke wijze bemoeit met het stadsdeel'.

Fractievoorzitter Paul Slettenhaar is boos dat Aboutaleb een jeugdhonk heeft beloofd aan de Marokkaanse jongens die het Smaragdplein onveilig maken. Hij spreekt van 'slecht gedrag te belonen.'
Slettenhaar is wel tevreden dat burgemeester Cohen gisteren tijdens een persconferentie over de problemen in de Diamantbuurt, bekend maakte dat er straat- en pleinverboden komen tegen vier 'harde kerners'. Zij behoren tot de groep die een gezin uit de Diamantbuurt heeft verjaagd. Gisteren benadrukten politie, justitie en gemeente dat er al veel zou zijn gedaan aan de veiligheid in Oud Zuid. ''Maar Cohen is véél te laat met optreden. Jarenlang ontkende hij de problemen en nu ineens, met alle media-aandacht, komt hij hiermee. Het kalf is verdronken,'' aldus de VVD'er.

Fractievoorzitter Lennart Helsloot van GroenLinks, de derde partij in het stadsdeel, vindt dat de politie in Oud-Zuid 'grove steken heeft laten vallen.' ''Je kunt toch niet gaan beweren dat je precies weet om welke vier criminelen het gaat en dan zeggen dat je niet veel kan doen? De politie faalt.'' Volgens Helsloot moeten de vier 'zonder pardon kunnen worden opgepakt'.

Ook Tweede Kamerleden vinden dat burgemeester Cohen erg lang heeft gewacht voor hij in actie is gekomen. ''Het is laks optreden van Cohen en de politie geweest. Nu is hij zogenaamd wel wakker geworden,'' zegt VVD-Kamerlid Laetitia Griffith. Ze vraagt zich ook af waarom het zo lang heeft geduurd. ''Het straatverbod bestaat allang.''

Voor PvdA-Kamerlid en partijgenoot van Cohen, Aleid Wolfsen, komt het optreden van de burgemeester net op tijd. ''Maar er was blijkbaar maatschappelijke druk en een zetje uit de Kamer voor nodig.'' Hij zegt de zaak in de gaten te blijven houden. D66-fractievoorzitter Boris Dittrich wijt de gebeurtenissen gedeeltelijk aan Cohen. ''Ik denk dat het in een andere stad niet zo uit de hand zou zijn gelopen.''

Volgens CDA-Kamerlid Sybrand van Haersma Buma moeten de lastige jongeren op de huid gezeten worden. ''Net als bij veelplegers.'' Slachtoffers die aangifte doen, moeten beschermd worden en misdrijven anoniem kunnen melden.

© Het Parool, 26-10-2004

Is een VVD-stokpaartje:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?postid=1586995#post1586995

De spelletjes over de rug van de buurtbewoners worden nu steeds openlijker uitgevochten. Abutaleb (PvdA) wordt nu door de VVD in Oud Zuid op zijn gezicht gemept. De fractievoorzitter van VVD-Amsterdam viel Cohen aan.

Het is nooit om de mensen gegaan en zelfs nu nog vindt men het belangrijker puntjes te scoren dan zich om de buurtbewoners te bekommeren.

ZbaqZbaq
26-10-04, 12:36
Ik heb AppieTaleb al afgeschreven toen hij met NOVA in Marokko was om wederom jongeren zwart te gaan zitten maken.

mark61
26-10-04, 13:02
Kortom, Aboutaleb is de gebeten hond. Bounty voor de een, Marokkanenvriend voor de ander. Je zou haast gaan denken dat hij een redelijke middenpositie inneemt.

Je vraagt je intussen af wat het echte probleem is. OK, het wordt ws. vreselijk overdreven, maar iemand het huis uitjagen is verschrikkelijk. Wat gebeurt er tussen kind en ouder dat het zo uit de hand loopt? Wel zeker ook de verantwoordelijkheid van de ouder.

Intussen is het opvallend dat ik geen rel zie over Dedemsvaart. Die Turken zijn dus geherhuisvest en dat was het dan? Gaat er daar nog iemand naar Glenn Mills? Cameratoezicht?

Seif
26-10-04, 13:15
Een tijdje terug, bij die zaak over dat gehandicapte meisje dat slachoffer was van ee groepsverkrachting, bleek juist dat de ouders van die jongeren het gezin ook gingen terroriseren. Hoe vergevingsgezind zijn Marokkaanse ouders? Was bovenstaand incident een uitzondering? Of steunen ze altijd hun zonen, ook al zijn het gehandicaptenverkrachters?

Max Stirner
26-10-04, 14:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ik heb AppieTaleb al afgeschreven toen hij met NOVA in Marokko was om wederom jongeren zwart te gaan zitten maken.


Dat doen ze toch echt zelf. Sterker nog, zij maken niet alleen zichzelf zwart, maar een hele gemeenschap van 100.000den mensen.
Dat de media ze een handje helpt, is zeker waar. Ik zou er zo langzamerhand ook doodziek van worden, alleen gisteren al: B&W, NOVA, Barend & Van Dorp etcetc.

Aboutaleb doet echter gewoon wat hij moet doen. Hij erkent dat er problemen bestaan en steekt zijn kop niet in het zand.

akram1
26-10-04, 14:20
aboutaleb maakt wel een punt en ben het met hem eens in deze

Joesoef
26-10-04, 14:27
Geplaatst door Afrux
Percies, maar volgens sommige is het weer een hitze tegen de islam. Terwijl deze jongetjes alles behalve islamitisch bezig zijn. Een zaak voor ael? Misschien?


Dat vind ik nu een hele goede opmerking. De AEL zou zich eens wat meer moeten richten op haar 'achterban' in plaats het bezigen van populaire politieke pietpraat.

ZbaqZbaq
26-10-04, 14:31
Geplaatst door Max Stirner
Dat doen ze toch echt zelf. Sterker nog, zij maken niet alleen zichzelf zwart, maar een hele gemeenschap van 100.000den mensen.
Dat de media ze een handje helpt, is zeker waar. Ik zou er zo langzamerhand ook doodziek van worden, alleen gisteren al: B&W, NOVA, Barend & Van Dorp etcetc.

Aboutaleb doet echter gewoon wat hij moet doen. Hij erkent dat er problemen bestaan en steekt zijn kop niet in het zand.

Appietaleb is een achterlijke drol die zonder enig aantoonbaar bewijs op NOVA suggereerde dat al die BMW's met Nederlandse kentekens die in Marokko rondrijden met crimineel geld betaald zijn. Hij had het over jongens uit Amsterdam die in Al Houceima overlast zouden veroorzaaken... sinds wanneer is deze klojo in de positie om te beweren dat die jongeren daar overlast veroorzaken.

Deze No.1 Oom Tom wil ook nog eens dat de Marokkaanse gemeenschap collectief het boetekleed aantrekt omwille van wat er in de Diamatbuurt is gebeurd...die man is niet goed bij zijn K**kerhoofd zeggen we dan in Den Haag.

Hij doet mee aan de hype om buurtoverlast te koppelen aan etniciteit... Marokkanen in dit geval. Een pertinente leugen !

1 ding voor appie..."shed fomek a mesgot el walidien"

ZbaqZbaq
26-10-04, 14:33
Geplaatst door Joesoef
Dat vind ik nu een hele goede opmerking. De AEL zou zich eens wat meer moeten richten op haar 'achterban' in plaats het bezigen van populaire politieke pietpraat.

Daar hebben we politie voor en geen AEL. Tenzij je natuurlijk net als appietaleb een link ziet tussen religie/etniciteit en overlast/criminaliteit

Dutchguy
26-10-04, 14:35
Of het nou allochtone of autochtone jongeren zijn boeit me niet maar waar Aboutaleb wel degelijk gelijk in heeft is waar het ouderlijk gezag blijft. Waar zijn de ouders die hun kinderen terugfluiten? Dat vind ik van dit hele gedoe nog het vreemdst, dat deze ettertjes gewoon hun gang kunnen gaan. Waar zijn de ouders?!

ZbaqZbaq
26-10-04, 14:39
Geplaatst door Dutchguy
Of het nou allochtone of autochtone jongeren zijn boeit me niet maar waar Aboutaleb wel degelijk gelijk in heeft is waar het ouderlijk gezag blijft. Waar zijn de ouders die hun kinderen terugfluiten? Dat vind ik van dit hele gedoe nog het vreemdst, dat deze ettertjes gewoon hun gang kunnen gaan. Waar zijn de ouders?!

onzin.... wie denkt zijn kinderen van 16/17/18 jaar in huis op te kunnen sluiten en alles te controleren wat zij doen zal teleurgesteld zijn in de realiteit.

Joesoef
26-10-04, 14:44
Geplaatst door ZbaqZbaq
Daar hebben we politie voor en geen AEL. Tenzij je natuurlijk net als appietaleb een link ziet tussen religie/etniciteit en overlast/criminaliteit

Ik heb het niet over een correctie van de politie maar een sociale controle vanuit de gemeenschap. Heeft veel meer effect.

Dutchguy
26-10-04, 14:54
Geplaatst door ZbaqZbaq
onzin.... wie denkt zijn kinderen van 16/17/18 jaar in huis op te kunnen sluiten en alles te controleren wat zij doen zal teleurgesteld zijn in de realiteit.

Er is nogal een groot verschil tussen opsluiten en ter verantwoording roepen.

Max Stirner
26-10-04, 14:55
Geplaatst door ZbaqZbaq
Appietaleb is een achterlijke drol die zonder enig aantoonbaar bewijs op NOVA suggereerde dat al die BMW's met Nederlandse kentekens die in Marokko rondrijden met crimineel geld betaald zijn. Hij had het over jongens uit Amsterdam die in Al Houceima overlast zouden veroorzaaken... sinds wanneer is deze klojo in de positie om te beweren dat die jongeren daar overlast veroorzaken.

Deze No.1 Oom Tom wil ook nog eens dat de Marokkaanse gemeenschap collectief het boetekleed aantrekt omwille van wat er in de Diamatbuurt is gebeurd...die man is niet goed bij zijn K**kerhoofd zeggen we dan in Den Haag.

Hij doet mee aan de hype om buurtoverlast te koppelen aan etniciteit... Marokkanen in dit geval. Een pertinente leugen !

1 ding voor appie..."shed fomek a mesgot el walidien"


Dus er is niets aan de hand? Gelukkig maar...... :)

ZbaqZbaq
26-10-04, 14:56
Geplaatst door Joesoef
Ik heb het niet over een correctie van de politie maar een sociale controle vanuit de gemeenschap. Heeft veel meer effect.

prima...maar geen sociale controlle vanuit alleen een bepaalde etnische groep...laat alle amsterdammers elkaar maar sociaal controleren.

delirious
26-10-04, 14:56
Helemaal eens met Abou, mag van mij nog harder optreden. Als de ouders het laken dan maar de staat. Opvoeding is in deze het sleutelwoord. Ik kan het dan ook echt niet begrijpen dat sommige sympathie tonen voor deze raddraaiers. Al het harde werk van de eerste en tweede generatie Marokkanen hier in Nederland valt als een kaartehuis in elkaar. Ik zie al deze rukkertjes ook als dagelijkse PR voor Rechts. (Herstel ) ze zijn rechts.
En als het dan zover is dan is het janken :mad:

mark61
26-10-04, 14:59
Geplaatst door ZbaqZbaq
onzin.... wie denkt zijn kinderen van 16/17/18 jaar in huis op te kunnen sluiten en alles te controleren wat zij doen zal teleurgesteld zijn in de realiteit.

Daarentegen doet een ruime meerderheid van die 16/17/18 jarigen niet mee aan die onzin. Dus hoe komt dat dan?

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:02
Geplaatst door mark61
Daarentegen doet een ruime meerderheid van die 16/17/18 jarigen niet mee aan die onzin. Dus hoe komt dat dan?

nee niet "die" onzin...maar mogelijk wel een hele hoop andere onzin.....

en wie zegt dat zij die niet aan "onzin" doen hiervanaf zien omdat hun ouders ze in de tang hebben.

mark61
26-10-04, 15:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
nee niet "die" onzin...maar mogelijk wel een hele hoop andere onzin.....

en wie zegt dat zij die niet aan "onzin" doen hiervanaf zien omdat hun ouders ze in de tang hebben.

Denk je dat het standaard zo werkt? Elke jongere wil mensen uit hun huis treiteren, tenzij hun ouders daar een stokje voor steken? Dat impliceer je hier.

freya
26-10-04, 15:10
Geplaatst door ZbaqZbaq
en wie zegt dat zij die niet aan "onzin" doen hiervanaf zien omdat hun ouders ze in de tang hebben.

Niet in de tang, maar wel een goede communicatie.

Slechte communicatie binnen het gezin komt in alle lagen van de bevolking voor en ik vind dat je als ouder heel goed naar je manier van opvoeden mag kijken, als je kind ontspoort.

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:11
Geplaatst door mark61
Denk je dat het standaard zo werkt? Elke jongere wil mensen uit hun huis treiteren, tenzij hun ouders daar een stokje voor steken? Dat impliceer je hier.

nope, jij bent juist de gene die deze indruk wekt....


Daarentegen doet een ruime meerderheid van die 16/17/18 jarigen niet mee aan die onzin. Dus hoe komt dat dan?

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:13
Geplaatst door freya
Niet in de tang, maar wel een goede communicatie.

Slechte communicatie binnen het gezin komt in alle lagen van de bevolking voor en ik vind dat je als ouder heel goed naar je manier van opvoeden mag kijken, als je kind ontspoort.

zelfs dat valt niet aan te tonen. vervang "in de tang" maar door "goede communicatie".

delirious
26-10-04, 15:15
Geplaatst door freya
Niet in de tang, maar wel een goede communicatie.

Slechte communicatie binnen het gezin komt in alle lagen van de bevolking voor en ik vind dat je als ouder heel goed naar je manier van opvoeden mag kijken, als je kind ontspoort.

Wat raad jij de ouders van de jongeren hier in kwestie aan?

freya
26-10-04, 15:22
Geplaatst door delirious
Wat raad jij de ouders van de jongeren hier in kwestie aan?

Ik ben bang dat het daarvoor te laat is.

Opvoeding begint op dag 1 na de geboorte. Als je je kind jarenlang zijn gang hebt laten gaan, nooit energie hebt gestoken in echt een gesprek voeren. Geen empathie bij ze hebt aangekweekt, door ook over gevoelens praten enz. Dan is het na 15 jaar te laat om daar mee te beginnen.

BTW er zijn natuurlijk ook gewoon echt moeilijke kinderen, met psychische storingen, daar is een goede opvoeding alleen maar een beetje voorkomen van nog erger. Over dat soort kinderen heb ik het dus niet. Ik begrijp dat daar in de Diamantbuurt tenminste 1 van rondloopt.

mark61
26-10-04, 15:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
nope, jij bent juist de gene die deze indruk wekt....

God wat een lol. Ik vroeg dus, aangezien de meesten niet 'ontsporen', waarom sommigen dan wel?

freya
26-10-04, 15:25
Geplaatst door ZbaqZbaq
zelfs dat valt niet aan te tonen. vervang "in de tang" maar door "goede communicatie".

Nee, iedereen moet de handen in onschuld kunnen wassen :moe:

Wat is jouw verklaring ervoor dat niet alle kinderen mensen terroriseren?

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:31
Geplaatst door freya
Nee, iedereen moet de handen in onschuld kunnen wassen :moe:

Wat is jouw verklaring ervoor dat niet alle kinderen mensen terroriseren?

die heb ik niet... maar ik durf wel te beweren dat elk kind een buurt-aso kan zijn. Ongeacht kleur/religie....en dat is de essentie van deze discussie.

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:35
Geplaatst door mark61
God wat een lol. Ik vroeg dus, aangezien de meesten niet 'ontsporen', waarom sommigen dan wel?

het juiste antwoord op deze vraag is de kiem van de oplossing van het probleem...

zodra ik het antwoord heb meld ik me direct bij het VNG, en plaats ik er een topic over.

wat ik bijvoorbaat wel zeker weet...is dat de oorzaak geen verband heeft met genen of religie....en dat is juist precies wat er wel wordt gesuggereerd in de diverse media.

Joesoef
26-10-04, 15:36
Geplaatst door ZbaqZbaq
prima...maar geen sociale controlle vanuit alleen een bepaalde etnische groep...laat alle amsterdammers elkaar maar sociaal controleren.

Ja. Maar je weet precies waarop ik doel.

delirious
26-10-04, 15:38
Geplaatst door freya
Ik ben bang dat het daarvoor te laat is.

Opvoeding begint op dag 1 na de geboorte. Als je je kind jarenlang zijn gang hebt laten gaan, nooit energie hebt gestoken in echt een gesprek voeren. Geen empathie bij ze hebt aangekweekt, door ook over gevoelens praten enz. Dan is het na 15 jaar te laat om daar mee te beginnen.

BTW er zijn natuurlijk ook gewoon echt moeilijke kinderen, met psychische storingen, daar is een goede opvoeding alleen maar een beetje voorkomen van nog erger. Over dat soort kinderen heb ik het dus niet. Ik begrijp dat daar in de Diamantbuurt tenminste 1 van rondloopt.

Triest dat het zo moet zijn. De gedachte geboortebeperking spookt door mijn hoofd bij dit soort mensen. :boos:

mark61
26-10-04, 15:39
Geplaatst door ZbaqZbaq
het juiste antwoord op deze vraag is de kiem van de oplossing van het probleem...wat ik bijvoorbaat wel zeker weet...is dat de oorzaak geen verband heeft met genen of religie....en dat is juist precies wat er wel wordt gesuggereerd in de diverse media.

Ja, maar niet hier op het forum, enkelingen daargelaten.

Dus lijkt het me heel nuttig om te proberen dat zelf te bedenken. Ik stel me voor dat het te maken heeft met dat ouders geen richting geven aan hun kind. Simpelweg vertellen wat goed en slecht is. Een kind weet of bedenkt op dit gebied zelf niets, alleen de ouders, en een beetje de school, en maar een heel klein beetje, kunnen een kind vertellen wat goed of fout is.

Hebben de ouders dat gedaan, maar luisteren kinderen daar niet naar, dan heb je dus een opvoedprobleem.

Of kan jij je nog andere oorzaken voorstellen?

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:40
Geplaatst door Joesoef
Ja. Maar je weet precies waarop ik doel.

nee niet echt... een soort BAGESTAPO ?

Buurt Aso GESTAPO ?

akram1
26-10-04, 15:41
wat ik mij sterk afvraag is waarom marokkaanse jongeren vaker het nieuws halen in negatieve zin dan andere bevolkingsgroepen
Is inderdaad een hetze tegen de marokkanen en zoja welk gewin is er voor de hetze voerders?
of sporen de meeste marokkanen werkelijk niet

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:43
Geplaatst door mark61
Ja, maar niet hier op het forum, enkelingen daargelaten.

Dus lijkt het me heel nuttig om te proberen dat zelf te bedenken. Ik stel me voor dat het te maken heeft met dat ouders geen richting geven aan hun kind. Simpelweg vertellen wat goed en slecht is. Een kind weet of bedenkt op dit gebied zelf niets, alleen de ouders, en een beetje de school, en maar een heel klein beetje, kunnen een kind vertellen wat goed of fout is.

Hebben de ouders dat gedaan, maar luisteren kinderen daar niet naar, dan heb je dus een opvoedprobleem.

Of kan jij je nog andere oorzaken voorstellen?

ik denk dat de invloed van ouders extreem wordt overschat...zeker bij jongeren op die leeftijd.

De invoed van vrienden...media...geografische omgeving...economische positie...enz enz...vele malen groter zijn.

Ik denk dat "Amsterdam" veel meer invloed heeft gehad op het gedrag van deze jongens dan hun ouders.

delirious
26-10-04, 15:43
Geplaatst door akram1
wat ik mij sterk afvraag is waarom marokkaanse jongeren vaker het nieuws halen in negatieve zin dan andere bevolkingsgroepen
Is inderdaad een hetze tegen de marokkanen en zoja welk gewin is er voor de hetze voerders?
of sporen de meeste marokkanen werkelijk niet

Beiden Hezte en niet sporen

ZbaqZbaq
26-10-04, 15:46
Geplaatst door akram1
wat ik mij sterk afvraag is waarom marokkaanse jongeren vaker het nieuws halen in negatieve zin dan andere bevolkingsgroepen
Is inderdaad een hetze tegen de marokkanen en zoja welk gewin is er voor de hetze voerders?
of sporen de meeste marokkanen werkelijk niet

Als je het feit accepteerd dat autochtonenjongeren op dit moment net zulk gedrag vertonen in diverse steden en dorpen maar hier geen collectieve nationale afkeer over wordt geuit...en dat 20 jaar geleden dit probleem zich ook voordeed in de grote stad en misschien wel 10x zoveel maar dat de veroorzakers autochtonen waren en er nooit dergelijke stampij over is gemaakt en al helemaal geen religie of etniciteit in verband gebracht is met de oorzaak.....

ja dan kan je inderdaad stellen dat er een heksenjacht gaande is.

