PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie of wat is Afrux toch eigenlijk?



nl-x
29-10-04, 00:10
Wie heeft Afrux ooit ontmoet en kan bevestigen dat hij inderdaad een Marokkaan is?

Afrux is een zielig figuur op dit forum dat continu de boel loopt op te stoken in de hoop verdeeldheid te creëeren tussen de Marokkaanse bezoekers onderling. Hij ageert tegen alles dat Arabisch, dan wel Islamitisch is. Met een amazigh icoon in zn signature dat ons allen de middelvinger geeft moeten wij de indruk krijgen dat hij amazigh is. Maar is dat wel zo? Is hij uberhaupt wel Marokkaans, dan wel noord-Afrikaans?

Z'n zieligheid druipt van tal van z'n postings af. Met een klein onderzoekje kwam ik ook tot de conclusie dat MPS-lijdend voorwerp graag gesprekken met zichzelf begint. Zie hier bijvoorbeeld een thread waarin Rifinu (die heel toevallig onder het IP van Afrux prikt) een b(r)abbeltje houdt met Afrux:
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1350311#post1350311

Verder zie je hier een post van een derde persoonlijkheid van Afrux (wederom op IP-basis), genaamd Okergeel, waarin het beweert goede contacten op hoge plaatsen binnen Maroc.NL te hebben die hem zogenaamd van IP's voorziet. (Nou zijn er maar 4 personen die daadwerkelijk IP's kunnen inzien op Maroc.NL, ondertekende incluis.)
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&postid=1324461#post1324461

Mijn vraag dus nogmaals: kan iemand Afrux verklaren/bevestigen omdat hij hem bijvoorbeeld ooit heeft ontmoet? Mijn vervulde nieuwsgierigheid zal u dankbaar zijn.

ZbaqZbaq
29-10-04, 00:41
BUSTED !!?? :)

mark61
29-10-04, 02:03
Nope. Hij heeft wel s in een post verklaard van gemengd Noordafrikaanse afkomst te zijn, dacht ik. Welke twee landen dat zijn ben ik ff kwijt. Algerije was er een geloof ik. Dit is op geheugen, garantie tot de server. Aangezien dit op het forum was vind ik dat geen onwelvoeglijke mededeling.

Aangezien het een originele fitna-stoker is begrijp ik de ergernis wel. Aan de andere kant zal hij wel om een of andere reden frustraties koesteren tegen enige vorm van in zijn ogen Arabische onderdrukking. Ik heb altijd wel begrip voor iemand's persoonlijke frustraties. Hebben we die niet allemaal? Maar er zijn grenzen natuurlijk.

Het helpt natuurlijk niet dat hij ook nog s vrijzinnige ideeën over het geloof verkondigt. En de manier waarop.

Aangezien ik het allemaal niet kan aanvoelen moet ik me er ws. niet mee bemoeien. Dus sloop mijn post er maar uit dan. Moest even mijn gevoelentjes kwijt.

Dutchguy
29-10-04, 06:15
Wat maakt het nou uit of iemand echt Marokkaans is of niet? Ik ga toch ook niet aan iemand vragen of hij of zij wel 'echt' Hollander is als iemand meningen heeft die me niet aanstaan?
Soms vind ik dat er vreemd met het 'Marokkaan zijn' om wordt gegaan op deze site.

Mark
29-10-04, 07:05
cross posting: 1 strafpunt voor jezelf :student:



ps. hij spreekt toch amazight?

ps2: 1 dag nieuwe regels en de eerste heksenjacht begint? :D

Joesoef
29-10-04, 07:28
Als ik de naam Afrux hoor moet ik altijd denken aan een wasmiddel.

mark61
29-10-04, 08:36
Geplaatst door Mark
cross posting: 1 strafpunt voor jezelf :student:


ps. hij spreekt toch amazight?

ps2: 1 dag nieuwe regels en de eerste heksenjacht begint? :D

Jij spreekt toch ook Tamazight? Houd je maar niet van de domme met dat Amazight.

Elke dag wordt er iemand gefileerd. Morgen gaan we ons afvragen of Tomas eigenlijk geen Duitser is.

mark61
29-10-04, 08:38
Geplaatst door Joesoef
Als ik de naam Afrux hoor moet ik altijd denken aan een wasmiddel.

Hé betrapt. Ik vind zijn ideeën, hoewel rabiaat naar voren gebracht, helemaal niet zo gek. Hij bedoelt het volgens mij niet half zo extreem als het klinkt.

Dat komt hier wel s vaker voor geloof ik.

Mark
29-10-04, 08:39
Geplaatst door mark61
Elke dag wordt er iemand gefileerd. Morgen gaan we ons afvragen of Tomas eigenlijk geen Duitser is.

cool :)

Joesoef
29-10-04, 08:45
Geplaatst door mark61
Hé betrapt. Ik vind zijn ideeën, hoewel rabiaat naar voren gebracht, helemaal niet zo gek. Hij bedoelt het volgens mij niet half zo extreem als het klinkt.

Dat komt hier wel s vaker voor geloof ik.



Ja dat komt mij bekend voor :jeweetog:

Tomas
29-10-04, 09:01
Kan dit scheiss topic verwijdert worden wegens flaming?

Dank u.

mark61
29-10-04, 09:13
Geplaatst door Tomas
Kan dit scheiss topic verwijdert worden wegens flaming?

Dank u.

Du bist erst Morgen dran. Gewoon op je beurt wachten, net als iedereen.

Of bedoel je dat Afrux geflamet wordt? Ja, dat idee had ik al toen Taouanza haar emmer gal omstootte. Hij is ook meteen recordhouder met 2 SNS (strafp nwe stijl)

Tomas
29-10-04, 09:21
Geplaatst door mark61
Du bist erst Morgen dran. Gewoon op je beurt wachten, net als iedereen.

Of bedoel je dat Afrux geflamet wordt? Ja, dat idee had ik al toen Taouanza haar emmer gal omstootte. Hij is ook meteen recordhouder met 2 SNS (strafp nwe stijl)

Beider.

Ist er eigentlich jemand die gelooft dat de 10-geboden ook begrepen en toegepast worden door de operationele beheerders zelf?

~Panthera~
29-10-04, 09:22
Hallo........de enige die extreem is hier, ben ik. :auw:
Ik ga dus nu ff extreem ontbijten. :wohaa:

nl-x
29-10-04, 09:24
Geplaatst door Joesoef
Als ik de naam Afrux hoor moet ik altijd denken aan een wasmiddel.
Welke dan ? hOMO ?

nl-x
29-10-04, 09:25
Geplaatst door mark61
Du bist erst Morgen dran. Gewoon op je beurt wachten, net als iedereen.

Of bedoel je dat Afrux geflamet wordt? Ja, dat idee had ik al toen Taouanza haar emmer gal omstootte. Hij is ook meteen recordhouder met 2 SNS (strafp nwe stijl)
Nee hoor... De eerste ban is er al uit hoor. Iemand met dus 3 punten.

Mark
29-10-04, 09:28
Geplaatst door nl-x
Nee hoor... De eerste ban is er al uit hoor. Iemand met dus 3 punten.

dat is snel! wie krijgt dat nou voor elkaar?

~Panthera~
29-10-04, 09:32
jaaaaaaaaaaaaa WIE ??? :stout:

mark61
29-10-04, 09:32
Geplaatst door Tomas
Beider.

Ist er eigentlich jemand die gelooft dat de 10-geboden ook begrepen en toegepast worden door de operationele beheerders zelf?

Ik betwijfel het. Was het niet Mark die gisteren al, en nu net weer, opmerkte dat een mod het mysterieuze cross-topic verbod overtrad?

De medezeggenschapsraad van seniorprikkers heeft vergaderd, en is tot de conclusie gekomen dat dit verbod onbegrijpelijk is. Er is een petitie aangeboden aan beheer. We moesten op onze knietjes Angkor Wat HQ binnenschuifelen.

Ich frage mich nur, of die verboden talen nog steeds verboten zijn.

Als we toch bezig zijn, wat moeten we nu denken van ZS -2 punten? Zijn die 1 op 1 ingewisseld tegen nieuwe bonuspunten? Dieskriemienasie! Tis net de Argentijnse centrale bank de de ministers hun pesos wel 1 op 1 voor dollars inwisselt.

Max Stirner
29-10-04, 09:41
Ik mag Afrux wel - ook al zou het alleen maar zijn omdat veel anderen hem blijkbaar niet mogen.

Bovendien is hij tegendraads zonder te vervallen in ordinaire beledigingen, scheldpartijen of dictatoriale gedragingen. Of hij al dan niet Marokkaan is, boeit me niet.

taouanza
29-10-04, 09:44
Geplaatst door Max Stirner
Ik mag Afrux wel - ook al zou het alleen maar zijn omdat veel anderen hem blijkbaar niet mogen.

Bovendien is hij tegendraads zonder te vervallen in ordinaire beledigingen, scheldpartijen of dictatoriale gedragingen. Of hij al dan niet Marokkaan is, boeit me niet.

Ik denk dat je te verblind ben om daar objectief over te oordelen.
Beide strafpunten heeft hij gekregen omdat hij andere prikkers heeft beledigd.
Leuk dat autochtonen denken dat ze zo objectief zijn.:hihi:

Tomas
29-10-04, 09:46
Geplaatst door mark61
Ik betwijfel het. Was het niet Mark die gisteren al, en nu net weer, opmerkte dat een mod het mysterieuze cross-topic verbod overtrad?

De medezeggenschapsraad van seniorprikkers heeft vergaderd, en is tot de conclusie gekomen dat dit verbod onbegrijpelijk is. Er is een petitie aangeboden aan beheer. We moesten op onze knietjes Angkor Wat HQ binnenschuifelen.

Ich frage mich nur, of die verboden talen nog steeds verboten zijn.

Als we toch bezig zijn, wat moeten we nu denken van ZS -2 punten? Zijn die 1 op 1 ingewisseld tegen nieuwe bonuspunten? Dieskriemienasie! Tis net de Argentijnse centrale bank de de ministers hun pesos wel 1 op 1 voor dollars inwisselt.

Ik vind het wel een mooi voorbeeld hoe een mooie theorie in praktijk zonder democratische controle mechanismes gewoon weer in een ordinaire dictatuur verandert. En zoals elke dictatuur bevat ook deze wel z'n medestanders, zolang ze vriendjes zijn van het regime.

