PDA

Bekijk Volledige Versie : Verschillende versies van de Qor'an.......



Rabi'ah.
27-10-04, 18:01
In haar boek De vrouwen van de profeet opperde Nahed Selim dat het misschien een goed idee zou zijn om verschillende versies van de Qor'an uit te geven.

Dus gewoon een standaardversie met de sura's in de gecanoniseerde volgorde en een versie voor studiedoeleinden, waarin alle ayat op onderwerp gerangschikt zouden worden.

Wat mij betreft een goed idee, het zou een hoop geblader en gedoe met registers schelen.


Maar hoe staan jullie (en ja, dan bedoel ik voornamelijk de moslims) hiertegenover?

taouanza
27-10-04, 18:04
Ik vind het prima maar dan is het geen Koran maar studieboek.

RinC
27-10-04, 18:08
:lol:

Rabi'ah.
27-10-04, 18:12
Geplaatst door taouanza
Ik vind het prima maar dan is het geen Koran maar studieboek.

Ok.

@ Rincoonie: Vanwaar die lachende smilie?

Marsipulami
27-10-04, 18:25
en een versie voor studiedoeleinden, waarin alle ayat op onderwerp gerangschikt zouden worden.

Enkele jaren geleden stond er een Nederlandse vertaling van de koran op de website van de Unief van Oregon. Die had een heel handige zoekfunctie waarbij je een bepaald woord of woordcombinatie kon ingeven en dan kreeg je meteen de linken naar alle verzen met die woordcombinatie. Dat was handig om de verzen rond een bepaald onderwerp snel te vinden. Om één of andere reden is de koran weggehaald van die site.

Voor de rest zijn de Nederlandstalige moslims te lui om zo'n website met koran met zoekfunctie te maken.

mark61
27-10-04, 19:22
Geplaatst door Rabi'ah.
In haar boek De vrouwen van de profeet opperde Nahed Selim dat het misschien een goed idee zou zijn om verschillende versies van de Qor'an uit te geven....
Maar hoe staan jullie (en ja, dan bedoel ik voornamelijk de moslims) hiertegenover?

Digitaal bestaat dat natuurlijk al uitgebreid, zie ook Mars.

In Iran wordt driftig digitaal geïslamiseerd, dus daar zullen ze dat ook wel hebben. Ik heb ooit eens een zeer islamitisch e-mailprogramma (Engels, Farsi, Arabisch) gedownload, uit Qom, dus waarom niet? Joesoef?

@ Mars: waar slaat dat nou weer op? Waarom zou speciaal NL dat moeten doen? Waarom doe jij het niet? Guy Verhofstadt? De paus?

Ow sorry, dat vnl. moslims las ik nu pas.

Hamza-T
27-10-04, 23:34
Mevrouw Kora-niet wil nu zelfs de Koran anders zien, of niet?

Rocky
27-10-04, 23:38
Nahed selim? Is dat je nieuwe profeet?


Voor de mensen die geinteresseerd zijn:
http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=107120

Zwarte Schaap
27-10-04, 23:42
Mevrouw Nahed is een gemene kwaadaardige vrouw. Zij doet voorstellen om rechten van moslims in te perken. Zo is zij voor een algemene verbod op het dragen van een hijaab. Verder vertelt zij leugens over de moslims en de Islam.

Deze vrouw heeft geen goeds met de moslims en de Koran voor.

Bismilaah
28-10-04, 00:48
Geplaatst door Rabi'ah.

Maar hoe staan jullie (en ja, dan bedoel ik voornamelijk de moslims) hiertegenover?

Ik sta daar zoals het iedere moslim betaamt heel slecht tegenover. Zij is er immers niet om de Islam/Koran te helpen maar om deze zwart te maken. Moge God haar vervloeken tot een helse straf, amien ya Rabi el3alamien!!

