PDA

Bekijk Volledige Versie : 47 boeken met discrimenerende hadiths over de Berbers



Afrux
26-10-04, 11:03
Het artikel is in het Arabisch en is te vinden samen met de titels van de boeken en de blazdijzen waar ze vandaan komen hier:

http://www.tawiza.net/Tawiza90/Chakib.htm

De auteur spreekt wel van gemaakte hadiths, die volgens hem door zieke geesten gerelateerd worden aan de profeet.

Zoals met alle hadiths kom je hier ook hetzelfde tegen, namelijk zoiets als:

Ahmed aghyur heeft gehoord van Hamid Koraych, die van Arabistan ifunasen heeft gehoord dat hij ooit de profeet hoorde zeggen: .........


De meest belachelijke twee hadith zijn het volgende:
De profeet zei, wil je een aalmoes geven en kom je enkel een berber tegen, terk je dan terug en geef niets.

De prfeet zei:
het slechte is in 70 delen geschapen, een deel is voor de mensheid en de djinns en de resterende 69 delen is voor de berbers

Afrux
26-10-04, 11:08
De titel van het artikel:

De berbers volgens gemaakte hadiths

Afrux
26-10-04, 11:14
Geplaatst door nard
De grote kerkvader Augustinus, op wiens werken het Christendom heeft kunnen door- en volgroeien, was een Berber.

Augustinus deed t met de pen, terwijl dé profeet een zwaard nodig had. Ik snap dat dé profeet ziek van jalouzie was :)


Augustinus wordt inderdaad vandaag de dag beschouwd als de belangrijkste denker in het westelijk christendom.

Afrux
26-10-04, 11:16
Augustinus van tagaste (Berber plaats in algerije)

H. Augustinus
Tagaste, 13 november 354 – Hippo Regius, 28 augustus 430

Aurelius Augustinus krijgt van Monica een christelijke opvoeding, maar neemt er als student afstand van. Na zijn studie doceert hij retorica in achtereenvolgens Tagaste, Carthago en Rome. Hij is verbonden aan de sekte der manicheeërs, een dwaalleer die de wereld splitst in het Rijk van het Licht en het Rijk van de Duisternis. Ook verdiept hij zich in de neoplatoonse wijsbegeerte. In deze tijd baart Augustinus’ vriendin zijn zoon Adeodatus. Als hij naar Milaan reist om er een betere maatschappelijke positie te verwerven, hoort hij bisschop Ambrosius preken. Augustinus is zeer onder de indruk van deze heilige bisschop en van de katholieke leer die hij verkondigt. In 387 wordt Augustinus door Ambrosius gedoopt. Na terugkeer in Africa leidt hij een ascetisch leven van studie en gebed. In 395 wordt hij gekozen tot bisschop van Hippo. Vierendertig jaar lang is hij een inspirerende herder, die zijn volk onderwijst met stichtende preken en geschriften. "Met u ben ik christen, voor u ben ik bisschop", zegt hij in een preek over het bisschopsambt. Augustinus treedt krachtig op tegen de dwaalleren van het donatisme en het pelagianisme. Zijn voornaamste werken zijn Confessiones, De civitate dei en De trinitate. Augustinus geldt als de belangrijkste kerkvader van het Westen.


http://www.katholieknederland.nl/images/08_28.jpg

nard
26-10-04, 11:16
Geplaatst door Afrux
Augustinus wordt inderdaad vandaag de dag beschouwd als de belangrijkste denker in het westelijk christendom. Hij heeft het donatisme geintrodiceerd. een soort christendom dat gebaseerd is op de berber cultuur en normen en waarden.

Augustinus is niet bekend vanwege zijn introductie van t donatisme, maar van zijn strijd tegen t donatisme.

Wat we van 'm weten is dat hij wel zo vurig als een berber was.... :)


't was ironisch bedoeld, maar zou de houding van de profeet hierdoor mede bepaald zijn?

Afrux
26-10-04, 11:18
Geplaatst door nard
Augustinus is niet bekend vanwege zijn introductie van t donatisme, maar van zijn strijd tegen t donatisme.

Wat we van 'm weten is dat hij wel zo vurig als een berber was.... :)


't was ironisch bedoeld, maar zou de houding van de profeet hierdoor mede bepaald zijn?

Dat klopt ik verwarde hem met iemand anders, wie was het ook weer?

Afrux
26-10-04, 11:20
Donatisme
Het donatisme is een stroming uit de kerkgeschiedenis van de 4e eeuw. De donatisten zijn volgelingen van Donatus Magnus die in 316 verkozen werd tot bisschop van Carthago. De donatisten waren voor een strenge handhaving van de censuur. Afvalligen mochten niet weer worden opgenomen in de schoot van de kerk. Onder Constantijn de Grote werden de donatisten bloedig vervolgd. Augustinus heeft hen krachtig bestreden. Aan het begin van de vierde eeuw oefenden zij sterke invloed in de kerk.

Afrux
26-10-04, 11:22
Geplaatst door deleted user
Nou breekt mijn klomp. :D

Hoe bedoel je?

nari
26-10-04, 11:31
Geplaatst door Afrux
Het artikel is in het Arabisch en is te vinden samen met de titels van de boeken en de blazdijzen waar ze vandaan komen hier:

http://www.tawiza.net/Tawiza90/Chakib.htm

De auteur spreekt wel van gemaakte hadiths, die volgens hem door zieke geesten gerelateerd worden aan de profeet.

Zoals met alle hadiths kom je hier ook hetzelfde tegen, namelijk zoiets als:

Ahmed aghyur heeft gehoord van Hamid Koraych, die van Arabistan ifunasen heeft gehoord dat hij ooit de profeet hoorde zeggen: .........


De meest belachelijke twee hadith zijn het volgende:
De profeet zei, wil je een aalmoes geven en kom je enkel een berber tegen, terk je dan terug en geef niets.

De prfeet zei:
het slechte is in 70 delen geschapen, een deel is voor de mensheid en de djinns en de resterende 69 delen is voor de berbers


Die zijn leugens meer niet en die staan in geen enkel boek.
astaghfiroe llaha l3adiem

Afrux
26-10-04, 11:44
1 – ÊÇÑíÎ ÏãÔÞ¡ áÇÈä ÚÓÇßÑ¡ ÇáÌÒÁ 62¡ Õ 277.

2 – ÇáÖÚÝÇÁ æÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ 111.

3 – ÊÇÑíÎ ÇÈä ãÚíä¡ ÑæÇíÉ ÇáÏæÑí ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ¡ Õ 411.

4 - ãÌãÚ ÇáÒæÇÆÏ¡ ááåíËãí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ¡ Õ287.

5 – äÝÓå¡ ÇáÌÒÁ ÇáÓÇÈÚ¡ Õ311.

6 - ÃÍæÇá ÇáÑÌÇá¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ178.

7 – ÇáãÌÑæÍíä¡ ÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇáÌÒÁ3¡ Õ106.

8 – ãÓäÏ ÃÍãÏ¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ 367.

9 – ãÌãÚ ÇáÒæÇÆÏ ¡ ááåíËãí¡ ÇáÌÒ ÇáËÇäí¡Õ 21.

10 – ãÓäÏ ÃÍãÏ¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ 221.

11 - ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ64.

12 - ÊÇÑíÎ áÈä ãÚíä¡ ÑæÇíÉ ÇáÏÇÑãí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ 153.

13 - ÊÇÑíÎ ÇÈä ãÚíä¡ ÑæÇíÉ ÇáÏæÑí ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ¡ Õ481.

14 – ÇáãÌÑæÍíä¡ áÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ11.

15 – ÇáãÚÌã ÇáßÈíÑ¡ ááØÈÑÇäí¡ ÇáÌÒÁ 17¡ Õ 299.

16 - ÇáãÌÑæÍíä¡ áÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇáË¡ Õ28.

17 – ÖÚÝÇÁ ÇáÚÞíáí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ¡ Õ 222.

18 – ÇáãÚÌã ÇáßÈíÑ¡ ááØÈÑÇäí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÚÔÑæä ¡Õ 332.

19 – ÇáãÚÌã ÇáÃæÓØ ¡ ááØÈÑÇäí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇãä¡ Õ292.

20 – äÝÓå ¡ 292-293.

21 – ÇáãÌÑæÍíä ¡ áÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ 40.

22 – ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ 63.

23 – ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä áÇÈä ÇáÌæÒí¡ áÃÈæ ÇáÝÑÌ Èä ÇáÌæÒí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ 127.

24 – ãÚÌã ÇáÕÍÇÈÉ¡ áÃÈí ÇáÍÓíä ÚÈÏ ÇáÈÇÞí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡Õ 254.

25 – ÇáÝÊä áäÚíã Èä ÍãÇÏ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ265.

26 – ÖÚÝÇÁ ÇáÚÞíáí¡ ááÚÞíáí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ¡Õ 403.

27 – ÇáÅÕÇÈÉ¡ áÇÈä ÍÌÑ ÇáÚÓÞáÇäí¡ÇáÌÒÁ11¡ Õ193.

28 - ÊÇÑíÎ ÇÈä ãÚíä¡ÑæÇíÉ ÇáÏÇÑãí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡Õ227.

29 - ÇáßÇãá Ýí ÖÚÝÇÁ ÇáÑÌÇá¡ ÇáÌÒÁ ÇáÓÇÈÚ¡Õ193.

30 – ÇáãÌÑæÍíä¡ áÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇÊÌÒÁ ÇáËÇáË¡ Õ 123.

31 - ÇáÅÕÇÈÉ¡ áÇÈä ÍÌÑ ÇáÚÓÞáÇäí¡ÇáÌÒÁ11¡ Õ193.

32 - äÝÓå.

33 - ÇáÝÊä áäÚíã Èä ÍãÇÏ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ266.

34 – ÇáÊÇÑíÎ ÇáßÈíÑ¡ ááÈÎÇÑí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÓÇÈÚ ¡Õ 38..

35 - ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá ¡Õ 76.

36 - ÇáÊÍÞíÞ Ýí ÃÍÇÏíË ÇáÎáÇÝ¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí ¡Õ383 .

37 – ÊáÎíÕ ÇáÍÈíÑ ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÑÇÈÚ ¡Õ 98.

38 – ÇáÝÊä áäÚíã Èä ÍãÇÏ¡ áäÚíã Èä ÍãÇÏ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ265.

39 – ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä áÇÈä ÇáÌæÒí¡ áÃÈæ ÇáÝÑÌ Èä ÇáÌæÒí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡Õ 146.

40 – ØÈÞÇÊ ÇáãÏáÓíä¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ 49.

41 – ÇáÚÙãÉ¡ ÇáÌÒÁ ÇáÎÇãÓ¡ Õ1636-1637.

42 – ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ96 .

43 - ÇáÖÚÝÇÁ ÇáÕÛíÑ¡ ááÈÎÇÑí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ109.

44 – ÇáãÌÑæÍíä ¡ áÇÈä ÍÈÇä ÇáÈÓÊí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇáË¡Õ 13.

45 - ÇáãÓÊÏÑß Úáì ÇáÕÍíÍíä¡ ááÍÇßã¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇäí¡ Õ 267.

46 - ÇáÖÚÝÇÁ æ ÇáãÊÑæßíä ááäÓÇÆí¡ ÇáÌÒÁ ÇáÃæá¡ Õ 65.

47 – ÊÇÑíÎ ÇÈä ãÚíä¡ ÑæÇíÉ ÇáÏæÑí¡ ÇáÌÒÁ ÇáËÇáË¡ Õ 169.

SalmayaSale
26-10-04, 11:53
Geplaatst door Afrux
Augustinus van tagaste (Berber plaats in algerije)


http://www.katholieknederland.nl/images/08_28.jpg



Je moet je bronnen beter checken of is wat () staat een toevoeging van jezelf om je verhaal meer spanning te geven? :duivels:

Tagaste is geen berberse plaats, het is wel in Algerije en die wordt nu Souk Ahras genoemd.

taouanza
26-10-04, 11:56
Geplaatst door SalmayaSale
Je moet je bronnen beter checken of is wat () staat een toevoeging van jezelf om je verhaal meer spanning te geven? :duivels:

Tagaste is geen berberse plaats, het is wel in Algerije en die wordt nu Souk Ahras genoemd.

Het klinkt anders wel errug berbers.

freya
26-10-04, 11:56
Geplaatst door SalmayaSale

Tagaste is geen berberse plaats, het is wel in Algerije en die wordt nu Souk Ahras genoemd.

Je weet toch dat heel Algerije oorspronkelijk Berbers is! :fplet:

Afrux
26-10-04, 11:59
Geplaatst door SalmayaSale
Je moet je bronnen beter checken of is wat () staat een toevoeging van jezelf om je verhaal meer spanning te geven? :duivels:

Tagaste is geen berberse plaats, het is wel in Algerije en die wordt nu Souk Ahras genoemd.

Ik weet niet wat spanning voor je is, maar feit is dat hij in tagast geboren is en dat is een plaats in Algerije. Dat millennia door berbers bewoond wordt in het land van de berbers Noord Afrika (Tamazgha).

Dit komt uit:

Part II. Chapter 3
The Concept of Authority


.. Augustine speaks of his last meeting with his mother at Tagast ...

type tagast en augustine in google

wat is hier spectaculair aan. Als je dit spectaculair vindt dan heb je ene saaie leven.

Afrux
26-10-04, 12:02
het gaat hier tenslotte om deze racistische hadiths?

wat vind je ervan, dat deze teksten die een slamitische etnische groep discrimeren. By the way, de berbers zijn de enige moslims die voor 100% bekeerd zijn en voor 100% een stroming volgen binnen de sunnitische leer. Neem een klein land zoals libanon en je komt 20 stromingen die in sommige gevallen vijanden van elkaar zijn.

taouanza
26-10-04, 12:06
Geplaatst door Afrux
het gaat hier tenslotte om deze racistische hadiths?

wat vind je ervan, dat deze teksten die een slamitische etnische groep discrimeren. By the way, de berbers zijn de enige moslims die voor 100% bekeerd zijn en voor 100% een stroming volgen binnen de sunnitische leer. Neem een klein land zoals libanon en je komt 20 stromingen die in sommige gevallen vijanden van elkaar zijn.

Die hadiths en andere die in strijd zijn met de islam moet je in de prullenbak gooien. Denk je nou echt dat de profeet vzh dat gezegd zou hebben?

Afrux
26-10-04, 12:10
Geplaatst door taouanza
Die hadiths en andere die in strijd zijn met de islam moet je in de prullenbak gooien. Denk je nou echt dat de profeet vzh dat gezegd zou hebben?

dus die boeken moeten verboden worden omdat ze anti islamitisch zijn.