Max Stirner
29-10-04, 09:49
Geplaatst door taouanza
Ik denk dat je te verblindt ben om daar objectief over te oordelen.
Beide strafpunten heeft hij gekregen omdat hij andere prikkers heeft beledigd.
Leuk dat autochtonen denken dat ze zo objectief zijn.:hihi:

Ik ben helemaal niet objectief.......anders zou ik jou natuurlijk ook veel harder afzeiken :)

Max Stirner
29-10-04, 09:52
Geplaatst door Tomas
Ik vind het wel een mooi voorbeeld hoe een mooie theorie in praktijk zonder democratische controle mechanismes gewoon weer in een ordinaire dictatuur verandert. En zoals elke dictatuur bevat ook deze wel z'n medestanders, zolang ze vriendjes zijn van het regime.


De anarchistische profeten blijken keer op keer gelijk te krijgen :student: Macht corrumpeert.....

taouanza
29-10-04, 09:52
Geplaatst door Tomas
Ik vind het wel een mooi voorbeeld hoe een mooie theorie in praktijk zonder democratische controle mechanismes gewoon weer in een ordinaire dictatuur verandert. En zoals elke dictatuur bevat ook deze wel z'n medestanders, zolang ze vriendjes zijn van het regime.

Dit is een topic over Afrux zeiken doe je maar bij beheer:[email protected]

taouanza
29-10-04, 09:53
Geplaatst door Max Stirner
Ik ben helemaal niet objectief.......anders zou ik jou natuurlijk ook veel harder afzeiken :)

Die smilie kan weg hoor

mark61
29-10-04, 09:54
Geplaatst door Tomas
Ik vind het wel een mooi voorbeeld hoe een mooie theorie in praktijk zonder democratische controle mechanismes gewoon weer in een ordinaire dictatuur verandert. En zoals elke dictatuur bevat ook deze wel z'n medestanders, zolang ze vriendjes zijn van het regime.

Oei oei. En dat op de vroege (?) ochtend.

Max Stirner
29-10-04, 09:54
Geplaatst door taouanza
Die smilie kan weg hoor

:moe:

Tomas
29-10-04, 09:56
Geplaatst door mark61
Oei oei. En dat op de vroege (?) ochtend.

'k zag dat jij nog lang bent doorgegaan met moraliseren vannacht. Of ben je nog steeds bezig?

Mark
29-10-04, 09:58
Ik had zelf de indruk dat Afrux wel een Marokkaan is, zeker als je zijn topics ziet over "inside info" betreffende de marokkaanse gemeenschap?

Ik had iig niet de indruk dat het een autochtoon is die een marokkaan nadoet maar meer iemand die nogal gefrustreerd is door de behandeling van berbers in marokko.

mark61
29-10-04, 09:59
Geplaatst door Tomas
'k zag dat jij nog lang bent doorgegaan met moraliseren vannacht. Of ben je nog steeds bezig?

Volcontinubedrijf. Eh nee, de zon schijnt, ik moest eruit. De tuin harken.

Ik laat in mijn hele leven een slijmerig spoor van moraal achter.

Sawda
29-10-04, 10:00
Zoiets vermoedde ik al over Afrux.
Ik ben blij dat hij door de mand gevallen is. Overigens niemand ging werkelijk in op zijn reacties. Maw zijn acties hadden weinig zin.

mark61
29-10-04, 10:00
Geplaatst door Mark
Ik had zelf de indruk dat Afrux wel een Marokkaan is, zeker als je zijn topics ziet over "inside info" betreffende de marokkaanse gemeenschap?

Ik had iig niet de indruk dat het een autochtoon is die een marokkaan nadoet maar meer iemand die nogal gefrustreerd is door de behandeling van berbers in marokko.

Ik denk ook niet dat de inquisitie denkt dat hij een auto is, maar een andere duistere crypto-arabier.

Mark
29-10-04, 10:01
Geplaatst door Sawda
Ik ben blij dat hij door de mand gevallen is.

het is nu bewezen?

nard
29-10-04, 10:01
Geplaatst door mark61
Volcontinubedrijf. Eh nee, de zon schijnt, ik moest eruit. De tuin harken.

Onder 't motto van "wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet"?

;)

Tomas
29-10-04, 10:01
Geplaatst door mark61
Volcontinubedrijf. Eh nee, de zon schijnt, ik moest eruit. De tuin harken.

Meta constructies in het algemeen zijn moeilijk voor veel mensen en in discussies waarin ze zelf ook betrokken zijn als een niveau al helemaal. Daarom hou ik me er buiten, want ik ben veel te veel bezorgde vader.

mark61
29-10-04, 10:03
Geplaatst door nard
Onder 't motto van "wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet 't onkruid van een ander niet"?

;)

Integendeel. Als mijn tuin schoon is zie ik pas weer wat de buren er een bende van maken.

Ehhh..wat betekent dat spreekwoord eigenlijk? 'Bemoei je met je eigen zaken'?

mark61
29-10-04, 10:04
Geplaatst door Tomas
Meta constructies in het algemeen zijn moeilijk voor veel mensen en in discussies waarin ze zelf ook betrokken zijn als een niveau al helemaal. Daarom hou ik me er buiten, want ik ben veel te veel bezorgde vader.

Dat getuigt van een keurig zelfreinigend vermogen. Maar ik denk dat het wel meevalt. Een bezorgde vader is 1 ding, maar je ging r toch niet uithuwelijken? Of als je dit allemaal leest wel?

mark61
29-10-04, 10:05
Geplaatst door Sawda
Zoiets vermoedde ik al over Afrux.
Ik ben blij dat hij door de mand gevallen is. Overigens niemand ging werkelijk in op zijn reacties. Maw zijn acties hadden weinig zin.

Welke mand precies?

Tomas
29-10-04, 10:06
Geplaatst door mark61
Dat getuigt van een keurig zelfreinigend vermogen. Maar ik denk dat het wel meevalt. Een bezorgde vader is 1 ding, maar je ging r toch niet uithuwelijken? Of als je dit allemaal leest wel?

Nee, natuurlijk niet. Zodra ze terug is van schoolkamp vanmiddag gaat z't klooster in. Later zal ze het begrijpen.

taouanza
29-10-04, 10:07
Geplaatst door Mark
Ik had zelf de indruk dat Afrux wel een Marokkaan is, zeker als je zijn topics ziet over "inside info" betreffende de marokkaanse gemeenschap?

Ik had iig niet de indruk dat het een autochtoon is die een marokkaan nadoet maar meer iemand die nogal gefrustreerd is door de behandeling van berbers in marokko.

En dan mag hij zijn frustraties botvieren op prikkers die het niet met hem eens zijn?
Ik vind het zo aardig van autochtonen dat men alleen een eigen mening mag hebben als het in hun straatje past. Afrux scheldt prikkers verrot uit en als je daar wat van zegt komt er zo'n autochtone objectiviteit zelve ff duidelijk maken dat Afrux alleen zijn mening geeft.:loens:

Tomas
29-10-04, 10:08
Geplaatst door mark61
Welke mand precies?

Voorstel voor nieuwe officiele regels die de boel een stuk duidelijker maken:

1. Je mag over alles en iedereen discusseren.

2. Als je kop ons niet aan staat krijg je een flame-partij aan je broek gevolgd door een ban.

nard
29-10-04, 10:08
Geplaatst door mark61
Integendeel. Als mijn tuin schoon is zie ik pas weer wat de buren er een bende van maken.

Ehhh..wat betekent dat spreekwoord eigenlijk? 'Bemoei je met je eigen zaken'?

Das een interpretatie die ik nog niet eerder gehoord heb. Zal 'm onthouden.

Volgens mij betekent ie oorspronkelijk (toen, toen de gemeenschappen nog klein waren en ons ons kende) dat zolang je de bende van jezelf in het oog houd, er geen gelegenheid is te kijken naar de die van anderen.
Een soortement splinter-en-balkverhaal.

Tegeltjeswijsheid. Letterlijk. Op 't toilet bij mijn schoonouders .... ( :D )

Mark
29-10-04, 10:10
Geplaatst door taouanza
En dan mag hij zijn frustraties botvieren op prikkers die het niet met hem eens zijn?
Ik vind het zo aardig van autochtonen dat men alleen een eigen mening mag hebben als het in hun straatje past. Afrux scheldt prikkers verrot uit en als je daar wat van zegt komt er zo'n autochtone objectiviteit zelve ff duidelijk maken dat Afrux alleen zijn mening geeft.:loens:

Hij mag van mij best zijn mening uitten zolang hij niemand uitscheld en zich aan de regels houdt. Maar datzelfde geldt voor iedereen, ook als ik het helemaal niet met ze eens ben. Ook mensen buiten mijn straatje mogen zeggen wat ze willen, en dan kan ik er weer op reageren :)

Ik heb niet gezien waar hij mensen uitscheld omdat ik zijn topics niet vaak lees maar als dat gebeurt dan zijn de strafpunten terecht.

Het ging er in deze topic om wie hij was, ik dacht dus een marokkaan en niet een autochtoon die spelletjes speelt.

taouanza
29-10-04, 10:10
Geplaatst door Sawda
Zoiets vermoedde ik al over Afrux.
Ik ben blij dat hij door de mand gevallen is. Overigens niemand ging werkelijk in op zijn reacties. Maw zijn acties hadden weinig zin.

Hij doet me denken aan Libereted Arab. Zelfde reacties.

Sawda
29-10-04, 10:14
Geplaatst door Mark
het is nu bewezen?

Zijn strategie bevat wel iets verdachts.

Mark
29-10-04, 10:15
Geplaatst door Sawda
Zijn strategie bevat wel iets verdachts.

Ok, zou kunnen, hij heeft iig een sterk afwijkende mening dat is duidelijk.

taouanza
29-10-04, 10:18
Geplaatst door Mark
Ok, zou kunnen, hij heeft iig een sterk afwijkende mening dat is duidelijk.

Dat is het nou juist. Hij heeft geen afwijkende mening hij formuleert alles alleen zo ellendig en doet alsof iedereen tegen hem is. Maar hij schrikt mensen af door zijn denigrerende opmerkingen en gescheld.
Hij wil graag uniek zijn maar dat is hij niet. Hij spreekt zichzelf ook vaak tegen. Laatst nam hij voorbeelden van een ander site die mijn dan moesten overtuigen terwijl die mensen hetzelfde schreven als ik.:loens:

Mark
29-10-04, 10:20
Geplaatst door taouanza
Dat is het nou juist. Hij heeft geen afwijkende mening hij formuleert alles alleen zo ellendig en doet alsof iedereen tegen hem is. Maar hij schrikt mensen af door zijn denigrerende opmerkingen en gescheldt.
Hij wil graag uniek zijn maar dat is hij niet. Hij spreekt zichzelf ook vaak tegen. Laatst nam hij voorbeelden van een ander site die mijn dan moesten overtuigen terwijl die mensen het zelfde schreven als ik.:loens:

Ik merk wel uit zijn berichten dat er redelijk wat boosheid en frustratie achter zit... en daar overtuig je mensen nooit mee.