Pixelshade
26-10-04, 15:49
Kan die debiel zn bek niet houden over Islamitische achtergrond en de Ramadan

Wie zegt dat die jongeren gelovig zijn? Het zijn marokkanen, maar niet elke marokkaan is praktiserend moslim. Niet elke marokkaan doet mee aan de Ramadan.

zucht

Joesoef
26-10-04, 15:52
Outalabeb is een oetlul. Hij hangt een beetje de geintergreerde perfecte buurman moslim uit. Maar zn dochter mag niet een kaasmoslim met suiker laten langskomen.

mark61
26-10-04, 16:11
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik denk dat de invloed van ouders extreem wordt overschat...zeker bij jongeren op die leeftijd....Ik denk dat "Amsterdam" veel meer invloed heeft gehad op het gedrag van deze jongens dan hun ouders.

Tsja. Ik denk dan weer dat ze op die leeftijd allang ingeprent hebben (hadden moeten) gekregen wat goed of fout is, en niet meer gevoelig zijn voor extreme externe invloeden. Zijn ze dat wel, dan is er eerder al iets misgegaan.

Toch niet alle Amsterdamse jongeren zijn zo? Zelfs een meerderheid niet. Als je op tv ziet dat ergens een gezin wordt weggepest, denk je, kom, dat ga ik ook eens doen? Als je arm bent ga je net zo arme mensen in dezelfde buurt wegpesten? I don't buy it.

observer
26-10-04, 16:12
Geplaatst door Pixelshade
Kan die debiel zn bek niet houden over Islamitische achtergrond en de Ramadan

Wie zegt dat die jongeren gelovig zijn? Het zijn marokkanen, maar niet elke marokkaan is praktiserend moslim. Niet elke marokkaan doet mee aan de Ramadan.

zucht ik zag laatst voor marokkanen een % van in de 90% als zullen daar ook de troela's die hier net voorbijliepen met hoofddoek en sigaret in de mond bij zitten

delirious
26-10-04, 16:20
Geplaatst door ZbaqZbaq
Als je het feit accepteerd dat autochtonenjongeren op dit moment net zulk gedrag vertonen in diverse steden en dorpen maar hier geen collectieve nationale afkeer over wordt geuit...en dat 20 jaar geleden dit probleem zich ook voordeed in de grote stad en misschien wel 10x zoveel maar dat de veroorzakers autochtonen waren en er nooit dergelijke stampij over is gemaakt en al helemaal geen religie of etniciteit in verband gebracht is met de oorzaak.....

ja dan kan je inderdaad stellen dat er een heksenjacht gaande is.

De aanleiding voor een lastercampagne wordt hier wel in de schoot geworpen.
En religie heeft hier NUL mee te maken (by the way) :mad:

delirious
26-10-04, 16:22
Geplaatst door observer
ik zag laatst voor marokkanen een % van in de 90% als zullen daar ook de troela's die hier net voorbijliepen met hoofddoek en sigaret in de mond bij zitten


?? Die snap ik effe niet :confused:

GroteWolf
26-10-04, 16:38
Die Aboutaleb vind ik niks. Echt een PvdA man. Nu opeens stoere taal doen maar ook refereren aan 'begeleiden na de Glenn Mills'. Huh? Naar Siberie met die jongens! Niet gedragen is af! In die bodemloze put gaan we toch niet nog meer 'gemeenschapsgeld' kiepen?

delirious
26-10-04, 16:43
Geplaatst door GroteWolf
Die Aboutaleb vind ik niks. Echt een PvdA man. Nu opeens stoere taal doen maar ook refereren aan 'begeleiden na de Glenn Mills'. Huh? Naar Siberie met die jongens! Niet gedragen is af! In die bodemloze put gaan we toch niet nog meer 'gemeenschapsgeld' kiepen?

Prima gast, weet jij een betere oplossing?

freya
26-10-04, 16:53
Geplaatst door ZbaqZbaq
maar ik durf wel te beweren dat elk kind een buurt-aso kan zijn. Ongeacht kleur/religie....en dat is de essentie van deze discussie.

En waar precies beweerde ik het tegendeel ook alweer?

freya
26-10-04, 16:56
Geplaatst door delirious
Triest dat het zo moet zijn. De gedachte geboortebeperking spookt door mijn hoofd bij dit soort mensen. :boos:

Hoe wou je ze selecteren dan.

Zoals ik al zei ze zitten in alle lagen van de bevolking.

freya
26-10-04, 17:01
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik denk dat de invloed van ouders extreem wordt overschat...zeker bij jongeren op die leeftijd.

De invoed van vrienden...media...geografische omgeving...economische positie...enz enz...vele malen groter zijn.

Ik denk dat "Amsterdam" veel meer invloed heeft gehad op het gedrag van deze jongens dan hun ouders.

Dat zei ik toch ook al dat je als je kind al 15 is te laat bent.
Het gaat om de basis die je legt in de jonge jeugd, als die stevig is dan weet je kind hoe hij/zij met de invloed van buitenaf moet omgaan.

Het grootste deel van de kinderen groeit niet op als crimineel of terroriserende hangjongere. Het is dus geen wet van meden en persen :moe:

Pixelshade
26-10-04, 17:18
Geplaatst door observer
ik zag laatst voor marokkanen een % van in de 90% als zullen daar ook de troela's die hier net voorbijliepen met hoofddoek en sigaret in de mond bij zitten

Praat je Nederlands? ik snap je zin namelijk niet
en vrouwen met hoofddoek en sigaret zijn turkse vrouwen

delirious
26-10-04, 17:28
Geplaatst door freya
Hoe wou je ze selecteren dan.

Zoals ik al zei ze zitten in alle lagen van de bevolking.

Je hebt gelijk beste Freya. Zoals ik al zei het spookte door mijn hoofd.
En inderdaad wie zou je moeten selecteren. :moeilijk:

S@deeQ
26-10-04, 17:28
Geplaatst door Pixelshade
Praat je Nederlands? ik snap je zin namelijk niet
en vrouwen met hoofddoek en sigaret zijn turkse vrouwen

je moet hebreeuws leren om die gast te snappen ,himaar :regie:

delirious
26-10-04, 17:39
Geplaatst door S@deeQ
je moet hebreeuws leren om die gast te snappen ,himaar :regie:

Moet je hem nu Ezel noemen!!!
Kansloos!! :mad:

Julien
26-10-04, 17:55
Geplaatst door Goodnight
ja wat moet je hier nou van vinden.

Ik vind de reactie van Aboutaleb terecht als het echt zo is dat die jongens dat gezin de buurt hebben uitgetreiterd.

Ook al zouden die mensen racisten zijn, dan nog is dat geen excuus om je asociaal te gedragen.

waarom gaat men er hier steeds van uit dat de slachtoffers "wel racisten zullen zijn"...

ik heb ze gehoord bij Barend & VanDorp en ze klonken zeker niet als racisten.

Julien
26-10-04, 18:03
Geplaatst door ZbaqZbaq
Als je het feit accepteerd dat autochtonenjongeren op dit moment net zulk gedrag vertonen in diverse steden en dorpen maar hier geen collectieve nationale afkeer over wordt geuit...en dat 20 jaar geleden dit probleem zich ook voordeed in de grote stad en misschien wel 10x zoveel maar dat de veroorzakers autochtonen waren en er nooit dergelijke stampij over is gemaakt en al helemaal geen religie of etniciteit in verband gebracht is met de oorzaak.....

ja dan kan je inderdaad stellen dat er een heksenjacht gaande is.

dat nieuws over "autochtone"jongeren die crimineel zijn, staat net zo goed in de krant hoor. en op het journaal is het woord "marokkaan" geen 1 keer gevallen!

ik denk eerder dat types zoals jij zich te druk maken om dit soort berichten. Als je het woord "Marokkaan" ziet in de krant dan spring je gelijk op van je stoel op zoek gaand naar elk negatieve dingetje, dat geldt trouwens voor meer mensen op dit forum.

ik denk niet dat er een heksenjacht is, wel dat men spoken ziet.

Afrux
26-10-04, 18:16
Geplaatst door Joesoef
Outalabeb is een oetlul. Hij hangt een beetje de geintergreerde perfecte buurman moslim uit. Maar zn dochter mag niet een kaasmoslim met suiker laten langskomen.

Ongeacht of hij moslim is of niet, dat oordeel is niet aan acjterlijke forumleden besteed, maar aan allah.

Zijn reactie is inhoudelijk en er is niets op aan te merken. Gaan we weer de slachtofferol spelen, durf de waarheid onder ogen te zien en kritiek en afschuw uit te spreken over deze achterlijke identiteitloze jongentjes.

Zwarte Schaap
26-10-04, 19:17
Geplaatst door akram1
wat ik mij sterk afvraag is waarom marokkaanse jongeren vaker het nieuws halen in negatieve zin dan andere bevolkingsgroepen
Is inderdaad een hetze tegen de marokkanen en zoja welk gewin is er voor de hetze voerders?
of sporen de meeste marokkanen werkelijk niet

1) De Landelijke Nederlandse media zitten vrijwel allemaal in Amsterdam. Als er wat gebeurt in Amsterdam dan wordt dat meteen landelijk verspreid. Hoe vaak lees je over Marokkaanse jongeren in Den Haag, Rotterdam of Utrecht. Het zijn bijna altijd Marokkanen uit Amsterdam.?

2) Marokkanen kunnen zich minder goed verweren omdat ze minder goed georganiseerd zijn door onder andere het analfabetisme van onze ouders en er nog geen echte kader is opgestaan..

3) Veel organisaties zoals de politie, gevangeniswezen, vrouwenorganisaties, anyhow clubs die van subsiedies of extra geld afhankelijk zijn, maken gebruik van de vooroordelen om de subsidiegeldzak te kunnen plunderen. Het meeste geld komt nooit terecht waar het terecht zou moeten komen.

4) De overheid heeft doelbewust de Marokkanen gebruikt om bepaalde wetgeving door te drukken die normaal gesproken niet te rechtvaardigen zijn. Als voorbeeld geef ik de strengere regels m.b.t. de WAO en andere uitkerende instaties, Men begint vaak met rapporten dat Marokkanen of Turken massaal frauderen. De autochtonen klappen dan allemaal in het handje en roepen dan om maatregelen. Die maatregelen zijn allang klaar maar de politiek gebruikt eerst de Marokkanen/allochtonen om in het land overeenstemming te bereiken.

5) Self-fulfilling profecy, als je lang genoeg schreeuwt dat Marokkanen slecht zijn , gaat de groep er zelf in geloven ook. Dit leidt ertoe dat de meeste jongren er dan maar schijt aan gaan krijgen. Ze horen toch elke dag dat Marokkanen slecht zijn, waarom zouden ze dan nog hun best doen om goed te zijn.

Tot zo ver een paar redenen, er zijn nog diepere achtergronden, maar die laat ik voor wat ze zijn op dit moment.

Overigens zijn Marokkanen nooit het meest vertegenwoordigt (zowel absoluut als relatief) geweest in de justitiele molen en gevangeniswezen.

Pixelshade
26-10-04, 19:42
Geplaatst door S@deeQ
je moet hebreeuws leren om die gast te snappen ,himaar :regie:

zat je opgesloten in een vriescel voor paar maanden? :hihi:

observer
26-10-04, 19:44
Geplaatst door Pixelshade
Praat je Nederlands? ik snap je zin namelijk niet
en vrouwen met hoofddoek en sigaret zijn turkse vrouwen ohhh rascist

weet het niet hoor ze hadden geen snor

Zwarte Schaap
26-10-04, 19:53
Geplaatst door ZbaqZbaq
Appietaleb is een achterlijke drol die zonder enig aantoonbaar bewijs op NOVA suggereerde dat al die BMW's met Nederlandse kentekens die in Marokko rondrijden met crimineel geld betaald zijn. Hij had het over jongens uit Amsterdam die in Al Houceima overlast zouden veroorzaaken... sinds wanneer is deze klojo in de positie om te beweren dat die jongeren daar overlast veroorzaken.

Deze No.1 Oom Tom wil ook nog eens dat de Marokkaanse gemeenschap collectief het boetekleed aantrekt omwille van wat er in de Diamatbuurt is gebeurd...die man is niet goed bij zijn K**kerhoofd zeggen we dan in Den Haag.

Hij doet mee aan de hype om buurtoverlast te koppelen aan etniciteit... Marokkanen in dit geval. Een pertinente leugen !

1 ding voor appie..."shed fomek a mesgot el walidien"

Helemaal mee eens meneer ZbaqZbaq ! :duim:

Ik wil er alleen aan toevoegen dat door die gebeurtenis in Amsterdam meteen de discussie oplaait over cameras, aanpakken dat schorriemorrie...etc. Men pakt meteen dit aan om meteen alle Marokkanen weer in het verdomhoekje te krijgen. Ze kwamen weer met allerlei voorbeelden van Marokkaanse groepen in het verleden terwijl je vrijwel wekelijks minstens 10 van dergelijke groepen jongeren elders in het land dezelfde problemen veroorzaken.

Nee men praat alleen over Marokkaanse jongeren. Ik hoef maar even de lokale kranten te lezen en ik heb zo een paar voorbeelden van autochtone jongerengroepen. Nodigt men dan ook allerlei lokale wethouders uit bij barend en van dorp, Nova, RTL en de hele rattaplan?

Zwarte Schaap
26-10-04, 19:56
Geplaatst door observer
ohhh rascist

weet het niet hoor ze hadden geen snor

Je beledigt hiermee alle Turkse vrouwen. Zo zie je maar weer dat racistische grappen over Turkse vrouwen met een snor een grote invloed hebben op het denken over Turkse vrouwen.

Pytaghoras
26-10-04, 21:05
Abou Taleb heeft helemaal gelijk. Je moet je afvragen waarom telkens Marokkanen negatief in media komen. Als het aan mij ligt, worden al die kut-Marokkaantjes het land uitgezet. Ze maken niet alleen zichzelf zwart, maar ook anderen in de Marokkaanse gemeenschap die hard werken om iets moois in hun leven te kunnen bereiken. Die kut-Marokkaantjes moeten een keer hard aangepakt worden.

Zwarte Schaap
26-10-04, 21:18
Geplaatst door Pytaghoras
Abou Taleb heeft helemaal gelijk. Je moet je afvragen waarom telkens Marokkanen negatief in media komen. Als het aan mij ligt, worden al die kut-Marokkaantjes het land uitgezet. Ze maken niet alleen zichzelf zwart, maar ook anderen in de Marokkaanse gemeenschap die hard werken om iets moois in hun leven te kunnen bereiken. Die kut-Marokkaantjes moeten een keer hard aangepakt worden.

De Nederlandse Grondwet

Grondrechten:

Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Mijn kritiek richt zich de beeldvorming die er ontstaat en gecreerd wordt omdat de raddraaiers Marokkanen zijn. Dit fenomeen moet krachtig bestreden worden want het leidt alleen tot meer discriminatie en tegenstellingen.

Jij zelf bent al ziek door de beeldvorming die gecreerd wordt dat je het meest essentiele en de belangrijkste grondrecht maar even opzij schuift.

Raddraaiers pak je aan zoals je elk andere raddraaier aanpakt in het land. Zodra je oproept tot uitzetten van raddraaiers/burgers van Marokkaanse ouders/afkomst, ben je racistisch bezig.

mark61
26-10-04, 21:53
Geplaatst door S@deeQ
je moet hebreeuws leren om die gast te snappen ,himaar :regie:

Das gek, ik zat net off-line te mijmeren, waar is die SadeeQ nou gebleven. Zal je altijd zien :fpetaf:

mark61
26-10-04, 22:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
2) Marokkanen kunnen zich minder goed verweren omdat ze minder goed georganiseerd zijn door onder andere het analfabetisme van onze ouders en er nog geen echte kader is opgestaan..


Verweren doen jullie goed genoeg. Kan het niet ietsje minder, was juist de vraag. glapje.

Maar anyway, als elke Marokkaan die het hoofd boven het maaiveld uitsteekt c.q. aan de krabbenemmer is ontsnapt meteen wordt neergesabeld als bounty en oom tom krijg je natuurlijk nooit kader.

Is er 1 Marokkaan die ieders goedkeuring kan wegdragen? Anders dan de famous imam?

Fatima Elatik?
Khadija Arib?
Oussama Cherribi brrr foute boel
Naima Azough?
Naima el-Bezaz?
Abdelkadir Benali?
Najib Amhali?

ow en Sadik Harchaoui. Hmm, de huisneger / alibiali van Forum?

Niet dat ze zich allemaal even hard 'profileren', maar toch.

mark61
26-10-04, 22:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
...Raddraaiers pak je aan zoals je elk andere raddraaier aanpakt in het land. Zodra je oproept tot uitzetten van raddraaiers/burgers van Marokkaanse ouders/afkomst, ben je racistisch bezig.

Niet noodzakelijkerwijs. Wel zeker discriminatoir. Ik ken busladingen Hollanders die ik graag het land zou uitzetten, en ik ben vast niet de enige, maar helaas is dat geen optie.

Had vroeger visioenen van zulk volk (ollanders) met 100 gulden (ja tis een oud visioen) ergens voor een half jaar in Afrika droppen, dat ze s leren hoe het leven werkt. En hoe je je moet gedragen. Of anders de Markerwaard inpolderen en ze daar droppen. Voedseldroppings elke week. :hihi:

Pytaghoras
26-10-04, 22:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
De Nederlandse Grondwet

Grondrechten:

Art. 1 . Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Mijn kritiek richt zich de beeldvorming die er ontstaat en gecreerd wordt omdat de raddraaiers Marokkanen zijn. Dit fenomeen moet krachtig bestreden worden want het leidt alleen tot meer discriminatie en tegenstellingen.

Jij zelf bent al ziek door de beeldvorming die gecreerd wordt dat je het meest essentiele en de belangrijkste grondrecht maar even opzij schuift.

Raddraaiers pak je aan zoals je elk andere raddraaier aanpakt in het land. Zodra je oproept tot uitzetten van raddraaiers/burgers van Marokkaanse ouders/afkomst, ben je racistisch bezig.

Als ik me telkens als Marokkaan moet verantwoorden, dan ben ik niet degene die ziek is voor de beeldvorming. Juist, het feit dat ik me telkens moet verantwoorden, maakt me ziek.

Dat klopt dat iedereen gelijk behandeld dient te worden. Maar helaas wordt er misbruik gemaakt door sommigen. Het is niet de eerste keer dat zulke beeldvorming ontstaat. Het is algemeen bekend dat de media elke kans grijpen om de Marokkanen negatief in het nieuws te brengen. Die kut-Marokkaantjes geven de media de kans.

Waarom vraag je je niet af waarom het telkens over Marokkanen gaat en niet over Turken, Hindoestanen, Surinamers enz... Er is iets mis met de Marokkanen.

ZbaqZbaq
26-10-04, 23:01
Geplaatst door mark61
Verweren doen jullie goed genoeg. Kan het niet ietsje minder, was juist de vraag. glapje.

Maar anyway, als elke Marokkaan die het hoofd boven het maaiveld uitsteekt c.q. aan de krabbenemmer is ontsnapt meteen wordt neergesabeld als bounty en oom tom krijg je natuurlijk nooit kader.

Is er 1 Marokkaan die ieders goedkeuring kan wegdragen? Anders dan de famous imam?

Fatima Elatik?
Khadija Arib?
Oussama Cherribi brrr foute boel
Naima Azough?
Naima el-Bezaz?
Abdelkadir Benali?
Najib Amhali?

Niet dat ze zich allemaal even hard 'profileren', maar toch.



doe mij de AEL maar

Zwarte Schaap
26-10-04, 23:08
Geplaatst door Pytaghoras
Als ik me telkens als Marokkaan moet verantwoorden, dan ben ik niet degene die ziek is voor de beeldvorming. Juist, het feit dat ik me telkens moet verantwoorden, maakt me ziek.