Toevoeging tav de 'studie' op de Koran die die shaytana zogenoemd heeft verricht;


Geplaatst door BiL@L
Overigens wil ik in dit kader nog even wijzen op een andere fout die de schrijfster heeft gemaakt, bij haar beschrijving van de samenstelling van de Koran, hoewel dit niet echt van belang is voor de bespreking van het onderwerp van de bedekking van de vrouw. Zij stelt namelijk dat de Surahs in de Koran niet zijn geordend door de Profeet, maar door een latere redactiecommissie, waarbij de lengte van de soerah het enige criterium zou zijn geweest. Dit is overduidelijk onjuist. Wederom geeft de schrijfster er blijk van dat ze de Koran nimmer op enige wijze bestudeerd heeft. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Soerah 103, dan zie je dat deze soerah slechts 3 verzen beslaat. Soerah 102 en 104 bevatten echter respectievelijk 8 en 9 verzen. Vrij onzinnig dus om te beweren dat de lengte van de Surah bepalend is geweest bij de ordening. In werkelijkheid is de volgorde van de Koran bepaald door Mohammed (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem), die hierop werd gewezen door de Engel Djibriel (Gabriel). Als je interesse mocht hebben
over de vaststelling van de verzen van de Koran heb ik hier nog wel een artikel over, maar dat gaat de bespreking van dit onderwerp even te buiten.

mark61
28-10-04, 00:58
Geplaatst door Bismilaah
...Moge God haar vervloeken tot een helse straf, amien ya Rabi el3alamien!!

Toevoeging tav de 'studie' op de Koran die die shaytana zogenoemd heeft verricht;

Zo kennen we je weer. Ik begon al te twijfelen. Ik mag geen cross-references meer doen, maar ergens anders moest je volgens jou nog respect hebben voor alles wat groeit en bloeit, met name mensen.

By the way, ik dacht dat er iets was met lengte van de soera's gekoppeld aan moment van neerdalen.

Bismilaah
28-10-04, 01:08
Geplaatst door mark61
Zo kennen we je weer. Ik begon al te twijfelen. Ik mag geen cross-references meer doen, maar ergens anders moest je volgens jou nog respect hebben voor alles wat groeit en bloeit, met name mensen.

By the way, ik dacht dat er iets was met lengte van de soera's gekoppeld aan moment van neerdalen.


Ieder mens maakt onderscheid tussen mensen. Natuurlijk moet je per defintie respect hebben voor ieder wezen ongeacht hetgeen ik in die andere reactie aangaf. Maar ik heb geen respect voor Hi/tler, noch voor Bush, noch voor Binladen, noch voor Dutroux en ga zo verder. Ik heb evenmin respect voor AHA en Wilders die heel gevaarlijk bezig zijn niet alleen tav de Islam dan wel moslimgemeenschap in NL, maar tav de gehele bevolking in NL.

Dat geldt persoonlijk gezien ook tav Manji en die Selim. Die zijn bezig met zwartmaken, hokjesplaatsing, jullie/wij creeeren, valse getuigenissen verklaren, liegen en ga zo verder. Die verdienen mijn respect niet nee. Maar dat wil niet zeggen dat ik ze geen hand zou geven, of ze niet zou groeten. Ik heb enkel geen respect voor ze (gevoelsmatige kwestie). En zou ik AHA/Wilders/Selim/Manji tegenkomen terwijl ze crepeert van de pijn door een ongeluk oid en ze vraagt om hulp dan zou ik haar/hem naar het ziekenhuis brengen.

ps: By the way, wat moet jij nou met wat wanneer neer is gedaald en waarom? Ik geloof dat jij gelooft dat het allemaal onzin is. Vanwaar die onnodige salto's?

Joesoef
28-10-04, 01:12
Er is een 'Koran' met de verzen op een chronologisch volgorde.

Ik gebruik trouwens de Kramers Koran voor het register en een klein gedeelte van de tafsir en de Leemhuis voor de vertaling.

Ooit een pdf file gehad in het Engels met zeer veel trefwoorden en daar achter de verwijzing naar ajat/ sura. Gaat soms een beetje bang maar voor onderwerp meer dan genoeg.

mark61
28-10-04, 01:16
Geplaatst door Bismilaah
... En zou ik AHA/Wilders/Selim/Manji tegenkomen terwijl ze crepeert van de pijn door een ongeluk oid en ze vraagt om hulp dan zou ik haar/hem naar het ziekenhuis brengen.