Ik zal zijn berichtjes eens vaker lezen om te kijken hoe het nou zit :)

mark61
29-10-04, 10:20
Geplaatst door taouanza
En dan mag hij zijn frustraties botvieren op prikkers die het niet met hem eens zijn?
Ik vind het zo aardig van autochtonen dat men alleen een eigen mening mag hebben als het in hun straatje past. Afrux scheldt prikkers verrot uit en als je daar wat van zegt komt er zo'n autochtone objectiviteit zelve ff duidelijk maken dat Afrux alleen zijn mening geeft.:loens:

Ik vind geheel subjectief niet dat hij harder te keer gaat dan anderen. But not all [censuur ] are equal.

taouanza
29-10-04, 10:22
Geplaatst door mark61
Ik vind geheel subjectief niet dat hij harder te keer gaat dan anderen. But not all [censuur ] are equal.

Nou ik ben de braafste niet nee maar Bilal en Al Sawt blijven altijd beleefd en toch doet hij denigrerend tegen ze.

mark61
29-10-04, 10:22
Geplaatst door Sawda
Zijn strategie bevat wel iets verdachts.

Verdacht in welke zin? Fitna? Je suggereert dat hij iets anders zegt dan hij bedoelt.

Ik vind hem meestal glashelder. :hihi: Of dat leuk is is een tweede.

mark61
29-10-04, 10:23
Geplaatst door taouanza
Nou ik ben de braafste niet nee maar Bilal en Al Sawt blijven altijd beleefd en toch doet hij denigrerend tegen ze.

Ow ik dacht niet eens aan jou. Bilal en Al Sawt zijn zeldzaam beleefd en beheerst.

Afrux
29-10-04, 10:29
Angezien deze discussie gestrat is en de meeste belachlijke reacties van mensen zijn die het mislukken van hun leven aan de anderen proberen te leggen en geen gelegeheid laten om zich als slachtoffer te voordoen. Wat hun leven tot een heel maakt en niets hebben kunnen bereiken en niets zullen bereiken. Mensne die iedereen de schuld geven van hun mislukkingen behalve zich zelf. Angezien deze mensne vastgeroest zijn in een denkwijze van 1500 jaar en in een illusie leven, want de posts van afrux herineren ze aan de waarheid. Aangezien deze mensne op hun best met simplistisch reacties komen: als de was buiten hangen, dat je kafir betn, verdeelheid zaaien (dan moet eerst een enheid zijn), haat zaaien (dan moet eerst liefde zijn), etc. Aangezien deze mensen de bang zijn voor de waarheid en zichzelf, en in een identiteitscrisis leven. en om hun mislukkingen te componesren zich hier de heilige spelen....

Zal ik me beperken tot de volgende reactie:

Ik heb hier nog nooit een post onder een andere naam gepost dan mijn enige echte naam AFRUX (lees afrukh = jongen (tamazight).

Sawda
29-10-04, 10:31
Geplaatst door mark61
Verdacht in welke zin? Fitna? Je suggereert dat hij iets anders zegt dan hij bedoelt.

Ik vind hem meestal glashelder. :hihi: Of dat leuk is is een tweede.

De verhouding berber-arabier ligt heel erg gevoelig. Bij hem krijg ik de indruk dat hij naar een soort tweestrijd streeft. Ik vind hem daar behoorlijk in ver gaan.

Tomas
29-10-04, 10:31
Dat ie nu engiszins boos reageerd kan ik wel begrijpen. Maar ja, dat was dan ook de bedoeling van het hele topic. Dag Afrux, het ga je goed jongen.

mark61
29-10-04, 10:32
Geplaatst door taouanza
Dat is het nou juist. Hij heeft geen afwijkende mening hij formuleert alles alleen zo ellendig

Das geen misdrijf. Anders kan je het halve forum wel wegjagen.


en doet alsof iedereen tegen hem is. Maar hij schrikt mensen af door zijn denigrerende opmerkingen en gescheld.

Ik zie hier wel meer mensen die zich ideologisch/godsdienstig/geestelijk alleen lijken te voelen. Dan voel je je al gauw achtervolgd, als je voor je gevoel alleen staat. Enfin teveel gepsychologiseer zeker.

Afrux
29-10-04, 10:38
Geplaatst door mark61
Verdacht in welke zin? Fitna? Je suggereert dat hij iets anders zegt dan hij bedoelt.

Ik vind hem meestal glashelder. :hihi: Of dat leuk is is een tweede.

Bedankt voor je begrip.


Glashelderheid en objectiviteit wordt hier niet gewaardeerd. Vooraal bij moderators die zelf ook aan discussies meedoen en zodra je iets zegt dat boven hun vermogenstelling gaat en strookt met hun eigfen mening (voor zover je een eigen mening kan noemen) dan krijg je punten. Anderen komen met allerlei onzin dat ik op andere namen hier post. Misschien gaan ze van zichzelf uit. Maar als de forum leden een ding over mij weten is dat ik alles behalve scheinheilig ben. I.t.t. tot velen hier.

Fitna, ummah, etc zijn enkel woorden die een illusie voorstellen en makkelijke uitweg voor de domme onder ons om de realiteit te ontsnappen en de schuld van eigen mislukking aan iederen te geven behalve een kijkje naar zichzelf nemen.

Ik lach me ook rot als ik ze weer hor praten over verdeelheid. laat me niet lachen. Welke eenheid is er dan om verdeelheid te zaaien. Begin bij Marokko en Algerije en ga verder tot islam ophoudt!! ALs ik het heb over de racistische raabische nationalistische politiek (feiten: in geen enkel van deze 22 landen dat zich noemt arabisch hebben andere etniciteiten rechten. Ze worden juist op allerlei fronten onderdrukt en vooral op de culturele en taalkundige rechten). Achterlijkheid, kijk om je heen en lees de arab human reports (zijn door arabieren geschreven), zinnen als deze komen in: Ze hollen aan de staart van de beschaving.

Maar vooral wanneer ik kritiek lever over hadiths die in mijn ogen niet kloppen zoals:
- Vrouwen zijn minder slim en minder gelovig
- een vrouw aan de macht betekent achterlijkheid
- handen afhakken
- stenigen tot de dood
er zijn helaas 1001 van deze onzin hadiths..






beste mark61

Dr Seuss
29-10-04, 10:43
Wat is dit nou weer voor kronkel: "Afrux zegt dingen waar ik het niet mee eens ben dus is het vast geen Marokkaan."

:-\

Tssssssss....

mark61
29-10-04, 10:52
Geplaatst door Sawda
De verhouding berber-arabier ligt heel erg gevoelig. Bij hem krijg ik de indruk dat hij naar een soort tweestrijd streeft. Ik vind hem daar behoorlijk in ver gaan.

Dat weet ik. Hij raakt een teer punt. Dat begrijp ik. Ik denk dat er wel een paar mensen rondlopen die zich afvragen wat hun identiteit in dit verband is. Toch zou het juist daarom geen kwaad kunnen om er rustig over te praten. Zeg ik dan als bet-wisterige (ik bet-weet het niet meer) buitenstaander.

Ik begrijp dat dit verschrikkelijk arrogant overkomt. Is absoluut niet de bedoeling. Dan moet je me maar verbieden me met het onderwerp te bemoeien. Zo lang dit een openbaar forum is doe ik lekker mee.

Enfin, ik denk niet dat Afrux een soort Marokkaanse, Berberse dus, PKK wil oprichten om de guerilla vanuit de Hoge Atlas te beginnen. Jij wel?

PKK bekend? Koerdische 'bevrijdingsorganisatie'

mark61
29-10-04, 10:53
Geplaatst door Tomas
Dat ie nu engiszins boos reageerd kan ik wel begrijpen. Maar ja, dat was dan ook de bedoeling van het hele topic. Dag Afrux, het ga je goed jongen.

Cynicus.

Wacht maar tot BAM (Bis Am Morgen). Hoewel, dat is weer iets anders.

Afrux
29-10-04, 10:55
Geplaatst door Dr Seuss
Wat is dit nou weer voor kronkel: "Afrux zegt dingen waar ik het niet mee eens ben dus is het vast geen Marokkaan."

:-\

Tssssssss....


Dat zijn de simplistische verkl;aringen waarover ik het heb.

Ik denk dat ik het emest marokkaan tussen deze nietsnutten ben. Ik heb tenslotte 23 jaar in Marokko geleefd. Ik weet hoe het eraan toe gaat. Toen ik jong was werd je opgepakt voor het schrijven van je eigen taal (tamazight) dat toot de arabische nationalisten tot ene verboden taal werd verklaard. Om te zwijgen over de andere culturele, taalkundige, sociale, economische en politieke onderdrukking.


In een bepaalde opzicht zie ik mezelf ook als geen Marokkaan, zolang ik een tolk mee moet nemen naar de consulaat naar mijn eigen land, zolang ik mijn dochter niet naar haar oma mag noemen omdat ik een arabisch naam moet hebben (Vorig maand is een vader geweigerd de naam van zijn dochtre in casablanca in te schrijven omdat het een amazigh naam is), hij vermeld erbij dat er verschillende christelijke en westerse namen wel ingeschreven zijn in dezelfde gemeente. De arabieren geven christelijke en westerse namen aan hun kinderen en weigeren amazigh namen. Ik weiger me marokkaan te noemen zoalang de Imazighen niet erkend worden in de grondwet. Hierdoor geef je toe dat je een ARabier bent als je een marokkaan wilt zijn. Daarom heb ik sinds mijn vertrek ook geen marokkaans paspoort meer en deze hoef ik voorlopig ook niet.


Ware het niet dat het woord marokko van Amzigh afkomst is. Marokko komt van Marrakech - marrakuch = (ta)mur(t) n akuc = land van god


het woord Akuc komt in de islamitische berberse manuscipten uit de 13, 14, 15 eeuw voor.

Tomas
29-10-04, 10:56
Geplaatst door mark61
Cynicus.


Naieveling. Jij gelooft echt in de mogelijkheid dat NL-X zo z'n excuses maakt voor het starten van een flame-topic en de boel daarna sluit met een strafpunt vermindering voor Afrux?

