PDA

Bekijk Volledige Versie : Heeft iemand het Rotterdams Dagblad?



taouanza
27-10-04, 21:49
Staat een zeer interessant artikel op de voorpagina over hoe NEderland huiselijk geweld bestrijdt.
Echt geweldig! :fpetaf:

~Panthera~
27-10-04, 21:51
:fplet: Hallo, ik leef hier "op stand" hoor. :D

Rotterdam......pffffffffffffffffff

~Panthera~
27-10-04, 21:55
Conclusie: er is 1.3 miljoen pleiten. :moe:

taouanza
27-10-04, 21:56
Geplaatst door ~Panthera~
:fplet: Hallo, ik leef hier "op stand" hoor. :D

Rotterdam......pffffffffffffffffff

Meid je moet het lezen.
Zal je zo gelukkig van worden :maf3:

~Panthera~
27-10-04, 21:58
Geplaatst door taouanza
Meid je moet het lezen.
Zal je zo gelukkig van worden :maf3:
-------------------------

Woensdag 27 Oktober 2004

Falende aanpak huiselijk geweld

'Tot nu toe nul resultaat'

Door Eefje Oomen

Vrouwen, kinderen en mannen die thuis worden mishandeld, krijgen in Rotterdam nog steeds niet de aandacht en hulp die ze verdienen. Dat zeggen de vier belangrijkste instellingen die zich met geweld achter de voordeur bezighouden. Er is al veel tijd en geld in het bedenken van nieuw beleid gaan zitten, maar volgens hen heeft Leefbaar-wethouder Van den Anker nog niks klaargespeeld.

Rotterdam - Vrouwenopvang Rotterdam, het Centrum voor Dienstverlening, Scala en het Stedelijk Overleg Algemeen Maatschappelijk Werk SOAR hebben uitgerekend dat ze vanaf medio vorig jaar, samen met andere organisaties, al minstens acht ton in nieuwe plannen hebben gestoken. Ook ging daar achtduizend uur in zitten, nog exclusief allerlei tijd voor vergaderingen.

Al die plannen verdwenen in de prullenbak, omdat wethouder Van den Anker ze te duur en te versnipperd vond. Ze heeft de GGD inmiddels de opdracht gegeven een heel nieuw plan te bedenken. Dat is tot op heden echter nog niet in gang gezet. Een woordvoerder van de Vrouwenopvang: ,,Al dat geld en denkwerk heeft tot nu toe dus nul resultaat opgeleverd.''

Volgens de vier maatschappelijke instanties heeft wethouder Van den Anker - en haar voorgangster De Faria - tot dusver dan ook niks waargemaakt van de belofte het onderwerp extra aandacht te geven. Dit, terwijl het rijk geweld achter de voordeur tot prioriteit heeft uitgeroepen en er meer geld voor heeft uitgetrokken. De woordvoerder: ,,Dus je ziet dat zo'n gemeente als Amsterdam er al volop mee aan de slag is en dat Rotterdam, helaas, erg achterloopt.''

Deze regio heeft geen enkele reden achterover te leunen, vinden de hulpverleners. Ze verwijzen daarbij naar het rapport van Beke vorig jaar. Dat stelt vast dat huiselijk geweld de meest voorkomende vorm van geweld is: ieder jaar 30.000 gevallen in de Rijnmond. De conclusie is ook dat eenderde van de Rotterdamse moorden met geweld achter de voordeur te maken heeft.

Het onderwerp kreeg recent weer extra aandacht, na twee fatale gevallen van huiselijk geweld in de regio. In Naaldwijk bracht een man zijn ex-vrouw om het leven en verwondde zijn kinderen. In Ridderkerk sloeg een man zijn huisgenote dood.

De vier Rotterdamse instellingen hebben de raadsleden inmiddels een brandbrief gestuurd. Daarin schrijven ze dat het overleg met de GGD 'in een impasse' is geraakt.

De vier instellingen die zich bezighouden met het tegengaan van huiselijk geweld, hebben grote bedenkingen bij het nieuwe plan van wethouder Van den Anker (veiligheid, volksgezondheid) en de GGD. Ze geloven niet dat de Lokale Zorg Netwerken, waar Van den Anker het beleid wil onderbrengen, op de taak zijn toegerust.

