PDA

Bekijk Volledige Versie : Hindoemeisjes vaak ongelukkig



Seif
26-10-04, 21:13
26-10-2004

'Hindoestanen hebben plaatje op te houden van een geslaagde en geïntegreerde gemeenschap'

Van een onzer verslaggeefsters

Hindoestaanse meisjes zijn meer dan gemiddeld ongelukkig over hun leven. Ze proberen drie tot vier keer zo vaak zelfmoord te plegen als hun Nederlandse leeftijdgenoten en twee keer zo vaak als Turkse en Marokkaanse meisjes. Dat blijkt uit een onlangs gehouden onderzoek van de GGD in Den Haag, waar 60.000 Hindoestanen leven.

In Den Haag gaat het om zeker 200 pogingen per jaar. Vooral gebrek aan vrijheid, familiedwang en een slechte communicatie met de ouders spelen een rol.
De GGD ondervroeg 30 Surinaams-Hindoestaansen van 15 tot 19 jaar over hun leven, omdat crisisdiensten in steden met veel Hindoestanen vaak te maken krijgen met mislukte zelfmoorden.
Deze problemen komen voort uit het grote belang dat de Hindoestaanse gemeenschap hecht aan maagdelijkheid. Maar ook het niet willen trouwen met de partner die de ouders hebben uitgekozen, dwingt de meiden tot hun wanhoopsdaad. Deze zaken spelen ook bij de Turkse en Marokkaanse gemeenschap. Toch is de nood onder Hindoestaansen groter.
Maatschappelijk werker Tjandrika Rangoe weet hoe dat komt. ,,De Hindoestanen hebben een mooi plaatje op te houden van een geslaagde, geïntegreerde en welvarende gemeenschap. Maar onder de oppervlakte broeit heel veel. Het taboe het daarover te hebben is erg groot. Ze willen de vuile was niet buitenhangen. Bovendien is poging tot zelfmoord een ingeburgerde manier met wanhoop om te gaan. Je ziet het bijvoorbeeld vaak in de Indiase Bollywood-films.''
Rangoe krijgt dagelijks te maken met wanhopige meisjes en soms ook jongens die naar flessen azijn of slaappillen grijpen om een einde te maken aan hun leven. Toch willen ze volgens de maatschappelijk werker niet dood. ,,Het is een laatste poging begrip en aandacht te vragen voor de onmogelijke positie waarin ze verkeren. Ze zijn ingeklemd tussen hun traditionele achtergrond en de moderne westerse samenleving. Sommigen zijn helemaal geïsoleerd van de buitenwereld.''
Door de hechte sociale controle vraagt niemand om hulp, constateert Rangoe. ,,Ouders schamen zich voor hun familie. De kinderen willen hun familie weer niet te schande maken. Iedereen houdt iedereen in de gaten. Zolang niemand praat en hulp vraagt, komt de gemeenschap niet vooruit.''
De Hindoe Raad Nederland luidt de noodklok over het probleem. Voorzitter T. Bissesur is verontrust. ,,35 kinderen van 12 tot 15 jaar hebben de afgelopen jaren zelfmoord gepleegd. Dat is alarmerend en schokkend. Er moet veel meer geld komen voor hulpverlening.''
De gemeente Den Haag trekt naar aanleiding van het onderzoek 25.000 euro extra uit voor het bijscholen van hulpverleners en docenten om de problemen eerder te herkennen.

Seif
26-10-04, 21:14
26-10-2004
'Ik voel me schuldig en vies'

Twee meisjes uit het GGD-onderzoek vertellen over hun problemen.