OK ik ben gerustgesteld. Ik vind het prima dat je shaytana's wel naar het ziekenhuis brengt. Ik weet niet of ik het zou doen.


ps: By the way, wat moet jij nou met wat wanneer neer is gedaald en waarom? Ik geloof dat jij gelooft dat het allemaal onzin is. Vanwaar die onnodige salto's?

Pure interesse. Maar als je valse intenties vermoedt, moet je er gewoon niet op ingaan.

Marsipulami
28-10-04, 01:26
Geplaatst door Joesoef
Er is een 'Koran' met de verzen op een chronologisch volgorde.

Ik gebruik trouwens de Kramers Koran voor het register en een klein gedeelte van de tafsir en de Leemhuis voor de vertaling.


Aaaaargggh, Kramers/Leemhuis, vertalingen van Westerse oriëntalisten. Dat maak je gewoon niet als je moslim bent en uit Iran komt. Ik heb dezelfde vertalingen op mijn boekenplank. Maar daarnaast bezit ik ook nog de vertaling (De Edele Koran) van een authentieke moslim (Sofjan S. Siregar) uit 1996. Het moet wel gezegd worden dat het register van Kramers onovertroffen is. Moslims kunnen hier en daar nog wel wat leren van oriëntalisten als het over hun koran gaat.

mark61
28-10-04, 01:28
Geplaatst door Marsipulami
...Moslims kunnen hier en daar nog wel wat leren van oriëntalisten als het over hun koran gaat.

Niet vloeken in de djami`, wil je?

TonH
28-10-04, 03:05
Ik heb een prachtige Russische/Farsi koran uit Tadjikistan. :)


Allen beheers ik geen Russisch en Farsi :traan1:

nari
28-10-04, 08:32
Geplaatst door Rabi'ah.
In haar boek De vrouwen van de profeet opperde Nahed Selim dat het misschien een goed idee zou zijn om verschillende versies van de Qor'an uit te geven.

Dus gewoon een standaardversie met de sura's in de gecanoniseerde volgorde en een versie voor studiedoeleinden, waarin alle ayat op onderwerp gerangschikt zouden worden.

Wat mij betreft een goed idee, het zou een hoop geblader en gedoe met registers schelen.


Maar hoe staan jullie (en ja, dan bedoel ik voornamelijk de moslims) hiertegenover?

:stomp:

Joesoef
28-10-04, 09:16
Geplaatst door Marsipulami
Aaaaargggh, Kramers/Leemhuis, vertalingen van Westerse oriëntalisten. Dat maak je gewoon niet als je moslim bent en uit Iran komt. Ik heb dezelfde vertalingen op mijn boekenplank. Maar daarnaast bezit ik ook nog de vertaling (De Edele Koran) van een authentieke moslim (Sofjan S. Siregar) uit 1996. Het moet wel gezegd worden dat het register van Kramers onovertroffen is. Moslims kunnen hier en daar nog wel wat leren van oriëntalisten als het over hun koran gaat.

Die heb ik ook :D. Ik heb 5 verschillende vertalingen..................

Afrux
28-10-04, 10:33
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mevrouw Nahed is een gemene kwaadaardige vrouw. Zij doet voorstellen om rechten van moslims in te perken. Zo is zij voor een algemene verbod op het dragen van een hijaab. Verder vertelt zij leugens over de moslims en de Islam.

Deze vrouw heeft geen goeds met de moslims en de Koran voor.

Ik vind dat jij hier meer leugens vertelt over islam dan Nahed (dit soort zinnen en de onzin over verdeelheid enzovoort kunnen we allemaal). Het getuigt van weinig respect om iederen die een andere interpertatie nahoudt dat je wahhabisme een leugenaar te noemen.

Al Sawt
28-10-04, 10:40
Geplaatst door TonH
Ik heb een prachtige Russische/Farsi koran uit Tadjikistan. :)


Allen beheers ik geen Russisch en Farsi :traan1: Ik heb een koran, die vlak voor de Russische revolutie in Sint Peterburg gedrukt is.