De Lokale Zorg Netwerken beschikken niet over genoeg capaciteit en kennis om recht te doen aan de 'omvang, complexiteit en het specifieke karakter van huiselijk geweld', schrijven Vrouwenopvang Rotterdam, het Centrum voor Dienstverlening, Scala en SOAR aan de raadsleden.


Ontzichtbaar
De zorgcentra zouden zich bovendien vooral richten op psychisch gestoorden die voor veel overlast in de buurt zorgen, de zogeheten zware gevallen. Dat zou automatisch betekenen dat de centra minder aandacht hebben voor de vaak onzichtbare slachtoffers van huiselijk geweld.

Komen de Lokale Zorg Netwerken wel in actie, dan is het nog maar de vraag hoe mensen op den duur worden opgevangen. ,,De politie en OM grijpen wel actief in, maar dan stokt het bij de hulpverlening en moeten plegers weer worden vrijgelaten omdat er geen aansluiting op de eerstelijnszorg is.''

De vier geloven wel dat er een vorm van samenwerking mogelijk moet zijn. Daarbij staat dan voorop dat er genoeg opvang is, voor de mensen die zich bij de zorgcentra melden. Daar moet ook genoeg geld voor zijn. Of dat budget er is, moet morgen blijken. Dan presenteert de GGD het nieuwe plan in de raadscommissie bestuur en veilig.

Het CDA heeft tijdens de algemene beschouwingen over de begroting voor volgend jaar al duidelijk gemaakt dat de impasse tussen de GGD en wethouder Van den Anker enerzijds, en de instellingen in het veld anderzijds zo snel mogelijk moet worden verholpen. De coalitiepartij zal tijdens de behandelingen van de begroting volgende maand een motie over het onderwerp indienen.

Volgens CDA-raadslid Karin Duys heeft Van den Anker de aanpak van geweld achter de voordeur de afgelopen tijd 'voor zich uitgeschoven'. ,,Dat kán niet. Daar is het een te belangrijk probleem voor.'' Duys zal de wethouder dan ook oproepen het proces vlot te trekken, maar wel samen met de hulpverlenende instellingen. Duys: ,,Wij blijven deze samenwerking heel belangrijk vinden. Bij deze instellingen zit de kennis en de ervaring.''

De volksvertegenwoordigers uitten eerder in de raadscommissie bestuur en veilig al kritiek op Van den Anker. De politici wilden van haar weten waar de 1,3 miljoen aan wordt besteed, die gereserveerd is in de begroting voor de aanpak van huiselijk geweld. Ook die uitleg moet morgen in de raadscommissie volgen.


---------------

Ben zooooooooooooo gelukkig ! :duim:













Dat ik er niet woon. :D

taouanza
27-10-04, 22:01
Geplaatst door ~Panthera~



Dat ik er niet woon. :D

Denk je dat het elders beter geregeld is? :o

~Panthera~
27-10-04, 22:06
Geplaatst door taouanza
Denk je dat het elders beter geregeld is? :o
-----------------

Dat weet ik niet, maar ik vind Rotjeknor zowiezo een pokkestad. :D
Mij te groot en te anoniem.

taouanza
27-10-04, 22:16
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Dat weet ik niet, maar ik vind Rotjeknor zowiezo een pokkestad. :D
Mij te groot en te anoniem.

Heb je liever sociale controle?

~Panthera~
27-10-04, 22:19
Geplaatst door taouanza
Heb je liever sociale controle?
-----------

In ieder geval wel een buurt waarin iedereen elkaar op zijn minst even gedag zegt, en even het huis in de peiling houdt als men op vakantie is.
Vind ik wel zo aangenaam ja. :D
Jij niet ?

taouanza
27-10-04, 22:22
Geplaatst door ~Panthera~
-----------

In ieder geval wel een buurt waarin iedereen elkaar op zijn minst even gedag zegt, en even het huis in de peiling houdt als men op vakantie is.
Vind ik wel zo aangenaam ja. :D
Jij niet ?

Ja maar dat kan hier ook.
We zeggen elkaar netjes gedag en mijn buurvrouw heeft mijn huissleutel en ik heb haar huissleutel.