Maar wie zegt dat deze hadiths (omdat ze slecht zijn) niet kloppen. Ik erger me aan het feit dat we altijd ernaar neigen om dit soort hadiths als niet waar te bestempelen omdat ze niet aan ons verwachting voldoen. Waarom kloppen de andere goede hadiths wel.

Wie ben jij om een hadith sahih zoals:
vrouwen zijn minder slim en minder gelovig of vrouwen ana de macht betekent achterlijkheid,

te verklaren tot niet bestaande hadiths terwijl de geleerden ze het predikaat Sahih hebebn gegeven, wat wil zeggen dat er geen twijfel is over het autenticiteit.

De SChrijver van het artikel spreekt ook over: gemaakte hadiths.

Afrux
26-10-04, 12:13
of ene hadith sahih zoals:

Groet d ejoden en christenen niet en vervolg ze tot de dood.


Dit zijn allemaal hadiths die voiorkomen in basisschool boeken (en andere onderwijs) in de arabische landen.

Op aljazeera stemde meer dan 70% tegen het verwijderen van deze hadiths uit schoolboeken.


we moeten realistisch blijven en niet steeds als wat slecht is bestempelen als niet islamitische, terwijl de teksten juist in de islam voorkomen.

daarom ijvert Tarik Ramadan voor het durven kritiek uitoefnen op deze teksten en niet steeds ze afstempelen als cultuur en traditie, want zij zijn gebaseerd op islamitische leer.

SalmayaSale
26-10-04, 12:29
Geplaatst door taouanza
Het klinkt anders wel errug berbers.


Geplaatst door freya
Je weet toch dat heel Algerije oorspronkelijk Berbers is ! :fplet:

Nuance, WAS. Nu overheerst de Arabische cultuur de Berberse.
Het klinkt misschien Berbers maar ik weet niet of het echt wel zo is (ik zoek het uit), Tagaste was namelijk in die tijd een Romeinse provincie.

SalmayaSale
26-10-04, 12:41
Geplaatst door Afrux
Ik weet niet wat spanning voor je is, maar feit is dat hij in tagast geboren is en dat is een plaats in Algerije. Dat millennia door berbers bewoond wordt in het land van de berbers Noord Afrika (Tamazgha).

Dit komt uit:

Part II. Chapter 3
The Concept of Authority


.. Augustine speaks of his last meeting with his mother at Tagast ...

type tagast en augustine in google

wat is hier spectaculair aan. Als je dit spectaculair vindt dan heb je ene saaie leven.


Wat mij dwars zit, is dat je Augustijn in je verhaal haalt (zonder dat hij iets mee te maken heeft) om je verhaal over het discrimineren van Berbers kracht te geven (dat bedoelde ik met spannend willen maken)
De moeder van Augustijn was Berbers en dat is het, hij heeft nooit Berbers gesproken of geprobeerd om het te spreken.


Over je hadiths, daar geloof ik niks van.
Ik ken 100 hadith die zeggen om NIET TE DISCRIMINEREN.

freya
26-10-04, 12:47
Geplaatst door SalmayaSale
Nuance, WAS.

De verleden tijd zit al in het woord oorspronkelijk :moe:

In de tijd van Augustinus woonden er vrnl Berbers in die streek en absoluut zeker geen Arabieren.

Romeinen woonden meestal bij elkaar in kazernes met bijbehorende woonwijken. Het is niet zo dat overal in het RR ook Romeinen woonden.

Goodnight
26-10-04, 13:04
Geplaatst door Afrux
Augustinus wordt inderdaad vandaag de dag beschouwd als de belangrijkste denker in het westelijk christendom.

Wanneer was die Augustinus?
En ben je het met deze ziekelijke stelling eens Afrux?

Ik kan me nog enigzins indenken dat je je inzet voor je Berberse zaak.
Maar dat je het hier mee eens bent kan ik me niet echt voorstellen.....

of ben ik nou zo naief?

Goodnight
26-10-04, 13:05
Geplaatst door Afrux
Augustinus wordt inderdaad vandaag de dag beschouwd als de belangrijkste denker in het westelijk christendom.

Wanneer was die Augustinus?
En ben je het met deze ziekelijke stelling eens Afrux?

Ik kan me nog enigzins indenken dat je je inzet voor je Berberse zaak.
Maar dat je het hier mee eens bent kan ik me niet echt voorstellen.....

of ben ik nou zo naief?

Goodnight
26-10-04, 13:05
Ik wil niet je luchtballon leegprikken beste Afrux, ik ben zelf berberse en voor zover ik het bekijk en wat mijn ervaringen zijn: diegenen die het meest discrimineren en het onderscheid koste wat het kost in ere willen houden zijn berbers.

Spijt me om het te zeggen.

Door zulke artikelen als die wat jij nu plaatst zaai je juist verdeeldheid onder de Marokkanen.
Ik begrijp wel dat je goede bedoelingen hebt en je het lot aantrekt van de Berbers die idd niet altijd goed zijn behandeld door de arabieren.

Maar je doet eigenlijk nu precies hetgeen je de arabieren van beschuldigt.

Voor de rest: die 'so called' hadiths die je hier deponeert als een zogenaamd bewijs..........die kan je door het toilet spoelen.

Ik heb genoeg 'hadiths' gehoord in Marokko en het verbaasde me altijd weer hoe men er een persoonlijk tintje aan wist te geven.

ik denk dat het woordje berbers ten tijde van de profeet ( vrede zij met hem) niet eens voorkwam.

verder: het is al moeilijk genoeg om je energie te richten op het moslim zijn ( wat voor mij het belangrijkste is) als je ook nog moet gaan onderscheiden in autochtoon, allochtoon, berber of arabier, soussie of riffie dan maak je je zelf alleen maar gek.

nari
26-10-04, 13:33
Afrux weet je wat da3ief alhadieth is of almatroek?

SalmayaSale
26-10-04, 14:00
Geplaatst door freya
De verleden tijd zit al in het woord oorspronkelijk :moe:

In de tijd van Augustinus woonden er vrnl Berbers in die streek en absoluut zeker geen Arabieren.

Romeinen woonden meestal bij elkaar in kazernes met bijbehorende woonwijken. Het is niet zo dat overal in het RR ook Romeinen woonden.

Ok, voor de duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat Arabieren in die streek woonden. Die kwamen veel later om de islam te verkondigen.

Ik zei ook niet dat er veel Romeinen of weinig in woonden, ik zei alleen dat het Tagaste een Roemeinse provincie was.

Ik vond dat wat Afrux schreef (Berberse plaats in Algerije) een beetje deplace, het is Nu niet zo en vroeger was Heel Algerije Berbers.

Wat is er dan lieve Freya, een heksenbui? :maf2: :maf2:


Geplaatst door Goodnight
Ik wil niet je luchtballon leegprikken beste Afrux, ik ben zelf berberse en voor zover ik het bekijk en wat mijn ervaringen zijn: diegenen die het meest discrimineren en het onderscheid koste wat het kost in ere willen houden zijn berbers.

Spijt me om het te zeggen.

Door zulke artikelen als die wat jij nu plaatst zaai je juist verdeeldheid onder de Marokkanen.
Ik begrijp wel dat je goede bedoelingen hebt en je het lot aantrekt van de Berbers die idd niet altijd goed zijn behandeld door de arabieren.

Maar je doet eigenlijk nu precies hetgeen je de arabieren van beschuldigt.



:duim: :duim: :duim:
Wat je zegt is juist, ik heb me nooit afgevraagd of iemand Berbers is of niet maar dat doen de Berbers wel.

In bepaalde gebieden in Algerije, als je geen Berbers of Frans spreekt wordt je gewoon genegeerd.

Wij zijn allemaal mensen en wij hebben zoveel gemeen dat de rest niet ertoe hoeft te doen toch :Iluvu:

Afrux
26-10-04, 14:02
Geplaatst door SalmayaSale
Wat mij dwars zit, is dat je Augustijn in je verhaal haalt (zonder dat hij iets mee te maken heeft) om je verhaal over het discrimineren van Berbers kracht te geven (dat bedoelde ik met spannend willen maken)
De moeder van Augustijn was Berbers en dat is het, hij heeft nooit Berbers gesproken of geprobeerd om het te spreken.


Over je hadiths, daar geloof ik niks van.
Ik ken 100 hadith die zeggen om NIET TE DISCRIMINEREN.

jouw arabisch ideologie verblindt je, ik heb augustijn niet erbij gehaald maar was een reactie op iemand die hem wel erbij haalde. En ik vind dat hij het niet voor niets heeft gedaan, maar hij ondersteunde daarmee zijn reactie.

Ja ik ken ook honder hadiths die niet discremerene.

Dus ik kan tegen je zeggen dat je ene hoer bent, maar als ik daarna zeg dat ik niemand een hoer vindt dat is het goed.

Het gaat hier om deze hadiths..

Volgens mij sprak augustinus zijn volgelingen in het berbers, anders zouden ze het npoot begrijpen. Zij vader was ook een berber. Maar het doet er eingelijk niet toe. Of wil je proberen te verkondigen dat hij een arabier is, zoals het geval is in de arabische nationalistische schoolboeken, met Ibn klhaldoun, Ibn Battuta, Tarik, tarif en zelfs abd elkrim... en vele anderen.

Straks ga je ook beweren dat je een arabier bent, vertel het niet aan de echte arabieren die zouden je dan uitlachen.

SalmayaSale
26-10-04, 14:22
Geplaatst door Afrux
jouw arabisch ideologie verblindt je, ik heb augustijn niet erbij gehaald maar was een reactie op iemand die hem wel erbij haalde. En ik vind dat hij het niet voor niets heeft gedaan, maar hij ondersteunde daarmee zijn reactie.

Ja ik ken ook honder hadiths die niet discremerene.

Dus ik kan tegen je zeggen dat je ene hoer bent, maar als ik daarna zeg dat ik niemand een hoer vindt dat is het goed.

Het gaat hier om deze hadiths..

Volgens mij sprak augustinus zijn volgelingen in het berbers, anders zouden ze het npoot begrijpen. Zij vader was ook een berber. Maar het doet er eingelijk niet toe. Of wil je proberen te verkondigen dat hij een arabier is, zoals het geval is in de arabische nationalistische schoolboeken, met Ibn klhaldoun, Ibn Battuta, Tarik, tarif en zelfs abd elkrim... en vele anderen.

Straks ga je ook beweren dat je een arabier bent, vertel het niet aan de echte arabieren die zouden je dan uitlachen.



Als ik dit lees vind ik echt zonde van mijn tijd om op jou te reageren.
Je hebt ze echt niet op een lijntje.

Gebruik je vorige tip over Google voor jezelf en zoek het op.
Wat heeft mijn Arabische ideologie hier mee te maken vraag ik me ook op?
Maar tja een reactie wil ik niet eens als ik naar je vorige onzin kijk.

Afrux
26-10-04, 14:32
Geplaatst door Goodnight
Wanneer was die Augustinus?
En ben je het met deze ziekelijke stelling eens Afrux?

Ik kan me nog enigzins indenken dat je je inzet voor je Berberse zaak.
Maar dat je het hier mee eens bent kan ik me niet echt voorstellen.....

of ben ik nou zo naief?

Hoe bedoel je? welke stelling?

dat augustinus tot de belangrijkste denkers in het christendom gerekend wordt is een feit. Of je het mee eens bent of niet.


Dat deze hadiths die uit 47 verschillende boeken kunnen kloppen, al is de titel "gemaakte hadiths door Arabische nationalisten" zou ik echt niet weten.
Misschien zijn ze gemaakt maar miscshien kloppen ze ook.

net zoals deze twee hadiths sahih:
- behandel de joden en christenen met respect
- Vermoord de joden en christenen als je ze tegen komt (10 jaar later)

mark61
26-10-04, 14:36
Geplaatst door SalmayaSale
Nuance, WAS. Nu overheerst de Arabische cultuur de Berberse.
Het klinkt misschien Berbers maar ik weet niet of het echt wel zo is (ik zoek het uit), Tagaste was namelijk in die tijd een Romeinse provincie.

He was born on Saturday, 13. November 354 at Souk Ahras in Algeria – formerly Tagaste – and died 76 years later in Annaba

Latin itself, of course, was the language of the Roman occupation; it became widely spoken in the coastal towns, and Augustine attests that in his day it was gaining ground over Punic. However, it gave way to Arabic and Berber after the Umayyads' conquest, leaving only a few loanwords in those two languages.

...

Phoenician
Phoenician, particularly in its North African Punic form, was brought to Algeria by Carthage's influence, and was widely spoken in its east for a time; Augustine grew up speaking it , and quotes occasional phrases. However, by his time the language was losing ground to Latin, and no trace of it survives now (apart from occasional placenames).

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Algeria

Augustin a fait l'histoire de sa jeunesse dans ses Confessions.
Il est né à Thagaste, d'un père bérbére païen du nom de Patricius, modeste notable de la ville, et d'une mère chrétienne, Monique (son nom est punique) , qui transmettra sa foi a ses enfants et gagnera son mari au christianisme à la fin de sa vie. Augustin avait un frère, Navigius, et une sœur qui sera préposée du monastère d'Hippone. La langue maternelle d'Augustin est le latin ; il connaît à peine le grec

http://fr.wikipedia.org/wiki/Augustin_d%27Hippone

Kortom, de deskundigen zijn het er niet over eens. Zullen we er maar vanuit gaan dat een kind beide talen van zijn ouders spreekt, Berbers en Punisch/Phoenicisch?

Goodnight
26-10-04, 14:39
Geplaatst door Afrux
Hoe bedoel je? welke stelling?

dat augustinus tot de belangrijkste denkers in het christendom gerekend wordt is een feit. Of je het mee eens bent of niet. ik ken die hele augustinus niet.Ik heb het over die opmerking die onze Christelijke broeder nard maakte over Mohammed.........



Dat deze hadiths die uit 47 verschillende boeken kunnen kloppen, al is de titel "gemaakte hadiths door Arabische nationalisten" zou ik echt niet weten.
Misschien zijn ze gemaakt maar miscshien kloppen ze ook. nou, mijn kennis vand e islam is niet echt heel erg groot, maar ik als leek kan je wel vertellen dat deze hadiths je reinste onzin is.Mohammed verdeeld mensen en zeker moslims niet.Had je toch wel wat wijzer ingeschat Afrux.


net zoals deze twee hadiths sahih:
- behandel de joden en christenen met respect
- Vermoord de joden en christenen als je ze tegen komt (10 jaar later)

Ja, je bent moslim toch?Je bent toch opgevoed met de islam?
dan weet je toch in welke context deze hadiths geplaatst dienen te worden?

Afrux
26-10-04, 14:40
Beste Alkhattabi nog even dit;
De geschiedenis bewijst dat de ARbische veroveraars van Noord Afrika dat niet met liefde hebben gedaan. Maar er zijn historische feiten die bewijzen dat gepaard gegaan is met vrkrachtingen, vernieling en uitmoordingen.