Rabi'ah.
28-10-04, 11:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mevrouw Nahed is een gemene kwaadaardige vrouw. Zij doet voorstellen om rechten van moslims in te perken. Zo is zij voor een algemene verbod op het dragen van een hijaab. Verder vertelt zij leugens over de moslims en de Islam.

Deze vrouw heeft geen goeds met de moslims en de Koran voor.

Mijn vraag ging niet over mevrouw Selim persoonlijk, maar over haar idee. Het had net zo goed het idee van een ander kunnen zijn.


Wat vind je ervan en waarom?

mark61
28-10-04, 11:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Mijn vraag ging niet over mevrouw Selim persoonlijk, maar over haar idee. Het had net zo goed het idee van een ander kunnen zijn.


Wat vind je ervan en waarom?

Je weet wat er gebeurt als je het S-woord laat vallen.

Rabi'ah.
28-10-04, 11:33
Geplaatst door mark61
Je weet wat er gebeurt als je het S-woord laat vallen.


Het S-woord?

mark61
28-10-04, 12:07
Geplaatst door Rabi'ah.
Het S-woord?

Selim. Zo kennen we ook het M-woord.

David
28-10-04, 12:10
Geplaatst door mark61
M-woord.


Madonna?
Mark?
Mayaan Mirshi Mali?
Minister Verdonk?
Margaret Thatcher?
Miss Melanie?
Marilyn Monroe?

mark61
28-10-04, 12:52
Geplaatst door David
Madonna?
Mark?
Mayaan Mirshi Mali?
Minister Verdonk?
Margaret Thatcher?
Miss Melanie?
Marilyn Monroe?

Manji the Monster from Montreal.

David
28-10-04, 13:14
Geplaatst door mark61
Manji the Monster from Montreal.

Wiesda?

Orakel
28-10-04, 13:26
Geplaatst door Marsipulami
Voor de rest zijn de Nederlandstalige moslims te lui om zo'n website met koran met zoekfunctie te maken.

:D
klik (http://www.maroc.nl/islam/modules.php?op=modload&name=Quran&file=index)

Marsipulami
28-10-04, 13:50
Geplaatst door Orakel
:D
klik (http://www.maroc.nl/islam/modules.php?op=modload&name=Quran&file=index)


Wooow, die had ik nog niet ontdekt. Ik heb de zoekfunctie maar meteen getest. Werkt prima !


Zoekresultaten voor : christenen Gevonden : 13 Ayats

2.62. Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de christenen en de Sabianen - wie onder hen ook in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen, noch zullen zij treuren.

2.111. En zij zeggen: "Niemand, behalve de Joden en de christenen, zal ooit de Eemel binnengaan." Dat zijn hun ijdele wensen. Zeg: "Toont uw bewijs, aJs gij waarachtig zijt".

2.113. De Joden zeggen: "De christenen hebben geen ware grondslag en de christenen zeggen: "De Joden hebben geen ware grondslag", terwijl zij beiden hetzelfde Boek lezen. Hetzelfde zeggen degenen, die geen kennis hebben. Maar Allah zal op de Dag der Opstanding uitspraak doen in hun geschil.

2.120. En de Joden en de christenen zullen u nooit welgezind zijn, tenzij gij hun godsdienst belijdt. Zeg: "Voorzeker, Allah's leiding is de Merkelijke leiding". En, indien gij hun wensen volgt, nadat de kennis tot u is gekomen, zult gij aan Allah Vriend noch Helper hebben.

2.135. En zij zeggen: "Weest Joden of christenen, dan zult gij worden geleid". Zeg (hun): "Neen, maar (volg) de godsdienst van Abraham, de oprechte: hij behoorde niet tot de afgodendienaren".

2.140. Zegt gij, dat Abraham en Ismaël en Iza?k en Jacob en de stammen Joden of christenen waren? Zeg: "Weet gij het beter of Allah?" En wie is onrechtvaardiger, dan hij, die een getuigenis verbergt, die hij van Allah heeft? En Allah is niet onbekend met hetgeen gij doet.

5.14. En met degenen die zeggen: "Wij zijn christenen, sloten Wij (eveneens) een verbond, maar zij vergaten een deel van hetgeen hen was voorgehouden. Daarom deden Wij vijandschap en haat onder hen ontstaan, tot de Dag der Opstanding. Allah zal hen weldra laten weten, wat zij deden.