~Panthera~
27-10-04, 22:24
Geplaatst door taouanza
Ja maar dat kan hier ook.
We zeggen elkaar netjes gedag en mijn buurvrouw heeft mijn huissleutel en ik heb haar huissleutel.
---------------

ok.......jouw buurt steigt nu in punten. :D

taouanza
27-10-04, 22:36
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

ok.......jouw buurt steigt nu in punten. :D

Niet echt want ik heb een buurman met 2 honden die regelmatig de gallerij en het trappenhuis onderpissen en schijten.
Maar ik heb een hele mooie buurvrouw aan de linkerkant.
Een Alyssa Milanolook a like.

~Panthera~
27-10-04, 22:41
Geplaatst door taouanza
Niet echt want ik heb een buurman met 2 honden die regelmatig de gallerij en het trappenhuis onderpissen en schijten.
Maar ik heb een hele mooie buurvrouw aan de linkerkant.
Een Alyssa Milanolook a like.
------------------------

Lekkere buurman. :moe:
Ik zou de neusjes er even fijn doorheen wrijven. :D
Wil nog wel eens helpen.
Gelukkig is er nog links, zie ik. :hihi:
Verder woon je wel lekker ? :melig:

Marsipulami
27-10-04, 22:41
Geplaatst door ~Panthera~
Falende aanpak huiselijk geweld

'Tot nu toe nul resultaat'

Het probleem is gewoon dat men veel te veel van de overheid of 'het beleid' verwacht. De overheid kan ook niet voorkomen dat het regent net zomin kan de overheid problemen binnenin het gezin oplossen.

Het zijn de eerste betrokkenen, d.w.z. slachtoffers, daders, familie, vrienden die hun verstand moeten gebruiken en op een creatieve manier naar een oplossing zoeken in voorkomend geval.

Een pak geld in een legertje hulpverleners stoppen lost niets op. Als er geweld gebruikt wordt dan moeten slachtoffers gewoon aftrappen en elders gaan wonen als er geen verbetering optreedt.

mark61
27-10-04, 23:32
Geplaatst door Marsipulami
Het probleem is gewoon dat men veel te veel van de overheid of 'het beleid' verwacht....en elders gaan wonen als er geen verbetering optreedt.

Mwah. Er was in NL een wetsontwerp in voorbereiding om voor de verandering de man in kwestie het huis uit te trappen zodat moeders met de kinderen normaal door konden leven. O.a. voorbereid door de verschrikkelijke sneeuwvrouw. Maar ze kreeg ruzie met andere (allo-)vrouwen van andere partijen, dus ik heb er niks meer van gehoord.

Je vindt niet zomaar een ander huis en hulp is acuut nodig. Jij vindt blijf-van-mijn-lijfhuizen overbodig? Je vindt ook dat de vrouw met bijbel, koran dan wel VN-handvest in de hand haar man ervan moet overtuigen dat hij haar toch echt niet mag slaan?

barneveld
28-10-04, 05:38
Geplaatst door taouanza
Staat een zeer interessant artikel op de voorpagina over hoe NEderland huiselijk geweld bestrijdt.
Echt geweldig! :fpetaf:


helaas ik heb alleen de Barnevelds courant

Mark
28-10-04, 09:58
Geplaatst door taouanza
.
Maar ik heb een hele mooie buurvrouw aan de linkerkant.
Een Alyssa Milanolook a like.

dat heb je nooit eerder verteld :jammer:

Al Sawt
28-10-04, 10:08
Geplaatst door mark61
Mwah. Er was in NL een wetsontwerp in voorbereiding om voor de verandering de man in kwestie het huis uit te trappen zodat moeders met de kinderen normaal door konden leven. O.a. voorbereid door de verschrikkelijke sneeuwvrouw. Maar ze kreeg ruzie met andere (allo-)vrouwen van andere partijen, dus ik heb er niks meer van gehoord.

Je vindt niet zomaar een ander huis en hulp is acuut nodig. Jij vindt blijf-van-mijn-lijfhuizen overbodig? Je vindt ook dat de vrouw met bijbel, koran dan wel VN-handvest in de hand haar man ervan moet overtuigen dat hij haar toch echt niet mag slaan? Hirsi ali weet het ook nog niet zo zeker.