Dat klopt dat iedereen gelijk behandeld dient te worden. Maar helaas wordt er misbruik gemaakt door sommigen. Het is niet de eerste keer dat zulke beeldvorming ontstaat. Het is algemeen bekend dat de media elke kans grijpen om de Marokkanen negatief in het nieuws te brengen. Die kut-Marokkaantjes geven de media de kans.

Waarom vraag je je niet af waarom het telkens over Marokkanen gaat en niet over Turken, Hindoestanen, Surinamers enz... Er is iets mis met de Marokkanen.

Ik word ook ziek van de gecreerde beeldvorming. Ik flip ook zwaar van dergelijke sukkels, dus ik begrijp je reaktie heus wel, al weet ik uit ervaring dat het veel genuanceerder kan zijn.

Daarom heb ik ook begrip voor de ruk naar rechts van de gewone Nederlander. Als ik autochtoon zou zijn zou ik ook echt ziek zijn van de moslims en Marokkanen.

Als je zou klokken hoeveel Marokkanen/Moslims gerelateerde onderzoeken, kranteberichten, talkshows, journaals, radioberichten, projecten...etc... Kun je bijna niets anders dan denken dat er alleen maar problemen zijn met Marokkanen en Moslims.

Ik heb al in een eerdere reaktie aangegeven waarom men liever Marokkanen heeft. Voeg daartoe nog dat we Moslims zijn en je hebt de ideale zondebok. (Een andere theorietje bewaar ik nog even, die moet nog verder uitgewerkt/uitgedacht worden.)

mark61
26-10-04, 23:15
Geplaatst door ZbaqZbaq
doe mij de AEL maar

Je baas smeert m.

mark61
26-10-04, 23:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik heb al in een eerdere reaktie aangegeven waarom men liever Marokkanen heeft. Voeg daartoe nog dat we Moslims zijn en je hebt de ideale zondebok. (Een andere theorietje bewaar ik nog even, die moet nog verder uitgewerkt/uitgedacht worden.)

Niet in die vijf punten dan toch. Daarvan was er niet 1 argument Marokkaanspecifiek. Turken, Somaliërs en 20% van de Hindoestanen zijn ook moslims. Sterker nog, hindoe-Hindoestanen klagen dat ze voor van die bommen-moslims worden aangezien.


Pyth says: Waarom vraag je je niet af waarom het telkens over Marokkanen gaat en niet over Turken, Hindoestanen, Surinamers enz... Er is iets mis met de Marokkanen.

Hier wil ik dus ook wel antwoord op. Of het nou beeldvorming is of realiteit, ik zou wel willen weten hoe dat komt.

Persoonlijk geloof ik dat Turkse jongeren veel minder hinderlijk in groepen op straat rondhangen dan auto- of Marocjongeren. Ik zie ze in ieder geval nooit. Die andere wel. Hindoestanen zie je helemaal niet in gangs op straat, veel te druk bezig met geld verdienen en studeren. Ja ja, uitzonderingen daargelaten.

Julien
26-10-04, 23:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Helemaal mee eens meneer ZbaqZbaq ! :duim:

Ik wil er alleen aan toevoegen dat door die gebeurtenis in Amsterdam meteen de discussie oplaait over cameras, aanpakken dat schorriemorrie...etc. Men pakt meteen dit aan om meteen alle Marokkanen weer in het verdomhoekje te krijgen. Ze kwamen weer met allerlei voorbeelden van Marokkaanse groepen in het verleden terwijl je vrijwel wekelijks minstens 10 van dergelijke groepen jongeren elders in het land dezelfde problemen veroorzaken.

Nee men praat alleen over Marokkaanse jongeren. Ik hoef maar even de lokale kranten te lezen en ik heb zo een paar voorbeelden van autochtone jongerengroepen. Nodigt men dan ook allerlei lokale wethouders uit bij barend en van dorp, Nova, RTL en de hele rattaplan?

nogmaals: in het NOS-journaal is het woord Marokkaan geen een keer gevallen!

Mensen als jij en ZZ maken er een groter punt van dan het is. De media heeft het over "criminele jongeren" in het algemeen. en terecht. maar omdat het toevallig marokkanen zijn, mogen ze er van jou niet over praten.. :moe:
wat een bekrompenheid.

Zwarte Schaap
26-10-04, 23:40
Geplaatst door Julien
nogmaals: in het NOS-journaal is het woord Marokkaan geen een keer gevallen!

Mensen als jij en ZZ maken er een groter punt van dan het is. De media heeft het over "criminele jongeren" in het algemeen. en terecht. maar omdat het toevallig marokkanen zijn, mogen ze er van jou niet over praten.. :moe:
wat een bekrompenheid.

Dan heb jij Nova, Barend & van Dorp..etc..gemist.

Julien
26-10-04, 23:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan heb jij Nova, Barend & van Dorp..etc..gemist.

die bewuste uitzending van Barend& Van Dorp heb ik gezien ja..en daar is het woord Marokkaan maar 1 keer gevallen! Voor de rest hadden ze het over "criminele jongeren"

Nova heb ik niet gezien, maar ik denk niet dat ze er een Marokkanen-discussie van gemaakt hebben. Als dat wel het geval is, dan zit ik mis wat betreft Nova.

Samenvattend vind ik dat de media op een goede manier is omgegaan met dit probleem. Er was helemaal geen sprake van een Marokkanen-hetze..ik vind echt dat jullie spoken zien.

Zwarte Schaap
26-10-04, 23:55
Geplaatst door mark61
Niet in die vijf punten dan toch. Daarvan was er niet 1 argument Marokkaanspecifiek. Turken, Somaliërs en 20% van de Hindoestanen zijn ook moslims. Sterker nog, hindoe-Hindoestanen klagen dat ze voor van die bommen-moslims worden aangezien.


Dat is het em nou, het is niet Marokkaanspecifiek maar door de frequentie en herhalingen en de intensiteit van het Marokkaanse aandeel in de berichtgeving verwordt het woord Marokkaan tot probleem.

Elk zichzelf respecterende onderzoeker weet dat huiselijke geweld onder hindoestanen mischien wel het grootst is onder de allochtonen. Ook onder autochtonen is die het hoogst, maar wie krijgt telkens de zwarte piet toegespeeld in de beeldvorming? Juist, de moslim, de ene keer is het de Turk en de andere keer is het de Marokkaan.


Hier wil ik dus ook wel antwoord op. Of het nou beeldvorming is of realiteit, ik zou wel willen weten hoe dat komt. Ik heb al een paar punten aangegeven.


Persoonlijk geloof ik dat Turkse jongeren veel minder hinderlijk in groepen op straat rondhangen dan auto- of Marocjongeren. Ik zie ze in ieder geval nooit. Die andere wel. Hindoestanen zie je helemaal niet in gangs op straat, veel te druk bezig met geld verdienen en studeren. Ja ja, uitzonderingen daargelaten. Turken zijn veel beter georganiseerd, de Turkse staat heeft dat zelfs gestimuleerd. Marokkanen hebben veel minder een cultuur en ervaring van organiseren. Dit mede door de grotere ongeletterheid van de ouders en de staatsrechterlijke statuut van Marokko, absolute monarchie= geen ruimte voor pluriformiteit in politieke stromingen. Turkije heeft één en al politieke splintergroeperingen, dit leidt meer tot de kunst en ervaring in het organiseren. Meer organisaties leidt tot meer verenigingen en clubs waar de Turkse jongeren niet op straat hun vrije tijd hoeven door te brengen.

Over hindoestanen zou ik zeggen ga maar naar den Haag.

Anhow ik geloof zeker dat Marokkaanse jongeren meer overlast zullen zorgen dan Turkse en Hindoestaanse jongeren. Maar de beeldvorming met het gehele referentiekader wat erbij wordt gehaald en wordt gecreerd bij de term Marokkaan is onrechtvaardig en niet conform de werkelijkheid.

TonH
27-10-04, 01:21
Geplaatst door Zwarte Schaap
Anhow ik geloof zeker dat Marokkaanse jongeren meer overlast zullen zorgen dan Turkse en Hindoestaanse jongeren. Maar de beeldvorming met het gehele referentiekader wat erbij wordt gehaald en wordt gecreerd bij de term Marokkaan is onrechtvaardig en niet conform de werkelijkheid.

De 'werkelijkheid' verkoopt niet. En zolang er voldoende mensen zijn die beter worden van het product 'Marokkaan' zul je dit blijven tegenkomen.

De bewoners van de Diamantbuurt blijven verbouwereerd achter op de puinhopen van hun leefomgeving. De wolven huilen inmiddels elders en spelen hun spelletjes. Want daar is het mee begonnen en zal het ook mee eindigen.

Zwarte Schaap
27-10-04, 01:27
Geplaatst door Julien
die bewuste uitzending van Barend& Van Dorp heb ik gezien ja..en daar is het woord Marokkaan maar 1 keer gevallen! Voor de rest hadden ze het over "criminele jongeren"

Nova heb ik niet gezien, maar ik denk niet dat ze er een Marokkanen-discussie van gemaakt hebben. Als dat wel het geval is, dan zit ik mis wat betreft Nova.

Samenvattend vind ik dat de media op een goede manier is omgegaan met dit probleem. Er was helemaal geen sprake van een Marokkanen-hetze..ik vind echt dat jullie spoken zien.

Je bent nog niet voldoende geintegreerd. In Nederland weten we precies wat we bedoelen zonder het bij het woord te noemen. Ik vind Nederlanders daar meesterlijk in.

dicksr
27-10-04, 08:39
Bottom line:

Dit ongeacht de goedbedoelde fietstochtjes van Freya (N=1) waaruit bleek dat er niets aan de hand is in de Diamantbuurt en ongeacht de argumenten die Ton-H aanvoert m.b.t. slechts 1 psychoot die de buurt terroriseert en een politiek complot in de deelraad.

Een bende criminele hangjongeren heeft een stel mensen hun huis uit gejaagd. Ouders, politie en politiek (en 3/4 van het forum hier) hebben de signalen en aangiften uit de buurt genegeerd of gebagatelliseerd omdat het wellicht marokkaanse criminele hangjongeren waren.
Aanpakken dat tuig, die poldergedachte van Mark spreekt me wel aan.

sjaen
27-10-04, 08:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je bent nog niet voldoende geintegreerd. In Nederland weten we precies wat we bedoelen zonder het bij het woord te noemen. Ik vind Nederlanders daar meesterlijk in.

Over generaliseren gesproken!

(ff tussendoor) Heb je mijn tip al uitgeprobeerd?

Tomas
27-10-04, 08:50
Geplaatst door dicksr
Aanpakken dat tuig, die poldergedachte van Mark spreekt me wel aan.

Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft.

sjaen
27-10-04, 08:57
Geplaatst door Tomas
Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft.

Verplicht in de Sociale dienstverlening.
Dit begint al vorm op verschillende VMBO scholen te krijgen, hoewel het nu nog vrijwillig is zie ik dit binnen enkele jaren opgenomen in de lessen. Ze zouden wat dat betreft nog veel van de Vrije Scholen kunnen leren!

Mark
27-10-04, 09:02
Geplaatst door Tomas
Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft.

dienstplicht = xtc pillen dealen in Seedorf

Tomas
27-10-04, 09:02
Geplaatst door sjaen
Verplicht in de Sociale dienstverlening.
Dit begint al vorm op verschillende VMBO scholen te krijgen, hoewel het nu nog vrijwillig is zie ik dit binnen enkele jaren opgenomen in de lessen. Ze zouden wat dat betreft nog veel van de Vrije Scholen kunnen leren!

Ik weet niks van de vrije school. Dus dienstplicht, ontbering en discipline associeer ik er niet zo snel mee. Waarom heet het in godsnaam dan de vrije school?

Tomas
27-10-04, 09:03
Geplaatst door Mark
dienstplicht = xtc pillen dealen in Seedorf

Ik heb het over de tijd voordat de geitenwollenzokken de boel overnamen.

Mark
27-10-04, 09:04
Geplaatst door Tomas
Ik heb het over de tijd voordat de geitenwollenzokken de boel overnamen.

voor die tijd was dienstplicht niet nodig om wat kwajongens aan te pakken :)

Bofko
27-10-04, 09:09
Geplaatst door Tomas
Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft.

Ik ben bang dat ze dan nog meer jongeren naar een opvoedingskamp moeten sturen wegens het niet dan wel foutief uitvoeren van hun maatschappelijke dienstplicht. Je hebt nogal wat drill-sergeants nodig om die jongeren in de hand te houden en die zijn er niet in de burgemaatschappij.
Ik denk zelf meer aan lijfstraffen. Niet preventief natuurlijk, maar als strafmaatregel achteraf.

Tomas
27-10-04, 09:09
Geplaatst door Mark
voor die tijd was dienstplicht niet nodig om wat kwajongens aan te pakken :)

En hoe kwam dat dan dat er toen niet zulke kwajongens op straat rond liepen? Omdat niet de hele goegemeente zich ermee bemoeide om het vooral te bagetaliseren en de slachtofeers te criminalsieren, maar ook omdat het leven harder en zwaarder was voor jongeren. Ze hadden geen tijd om te rellen voor een internetaansluiting. Dienstplicht zou dat ook kunnen doen, als de geitenwollezokken zich daar niet al te veel mee bemoeien tenminste.

Tomas
27-10-04, 09:12
Geplaatst door Bofko
Ik ben bang dat ze dan nog meer jongeren naar een opvoedingskamp moeten sturen wegens het niet dan wel foutief uitvoeren van hun maatschappelijke dienstplicht. Je hebt nogal wat drill-sergeants nodig om die jongeren in de hand te houden en die zijn er niet in de burgemaatschappij.
Ik denk zelf meer aan lijfstraffen. Niet preventief natuurlijk, maar als strafmaatregel.

Een ander eventueel mooi aspect van een dienstplicht zou integratie kunnen zijn. Alle nationaliteiten worden gedwongen met elkaar samen te werken. Etnische groepjes kan je tegengaan. Ook dat zou leerzaam kunnen zijn.

En waarom zouden er niet voldoende drilsergeanten zijn? Niet iedere jonge man is een crimineel. Als het vroeger kon, kan het nu ook.

Bofko
27-10-04, 09:28
Geplaatst door Tomas
Een ander eventueel mooi aspect van een dienstplicht zou integratie kunnen zijn. Alle nationaliteiten worden gedwongen met elkaar samen te werken. Etnische groepjes kan je tegengaan. Ook dat zou leerzaam kunnen zijn.

En waarom zouden er niet voldoende drilsergeanten zijn? Niet iedere jonge man is een crimineel. Als het vroeger kon, kan het nu ook.

Hmmm.Misschien.
Maar ik denk niet dat wat vroeger kon nu dus ook kan. De psychische en morele superioriteit van autoriteit van vroeger is weg. Nu werkt alleen het fysieke aspect. Zwart-wit gezegd natuurlijk.

sjaen
27-10-04, 09:35
Geplaatst door Bofko
Hmmm.Misschien.
Maar ik denk niet dat wat vroeger kon nu dus ook kan. De psychische en morele superioriteit van autoriteit van vroeger is weg. Nu werkt alleen het fysieke aspect. Zwart-wit gezegd natuurlijk.

Mijn hemel.
Mocht je het nog niet weten: SLAAN IS ALTIJD EEN UITING VAN ONMACHT!!!!!!!

Bofko
27-10-04, 09:38
Geplaatst door sjaen
Mijn hemel.
Mocht je het nog niet weten: SLAAN IS ALTIJD EEN UITING VAN ONMACHT!!!!!!!

Ja. En de gezagsdragers hebben van alles geprobeerd en zijn onmachtig gebleken.

sjaen
27-10-04, 09:57
Geplaatst door Tomas
Ik weet niks van de vrije school. Dus dienstplicht, ontbering en discipline associeer ik er niet zo snel mee. Waarom heet het in godsnaam dan de vrije school?

http://www.ggca.nl/

http://vrijeschool.pagina.nl/

taouanza
27-10-04, 11:27
Geplaatst door akram1
wat ik mij sterk afvraag is waarom marokkaanse jongeren vaker het nieuws halen in negatieve zin dan andere bevolkingsgroepen
Is inderdaad een hetze tegen de marokkanen en zoja welk gewin is er voor de hetze voerders?
of sporen de meeste marokkanen werkelijk niet

De meeste marokkanen?

TonH
27-10-04, 11:33
Geplaatst door dicksr
Bottom line:

Dit ongeacht de goedbedoelde fietstochtjes van Freya (N=1) waaruit bleek dat er niets aan de hand is in de Diamantbuurt en ongeacht de argumenten die Ton-H aanvoert m.b.t. slechts 1 psychoot die de buurt terroriseert en een politiek complot in de deelraad.

Een bende criminele hangjongeren heeft een stel mensen hun huis uit gejaagd. Ouders, politie en politiek (en 3/4 van het forum hier) hebben de signalen en aangiften uit de buurt genegeerd of gebagatelliseerd omdat het wellicht marokkaanse criminele hangjongeren waren.
Aanpakken dat tuig, die poldergedachte van Mark spreekt me wel aan.

Bottomline is:
Dat er geen sprake is van een bende criminele hangjongeren, maar van 4 personen, waarvan 1 al in Den Engh heeft gezeten.
Politie en politiek heeft in de afgelopen twee jaar de criminaliteitscijfers met 78% teruggebracht; van de Van Wou-groep hangers de helft na ingrijpen door politie en stadsdeel daarmee stopte. Van 50 overgeblevenen zijn door o.a. streetcornerwork in opdracht van het Stadsdeel 40 via een traject in scholing en werk terecht gekomen. Resten nog 10. Daarvan zijn 4 de voornoemden.
Kortom: er is dus niet genegeerd of gebagatelliseerd.

Blijft staan dat niet is voorkomen dat dit echtpaar de stenen door de ruiten kreeg en bij haar ouders zit. Afschuwelijk, maar niet voortkomend uit specifiek op de Diamantbuurt van toepassing zijnde omstandigheden. En zeker niet voortkomend uit het zogenaamde terroriseren van de buurt. Heel veel buren hebben de afgelopen jaren keer op keer verklaard géén bijzondere problemen met de betreffende jongens te hebben. En zelfs nu nog houden ze dat vol. Moeten die dan allemaal maar genegeerd worden als zijnde goedpraters? Hoezo? Telt hun beleving helemaal niet? Kennelijk niet: Het is terreur, het zijn k*t-marokkanen, de politiek doet geen reet, en zo gaan we nog even door.
Wat zijn hun ervaringen met Marja en Bert?

Wat er werkelijk aan de hand is, wil kennelijk niemand horen. Is niet opportuun.

akram1
27-10-04, 11:53
Geplaatst door taouanza
De meeste marokkanen?

marokkanen..tevreden of ga je me weer strafpunten geven omdat dit
jou niet aanstaat?

taouanza
27-10-04, 11:54
Geplaatst door akram1
marokkanen..tevreden of ga je me weer strafpunten geven omdat dit
jou niet aanstaat?

Marokkanen sporen niet bedoel je
Daar krijg je zeker sp voor want dat is discriminatie.

TonH
27-10-04, 12:00
Parool, 26 oktober 2004

FRENK DUIKT ONDER IN DE DIAMANTBUURT

Pesterijen, overlast, straatterreur. Steeds groter werden de woorden, en toen ze de lading niet meer dekten, kwamen de foto's van een dichtgetimmerde woning en was er geen ruimte meer voor twijfel: de Diamantbuurt in Oud-Zuid was hard op weg een no go-area te worden.

Zelfs de burgemeester moest uiteindelijk zwichten voor de roep om harde maatregelen. Geflankeerd door die andere ferme magistraten zagen we hem in elk journaal somber maar streng verkondigen dat de overheid heus wel pal staat. Een straatverbod: daar zouden de 'hardekerners' wel voor terugdeinzen.

Ik parkeer mijn auto in de Smaragdstraat en haal voor de zekerheid de parkeerkaart van Het Parool van het dashboard. De pers is in deze contreien niet bijster populair en met die Marokkaanse jongeren, zeggen ze, weet je het maar nooit. Maar in de verste verte is er geen naffer te bekennen, of het moeten de kinderen zijn die vrolijk uit de islamitische basisschool El Arqam aan het Smaragdplein komen hollen. De school kijkt uit op de voetbalkooi, die voortaan 's avonds op slot gaat omdat de gewraakte probleemjongeren zich daar verzamelen. En anders zitten ze wel op het muurtje aan de andere kant van het voormalige badhuis, dat nu dienst doet als oefenruimte voor drumbands.