5.18. De Joden en de christenen zeggen: "Wij zijn Allah's kinderen en Zijn geliefden." Zeg: "Waarom straft Hij u dan voor uw zonden? Neen, gij zijt mensen onder degenen die Hij schiep. Hij vergeeft, wie Hij wil en Hij straft, wie Hij wil. En aan Allah behoort het koninkrijk der hemelen en der aarde en wat daartussen is en tot Hem is de terugkeer.

5.51. O, gij die gelooft, neemt de Joden en de christenen niet tot vrienden. Zij zijn elkanders vrienden. En wie uwer hen tot vrienden neemt, is inderdaad één hunner. Voorwaar, Allah leidt het overtredende volk niet.

5.69. Voorzeker, de gelovigen en de Joden en de Sabianen en de christenen die in Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten - over hen zal geen vrees komen, noch zullen zij treuren.

5.82. Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen. Dit is, wijl er onder hen geleerden en monniken zijn en wijl zij niet trots zijn.

9.30. En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die v??r hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd!

22.17. Voorzeker de gelovigen, de Joden, de Sabianen, de christenen, de Magiërs en de afgodendienaren, Allah zal tussen hen richten op de Dag der Opstanding, want Allah is Getuige over alle dingen.

TonH
28-10-04, 13:54
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb een koran, die vlak voor de Russische revolutie in Sint Peterburg gedrukt is.

En jij spreekt ook geen Russisch? Maar issie ook zo ongelooflijk mooi!?

mark61
28-10-04, 14:14
Geplaatst door David
Wiesda?

O, zo'n Islam-ondersteboven-kerend-uitelkaar-trekkend type. Hindoestaans. Uit Oeganda. Nu te Canada. Nog lesbisch ook.

Voorwaar een gruwel in de ogen van de Heer.

taouanza
28-10-04, 14:25
Geplaatst door Afrux
Ik vind dat jij hier meer leugens vertelt over islam dan Nahed (dit soort zinnen en de onzin over verdeelheid enzovoort kunnen we allemaal). Het getuigt van weinig respect om iederen die een andere interpertatie nahoudt dat je wahhabisme een leugenaar te noemen.
De pot verwijt de ketel.

RinC
29-10-04, 00:46
Download hier (http://www.alquranic.com/quranviewer/index.asp) Quran viewer software.

Screenshots:
http://www.alquranic.com/quranviewer/QV2_FullSize.jpg
http://www.alquranic.com/quranviewer/QV2_Manuscripts.jpg

Bismilaah
29-10-04, 01:00
Geplaatst door mark61
OK ik ben gerustgesteld. Ik vind het prima dat je shaytana's wel naar het ziekenhuis brengt. Ik weet niet of ik het zou doen.

Pure interesse. Maar als je valse intenties vermoedt, moet je er gewoon niet op ingaan.

Dat jij niet weet of je hetzelfde doet is een verschil in gradatie qua menselijkheid.

Pure interesse? Ik heb dat nooit gesnapt, dat was ook het geval bij Simon die in discussie gaat over iets en zijn gelijk wil halen terwijl het allemaal onzin is.. ! :confused:

mark61
29-10-04, 01:35
Geplaatst door Bismilaah
Dat jij niet weet of je hetzelfde doet is een verschil in gradatie qua menselijkheid.

Tsja. Hangt ervanaf wat je onder menselijkheid verstaat. Hitler of Bush zou ik rustig laten liggen.


Pure interesse? Ik heb dat nooit gesnapt, dat was ook het geval bij Simon die in discussie gaat over iets en zijn gelijk wil halen terwijl het allemaal onzin is.. ! :confused:

Mwah, Simon is een christen. Ik niet. Dat scheelt een stuk. Misschien probeer ik wel het mysterie te ontrafelen van hoe iemand gelovig kan zijn. Zoals het ongetwijfeld voor jou een mysterie is hoe iemand ongelovig kan zijn.