Hirsi Ali heeft ooit een proef in Utrecht aangesnijden, als een geslaagd voorbeeld. In die proef werden allochtone mannen, sociale vaardigheden bij gebracht. En met succes, want die gingen met snel over tot geweld.

Maar VVD heeft tegen de financiering van die soort projecten gestemd en Hirsi ali ging verder met haar anti-Islam praktijken.

mark61
28-10-04, 10:12
Geplaatst door Al Sawt
Hirsi ali weet het ook nog niet zo zeker.

Hirsi Ali heeft ooit een proef in Utrecht aangesnijden, als een geslaagd voorbeeld. In die proef werden allochtone mannen, sociale vaardigheden bij gebracht. En met succes, want die gingen met snel over tot geweld.

Maar VVD heeft tegen de financiering van die soort projecten gestemd en Hirsi ali ging verder met haar anti-Islam praktijken.

Wist ik niet. Dank voor de info.

'met' is 'meteen' of 'niet'?

Al Sawt
28-10-04, 10:20
Geplaatst door mark61
Wist ik niet. Dank voor de info.

'met' is 'meteen' of 'niet'? 'Niet'! Mijn oprechte excuses voor het veroorzaakte verwarring.

Bovenstaande duidt duidelijk de gespleten visie van Hirsie ali op huiselijk geweld en tal van zaken.

Enerzijds claimt ze dat de Islam oorzak is van huiselijk geweld en anderzijds komt ze met een voorbeeld van een project die sociale vaardigheden van mannen -die hun vrouwen mishandelden- moet verbeteren.

Jammer dat ze haar krachten, aan haar nutteloze kruistocht verspilt.

mark61
28-10-04, 10:25
Geplaatst door Al Sawt
'Niet'! Mijn oprechte excuses voor het veroorzaakte verwarring.

...
Jammer dat ze haar krachten, aan haar nutteloze kruistocht verspilt.

Ja dat is zonde. Als ze nou haar bek hield over Islam kon ze nog wat nuttigs doen. Ik geloof best dat ze oprecht is over geweld tegen vrouwen, maar ze moet dat s leren scheiden van islam. En niet in zee gaan met griezels als TvGogh en H. Philipse. Enfin, te laat.

Marsipulami
28-10-04, 10:47
Geplaatst door mark61
Mwah. Er was in NL een wetsontwerp in voorbereiding om voor de verandering de man in kwestie het huis uit te trappen zodat moeders met de kinderen normaal door konden leven. O.a. voorbereid door de verschrikkelijke sneeuwvrouw. Maar ze kreeg ruzie met andere (allo-)vrouwen van andere partijen, dus ik heb er niks meer van gehoord.


Ik ben voor. Klinkt trouwens erg islamitisch. Ik dacht ook dat dit in moslimlanden ook wel min of meer gebruikelijk is. Tenminste als de vrouw met haar kinderen niet meer terecht kan bij haar vader of haar broer. Maar in ieder geval een vrouw met haar kinderen op straat zetten doe je niet. Ik denk trouwens dat het ook hier te lande min of meer de geplogenheid is dat de man het aftrapt als de vrouw geen alter natief heeft. Maar dat systeem werkt niet echt bij huiselijk geweld. Een vrouw die in elkaar getimmerd wordt is meestal niet in staat om vervolgens haar man op straat te gooien.


Je vindt niet zomaar een ander huis en hulp is acuut nodig. Jij vindt blijf-van-mijn-lijfhuizen overbodig? Je vindt ook dat de vrouw met bijbel, koran dan wel VN-handvest in de hand haar man ervan moet overtuigen dat hij haar toch echt niet mag slaan?

Crisisopvang onder de vorm van blijf-van-mijn-lijf-huizen blijft nodig. Maar men moet ook voor ogen houden dat dit niet het enige alternatief is in geval van huiselijk geweld. Ik zie er alvast twee:

1) Het gebeurt dat een vrouw (al dan niet met kinderen) wordt opgevangen door haar eigen familie resp. vrienden, in geval van nood. Daar verblijft men dan een tijdje tot men over een flat kan beschikken.