Het plein is het epicentrum van de Diamantbuurt, die wordt begrensd door de Amsteldijk, de Van Woustraat, de Jozef Israelskade en de Tolstraat. Keurige, goed onderhouden woningen uit de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw, gebouwd volgens de principes van de Amsterdamse School.

Een gemengde wijk als vele andere, waar autochtoon en allochtoon al jaren door elkaar leven, al overheersen de Nederlandse naambordjes en is slechts hier en daar een schotelantenne te zien. Allesbehalve een achterbuurt.

Maar die ene dichtgetimmerde woning, op de hoek bij het badhuis, vertelt een ander verhaal. Daar woonden dus Bert en Marja, die uit de wijk zijn gevlucht nadat ze stelselmatig door een aantal jongeren waren geterroriseerd.

De teksten op de houten panelen waarmee de woning vorige week werd dichtgespijkerd, zijn inmiddels overschilderd.
Op de schotten stonden leuzen als 'Jullie wouden haten, nu moet je de buurt verlaten', 'Het is over, maar niet voorbij' en 'Tokkie's zijn welkom'. Het handschrift komt overeen met de graffiti op een muur langs de voetbalkooi, waarop in blauwe letters 'Puck the media, Afz. Heroïne' is gespoten. In de poort naar de Van Woustraat staat iets van een antwoord geschreven: 'If you tolerate that, then your children will be next'. Op graffiti zijn ze hier toch dol, want ook het badhuis is beklad: 'SouthSide Dirty de Pijp keeping it gangsta'. En op een lantaarnpaal staat: 'Puck tha police', 'Hamas hamas' en 'Kutagent'.

Doodgewoon kwajongenswerk van alle tijden of uitingen van een stel criminelen in de dop? De meningen onder de buurtbewoners zijn verdeeld. Tegen het einde van de middag staan ze druk te discussiëren voor het badhuis, terwijl een surveillancewagen van de politie zo'n beetje elk kwartier langzaam voorbij rijdt. In een uur tijd tel ik vier fotografen. Van de jongeren geen spoor.

Wat is hier, in dit doorsneewijkje in een doorsneestukje Amsterdam, nu precies aan de hand? Het antwoord hangt af van perspectief en tolerantiegrens.

Een Surinaamse bewoonster van om de hoek: "Zolang die jongeren hier rondhangen, kun je in die benedenwoningen niet leven. Veel te veellawaai op straat. Maak er maar een computerruimte van."
Een buurtbewoner, twintig jaar terug zelf een hangjongere: "Ben je besodemieterd! Oppakken die gasten. Vroeger zat in dat pand een bakker; laat die weer terugkomen."

Een dame van middelbare leeftijd: "Ik woon ook op een hoek en heb nergens last van. Twee jaar geleden waren de problemen veel groter. Als je normaal tegen die jongens doet, do en ze ook normaal tegen jou."

Een leeftijdgenoot: "De mensen die nu vertrokken zijn, hebben het over zichzelf afgeroepen. Die man stond altijd op de uitkijk en schold die jongens uit voor schorem."

Een buurtconciërge: "Het is een hype van de media, die een uit de hand gelopen ruzie tussen een paar jongens en een echtpaar opblazen en doen alsof alle jongeren hier crimineel zijn."

Een wijkpoliticus: "De commotie trekt alleen maar sensatiezoekers aan. Het tuig uit andere buurten komt nu kijken of hier nog wat te halen valt."
Een Marokkaanse jongere: "Ik wil gewoon respect. Krijg ik respect, geef ik respect."

Perspectief is alles. Morgen meer.

FRENK DER NEDERLANDEN

delirious
27-10-04, 12:14
Geplaatst door Julien
die bewuste uitzending van Barend& Van Dorp heb ik gezien ja..en daar is het woord Marokkaan maar 1 keer gevallen! Voor de rest hadden ze het over "criminele jongeren"

Nova heb ik niet gezien, maar ik denk niet dat ze er een Marokkanen-discussie van gemaakt hebben. Als dat wel het geval is, dan zit ik mis wat betreft Nova.

Samenvattend vind ik dat de media op een goede manier is omgegaan met dit probleem. Er was helemaal geen sprake van een Marokkanen-hetze..ik vind echt dat jullie spoken zien.

Dan heb je een andere B&Vd gezien dan ik :stomp: . Ik heb maar gezapt na dat ik klaar was met turven. Totaal 15 keer Marokkanen gevallen, waar van 3 keer KT Marokkanen. :loog:

akram1
27-10-04, 12:17
Geplaatst door taouanza
Marokkanen sporen niet bedoel je
Daar krijg je zeker sp voor want dat is discriminatie.

als je dat er van maakt dan is dat jou zaak
het was een vraagstelling en ipv daar inhoudelijk op in te gaan loop je nu te provoceren zodat je lekker strafpuntjes kan uitdelen...voel je je machtig...ik heb al eerder gezegd, arabieren zijn van nature dictators en dat heb jij hierbij ook bewezen

delirious
27-10-04, 12:28
Geplaatst door akram1
als je dat er van maakt dan is dat jou zaak
het was een vraagstelling en ipv daar inhoudelijk op in te gaan loop je nu te provoceren zodat je lekker strafpuntjes kan uitdelen...voel je je machtig...ik heb al eerder gezegd, arabieren zijn van nature dictators en dat heb jij hierbij ook bewezen

Get a life :giechel:

Julien
27-10-04, 13:10
Geplaatst door delirious
Dan heb je een andere B&Vd gezien dan ik :stomp: . Ik heb maar gezapt na dat ik klaar was met turven. Totaal 15 keer Marokkanen gevallen, waar van 3 keer KT Marokkanen. :loog:

je liegt echt dat je barst!

ik heb er namelijk ook op gelet (want ik wist dat er mensen zoals jij zijn die hier extra op letten :moe: ) en het woord Marokkaan is maar 1 keer gevallen; namelijk door Frits Barend toen hij zei "het gaat trouwens om Marokkaanse jongeren"...daarna hadden ze het steeds alleen maar over "jongeren"!

akram1
27-10-04, 13:30
Geplaatst door delirious
Get a life :giechel:

i have a life...you?

delirious
27-10-04, 13:37
Geplaatst door Julien
je liegt echt dat je barst!

ik heb er namelijk ook op gelet (want ik wist dat er mensen zoals jij zijn die hier extra op letten :moe: ) en het woord Marokkaan is maar 1 keer gevallen; namelijk door Frits Barend toen hij zei "het gaat trouwens om Marokkaanse jongeren"...daarna hadden ze het steeds alleen maar over "jongeren"!

Oh my god wat ben jij een triest figuur. Ik heb je dan ook binnen no time op de kast. Dit was sarcastisch bedoelt. Wat ik ermee wil aantonen is het feit dat jij kansloos zit te tellen hoevaak het woord Marokkaan valt. Een verzoekje ( aangezien jij hier de turf expert bent ) zou jij vanavond voor mij willen tellen hoe vaak bij 20:00 journaal het woordje " DE " valt ? :D

mark61
27-10-04, 13:40
Geplaatst door Tomas
Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft.

In IJsland bestaat sociale dienstplicht. Eens per maand ruimen scholieren hun wijk op, zoiets. Goed voor cohesie en verantwoordelijkheid. Ontbering is niet eens zo nodig. Integratie van jongens en meisjes en diverse etniciteiten op doodgewoon praktisch niveau. Zoiets bestaat op vrijwillige basis een beetje ergens in R'dam zuid dacht ik. Zal wel ter ziele zijn. Bedacht door een Surinaamse.

Julien
27-10-04, 14:23
Geplaatst door delirious
Oh my god wat ben jij een triest figuur. Ik heb je dan ook binnen no time op de kast. Dit was sarcastisch bedoelt. Wat ik ermee wil aantonen is het feit dat jij kansloos zit te tellen hoevaak het woord Marokkaan valt. Een verzoekje ( aangezien jij hier de turf expert bent ) zou jij vanavond voor mij willen tellen hoe vaak bij 20:00 journaal het woordje " DE " valt ? :D

:rolleyes: dat heet gewoon oplettend tv kijken. ik heb trouwens nooit geturfd! ik word wel doodziek van dat gezeik op de media van sommige mensen.

p.s. je had wel wat duidelijker mogen laten zien dat het sarcasrisch bedoeld was, want wedden dat er een paar marokkanen zijn die dachten dat je de waarheid sprak en nou opeen B&VD een racistisch programma vinden :moe:

kijk zo ontstaan er misverstanden

delirious
27-10-04, 14:36
Geplaatst door Julien
:rolleyes: dat heet gewoon oplettend tv kijken. ik word namelijk doodziek van dat gezeik op de media van sommige mensen.

Ik kan me zeker voorstellen dat sommigen (waar onder my persoontje) soms kotsmisselijk worden van de media.
Hoe zou jij het vinden als jou landgenoten continu negatief in het nieuws komen.
Als er een paar Franse raddraaiers zijn !
Alle Fransen over een kam scheren? Niet zo NAIEF zijn Julienneke.

:mad:

Zwarte Schaap
27-10-04, 14:55
Volksgericht: ‘Het gebeurt soms, ‘t hoort erbij‘

26 OKTOBER 2004 - ZWOLLE/STAPHORST - ‘Ach, dat gebeurt soms, het hoort erbij.‘ Dat was de wat nonchalantie reactie van H.B. (20) uit Staphorst over het volksgericht in de nacht van Koninginnedag tegen een familie, woonachtig aan de Oude Rijksweg in zijn woonplaats.

Samen met andere jongens uit het dorp ging B. als een gek tekeer in de tuin van het gezin. Er werden balken in de tuin gegooid en beelden vernield. Bovendien werd gesleept met lantaarnpalen. De jongens waren wezen stappen in de feesttent in Rouveen en besloten - allemaal dronken - om de familie ‘een streek te leveren‘.

‘En toen deed ik gewoon mee,‘ vertelde B. gisteren aan de politierechter in Zwolle. De reden voor de rellen bij deze familie was te banaal voor woorden. ‘Ze liggen niet zo goed in Staphorst, hij valt buren lastig,‘ vertelde de knaap. ‘En het viel allemaal toch ook wel mee‘, keek B. in de rechtszaal wat lacherig terug op de ongeregeldheden. Hij zag het ‘volksgericht‘ als een normale zaak in het dorp.

De politie keek er echter heel anders tegenaan. Al snel werd een groot deel van de raddraaiers opgepakt en achter slot en grendel gezet. Die harde aanpak zorgde weer voor wrevel bij andere jongeren, waardoor er in de maand mei diverse rellen waren in het dorp. Zelfs de burgemeester moest zich er intensief mee bemoeien.

Zijn arrestatie sloeg bij B. in als een bom. ‘Alsof ik de grootste crimineel van Nederland ben‘ werd hij door drie agenten van zijn werkplek geplukt om vervolgens zeventien dagen in voorarrest te zitten. Hij is enorm geschrokken van alle commotie, aldus zijn advocate. Zij benadrukte dat B. met de andere rellen na Koninginnedag niks had te maken. Behalve het vernielen van spullen stond B. ook terecht voor de mishandeling van een agent diezelfde nacht. Die man kwam in zijn vrije tijd langsfietsen en wilde de jongens vasthouden totdat de politie ter plaatse was. De agent kreeg echter klappen en werd door B. tot twee keer geschopt. ‘Erg laf‘, vond de openbare aanklager.

De officier van justitie vond wel dat de jonge Staphorster al zwaar genoeg was gestraft door de arrestatie en het voorarrest. Daarom bleef de eis beperkt tot die zeventien dagen cel plus een 28 uur durende cursus over de gevaren van drank. De rechter kwam tot de cursus plus twee weken cel en dus hoeft B. niet terug naar de gevangenis.

De rechtszaak tegen de andere ‘hoofdverdachte‘ werd gisteren uitgesteld. De advocaat van H.J.H. (20) kon niet komen omdat zijn echtgenote op het punt van bevallen stond. Ook deze jonge Staphorster heeft een tijdje in voorarrest gezeten. Het is niet bekend wanneer hij nu moet terechtstaan. Alle andere betrokken jongeren moeten zich komende vrijdag melden op het politiebureau in Staphorst. De knapen kunnen hier de gang naar de rechter voorkomen door akkoord te gaan met een door de officier van justitie voorgestelde werkstraf.

Bron: De Stentor 26/10/04

Julien
27-10-04, 15:14
Geplaatst door delirious
Ik kan me zeker voorstellen dat sommigen (waar onder my persoontje) soms kotsmisselijk worden van de media.
Hoe zou jij het vinden als jou landgenoten continu negatief in het nieuws komen.
Als er een paar Franse raddraaiers zijn !
Alle Fransen over een kam scheren? Niet zo NAIEF zijn Julienneke.

:mad:

ik kan me dat goed voorstellen..maareh, je wilt niet weten hoe denigrerend er gedaan wordt in Nederland (of de VS) over Fransen..'t is altijd negatief.

GroteWolf
27-10-04, 15:51
Ik kan me zeker voorstellen dat sommigen (waar onder my persoontje) soms kotsmisselijk worden van de media.
Hoe zou jij het vinden als jou landgenoten continu negatief in het nieuws komen.
Als er een paar Franse raddraaiers zijn !
Alle Fransen over een kam scheren? Niet zo NAIEF zijn Julienneke.


Zover is het absoluut nog niet! Wat een onzin! De media berichten óók alleen maar over de (paar, in Amsterdam zeker 3000) raddraaiers. Niet over de 100.000-en die dat niet zijn.
Ik mis inderdaad soms de positieve verhalen, maar ik zou het absurd vinden de negatieve te verzwijgen.

Zwarte Schaap
27-10-04, 15:55
Geplaatst door GroteWolf
Zover is het absoluut nog niet! Wat een onzin! De media berichten óók alleen maar over de (paar, in Amsterdam zeker 3000) raddraaiers. Niet over de 100.000-en die dat niet zijn.
Ik mis inderdaad soms de positieve verhalen , maar ik zou het absurd vinden de negatieve te verzwijgen.


Heino is in gesprek met hangjongeren
van een onzer verslaggevers

25 OKTOBER 2004 - HEINO - Op initiatief van de NH - kerk in Heino zijn verschillende instanties in gesprek met hangjongeren in het dorp. De eerste gesprekken zijn al achter de rug. Daarbij is gebleken dat er sprake is van verschillende groepen die vaak uiteenlopende wensen hebben.

Dit blijkt uit een bericht in het kerkblad Samenklank dat afgelopen week is verschenen. Daarin schrijven de kerkrentmeesters dat ze zich de dingen die zich rond de gebouwen van de kerk afspelen aantrekken. Daarom hebben zij het initiatief genomen tot een aantal gesprekken. Het gaat om jongeren die rond het 14 Aprilplein en bij het Bezoekerscentrum samenscholen en daar voor overlast en vernielingen zorgen. Zo is er onder meer sprake geweest van het doorsnijden van remleidingen en het verwijderen van remblokjes.

Het eerste gesprek heeft al plaatsgehad voor de heropening van de kerkgebouwen op 3 september. Op 24 september is in het Pand de Nekkers een vervolggesprek gehouden waar maar liefst 40 jongeren op af kwamen. Zij spraken die avond met vertegenwoordigers van de kerk, politie en de VVV. Ook was een ouder aanwezig. Wethouder Jos Elshof van de gemeente Raalte had aanvankelijk toegezegd ook aanwezig te zullen zijn, maar moest uiteindelijk toch afzeggen.

Tijdens de avond zijn de wensen van de jongeren geïnventariseerd. Ook konden zij aangeven wat ze zelf zouden willen doen. Gedurende het gesprek bleek dat er sprake is van verschillende groepen die deels gelijke, maar vaak ook ver uiteenlopende belangen hebben. De mogelijk werd besproken om op andere plaatsen samen te komen, zoals bijvoorbeeld bij de Haere. Probleem daarbij daar weinig of geen financiële middelen van de gemeente tegenover staan, zo concluderen de kerkrentmeesters.

VOORSTELLEN

Afgesproken werd dat de jongeren tot 8 oktober zelf met voorstellen konden komen. Dat heeft niet erg veel opgeleverd. Slechts één groep kwam daadwerkelijk met ideeën en wensen op de proppen. Zij zijn inmiddels in gesprek met de jeugdwelzijnswerker van de gemeente om te bekijken wat de mogelijkheden zijn.

Intussen gaat de kerk in overleg met de politie om een eind te maken aan de ergste vormen van overlast en irritaties in het centrum van het dorp. Het kerkbestuur wil zelf een aantal maatregelen treffen om de problemen te bestrijden.

Bron: Salland Nieuws 25/10/04


Heinose jongeren krijgen eigen centrum
door Henriët Dijk

26 OKTOBER 2004 - HEINO - Heino krijgt een open jongerencentrum. Dit centrum vormt in feite een vervolg op de jeugdsoos in sociaal - cultureel centrum de Haere. Deze soos was stilletjes ‘doodgebloed‘. De komst van het jongerencentrum vloeit direct voort uit de gesprekken die de hervormde kerk met een groep hangjongeren heeft gehad.

Na het eerste gesprek met zo‘n veertig jongeren nam ambulant jongerenwerker Petra Oldenkamp (van Landstede Welzijn Raalte) het stokje over van de kerk. Zij heeft gesproken met de drie verschillende groepen jongeren, die dagelijks rond het Bezoekerscentrum en op het 14 Aprilplein rondhangen. Uit de gesprekken kwam de behoefte aan een jongerencentrum duidelijk naar voren.

In de Haere was eerder wel een jeugdsoos, maar op het laatst kwam daar nog maar één groep jongeren op af. Die wilde alleen luisteren naar hardcore-muziek en sloot daarmee in feite andere bezoekers buiten. Het toekomstige jongerencentrum wordt een ‘open centrum voor alle groepen‘, benadrukt Oldenkamp. ‘We zouden wel bijvoorbeeld eens in de twee of drie weken een speciale hardcore-avond kunnen houden‘, geeft de jongerenwerker aan.

De wens voor een eigen jongerencentrum in Heino past precies in het straatje van Landstede Welzijn Raalte. Het openen van jongerencentra is namelijk iets waarvoor in het nieuwe lokaal sociaal beleid juist wél geld is vrijgemaakt, ook in andere buurtdorpen. ‘We zouden in Heino bijvoorbeeld twee keer in de week open kunnen. Daarmee zijn alle problemen niet in één klap verholpen. De jongeren geven zeven avonden overlast, er zijn dus nog vijf avonden over‘, aldus Oldenkamp. Zij heeft komende donderdag een vervolggesprek met de jongeren over de opzet van het jongerencentrum. Wie wil meepraten, kan om 18.30 uur naar de Haere komen.

KERKRENTMEESTERS

Het initiatief om een gesprek aan te gaan met de hangjongeren kwam van Ineke Floors. Dat deed zij in haar hoedanigheid als voorzitter van de groep kerkrentmeesters (die het beheer van gebouwen, goederen en personeel in handen hebben), alhoewel zij bij sommigen meer bekend is als gemeenteraadslid voor het CDA. Tijdens de verbouwings- en renovatiewerkzaamheden aan pand De Nekker (waar onder andere de dierenartsenpraktijk in zit) en het Kerkhuus, die allebei in bezit zijn van de hervormde kerk, merkte zij dat de overlast van de jongeren toenam. Niet alleen was er geluidsoverlast van bijvoorbeeld scooters en lag er veel rommel, de jongeren luisterden ook niet als de beheerster van de beide gebouwen hier wat over zei. ‘Zij werd uitgejoeld. Er ontstond een grimmige sfeer‘, vertelt Floors.

Aan de vooravond van de officiële heropening van beide gebouwen, begin september, stapte Floors op de jongeren af. Ze sloot een ‘deal‘ met ze. De jongeren zouden ‘helpen‘ tijdens de heropening door geen overlast te geven en daarna zou Floors hen uitnodigen om eens informeel te praten over hun wensen. ‘Ik dacht: misschien komen daar vier jongeren op af‘, aldus Floors. Tot haar verrassing waren het er veertig. ‘Hun grootste klacht was dat er voor alle leeftijden - van piepjong tot stokoud - in Heino wel wat te doen is, maar voor hen niks. Daar kon ik ze wel gelijk in geven‘, geeft Floors aan. Ook werd het haar duidelijk dat er tevens hanggroepen vanuit Olst-Wijhe naar Heino komen.

REMLEIDINGEN

Floors heeft een positief gevoel overgehouden aan het gesprek, dat ze juist wilde houden om de jongeren niet direct een stempel te geven.

Het incident eind september waarbij remleidingen en -blokken van fietsen van oudere koorleden werden doorgesneden dan wel verwijderd, betreurt ze dan ook ten zeerste. ‘Dat gaat te ver, levensgevaarlijk. Dan blijkt ook dat je niet alles in de hand hebt. Negen van de tien hebben geen kwaad in zin, maar het is de ene die het doet. Dat is jammer.‘

Bron: Salland Nieuws 25/10/04

mark61
27-10-04, 16:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
...Afgesproken werd dat de jongeren tot 8 oktober zelf met voorstellen konden komen. Dat heeft niet erg veel opgeleverd. ...

De jongeren geven zeven avonden overlast, er zijn dus nog vijf avonden over‘, aldus Oldenkamp. ...

Typerend. Eigenlijk willen ze helemaal niets, alleen maar zieken.

Vervolgens gaat het de kant uit van: als je niks voor ons organiseert, breken we de boel af. Alsof de normale uitgangssituatie is dat jongeren zieken, tenzij ze iets 'krijgen'.

Autochtonen :kotsen:

dicksr
28-10-04, 08:18
Geplaatst door TonH
Bottomline is:
Dat er geen sprake is van een bende criminele hangjongeren, maar van 4 personen, waarvan 1 al in Den Engh heeft gezeten.
Politie en politiek heeft in de afgelopen twee jaar de criminaliteitscijfers met 78% teruggebracht; van de Van Wou-groep hangers de helft na ingrijpen door politie en stadsdeel daarmee stopte. Van 50 overgeblevenen zijn door o.a. streetcornerwork in opdracht van het Stadsdeel 40 via een traject in scholing en werk terecht gekomen. Resten nog 10. Daarvan zijn 4 de voornoemden.
Kortom: er is dus niet genegeerd of gebagatelliseerd.

Blijft staan dat niet is voorkomen dat dit echtpaar de stenen door de ruiten kreeg en bij haar ouders zit. Afschuwelijk, maar niet voortkomend uit specifiek op de Diamantbuurt van toepassing zijnde omstandigheden. En zeker niet voortkomend uit het zogenaamde terroriseren van de buurt. Heel veel buren hebben de afgelopen jaren keer op keer verklaard géén bijzondere problemen met de betreffende jongens te hebben. En zelfs nu nog houden ze dat vol. Moeten die dan allemaal maar genegeerd worden als zijnde goedpraters? Hoezo? Telt hun beleving helemaal niet? Kennelijk niet: Het is terreur, het zijn k*t-marokkanen, de politiek doet geen reet, en zo gaan we nog even door.
Wat zijn hun ervaringen met Marja en Bert?

Wat er werkelijk aan de hand is, wil kennelijk niemand horen. Is niet opportuun.

Een toevoeging?


Nederland, woensdag 27 oktober 2004

Aanpak probleemjongeren Diamantbuurt verwaterde

Romana Abels

De overlast en conflicten in de Amsterdamse Diamantbuurt komen niet uit de lucht vallen. Al eerder ontspoorden Marokkaanse jongeren. De intensieve aanpak die succes had, verkruimelde de afgelopen tijd.


AMSTERDAM - ,,Ik kan zo nog wel twee, drie gezinnen aanwijzen die hierna aan de beurt kunnen komen.” Hans Zuiver, directeur van Welzijnsstichting Combiwel, ziet al 25 jaar jongeren zich misdragen op het Smaragdplein. Keer op keer worden bij ernstige ontsporingen maatregelen getroffen. Die werken, zeker. Maar na een paar jaar is iedereen de noodzaak alweer vergeten. En dan loopt het wéér uit de hand.

,,Toen ik hier kwam werken, werden iedere nacht opnieuw de lichten kapot gegooid op en rond het Smaragdplein”, zegt Zuiver.

,,Een groep rotjochies haalde daar de grootst mogelijke rotzooi uit. Van buurtbewoners hoorde ik toen ook al dat het geen nieuw verschijnsel was.” Zuiver nam maatregelen. De jongeren werden aangesproken op hun gedrag, de ouders werden erbij gehaald.

,,Binnen een maand was het Smaragdplein van de toptien van meest gevandaliseerde plekken van Amsterdam verdwenen.”

Ook Nanja van Wensen, van 1994 tot 1997 als jongerenwerker actief in de Amsterdamse Pijp, komen de nu door Cohen aangekondigde straatverboden bekend voor. ,,In die tijd was er een aantal Smaragdplein-jongeren met een straatverbod. Destijds begon er weer een periode met regelrechte jongerenterreur. Dat je als jongerenwerker door die jongens geslagen werd was bijna aan de orde van de dag.”

Na overlastklachten uit de buurt werd er destijds een bijzonder strenge aanpak vastgesteld.

,,We hadden wekelijks overleg met justitie, de leerplichtambtenaar, vertegenwoordigers van ouders, de wijkagent. Afgesproken werd dat van ieder incident aangifte werd gedaan. Het was zero tolerance voordat die term was uitgevonden”, zegt Van Wensen. Na verloop van tijd nam de overlast af. En daarmee verdween ook de aandacht voor het probleem.

Welzijnsdirecteur Zuiver zag het verwateren. ,,Destijds hadden we een goede buurtregisseur, we hadden een kantoor van justitie in de buurt en er was dat overleg tussen iedereen die met de jongeren werkte. De wijkagent kreeg een andere baan, er kwamen daarna nog wel zes anderen. Justitie in de buurt gaat nu ook nog naar Amstelveen verhuizen. En het overleg verdween.”

Terwijl het in de jaren daarna, zelfs nu nog, deels om dezelfde jongeren gaat. Neem die jongen (we noemen hem Achmed) die in 1996 een straatverbod kreeg: nu hoort hij tot wat de Amsterdamse politie noemt de 'harde kern', de aanstichters van veel criminaliteit. Voor de 1500 hardekerners in Amsterdam geldt een speciaal beleid: individuele, intensieve begeleiding, snelle straffen. Ook Achmed komt nog steeds op het Smaragdplein, als een van de vier hardekerners in de groep van twintig die het gezin hun huis uit pestte. Cohen wil vooral hen zo snel mogelijk aanpakken.

,,Die jongens uit de harde kern zijn nu het probleem niet”, zegt Zuiver. ,,Voor hen is het wegtreiteren van een gezin echt peanuts. Die rijden langs in hun Ferrari en stoken de boel wat op, maar ze gaan echt niet stenen door ruiten gooien. Dat is te min voor ze.” De treiteraars zijn eerder tieners.

,,Jongens die een keer een paar gympies hebben gejat. Met volgelingen. Een jongere groep, kinderen van soms nog maar tien jaar, kijkt tegen hen op.”

Die groep manifesteerde zich een jaar of drie geleden. Toen werd Zuiver 's nachts gebeld: trammelant. Meer dan 100 man bestormden het politiebureau omdat een van hen onrecht was aangedaan. Toen ook werden de klachten uit de buurt weer gehoord: een snackbar werd belaagd, bewoners uit een andere straat werden weggepest.

De voorzitter van de stadsdeelraad, J. Hellendoorn, zegt dat het stadsdeel flink op weg is om de problemen op te lossen. Ging het eerst om een groep van 100 jongeren, nu staan er nog maar 20. Dat komt door de 'routeplanner', een nieuw project waarbij jongeren hulp krijgen hun route naar de toekomst uit te stippelen.

Die hulp biedt onder meer de stichting streetcornerwork. Medewerker Jim Robinson wil meer instellingen bij het project betrekken: het onderwijs, de politie. Maar geef hem nog even de tijd, vraagt hij. ,,Alles moet van de grond af worden opgebouwd.”


Copyright: Trouw

sjaen
28-10-04, 08:55
Symptoom bestrijding: a never ending story :denk:

Al Sawt
28-10-04, 09:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Interview

'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'

Van onze verslaggever Willem Beusekamp

AMSTERDAM - Marokkaanse jongeren die terreur uitoefenen moeten stevig aangepakt worden, vindt wethouder Ahmed Aboutaleb. 'Oppakken, en drie, vier dagen de cel in.'

Wethouder Ahmed Aboutaleb vindt het extra schokkend dat pesterijen juist samenvallen met de ramadan

'Slijmturk' werd wethouder Aboutaleb genoemd toen hij afgelopen zomer op bezoek was in zijn geboorteland. En tegen een hem vergezellende cameraman werd 'kankerjood' geroepen. De wethouder: 'De knaap die ons uitschold, wilde ook nog uit z'n auto komen. Ik vroeg hem waar hij de nacht doorbracht. Hij vertrok, we hadden geen last meer.'

Marokko, wil Ahmed Aboutaleb (43) maar zeggen, is Nederland niet. Wie in Marokko op straat moeilijkheden zoekt, belandt in de gevangenis. In de Amsterdamse Diamantbuurt kan een groepje Marokkaanse hangjeugd ongestraft een jong echtpaar met twee kinderen de buurt uit treiteren.

U lijkt ontdaan door de affaire.

'Voor mij is dit niet te verkroppen. Ik kan niet aanvaarden dat een uit haar huis verjaagde vrouw nu ontredderd bij haar moeder op de bank moet slapen. Ik heb haar gesproken en kan iedereen die aan het jonge stel twijfelt uit de droom helpen. Bert en Marja zijn geen racisten. Het zijn echte Amsterdammers, die het hart en de tong op de juiste plaats hebben.

'Progressieve, keurige mensen, die weten wat het betekent om in een grote stad te wonen. Ze hebben niet voor niets geklaagd. Geen enkele twijfel, ze zijn weggetreiterd door die gastjes, want zo noem ik ze, gastjes. Ik moet er nog iets aan toevoegen, ook iets persoonlijks. Voor mij is het extra schokkend dat dit tijdens de ramadan gebeurt. Je mag zelfs niet iemand boos aankijken, laat staan iemand uit z'n huis verjagen.

'Juist tijdens ramadan staan bezinning en goed nabuurschap centraal. Je moet met al je zintuigen het beste proberen te doen. En dan zo'n laffe daad, gepleegd door jongens met een islamitische achtergrond. Het echtpaar was nog niet vertrokken of het huis werd ondergekalkt.

'Wat me heel erg tegenvalt, is de houding van de Marokkaanse gemeenschap. Je hoort nu overal en iedereen wel iets roepen over de Diamantbuurt, maar heb ik iets gehoord van bijvoorbeeld de ouders van die knapen? Van de Marokkaanse verenigingen? Zelfs de moskeeën in de buurt hebben niets laten horen, geen enkel signaal. Al was het maar iets symbolisch geweest, maar dóe iets.'

U bent wethouder van Werk en Inkomen, Onderwijs, Jeugd en Educatie, Diversiteit en Grotestedenbeleid. Kortom: zo'n beetje alles. Wat gaat er mis op het Smaragdplein?

'Er zijn door de overheid fouten gemaakt, daar moet ik eerlijk over zijn. Verder wil ik voorkomen dat welk verhaal dan ook relativerend klinkt in deze trieste zaak. Maar feit is dat zich een knaap in het groepje bevindt die al een gedwongen verblijf op een strenge opvoedingsschool achter de rug heeft. Dat betekent dat nou net in de Diamantbuurt zich iemand bevindt die behoort tot die 30 procent die na zo'n heropvoeding terugvalt.

'Het probleem is dat die jongens na een verblijf op Den Engh of Glenn Mills niet worden begeleid, zoals bij ex-gedetineerden wel het geval is. Thuis kunnen ze niet meer terecht, want de familie snijdt meestal de banden door. Waar komen ze terecht? Op straat. Daar treffen ze de andere jongens van families waar het ouderlijk gezag volledig is verdwenen. Zij maken thuis de dienst uit.

'Daarom zijn we sinds de zomer bezig al drie maanden voor hun vrijlating intensief te zoeken naar huisvesting, werk of een opleiding. En nog eens drie maanden nadat ze weer vrij zijn. Al moet ik er op dat plein een bureautje voor openen en die knapen zelf aanspreken over wat ze nu echt willen. Maar ik moet ook realistisch zijn. Er zullen altijd jongens blijven bij wie een heropvoeding geen succes heeft.

'Over daders wil ik zeggen: keihard aanpakken en terugpesten. Oppakken en drie, vier dagen de cel in. En als ze weer in de fout gaan, opnieuw oppakken en de volgende keer nog een keer.'


Bron: De Volkskrant 26/10/04 Ik kan Aboutaleb`s mening op alle fronten, geheel onderschrijven.

Al Sawt
28-10-04, 10:00
Geplaatst door Tomas
Of preventiever: Mij spreekt het idee van de dienstplicht nog altijd aan. Niet precies zoals het vroeger was, je kunt er een maatschappelijk gezien veel nuttigere variant van maken. Maar waar het mij dan vooral omgaat is dat discipline en ontbering simpelweg gewoon een louternede werking op jonge mannen heeft. Correct!

Mensen moeten de leger als een maatschappelijke instelling zien en niet als een noodzakelijke kwaad.

Een leger barak is veel effectiever dan een heropvoedingskamp of gevangennis.

mark61
28-10-04, 10:21
Geplaatst door Al Sawt
Ik kan Aboutaleb`s mening op alle fronten, geheel onderschrijven.

Hmm. Dan heb je hier onder de Marprikkers een minderheidsstandpunt geloof ik. Waarom moeten vooraanstaande MarNLers altijd meteen worden afgebrand?

Wat dacht je van sociale dienstplicht? Voor jongens & meisjes?

sjaen
28-10-04, 10:59
Naar een brede sociale dienstplicht
2003-07-30

Het woord 'plicht' ligt moeilijk in Nederland. Opper iets verplicht te stellen en er is altijd wel iemand die roept dat het alleen maar werkt als het vrijwillig is.



Door die discussie is de 'sociale dienstplicht' in Nederland nooit van de grond gekomen. Begin jaren negentig, toen de militaire dienstplicht werd afgeschaft, stelde CDA-leider Brinkman voor een sociale dienstplicht in te voeren. Hij kreeg weinig bijval, sindsdien heeft alleen af en toe iemand -CNV-voorzitter Terpstra, Pim Fortuyn- voor een verplichte werkperiode of stage gepleit.

Het kabinet wil nu een 'maatschappelijke stage' voor jongeren invoeren. Niet verplicht maar vrijwillig kunnen jongeren vier of zes weken stage lopen bij zorginstellingen, sportclubs of vrijwilligersorganisaties. Heel voorzichtig begint minister Van der Hoeven met een proef op tien scholen.

Die omzichtigheid krijgt onmiddellijk kritiek. Een vrijwillige stage zou niet werken, alleen de blanke middenklasse zou meedoen. De probleemjongeren, die er misschien het meeste baat bij hebben, zouden er geen zin in hebben. Het is nogal fatalistisch om zo'n proef, nog voordat die begonnen is, al als mislukt te beschouwen. Dit experiment is de moeite van het proberen waard. Het is ook aan de deelnemende scholen zoveel mogelijk leerlingen zo ver te krijgen mee te doen.

Wel hebben de critici gelijk dat een stage in deze vorm wat halfslachtig is. Als het de bedoeling is de jongere bij te brengen dat de wereld groter is dan het verlangen naar een nieuw mobieltje, ligt het voor de hand de stage verplicht te stellen. De belangrijkste doelgroep wordt anders niet bereikt. Als ook de maatschappij nut moet hebben van de jongeren, dan is het lastiger de stage op te leggen. Wat moet een bedlegerige bejaarde met een onwillig persoon aan zijn bed?

Uiteindelijk zou de meest heldere oplossing toch zijn om af te zien van een vrijwillige stage en een brede sociale dienstplicht in te voeren. Jongeren moeten daarbij wel allerlei soorten werk kunnen doen dat nuttig is voor de samenleving, niet alleen in de sociale sector maar ook bijvoorbeeld in natuurgebieden. Als er voldoende is om uit te kiezen, dan is verplicht stellen mogelijk. De jongeren doen zo gelijk werkervaring op. Dat is nooit weg in een tijd van snel oplopende jeugdwerkloosheid.

TonH
28-10-04, 11:07
Geplaatst door dicksr
Een toevoeging?

Dank, dat stuk had ik nog niet gezien.

Maar mijn broek zakt er wel van af. Hans Zuiver is als directeur van Combiwel eindverantwoordelijke voor bijna al het welzijnswerk in het stadsdeel. Hij runt ook het wijkservicepunt op het Smaragdplein. Het eerste aanspreekpunt van de overheid in de buurt (althans, zo zou het moeten zijn). Hij is dus volledig medeverantwoordelijk voor de zaken die hij hier beschrijft. Even in het midden latend of die uberhaupt allemaal kloppen. Zou het toeval zijn dat hij dit interview met als strekking "de overheid heeft er een potje van gemaakt" en belangrijker nog 'let maar op, er worden zometeen nog meer mensen het huis uitgejaagd' geeft op de dag dat de Stadsdeelraad over de Diamantbuurt vergaderd en mogelijk de huidige coalitie waarin de PvdA ontbreekt, zal kunnen vallen? En het zal er ook wel niks mee te maken hebben dat Stichting Streetcornerwork, volgens mij, niet tot zijn organisatie behoord, maar dat deze Stichting wel zeer veel werk heeft verzet rond het oplossen van problemen op de Van Woustraat e.d.? En ook niks met het gegeven dat Combiwel tegenwoordig een geprivatiseerde overheidsdienst is.

Verder de serie van Frenk der Nederlanden in het Parool gelezen? Staat hier ook op de site in het topic "Marja en Bert slachtoffers van discriminatie".

mark61
28-10-04, 11:42
Geplaatst door sjaen
Naar een brede sociale dienstplicht
2003-07-30

...

Hupsakee, sociale dienstplicht voor alle 15- of 16-jarigen. Eén zaterdag in de maand samen in de eigen wijk dingen aanpakken. Niet in een tehuis a/h andere eind van de stad, maar op je eigen plein of local bejaardenhuis. Ga maar boodschappen doen voor buuf of Marja's beha's in de biotex zetten. Whatever. Eerst maar die grafitti en vuilnis. Plantsoen onderhouden. Hondepoep bij de eigenaars door de brievenbus.

mark61
28-10-04, 11:44
Geplaatst door TonH
Dank, dat stuk had ik nog niet gezien.

Maar mijn broek zakt er wel van af. ...

Zou het, meer algemeen, ook iets te maken hebben met het feit dat de verhouding tussen de relatief nieuwe deelraad en de gemeenteraad nog niet helemaal uitgekristalliseerd is?

Zou het kunnen dat deelraden vaak worden bevolkt door politieke nieuwkomers, groentjes, mensen with a grudge, enfin, ten enen male ongeschikt als politicus? Zie Rotterdam.

TonH
28-10-04, 12:16
Geplaatst door mark61
Zou het, meer algemeen, ook iets te maken hebben met het feit dat de verhouding tussen de relatief nieuwe deelraad en de gemeenteraad nog niet helemaal uitgekristalliseerd is?

Zou het kunnen dat deelraden vaak worden bevolkt door politieke nieuwkomers, groentjes, mensen with a grudge, enfin, ten enen male ongeschikt als politicus? Zie Rotterdam.

Absoluut.

dicksr
28-10-04, 13:21
Geplaatst door mark61
Zou het, meer algemeen, ook iets te maken hebben met het feit dat de verhouding tussen de relatief nieuwe deelraad en de gemeenteraad nog niet helemaal uitgekristalliseerd is?

Zou het kunnen dat deelraden vaak worden bevolkt door politieke nieuwkomers, groentjes, mensen with a grudge, enfin, ten enen male ongeschikt als politicus? Zie Rotterdam.

Ik denk ten eerste omdat de centrale raad geen richting geeft, geen uitzicht biedt en dan dat een zich ontwikkelende deelraad dus in hun 'eigen' strijd de weg in het geheel niet vinden kan omdat die dus niet aangegeven is.