Manisha (18) moet direct uit school naar huis, mag niet naar schoolfeesten, moet het weekeinde binnen blijven, is gedwongen om het uit te maken met haar vriend, wordt geslagen en is een keer van huis weggelopen. School en haar geheime vriend noemt ze de lichtpuntjes in haar leven. ,,Ik huil wel een paar keer per week, mijn ouders weten dat niet. Ik voel me ongelukkig, eenzaam. Ik word al gelukkig als ik iets doe wat mag van mijn ouders, iets kleins, dat ik na heel veel smeken naar de markt mag. Ik heb vaak hoofdpijn en lage bloeddruk en bloedarmoede.
,,De Hindoestaanse huisdokter begreep het wel, hij zegt dat mijn moeder niet met haar tijd is meegegaan. Ik denk heel vaak dat ik liever dood wil zijn. Dan denk ik: ik spring uit het raam, ik hang me op. Mijn vriendin heeft al eens een poging gedaan. Ik vind het niet leuk om thuis te zijn, ik krijg altijd commentaar, ik kan niets goed doen. Ik hoop dat de toekomst beter wordt als ik getrouwd ben, dan kan ik het zelf bepalen.''
Kamela (18) heeft een moeder die tweemaal is getrouwd en gescheiden.
Ze spijbelt af en toe maar doet het toch goed op school. Het is net uit met haar vriend en ze heeft spijt dat ze geen maagd meer is. ,,Het gaat niet goed met me. Van buiten is het wel rustig maar van binnen niet. Ik heb regelmatig huilbuien, voel me vaak eenzaam, hopeloos. Ik maak me zorgen dat ik geen jongen meer kan vinden omdat ik geen maagd meer ben. Ik voel me schuldig en vies. Mijn moeder wilde dat ik naar een therapeut ging omdat ik niks meer zei, alleen dat ik dood wou. Als ik bij mijn vriendinnen ben, is het anders. Dan ben ik druk, maak ik grappen. Ik heb twee keer een zelfmoordpoging gedaan en ben twee keer in het ziekenhuis beland in een jaar tijd. Het leek net of ik gewoon ging slapen, ik had rust.
,,Ik ben daarna even bij de RIAGG geweest maar daarmee ben ik weer gestopt. Ik ken veel meisjes die dood zouden willen zijn en twee meisjes die ook echt een poging hebben gedaan. Ze zien geen uitweg, de druk is te groot van familie en omgeving. Het heeft vaak met jongens te maken. Voor je het weet, wordt er slecht over je gesproken.''

ZbaqZbaq
26-10-04, 21:26
hoor je over 2 weken helemaal niets meer over....

hindoestanen passen niet binnen het beeld dat vanuit politiek Den Haag wordt opgelegd over het gevaar voor de mensheid. Valt niet op te scoren...dus ajuus met de hindoestanen.

Wizdom
26-10-04, 21:37
Maagdelijkheid is een deugd! Afgezien van het feit dat anarchistisch gedrag een bedreiging is voor de mensheid denk aan geslachtziekten zoals aids en sociale erosie....

Die zogenaamde zelfmoord heeft meer te maken met armoedige communicatie dan met de maagdelijkheid zelf...

Ricardo
26-10-04, 22:01
FF rekenen... 60.000 Hindoestanen in Den-Haag, ik schat evenveel Marokkanen. Ongeveer 200 pogingen door de Hindo ladies, 2 keer zoveel als de Maroc dames, dus dat is 100 pogingen door de Marokkaanse meiden in een jaar alleen al in Den-Haag. Angstig veel !

:huil:

Ricardo
26-10-04, 22:07
Rangoe krijgt dagelijks te maken met wanhopige meisjes en soms ook jongens die naar flessen azijn of slaappillen grijpen om een einde te maken aan hun leven. Toch willen ze volgens de maatschappelijk werker niet dood. ,,Het is een laatste poging begrip en aandacht te vragen voor de onmogelijke positie waarin ze verkeren.

Ja hallo, wat is het noau ? Een zelfmoordpoging of een aandachtspoging. Stemmingmakerij !

:cola:

Slokkie azijn
Das niet fijn !

mark61
26-10-04, 23:41
Even onderscheid maken tussen hindoes en Hindoestanen. Die komen via Suriname uit India. Hindoe is een aanduiding voor godsdienst.

Hindoe 77%
Moslim 20%
Christen 3%

Zelfmoord is ook in India erg 'populair'. Blijkbaar is dood zijn beter dan uitgestoten worden en fysiek leven, maar sociaal worden doodgezwegen. Ook onder Turksen als 'oplossing' gezien.

Beats me, maar ik ben noch vrouw, noch Hindoestaan/Turk.

Hoever de terreur kan gaan die 'respect' heet...

Ricardo
29-10-04, 20:13
Hihi..
Niet lachten !!!
ja maar
SMOEL!
:dood: