PDA

Bekijk Volledige Versie : Knesset stemt in met Gaza-plan van Sharon



Orakel
26-10-04, 23:44
Knesset stemt in met Gaza-plan van Sharon


Het Israëlische parlement heeft dinsdagavond ingestemd met het plan van premier Ariel Sharon voor een terugtrekking uit de Gazastrook en uit delen van de Westelijke Jordaanoever.

Het omstreden plan werd door de Knesset aangenomen met 67 stemmen voor en 45 tegen, bij zeven onthoudingen.

Het is voor het eerst dat het Israëlische parlement akkoord gaat met de ontmanteling van joodse nederzettingen in gebied dat de Palestijnen opeisen voor een eigen staat.


Copyright, Novum / Associated Press

Dat gaat gedonder geven.

mark61
26-10-04, 23:47
De vraag is, werden die lui niet 'umgesiedelt' naar de Westbank? Teren ze allemaal in 1 keer op?

Julien
26-10-04, 23:52
dit is nou zo'n actualiteit waarvan ik niet weet wat ik moet vinden;

Aan de ene kant is het goed dat Israel zich EINDELIJK terugtrekt uit bezet Palestijns grondgebied...

Maar aan de andere kant is dit een veel te kleine stap..Israel moet zich uit veel meer gebieden terugtrekken wil het serieus over vrede praten.

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen zoals Freya en Al Sawt.

taouanza
27-10-04, 10:55
Geplaatst door Julien
dit is nou zo'n actualiteit waarvan ik niet weet wat ik moet vinden;

Aan de ene kant is het goed dat Israel zich EINDELIJK terugtrekt uit bezet Palestijns grondgebied...

Maar aan de andere kant is dit een veel te kleine stap..Israel moet zich uit veel meer gebieden terugtrekken wil het serieus over vrede praten.

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen zoals Freya en Al Sawt.

Waar denk je dat die kolonisten uit Gaza gaan wonen?:moe:

taouanza
27-10-04, 10:55
Geplaatst door Vernon
Ik vrees dat sommigen niet zo blij zijn met stappen die tot vrede in het midden-oosten kunnen leiden.

Heb je het over jezelf?

freya
27-10-04, 12:17
Geplaatst door Vernon
Ik vrees dat sommigen niet zo blij zijn met stappen die tot vrede in het midden-oosten kunnen leiden.

Nee idd, die kut-kolonisten en hun vriendjes zijn nog lang niet van plan om hun eretz israel droom los te laten.

freya
27-10-04, 12:31
Geplaatst door Julien
Aan de ene kant is het goed dat Israel zich EINDELIJK terugtrekt uit bezet Palestijns grondgebied...


Israel trekt zich niet werkelijk terug. Het zal de controle houden over luchtruim, water en alle grenzen. In feite worden de bewoners van Gaza opgesloten en hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Terwijl Israel zichzelf natuurlijk altijd het recht zal geven om weer binnen te vallen met tanks en bulldozers als het zo uitkomt.

Gaza zal zich op deze maniet nooit kunnen ontwikkelen, maar altijd afhankelijk blijven van buitenlandse hulporganisaties, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van de goodwiil van Israel dat allerlei transporten steeds aan de grens tegenhoudt.

Dit is geen aanzet tot vrede, maar een aanzet om de Palestijnen nog verder in te tang te nemen en ze op te sluiten in door Israel gecontroleerde ghetto's.

Bovendien is het de bedoeling dat de meeste Gaza-kolonisten zich gaan vestigen op de Westbank, zodat dat grondgebied uiteindelijk door Israel geannexeerd kan worden. Het creeeren van 'facts on the ground' heet dat :moe:

Julien
27-10-04, 13:07
Geplaatst door freya
Israel trekt zich niet werkelijk terug. Het zal de controle houden over luchtruim, water en alle grenzen. In feite worden de bewoners van Gaza opgesloten en hermetisch van de buitenwereld afgesloten. Terwijl Israel zichzelf natuurlijk altijd het recht zal geven om weer binnen te vallen met tanks en bulldozers als het zo uitkomt.

Gaza zal zich op deze maniet nooit kunnen ontwikkelen, maar altijd afhankelijk blijven van buitenlandse hulporganisaties, die op hun beurt weer afhankelijk zijn van de goodwiil van Israel dat allerlei transporten steeds aan de grens tegenhoudt.

Dit is geen aanzet tot vrede, maar een aanzet om de Palestijnen nog verder in te tang te nemen en ze op te sluiten in door Israel gecontroleerde ghetto's.