Haal dat sprrokje uit je hoofd dat Islam met liefde is verspreid. Er hebben 50o jaar bloedige oorlogen plaatsgevonden, voordat islam voet kreeg in Noord Afrika. Velen denken dat Imazighen al in 500 zich bekeerd hadden, maar het waren een handjevol mensne. De absolute meerderheid van Imazighen bekeerde zich tot de islam rond het jaar 1200. Ook na de islamesering van Imazighen zijn er zat oorlogen geweest tussen de moslims.

Oorlog tussen de mioslim (zoals vandaag het geval is) was er al na d edood van Mohammed. Alle zijn volgelingen zijn vermoord door de msolims zelf. Zo is het shiesme ontstaan die vandaag de dag de sunna als vijand nummer 1 zien en vice versa.


We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen en de feiten waarderen

Lees Mukaddimat Ibn Khaldun:

daarin zegt hij ook het volgende:
De ARbieren zijn een volk van vernietiging en niet van beschaving. Als ze ergens komen dan betekent het het einde van de beschaving. Zij verwoesten huizen om hun teneten met die stenen te kunnen staand houden.
En zaken die 100 keer erger zijn. In vergelijking met Pim Fotuyn is deze laatste niets.Ibn Khaldoun is d egrondlegger van sociologie en een van de belangrijkste historici. De laatste 20 jaar van zijn leven heeft hij overgines besteed aan de geschiedenis van e Berbers.

De ARbieren beschouwen hem als de grootste Arabische geleerde alle tijden.

SalmayaSale
26-10-04, 15:07
Geplaatst door mark61
He was born on Saturday, 13. November 354 at Souk Ahras in Algeria – formerly Tagaste – and died 76 years later in Annaba

Latin itself, of course, was the language of the Roman occupation; it became widely spoken in the coastal towns, and Augustine attests that in his day it was gaining ground over Punic. However, it gave way to Arabic and Berber after the Umayyads' conquest, leaving only a few loanwords in those two languages.

...

Phoenician
Phoenician, particularly in its North African Punic form, was brought to Algeria by Carthage's influence, and was widely spoken in its east for a time; Augustine grew up speaking it , and quotes occasional phrases. However, by his time the language was losing ground to Latin, and no trace of it survives now (apart from occasional placenames).

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Algeria

Augustin a fait l'histoire de sa jeunesse dans ses Confessions.
Il est né à Thagaste, d'un père bérbére païen du nom de Patricius, modeste notable de la ville, et d'une mère chrétienne, Monique (son nom est punique) , qui transmettra sa foi a ses enfants et gagnera son mari au christianisme à la fin de sa vie. Augustin avait un frère, Navigius, et une sœur qui sera préposée du monastère d'Hippone. La langue maternelle d'Augustin est le latin ; il connaît à peine le grec

http://fr.wikipedia.org/wiki/Augustin_d%27Hippone

Kortom, de deskundigen zijn het er niet over eens. Zullen we er maar vanuit gaan dat een kind beide talen van zijn ouders spreekt, Berbers en Punisch/Phoenicisch?


Nog een voorbeeld van afwijking, kijk hiernaar: http://perso.club-internet.fr/mboullic/sai_aug.htm

SalmayaSale
26-10-04, 15:12
Geplaatst door mark61
He was born on Saturday, 13. November 354 at Souk Ahras in Algeria – formerly Tagaste – and died 76 years later in Annaba

Latin itself, of course, was the language of the Roman occupation; it became widely spoken in the coastal towns, and Augustine attests that in his day it was gaining ground over Punic. However, it gave way to Arabic and Berber after the Umayyads' conquest, leaving only a few loanwords in those two languages.

...

Phoenician
Phoenician, particularly in its North African Punic form, was brought to Algeria by Carthage's influence, and was widely spoken in its east for a time; Augustine grew up speaking it , and quotes occasional phrases. However, by his time the language was losing ground to Latin, and no trace of it survives now (apart from occasional placenames).

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_Algeria

Augustin a fait l'histoire de sa jeunesse dans ses Confessions.
Il est né à Thagaste, d'un père bérbére païen du nom de Patricius, modeste notable de la ville, et d'une mère chrétienne, Monique (son nom est punique) , qui transmettra sa foi a ses enfants et gagnera son mari au christianisme à la fin de sa vie. Augustin avait un frère, Navigius, et une sœur qui sera préposée du monastère d'Hippone. La langue maternelle d'Augustin est le latin ; il connaît à peine le grec

http://fr.wikipedia.org/wiki/Augustin_d%27Hippone

Kortom, de deskundigen zijn het er niet over eens. Zullen we er maar vanuit gaan dat een kind beide talen van zijn ouders spreekt, Berbers en Punisch/Phoenicisch?


En dit:
Augustin, saint
Tagaste, auj. Souq-Ahras, 354 - Hippone, 430
© Hachette Livre et/ou Hachette Multimédia




Théologien latin, Père de l'Eglise. En latin Aurelius Augustinus.

De l'éducation gréco-latine à la foi chrétienne
Né dans la province romaine de Numidie, Augustin fait l'objet de toutes les sollicitudes d'un père païen, fonctionnaire de l'Empire qui le destine aux plus hautes charges dans l'administration impériale, et d'une mère chrétienne, la future sainte Monique, qui lui transmettra sa foi fervente. D'ascendance berbère et probablement punique, il sera élevé dans la culture romaine et ne connaîtra d'autre langue que le latin.

mark61
26-10-04, 15:14
Geplaatst door SalmayaSale
Nog een voorbeeld van afwijking, kijk hiernaar: http://perso.club-internet.fr/mboullic/sai_aug.htm

Daar staat: Son père, Patricius était citoyen romain et païen, sa mère, Monique était chrétienne.

Dat is niet strijdig met mijn Franse citaat, want een 'Romeins burger' zal wel Latijn kunnen spreken, maar dat hoeft helemaal niet zijn moedertaal te zijn. Tegenwoordig (en hier) zijn veel mensen meertalig.

Dus de logische conclusie is dat pappa Berber was en het ook sprak, mama Phoenicisch en het ook sprak, en dat papa en A. allebei ook Latijn spraken. Van mama is het zoals gewoonlijk zeker weer niet van belang dat te weten.

Afrux
26-10-04, 15:22
Geplaatst door deleted user
Beste Afrux ik kan heel kort zijn,

Ik kijk niet verder dan de eerste drie generatie moslims. Weet je nu nog steeds niet wat Salaf betekent? Dat betekent voorganger, en de profeet, vrede en zegeningen zij met hem, noemde zich de beste voorganger en hij verwees naar de salafoes saalih (de vrome voorgangers) alszijnde de eerste drie generaties (moslims) van zijn gemeenschap.

Daarom zeggen de mensen met kennis, al het goede komt van de Salaf en al het slechte van de Khalaf. Eetsmakelijk alvast.

http://www.salaf.dk
:duim:

dankjewel en jij ook eet smakelijk, nog anderhalf uur..

Er zijn ook mensne van nu die goed zijn en er zijn velen van toen die slecht zijn. Dus ik ben het niet helemaal met je eens.

De bedoeling van deze topic was bedoeld om de tacytiek van de Arabische nationalistische Berber haters bloot te leggen. Want zodra je zegt ik ben berber en je komt op voor je rechten dan ben je een kafir.

neem het voorbeeld van de koran in het Tamzight die vorig jaar vertaald is, deze werd bijna verboden en de vertaler is bedriegd en ontvoerd. Want hij was volgens de islamieten kafir, want de enieg taal voor d ekoran is het ARabisch. Ik heb ze nooit horen praten over de 42 andere talen waar naar de koran is vertaald. Bovendien was d ekoran als 1000 jaar geleden naar het berbers vertaald. Hiervan zijn documenten in westerse musea bewaar gebleven.


Het is alleen om een indruk te geven hoe religie door extremistenen Arabische nationalistische achterlijken misbruikt wordt om een volk te onderdrukken.

Azul

DEMOcraat
26-10-04, 19:41
[i]

We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen en de feiten waarderen

Lees Mukaddimat Ibn Khaldun:

daarin zegt hij ook het volgende:
De ARbieren zijn een volk van vernietiging en niet van beschaving. Als ze ergens komen dan betekent het het einde van de beschaving. Zij verwoesten huizen om hun teneten met die stenen te kunnen staand houden.
En zaken die 100 keer erger zijn. In vergelijking met Pim Fotuyn is deze laatste niets.Ibn Khaldoun is d egrondlegger van sociologie en een van de belangrijkste historici. De laatste 20 jaar van zijn leven heeft hij overgines besteed aan de geschiedenis van e Berbers.

De ARbieren beschouwen hem als de grootste Arabische geleerde alle tijden. [/B]

dat is niet altijd afrux..
Na de ineenstorting van het kalifaat van de Omeyaden veroveren de Abbasiden van Bagdad (750-1258) een rijk dat zich uitstrekt van Spanje tot de Indusvallei en van Centraal-Azië tot het noorden van de Sahara. Het moet een feeërieke tijd zijn geweest ; in dit kader ontstonden de sprookjes van Duizend-en-één-nacht. Twee kaliefen spreken tot de verbeelding: El Mansour sticht Bagdad in 762 en Haroun-al-Rashid (786-809) onderhoudt relaties met Karel de Grote en met de keizer van China. De Abbasiden omringen zich met de intelligentsia van die tijd. Wetenschappelijke en filosofische geschriften uit Griekenland en elders worden opgespoord en vertaald. Het papier wordt in de tweede helft van de 8ste eeuw in Bagdad geïntroduceerd en maakt de verspreiding van ideeën en kennis mogelijk.

De vertalingen van Hunayn ibn Ishaq (808-873) hebben de teksten van o.m. Aristotoles van een gewisse teloorgang gered. Arabische geleerden doen tal van ontdekkingen op het gebied van rekenkunde, algebra, astronomie en geneeskunde, en vormen zo een essentiële schakel in de ontwikkeling van wetenschappen en filosofie in het Westen

DEMOcraat
26-10-04, 19:43
Geplaatst door Afrux
Het artikel is in het Arabisch en is te vinden samen met de titels van de boeken en de blazdijzen waar ze vandaan komen hier:

http://www.tawiza.net/Tawiza90/Chakib.htm

De auteur spreekt wel van gemaakte hadiths, die volgens hem door zieke geesten gerelateerd worden aan de profeet.

Zoals met alle hadiths kom je hier ook hetzelfde tegen, namelijk zoiets als:

Ahmed aghyur heeft gehoord van Hamid Koraych, die van Arabistan ifunasen heeft gehoord dat hij ooit de profeet hoorde zeggen: .........


De meest belachelijke twee hadith zijn het volgende:
De profeet zei, wil je een aalmoes geven en kom je enkel een berber tegen, terk je dan terug en geef niets.

De prfeet zei:
het slechte is in 70 delen geschapen, een deel is voor de mensheid en de djinns en de resterende 69 delen is voor de berbers

vervalsing van hadith's is een mogelijkheid....alleen de koran kan men niet vervalsen.

Pytaghoras
26-10-04, 20:00
Geplaatst door Goodnight
Wanneer was die Augustinus?
En ben je het met deze ziekelijke stelling eens Afrux?

Ik kan me nog enigzins indenken dat je je inzet voor je Berberse zaak.
Maar dat je het hier mee eens bent kan ik me niet echt voorstellen.....

of ben ik nou zo naief?

Als Augustinus nog leeft, dan was hij moslim geworden :lekpuh:

Pytaghoras
26-10-04, 20:04
Geplaatst door Afrux
Het is alleen om een indruk te geven hoe religie door extremistenen Arabische nationalistische achterlijken misbruikt wordt om een volk te onderdrukken.

Azul

Die Arabische nationalistische achterlijken hebben de Islam niet alleen om berbers te onderdrukken. Ze hebben hun eigen volk ook onderdrukt. In Darfur zijn er duizenden mensen vermoord, omdat ze blijkbaar geen arabieren zijn. Ik vergelijk de arabische nationalisme altijd met zionisme. Soms heb ik het idee dat de arabische nationalisme erger is dan zionisme.

Afrux
26-10-04, 20:17
Geplaatst door Pytaghoras
Als Augustinus nog leeft, dan was hij moslim geworden :lekpuh:

Dat kan! En misschien waren we met z'n allen christen gebleven. Enkel het kruis is nog overgebleven en dat kom je tegen op veel voorhoofden en kinnen van berbers vrouwen die een tatoage dragen.

Afrux
26-10-04, 20:18
Geplaatst door Pytaghoras
Die Arabische nationalistische achterlijken hebben de Islam niet alleen om berbers te onderdrukken. Ze hebben hun eigen volk ook onderdrukt. In Darfur zijn er duizenden mensen vermoord, omdat ze blijkbaar geen arabieren zijn. Ik vergelijk de arabische nationalisme altijd met zionisme. Soms heb ik het idee dat de arabische nationalisme erger is dan zionisme.

Dit moet je aan sommige ighyar Imazighen vertellen die deze nationalistische racistische ideologie steunen, zoals we met z'n allen weten.

Pytaghoras
26-10-04, 20:30
Geplaatst door Afrux
Dit moet je aan sommige ighyar Imazighen vertellen die deze nationalistische racistische ideologie steunen, zoals we met z'n allen weten.

Elke Amazigh heeft met dit probleem te maken. Probeer maar een gesprek te voeren met je vader over Berbers vs Arabisch. Je wordt meteen beschouwd als kafir. Onwetendheid onder Imazighen is groot.

barneveld
26-10-04, 20:35
Geplaatst door Afrux
Het artikel is in het Arabisch en is te vinden samen met de titels van de boeken en de blazdijzen waar ze vandaan komen hier:

http://www.tawiza.net/Tawiza90/Chakib.htm

De auteur spreekt wel van gemaakte hadiths, die volgens hem door zieke geesten gerelateerd worden aan de profeet.

Zoals met alle hadiths kom je hier ook hetzelfde tegen, namelijk zoiets als:

Ahmed aghyur heeft gehoord van Hamid Koraych, die van Arabistan ifunasen heeft gehoord dat hij ooit de profeet hoorde zeggen: .........


De meest belachelijke twee hadith zijn het volgende:
De profeet zei, wil je een aalmoes geven en kom je enkel een berber tegen, terk je dan terug en geef niets.

De prfeet zei:
het slechte is in 70 delen geschapen, een deel is voor de mensheid en de djinns en de resterende 69 delen is voor de berbers




er zijn mensen die kunnen denken en er zijn mensen die alles na praten.
volgens mij is afrux een van hen die geen van beide kan.

ayafouns afrux ik weet niet waar je dit vandaan haalt, het slaat nergens op.

volgens de leer moet je hoog nodig om vergevenis vragen.om niet in de verdomins te belanden inhiernamaals.

ik heb mijn plicht gedaan om jouw op de recht pad te
brengen. de rest is aan jouw.

alah ouakbar.