2) Het is soms ook mogelijk dat de vrouw zelf voor een alternatief zorgt voordat ze het huis en haar man verlaat. Het komt ook voor dat een kennis al op zoek geweest is naar een flat. Basisvoorwaarde is hier wel dat de vrouw over een eigen inkomen beschikt of minstens dat iemand wil tussenkomen om een kritische periode te overbruggen.

Deze twee alternatieve mogelijkheden zouden ook wel eens de verklaring kunnen zijn voor het feit dat bvml-huizen vooral door allochtone vrouwen bevolkt worden. (Dwz, allo-vrouwen -cfr. huwelijk gesloten met buitenlandse partner- beschikken dikwijls minder vaak over een ruime familie of vriendenkring waar ze in geval van nood terechtkunnen, spreken vaak weinig Nederlands om zich uit de slag te trekken en zijn minder vaak economisch zelfstandig.)

Allochtonen springen over het algemeen makkelijker dan autochtonen in de bres voor familieleden in nood. Het opvangen van een vrouw bij problemen stuit echter op een aantal culturele codes die dit moeilijker maken.

Het tellen van allochtone verblijvers in zulke huizen hoeft niet perse een betrouwbare indicatie te zijn voor het feit dat huiselijk geweld zoveel vaker voor zou komen in allochtone gezinnen. Volgens mij slagen autochtone vrouwen in dezelfde situatie er vaker in om zelf een oplossing te vinden zonder dat een bvml-huis nodig is.

Voor zover mijn perceptie van de problematiek in België reikt zijn er ook meer doorstromingsproblemen bij allochtone vrouwen wanneer ze in zo'n bvml huis zitten. Allochtone alleenstaande vrouwen stuiten vaker op huisvestingsproblemen omdat niemand aan hen wil verhuren. Bovendien veroorzaakt een echtscheiding bij allochtone vrouwen vaker juridische en allerlei administratieve problemen omdat de verblijfstitel vaak verbonden is met het feit dat men gehuwd was. Dan is het ook moeilijker om een vervangingsinkomen te organiseren, enz.. Eén en ander draagt eveneens bij tot de hoognormale aanwezigheid van allochtone vrouwen in bvml huizen.

David
28-10-04, 10:51
Geplaatst door Marsipulami

Allochtonen springen over het algemeen makkelijker dan autochtonen in de bres voor familieleden in nood.



Beledigende leugens.

Marsipulami
28-10-04, 10:58
Geplaatst door David
Beledigende leugens.

:p

David
28-10-04, 11:11
Geplaatst door Marsipulami
:p


Man, ga toch biechten!

mark61
28-10-04, 11:21
Geplaatst door Marsipulami
Ik ben voor. Klinkt trouwens erg islamitisch. Ik dacht ook dat dit in moslimlanden ook wel min of meer gebruikelijk is. Tenminste als de vrouw met haar kinderen niet meer terecht kan bij haar vader of haar broer. Maar in ieder geval een vrouw met haar kinderen op straat zetten doe je niet. Ik denk trouwens dat het ook hier te lande min of meer de geplogenheid is dat de man het aftrapt als de vrouw geen alter natief heeft. Maar dat systeem werkt niet echt bij huiselijk geweld. Een vrouw die in elkaar getimmerd wordt is meestal niet in staat om vervolgens haar man op straat te gooien.

Welke moslimlanden zijn dat wel niet? In de moslimlanden die ik ken heeft een vrouw erg veel geluk als ze door haar ouders wordt opgenomen, waarschijnlijker is dat ze wordt verstoten door de hele familie. Al is dat aan het veranderen. Ga s naar Gegen die Wand (http://www.biosagenda.nl/index.php?action=film&filmID=9140) kijken. Een niet echt overdreven verhaal.

Ook hier ten lande is het de geplogenheid dat de vrouw zich het vege lijf redt, en na veel ellende in een andere stad haar leven in volstrekte anonimiteit opnieuw moet opbouwen, permanent in angst dat ex-man haar opspoort, stalkt en alsnog molesteert c.q. vermoordt. Er is nu een anti-stalkingwet in NL, eindelijk. Dat wel.