Bovendien is het de bedoeling dat de meeste Gaza-kolonisten zich gaan vestigen op de Westbank, zodat dat grondgebied uiteindelijk door Israel geannexeerd kan worden. Het creeeren van 'facts on the ground' heet dat :moe:

wat jij hier zegt, staat nog helemaal niet vast. De Israel-correspondent van RTL4 zei dat het nog helemaal niet zeker is hoe Israel de terugtocht uit Gaza gaat regelen. Je denkt veel te negatief, misschien is er tegen die tijd een linkse regering in Israel en laat Israel de Palestijnen wel degelijk een eigen staat oprichten met beschikking tot een (lucht)haven.

mark61
27-10-04, 14:35
Geplaatst door Julien
wat jij hier zegt, staat nog helemaal niet vast. De Israel-correspondent van RTL4 zei dat het nog helemaal niet zeker is hoe Israel de terugtocht uit Gaza gaat regelen. Je denkt veel te negatief, misschien is er tegen die tijd een linkse regering in Israel en laat Israel de Palestijnen wel degelijk een eigen staat oprichten met beschikking tot een (lucht)haven.

Ja ja, een Gaza-staat. Anders gezegd: een ghetto / concentratiekamp. Gaza is al overbevolkt; die paar duizend kolonisten bezetten 30% van het gebied, 1,5 miljoen Palestijnen zitten samengepakt op de rest.

Israel heeft de door de EU en met name NL gefinancierde haventerminal direct na aanleg verwoest. Israel controleert elke beweging in en uit, te land, ter zee en in de lucht (en ondergronds) en zal dat blijven controleren.

Enfin, dat zei Freya ook al.

Julien
27-10-04, 15:23
Geplaatst door mark61
Ja ja, een Gaza-staat. Anders gezegd: een ghetto / concentratiekamp. Gaza is al overbevolkt; die paar duizend kolonisten bezetten 30% van het gebied, 1,5 miljoen Palestijnen zitten samengepakt op de rest.

Israel heeft de door de EU en met name NL gefinancierde haventerminal direct na aanleg verwoest. Israel controleert elke beweging in en uit, te land, ter zee en in de lucht (en ondergronds) en zal dat blijven controleren.

Enfin, dat zei Freya ook al.

ik heb het niet over het verleden..ik heb het over de toekomst!

die 30% die de kolonisten nu bezetten, die komt dus vrij voor de Palestijnen. dus dat probleem is opgelost.

en waarom zou er geen (lucht)haven herbouwd kunnen worden? Europa is bereid daar geld voor te geven. Het is helemaal geen zekerheid dat Israel de controle zal behouden in de Gazastrook!

mark61
27-10-04, 15:48
Geplaatst door Julien
ik heb het niet over het verleden..ik heb het over de toekomst!

die 30% die de kolonisten nu bezetten, die komt dus vrij voor de Palestijnen. dus dat probleem is opgelost.

en waarom zou er geen (lucht)haven herbouwd kunnen worden? Europa is bereid daar geld voor te geven. Het is helemaal geen zekerheid dat Israel de controle zal behouden in de Gazastrook!

Je vindt dat de huidige situatie meer uitzicht biedt op vrede dan ten tijde van Madrid / Oslo?

Ja we blijven bezig. Boel opbouwen en een maand later gooit Israel de boel weer plat.

Wees er maar zeker van dat die controle blijft bestaan. De grens met Egypte is die tussen Israel en Egypte, niet tussen Palestina en Egypte.

Joepie
27-10-04, 15:53
http://www.eufunding.org/default.html

Wat vinden jullie hiervan?

Is een beetje anti- palestijnse site merk ik, maar ik was benieuwd of het nu onzin is dat de europeese unie de palestijnen steunt (finincieel) en dat het ze geen ruk interesseert (athans niet controleert) waar de fondsen voor gebruikt worden.

freya
27-10-04, 18:08
Geplaatst door Julien
wat jij hier zegt, staat nog helemaal niet vast. De Israel-correspondent van RTL4 zei dat het nog helemaal niet zeker is hoe Israel de terugtocht uit Gaza gaat regelen. Je denkt veel te negatief, misschien is er tegen die tijd een linkse regering in Israel en laat Israel de Palestijnen wel degelijk een eigen staat oprichten met beschikking tot een (lucht)haven.

Julien doe niet zo enorm naief.

De Israel-correspondent van RTL4 zei dat het nog helemaal niet zeker is hoe Israel de terugtocht uit Gaza gaat regelen.

Dat gaat alleen over de aanpak hoe de kolonisten eruit krijgen.
De plannen voor de verdere controle van Israel over het gebied liggen al lang vast.

Waarschijnlijk zal de terugtrekking ven het leger ook nooit totaal uitgevoerd worden, want Israel zal zeker de controle over de haven van Gaza nooit uit handen geven.