In principe vind ik ook elke discussie tussen een ongelovige en een gelovige zinloos, vanwege het diepe verschil in uitgangspunten, maar ergens kan ik daar toch geen genoegen mee nemen. Ik wil alles kunnen begrijpen. Vooral als het over collega-mensen gaat.

In any case wil ik gezellig kunnen samenleven met jou als mede-burger. Maar misschien moet ik niet te diep graven. En accepteren dat sommige verschillen onoverbrugbaar zijn.

mark61
29-10-04, 01:38
Geplaatst door Bismilaah
Dat jij niet weet of je hetzelfde doet is een verschil in gradatie qua menselijkheid.

Tsja. Hangt ervanaf wat je onder menselijkheid verstaat. Hitler of Bush zou ik rustig laten liggen.


Pure interesse? Ik heb dat nooit gesnapt, dat was ook het geval bij Simon die in discussie gaat over iets en zijn gelijk wil halen terwijl het allemaal onzin is.. ! :confused:

Mwah, Simon is een christen. Ik niet. Dat scheelt een stuk. Misschien probeer ik wel het mysterie te ontrafelen van hoe iemand gelovig kan zijn. Zoals het ongetwijfeld voor jou een mysterie is hoe iemand ongelovig kan zijn.

In principe vind ik ook elke discussie tussen een ongelovige en een gelovige zinloos, vanwege het diepe verschil in uitgangspunten, maar ergens kan ik daar toch geen genoegen mee nemen. Ik wil alles kunnen begrijpen. Vooral als het over collega-mensen gaat.

In any case wil ik gezellig kunnen samenleven met jou als mede-burger. Maar misschien moet ik niet te diep graven. En accepteren dat sommige verschillen onoverbrugbaar zijn.

Pure interesse voor alles, dat bestaat. Is dat gek?

Zwarte Schaap
29-10-04, 02:33
Geplaatst door Afrux
Ik vind dat jij hier meer leugens vertelt over islam dan Nahed (dit soort zinnen en de onzin over verdeelheid enzovoort kunnen we allemaal). Het getuigt van weinig respect om iederen die een andere interpertatie nahoudt dat je wahhabisme een leugenaar te noemen.

Noem mij één leugen die ik over de Islam heb verteld. Nahed liegt aantoonbaar over de Moslimmannen. Nahed wil het moslimas helemaal uit het publeike leven bannen. Daat kan ik geen respect voor hebben. Zij heeft geen respect voor andersmans mening.

Als je geen leugen over de Islam van mij kunt vinden moet je weten dat jij dan de leugenaar bent !

Mark
29-10-04, 09:42
waar is Simon uberhaupt gebleven?

mark61
29-10-04, 09:45
Geplaatst door Mark
waar is Simon uberhaupt gebleven?

Simon is geband en Boos.:) Of hij miste de algemene amnestie-aankondiging. Hoe dat in zijn werk is gegaan weet ik eigenlijk nog steeds niet. Puk geloof ik toch nooit.

Joesoef
29-10-04, 09:48
Geplaatst door mark61
Simon is geband en Boos.:) Of hij miste de algemene amnestie-aankondiging. Hoe dat in zijn werk is gegaan weet ik eigenlijk nog steeds niet. Puk geloof ik toch nooit.

Volgensmij heeft Simon geen ban gehad maar was hij meer boos dat hij bij de vogende starfpunten gebanned zou worden.

Mark
29-10-04, 09:51
Ok, dat heb ik gemist. Anyway iedereen staat weer op 0 dus hij kan weer.

Je moet niet boos worden op onterechte punten, maar medelijden hebben met degene die ze geeft :p

mark61
29-10-04, 10:15
Geplaatst door Joesoef
Volgensmij heeft Simon geen ban gehad maar was hij meer boos dat hij bij de vogende starfpunten gebanned zou worden.

Oh ja, zo was het.

taouanza
30-10-04, 12:45
Geplaatst door Joesoef
Volgensmij heeft Simon geen ban gehad maar was hij meer boos dat hij bij de vogende starfpunten gebanned zou worden.

Oh dus Simon is onbeschaafd?
Hij zegt zelf dat het een een teken van beschaving is om tegen kritiek te kunnen. Zo waar is die barbaar?