1) Het gebeurt dat een vrouw (al dan niet met kinderen) wordt opgevangen door haar eigen familie resp. vrienden, in geval van nood. Daar verblijft men dan een tijdje tot men over een flat kan beschikken.

2) Het is soms ook mogelijk dat de vrouw zelf voor een alternatief zorgt voordat ze het huis en haar man verlaat. Het komt ook voor dat een kennis al op zoek geweest is naar een flat. Basisvoorwaarde is hier wel dat de vrouw over een eigen inkomen beschikt of minstens dat iemand wil tussenkomen om een kritische periode te overbruggen.

Heel soms, ja. Meestal hebben juist deze vrouwen geen eigen inkomen.


Deze twee alternatieve mogelijkheden zouden ook wel eens de verklaring kunnen zijn voor het feit dat bvml-huizen vooral door allochtone vrouwen bevolkt worden. ...

Allochtonen springen over het algemeen makkelijker dan autochtonen in de bres voor familieleden in nood. Het opvangen van een vrouw bij problemen stuit echter op een aantal culturele codes die dit moeilijker maken.

Wat is het nou, helpen ze wel familie of niet? Ik zou zeggen: wel, bij alle mogelijke problemen. Niet, bij mishandeling en weglopende vrouwen.


Voor zover mijn perceptie van de problematiek in België reikt zijn er ook meer doorstromingsproblemen bij allochtone vrouwen wanneer ze in zo'n bvml huis zitten. Allochtone alleenstaande vrouwen stuiten vaker op huisvestingsproblemen omdat niemand aan hen wil verhuren.

Dat speelt in NL helemaal niet, omdat veel woningen door woningbouwverenigingen worden toegewezen. Die reserveren een quotum voor zulke vrouwen. Grootste probleem is de razende verbetenheid waarmee exen hun vrouwen achtervolgen. In Turks / Koerdische context vaak met rampzalige gevolgen.

Marsipulami
28-10-04, 13:09
Geplaatst door mark61
Welke moslimlanden zijn dat wel niet? In de moslimlanden die ik ken heeft een vrouw erg veel geluk als ze door haar ouders wordt opgenomen, waarschijnlijker is dat ze wordt verstoten door de hele familie.

Volgens mij overdrijf je. Ik denk dat het in Marokko heel gewoon is dat een vrouw in geval van echtscheiding terug bij haar vader gaat wonen. Hier in België gebeurt dat ook zo onder de Marokkanen. Ken minstens een aantal concrete gevallen. Maar natuurlijk heeft de familie over het algemeen veel liever dat er helemaal geen echtelijke problemen zijn.

taouanza
28-10-04, 13:13
Geplaatst door Mark
dat heb je nooit eerder verteld :jammer:

Ze heeft een mooier gebit dan de Halliwel's.:)

David
28-10-04, 13:13
Geplaatst door Marsipulami
Maar natuurlijk heeft de familie over het algemeen veel liever dat er helemaal geen echtelijke problemen zijn.


Ik dat iedereen liever geen echtelijke problemen heeft, of nog liever: helemaal géén problemen. Maar ja, shit happens.

taouanza
28-10-04, 13:15
Geplaatst door Marsipulami
Volgens mij overdrijf je. Ik denk dat het in Marokko heel gewoon is dat een vrouw in geval van echtscheiding terug bij haar vader gaat wonen. Hier in België gebeurt dat ook zo onder de Marokkanen. Ken minstens een aantal concrete gevallen. Maar natuurlijk heeft de familie over het algemeen veel liever dat er helemaal geen echtelijke problemen zijn.

Hij overdrijft inderdaad.:moe:

Verstoten door de hele familie tsssss

mark61
28-10-04, 14:33
Geplaatst door Marsipulami
Volgens mij overdrijf je. Ik denk dat het in Marokko heel gewoon is dat een vrouw in geval van echtscheiding terug bij haar vader gaat wonen. Hier in België gebeurt dat ook zo onder de Marokkanen. Ken minstens een aantal concrete gevallen. Maar natuurlijk heeft de familie over het algemeen veel liever dat er helemaal geen echtelijke problemen zijn.

Ik dacht in de eerste plaats aan Turken. En het wordt langzaam minder, inderdaad.