Tomas
29-10-04, 10:58
Geplaatst door Afrux


Je bent net als ik nooit zo'n taalpurist geweest, maar nu zie je de emotie toch wel een beetje in je schrijven doorklinken. Rustig aan. Er is meer in 't leven dan een prikbordje.

Dr Seuss
29-10-04, 11:00
Geplaatst door Afrux
Dat zijn de simplistische verkl;aringen waarover ik het heb.

Ik denk dat ik het emest marokkaan tussen deze nietsnutten ben. Ik heb tenslotte 23 jaar in Marokko geleefd. Ik weet hoe het eraan toe gaat. Toen ik jong was werd je opgepakt voor het schrijven van je eigen taal (tamazight) dat toot de arabische nationalisten tot ene verboden taal werd verklaard. Om te zwijgen over de andere culturele, taalkundige, sociale, economische en politieke onderdrukking.


In een bepaalde opzicht zie ik mezelf ook als geen Marokkaan, zolang ik een tolk mee moet nemen naar de consulaat naar mijn eigen land, zolang ik mijn dochter niet naar haar oma mag noemen omdat ik een arabisch naam moet hebben (Vorig maand is een vader geweigerd de naam van zijn dochtre in casablanca in te schrijven omdat het een amazigh naam is), hij vermeld erbij dat er verschillende christelijke en westerse namen wel ingeschreven zijn in dezelfde gemeente. De arabieren geven christelijke en westerse namen aan hun kinderen en weigeren amazigh namen. Ik weiger me marokkaan te noemen zoalang de Imazighen niet erkend worden in de grondwet. Hierdoor geef je toe dat je een ARabier bent als je een marokkaan wilt zijn. Daarom heb ik sinds mijn vertrek ook geen marokkaans paspoort meer en deze hoef ik voorlopig ook niet.


Ware het niet dat het woord marokko van Amzigh afkomst is. Marokko komt van Marrakech - marrakuch = (ta)mur(t) n akuc = land van god


het woord Akuc komt in de islamitische berberse manuscipten uit de 13, 14, 15 eeuw voor.

En waarom doen de Arabieren dat - waar zijn ze bang voor?

't Zou wat zijn als wij de Friezen zouden verbieden hun kinderen Afke of Bouke te noemen en Liowart zeggen ipv Leeuwarden.

Mark
29-10-04, 11:01
Geplaatst door Tomas
Rustig aan. Er is meer in 't leven dan een prikbordje.


:confused:

Mark
29-10-04, 11:02
Geplaatst door Dr Seuss
En waarom doen de Arabieren dat - waar zijn ze bang voor?

't Zou wat zijn als wij de Friezen zouden verbieden hun kinderen Afke of Bouke te noemen en Liowart zeggen ipv Leeuwarden.

Dat is wel een goed idee op zich.

Tomas
29-10-04, 11:03
Geplaatst door Mark
:confused:

Ik zeg 't alleen maar om 'm te kalmeren, niet dat ik er echt in geloof. Je kent dat toch wel? Jij bent toch ook getrouwd?

David
29-10-04, 11:04
Geplaatst door Mark
Dat is wel een goed idee op zich.


Ik vind vooral Femke een stomme naam. Maar misschien komt dat omdat ik een hele irritante Femke ken.

Mark
29-10-04, 11:05
Geplaatst door Tomas
Ik zeg 't alleen maar om 'm te kalmeren, niet dat ik er echt in geloof. Je kent dat toch wel? Jij bent toch ook getrouwd?

Liegen is af en toe even noodzaak :love2:

mark61
29-10-04, 11:05
Geplaatst door Afrux
Glashelderheid en objectiviteit wordt hier niet gewaardeerd. Vooraal bij moderators die zelf ook aan discussies meedoen en zodra je iets zegt dat boven hun vermogenstelling gaat en strookt met hun eigfen mening (voor zover je een eigen mening kan noemen) dan krijg je punten. Anderen komen met allerlei onzin dat ik op andere namen hier post. Misschien gaan ze van zichzelf uit. Maar als de forum leden een ding over mij weten is dat ik alles behalve scheinheilig ben. I.t.t. tot velen hier.

Laat ik maar even reageren als opa vredesstichter. Als het lukt mag ik naar Palestina, no? Ik probeer iedereen te begrijpen; das lastig als ze elkaar in de haren vliegen, maar meestal hebben ze allebei wel een beetje gelijk.


Ik lach me ook rot als ik ze weer hor praten over verdeelheid. laat me niet lachen. Welke eenheid is er dan om verdeelheid te zaaien.

Zou het kunnen zijn dat er een gevoel is van 'wij als Marokkanen in NL staan al onder grote druk, dan moeten we nodig nog eens onderling gaan vechten'?

Zou het kunnen zijn dat de Marokkaanse identiteit sowieso al een zeer gevoelige kwestie is, met, als je naar de talen kijkt, de elementen Standaardarabisch, Ddariya, Tamazight, Frans?

Als oppervlakkige toeschouwer moet ik tegen jullie, Marokkanen, Arabisch, Berbers, of iets ertussenin, zeggen: count your blessings. In Turkije is/was het een verhaal van duizenden doden, honderden dorpen vernietigd, sfeer vergiftigd, armoe, ellende, verkrachting. Wees blij, ook als Afrux, dat het in Marokko nooit zo ver is gekomen. En met Med VI en zijn Centre de Recherche... gaat het langzaamaan toch ook de goede kant op?



Begin bij Marokko en Algerije en ga verder tot islam ophoudt!! ...er zijn helaas 1001 van deze onzin hadiths..

Het is allemaal teveel, Afrux, je schopt tegen etniciteit, taal, godsdienst, cultuur, politiek, alles tegelijk. Wat moet een prikker met zoveel (zelf-)haat?

Dat leidt toch tot niets? Behalve withete en vuurrode gezichten achter beeldschermen, flamings en strafpunten?

Ik word door auto-prikkers en in real life al beschuldigd van de Hollandse 'weg-met-ons'-mentaliteit. Kejje nagaan hoe dat voor een NL- of MA-Marokkaan voelt.


Beste mark61

In het kader van je inburgering: dat zetten wij meestal bovenaan de tekst :hihi: geintje

Mark
29-10-04, 11:05
Geplaatst door David
Ik vind vooral Femke een stomme naam. Maar misschien komt dat omdat ik een hele irritante Femke ken.

zit ze in de politiek?

David
29-10-04, 11:10
Geplaatst door Mark
zit ze in de politiek?


Nee, de pers.

Tomas
29-10-04, 11:11
Geplaatst door David
Nee, de pers.

Ja, maar hoe ziet ze eruit dan?

mark61
29-10-04, 11:13
Geplaatst door Tomas
Naieveling. Jij gelooft echt in de mogelijkheid dat NL-X zo z'n excuses maakt voor het starten van een flame-topic en de boel daarna sluit met een strafpunt vermindering voor Afrux?

Nee, ik geloof dat iedereen ff lekker stoom kan afblazen en we overgaan tot de orde van de dag. Afrux blijft op 2 punten staan; een cliffhanger is veel leuker om te teasen en uit te dagen dan iemand die er simpelweg niet meer in komt.

Sawda
29-10-04, 11:14
Ik begrijp dat dit verschrikkelijk arrogant overkomt. Is absoluut niet de bedoeling. Dan moet je me maar verbieden me met het onderwerp te bemoeien. Zo lang dit een openbaar forum is doe ik lekker mee.

We leven in een vrij land dus je mag gewoon lekker meedoen.


Enfin, ik denk niet dat Afrux een soort Marokkaanse, Berberse dus, PKK wil oprichten om de guerilla vanuit de Hoge Atlas te beginnen. Jij wel?

Zo rigoureus niet.
Hij ervaart dit probleem in de arabische landen dan moet hij maar proberen om het probleem daar op te lossen. Want alleen maar haat en nijd achter je computer te versprijden, vind ik getuigen van een laffe daad.
De verhouding berber-arabier hier in Nederland vind ik op zich wel goed waarom moet hij dan zo nodig bij dit forum roet bij het eten gooien.


PKK bekend? Koerdische 'bevrijdingsorganisatie'
Is mij bekend.

Dr Seuss
29-10-04, 11:16
Geplaatst door mark61
Nee, ik geloof dat iedereen ff lekker stoom kan afblazen en we overgaan tot de orde van de dag. Afrux blijft op 2 punten staan; een cliffhanger is veel leuker om te teasen en uit te dagen dan iemand die er simpelweg niet meer in komt.

En alweer dat toontje dat jij het beste weet hoe iedereen zich op dit forum moet gedragen.

mark61
29-10-04, 11:17
Geplaatst door Tomas
Je bent net als ik nooit zo'n taalpurist geweest, maar nu zie je de emotie toch wel een beetje in je schrijven doorklinken. Rustig aan. Er is meer in 't leven dan een prikbordje.

It's his life and his people.

Tomas
29-10-04, 11:17
Geplaatst door mark61
Nee, ik geloof dat iedereen ff lekker stoom kan afblazen en we overgaan tot de orde van de dag. Afrux blijft op 2 punten staan; een cliffhanger is veel leuker om te teasen en uit te dagen dan iemand die er simpelweg niet meer in komt.

Dat laatste vindt jij (en ik natuurlijk ook) maar beheer denk ik niet. We zullen het vanzelf wel zien.

Tomas
29-10-04, 11:18
Geplaatst door mark61
It's his life and his people.

Ja, dat begrijp ik wel. Maar dat is meer dan dit prikbord.

Afrux
29-10-04, 11:19
Geplaatst door Dr Seuss
En waarom doen de Arabieren dat - waar zijn ze bang voor?

't Zou wat zijn als wij de Friezen zouden verbieden hun kinderen Afke of Bouke te noemen en Liowart zeggen ipv Leeuwarden.

ooit geloofden ze in de ilussie:L de grootste arabisch rijk die d emacht over d ewereld zou overnem. Zeg maar de usa van vandaag. Zij dachten dat te bereiken onder het mom van een land, een taal. En daarom moest alles afwijken wat niet arabisch is. het resultaat is alles behalve een arabische macht. Deze achterlijke racistische nationalistische ideologie die ondersteund wordt door misbruik van islam (al dan niet door gemaakte teksetn) heeft juist de Arabieren verdeeld zoals nooit van te voren en ze enkel domheid en achterlijkheid gebracht. Arab human report (door arabieren gechreven:

- Ieder vernieuwende stem wordt d emond gesnoerd (zeg maar afrux op het forum)
- er woirden in griekenland 5 keer meer boeken uitgegeven per jaar dan in die zogenaamde 22 landen
- er worden jaarlijks 10000 boeken naar het spaans vertaald, wat naar het arabisch iin 1000 jaar is gedaan
- BNP van spanje alleen is groter dan die van deze 22 landen

om te zwijgen over de politieke en culturele onderdrukking, analfabitisme, toegang tot d emedische wereld, eerlijkheid van het gerecht, etc...


De verklaringen zijn zo simplistisch als van sommige hier:
_ een land een taal een religie, waarom verdeelheid (nou EU heeft heeft 100 talen, honder religies en toch is er ene unie)

IK zal het illusteren aan de hand van een vroobeeld:
Na 40 jaar strijd van de berber beweging is in Marokko besloten om op klein schaal het berbers her te introduceren in het basis onderwijs. Het berbers werd na de onafhankelijkheid en met de komst van deze racistische nationalisten verdrevn uit scholen en tot een verboden taal verklaard.
Berbers wilden gebruik maken van het latijns alfabet dat als sinds 1702 gebruikt wordt en waarin vrijwel ALLE publicaties en onderzoeken DE AFGELOPEN EEUWEN ZIJN VERSCHENEN (dankzij meer dan 60 wereld universiteiten) want in haar oorspronkelijke landen was het verboden.
mAARmaar ook vanwege haar wereld staus en toegankelijkheid voor alle Imazighen overal in de wreld. en economisch was het ook goedkoper en beter aangezien het berbers onderwijs minder dan 1 miljoen euro per jaar krijgt.

De Arbieren zagen de keuze voor latijn als anti arabisch en pro westen. hun kranten (voor zij die het niet weten, de kranten van marokko zijn eigendom van politieke partijen) stonden vol van deze onzin aantijgingen. Statment als: Berbers tegen het alfabet van de hemel en pro wetsen. Ik weet echt niet een alfabet met de hemel te maken heeft. En als er moslims zijn in Marokko dan zijn het Berbers. Dezelfde arabieren lachen ons uit omdat onze moeders nog hoofdoeken dragen en onze vaders conservatiev moslims zijn. Zij serveren alcohol bij het eten en als je opkomt voor je erchten dan ben je anti islam.

Zij eisten dus het arabisch alfabet, ircam heeft een middenweg gekozenom zowel de arabisten als de islamieten tevrdeden te stellen zonder de berber beweging tegen zich te krijgen (die steeds groter wordt in Marokko en een belangrijke rol begint te krijgen op politieke gebied) hebben ze tegen de zin van 90% berbers gekozen voor Tifinagh (mellennia oude berber alfabet).

mark61
29-10-04, 11:20
Geplaatst door Dr Seuss
En waarom doen de Arabieren dat - waar zijn ze bang voor?

't Zou wat zijn als wij de Friezen zouden verbieden hun kinderen Afke of Bouke te noemen en Liowart zeggen ipv Leeuwarden.

Ze zijn bang voor fitna, verdeeldheid, onrust, chaos, burgeroorlog.

Technisch: separatisme. In Turkije was het nog veel opgewondener.

Je moet bedenken dat we het over relatief nieuwe staten hebben die hebben geleerd dat externe machten in een handomdraai een einde aan je bestaan / zelfstandigheid maken. Zie Irak etc.

Dus zo gek is die angst niet, van daaruit gezien. Wij doen daar misschien lacherig over, maar er valt in feite niets te lachen.

mark61
29-10-04, 11:24
Geplaatst door Dr Seuss
En alweer dat toontje dat jij het beste weet hoe iedereen zich op dit forum moet gedragen.

Dit was een geintje, dear.

Maar in het algemeen heb je wel gelijk. Kan het niet laten. Domineeskleinzoon. Alles met de beste bedoelingen. Hoe was het ook weer? De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens.

Tis tot de buck stops; ik krijg vanzelf wel op mijn lazerij als ik het te bont maak. Van jou bijvoorbeeld.

mark61
29-10-04, 11:28
Geplaatst door Sawda
We leven in een vrij land dus je mag gewoon lekker meedoen.

Zo rigoureus niet.
Hij ervaart dit probleem in de arabische landen dan moet hij maar proberen om het probleem daar op te lossen. Want alleen maar haat en nijd achter je computer te versprijden, vind ik getuigen van een laffe daad.
De verhouding berber-arabier hier in Nederland vind ik op zich wel goed waarom moet hij dan zo nodig bij dit forum roet bij het eten gooien.

Is mij bekend.

OK :)

Dr Seuss
29-10-04, 11:42
Geplaatst door Afrux
ooit geloofden ze in de ilussie:L de grootste arabisch rijk die d emacht over d ewereld zou overnem. Zeg maar de usa van vandaag. Zij dachten dat te bereiken onder het mom van een land, een taal.


Ik zie het probleem. Ook daar het eerst berbers gebied was, en als buitenstaanders de zooi komen veranderen krijg je weerstand.
Of je moet het subtieler doen :) De Fransen bijvoorbeeld, die waren daar veel slimmer in. Tijdens de Bataafs-Franse periode werd het bonton om Frans te spreken, te eten, Franse manieren te hebben, interieur, etc.
Of hun doel hetzelfde was, wie weet. Maar zij deden het net zo schrander als de USA voor het wapengekletter begon. De wereld dweepte met de VS-genotsproducten en entertainment-industrie, en de American Dream was/is al helemaal de jackpot. Zodra je het mensen door de strot gaat duwen krijg je problemen. En al helemaal - voordat de kakofonie losbarst - als je je elders vestigt en daar aan de boel gaat lopen sleutelen. Arabieren hadden zich aan de Berbers moeten aanpassen: die woonden daar. De Berbers hadden zelf kunnen bepalen wat zij wel of net willen meepikken van wat de Arabieren meebrachten.

nl-x
29-10-04, 11:44
Geplaatst door Tomas
Naieveling. Jij gelooft echt in de mogelijkheid dat NL-X zo z'n excuses maakt voor het starten van een flame-topic en de boel daarna sluit met een strafpunt vermindering voor Afrux?
NL-X doet geen zulks. In mijn eerste post heb ik me af zitten vragen wie Afrux nou echt is. En heb ik gezegd dat hij wel eens tegen zich zelf loopt te lullen. Op zich niet heel erg gezien de IP's die ik er bij heb duiden op dat het ook echt zo is.

Zijn strafpunten hebben hier niets mee te maken. Die strafpunten staan volkomen los van deze thread. Zijn strafpunten zijn overigens niet allebij voor dingen uit het verleden. Dat is er maar een, en dat kwam omdat de moderator in kwestie nog niet afwist van de nieuwe puntensysteem. Maar het leuke aan deze nieuwe strafpunten systeem is dat hij over 2 weken al een punt minder op zn naam heeft staan. Kan ie het 2 weken volhouden denk je, zonder weer een racistische belediging te maken?

mark61
29-10-04, 11:48
Geplaatst door nl-x
... Kan ie het 2 weken volhouden denk je, zonder weer een racistische belediging te maken?

Hangt van de definitie van racisme af. Die is hier nog al s van elastiek.

Tomas
29-10-04, 11:53
Geplaatst door nl-x
NL-X doet geen zulks.

Ja, ik ken je beter dan Mark61. Die houdt zich eigenlijk alleen maar met grote lijnen bezig.


In mijn eerste post heb ik me af zitten vragen wie Afrux nou echt is. En heb ik gezegd dat hij wel eens tegen zich zelf loopt te lullen. Op zich niet heel erg gezien de IP's die ik er bij heb duiden op dat het ook echt zo is.

Volgens mij ben jij technisch beter onderlegd dan je nu voordoet. Maargoed. Ik had ook neit echt anders verwacht.


Zijn strafpunten hebben hier niets mee te maken. Die strafpunten staan volkomen los van deze thread.

Ja, ja, het beheer hier maakt echt niet de indruk dat er enige vorm van onderlinge communicatie is.


Zijn strafpunten zijn overigens niet allebij voor dingen uit het verleden. Dat is er maar een, en dat kwam omdat de moderator in kwestie nog niet afwist van de nieuwe puntensysteem.

Zal wel, ik heb geen idee waar hij strafpunten voor gekregen heeft. Ik zal 's kijken... Ah, o.a. arrogantie. Ja da's een hele erge.


Maar het leuke aan deze nieuwe strafpunten systeem is dat hij over 2 weken al een punt minder op zn naam heeft staan. Kan ie het 2 weken volhouden denk je, zonder weer een racistische belediging te maken?

De vraag is dan wel wie er zal beoordelen of er sprake is van racisme en of beheer dan ook stopt met hem provoceren. Het eerste weet ik wel, dus daar heeft ie weinig kans. Het tweede weet ik nog niet. Dat jij de nieuwe regels niet serieus neemt weet ik wel, maar hoe ver je daarin gaat blijft toch altijd weer de vraag.

taouanza
29-10-04, 12:09
Geplaatst door mark61
Dat weet ik. Hij raakt een teer punt. Dat begrijp ik. Ik denk dat er wel een paar mensen rondlopen die zich afvragen wat hun identiteit in dit verband is. Toch zou het juist daarom geen kwaad kunnen om er rustig over te praten. Zeg ik dan als bet-wisterige (ik bet-weet het niet meer) buitenstaander.

Ik begrijp dat dit verschrikkelijk arrogant overkomt. Is absoluut niet de bedoeling. Dan moet je me maar verbieden me met het onderwerp te bemoeien. Zo lang dit een openbaar forum is doe ik lekker mee.

Enfin, ik denk niet dat Afrux een soort Marokkaanse, Berberse dus, PKK wil oprichten om de guerilla vanuit de Hoge Atlas te beginnen. Jij wel?

PKK bekend? Koerdische 'bevrijdingsorganisatie'

Je bent arrogant, punt!

mark61
29-10-04, 12:18
Geplaatst door taouanza
Je bent arrogant, punt!

Nee.

angkor
29-10-04, 12:34
Je WAS altijd arrogant toch?

Zoek in je plaatje :maf: :haha:

mark61
29-10-04, 12:41
Schadenfreude? :haha:

In welk plaatje? Het Angkor Wat-plaatje?

Verjaart arrogantie niet?


In JE plaatje. :wtf:

Mark
29-10-04, 12:54
wat is je plaatje eigenlijk mark? er staat ook iets in geschreven?

mark61
29-10-04, 13:02
Geplaatst door Mark
wat is je plaatje eigenlijk mark? er staat ook iets in geschreven?

Ow Ethiopian Airlines. Staat erin in Amharik, de grootste en officiële taal. Gek eigen schrift. Beetje flauw, moet weer s wat nieuws bedenken. De eerste was leuker, een Afrikaan die zo gefotografeerd was dat zijn silhouet verrassend veel op de vorm van Afrika leek, maar dat kwam om technische redenen niet zo uit de verf. Was trouwens van Air Afrique, intussen ter ziele.

Toch nog s Iggy Pop opzoeken, ouwe rukker, 'open up and bleed'. Deed ie ook in de praktijk letterlijk, maar figuurlijk vind ik het wel wat hebben.

Sorry, verbale incontinentie.

@ Angkor: u bedoelt bet-wist-er? Nou dan, verjaard!


precies! angkor. :fplet:

Al Sawt
29-10-04, 14:02
Aangezien we toch over Afrux hebben, wil ik graag wederom kanttekeningen bij zijn verhaal plaatsen.

Paar leugens:


Geplaatst door Afrux
Dat zijn de simplistische verkl;aringen waarover ik het heb.Alles is simplistisch in zijn ogen, ook al kan hij niks tegen inbrengen.

Geplaatst door Afrux

Ik denk dat ik het emest marokkaan tussen deze nietsnutten ben. Jouw respect voor jouw medeMarokkanen is heel laag.
Denk maar lekker door in termen als jullie tegen ons.

Geplaatst door Afrux


Ik heb tenslotte 23 jaar in Marokko geleefd. Ik weet hoe het eraan toe gaat. Dus niet. Lees verder!


Geplaatst door Afrux
Toen ik jong was werd je opgepakt voor het schrijven van je eigen taal (tamazight) dat toot de arabische nationalisten tot ene verboden taal werd verklaard. Om te zwijgen over de andere culturele, taalkundige, sociale, economische en politieke onderdrukking. Afrux beweert dat ie 23 jr. in Marokko geleefd heeft. Leuk en aardig, maar dan moet ie weten dat Marokko door een berbermonarchie bestuurd wordt en niet door Arabische nationalisme.

Voorts is de Tamazigh alles behalve een verboden taal in Marokko. Het wordt nu onderwijzen en er komen Tamazigh Journaals op de Marokkaanse staatstv. Nog nooit is iemand in Marokko opgepakt voor het schrijven van Tamazigh, wel voor politieke activiteiten.

De Berbers hebben altijd hun cultuur kunnen uitoefenen en hun dialecten spreken. Wel was het zo, dat het niet als taal erkend werdt en nu nog steeds zijn er na die erkenning taalkundige problemen en verschillen tussen berbers onderling. Maar Afrux weet dat niet of maskeert het liever. Want tenslotte zijn de schuldige Arabische nationalisten.

Maar hoe kan men een culturele repressie tegen de Berbers uitoefenen, als je beseft dat de scheidslijnen tussen Arabische en Berberse cultuur heel vaag is?

Heeft Afrux hier een sluitende verklaring voor?

Wat betreft economische, sociale en politieke uitsluiting in Marokko daar hoef je geen berber voor te zijn, om aan jouw ten deel te vallen.

In een absolute monarchie worden alleen gebieden bevoordeelt, die historisch altijd een sterke band met de Marokkaanse koninghuis hebben. En dat zijn zowel Berberse gebieden, als zogenaamde Arabische gebieden.

Afrux gaat vervolgens beweren, dat ie 23 jr. in Marokko geleefd heeft en dat ie het beter weet dan iemand die in Nederland geboren en getogen is. En dat ik handel uit een achterlijke en discriminerende Arabische propaganda. Aldus, Afrukh.

Als hij niet instaat is om jouw argumenten weer te leggen, dan je in 9 van de 10 gevallen een nationalistische Arabier.

Maar ik wijs naar rapporten over Marokko van mensenrechten org. en alle andere NGO`s, waar Afrux`s aantijgingen niet voorkomen.



Geplaatst door Afrux

In een bepaalde opzicht zie ik mezelf ook als geen Marokkaan, zolang ik een tolk mee moet nemen naar de consulaat naar mijn eigen land, Waarom moet je een tolk nemen? Je bent toch in Marokko geboren en getogen? Dan kunnen we aannemen dat je geen tolk nodig hebt in de Marokkaanse consulaat? Of ben je stevig verankerd in je Amazigh Nationalisme, waardoor je geen Marokaans Arabisch wilt praten?

Geplaatst door Afrux


zolang ik mijn dochter niet naar haar oma mag noemen omdat ik een arabisch naam moet hebben (Vorig maand is een vader geweigerd de naam van zijn dochtre in casablanca in te schrijven omdat het een amazigh naam is), hij vermeld erbij dat er verschillende christelijke en westerse namen wel ingeschreven zijn in dezelfde gemeente. De arabieren geven christelijke en westerse namen aan hun kinderen en weigeren amazigh namen. Wederom een leugen.

Ik ken zat mensen, die hun dochters Tamu of Tan, hebben genoemd.
Voorts mogen alleen Christenen en buitenlanders in Marokko, een westerse naam nemen.

Geplaatst door Afrux

Ik weiger me marokkaan te noemen zoalang de Imazighen niet erkend worden in de grondwet. Wederom een leugen!

In de Marokkaanse grondwet worden de Arabieren ook niet erkend.

Marokko heet officieel: Mamlakah al Maghrebia. Bijna alle Arabische landen, voegen de term Arabisch in hun officiele naam.

Behalve Marokko. Maar dat weet Afrux niet of hij laat het liever achterwege. Puur omdat het niet in zijn straatje pas.

Geplaatst door Afrux

Hierdoor geef je toe dat je een ARabier bent als je een marokkaan wilt zijn. Daarom heb ik sinds mijn vertrek ook geen marokkaans paspoort meer en deze hoef ik voorlopig ook niet.
Mensen als jij kunnen beter weg blijven uit Marokko.

En sinds wanneer is een in internationale reisdocument, bepaalend voor je ras of etniciteit?


Geplaatst door Afrux

het woord Akuc komt in de islamitische berberse manuscipten uit de 13, 14, 15 eeuw voor. Berberse manuscripten, vreemd?
Tuurlijk die bestaan wel, omdat Marokko alleen door Berberse sultan`s geregeerd werdt.

Al Sawt
29-10-04, 14:04
Geplaatst door mark61
Ow Ethiopian Airlines. Staat erin in Amharik, de grootste en officiële taal. Gek eigen schrift. Beetje flauw, moet weer s wat nieuws bedenken. De eerste was leuker, een Afrikaan die zo gefotografeerd was dat zijn silhouet verrassend veel op de vorm van Afrika leek, maar dat kwam om technische redenen niet zo uit de verf. Dat was pas een leuke avatar. Maar was het trouwens geen rapper Tupac, op die avatar?

Al Sawt
29-10-04, 14:09
Geplaatst door mark61




Zou het kunnen zijn dat er een gevoel is van 'wij als Marokkanen in NL staan al onder grote druk, dan moeten we nodig nog eens onderling gaan vechten'?

Zou het kunnen zijn dat de Marokkaanse identiteit sowieso al een zeer gevoelige kwestie is, met, als je naar de talen kijkt, de elementen Standaardarabisch, Ddariya, Tamazight, Frans?
Afrux heeft het over eenheid in Marokko.
Hij wilt het aan gruzelementen schoppen en van Marokko een etnische kruidvat maken.

taouanza
29-10-04, 14:16
Geplaatst door mark61
.



Zou het kunnen zijn dat er een gevoel is van 'wij als Marokkanen in NL staan al onder grote druk, dan moeten we nodig nog eens onderling gaan vechten'?

Zou het kunnen zijn dat de Marokkaanse identiteit sowieso al een zeer gevoelige kwestie is, met, als je naar de talen kijkt, de elementen Standaardarabisch, Ddariya, Tamazight, Frans?

Als oppervlakkige toeschouwer moet ik tegen jullie, Marokkanen, Arabisch, Berbers, of iets ertussenin, zeggen: count your blessings. In Turkije is/was het een verhaal van duizenden doden, honderden dorpen vernietigd, sfeer vergiftigd, armoe, ellende, verkrachting. Wees blij, ook als Afrux, dat het in Marokko nooit zo ver is gekomen. En met Med VI en zijn Centre de Recherche... gaat het langzaamaan toch ook de goede kant op?



NEE dat is het niet en als je niet zo arrogant en betweterig bent zou je dat kunnen zien.
Je probeert zogenaamd vrede te stichten maar door je zelfingenomenheid maak je het alleen maar erger met je betutteling.

mark61
29-10-04, 14:27
Geplaatst door Al Sawt
Dat was pas een leuke avatar. Maar was het trouwens geen rapper Tupac, op die avatar?

Eerlijk gezegd weet ik dat niet eens, want ik kan me even Tupac niet voor de geest halen. Het lijkt me niet, omdat Air Afrique erg Frans gericht is, maar goed, ook daar doen ze aan rappen natuurlijk. Kan dus best. Ben die foto geloof ik kwijt, zal s zoeken. Heb een nieuwe scanner, dus misschien kan ie nu beter.

mark61
29-10-04, 14:29
Geplaatst door Al Sawt
Afrux heeft het over eenheid in Marokko.
Hij wilt het aan gruzelementen schoppen en van Marokko een etnische kruidvat maken.

OK, ik houd me erbuiten. Ik kan het niet beoordelen.

Tomas
29-10-04, 14:30
Geplaatst door taouanza
NEE dat is het niet en als je niet zo arrogant en betweterig bent zou je dat kunnen zien.
Je probeert zogenaamd vrede te stichten maar door je zelfingenomenheid maak je het alleen maar erger met je betutteling.

je provoceert.

mark61
29-10-04, 14:31
Geplaatst door taouanza
NEE dat is het niet en als je niet zo arrogant en betwisterig bent zou je dat kunnen zien.
Je probeert zogenaamd vrede te stichten maar door je zelfingenomenheid maak je het alleen maar erger met je betutteling .

Yep. Excuus. Modereren betekent matigen.

Ik bemoei me er al niet meer mee.

voelde me min of meer aangemoedigd door Sawda

Tomas
29-10-04, 14:32
Geplaatst door mark61

voelde me min of meer aangemoedigd door Sawda

Dat was een val.

taouanza
29-10-04, 14:49
Geplaatst door Tomas
je provoceert.

Je zeikt.

taouanza
29-10-04, 14:59
Geplaatst door mark61
Yep. Excuus. Modereren betekent matigen.

Ik bemoei me er al niet meer mee.

voelde me min of meer aangemoedigd door Sawda

Hoezo?
Met die houding doe je veel prikkers te kort. Dan zeg je ook dat ze niet tegen kritiek kunnen. Terwijl het daar helemaal niet om gaat.
Tegen kritiek kunnen betekent niet dat je je laat beledigen en leugens moet aan nemen.
Waarom heb je andere criteria voor Marokkanen?

Afrux
30-10-04, 10:26
Geplaatst door Al Sawt
Afrux heeft het over eenheid in Marokko.
Hij wilt het aan gruzelementen schoppen en van Marokko een etnische kruidvat maken.

Ja dit soort onzin wten we inmiddels wel. Net zoals het verhaal over het verstoren van de relatie tussen de berber en de arabier. NOu ten eerste zijn meer dan 85% van de Marokkanen in Nl berbers en de resterende 15% die zichzelf arabier noemt is niets meer en niets minder dan Gearabiseerde berbersdie niet echt weten wat ze zijn.


Etnische kruidvat? Met andere woorden, je moet de onderdrukking accepteren en als je je mond open doet dan ben je een parasiet. Wat een argumentatie.


Dat is overgines altijd het probleem geweest. De Amazigh ebweging in Marokko streeft niet alleen naar de rechten van d eberbers maar ijvert voor een democratie. Een democratisch land garandeert autopmatisch de taalkundige en culturele rechten van andere etniciteiten in het land.


Je moet ene onderscheid maken tussen opkomen voor je rechten en haatzaaien of een etnische kruidvat creeeren.

Door dit soort mensne die in principe tegen d edemocratie zijn, zullen dit soort landen gedoemd zijn voor de achterlijkheid. Als je jezelf als democraat beschouwt dan zou je de eerste zijn die zal protesteren tegen d eonderdrukking van de berbers, en andere etniciteiten door arabische racistische regimes. Maar nee hoor jij ziet gelijk waanzin in je ogen zodra iemand deze mistanden probeert kenbaar maken. En de argumentatie zoals gewoonlijk: Verdeelheid zaaien (dan moet er eerst ene enheid zijn), ummah (laat me niet lachen), haat zaaien (welke lifde heb je het over?)

taouanza
30-10-04, 11:12
Geplaatst door Afrux
Ja dit soort onzin wten we inmiddels wel. Net zoals het verhaal over het verstoren van de relatie tussen de berber en de arabier. NOu ten eerste zijn meer dan 85% van de Marokkanen in Nl berbers en de resterende 15% die zichzelf arabier noemt is niets meer en niets minder dan Gearabiseerde berbersdie niet echt weten wat ze zijn.


Etnische kruidvat? Met andere woorden, je moet de onderdrukking accepteren en als je je mond open doet dan ben je een parasiet. Wat een argumentatie.


Dat is overgines altijd het probleem geweest. De Amazigh ebweging in Marokko streeft niet alleen naar de rechten van d eberbers maar ijvert voor een democratie. Een democratisch land garandeert autopmatisch de taalkundige en culturele rechten van andere etniciteiten in het land.


Je moet ene onderscheid maken tussen opkomen voor je rechten en haatzaaien of een etnische kruidvat creeeren.

Door dit soort mensne die in principe tegen d edemocratie zijn, zullen dit soort landen gedoemd zijn voor de achterlijkheid. Als je jezelf als democraat beschouwt dan zou je de eerste zijn die zal protesteren tegen d eonderdrukking van de berbers, en andere etniciteiten door arabische racistische regimes. Maar nee hoor jij ziet gelijk waanzin in je ogen zodra iemand deze mistanden probeert kenbaar maken. En de argumentatie zoals gewoonlijk: Verdeelheid zaaien (dan moet er eerst ene enheid zijn), ummah (laat me niet lachen), haat zaaien (welke lifde heb je het over?)

Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.:rolleyes:

Afrux
30-10-04, 11:21
Geplaatst door taouanza
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.:rolleyes:

Ik ben ook niets anders gewend van je dan dit sort inhoudloze oneliners

taouanza
30-10-04, 11:33
Geplaatst door Afrux
Ik ben ook niets anders gewend van je dan dit sort inhoudloze oneliners

Ya wawal iebie miya.:student:

Ron Haleber
31-10-04, 17:50
Geplaatst door Afrux
Etnische kruidvat? Met andere woorden, je moet de onderdrukking accepteren en als je je mond open doet dan ben je een parasiet. Wat een argumentatie.


Dat is overigens altijd het probleem geweest. De Amazigh beweging in Marokko streeft niet alleen naar de rechten van de berbers maar ijvert voor een democratie. Een democratisch land garandeert automatisch de taalkundige en culturele rechten van andere etniciteiten in het land.


Je moet een onderscheid maken tussen opkomen voor je rechten en haatzaaien of een etnische kruidvat creeeren.

Door dit soort mensen die in principe tegen de democratie zijn, zullen dit soort landen gedoemd zijn voor achterlijkheid. Als je jezelf als democraat beschouwt dan zou je de eerste zijn die zal protesteren tegen de onderdrukking van de berbers, en andere etniciteiten door arabische racistische regimes. Maar nee hoor jij ziet gelijk waanzin in je ogen zodra iemand deze mistanden probeert kenbaar maken. En de argumentatie zoals gewoonlijk: Verdeelheid zaaien (dan moet er eerst en eenheid zijn), ummah (laat me niet lachen), haat zaaien (welke liefde heb je het over?)


Ik vond de discussies tussen Afrux en zijn tegenstanders waar ik vaak aan deelnam altijd boeiend. Hoewel ze jammer genoeg altijd in een steriele patstelling eindigden. Mij en Afrux is zelfs nog een HBO-scriptie beloofd over het nationalisme...? Om enkel Afrux de schuld te geven lijkt me wat te eenzijdig.

Op Nederlanders komt deze strijd erg exotisch en als overdreven geruzie over zoals ik Nl-x dan ook op zijn MDI-topic verwijt. De familie van voorzitter Aissati kiest daarin trouwens óók partij. :lachu:

Uitgenodigd voor heftige discussies met Imazighen op hun landelijk centrum Tamount in Rabat moest ik het tenslotte met ze eens zijn dat de vrijheid van de Amazigh-cultuur en de taal een toetssteen is voor de democratie in Marokko. Zeker als tegengif voor het oprukkend salafisme dat toch vaak een imperialistisch dogmatisch beslag op Marokkanen inhoudt - zoals we ook op Maroc.NL duidelijk kunnen zien... De stampei die Afrux maakt, gaat dus wel zeker ergens over! :jeweetog:

Maar dat het overigens met Imazighen moeilijk kersen eten is, kan ik niet ontkennen. Hoewel de moderator/webmaster van Sousse.com, Agerzam, toen hij mijn teksten over de Imazighen ontdekte, enkele evan meteen op zijn site zette met uitvoerig lovende aanbeveling (zie http://www.souss.com/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=37248&topic_id=3423&forum=2 - de eerste posting), bekoelde zijn enthousiasme onmiddellijk toen zijn prikkers de naam en vlag van de AEL op mijn site ontdekten... Dat "Arabisch fascisme" van mijn kant stond ze absoluut niet aan - Abou Jahjah is hun Sjeitaan! - en Agerzam haalde zijn aanbeveling daarop weg: een erg kinderachtige geste want ik ging met hem diepgaand over de zaak in discussie! Teleurstellend want Swassa als Agerzam nemen nu eenmaal deel aan hun beste organisaties ter verdediging van hun cultuur. :verdriet:


Maar ook de tegenstanders van Agerzam en Afrux zijn erg fanatiek. Zo kreeg ik de Arabisch nationalist Mohamed Abed Jabri, beroemd schrijver in de Arabische wereld en voorman van de sociaal-democratische USFP - die het Tamazigh wil 'uitroeien', meermalen daarover boven op de kast.

De laatste keer in Casa toen we achter een cafétafeltje zaten en ik hem vertelde dat men in Nederland dacht over te gaan om als 'moedertaal' van Marokkanen het tamazight te gaan onderwijzen. Hij raakte briesend en geheel buiten zinnen... Het vuurtje nog op te stoken - dat zoals men weet mij wel is toevertrouwd - was volstrekt overbodig...

Zijn interventie op het internationale congres dat volgde in aanwezigheid van het voltallig bestuur der USFP, wijdde hij geheel aan een felle vervloeking van de 'koloniale' Berbers wegens deze misleiding van de Nederlanders dat hij als een herhaling zag van de 'Franse' Berber-dahir die heel Noord Afrika in rep en roer bracht... Deze wet stond Amazigh-gebruiken wettelijk toe.

Leila Shahid - nu 'ambassadeur' van de Palestijnen in Frankrijk - onderbrak zijn fanatiek betoog en dwong hem zich te matigen met zijn 'schandaal'... :schrik:



Nu zal men hier zeggen: "Kijk daar heb je die arrogante Haleber weer eens aan het opscheppen met zijn belangrijke vrienden". Mijn antwoord daarop is: "Inderdaad ja, als je echt iets wil bijdragen aan de democratie in Marokko, helpt het zeker als je de leidende nationalistische ideoloog van de (ex)regeringspartij een aantal malen ten overstaan van het gremium van zijn partij en van buitenlandse gasten op zijn bek laat vallen over de Imazighen-kwestie.

Daarbij vergeleken zie ik het met opgeheven vinger en met strafpunten terechtwijzen van een paar van het Rifgebergte afgerolde dreumessen als een ongepaste grap die ik gaarne aan de mods hier overlaat! Natuurlijk hoop ik van harte dat het Sjerifijnse Koninkrijk hun inspanning in grote dank afneemt...! (hetgeen ik waag te betwijfelen).

Ron

taouanza
31-10-04, 18:11
Geplaatst door Ron Haleber
Ik vond de discussies tussen Afrux en zijn tegenstanders waar ik vaak aan deelnam altijd boeiend. Hoewel ze jammer genoeg altijd in een steriele patstelling eindigden. Mij en Afrux is zelfs nog een HBO-scriptie beloofd over het nationalisme...? Om enkel Afrux de schuld te geven lijkt me wat te eenzijdig.