Zwarte Schaap
26-10-04, 20:37
Wat ik mis in de discussie is dat de aanwezigheid van arabieren in Noord-Afrika altijd minimaal was. Ik heb al vaker gewezen op het feit dat het Arabisch Schiereiland maar weinig mensen kan voeden en dat er altijd een minimale aantal arabieren is geweest.

Aangezien de Islam zich alle kanten uit verspreide kun je er op vertrouwen dat 6.000 km verderop er maar weinig arabieren kunnen zijn. Zo is dat ook met Marokko en algerije. In Marokko bijvoorbeeld is de maximale aanwezigheid van arabieren ergens in de middeleeuwen geweest, dat was dacht ik rond de 4 % van de totale bevolking.

DNA onderzoek heeft al uitgewezen dat er een minimale, te verwaarlozen verschil bestaat tussen diegene die zich Arabier en diegenen die zich Amazigh noemen in Marokko.

Als er verkracht en verwoest is kun je er met zekerheid vaststellen dat het voornamelijk Imazighen zelf waren die dat hun broeders aandeden. Dat men arabisch spreekt in Marokko is het logisch gevolg van de hoge stand van wetenschap en cultuur van de arabieren toendertijd. In Europa was bijvoorbeeld het Arabsich essentieel om bepaalde belangrijke vakken te kunnen studeren. Verder wil je een staat regeren is een geschreven taal onontbeerlijk om een administratie op na te kunnen houden. Komt daarbij het geloof die meer democratie, rechtvaardigheid en vrijheid bracht in het arabisch was.

Kortom wilde je vooruit dan was het spreken en schrijven van het arabisch noodzakelijk. Dat men op elkaar neerkijkt is het gevolg van geletterheid versus ongeletterheid, stad versus platteland en arabisch versus thmazight totdat het uiteindelijk Arabier versus Berber is geworden.

Dit is natuurlijk sterk misbruikt en bespeeld door de kolonisatoren en machthebbers die het verdeel en heers politiek toepasten. Uiteindelijk zitten we met een volk dat door allerlei oorzaken en gevolgen denkt dat ze twee volkeren zijn. Wat een onwetendheid !

barneveld
26-10-04, 20:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wat ik mis in de discussie is dat de aanwezigheid van arabieren in Noord-Afrika altijd minimaal was. Ik heb al vaker gewezen op het feit dat het Arabisch Schiereiland maar weinig mensen kan voeden en dat er altijd een minimale aantal arabieren is geweest.

Aangezien de Islam zich alle kanten uit verspreide kun je er op vertrouwen dat 6.000 km verderop er maar weinig arabieren kunnen zijn. Zo is dat ook met Marokko en algerije. In Marokko bijvoorbeeld is de maximale aanwezigheid van arabieren ergens in de middeleeuwen geweest, dat was dacht ik rond de 4 % van de totale bevolking.

DNA onderzoek heeft al uitgewezen dat er een minimale, te verwaarlozen verschil bestaat tussen diegene die zich Arabier en diegenen die zich Amazigh noemen in Marokko.

Als er verkracht en verwoest is kun je er met zekerheid vaststellen dat het voornamelijk Imazighen zelf waren die dat hun broeders aandeden. Dat men arabisch spreekt in Marokko is het logisch gevolg van de hoge stand van wetenschap en cultuur van de arabieren toendertijd. In Europa was bijvoorbeeld het Arabsich essentieel om bepaalde belangrijke vakken te kunnen studeren. Verder wil je een staat regeren is een geschreven taal onontbeerlijk om een administratie op na te kunnen houden. Komt daarbij het geloof die meer democratie, rechtvaardigheid en vrijheid bracht in het arabisch was.

Kortom wilde je vooruit dan was het spreken en schrijven van het arabisch noodzakelijk. Dat men op elkaar neerkijkt is het gevolg van geletterheid versus ongeletterheid, stad versus platteland en arabisch versus thmazight totdat het uiteindelijk Arabier versus Berber is geworden.

Dit is natuurlijk sterk misbruikt en bespeeld door de kolonisatoren en machthebbers die het verdeel en heers politiek toepasten. Uiteindelijk zitten we met een volk dat door allerlei oorzaken en gevolgen denkt dat ze twee volkeren zijn. Wat een onwetendheid !




eindelijk iemand die iets zinigs zegt.

Pytaghoras
26-10-04, 20:49
Geplaatst door Zwarte Schaap

Als er verkracht en verwoest is kun je er met zekerheid vaststellen dat het voornamelijk Imazighen zelf waren die dat hun broeders aandeden. ....

Het feit blijft dat er verwoest en verkracht wordt in de naam van arabische nationalisme of het nou arabieren zijn of nep-arabieren(imazighen) die dat aandeden.

Zwarte Schaap
26-10-04, 21:01
Geplaatst door Pytaghoras
Het feit blijft dat er verwoest en verkracht wordt in de naam van arabische nationalisme of het nou arabieren zijn of nep-arabieren(imazighen) die dat aandeden.

Ik ga ervan uit dat elke verovering, kolonisatie gepaard gaat met misstanden, de naam is maar bijzaak voor deze tijd. Ik vind het veel belangrijker dat men zich beter informeert en dat men geen tegenstellingen creeert op mythes en onjuist informatie.

Ik ben zelf een hard-core Amazigh maar ik kan er niet tegen dat men ideeen ontwikkelt op grond van leugens en onjuiste informatie die uiteindelijk leiden tot kwade tegenstellingen.

Ik ben meer voor een juiste, ideologievrije en correcte benadering van de geschiedenis van de Imazighen/Marokko. Uiteindelijk als we onze geschiedenis beter kennen, zullen we meer begrip voor elkaars standpunt hebben.

Als je de zogenaamde ''arabieren'' van Marokko kunt overtuigen van hun eigenlijke roots zullen ze veel meer begrip hebben voor de Imazigen, sterker nog ik geloof dat er dan een een intensere belangstelling zal ontstaan. Dat lijkt mij veel beter en eerlijker dan de tegenstelling aanscherpen door elkaar allerlei verdachtmakingen, gebasseerd op een onjuiste benadering van de (historische) feiten, toe te schreeuwen.

mark61
26-10-04, 22:07
Geplaatst door DEMOcraat
dat is niet altijd afrux..
Na de ineenstorting van het kalifaat van de Omeyaden veroveren de Abbasiden van Bagdad (750-1258) ...en vormen zo een essentiële schakel in de ontwikkeling van wetenschappen en filosofie in het Westen

Yep, tis allemaal waar. Tot de Bab al-Ijtihad dichtging. Vergeet niet dat de Mongolen intussen ff langskwamen. Het een heeft wellicht met het ander te maken.

Al Sawt
26-10-04, 23:07
Geplaatst door Afrux
of ene hadith sahih zoals:

Groet d ejoden en christenen niet en vervolg ze tot de dood.


Dit zijn allemaal hadiths die voiorkomen in basisschool boeken (en andere onderwijs) in de arabische landen. Ik kan me niet herineren, dat Christenen tot de dood vervolgd zijn.

Sterker nog; Christenen en Joden dienden volgens Koran als religieuze minderheden beschermt te worden.

Al Sawt
26-10-04, 23:10
Geplaatst door Goodnight
Wanneer was die Augustinus?
En ben je het met deze ziekelijke stelling eens Afrux? Afrux is ziekelijk, beste Goodnight!

Hij probeert keer op keer raciale kaart te bespelen en verdeeldheid binnen de Marokkaanse gemeenschap te veroorzaken.

Marsipulami
26-10-04, 23:15
Algiers rehabiliteert kerkvader Augustinus
Poging om eeuwenoude culturele kloven te overbruggen

Onder druk van een regelrechte rebellie in de door Berbers bewoonde landstreek Kabylië, kondigden Algerijnse leiders de voorbije dagen een actieplan tegen de armoe en tegen het machtsmisbruik door gendarmes aan. Bij aanhoudende rellen die volgden op de dood van een tiener in een gendarmeriekazerne op 18 april, vielen officieel 52, volgens onafhankelijke bronnen zelfs al een tachtigtal slachtoffers. Nochtans was Algiers kort daarvoor begonnen met een poging om de Berbers en hun tradities een nieuwe plaats te geven te geven in het land. Onder meer via ... een internationaal colloquium over de kerkvader Augustinus.

De organisatie van het internationale colloquium over de beroemde theoloog, schrijver, mysticus, redenaar, man van de actie, die geboren werd in 354 in Thagaste (het huidige Souk-Ahran) en stierf in 430 in Hippo (Annaba), zou wel eens van kapitaal belang kunnen zijn voor de hedendaagse geschiedenis van het oude Numidië. Voor het eerst sinds de onafhankelijkheid in 1962 leek het officiële Algerije zonder terughoudendheid zijn preïslamitische verleden te aanvaarden.

Tot dan had Algerije nooit de sterke momenten van dat christelijke verleden in zijn officiële historiografie verwerkt. De verwijzing naar die periode behoort vanaf nu tot de referentiepunten van de identiteit en de cultuur van het land, via de rehabilitatie van een van de historische figuren die Algerije uit zijn collectieve geheugen geschrapt had: Augustinus van Thagaste. De politieke beslissing die dit congres mogelijk maakte, gaf de Algerijnen de kans om via de televisie met zijn naam vertrouwd te raken. Duizenden mensen leerden dat die heilige geen gewone roumi (christen) was, maar een beroemd ,,Algerijns'' personage dat in de hele wereld bekendheid geniet.

In een toespraak tot het congres zette president Abdelaziz Bouteflika zelf de toon: hij beschuldigde zij die de Koran ,,verslinden'' aan de basis te liggen van de extremistische bewegingen en situeerde het onderwerp Augustinus in de ,,brandende actualiteit''. Bouteflika onderstreepte dat de kerkvader ,,tot de stamboom van de Algerijnen van nu'' behoort. Hij wees langs Augustinus op de ,,bijdrage van onze voorvaderen tot de vorming van het westerse denken''.

Meer dan driehonderd congresdeelnemers bogen zich over allerlei aspecten van Augustinus en zijn tijd: over de donatisten bijvoorbeeld, een christelijke stroming in het Noord-Afrika van die dagen die kritiek had op de invloed van de staat op de Kerk en waartegen Augustinus zich verzette. Het congres zette zich af tegen het theocratische bestuur over de samenleving -- zoals ook Augustinus deed in zijn actie tegen de donatisten, heette het. Veel aandacht ging uit naar de waarschuwing van Augustinus dat de Kerk zich de staat niet moet toeëigenen. Ook al een rechtstreekse verwijzing naar het islamitische fundamentalisme dat erop uit is een gelijkaardige utopie te verwezenlijken.

In een land van slachtpartijen en schijnblokkades zijn dergelijke historisch-religieuze vergelijkingen uiteraard niet toevallig gekozen. De donatisten van weleer stonden voor de islamitisch-fundamentalistische terroristen van de Gia en de GPSC van vandaag. Tegen de islamistische opvattingen werd steevast de zienswijze van Augustinus geplaatst dat de organisatie van de menselijke samenleving verschilt van het spirituele aspect. ,,God heeft de theocratische idee niet gecreëerd'', luidde de boodschap.

Dat soort stellingen vormde voor een aantal Arabischtalige media alhier een aanleiding om uit te halen naar het ideeëngoed van Augustinus, die ze tegen de bedoelingen van het colloquium in, voorstelden als een ,,Romein''. Waarmee ze meteen ook ingingen tegen de in Kabylië populaire stelling in dat hij van Berber-afkomst zou zijn geweest en zichzelf als een ,,Afrikaan'' zou hebben beschouwd.

Bijzonder positief werd het colloquium alvast ervaren door de talrijke christelijke gelovigen die dit land nog telt. Zij hopen dat ze hun geloof zichtbaarder zullen kunnen beleven. Zoals een krant het schreef: Bouteflika heeft de christelijke gemeenschap van Algerije ,,nieuw leven ingeblazen''. Mgr. Henri Tessier, aartsbisschop van Algiers, kon in het Berbers over Augustinus uitroepen: Amghar Nagh, ,,onze patriarch''. Op het congres werd overigens nog een ander taboe gebroken: het feit dat vele leden van de christelijke gemeenschap de voorbije jaren het slachtoffer van de fundamentalistische terreur zijn geworden.

Het belang van zo'n colloquium en de weerstanden die het ook duidelijk opriep, zijn makkelijk te begrijpen. Algerije moet niet alleen zijn verlangen, maar ook zijn vermogen tonen om zich echt te open te stellen -- zowel binnenlands als naar de buitenwereld toe. Het regime moet bewijzen dat het kan inspelen op het verlangen naar rechtvaardigheid voor een groter deel van zijn bewoners. Een moeilijke opdracht in een land dat nu al sinds 1992 met een verscheurende crisis kampt.

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=206&sid=7&andra=artikel

Zwarte Schaap
26-10-04, 23:20
Het gebied tussen Tanger en de Rif was zelfs dacht ik, ik weet niet hoe je dat noemt, een soort bisdom. Daarvoor heb je ook Imazighen gehad die tot het joodse geloof zijn overgegaan.

Dat hele gedoe over augustinus is dus van geen belang. Augustinus leefde voor de komst van de Islam.

Je hebt zelfs Faraos gehad die Imazghen waren, Romeinse keizers die berber waren...etc..

Al Sawt
26-10-04, 23:23
Geplaatst door Afrux
jouw arabisch ideologie verblindt je, ik heb augustijn niet erbij gehaald maar was een reactie op iemand die hem wel erbij haalde. En ik vind dat hij het niet voor niets heeft gedaan, maar hij ondersteunde daarmee zijn reactie.
Of wil je proberen te verkondigen dat hij een arabier is, zoals het geval is in de arabische nationalistische schoolboeken, met Ibn klhaldoun, Ibn Battuta, Tarik, tarif en zelfs abd elkrim... en vele anderen.

Straks ga je ook beweren dat je een arabier bent, vertel het niet aan de echte arabieren die zouden je dan uitlachen. Afrux,


Kan je me nou eindelijk eens uitleggen, wat je onder Arabische ideologie verstaat?

In de middeleeuwen was de hele huidige Arabische wereld gewoon 'Arabisch'.

Arabische taal domineerde wetenschap wereldwijd. Alle Arabische geleerden uit die tijd worden daarom als Arabieren bestempelt.

Waarom?

Omdat ze tot de Arabische invloedsfeer behoren en ondanks hun etnische afkomst, gingen ze als Arabische wetenschappers geschiedenisboeken in.

Ibn Sina (Avecina) was een Oezbeek, maar ging als een Arabische wetenschapper de geschiedenis in.