TonH
28-10-04, 17:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Interview

'Houding Marokkaanse ouders valt me tegen'

Bron: De Volkskrant 26/10/04


Parool, 28 oktober 2004
Marokkaanse vaders gaan de buurt langs
'Niet alle jongens op het Smaragdplein zijn ettertjes'
MALIKA SEVIL

AMSTERDAM - Ahmed Hamdi (50), Marokkaanse vader van acht kinderen, is gisteren de deuren in de Diamantbuurt in Amsterdam langsgegaan. Dit om zijn boodschap te verkondigen: Niet alle jongens op het Smaragdplein zijn ettertjes. En niet alle ettertjes zijn van Marokkaanse komaf.
Nu zal het de buurtbewoners waarschijnlijk worst zijn of het Chinezen, Grieken of Marokkanen zijn die voor overlast zorgen, maar voor Hamdi maakt dat een groot verschil. Marokkanen worden volgens hem uit een soort automatisme als boosdoener aangewezen. Onterecht in dit geval. De jongens zijn hooguit 'vervelend'. En, niet minder belangrijk, dat er absoluut een buurtcentrum voor deze jongens moet komen. "Ze vervelen zich. Meervoorzieningen, minder problemen." .
Hamdi ging niet alleen de buurt in, maar met nog zeven ouders. Het doel was steunbetuigingen verzamelen voor een petitie die onder me er namens de Stichting Arabische Ouder Commissie, waarvan Hamdi de voorzitter is, aan burgemeester Job Cohen moet worden overhandigd. Het initiatief is genomen naar aanleiding van alle commotie die over de Diamantbuurt is ontstaan, nadat buurtbewoners Marja en Bert uit hun huis zijn weggejaagd door hangjongeren. Toen wethouder Ahmed Aboutaleb zich ook nog opwond over het feit dat hij in deze discussie niets, maar dan ook helemaal niets van de Marokkaanse ouders uit de Diamantbuurt hoorde, heeft de Arabische Ouder Commissie besloten actie te ondernemen'. Al moet woordvoerder Hassan Ikhouane van de commissie erbij zeggen dat Aboutaleb ook zelf contact had kunnen zoeken. "Wij zijn een stichting, we krijgen subsidie en we staan geregistreerd. Hij kan ons gewoon bellen."
Hamdi werd, naar eigen zeggen, hartelijk ontvangen door de buurtbewoners. Over het kleine stukje Topaastraat heeft hij maar liefst anderhalf uur gedaan omdat hij overal binnen werd gevraagd.
Houssain, een andere vader die aan de handtekeningenactie deelnam, stuitte op onbegrip tijdens zijn tocht, vertelt hij. "Ze zeiden: 'Je bent te laat. Jullie hadden eerder moeten ingrijpen'." En daar moet hij ze gelijk in geven. Ook hoorde hij verwijten, onder meer van de Marokkaanse ouders. "Veel moslimmensen zeggen: 'Jullie moeten ze naar de moskee brengen'."
Maar toch, het was een vruchtbare dag. Eind van de middag stond Hamdi enigszins uitgeblust maar tevreden op het Smaragdplein, op slechts een paar passen afstand van het gewraakte huurhuis van Marja en Bert. Hamdi had toch mooi 55 steunbetuigingen opgehaald.


Parool, 28 oktober 2004
Jeugdhonk zou de oplossing zijn

HASSAN IKHOUANE van de Stichting Arabische Ouder Commissie ergert zich dood aan wat hij noemt 'de dreigende taal' van de politici. Kromme tenen krijgt hij als hij weer de term 'hard aanpakken' voorbij hoort komen. Het valt volgens Ikhouane namelijk allemaal reuze mee in de Diamantbuurt. De verhalen van Marja en Bert, die zijn vertrokken na ruim een jaar aan bedreigingen, scheldpartijen en, de druppel, een paar stenen door de ruit, trekt hij ernstig in twijfel. "Dat moet eerst bewezen worden, voordatje schuldigen aanwijst." Sterker nog, hij denkt dat veel verhalen door 'een stel racisten' uit de buurt de wereld in zijn geholpen.
Natuurlijk zijn er 'lastige jongeren' op het plein. "Maar dat is de puberteit. Ze gaan niet thuis zitten en er is hier geen andere plek voor ze.
Dus gaan ze de straat op, blowen, drinken, meisjes versieren." Een jeugdhonk zou de oplossing zijn.
"Daar zijn ze benaderbaar en kun je signaleren hoe het met ze gaat."
De Arabische Ouder Commissie houdt volgens Ikhouane een keer per maand een inloop voor de buurtbewoners in een school aan het Smaragdplein, ook verzorgen ze een voetbaltoernooi en een paar keer per jaar thema-bijeenkomsten. En ook daar hoort hij over de frustratie van de Marokkanen.
"Alles wat hier gebeurt, wordt in de schoenen van de Marokkanen geschoven. Als er een auto-inbraak is, dan hebben de Marokkanen het weer gedaan." Scholen do en volgens hem niet genoeg hun best om allochtonen te betrekken en Streetcornerwork en buurtcentrum Cinetol manipuleren hun cijfers over de jongeren in de buurt. "Die gegevens worden overdreven om meer subsidie te krijgen."
Of het niet eens tijd wordt dat de Marokkaanse gemeenschap de hand in eigen boezem steekt, dat ze erkent dat het met een groep jongeren erg slecht gaat? "Als kinderen ontsporen, komt dat door heel veel factoren: cultuurbotsing, racisme en ouders die de kinderen niet voldoende kunnen begeleiden omdat ze analfabeet zijn." Let wel, het ligt dus niet aan de ouders. Die hebben volgens Ikhouane hun kinderen in de hand. En aan de Arabische Ouder Commissie ligt het ook niet. Nu nog een jongerenhonk.

MALIKA SEVIL

TonH
28-10-04, 17:31
Geplaatst door mark61
Zou het, meer algemeen, ook iets te maken hebben met het feit dat de verhouding tussen de relatief nieuwe deelraad en de gemeenteraad nog niet helemaal uitgekristalliseerd is?

Zou het kunnen dat deelraden vaak worden bevolkt door politieke nieuwkomers, groentjes, mensen with a grudge, enfin, ten enen male ongeschikt als politicus? Zie Rotterdam.


Parool, 28 oktober 2004
FRENK DUIKT ONDER IN DE DIAMANTBUURT (3)

Als de Toren van Babel bestaat, dan moeten we hem zoeken in Oud Zuid. Niet in de Diamantbuurt - daar spreekt men duidelijke, zij het niet altijd even welvoeglijke taal- maar aan het begin van de Koninginneweg. In dat riante stadsdeelkantoor aan de rand van het Vondelpark heerst een permanente spraakverwarring. Niemand verstaat elkaar, en als dat per ongeluk wel het geval is, ontstaat vanzelf ruzie over de prangende vraag waar de punten en de komma's moeten staan.

Vanavond is het niet anders. De fracties van PvdA, VVD en Vereniging Oud Zuid (VOZ) hebben een interpellatiedebat over de problemen in de Diamantbuurt aangevraagd. Dat lijkt simpeler dan het is, want in Oud Zuid leidt zoiets onvermijdelijk tot een ellenlange discussie over de te volgen procedure. Is die eenmaal afgerond, dan duiken de politici weg in hun schuttersputjes en wordt de al jaren heersende loopgravenoorlog in de deelraad vrolijk voortgezet.

En dan blijkt dat de afstand tussen de Koninginneweg en het Smaragdplein niet alleen in kilometers aanzienlijk is. Tussen het chique Zuid en de arbeiderswijk in de Pijp gaapt een wereld van verschil. Zegt de een dat de probleemjongeren behoefte hebben aan een jeugdhonk, riposteert de ander dat zoiets allang bestaat. Men goochelt met cijfers over criminaliteit (gedaald) en overlast (gedaald, gestegen, weer gedaald en vice versa). En als er wordt gesproken over 'mensen die sociaal niet weerbaar zijn', denkt de ene politicus dat daarmee de daders worden bedoeld, terwijl de ander dan de slachtoffers voor zich ziet.

Heerlijk jargon ook, daar in Oud Zuid. 'De wijkaanpak is nu in de derde tranche van de routeplanner'. 'We moeten streven naar intensivering van de empowerment-opvoeders'. 'Hoe zit het eigenlijk met de ketenaanpak van de jongeren?'

En dan kan het grote zwartepietenspel beginnen. Werkelijk iedereen krijgt er van langs. Allereerst de van Zuid- en Pijpbelangen afgesplitste eenmansfractie van Vereniging Oud Zuid, die zich steeds heeft verzet tegen harde maatregelen maar nu meehuilt met de wolven in het bos. "Onbeschaamd politiek opportunisme," vindt de PvdA. "Nog nooit zoiets meegemaakt," zegt de VVD. "Een walgelijke poging om politiek gewin te halen uit andermans ellende," sneert GroenLinks.

Vervolgens is burgemeester Job Cohen aan de beurt, die wat David Pinto van Amsterdam Leeft betreft onmiddellijk moet aftreden. Ook de politie heeft haarwerk niet goed gedaan: 'gefaald', 'onvoldoende inzet' en 'vertrouwen zoek'. En PvdA-wethouder Ahmed Aboutaleb, die zich - het lef! - zonder overleg met het stadsdeel op de kwestie stortte en geld voor een jeugdhonk toezegde, hoeft zich van de VVD voorlopig niet meer in Oud Zuid te laten zien.

Maar de meeste kritiek richt zich toch op het dagelijks bestuur van het stadsdeel. Dat heeft zich twee jaar lang doof gehouden voor alle pleidooien om de problemen in de Diamantbuurt te lijf te gaan, vinden alle partijen. Te traag, te laks, te onzichtbaar. Voorzitter Jan Coen Hellendoorn laat de kritiek gelaten over zich heen komen en probeert met de moed der wanhoop zijn straatje schoon te vegen. "De zwakke sociale positie van de allochtonen heeft de sociale cohesie in de wijk ernstig aangetast." En: "Zuidoost en Noord krijgen wel geld om probleemgebieden aan te pakken, wij moeten overal zelfvoor opdraaien."

Hij krijgt per kerende post antwoord van PvdA-fractievoorzitter Eddie Linthorst, die de verstandigste woorden van de avond spreekt. "Dit komt toch niet uit de lucht vallen? Hoeveel politie hebben we nou helemaal nodig om vijf of tien of vijftien rotjochies aan te pakken? Dat is toch geen geldkwestie?"

Uiteindelijk wordt men het eens. De voetbalkooi wordt na elf uur 's avonds gesloten, Cohen wordt om cameratoezicht, straatverboden en meer politietoezicht gevraagd en er komt een onderzoek naar de inzet van particuliere beveiligingsdiensten in de wijk. Bewoners die worden lastiggevallen, krijgen hulp om eventuele schade op de daders te verhalen. En er komt een telefoonnummer waarop klachten over overlast kunnen worden gemeld.

Mag ik daar nog een suggestie aan toevoegen? Ga eens praten met Jan en Frans Stuy, de kermismannen die al menige jonge Marokkaan op het rechte pad hebben gekregen. Zij zullen de etterbakken uit de Diamantbuurt met open armen ontvangen. Een telefoontje is genoeg.
Wordt vervolgd.

FRENK DER NEDERLANDEN

TonH
28-10-04, 17:32
Ik zagdat het topic al geplaatst was en had het weer weggehaald, maar misschien wordt er hier wat inhoudelijker op ingegaan:


NRC, 28 oktober 2004

Geen tuig, maar ook geen lieverdjes

Een echtpaar is vorige week gevlucht uit een Amsterdamse buurt. Het werd weggepest door hangjongeren. "Maar dit is verder een normale buurt."

Door onze redacteur TOM KRELlNG
AMSTERDAM, 28 OKT. Amin (16) en Rachid (16) zitten op het stenen muurtje bij het Badhuis in de Diamantbuurt in Amsterdam. Hun vaste plek. Recht tegenover de twee Marokkaanse jongens staat het huis van een echtpaar dat is weggepest. De ramen zijn dichtgetimmerd. Ze kenden het echtpaar en waren zelfs wel "goed met ze". Nu zijn ze weg. Inderdaad na problemen, erkennen ze. "Er is iets misgegaan, maar verder is dit een normale buurt."

De Diamantbuurt in de wijk Oud-Zuid in Amsterdam was de afgelopen dagen volop in het nieuws. De buurt zou worden geteisterd door hangjongeren, die bewoners bespuugden en intimideerden. De terreur zou zich concentreren rondom het badhuis, een monumentaal gebouw dat tegenwoordig onderdak biedt aan muziekgroepen. De buurt zou zijn verworden tot een getto waarin bewoners nauwelijks meer over straat durfden. Vorige week gingen de ruiten van het echtpaar, Ben en Marja, aan diggelen. Het stel vertrok. Op de panelen waarmee de ramen waren dichtgetimmerd verschenen daarna leuzen.

Burgemeester Cohen kondigde daarop aan harder te gaan optreden tegen de treiterende jeugd in de Diamantbuurt. Vier jongens behoorden volgens justitie tot de zogeheten harde kern. Plein- en straatverboden liggen in het verschiet.

Maar. veel buurtbewoners en jongeren herkennen zich niet in het beeld dat geschapen is. Waar twee vechten hebben twee schuld, is hun idee.
Het is wat je noemt een gemoedelijke wijk, zegt Ellen (65), die in de Smaragdstraat woont. "Net een dorp. Je groet elkaar en maakt een praatje op straat. En als het moet, help je elkaar, jong en oud." Laatst nog, toen had ze de ruin opgeknapt en zat ze met zakken ruinafval. Willen jullie een handje helpen, vroeg ze wat jongeren. In een mum van tijd was de boel opgeruimd.

Ellen woont tegenover het huis van Ben en Marja, al drie jaar. Ze moest uit het nieuws vernemen dat het mis was. De terreur is haar onbekend. "Ik kom geregeld om een uur 's nachts thuis, zeg hallo en word vriendelijk teruggegroet."Want dat die jongens er '5 avonds laat nog rondhangen, dat klopt. "Ze praten vooral heel hard en doen kaartspelletjes. Maar daar slaap ik wel doorheen."
Het zijn er soms vijf, soms tien. Het maakt vooral uit wat voor weer het is. En in de zomervakantie zijn ze weg. Dan zitten ze allemaal in Marokko. Het enige moment van rust. Dat Ben en Marja weg zijn zal niet voor niets zijn, denkt Ellen. Ze vermoedt dat het russen de jongeren en hen uit de hand gelopen is, nadat ze op zijn motorkap zaten.

Natuurlijk moeten ze dat ook niet doen, maar het gaat er ook om hoe je ze aanspreekt. En Ben kon nogal opvliegend zijn, zegt ze.
De Diamantbuurt, 8.251 bewoners, was ooit een 'witte buurt'. Tegenwoordig bieden de sociale huurwoningen onderdak aan grote Marokkaanse gezinnen, maar ook aan bijvoorbeeld Antillianen en Turken. Bijna 47 procent is niet van Nederlandse origine.
Daarmee veranderde ook de cultuur, zegt Hans Zuiver, directeur van welzijnsstichting Combiwel. Zijn organisatie is onder andere actief in de Diamantbuurt. "Er is gebrek aan sociale samenhang. De verschillende bevolkingsgroepen leven langs elkaar heen." Maar wel in harmonie, zegt hij.

Van echte overlast is volgens Zuiver geen sprake. Verschillende groepen worden door elkaar gehaald, zegt hij. De vier hardekernjongeren over wie justitie repte kent hij ook. Die hangen vaak rond in de Van Woustraat en komen af en toe ook in de Smaragdstraat. "Ze zijn actief in het drugsmilieu." Maar die hebben volgens hem niets te maken met de jongeren bij het Badhuis. Die veroorzaken ook wel overlast, vooral herrie. "Ze schelden op elkaar en rijden met veel bombarie op scooters."

Toch kan hij niet heen om het dichtgetimmerde huis als bewijs van problemen. Wat er die avond dat de ruiten bij Ben en Marja werden ingegooid is voorgevallen, weet hij niet. Een uit de hand gelopen ruzie, daar houdt hij het op. Tossen het echtpaar en de jongeren was al een jaar iets aan de hand. En daarvoor moeten volgens hem aan beide kanten dingen zijn voorgevallen, waarbij geregeld de term kut-marokkanen viel. "Natuurlijk zijn het geen gereformeerde jongeren en sommigen hebben de eerste stappen op het criminele pad al gezet, maar het is overtrokken om te spreken van een getto."

Jenny is haast vergroeid met de buurt en woont al 28 jaar aan het Smaragdplein. Ze kent de hangjongeren bijna allemaal van gezicht. Vroeger waren het Hollandse jongeren die op straat hingen, nu zijn het Marokkanen, zegt ze. "Kijk, het zijn echt geen lekkertjes, en er gebeurd wel eens wat." Maar wat ze nu allemaal hoort. In een tv-programma herkende ze een vrouw die niet eens in de Diamantbuurt woont. "Die woont aan de Amsteldijk en laat hier alleen haar hondje uit. Maar praatjes heeft ze wel." Zelf heeft ze gezien dat er leuzen op het dichtgetimmerde huis werden geschreven. "Maar dat gebeurde door jongeren die ik hier nog nooit had gezien."

Ondanks alle commotie zitten Amin en Rachid nog dagelijks op hun vaste stek bij het Badhuis. Passerende wijkagenten groeten ze keurig.
Het valt niet altijd mee om een Marokkaanse jongere te zijn, stellen ze vast. Gaat er iets mis, dan krijgen ze al gauw de schuld. Het is een stempel dat ze niet meer kwijtraken. Terwijl ze zich er echt thuis voelen. "Man, ik ben hier geboren. Woon hier mijn hele leven al", zegt Amin. "Ik heb hier leren fietsen."

GroteWolf
28-10-04, 17:40
Hupsakee, sociale dienstplicht voor alle 15- of 16-jarigen. Eén zaterdag in de maand samen in de eigen wijk dingen aanpakken. Niet in een tehuis a/h andere eind van de stad, maar op je eigen plein of local bejaardenhuis. Ga maar boodschappen doen voor buuf of Marja's beha's in de biotex zetten. Whatever. Eerst maar die grafitti en vuilnis. Plantsoen onderhouden. Hondepoep bij de eigenaars door de brievenbus.


Nee nou wordt ie mooi. En als ze op het VWO zitten? Dan hebben ze huiswerk hoor! Laten die VMBO kinderen dat maar doen. Kun je het meteen stage noemen.

mark61
28-10-04, 18:20
Geplaatst door TonH


Zijn er nou ook al Grieken bij betrokken? Man, man, dat je je niet doodschaamt.

(Kijk, zo verwerkt een mens nou informatie)

Wat ik me wel afvraag is waarom meneer Ikhouane niet al veel eerder aan de bel getrokken heeft. Desnoods via de pers, als Aboutaleb en vele anderen zich van de domme houden.

Ook valt me helaas op dat 'ook' Marokkaanse ouders naar elkaar wijzen: 'je had ze naar de moskee moeten sturen'. Maar goed, er gebeurt wat. Wat misschien wel, misschien niet werkt, maar daar gaat het nu niet om.

mark61
28-10-04, 18:22
Geplaatst door GroteWolf
Nee nou wordt ie mooi. En als ze op het VWO zitten? Dan hebben ze huiswerk hoor! Laten die VMBO kinderen dat maar doen. Kun je het meteen stage noemen.

Meen je dit echt of hou je me voor de gek? Ik hoop het laatste, want anders ben je echt maf. Hoewel, als grapje vind ik het ook niks.

In het andere geval: Ik kan je verzekeren dat VWO-leerlingen op zaterdagmorgen heel wat anders doen dan huiswerk. De meesten slapen ws. hun roes uit. Elitair ben je dus ook nog.

Zwarte Schaap
28-10-04, 19:33
Geplaatst door mark61
Hupsakee, sociale dienstplicht voor alle 15- of 16-jarigen. Eén zaterdag in de maand samen in de eigen wijk dingen aanpakken. Niet in een tehuis a/h andere eind van de stad, maar op je eigen plein of local bejaardenhuis. Ga maar boodschappen doen voor buuf of Marja's beha's in de biotex zetten. Whatever. Eerst maar die grafitti en vuilnis. Plantsoen onderhouden. Hondepoep bij de eigenaars door de brievenbus.

Wat een onzin. Meestal wordt er onzin geroepen als Marokkaanse kinderen ergens bij betrokken zijn.

mark61
28-10-04, 19:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat een onzin. Meestal wordt er onzin geroepen als Marokkaanse kinderen ergens bij betrokken zijn.

Hoezo onzin?

Ik heb dit al eeuwen geleden bedacht. Toen er nog geen Marokkaan in beeld was. :hihi: Was geïnspireerd door IJsland, zoals ik al eerder zei.

Waarom is alles volkomen onbeargumenteerd altijd onzin bij jou, dwz. als je het maar enigszins in verband kan brengen met de MarocIslamhetze?

Denk s een keer na.

sjaen
28-10-04, 21:13
Kan een ouder die niet bekend is met IT zijn of haar kind leren daar verantwoordt mee om te gaan?


Wanneer je met sociale dienstplicht "Out of the Blue" op 15, 16 jarige begint huppel je vrolijk achter de feiten aan, wat inherrent aan ons schoolsysteem is.
(Het empathisch vermogen ontwikkelt zich vanaf ±4 jarige leeftijd!

:cheefbek:

Zwarte Schaap
28-10-04, 21:16
Geplaatst door mark61
Hoezo onzin?

Ik heb dit al eeuwen geleden bedacht. Toen er nog geen Marokkaan in beeld was. :hihi: Was geïnspireerd door IJsland, zoals ik al eerder zei.

Waarom is alles volkomen onbeargumenteerd altijd onzin bij jou, dwz. als je het maar enigszins in verband kan brengen met de MarocIslamhetze?

Denk s een keer na.

Als er marokkanen ergens bij betrokken zijn wordt meteen allerlei experimenten uit de mottenkast gehaald.

sjaen
28-10-04, 21:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er marokkanen ergens bij betrokken zijn wordt meteen allerlei experimenten uit de mottenkast gehaald.

Ho ho, 't is goed voor de algemene ontwikkeling van alle kinderen.

:D


P.S. Nog steeds niet mijn tip uitgeprobeerd he.

:)

Zwarte Schaap
28-10-04, 21:41
Geplaatst door sjaen
Ho ho, 't is goed voor de algemene ontwikkeling van alle kinderen.

:D


P.S. Nog steeds niet mijn tip uitgeprobeerd he.

:)

Je hebt nog steeds geen antwoord gegeven op mijn vraag.

delirious
28-10-04, 21:56
Geplaatst door GroteWolf
Zover is het absoluut nog niet! Wat een onzin! De media berichten óók alleen maar over de (paar, in Amsterdam zeker 3000) raddraaiers. Niet over de 100.000-en die dat niet zijn.
Ik mis inderdaad soms de positieve verhalen, maar ik zou het absurd vinden de negatieve te verzwijgen.

Grote Wolf
Ook jij hebt een Naieve houding zoals Jullienneke. De media bericht hier al in grote talen over. Om nu te zeggen dat het hier gaat over 3000 radddraaiers is de reinste vorm van oog en oor kleppen. Feit is dat we steeds dieper in dit stigma vallen, en zonder Mensen als Aboutaaie, zie ik het inderdaad somber in. Laat die man aub zijn gang gaan. :traan1:

mark61
28-10-04, 22:38
Geplaatst door sjaen
Kan een ouder die niet bekend is met IT zijn of haar kind leren daar verantwoordt mee om te gaan?

Huh? Deze opmerking hoort meer in het Oversekst-topic thuis, geloof ik. Oei, crosstopic. Verantwoord met dt is onverantwoord.


Wanneer je met sociale dienstplicht "Out of the Blue" op 15, 16 jarige begint huppel je vrolijk achter de feiten aan, wat inherrent aan ons schoolsysteem is.
(Het empathisch vermogen ontwikkelt zich vanaf ±4 jarige leeftijd!

:cheefbek:

OK, dan laten we vierjarigen oude vrouwtjes helpen oversteken en het Jma el-Fna-plein aanvegen.

mark61
28-10-04, 22:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als er marokkanen ergens bij betrokken zijn wordt meteen allerlei experimenten uit de mottenkast gehaald.

Ik, Mark verzin dit, en niet ter plekke, maar tig jaar geleden. Getriggerd door Tomas' opmerking.

Het is absoluut niet op specifiek Marokkanen gericht.

Maar jij kent mijn motieven beter. Allahu a3lam.

Zwarte Schaap
28-10-04, 22:52
Geplaatst door mark61
Ik, Mark verzin dit, en niet ter plekke, maar tig jaar geleden. Getriggerd door Tomas' opmerking.

Het is absoluut niet op specifiek Marokkanen gericht.

Maar jij kent mijn motieven beter. Allahu a3lam.

Nu was jij diegene die het uitriep, maar ik heb het niet in het bijzonder tegen jou, het is een algemene trend als Marokkanen ergens bij betrokken zijn geraakt. Je zult dergelijke geluiden vrijwel nooit horen om voetbalvandalisme mee te voorkomen.

sjaen
28-10-04, 23:55
Geplaatst door mark61
Huh? Deze opmerking hoort meer in het Oversekst-topic thuis, geloof ik. Oei, crosstopic.
Information Technology / Oversekst-topic :confused:


Verantwoord met dt is onverantwoord.

Oeps


OK, dan laten we vierjarigen oude vrouwtjes helpen oversteken en het Jma el-Fna-plein aanvegen.

Interpunktie, hon! (Komma) :lekpuh:

@ZS
OMGANGSKUNDE IN OPVOEDING EN ONDERWIJS



In het onderwijs, van basisschool tot universiteit, valt heel wat te leren. Recentelijk nog is het vak 'computerles' ingevoerd. Hoe druk en overvol het lesaanbod ook is: iedereen moet leren hoe je met computers omgaat en er werden direct door de overheid vele miljoenen beschikbaar gesteld om dit in te voeren. Veel moeilijker hebben degenen het, waaronder een groeiend aantal maatschappelijke organisaties, die al vele jaren pleiten voor invoering van het vak omgangskunde. 'Leren' hoe je met elkaar omgaat in de menselijke samenleving; en hoe je bijvoorbeeld omgaat met problemen en conflicten.



'Dat leer je thuis'
Een van de meest gehoorde argumenten tegen invoering van het onderwijsvak omgangskunde is: 'Maar dat behoor je in je opvoeding thuis te leren, in je eigen gezin. Daar is de school niet voor.' Dat klink heel logisch, en eigenlijk zou dit ook zo moeten zijn, maar de werkelijkheid is anders. Het begint er al mee dat ook 'de ouders' zelden geleerd hebben hoe ze hun kinderen zo goed mogelijk kunnen opvoeden. Met: "Maak er maar het beste van, volg je gevoel, en baseer je op je eigen opvoedings-ervaringen die je als kind van huis uit meekreeg", zullen veel aanstaande ouders het moeten doen. Een veel gehoorde noodkreet van ondermeer pedagogen en maatschappelijke hulpverleners (ik hoorde het op een Congres in Den Haag op 29 september 2000, in het kader van de 'Nationale Dag tegen Geweld en vóór Respect' ook weer vele malen) is: 'Overal moet je een opleiding en een diploma voor hebben, behalve voor het opvoeden van je kinderen!'



De intieme oorlog
Hoe het er in werkelijkheid in nogal wat gezinnen aan toe gaat wordt ondermeer duidelijk als je de studie van de hulpverleners J. van Lawick en M.Groen "Intieme oorlog; over geweld en kwetsbaarheid in gezinsrelaties" (Van Gennep, Amsterdam - 1998; ISBN 90-5515-197-1) leest. Ze schrijven: "Het is moeilijk het beeld van het gezin als het meest gewelddadige instituut in het maatschappelijk leven te aanvaarden. Men houdt liever vast aan het beeld van het warme, intieme, veilige en ontspannen nest." (Blz.12) En: "Dat machtsverhoudingen in gezinnen veranderd zijn en dat het gebruik van geweld in onze cultuur openlijk wordt afgekeurd betekent nog niet dat het ook daadwerkelijk is verminderd. Gelles (1997) stelt vast dat het lichamelijk straffen van kinderen wordt toegepast door 84% tot 97% van alle ouders over de hele wereld. (....) Ook Baartman (1993) laat in zijn studie over geweld in opvoedingspraktijken overtuigend zien hoe de opvoedingscultuur doordrenkt is van hardhandig optreden jegens kinderen." (Blz.22) Nogal wat kinderen 'leren' dat dus thuis in de opvoeding, als het erom gaat hoe je met spanningen, problemen, meningsverschillen, gezagsverhoudingen omgaat. En de televisie stookt dat nog eens flink op: van tekenfilm tot 'actiefilm', thriller en misdaadfilm. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het gezins- en televisie-geweld een uitweg vindt naar de 'openbare ruimte' waar men toch redelijk straffeloos allerlei vormen van geweld kan uiten, tenzij er doden vallen. En toch gaat het heel vaak allemaal nog vrij redelijk tussen mensen. Echter: "Hoewel lichamelijk geweld bij de wet verboden is lijkt het niet af te nemen." En: "(....) het feit dat lichamelijk geweld tussen mensen in onze cultuur toenemend afgewezen wordt (...staat in schril contrast met...) het feit dat lichamelijk geweld tussen mensen eerder toe dan af lijkt te nemen." (Blz.23.) Uit een onderzoek dat Bureau Intromart in 1997, in opdracht van het Ministerie van Justitie, deed "(....) bleek dat 45% van de Nederlandse bevolking ooit slachtoffer is geweest van geweld, gepleegd door iemand uit de huiselijke kring. Het onderzoek richt zich zowel op lichamelijk en sexueel als op geestelijk geweld. 21% van de ondervraagden blijkt te maken te hebben gehad met geweld dat langer dan vijf jaar aanhoudt. (.....) Slechts 12% van de slachtoffers meldt zich bij de politie, en van hen doet minder dan de helft ook aangifte." (Blz.13.) We hebben het hier dus over miljoenen mensen in Nederland die 'thuis' jarenlang onder geweld gebukt gingen.



Woekering van het geweld
We worden er ons steeds meer van bewust, mede dankzij wetenschappelijk onderzoek op het terrein van de psychoanalyse, dat 'geweldservaringen' (van het 'zien' en 'in ons opnemen' van geweld, of dat nu in het 'echt' is of 'nagespeeld' in films; van geslagen of gepest worden tot incest, verkrachting en levensbedreiging toe) niet na een tijdje 'verdwijnen' of oplossen. Ze zetten zich vast in mensen en vormen de basis voor de trauma's die we meestal levenslang met ons meetorsen. Ze vormen de scheuren in ons gevoelsleven en ons vertrouwen, en zitten als brandende littekens in ons wezen. Het zijn die beelden en de geluiden, de reuk, de pijnen die steeds weer in ons opkomen, en die we meestal gelaten bij ons dragen. Geweld veroorzaakt splijting, wat een vernielende en ondermijnende uitstraling tot gevolg heeft. Het richt zich naar binnen en zet zich om in een negatief zelfbeeld, in slachtofferschap, in depressiviteit, in vormen van verslaving, in ziektes. En het richt zich naar buiten en wordt ondermeer zichtbaar in een verkrampte houding of fysieke vervormingen, of het ontlaadt zich op momenten dat we onszelf niet meer 'in de hand hebben' omdat we bijvoorbeeld in een situatie van stress zitten, of omdat we gedronken hebben of drugs hebben gebruikt, of omdat we onze frustraties moeten afreageren. Geweld woekert voort, als een ziekmakend virus, en komt op zeker moment op vaak onverwachte wijze weer naar boven als een slapende vulkaan die na enig gerommel plotseling weer uitbarst. Tenzij we door een intens proces van verwerking en heling zijn gegaan.

sjaen
28-10-04, 23:57
vervolg

Uiterlijke oplossingen
Als we het niet hebben geheeld dan kan het zich in allerlei vormen uiten, zoals: geweld in huis (binnen het gezinsleven; fysiek en psychisch tegen kinderen; incest; geweld tussen partners - vooral vaak naar vrouwen toe: naar 'de mindere'); geweld in de publieke ruimte (op straat, in de woonomgeving, in verkeer en openbaar vervoer, in het uitgaansleven, op scholen, in werksituaties etc., heel vaak in de vorm van pesterij); in onze kennelijke behoefte aan geweld in media en amusement (de meest gruwelijke en weerzinwekkende filmbeelden op televisie; video's; computer-'spelletjes' gericht op het doden van zoveel mogelijk 'tegenstanders'; kooigevechten) etc. We zoeken naar uiterlijke oplossingen en richten ons op symptoombestrijding, waarbij het overal plaatsen van camera's wel het meest favoriet is, want naar de diepere oorzaken kijken is misschien wel te pijnlijk. En dus verschuilen we ons achter een mentaliteit van 'alles moet kunnen en mogen; we zijn volwassen genoeg om dat zelf uit te maken; we hebben geen behoefte aan bevoogding'. En 'wetenschappers' dringen zich op om te bevestigen dat al dat geweld, bijvoorbeeld op de televisie, helemaal niet zo negatief uitwerkt; dat het ons eerder loutert en het ons (ook kinderen al) juist resistent maakt tegen geweld. Ontkenning; verdringing; onderdrukking; niet naar zichzelf willen kijken; goedpraten en rechtvaardigen van het eigen gedrag en van het hoofdzakelijk nastreven van eigen belangen; daar begrip voor vragen of als volkomen vanzelfsprekend naar voren brengen, zijn methoden om het geweld in stand te houden.



Volwassen mentaliteit
Het mag duidelijk zijn dat je het wel bijna over een mondiale culturele evolutie hebt als je aan een proces gaat werken waarin we, als individuele mensen en als samenleving, toe zullen willen groeien naar een volwassen mentaliteit. Een mentaliteit waarin we geen enkele behoefte meer voelen om ons nog, op welke wijze dan ook, in te laten met mensonterend gedrag en mensonwaardige uitingen. Een gedrag dat zich richt op het vernederen, onderdrukken, bedreigen, mishandelen, verkrachten, kapotmaken, vermoorden van medemensen, of dat nu uit machteloosheid, vergelding, aangetaste eer, dwingelandij, haat, financieel gewin of andere belangen, plezier en vermaak voortkomt. En dit geldt uiteraard eveneens voor onze houding met betrekking tot dieren en het milieu. Het volwassen en evenwichtige gevoel, en de vaardigheden om met menselijke problemen, belangentegenstellingen en conflicten constructief om te gaan, richt zich op de uitdaging dat we, in alle oprechtheid, uit zijn op ieders welzijn. Dit ondermeer vanuit respect voor ieder als medemens, vanuit het besef dat we allemaal gelijkwaardig zijn en dat ieder recht heeft op een menswaardig en vreedzaam bestaan. Maar hoe kan hiervoor, via het onderwijsvak 'omgangskunde', de basis voor worden gelegd?



Met conflicten omgaan
Het zegt veel over onze samenleving en onze maatschappij, dat we ons haasten om het 'omgaan met computers' in alle lagen van ons onderwijsbestel op te nemen, en dat er bij de gevestigde machten veel weerstand is om tenminste een uur per week 'omgaan met elkaar' in te voeren. Het is waar, een 'vak' als omgangskunde zal niet 'alles' op kunnen lossen, maar kan daar wel belangrijk aan bijdragen. Het wordt steeds duidelijker dat je simpelweg 'kunt leren' hoe je met jezelf en met anderen kunt omgaan op een manier die ieder een positieve voldoening geeft. Conflicten tussen mensen horen bij het bestaan, maar hoe ga je daar nu op een constructieve manier mee om? Wat doe je om het conflict aan te gaan, als je je benadeeld voelt of niet de erkenning krijgt waar je recht op hebt of meent te hebben? (Dit geldt overigens zowel voor 'kleine' intermenselijke conflicten als voor de 'grote' sociale en politieke conflicten. Ook op dit vlak worden nieuwe benaderingen ontwikkeld, wat het 'ComitŽ van de Nobelprijswinnaars voor de Vrede', UNESCO en de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties tot het unanieme besluit heeft gebracht van een mondiaal 'Decennium voor een Cultuur van Vrede en Geweldloosheid' [2001-2010]). Breed gebied 'Omgangskunde', van peutercr?che tot universiteit, bijvoorbeeld gedurende tenminste een uur per week! Via het consultatie-bureau kunnen ouders al kennis maken met aspecten ervan (en gelukkig is er op dit vlak ook een toenemend en 'erkend' aanbod); op de peuterspeelzaal kan kinderen geleerd worden hoe je met elkaar en met elkaars speelgoed omgaat. Slaan, schoppen, spugen, knijpen, bijten etc. wordt 'besproken' op een manier die een jong kind kan begrijpen en kan tevens een signaal zijn naar de thuissituatie van het kind. Hier aandacht voor hebben, evenals voor de manier waarop de leiding van de cr?che met de kinderen en met elkaar omgaat. Vanaf de basisschool kan een vak als 'omgangskunde' allerlei vormen krijgen. Dit bijvoorbeeld naar aanleiding van conflictjes tussen kinderen en op school; kringgesprekken over pesten / discrimineren / vechtspelletjes / kinder- en jeugdtelevisie-programma's. Of gesprekken over manieren van straf geven ('hoe voel je je dan als je zonder eten naar bed moet; als je voor straf niet naar je voetbalclub mag; niet uit mag gaan op zaterdagavond; die week geen zakgeld krijgt etc. etc.'). Aandacht voor, en oefenen met, sociale vaardigheden als: goede waarneming; non-verbaal gedrag; luisteren; samenvatten; de juiste vraag kunnen stellen; concretiseren; je eigen mening kunnen verwoorden; uiten van gevoelens; feedback; assertiviteit. (Zie b.v. het boek 'Elementaire sociale vaardigheden' Uitg.Bohn Stafleu Van Loghum; ISBN 90-5475-010-3, dat samengesteld is voor de Hogere Beroepsopleiding voor Verpleegkundigen en voor de Hogere Beroepsopleiding voor Jeugdwelzijnswerk. Het bevat per hoofdstuk tevens discussievragen, oefeningen en huiswerkopdrachten, alsmede over elk thema een video-programma.) Maar voor dit soort vaardigheden zou al op de basisschool en zeker in voortgezet onderwijs aandacht dienen te zijn. Gesprekken over wat kinderen / jongeren / studenten dwars zit; waar ze zich rot over voelen en waarvan ze willen weten hoe hun leeftijdgenoten daar over denken. Een onderwerp als 'sociale verantwoordelijkheid' mag zeker niet ontbreken; evenmin als de thema's: 'opvoeding', 'communicatie', 'sexuele omgang', 'intercultureel samenleven', 'conflicthantering', 'omgaan met gevoelens van agressie', 'onze verantwoordelijkheid in onze omgang met dieren en met het milieu'. Leerkracht of 'contact'persoon Uiteraard zal alles zo opgezet dienen te worden dat het aansluit bij het ontwikkelingsstadium en de leefwereld van kind / jongere / jongvolwassene. En eveneens zal er ruimte moeten zijn om aandacht te geven aan persoonlijke problemen waar kinderen en jongeren mee zitten, b.v. in verband met hun school- of thuissituatie. Bij elke ingang van de basisschool, waarop onze kinderen zitten, hangt een kleurige tekening van een kind dat een olifant op de schouders meetorst, met daaronder de regels: Het gebeurt soms .... dat je gepest wordt, dat je geslagen wordt, dat je vervelend aangeraakt wordt, dat je nare geheimen hebt. Bij ...........(-naam leerkracht-) kun je altijd terecht als je daarover wilt praten! Nare geheimen ..... daar mag je over praten!! Op de school van onze kinderen is dat de juffrouw van groep 1 / 2, die daardoor bijna ieder kind kent. Zij is voor hen echt de 'ideale' vertrouwenspersoon. En dat is belangrijk, dat leerlingen ook werkelijk bij iemand terecht kunnen, een decaan of een vertrouwenspersoon.) Ook met betrekking tot de ouders is het bovendien van belang om het op informatieve ouderavonden over 'omgangskunde' te hebben, zodat zij weten wat hieraan op school gedaan wordt en zij ook geinformeerd worden over cursussen voor ouders op dit gebied. Eigenlijk zou je hiervoor een vrijgestelde leerkracht of 'contact'persoon dienen te hebben, zoals je bijvoorbeeld ook voor gymnastiek gespecialiseerde leerkrachten hebt. Zo iemand zou geschoold dienen te zijn in 'omgangskunde' en in het leggen van contacten met ouders als daar aanleiding toe is. Ontsporing van jongeren zou in een vroeg stadium de aandacht kunnen krijgen die het verdient. En de toch al overbelaste leerkrachten hoeven zich hier dan niet mee bezig te houden. Ligt hier niet een taak weggelegd voor maatschappijleraren, die hun vak lijken te moeten gaan opheffen?