Net als duizenden Duitse en Nederlandse wetenschappers en kunstenaars die Latijns gebruiken, om hun wetenschap of beroep uit te oefenen.

Dus het heeft geen moer te maken met schoolboeken die door 'arabische nationalisme' indocteneerd worden.

Al Sawt
26-10-04, 23:24
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het gebied tussen Tanger en de Rif was zelfs dacht ik, ik weet niet hoe je dat noemt, een soort bisdom. Daarvoor heb je ook Imazighen gehad die tot het joodse geloof zijn overgegaan.

Dat hele gedoe over augustinus is dus van geen belang. Augustinus leefde voor de komst van de Islam.

Je hebt zelfs Faraos gehad die Imazghen waren, Romeinse keizers die berber waren...etc.. en die Grieks, Syrisch en Iberisch waren.

Marsipulami
26-10-04, 23:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Je hebt zelfs Faraos gehad die Imazghen waren, Romeinse keizers die berber waren...etc..

En ook nog een paar Rooms Katholieke pausen:



Naffer-pausen

Wist je dat het een naffer was die het latijn tot officiele taal en Rome tot hoofdstad van de katholieke kerk maakte. En dat de katholieke kerk haar paasdatum aan dezelfde man uit Essaouira te danken heeft? Of dat onder een naffer-paus een einde kwam aan de vervolging van de christenen.
De katholieke kerk heeft drie pausen uit Noord Afrika gehad. Niet veel? Wel als je beseft dat Nederland er één leverde en dat er nog nooit een paus uit België is gekomen. Helaas zijn er geen afbeeldingen van de drie naffer-pausen bewaard gebleven. Over de eerste 11 pausen heeft geen enkel geschreven fragment de tand des tijds doorstaan. Uitzondering is de eerste naffer-paus. Vanaf het jaar 180 wordt er voor het eerst iets over de bisschop van Rome aan papier toevertrouwd. Negen jaar nadat Eusebius aan zijn Historia Ecclasiastica (De Geschiedenis van de Kerk) is begonnen wordt een uit het Marokkaanse Essaouira afkomstige naffer uitgeroepen tot ´plaatsvervanger van god op aarde´, ofwel de paus. Na hem zouden nog twee Noord Afrikaanse pausen op de Stoel van Petrus´ zetelen. Alle drie de Noord Afrikaanse pauzen zijn erkende naffer-heiligen van de rooms katholieke kerk.

Nafferpaus Victor
Het christendom staat nog in haar kinderschoenen als paus Victor (189-203 nChr.) tot bisschop van Rome wordt uitgeroepen. In die tijd staat er nog geen christelijke kerk in Rome. Het eerste christelijk cultcentrum in deze stad zal zo´n 20 jaar later in gebruik worden genomen. De christenen komen in die tijd nog in ondergrondse graftunnels bijeen om in het geheim hun rituelen uit te oefenen. De uit Essaouira afkomstige paus is de eerste waarover tijdgenoten melding maken. Historisch gezien bestaan er slechts twee voorgangers van de uit Marokko afkomstige ´Heilige Vader´ te traceren: Serieuze geleerden zijn het er niet over eens of Anicetus (155-166) in het jaar 155 of diens voorganger Pius I (140-155) de eerste historische bisschop van Rome moet zijn geweest. Volgens het Liber Pontificalis, dat eerst in de 6de eeuw werd samengesteld, is de allereerste paus de uit Palestina afkomstige Petrus, één van de eerste Christenen die Jezus volgden.Het historische bestaan van de voorgangers van de uit de oude Tamazight-hoofdstad Mogador (Essaouira) afkomstige paus is niet onomstreden. In tegenstelling tot het bestaan van de eerste nafferpaus. Over hem zijn er verschillende berichten van tijdgenoten. Zoals een commentaar van Hippolitus: ´Marcia, een concubine van Commodus, zij was een god-liefhebbende vrouw en vol velangen om goede daden te verrichten en inviteerde de zalige Victor´. Nafferpaus Victor werd dus uitgenodigd door Marcia, de maitresse van keizer Commodus. Volgens Hippolitus ´was Marcia groot gebracht door een eunuch, Hyacintus genaamd, die een priester was en een hoge positie aan het hof had´. De nafferpaus gaf Marcia een lijst van gevangen genomen christenen, die in de mijnen van Sardinië te werk waren gesteld. Dankzij Marcia´s invloed op de keizer zouden ze in vrijheid worden gesteld.

Hij was dan wel in Marokko geboren, eenmaal bisschop van Rome vond Victor dat juist de bisschop van deze stad (hij dus) toch de belangrijkste man op aarde hoorde te zijn. Hij was de eerste paus die het oppergezag en voorrang van de Romeinse kerk boven alle andere kerken propagandeerde. Het was deze naffer die het latijn tot de officiele taal van de Rooms Katholieke kerk maakte.
Deze (volgens de officiele Vatikaanse versie) 14de paus van de katholieke kerk had in het jaar 196 bepaald dat het paasfeest op de zondag volgende na de 14de dag van de maan in maart gevierd diende te worden. Hij eiste dat de gehele christenheid zich aan deze datum zou houden. In Istanbul (Constantinopel), Jerusalem, Alexandrië en Antakya (Antochië) vierde men dit echter op de 14de nisan volgens de oude traditie. Bisschoppen die weigerde het feest op de door hem bepaalde datum te vieren, werden geexommuniceerd. Hij dreigde de complete christelijke kerk buiten Rome uit de gemeenschap te gooien als ze doorbleven gaan pasen op de 14de nisan te vieren. Ook vervloekte en excommuniceerde hij keizer Theodorus van Byzantium. Deze weigerde in de goddelijkheid te geloven van Jezus, de zoon van de Maria. Tijdens het pontifikaat van deze Afrikaanse paus regeerde de Romeinse keizers Commdus (180-192), Pertinax (193), Didius Julianus (193) en Septimius Serverus (193-211). Nafferpaus Victor zou in het jaar 199 onder keizer Serverus vermoord.
Zie ook a shorter history of early popes

Nafferpaus Miltiades
Paus Miltiades (311-314) was een als ´zwarte paus´ omschreven kind van Noord Afrikaanse ouders. De katholieken vieren de feestdag van deze derde-generatiepaus op 10 december. Miltiades was een eenvoudig priester toen hij 311 tot paus werd gekozen. Sint Augustine prees Miltiades als een man van eenvoud en vrede. Onder hem heeft de belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van het christendom plaats: de erkenning van deze godsdienst door het wettig gezag. Daarvoor was de uitoefening van het christendom door de Romeinen verboden. Onder deze naffer-paus begint een nieuw tijdvak voor het christendom.
Keizer Constantijn zit behoorlijk in zijn maag met de wet op het christendom. Zijn moeder Helena was een fanatiek aanhangster van dit nieuwe geloof. Volgens de Romeinse wet diende christenen uitgeroeid te worden. Maar Constantijn voelde er weinig voor zijn eigen moeder te kruisigen. Nadat hij zijn macht als keizer had gevestig door tegenstander Maxentius bij de brug van Milvi te verslaan, tekent hij in februari 313 de zgn. tolerantiescriptie. Hierin wordt bepaald dat het Romeins gezag de verering van alle goden en uitoefening van verschillende godsdiensten tolereert. Constantijn hoeft zijn moeder niet te kruisigen. Onder naffer-paus Miltiades komt er een einde aan de christenvervolging. Als hij in januari van het jaar 314 te Rome sterft, zal het niet lang duren of de christenen gaan zelf iedereen die een ander geloof heeft afslachten. Tijdens een ontmoeting met keizer Constantijn, schenkt deze hem een gebied in Rome, het Lateraan. In 313 roept deze nafferpaus een vergadering bij elkaar om Donatus te veroordelen. Miltiades sterft het daaropvolgende jaar, hetzelfde jaar waarin de keizer een vergadering in Arles om de zaak Donatus opnieuw te bekijken. Tijdens het pontifikaat van Miltiades (311-314) regeerde de Romeinse keizer Maxentius (306-312) en Constantijn (311-324).

Nafferpaus Gelasius
De laatste nafferpaus is sint Gelasius (492-496). Hij werd zelf in Rome geboren als zoon van de Noord Afrikaan Valerius. Als priester werd hij tot paus gekozen op 1 maart 492. Zijn feestdag is op 21 november. Vlak voor zijn pontifikaat was er een einde gekomen aan het klassieke Romeinse Keizerrijk. Gelasius is bekend vanwege de liturgische inleidingen en redenvoeringen die hij schreef voor religieuze plechtigheden. Delen daarvan werden opgenomen in de zgn. Leonine Sacramentarium. Net als de twee andere naffer-pausen hebben onder zijn pontifikaat grote gebeurtenissen voor de ontwikkeling van het christendom en de katholieke kerk in het bijzonder plaats. De geleerden zijn het tot op heden echter oneens of het deze paus zou zijn geweest die het beroemde boekendecreet van Gelasius zou hebben uitgevaardigd. Hierdoor werd o.a. de uiteindelijke vorm van het heilige boek van de christenen, het zgn. Nieuwe Testament, vastgesteld. Zijn theorie over de realatie tussen kerk en staat beschreven in een brief aan de Byzantijnse keizer Anastasius. Resoluut wees hij alle aanspraken op gelijkwaardigheid van Constantinopel met Rome van de hand. Het argument dat de kerkelijke rang van een stad zich naar haar staatkundige betekenis moest richten noemde hij ronduit bespottelijk. Rome über alles. Hij was in een theologisch gevecht gewikkeld met Euphemius, de Patriarch van Constantinopel (Istanbul) over de Acaciaanse christenen. Hij verplichte, om het verschil met de Manichaeaanse christenen te benadrukken, het gebruik van zowel brood als wijn bij de ontvangst van de eucharestie (het katholieke avondmaal). Ook protesteerde paus Gelasius heftig tegen de samenwerking tussen Constantinopel met Alexandrië in Egypte en Antiochië (Antakya in Turkije). Gelasius was een actief bestrijder van alle vormen van niet-katholieke godsdienst in Rome. Fel haalde hij uit naar christenen die het oud Romeinse feest van Lupercalia op 15 februari bleven vieren. Onder hem komt er een einde aan de strijd tussen Odovakar en de Oostgotenkoning Theodorik. De laatste nafferpaus stierf te Rome op 21 november 496.

Sint Ahmed van Marokko
Dat waren dan drie nafferpausen. De katholieke kerk kent echter ook andere Noord Afrikaanse heiligen. Zoals Sint Moulai Ahmed (gestorven in 1729). Deze Marokkaanse prins heeft een eigen monument in Rome. Niet op een plein, maar in de kerk van Sant´Andrea delle Fratte, aan de achtergevel van het Paleis der Propaganda Fide. Het beeld van Moulai Ahmed van Marokko bevind zich, enigzing verdekt opgesteld in de doorgang tussen de 4de kapel aan de rechterkant en het transept. De meeste belangstelling in deze kerk gaat uit naar tegenover de Marokkaanse prins bevindende plek waar in 1842 de Heilige Maagd Maria zou zijn verschenen aan Alfons Ratisbonne. Moulai Ahmed, telg uit het roemrijke Alaoui-geslacht van de huidige Marokkaanse heersers, ging tot het katholicisme over. Over deze Marokkaanse prins, wiens verschijning honderden nonnen en diverse kardinalen het hoofd op hol bracht wil MokumTV een documentaire maken.

Mohamed el-Fers

© NafferTime Now/MokumTV

mark61
26-10-04, 23:29
Geplaatst door Al Sawt
en die Grieks, Syrisch en Iberisch waren.

...Salah ed-Din de Koerd...

Het nationalisme dateert van de 18e eeuw en komt uit Frankrijk. De eerste Arabische nationalisten van de 19e eeuw. Ze in de pakweg 8e eeuw in Marokko laten opduiken is een anachronisme. In die tijd waren taal en etnos in het geheel niet van belang.

Zwarte Schaap
26-10-04, 23:33
Geplaatst door Al Sawt
Afrux,


Kan je me nou eindelijk eens uitleggen, wat je onder Arabische ideologie verstaat?

In de middeleeuwen was de hele huidige Arabische wereld gewoon 'Arabisch'.

Arabische taal domineerde wetenschap wereldwijd. Alle Arabische geleerden uit die tijd worden daarom als Arabieren bestempelt.

Waarom?

Omdat ze tot de Arabische invloedsfeer behoren en ondanks hun etnische afkomst, gingen ze als Arabische wetenschappers geschiedenisboeken in.

Ibn Sina (Avecina) was een Oezbeek, maar ging als een Arabische wetenschapper de geschiedenis in.

Net als duizenden Duitse en Nederlandse wetenschappers en kunstenaars die Latijns gebruiken, om hun wetenschap of beroep uit te oefenen.

Dus het heeft geen moer te maken met schoolboeken die door 'arabische nationalisme' indocteneerd worden.

Tarik Ibn Ziad, de veroveraar van Spanje was ook een Amazigh. Iedereen kent dit wel Gjbel Tarik, Gibraltar, de Berg van Tarik.

Ieder zich zelf respecterende wetenschapper probeert zijn wetenschappelijke stukken in het Engels uit te geven. Zonder Engels kom je tegenwoordig niet ver.

Al Sawt
27-10-04, 00:07
Aantal geschiedvervalsingen en leugens van Afrux, uithalen.

Geplaatst door Afrux

Beste Alkhattabi nog even dit;
De geschiedenis bewijst dat de ARbische veroveraars van Noord Afrika dat niet met liefde hebben gedaan. Maar er zijn historische feiten die bewijzen dat gepaard gegaan is met vrkrachtingen, vernieling en uitmoordingen. Fout, Afrux.

Arabische legers die Marokko veroverden, bestonden voornamelijk uit volkeren die door de eerste Arabische invasie van N-Afrika overwonnen waren en tot de Islam bekeerd zijn.

Om het eventjes grof te zeggen: Arabische leger die Marokko binnenviel, bestond voornamelijk uit Libische berbers.

Alleen de bevelhebbers als Okba ibn Nafi en Moussa ibn Nossair, waren Arabieren

Trouwens,

Kan je ons die historische feiten, oplepelen? Want als ik jouw woorden moet geloven, dan moeten de verkrachtingen en moorden heel systematisch voorgekomen zij en dat betwijfel ik.


Geplaatst door Afrux

Haal dat sprrokje uit je hoofd dat Islam met liefde is verspreid. Er hebben 50o jaar bloedige oorlogen plaatsgevonden, voordat islam voet kreeg in Noord Afrika. Velen denken dat Imazighen al in 500 zich bekeerd hadden, maar het waren een handjevol mensne. De absolute meerderheid van Imazighen bekeerde zich tot de islam rond het jaar 1200. Ook na de islamesering van Imazighen zijn er zat oorlogen geweest tussen de moslims..Wederom een historische dwaling/leugen.

Als we de relaas van Afrux moeten geloven, dan gaan we automatisch vanuit dat Marokko tot 1200 jaar door Arabieren bestuurd werdt.

Wie zoals Afrux niet beter weet, zal het inderdaad denken.

Maar de waarheid is heel wat anders.'

In 788 komt Idriss(een Arabier) aan de macht als eerste sultan van Marokko.
Zijn machtsgreep luidde het einde van de Arabische dominatie in Marokko. Want Idriss steunt geheel op de gratie en macht van aantal berberstammen. Hij trouwde met een Amazighvrouw en zijn nazaten/opvolgers waren 'volbloed' berbers.

Dus in 788 en geen 1200 werdt de Arabische dominatie in Marokko tot einde gebracht. Wat er daarna voorviel, was te danken aan de geArabiseerde berberdynastieeen van Marokko.


Geplaatst door Afrux

Oorlog tussen de mioslim (zoals vandaag het geval is) was er al na d edood van Mohammed. Alle zijn volgelingen zijn vermoord door de msolims zelf. Zo is het shiesme ontstaan die vandaag de dag de sunna als vijand nummer 1 zien en vice versa.Ik geloof geen nars van de zogenaamde vijandschap tussen Soenieten en Shia`s.


Geplaatst door Afrux

We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen en de feiten waarderen Spreek voor jezelf!

Geplaatst door Afrux

Lees Mukaddimat Ibn Khaldun:

daarin zegt hij ook het volgende:
De ARbieren zijn een volk van vernietiging en niet van beschaving. Als ze ergens komen dan betekent het het einde van de beschaving. Zij verwoesten huizen om hun teneten met die stenen te kunnen staand houden. Afruxs.
Blijf je deze leugen nog steeds herhalen? Hoe vaak heb ik het weerlegd?

Of wil je het niet laten om te gebruiken, aangezien we praten over je stokpaardje?

Maar ik zal het wederom opnieuw weerleggen.

Ibn Khaldoun had het niet over de Arabieren in het algemeen, maar over de Arabische stammen zoals Banu Hilal en Banu Maryam die Marokko binnenvielen.

Hij beschreef die stammen als een plaag sprinkhanen die alles vernietigen wat ze tegenkwamen.

Ibn Khaldoen heeft nooit te nimmer, Arabieren beledigd of gedenegreerd. Want hij maakte deel uit van de Arabische cultuur. Ibn Khaldoen zat meer in Cairo dan dat ie in Fes zat.



Geplaatst door Afrux


En zaken die 100 keer erger zijn. In vergelijking met Pim Fotuyn is deze laatste niets.Ibn Khaldoun is d egrondlegger van sociologie en een van de belangrijkste historici. De laatste 20 jaar van zijn leven heeft hij overgines besteed aan de geschiedenis van e Berbers. Wederom een leugen.

Ibn Khaldoen was een briljante wetenschapper die met goeie analyses. Door hem met Fortuyn te vergelijken, maak je weer de zoveelste historische blunder.

Want hoe kan je twee personen met een tijdperk van klein 1000 jaar met elkaar vergelijken?

Zullen de normen, waarden en de daarop gebaseerde ethiek niet totaal anders zijn? Zal de denkwijze/ethiek van een politicus uit 21ste eeuw niet anders of moeten zijn dan die van een middeleeuwse geleerde?

Geplaatst door Afrux

De ARbieren beschouwen hem als de grootste Arabische geleerde alle tijden. Omdat ie een Arabier was, die afkomstig was uit een etnische groep.



Afrux,

Jouw geschiedenis belevenis, doet me denken aan die van Israeliers. Die iets claimen op totaal verzonnen of verdraaide 'feiten'. Het pijnlijke van alles is het feit dat je geen Israelier bent, maar een Marokkaan.

Een Marokkaan die zijn eigen soortgenoten haat. Je bent een parasiet binnen de Marokkaanse gemeenschap. Hopelijk zal je nooit vermenigvuldigen.

Al Sawt
27-10-04, 00:08
Geplaatst door mark61
...Salah ed-Din de Koerd...

Het nationalisme dateert van de 18e eeuw en komt uit Frankrijk. De eerste Arabische nationalisten van de 19e eeuw. Ze in de pakweg 8e eeuw in Marokko laten opduiken is een anachronisme. In die tijd waren taal en etnos in het geheel niet van belang. Ik doelde op Romeinse keizers.

Al Sawt
27-10-04, 00:11
Geplaatst door Zwarte Schaap


Ieder zich zelf respecterende wetenschapper probeert zijn wetenschappelijke stukken in het Engels uit te geven. Zonder Engels kom je tegenwoordig niet ver. Engels is niet adominant en geen prè.

Arabisch en Latijns waren in hun invloedsgebieden, dominant.

mark61
27-10-04, 00:11
Geplaatst door Al Sawt
Ik doelde op Romeinse keizers.

Da weet ik. Ik bedoelde, in het kader van 'verrassende' etnische afkomsten in het algemeen.

Al Sawt
27-10-04, 00:13
Geplaatst door mark61
Da weet ik. Ik bedoelde, in het kader van 'verrassende' etnische afkomsten in het algemeen. Klopt.

Al Sawt
27-10-04, 00:37
Geplaatst door deleted user
Die is er wel degelijk. Lees voor de gein de volgende biografie, van een zeer respectabele man (Yemeniet), maar eens:

http://www.al-ibaanah.com/bios.php?BioID=17

Voor de rest, let niet teveel op Afrux, hij zit ons gewoon te stangen. Volgens mij bedoelt ie het verder wel goed. :) Uiteraard zijn er vijandigheiden tussen Shia`s en Soenieten. Maar dat is heden eerder politiek getint dan religieus.

Ik ben van mening, dat ik zero tolerance moet voeren tegen Afrux.

Wie lang etnische scheidslijnen zijn politiek propageert, moet aan gepakt worden.

Pytaghoras
27-10-04, 01:00
Geplaatst door Al Sawt
Uiteraard zijn er vijandigheiden tussen Shia`s en Soenieten. Maar dat is heden eerder politiek getint dan religieus.

Ik ben van mening, dat ik zero tolerance moet voeren tegen Afrux.

Wie lang etnische scheidslijnen zijn politiek propageert, moet aan gepakt worden.

Beste Al Sawt. Een beetje zelf kritiek moet wel kunnen. Je formuleert alles heel gemakkelijk, alsof de misdaden die door de arabieren zijn gepleegd verleden tijd is. Je moet eens weten dat er nog steeds misdaden worden gepleegd in de naam van de "heilige" arabische nationalisme. In elke zogenaamde arabisch land worden de etnische groepen onderdrukt. In Darfur zijn er pas geleden duizenden mensen vermoord door arabische nationalisten omdat ze geen arabieren zijn.

Probeer eens de misdaden te vergelijken die arabische nationalisten hebben gepleegd met die van de zionisten. De misdaden die gepleegd zijn door arabische nationalisten zijn erger dan die van zionisten.

Waarom voelt een arabier zich meteen aangevallen zodra iemand met feiten komt? Soms heb ik het gevoel dat nationalisme bij de arabieren heiliger is dan de Islam.

Pytaghoras
27-10-04, 01:07
Geplaatst door Al Sawt

Arabische legers die Marokko veroverden, bestonden voornamelijk uit volkeren die door de eerste Arabische invasie van N-Afrika overwonnen waren en tot de Islam bekeerd zijn.

Om het eventjes grof te zeggen: Arabische leger die Marokko binnenviel, bestond voornamelijk uit Libische berbers.

Alleen de bevelhebbers als Okba ibn Nafi en Moussa ibn Nossair, waren Arabieren


De legers die Sabra en Satella binnen vielen, bestonden voornamelijk uit volkeren die door de eerste zionistische invasie van Lebanon overwonnen waren.

Om het eventjes grof te zeggen: De zionistiche leger die Sabra en Satella binnenviel, bestond voornamelijk uit arabische christenen.

Alleen de bevelhebbers zoals Sharon en anderen, waren Israeliers.



Zie je het verschil? Ik niet.

taouanza
27-10-04, 11:35
Geplaatst door Afrux
dus die boeken moeten verboden worden omdat ze anti islamitisch zijn.


Maar wie zegt dat deze hadiths (omdat ze slecht zijn) niet kloppen. Ik erger me aan het feit dat we altijd ernaar neigen om dit soort hadiths als niet waar te bestempelen omdat ze niet aan ons verwachting voldoen. Waarom kloppen de andere goede hadiths wel.

Wie ben jij om een hadith sahih zoals:
vrouwen zijn minder slim en minder gelovig of vrouwen ana de macht betekent achterlijkheid,

te verklaren tot niet bestaande hadiths terwijl de geleerden ze het predikaat Sahih hebebn gegeven, wat wil zeggen dat er geen twijfel is over het autenticiteit.

De SChrijver van het artikel spreekt ook over: gemaakte hadiths.

Omdat ik de koran gebruik als maatstaaf en niet de geleerden.De geleerden zijn ook maar mensen.
Vraag me af hoeveel berberen die profeet vzh kent.

taouanza
27-10-04, 11:39
Geplaatst door Afrux
of ene hadith sahih zoals:

Groet d ejoden en christenen niet en vervolg ze tot de dood.


Dit zijn allemaal hadiths die voiorkomen in basisschool boeken (en andere onderwijs) in de arabische landen.

Op aljazeera stemde meer dan 70% tegen het verwijderen van deze hadiths uit schoolboeken.


we moeten realistisch blijven en niet steeds als wat slecht is bestempelen als niet islamitische, terwijl de teksten juist in de islam voorkomen.

daarom ijvert Tarik Ramadan voor het durven kritiek uitoefnen op deze teksten en niet steeds ze afstempelen als cultuur en traditie, want zij zijn gebaseerd op islamitische leer.

Je spreekt jezelf tegen.:moe:
Ga maar lezen wat je schrijft.

taouanza
27-10-04, 11:43
Geplaatst door Afrux
Beste Alkhattabi nog even dit;
De geschiedenis bewijst dat de ARbische veroveraars van Noord Afrika dat niet met liefde hebben gedaan. Maar er zijn historische feiten die bewijzen dat gepaard gegaan is met vrkrachtingen, vernieling en uitmoordingen.

Haal dat sprrokje uit je hoofd dat Islam met liefde is verspreid. Er hebben 50o jaar bloedige oorlogen plaatsgevonden, voordat islam voet kreeg in Noord Afrika. Velen denken dat Imazighen al in 500 zich bekeerd hadden, maar het waren een handjevol mensne. De absolute meerderheid van Imazighen bekeerde zich tot de islam rond het jaar 1200. Ook na de islamesering van Imazighen zijn er zat oorlogen geweest tussen de moslims.

Oorlog tussen de mioslim (zoals vandaag het geval is) was er al na d edood van Mohammed. Alle zijn volgelingen zijn vermoord door de msolims zelf. Zo is het shiesme ontstaan die vandaag de dag de sunna als vijand nummer 1 zien en vice versa.


We moeten de realiteit niet uit het oog verliezen en de feiten waarderen

Lees Mukaddimat Ibn Khaldun:

daarin zegt hij ook het volgende:
De ARbieren zijn een volk van vernietiging en niet van beschaving. Als ze ergens komen dan betekent het het einde van de beschaving. Zij verwoesten huizen om hun teneten met die stenen te kunnen staand houden.
En zaken die 100 keer erger zijn. In vergelijking met Pim Fotuyn is deze laatste niets.Ibn Khaldoun is d egrondlegger van sociologie en een van de belangrijkste historici. De laatste 20 jaar van zijn leven heeft hij overgines besteed aan de geschiedenis van e Berbers.

De ARbieren beschouwen hem als de grootste Arabische geleerde alle tijden.

Je bent werkelijk een kampioen in jezelf tegenspreken.
En aangezien je alleen jouw mening waardeert wat doe je dan nog hier.
Ik zou zeggen maak je eigen forum dan kan je met al je persoonlijkheden bekvechten tot je erbij neervalt.

Afrux
27-10-04, 12:06
Geplaatst door Al Sawt
Uiteraard zijn er vijandigheiden tussen Shia`s en Soenieten. Maar dat is heden eerder politiek getint dan religieus.

Ik ben van mening, dat ik zero tolerance moet voeren tegen Afrux.

Wie lang etnische scheidslijnen zijn politiek propageert, moet aan gepakt worden.

je kunt natuurlijk in een droom leven en doen net alsof niet niets aan de hand. En de illusie van eenheid en umma en dat soort bulshitt verkondigen. Maar de werkelijkheid is anders en de realiteit is alles behalve rooskleurig.

Of zoals abd alhamid kichk dat zegt: doe die blonddoek om je ogen weg zodat je de zon als zon ziet en niet als maan.

De historische feiten waar ik over heb. Zijn allemaal terug te lezen in de boeken van o.a. IBN Khaldun. Hij spreekt over de eerste invasie en de tweede van de ARabieren en hun misdaden tegen de menshied. Ja de verkrachtingen waren systematisch. De Arabieren staan namelijk bekend dat ze het eerste wat ze deden als ze een land veroverden de vrouwen en meisjes te verkrachtigen.

Jouw reacties doen me denken aan het verbod op het boek van Mohammed Choukri, waarin hij openlijk spreekt over alcohol, criminilatiet, prostitutie, homoseksualiteit in de marokkaanse samenleving. Dit boek was in de zogenaamde achterlijke arabische landnbe verboden. Hij is daarom eerst in engels uitgegeven en daarna naar een tientaltalen. DE islamieten en arabiesten wilden een andere beeld, want dit was niet de ideale maatschappij die ze de mensne deden geloven dat het moest zijn..

Zo is het bij jou, ieder kritische noot dat de tegenstellingen binnen een achterlijke natie (dit wordt gesteund door feiten), racisme, ionderdrukking, wordt door jou sort als racisme, en verdeelheid zaaien bestempeld. Hoe kan je verdeeldheid zaaien als er nooit een eenheid is geweest. Eenheid tussen wie? Broederschap tussen wie?

Nog maals deze hadiths in deze boeken zijn racistisch en achterlijk. Of ze van de profeet zijn of niet dat is een andere verhaal. Als het een boek was dan had ik het nog als incident kunnen beschouwen. Maar het zijn 47.


Maar we weten allen hoe het zit met d eARabieren (lees arab human report 20030. Zij zijn het lachertje van de wereld geworden. Ieder dag in het nieuws en niet om op trots te zijn. Maar zij krijgen klap na klap. Waar zijn ze in verband met Irak? Waar zijn ze terwijl dagelijks Palestijnen uitgemoord worden?


Een beetje respect voor je medeprikkers![taouanza]

Al Sawt
27-10-04, 15:53
Afrux, heb ik je op je fragiele zieltje getrapt?

Wederom faal je om mijn reactie te weerleggen. Maar je komt alleen met persoonlijke aantijgingen en zwartmakerij.

Triest ventje.
Geplaatst door Afrux
je kunt natuurlijk in een droom leven en doen net alsof niet niets aan de hand. En de illusie van eenheid en umma en dat soort bulshitt verkondigen. Wat zat ik te verkondigen?????

Ik zat alleen jouw geschiedenis, vrij te waren van leugens.

Het spreekt voor zich, dat je niks in te brengen had tegen mijn (echte) versie van Marokkaanse geschiedenis.

Kortom jij bent de gene, die een en al onzin aan het verkondigen is. Onzin die gestoeld is op een Amazigh nationalisme, die niets anders dan een luchtkasteel is.

Geplaatst door Afrux

Maar de werkelijkheid is anders en de realiteit is alles behalve rooskleurig. Kan je eventjes verduidelijken, waar ik de realiteit en werkelijkheid zat te verdraaien?


Geplaatst door Afrux

De historische feiten waar ik over heb. Zijn allemaal terug te lezen in de boeken van o.a. IBN Khaldun. Hij spreekt over de eerste invasie en de tweede van de ARabieren en hun misdaden tegen de menshied. Ja de verkrachtingen waren systematisch. De Arabieren staan namelijk bekend dat ze het eerste wat ze deden als ze een land veroverden de vrouwen en meisjes te verkrachtigen. Zelfs in Nederlandstalige geschiedenisboeken, wordt de verspreiding van Islam als vredig bestempelt. Het is een gegeven dat de Islam, door geArabiseerde volkeren verspreidt is en niet door de Arabische legers die vanuit Mekka naar andere delen van MO optrokken.

In jouw ogen zijn die Arabieren echte Arabieren en is Ibn Khaldoen alles behalve een Arabier. Terwijl er geen verschil is.


Afrux,

Kom met historische bronnen die systematische wandaden van de Arabische legers bewijzen.

Jouw reacties doen me denken aan het verbod op het boek van Mohammed Choukri, [/B][/QUOTE] Straks ga je me van openbare boekverbranding beschuldigen.

En dat puur uit onvermogen. Want je kan niets anders dan valselijke beschuldingen inbrengen.

Geplaatst door Afrux

waarin hij openlijk spreekt over alcohol, criminilatiet, prostitutie, homoseksualiteit in de marokkaanse samenleving. Dit boek was in de zogenaamde achterlijke arabische landnbe verboden. Hij is daarom eerst in engels uitgegeven en daarna naar een tientaltalen.Wederom etaleer je onwetendheid.

Choukri`s boek werdt niet door toedoen van Islamisten in de ban gedaan, maar door de Marokkaanse overheid.

De Marokkaanse overheid probeert dergelijke boeken te verbieden, onder het mom van het beschermen van openbare zedenlijkheid.

Maar in feite is boek van Choukri een morele aanklacht tegenover de Marokkaanse staat, omdat lezers de indruk kunnen krijgen dat de staat faalt in het beschermen van openbare zeden en Islamitische waarden.

Dus de fundamentalisten hebben er weinig mee te maken. Ze worden alleen als zondebokken gebruikt.

Geplaatst door Afrux

DE islamieten en arabiesten wilden een andere beeld, want dit was niet de ideale maatschappij die ze de mensne deden geloven dat het moest zijn..Tuurlijk, Afrux. Arabisten en fundamentalisten wouden een staat, die niet strookt met die van Arabische potentaten/dictators.

Het feit dat ze radicaal zijn heeft niets te maken met hun ideologie, maar met de onderdrukking en uitsluiting.

Dit zijn politieke processen, die ook door Ibn Khaldoun werden opgemerkt. Alleen jammer dat Afrux die Ibn Khaldoun al te vaak gebruikt, geen lering trekt van zijn voorbeeld.

Geplaatst door Afrux

Zo is het bij jou, ieder kritische noot dat de tegenstellingen binnen een achterlijke natie (dit wordt gesteund door feiten), racisme, ionderdrukking, wordt door jou sort als racisme, en verdeelheid zaaien bestempeld.
Mijn soort, racistisch? Wiens denkwijze is gestoeld op Amazigh tegenover Arabieren?

Voorts heb ik nooit en te nimmer, wandaden van Arabische landen goedgepraat of bagataliseert.

In mijn ogen dienen we eerst de Arabische leiders uit te schakelen, voordat we de Palestijnen en de Irakezen effectief kunnen steunen.

Afrux keer op keer hanteer je niets anders dan verdachtmakingen, als wapen om jouw kruistocht te voeren. Maar je blijft keer op keer niet in staat te zijn, om ze te staven met feiten.



Geplaatst door Afrux
Hoe kan je verdeeldheid zaaien als er nooit een eenheid is geweest.Het feit dat Marokkanen elkaar niet naar het leven staren, staat voor mij symbool als eenheid.

Maar als er mensen zoals jij zijn, die die eenheid kapot willen maken. Omdat ze langs de etnische scheidslijnen van Marokko verdeeldheid propageren, dan praten we over haatzaaiers.

En jij, Afrux, je bent een haatzaaier pur sang.

Geplaatst door Afrux

Eenheid tussen wie? Broederschap tussen wie?Tussen Marokkanen onderling en tussen Moslims onderling.

Geplaatst door Afrux

Nog maals deze hadiths in deze boeken zijn racistisch en achterlijk. Of ze van de profeet zijn of niet dat is een andere verhaal. Je bent niet echt zeker van je zaak. Eerst beweer je schaamteloos dat ze van de profeet afkomstig zijn en nu kom je terug van wat je eerst zat te beweren.

Geplaatst door Afrux

Als het een boek was dan had ik het nog als incident kunnen beschouwen. Maar het zijn 47.47 verzonnen hadiths.
In de koran staat geen enkel vers, die etniciteiten, volkeren of stammen uitsluit.


Geplaatst door Afrux

Maar we weten allen hoe het zit met d eARabieren (lees arab human report 20030. Daarom koester ik ook haat en minachting jegens onze leiders.

Integenstelling tot jouw vergiftigde geest, zoek ik de aard van problemen niet in de etnische of raciale hoek.

Geplaatst door Afrux

n het lachertje van de wereld geworden. Ieder dag in het nieuws en niet om op trots te zijn. Maar zij krijgen klap na klap. Waar zijn ze in verband met Irak? Waar zijn ze terwijl dagelijks Palestijnen uitgemoord worden? Daarom ben ik ook voorstander van het Arabisme. En niet die van Nasser of van Hoessein.

Ik ben een Marokkaan, maar ik ben realist genoeg om te beseffen dat de Arabische wereld gedoemd zijn om met elkaar samen te werken. Alleen zo kunnen ze de interne en externe dreigingen en gevaren het hoofd bieden.

Alleen als we een economische, politieke en vooral militaire blok richten, kunnen we als Arabische volk met haar etniciteiten vooruit.

Ik zoek de oplossingen niet in het verscherpen van etnische problemen.

Mensen als jij dienen voor opruiing en staatsondermijnende activiteiten worden berecht.

Want mensen als jij, die houden de dictatuur instand en de onderdrukking.

mark61
27-10-04, 16:35
Geplaatst door deleted user
Stammentwisten waren kenmerkend voor de Pre-Islamitische tijd, ook wel bekend als de Tijd van Onwetendheid (al-Djaahiliyah). Deze waren wel degelijk op grond van ethnische komaf.

Stammentwisten waren er wel degelijk, en zijn er overigens nog steeds, maar niet op grond van etniciteit. Stammen beweerden bijv. niet dat zij de enige Arabieren waren en de anderen neppers, het waren gewoon groepen mensen die concurreerden om het bestaan, bijvoorbeeld over weidegronden. Hun etniciteit deed totaal niet ter zake. StamVERWANTSCHAP was belangrijk, in bloedband-zin, niet in 'Arabier-', 'Berber-' of nog wat anders-zin. Echt. De hele geschiedenis, vooral die van nomaden, laat gelegenheidscoalities zien van verschillende etniciteiten die tegen mensen vechten van hun eigen etniciteit. Gewoon, om belangen. De strubbelingen in Marokko van voor de Fransen bijvoorbeeld gingen niet tussen Arabieren en Berbers maar tussen bijvoorbeeld de koning en stamhoofden. Gewoon, om de macht, niet om etniciteit. Als dat er al was was het toeval.

Ik ben me ervan bewust dat de Islam strijd tussen gelovigen verschrikkelijk vind, en dat bovendien aan twee strijdende partijen een gemeenschappelijke vijand (de ongelovige bijvoorbeeld) geven een geweldig verbroederend effect heeft, maar het is een verkeerde voorstelling van zaken om te beweren dat de Islam een eind heeft gemaakt aan verdeeldheid. Wat jij denk ik bedoelt. Zie bijv. Algerije, waar niet Arabieren tegen Berbers vechten, maar verschillende moslims tegen elkaar.

Ik zou zeggen, haal je hoofd nu eens uit de boeken en kijk naar de realiteit.

Enfin, die stammentwisten gingen nooit over etniciteit, want dat bewustzijn was er niet. Zelfs tegenwoordig is dat nog maar bijzaak. In Nigeria vechten mensen over hetzelfde stuk land, omdat ze allebei honger hebben en dat land nodig hebben. Godsdienst en etniciteit zijn bijzaak, nuttig om het vuurtje op te stoken, maar niet de kern van de zaak. Hoewel je je in Darfur afvraagt of racisme er wat mee te maken heeft.

mark61
27-10-04, 16:42
Geplaatst door Al Sawt
Uiteraard zijn er vijandigheiden tussen Shia`s en Soenieten. Maar dat is heden eerder politiek getint dan religieus.
...

Ik heb altijd geleerd dat de scheiding Shi`a - Sunna een politieke kwestie was, geen religieuze, nl. over het recht van opvolging van de profeet. Daar zijn toch een aantal veldslagen over gevoerd? Kerbelâ en zo? Dus die vijandschap heeft toch altijd bestaan? Niet dat shi`ieten en soennieten altijd en overal met elkaar vechten natuurlijk.

Theologisch zijn ze wel uitelkaar gegroeid, maar dat is dacht ik niet de kern van het verschil. Maar ja, Bilal is altijd 100% theoretisch bezig; jij en ik kijken naar wat er echt gebeurt.

Nou ja, correct me if I'm wrong.

Afrux
27-10-04, 16:51
Geplaatst door mark61
Ik heb altijd geleerd dat de scheiding Shi`a - Sunna een politieke kwestie was, geen religieuze, nl. over het recht van opvolging van de profeet. Daar zijn toch een aantal veldslagen over gevoerd? Kerbelâ en zo? Dus die vijandschap heeft toch altijd bestaan? Niet dat shi`ieten en soennieten altijd en overal met elkaar vechten natuurlijk.

Theologisch zijn ze wel uitelkaar gegroeid, maar dat is dacht ik niet de kern van het verschil. Maar ja, Bilal is altijd 100% theoretisch bezig; jij en ik kijken naar wat er echt gebeurt.

Nou ja, correct me if I'm wrong.

Dat klopt ook wel, want de shiâ zien ali als enige opvolger van Mohammed. Echter heb ik gelezen in een boek dat er een groot machtstrijd is ontstaan na d edood van Mohammed. Omar heeft ali bedreigd met de dood om afstand te doen van de macht en zo is de volgorde van de macht bepaald. Na de dood van Mohammed zijn vier van zijn vrienden achtervolegsn aan de macht gekomen. Deze zijn overgines alle vier vermoord door andere moslims.


Het conflict is niet politiek. Maar juist religeius omdat de Shia^^a worden gezien als afvalligen door hun manier van geloven, dat door de sunna gezien wordt als niet islamitische. Bijvoorbeeld het verheiligen van ALi die een hogere positie geniet bij de shiâ dan Mohammed.

Het conflict is degelijk religieus. Zo zien de aanhangers van de achterlijke wahhabistische stroming alle andere stromingen als heidenen. Niet om politieke redenen maar om religieuze redenen en de manier waarop deze hun religie beoefnen. Het geldt ook voor Shi6a.

Het conflict is dus op religieuze basis. Zo worden de yeziditen en de alawiten die islam heel anders benaderen dan de sunnah ook als Heidenen gezien door andere stromingen.

Al Sawt
27-10-04, 17:01
Geplaatst door mark61
Ik heb altijd geleerd dat de scheiding Shi`a - Sunna een politieke kwestie was, geen religieuze, nl. over het recht van opvolging van de profeet. Daar zijn toch een aantal veldslagen over gevoerd? Kerbelâ en zo? Dus die vijandschap heeft toch altijd bestaan? Niet dat shi`ieten en soennieten altijd en overal met elkaar vechten natuurlijk.

Theologisch zijn ze wel uitelkaar gegroeid, maar dat is dacht ik niet de kern van het verschil. Maar ja, Bilal is altijd 100% theoretisch bezig; jij en ik kijken naar wat er echt gebeurt.

Nou ja, correct me if I'm wrong. Bilal is heel theocratisch georienteerd.

Mensen moeten materie vaak los zien van geloof en meer vanuit politieke en sociale hoek die materie benaderen.

mark61
27-10-04, 17:03
Geplaatst door Al Sawt
Bilal is heel theocratisch georienteerd.

Mensen moeten materie vaak los zien van geloof en meer vanuit politieke en sociale hoek die materie benaderen.

Just!

Al Sawt
27-10-04, 17:27
Geplaatst door deleted user
Dat is een uitspraak die aanslagplegers en al-Qaida aanhangers ook aanvoeren voor hun rechtvaardiging van aanslagen in landen als SA en de VS. :)

Jij redeneert vanuit het Westen naar het Oosten toe. Ik redeneer vanuit het Oosten naar het Westen toe. Ik denk dat het een grote verrijking zou zijn als jij dat laatste ook eens probeert te doen. Aangezien je, zoals ik al eerder heb laten door schemeren, wel aardig wat lijkt te weten op politiek en sociologisch vlak.

Bovendien vind ik het sociale en politieke in de Qor-aan en Soennah voldoende. Het aangaan van de realiteit op basis van deze bronnen wil niet zeggen dat je de realiteit niet op de juiste manier benadert. Dat geloof ik niet.

Het socialisme is maar een theorie. Eentje wat voor sommigen zelfs een overtuiging kan zijn en reden kan zijn om zich bijvoorbeeld te ontdoen van welke godsdienst dan ook, en zo te verworden tot een humanist of communist.

http://www.salafitalk.net/st/uploads/qutbitude.gif Ik redeneer niet van het Westen naar het Oosten toe en niet van Oosten naar het westen.

Ik redeneer vanuit mijn denk vermogen en heb verder geen enkel geografische motivering voor nodig.