Wat er al gebeurt
Hoopgevend zijn ook de ervaringen met 'mediation' ('bemiddeling') door medeleerlingen, zoals dat de afgelopen tien jaar in een aantal landen vorm gekregen heeft. In maart 2000 was hierover in Soesterberg de internationale 'Conferentie Conflictoplossing op Scholen'. Vertegenwoordigers uit een groot aantal landen konden belangwekkende resultaten melden. Zij vertelden hoe hun overheid of stadbestuur (New York trekt hiervoor jaarlijks ongeveer 1 miljoen gulden uit) dit ondersteunde. De conferentie had de aanzet moeten zijn voor dergelijke projecten in Nederland, maar onze overheid gaf niet thuis. Wel wilde men geld geven aan projecten tegen het meenemen van wapens naar school! Ja, in symptoombestrijding ZIJN WE HEEL ERG GOED! Ook jongeren laten een ander geluid horen: 'Uit het in april (2000) gehouden Nationaal Jeugddebat bleek dat onder jongeren zinloos geweld een belangrijk item is. Ze pleitten voor de invoering van het vak omgangskunde, waarin specifiek wordt ingegaan op geweld en hoe daarmee om te gaan.' (Aangehaald in het 2-pagina grote artikel 'Zwoegen voor verdraagzaamheid en respect' in het gratis 'trein-ochtendblad' Metro op 29 september, de 'Nationale Dag tegen Geweld en v——r Respect'.) Alles wat vanuit particulier initiatief hiertoe gedaan wordt (zoals oudercursussen) is natuurlijk prima, maar alleen via 'de school' bereik je bijna alle kinderen en jongeren. De praktijk laat overigens ook zien dat alle scholen al jarenlang gedwongen zijn om iets te doen aan de omgang tussen leerlingen, en hun houding naar leerkrachten. Ook projecten rond pesten zijn niet meer op scholen weg te denken. De maatschappelijke noodzaak, en het maatschappelijk belang, laten zich toch niet wegroosteren. En ook de overheid zag zich gedwongen geld te steken in het landelijke project 'De veilige school'. Maar waarom toch geen structurele aanpak! Waarom er geen aanpak van maken die bijdraagt aan 'een veilige samenleving'! Onderzoek Bij jongeren, scholen en maatschappelijke organisaties is de wens voldoende aanwezig. Nu de politieke partijen nog om het 'leervak omgangskunde' (b.v. te beginnen op de basisschool en het voortgezet onderwijs) op de politieke agenda te zetten. De eerste stap lijkt mij dat er een deskundige commissie (beschikkende over een bepaald budget) gevormd zou dienen te worden die een dergelijke mogelijkheid onderzoekt. Het gaat dan om vragen als: welke maatschappelijke relevantie zou een dergelijk vak hebben, mede gelet op ervaringen in andere landen? Wat zou een vak als omgangskunde dienen te omvatten, en hoe zou het een vaste plek kunnen krijgen in het basis- en voortgezet onderwijs. Hoe sluit het aan op wat nu op scholen in deze geest al gedaan wordt, en hoe verhoudt het zich tot hetgeen aan algemene sociale vorming gedaan wordt? Wat voor bijscholing vraagt het van leerkrachten van basisscholen en van docenten voortgezet onderwijs (b.v. als extra vak naast of als aanvulling op maatschappijleer?). Welk lesmateriaal zou daarvoor ontwikkeld dienen te worden en welke eindtermen zijn daarvoor. Zou het ook een, uitermate belangrijk, examenvak dienen te zijn? Vragen genoeg, lijkt mij, om mee aan de gang te gaan. Toegegeven, het leren omgaan met computers is ongetwijfeld maatschappelijk van belang. Maar het leren omgaan met elkaar als mensen in een steeds voller en drukker wordende multiculturele samenleving, waarin het persoonlijk vorm kunnen geven aan waarden en normen, oog leren hebben voor je eigen sociale verantwoordelijkheid, en om kunnen gaan met stressvolle situaties noodzakelijk zijn, wordt met de dag urgenter.
Wim Robben

mark61
29-10-04, 00:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
Nu was jij diegene die het uitriep, maar ik heb het niet in het bijzonder tegen jou, het is een algemene trend als Marokkanen ergens bij betrokken zijn geraakt. Je zult dergelijke geluiden vrijwel nooit horen om voetbalvandalisme mee te voorkomen.

Voor voetbalvandalen had ik allang wat anders in gedachte. :hihi:

mark61
29-10-04, 00:09
Geplaatst door sjaen
Information Technology / Oversekst-topic :confused:

Denkt u er gerust nog even over na.


Interpunktie, hon! (Komma) :lekpuh:

Nee darling, een komma is hier uit den boze. Ten eerste duidt de -n ah eind van 4-jrgen op een zelfstandig naamwoord, namelijk het (functioneel) onderwerp van de afhankelijke zin, ten tweede zet je een komma bij een spreekpauze. Daar is hier geen sprake van. Ten derde moet je gewoon doorlezen, dan begrijp je de hele zin. Komma's is voor halfabeten.

Mag ik die lappen nog even aan me voorbij laten gaan?

sjaen
29-10-04, 00:36
Geplaatst door mark61
Denkt u er gerust nog even over na.

de IT ? :loens:


Nee darling, een komma is hier uit den boze. Ten eerste duidt de -n ah eind van 4-jrgen op een zelfstandig naamwoord, namelijk het (functioneel) onderwerp van de afhankelijke zin, ten tweede zet je een komma bij een spreekpauze. Daar is hier geen sprake van. Ten derde moet je gewoon doorlezen, dan begrijp je de hele zin. Komma's is voor halfabeten.

Halfabeet! :huil:
Help, ik moet terug naar school. Ik had echter over de -n heengelezen en dat gaf een hele kromme zin! :bril:


Mag ik die lappen nog even aan me voorbij laten gaan?

Hup dan, voor deze keer. :cool:

Puk
29-10-04, 01:12
Het is allemaal opgelost mensen!

Vanavond is duidelijk geworden dat er wordt bezuinigd op het feestje van onze Koningin in Amsterdam. En wel voor een bedrag van 300.000 euri!

En dat geld gaat naar een buurthuis voor de Diamantbuurt.

Eind goed, al goed.

Ik ga ook ergens de ruiten ingooien.

mark61
29-10-04, 02:09
Geplaatst door Puk
Het is allemaal opgelost mensen!

Vanavond is duidelijk geworden dat er wordt bezuinigd op het feestje van onze Koningin in Amsterdam. En wel voor een bedrag van 300.000 euri!

En dat geld gaat naar een buurthuis voor de Diamantbuurt.

Eind goed, al goed.

Ik ga ook ergens de ruiten ingooien.

Maak t uit. 1 champagne minder op de receptie. Vrede in de buurt. Uitstraling naar Amsterdam, rest van het land.

Maar jij wil natuurlijk de strijd voor het Kalifaat op leven en dood. :hihi:

Smaragd = Zamalek a/d Amstel voor 300.000 ballen?

Gooi jij gerust je eigen glazen in. De verzekering betaalt.

TonH
29-10-04, 12:07
Geplaatst door Puk
Het is allemaal opgelost mensen!

Vanavond is duidelijk geworden dat er wordt bezuinigd op het feestje van onze Koningin in Amsterdam. En wel voor een bedrag van 300.000 euri!

En dat geld gaat naar een buurthuis voor de Diamantbuurt.

Eind goed, al goed.

Ik ga ook ergens de ruiten ingooien.

Niet naar een buurthuis. Dat is er al lang. Waar Aboutaleb het over had was een plek voor Streetcornerwork en die was net beschikbaar rond het 'stenengooien'. Hij vond het kennelijk nodig om deze niet bestaande link te leggen.
Het geld gaat kennelijk ergens anders naar toe:


Fractievoorzitter Lodewijk Asscher van de PvdA stelde gisteren al voor vijf ton uit het budget te gebruiken voor de bestrijding van overlast door criminele hangjongeren. Van het geld zou een begin gemaakt kunnen worden met 'interventieteams' van straathoekwerkers en andere deskundigen.
Het CDA noemde dat voorstel 'onzedelijk'. Ook de VVD verzette zich fel tegen bezuinigingen op het ambtsjubileum. Totdat Cohen zelf dan maar voorstelde een half miljoen euro van het budget af te halen. Waarmee overigens nog niet is gezegd dat hij de door Asscher verlangde bestemming voor het uitgespaarde bedrag steunt.

Dus als jij zo'n interventieteam achter je broek aan wilt hebben ga dan gerust je gang met glazen ingooien :fpetaf:

TonH
29-10-04, 15:47
Geplaatst door TonH
De 'werkelijkheid' verkoopt niet. En zolang er voldoende mensen zijn die beter worden van het product 'Marokkaan' zul je dit blijven tegenkomen.

De bewoners van de Diamantbuurt blijven verbouwereerd achter op de puinhopen van hun leefomgeving. De wolven huilen inmiddels elders en spelen hun spelletjes. Want daar is het mee begonnen en zal het ook mee eindigen.


Van Scheveningen naar Oud-Zuid
Onno van der Vlerk is de nieuwe partijvoorzitter van de PvdA in Amsterdam. Hij is geboren in Scheveningen maar sinds 1973 inwoner van de hoofdstad, sloot zich in 1989 aan bij de PvdA.
De afgelopen jaren was hij voorzitter van de partij in Oud-Zuid, waar zich de laatste tijd onder meer heeft bezig gehouden met de problemen in de Diamantbuurt. Zijn cv laat, volgens de partij, verder een brede maatschappelijke interesse zien. Hij zal zijn baan als zelfstandig loopbaanadviseur voortzetten, liet hij weten.
Naast Van der Vlerk dongen ook Cox Habbema en Nick Bolte mee in de strijd.

AT5-tekst, 29 oktober 2004

I rest my case :fuckit:

dicksr
29-10-04, 16:58
Geplaatst door TonH
I rest my case :fuckit:

Nix resten, gewoon bij de les blijven!

Puk
29-10-04, 17:21
Geplaatst door TonH
Niet naar een buurthuis. Dat is er al lang.

Dan gewoon nóg een buurthuis!

Of beter nog... heel de Diamantbuurt een Buurthuis maken! :wtf:

Als dat niet helpt dan...

weet ik het ook niet meer.

TonH
30-10-04, 00:57
Geplaatst door dicksr
Nix resten, gewoon bij de les blijven!

Ja baas! :schrik:

Maar of dat na dit weekend nog kan? :jammer:

TonH
30-10-04, 01:10
Geplaatst door Puk
Dan gewoon nóg een buurthuis!

Of beter nog... heel de Diamantbuurt een Buurthuis maken! :wtf:

Als dat niet helpt dan...

weet ik het ook niet meer.

Als jij die buurt met die helm naar binnen loopt moet het toch ook wel helpen... :p

Puk
30-10-04, 01:17
Geplaatst door TonH
Als jij die buurt met die helm naar binnen loopt moet het toch ook wel helpen... :p

Daar zit zekers wat in. En als ik dan ook de beschikking krijg over dat half miljoen euri heb ik er zelfs wel zin in!

Hoeveel kost een beetje geinig buurthuis heden ten dage nu?
En wat hou ik dan over?
Geef ik een maroc.nl feest!

:wohaa:

TonH
30-10-04, 01:22
Geplaatst door Puk
Daar zit zekers wat in. En als ik dan ook de beschikking krijg over dat half miljoen euri heb ik er zelfs wel zin in!

Hoeveel kost een beetje geinig buurthuis heden ten dage nu?
En wat hou ik dan over?
Geef ik een maroc.nl feest!

:wohaa:

Ik dacht meer aan jou in de nu gesloten voetbalkooi. En dan ga ik met de pet rond :fpetaf:























Maar jou idee is ook goed. Dien een begroting bij het stadsdeel in :D

TonH
30-10-04, 11:38
Parool, 29 oktober 2004

FRENK DUIKT ONDER IN DE DIAMANTBUURT (4)

HET WAS EEN gewone, doordeweekse avond, zo tegen etenstijd. Herman de Ruiter (1927) keek uit het raam van zijn woning aan de Diamantstraat en zag een paar Marokkaanse jongens op zijn auto zitten. Herman, gepensioneerd zeeman en voor de duvel niet bang, naar buiten.

"Ik zeg: opgesodemieterd. Ik heb hard gewerkt voor die auto, wegwezen. Beginnen ze me uit te schelden voor racist. Nou, dan heb je aan mij een kwaaie. Heb ik vijf van die gasten mee naar binnen genomen en ze De gele ster laten zien, een boek over de jodenvervolging. Dat was racisme, zei ik. Ze werden steeds stiller. Sindsdien is het buurman voor en buurman na. Als ik 's avonds uit de kroeg kom, zeggen ze me vriendelijk gedag. Ik wil maar zeggen: het is maar hoe je met die jongens omgaat."

En denk nou niet dat De Ruiter iemand is die het gedrag van de pubers met de mantel der liefde bedekt. Integendeel. "Ik heb ook wel eens klappen uitgedeeld. Niet hier, hoor, niet op het plein, maar in de Dirk op de Rijnstraat. Een paar jongens waren daar een orthodox-joods gezin aan het sarren, dus toen heb ik even m'n handen laten wapperen. Kreeg ik nog kritiek ook. Weet je wat ik zei? 'Ik heb in de oorlog vijf jaar m'n mond moeten houden, nu pik ik het niet meer'. Is toch zo?"
De Ruiter woont - sinds 1980 - vlakbij het pand waar het gezin van Bert en Marja was gehuisvest.

De houten schotten waarmee de benedenwoning werd dichtgetimmerd nadat er een steen door de ruiten was gegaan, zijn gisteren weer vervangen door glas.

Op het plein is het rustig. Geen hangpers, geen hangjongeren.
"Ik ben benieuwd hoe lang het zal duren voor er nieuwe mensen komen," zegt Rita Wolff (1940).
"Door alle publiciteit denkt heel Nederland nu dat dit een gribus is. De sfeer is helemaal verziekt."

Net als De Ruiter heeft ook Wolff, die al bijna dertig jaar in de Diamantbuurt woont, haar buik vol van de mediahype die nu al twee maanden gaande is. "Ik ben zelfjoods, maar mij is nog nooit iets overkomen. Ik ben nog nooit uitgescholden, terwijl ik toch zichtbaar een davidster draag. En dat maakt me kwaad. Het is gewoon niet waar dat deze buurt wordt geterroriseerd, en ik denk dat 95 procent van de bewoners het met me eens is."

Maar wat nou als de resterende vijf procent - de Diamantbuurt telt 8251 inwoners, dus reken maar uit - zich wel belaagd voelt? ledereen heeft wel wat.

De drumleraar in het oude badhuis weet van twee meisjes wier fietsbanden waren lek gestoken en die zich bedreigd voelden. De auto van een Surinaamse bewoner werd een keer met een mes bewerkt. En PvdA-deelraadslid Job van Amerongen, woonachtig in de Lutmastraat, kent in zijn directe omgeving vijf mensen die sinds december 2003 vanwege ernstige overlast zijn verhuisd.

Het wrange is volgens veel bewoners dat de politiek - na de deelraad gisteren ook de gemeenteraad, die Job Cohen door het stof liet kruipen - nu plotseling moord en brand schreeuwt, terwijl de overlastjaren terug - voordat Bert en Marja in de buurt woonden - veel erger was. Toen werd een bewoonster van de Van Woustraat stelselmatig bedreigd en veroorzaakten meer dan honderd agressieve jongeren bij jeugdcentrum Cinetol herhaaldelijk opstootjes.

Rita Wolff: "Dankzij Bert en Marja zijn we weer helemaal terug bij af. Krijgen we camera's in de wijk, alsof we in een politiestaat leven."
Herman de Ruiter: "De rust moet snel terugkeren. En geen ramptoerisme alstublieft."
Wolff: "Dit is gewoon een nette buurt."

Morgen tot besluit: wat vinden de Marokkaanse jongeren eigenlijk zelf?

FRENK DER NEDERLANDEN

TonH
01-11-04, 00:09
Voor de volledigheid ook nog de jongeren waar het allemaal over zou gaan:


Parool, 30 oktober 2004
FRENK DUIKT ONDER IN DE DIAMANTBUURT (5 EN SLOT)

ZE HETEN Khalid of Amin of Mohammed of Rachid of Redouan. Geboren Amsterdammers, dus behept met een grote bek. Als er een het woord neemt, springt de ander bij en is het binnen de kortste keren een kakofonie van je welste. Hun harde stemmen weerkaatsen tegen de huizen. Ze schreeuwen, ze lachen, ze maken ruzie. Ze zijn jong en hebben voor niemand ontzag, behalve voor hun ouders, maar die laten zich hier niet zien. Dit is hun territorium en van niemand anders.
Dan stopt er een auto en wordt het plotsklaps stil. Vier iets oudere Marokkanen stappen uit. Een groet met de rechterhand tegen het hart, een hoofdknik. Wat ik kom doen, luidt de vraag, niet onvriendelijk.

En dan barst het lawaai pas echt los. Ze hebben allemaal het hoogste woord. "Deze buurt is zo relaxed, man, de beste buurt van Nederland." "Dit is De Pijp en niet het Gooi, weetje." "Geef ons gewoon een grote ruimte waar we ons eigen fockin ding kunnen doen." "De deelraad kan beter investeren in jongerenwerk dan in camera's." "Niet m'n kenteken opschrijven, hè."

Met Bert en Marja hebben ze alleen voor de vorm medelijden. "Racisten waren het, die altijd maar aan het provoceren waren. Als we langsliepen, scholden ze ons uit en maakten ze stiekem foto's," Nee, op camera's zijn ze niet dol, ook nu niet. Toch iets te verbergen misschien? "Ga weg, jongen," zegt een boerenslim jochie van een jaar of vijftien. "Ik weet gewoon hoe het werkt. Sta ik voortaan bij elk verhaal over kut-Marokkanen met mijn gezicht in de krant. Daar heb ik mooi geen trek in."

Aardige jongens zijn het, stuk voor stuk, maar in een groep worden ze een ongeleid projectiel. De straat heeft nu eenmaal zijn eigen wetten. Een van de jongens steekt plotseling de brand in een papier waarop een fotografe meldt dat haar tas met camera van de week uit haar auto in de Diamantstraat is gestolen. De noodkreet - 'Als je het terugbrengt krijg je een hoge prijs' - hangt door de hele buurt. "Wat denkt dat wijfwel," krijst hij. "Krijgen wij natuurlijk weer de schuld. Zo gaat het altijd."

"Het is een tikkende tijdbom en op een gegeven moment is het boem," zegt Faycel Oukhita, die opgroeide in de Diamantbuurt. "Die jongens voelen zich nergens thuis; ze worden gemangeld tussen twee culturen. Van hun vader krijgen ze op hun sodemieter als ze zich niet als een goede Marokkaan gedragen en door de Nederlanders worden ze behandeld als kut-Marokkaan. Alleen op het plein kunnen ze zichzelf zijn. Daar zijn ze met vrienden onder elkaar. En iedereen die daar tussenkomt, heeft een probleem."

Oukhita (1980) werd geboren in Marokko, maar kwam op z'n eerste naar Amsterdam. In 1989 vestigde het gezin zich in de Smaragdstraat. Oukhita: "Een heerlijke buurt om op te groeien en ik kom er nog steeds graag. Er heerst een familiesfeer, maar de laatste tijd is het wel veranderd. Veeljongens kijken huizenhoog op tegen die vier gasten van de harde kern. En van het een komt het ander, dus het is de hoogste tijd dat ze daar worden weggehaald."

Faycel richtte daarom vorige maand New Generation Gym op, waar hij - in sportcentrum De Pijp en in West - jongeren les geeft in kickboksen en karate. "Mij n vader is ook karateleraar en hij heeft me de kneepjes van het vak bijgebracht. Het is een perfecte sport om te leren wat discipline is en hoe je je moet beheersen. Op die manier heb ik mijn broertje ook van het plein vandaan gekregen. 'Kom lekker trainen', zei ik tegen hem, 'dan heb je weer een doel in je leven.' Zo'n aanpak werkt beter dan repressie."

En zo herhaalt de geschiedenis zich weer eens. Twintig jaar terug waren de hangjongeren in de Diamantbuurt nog van Nederlandse afkomst. Ook zij veroorzaakten overlast, ook zij haalden rottigheid uit.
En wat was het antwoord van de gemeente en de welzijnswerkers? Een boksschool.

Sommige dingen zijn van alle tijden. Met hulp van jongens als Faycel Oukhita komt de Diamantbuurt er wel weer bovenop.

FRENK DER NEDERLANDEN