We kunnen de Koran en Soenah inderdaad gebruiken. Maar als Moslims hebben we aan die hand van de koran en Soenah, vrijheid van interpertatie.

Met sociale processen doel ik niet op socialisme, maar op maatschappelijke processen.

mark61
27-10-04, 17:42
Geplaatst door deleted user
Dat is een uitspraak die aanslagplegers en al-Qaida aanhangers ook aanvoeren voor hun rechtvaardiging van aanslagen in landen als SA en de VS. :)


Dat ben ik niet met je eens. De heren beroepen zich op hun geloof, op de koran en op de profeet. Westerse analyses wijzen op politieke en sociale oorzaken. Jij bent volledig in lijn met SA inderdaad, waarin ze ook de link godsdienst <-> terreur ontkennen, terwijl die er wel degelijk is. Alleen al met de mond beleden.

Waar dat terrorisme dan vandaan komt, hebben ze in SA nog niet verklaard geloof ik.

Wat is het verschil tussen 'Khurooj' en 'Takfeer'? Khurooj betekent toch iets van eruit stappen, uitgaan? En takfeer toch 'ongelovige worden'?

Wat is haakimiyah? Toch iets van 'soevereiniteit' of 'heerschappij'? Wat betekent dat in dit verband?

De Mutazila is wel een ietwat oude innovatie, niet? :hihi: Lijkt me sterk dat nasseristen mutazilieten worden.

mark61
27-10-04, 17:50
Geplaatst door deleted user
Okej laat ik het dan anders stellen. Een simpel doch uiterst actueel onderwerp. Het Palestina-Israel conflict. ...Ik denk dat jij het daar niet mee eens ben. Maar misschien heb ik het mis.

Ah, jij bent een voorstander van het westerse imperialisme? Of van de andere-wang-toekeren-gedachte?

mark61
27-10-04, 18:39
Geplaatst door deleted user
Ja, maar het gaat om de manier (manhadj) waarop men zich op het geloof beroept. Jij doet overkomen alsof het in SA een eenheidsrund is, dat is niet het geval.

De link tussen terreur en godsdienst ontkennen? Nou dan ken je de Islamitische geschiedenis niet, want hier was namelijk al in het prille begin van al-Islaam sprake van. Wat jullie terroristen noemen, noemen wij al 1500 jaar khawaaridj.

Ik dacht dat het officiële Saoedische standpunt was dat 'wahhabisme' niets maar dan ook niets met gewelddaden te maken heeft. Voor de aanslagen in SA verwijzen ze dacht ik met een stalen gezicht naar Israel. Wat is dan hun verklaring?

Ik dacht dat Charidjieten niet half zo gewelddadig waren als de Assassijnen. Die hebben vast niet voor niets hun naam geleend aan Engelse en Franse woorden voor moordenaar. Of is dat bad press?


Khuroodj wil letterlijk zeggen dat iemand buiten de grenzen van de godsdienst treed. De profeet, vrede en zegeningen zij met hem, verwees naar hen alszijnde de honden van de hel. Omdat zij om het geringste menen tot ongelovige verklaren. Bijvoorbeeld omdat iemand alcohol drinkt. Het tot ongelovig verklaren heet dan Takfeer. Dit zorgt voor verderf en moord.

Aha. dus een 'kharidji' veroordeelt een gelovige die 'alleen maar' zondigt als ongelovige? Begrijp ik het zo goed? Graag antwoorden met ja of nee? :hihi:


Al-Islaam is gefundeerd op Tawheed.

Jah, daar was ik al bang voor. Gigantische lappen Engels met veel Arabische vaktermen erin. Kan je ook even in je eigen woorden beknopt uitleggen? Waarom lichten die Qutbi's haakimiyah uit de overkoepelende ibaadah? Dat heeft vast een politiek doel, niet?

mark61
27-10-04, 19:43
Geplaatst door deleted user
Nope. Ik ben voor al-Islaam. Dat betekent in dit geval dat je kiest voor het minst kwade. Zoals ik jou al eerder had verteld, dat als de situatie voor het plegen van een aanslag beter is dan de situatie daarna, dat men dit moet vermijden, hoe gevoelig ook.

Dit staat geheel in lijn met wat de profeet, vrede en zegeningen zij met hem deed, toen zijn achterban met bosjes vervolgt werden in Mekka. Uiteindelijk besloot hij voor zijn achterban om te emigreren, waarbij hij als een herder, als laatste samen met zijn vriend (Abu Bakr as-Seddiq radiallaahoe 'anhoe) vertrok naar Medina.

Ik vind het op zich een heel verdedigbaar standpunt van je, hoor. Zat je te plagen. Ik ben alleen bang dat de meeste Palestijnen en prikkers hier het niet met je eens zullen zijn.

Afrux
27-10-04, 20:16
Geplaatst door mark61
Ik vind het op zich een heel verdedigbaar standpunt van je, hoor. Zat je te plagen. Ik ben alleen bang dat de meeste Palestijnen en prikkers hier het niet met je eens zullen zijn.

daar zeg je wat! dat wil zeggen dus dat moslims de islam niet toeppasen! Het zijn overgines dezelfde moslims die hier op het forum (in de praktijk weten we allemaal hoe het gaat) die geen gelegenheid laten om de heilige te spelen., En ieder kritisch noot met ...

Afrux
27-10-04, 20:18
En nu terug naar het onderwerp zoals op amazigh.nl


das vreemd dan dat een profeet nationalist kan zijn als hij een religie probeert te verspreiden dat juist TEGEN nationalisme is....

tja men moet de ruwe kantjes wegslijpen zodat het wereldwijd een positieve benadering krijgt... en er is helemala niks mis mee met een beetje nationalisme, zolang je jezelf maar niet boven anderen gaat verkondigen... en dat gebeurt wel in deze boeken


lopende_lach

Antwoord #16 Gepost op: 26/10/2004 om 15:32:23

exact jongeman..in deze boeken..niet in de islam





bAckdRaFtS_lcf

Antwoord #17 Gepost op: 26/10/2004 om 15:35:14

Quote from: lopende_lach op 26/10/2004 om 15:32:23
exact jongeman..in deze boeken..niet in de islam


je snapt er ook geen drol van he... je blijft je maar doodstaren op de boeken die hier naar voren worden gebracht... dit soort boeken zijn wel vaste koek op de religieuze universiteiten, dat je het maar weet...





Sabadilla

Antwoord #18 Gepost op: 26/10/2004 om 15:36:06

Deze soorte boeken verdienen dus echt allemaal de brandstapel!! Wie heeft er een 1l benzine heb zo een zin om ze in de fik te steken. Maken we er een gezellige kampvuurtje van





lopende_lach

Antwoord #19 Gepost op: 26/10/2004 om 18:02:57

Quote from: bAckdRaFtS_lcf op 26/10/2004 om 15:35:14
Quote from: lopende_lach op 26/10/2004 om 15:32:23
exact jongeman..in deze boeken..niet in de islam

je snapt er ook geen drol van he... je blijft je maar doodstaren op de boeken die hier naar voren worden gebracht... dit soort boeken zijn wel vaste koek op de religieuze universiteiten, dat je het maar weet...

nou misschien niet..misschien ook wel...snap jij er wat van??....1 ding is zeker..het komt niet van de islam, dat snap ik wel. maar jij weer niet..of misschien snap ik het niet en jij weer wel..hmmm ...

maar goed, de mensen die dit hebben geschreven zouden terecht moeten staan..dat vind ik echt..het zal me overgens niets verbazen als er opeens een turk opstaat en met boeken komt waarin de profeet sws de koerden vernederd...en verdorie ze fliken het gewoon dat er mensen zijn die erin geloven...

*zucht*





20140126

Antwoord #20 Gepost op: 26/10/2004 om 22:53:49

Religie is verzonnen door labiele mensen, die niet zeker in hun schoenen stonden en paniekerig werden toen ze begonnen te denken over waar ze vandaan komen. En het geloof in (een) god(en) gaf ze houvast




bAckdRaFtS_lcf

Antwoord #22 Gepost op: 26/10/2004 om 23:20:00

Quote from: 20140126 op 26/10/2004 om 22:53:49
Religie is verzonnen door labiele mensen, die niet zeker in hun schoenen stonden en paniekerig werden toen ze begonnen te denken over waar ze vandaan komen. En het geloof in (een) god(en) gaf ze houvast

Vergeet ook niet dat ze graag de wereld willen domineren... eerste klas imperialisten, eigenlijk best geniaal van die arabieren... door zoiets de wereld in te sturen; mensen bang, labiel en onzeker maken... bang voor de dood, tja die mensen hadden het in die tijd ook wel nodig...
blijkbaar moet de mensheid iets vrezen voordat het zichzelf van kant maakt...





abrid

Antwoord #23 Gepost op: 27/10/2004 om 12:38:58

Boechari etc wijzen deze ahadith gewoon af als verzinsels. Dit staat er wel bij.

Een vertaling:

Ooit kwam er een profeet naar de Imazighen toe om zijn boodschap te brengen. Echter hij werd vermoord, verscheurd en opgegeten. Van zijn bloed maakten ze ermaq.

2de versie is: weet je waarom de vrouwen van imazighen beter zijn dan hun mannen?

Toen de vrouwen aan de beurt waren om ook te gaan eten hebben ze uit respect de rest van die mamita begraven.

Nog eentje: Noach had 3 zonen sam,ham en nog een. Het kwam erop neer dat alle afstammelingen van sam goede mesnen zijn en blijven maar dat die van Ham slecht zijn en slecht blijven. Imazighen worden constant met de Kopten in een zelfde hoek gedrukt door deze citaten.

Maar je moet wel echt labiel zijn om dit soort vernederende/racistische citaten te geloven.





Ayuda

Antwoord #24 Gepost op: 27/10/2004 om 12:44:02

In de christenwereld zijn de zwarte Afrikanen met Cham geidentificeerd om ze te ontmenselijken.
Kon men de slavenhandel mee recht praten.





abrid

Antwoord #25 Gepost op: 27/10/2004 om 16:12:18

In zuid afrika hadden ze een bijbel. Daarin stond dat de zwarte mens er was om de witte mens te dienen. Dit heeft dan ook de apartheidsregime gebruikt.





Ayuda

Antwoord #26 Gepost op: 27/10/2004 om 16:15:12

Ja, dat zeg ik, daarvoor werd de Bijbel misbruikt.

Bovendien slaat het nergens op, hoe komt men erbij dat cham zwart of Berber was.
De Bijbel zegt juist nadrukkelijk dat ras en geslacht niet van belang is, dat we gelijk zijn. Koran bij mijn weten ook.





abrid

Antwoord #27 Gepost op: 27/10/2004 om 16:22:53

Het is gewoon misbruik maken van de godsdienst om politieke idealen na te streven.

mark61
27-10-04, 20:22
Nou jij hebt je doodvonnis (enfin, ban) hier getekend. :hihi:. Zie je over twee weken.

Afrux
27-10-04, 20:25
Geplaatst door mark61
Nou jij hebt je doodvonnis (enfin, ban) hier getekend. :hihi:. Zie je over twee weken.

secularisme is de oplossing. Dan zullen er ook geen obstakels om je mening te verkondigen en vooral de realiteit te leven.

taouanza
27-10-04, 20:27
Geplaatst door Afrux
daar zeg je wat! dat wil zeggen dus dat moslims de islam niet toeppasen! Het zijn overgines dezelfde moslims die hier op het forum (in de praktijk weten we allemaal hoe het gaat) die geen gelegenheid laten om de heilige te spelen., En ieder kritisch noot met ...

Maar jij bent toch wel heilig??

Afrux
27-10-04, 20:38
Geplaatst door taouanza
Maar jij bent toch wel heilig??

Nee, helemaal niet hoe kom je erbij. Niemand is heilig.

Je moet heel naief zijn om het te spelen? Weet je dat?

taouanza
27-10-04, 20:40
Geplaatst door Afrux
Nee, helemaal niet hoe kom je erbij. Niemand is heilig.

Je moet heel naief zijn om het te spelen? Weet je dat?

Nee ik weet niks ik ben toch geen Afrux?

Afrux
27-10-04, 21:01
Geplaatst door taouanza
Nee ik weet niks ik ben toch geen Afrux?

ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Het is typisch.


ik heb nergens beweerd dat alles weet. Ik weet ook niet veel, it's just the wat it is.

Ik geef gewoon mijn mening en ik probeer over het onderwerp te reageren. Sommige kunnen het eens zijn en anderen niet. Het geldt voor mij ook. IK ben ook niet van plannen om dingen te zeggen om jou tevreden te stellen of me zelfs tot je niveau van oneliners die niets met het onderwerp te maken hebben te laten zaken.


Ik stond erbij en kijk ernaar

Afrux
28-10-04, 15:41
Iwa a taouenza? Ma yesmeh khem arebbi nigh?



En ben je nu overtuigd dat veel hadiths en ayats inhoudelijk niet te rijmen zijn met de realiteit.

Ben je nu ook ervan overtuigd dat een hoofdoek en veel andere interpertaies door mensen in het leven geroepen worden voor eigen politieke en ideologische doelen?

DEMOcraat
28-10-04, 15:44
Geplaatst door Afrux
Iwa a taouenza? Ma yesmeh khem arebbi nigh?



En ben je nu overtuigd dat veel hadiths en ayats inhoudelijk niet te rijmen zijn met de realiteit.

Ben je nu ook ervan overtuigd dat een hoofdoek en veel andere interpertaies door mensen in het leven geroepen worden voor eigen politieke en ideologische doelen?

volgens amar tonyo wel...vraag het aan hem.

taouanza
28-10-04, 15:44
Geplaatst door Afrux
Iwa a taouenza? Ma yesmeh khem arebbi nigh?



En ben je nu overtuigd dat veel hadiths en ayats inhoudelijk niet te rijmen zijn met de realiteit.

Ben je nu ook ervan overtuigd dat een hoofdoek en veel andere interpertaies door mensen in het leven geroepen worden voor eigen politieke en ideologische doelen?



:verward:

Afrux
28-10-04, 15:45
Geplaatst door DEMOcraat
volgens amar tonyo wel...vraag het aan hem.

Je bedoel omar tonyo uit andor? en zo ja, wat heeft hij gezegd?

DEMOcraat
28-10-04, 15:50
Geplaatst door Afrux
Je bedoel omar tonyo uit andor? en zo ja, wat heeft hij gezegd?
nee uit roosendaal..

Afrux
28-10-04, 15:52
Geplaatst door DEMOcraat
nee uit roosendaal..

iwa vertel eens over zijn wijze woorden?

mark61
28-10-04, 16:00
Geplaatst door DEMOcraat
nee uit roosendaal..

:hihi:

vinnik gewoon even grappig, zonder enige bijgedachte