Op Nederlanders komt deze strijd erg exotisch en als overdreven geruzie over zoals ik Nl-x dan ook op zijn MDI-topic verwijt. De familie van voorzitter Aissati kiest daarin trouwens óók partij. :lachu:

Uitgenodigd voor heftige discussies met Imazighen op hun landelijk centrum Tamount in Rabat moest ik het tenslotte met ze eens zijn dat de vrijheid van de Amazigh-cultuur en de taal een toetssteen is voor de democratie in Marokko. Zeker als tegengif voor het oprukkend salafisme dat toch vaak een imperialistisch dogmatisch beslag op Marokkanen inhoudt - zoals we ook op Maroc.NL duidelijk kunnen zien... De stampei die Afrux maakt, gaat dus wel zeker ergens over! :jeweetog:

Maar dat het overigens met Imazighen moeilijk kersen eten is, kan ik niet ontkennen. Hoewel de moderator/webmaster van Sousse.com, Agerzam, toen hij mijn teksten over de Imazighen ontdekte, enkele evan meteen op zijn site zette met uitvoerig lovende aanbeveling (zie http://www.souss.com/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=37248&topic_id=3423&forum=2 - de eerste posting), bekoelde zijn enthousiasme onmiddellijk toen zijn prikkers de naam en vlag van de AEL op mijn site ontdekten... Dat "Arabisch fascisme" van mijn kant stond ze absoluut niet aan - Abou Jahjah is hun Sjeitaan! - en Agerzam haalde zijn aanbeveling daarop weg: een erg kinderachtige geste want ik ging met hem diepgaand over de zaak in discussie! Teleurstellend want Swassa als Agerzam nemen nu eenmaal deel aan hun beste organisaties ter verdediging van hun cultuur. :verdriet:


Maar ook de tegenstanders van Agerzam en Afrux zijn erg fanatiek. Zo kreeg ik de Arabisch nationalist Mohamed Abed Jabri, beroemd schrijver in de Arabische wereld en voorman van de sociaal-democratische USFP - die het Tamazigh wil 'uitroeien', meermalen daarover boven op de kast.

De laatste keer in Casa toen we achter een cafétafeltje zaten en ik hem vertelde dat men in Nederland dacht over te gaan om als 'moedertaal' van Marokkanen het tamazight te gaan onderwijzen. Hij raakte briesend en geheel buiten zinnen... Het vuurtje nog op te stoken - dat zoals men weet mij wel is toevertrouwd - was volstrekt overbodig...

Zijn interventie op het internationale congres dat volgde in aanwezigheid van het voltallig bestuur der USFP, wijdde hij geheel aan een felle vervloeking van de 'koloniale' Berbers wegens deze misleiding van de Nederlanders dat hij als een herhaling zag van de 'Franse' Berber-dahir die heel Noord Afrika in rep en roer bracht... Deze wet stond Amazigh-gebruiken wettelijk toe.

Leila Shahid - nu 'ambassadeur' van de Palestijnen in Frankrijk - onderbrak zijn fanatiek betoog en dwong hem zich te matigen met zijn 'schandaal'... :schrik:



Nu zal men hier zeggen: "Kijk daar heb je die arrogante Haleber weer eens aan het opscheppen met zijn belangrijke vrienden". Mijn antwoord daarop is: "Inderdaad ja, als je echt iets wil bijdragen aan de democratie in Marokko, helpt het zeker als je de leidende nationalistische ideoloog van de (ex)regeringspartij een aantal malen ten overstaan van het gremium van zijn partij en van buitenlandse gasten op zijn bek laat vallen over de Imazighen-kwestie.

Daarbij vergeleken zie ik het met opgeheven vinger en met strafpunten terechtwijzen van een paar van het Rifgebergte afgerolde dreumessen als een ongepaste grap die ik gaarne aan de mods hier overlaat! Natuurlijk hoop ik van harte dat het Sjerifijnse Koninkrijk hun inspanning in grote dank afneemt...! (hetgeen ik waag te betwijfelen).

Ron

Ik vind jouw bijdrage meer over jezelf gaan, Ron.

Ron Haleber
31-10-04, 19:18
Geplaatst door taouanza
Ik vind jouw bijdrage meer over jezelf gaan, Ron.

Dan vergis je je toch. Natuurlijk geef ik mijn eigen persoonlijke visie op de Imazighen en mijn persoonlijke ervaringen met hen (als met de door mij gewaardeerde Afrux) weer.

Maar wat wat had je dan anders verwacht...? :vingers:

Dat ik plaatsvervangend namens M6 het woord had gevoerd of namens de verzamelde NL-universiteiten? :gniffel:

Pardon dat ligt me echt niet, beste majesteit Ta! :knife_hea

taouanza
31-10-04, 19:22
Geplaatst door Ron Haleber
Dan vergis je je toch. Natuurlijk geef ik mijn eigen persoonlijke visie op de Imazighen en mijn persoonlijke ervaringen met hen (als met de door mij gewaardeerde Afrux) weer.

Maar wat wat had je dan anders verwacht...? :vingers:

Dat ik plaatsvervangend namens M6 het woord had gevoerd of namens de verzamelde NL-universiteiten? :gniffel:

Pardon dat ligt me echt niet, beste majesteit Ta! :knife_hea

Zou je wel willen he?:rolleyes:

Ron Haleber
31-10-04, 19:27
Geplaatst door taouanza
Zou je wel willen he?:rolleyes:

:moe:

taouanza
31-10-04, 20:20
Geplaatst door Ron Haleber
:moe:
Wanneer ga je je onderschrift aanpassen?

Ron Haleber
31-10-04, 20:31
Geplaatst door taouanza
Wanneer ga je je onderschrift aanpassen?

:moe:

taouanza
31-10-04, 20:31
Geplaatst door Ron Haleber
:moe:

Nou?

Ron Haleber
31-10-04, 20:42
Geplaatst door taouanza
Nou?

Wat nou?

Op de foto ben je best een leuke meid hoor! - zou best wat met je willen - als je dat tenminste van me wil horen...?

taouanza
31-10-04, 20:46
Geplaatst door Ron Haleber
Wat nou?

Op de foto ben je best een leuke meid hoor! - zou best wat met je willen - als je dat tenminste van me wil horen...?

Je onderschrift je onderschrift vernieuwen, narcist!

Ron Haleber
31-10-04, 21:02
:moe:

nl-x
31-10-04, 21:50
Geplaatst door Ron Haleber
:moe:
amai! (beantwoord je nog even die topper?)

Al Sawt
31-10-04, 23:14
Geplaatst door Afrux
Ja dit soort onzin wten we inmiddels wel. Net zoals het verhaal over het verstoren van de relatie tussen de berber en de arabier. NOu ten eerste zijn meer dan 85% van de Marokkanen in Nl berbers en de resterende 15% die zichzelf arabier noemt is niets meer en niets minder dan Gearabiseerde berbersdie niet echt weten wat ze zijn. Je praat jezelf tegen.

Want je beweert telkens dat de Arabieren berbers onderdrukken. Nu zijn het gearabiseerde berbers, die berbers onderdrukken.

Voorts bewijs je wederom, dat je geen enkel kennis over Marokko bezit.

Marokko kent degelijk Arabieren, binnen haar demografie. In regio`s rondom de kust wonen afstammelingen van Arabische stammen.



Geplaatst door Afrux

Dat is overgines altijd het probleem geweest. De Amazigh ebweging in Marokko streeft niet alleen naar de rechten van d eberbers maar ijvert voor een democratie. Een democratisch land garandeert autopmatisch de taalkundige en culturele rechten van andere etniciteiten in het land.

Etnische kruidvat? Met andere woorden, je moet de onderdrukking accepteren en als je je mond open doet dan ben je een parasiet. Wat een argumentatie. Heb ik ergens beweertl, dat je onderdrukking moet accepteren?

Of leg je woorden in mijn mond?
Ik zeg alleen, dat je geen haat moet aanwakkeren. Juist door het propageren van politiek langs etnische scheidslijnen, werk je onderdrukking in de hand.

Maar een [edit] als jij, zal dat niet begrijpen.

Als Afrux dat woord niet mag gebruiken mag jij het ook niet.[taouanza]

Je mag gerust tegen onderdrukking en onrecht vechten, maar baseer dat op feiten en niet op opgeklopte sentimenten binnen de Amazigh nationalisme.



Afrux,

Jouw historische kennis over Marokko, valt me voor iemand die 23 jr. in Marokko geleefd heeft bitter tegen.

Zwarte Schaap
31-10-04, 23:31
Geplaatst door Al Sawt
Marokko kent degelijk Arabieren, binnen haar demografie. In regio`s rondom de kust wonen afstammelingen van Arabische stammen.


Dat zijn voornamelijk moslims die gevlucht zijn uit spanje in en na de inquistie(onder andere ook Fes). Daarnaast bestaat Marokko ook uit een deel uit zwarte-afrikanen. Het aandeel arabieren is verwaarloosbaar en zijn in feite allang opgegaan in de hoofdzakelijk amazighbevolking.

Al Sawt
31-10-04, 23:43
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn voornamelijk moslims die gevlucht zijn uit spanje in en na de inquistie(onder andere ook Fes). Daarnaast bestaat Marokko ook uit een deel uit zwarte-afrikanen. Het aandeel arabieren is verwaarloosbaar en zijn in feite allang opgegaan in de hoofdzakelijk amazighbevolking. Toch niet, mijn beste ZS.


Marokko kende groot aantal migratie stromen van Arabieren.

Arabische stammen als Banu Hilal, zijn een van de belangrijkste voorbeelden.

Des te meer omdat ze de demografie hebben beinvloedt. Ook heeft Marokko een structuele en langdurige migratie van Andalusiers gekend.

Dit zijn maar paar voorbeelden.

Zwarte Schaap
31-10-04, 23:48
Geplaatst door Al Sawt
Toch niet, mijn beste ZS.


Marokko kende groot aantal migratie stromen van Arabieren.

Arabische stammen als Banu Hilal, zijn een van de belangrijkste voorbeelden.

Des te meer omdat ze de demografie hebben beinvloedt. Ook heeft Marokko een structuele en langdurige migratie van Andalusiers gekend.

Dit zijn maar paar voorbeelden.

DNA onderzoek gehouden tussen berbersprekende en arabischsprekende marokanen heeft al aangetoond dat het een miniem, te verwaarlozen verschil is.

Verder is het aantal arabieren op zijn hoogst, ergens in de middeleeuwen rond en nabij de 4% geweest van de totale bevolking.

Al Sawt
01-11-04, 00:04
Geplaatst door Zwarte Schaap
DNA onderzoek gehouden tussen berbersprekende en arabischsprekende marokanen heeft al aangetoond dat het een miniem, te verwaarlozen verschil is.

Verder is het aantal arabieren op zijn hoogst, ergens in de middeleeuwen rond en nabij de 4% geweest van de totale bevolking.

Uitslag van DNA-test is geen verassing, aangezien ook Berbers net als Arabieren als Semieten worden gezien.

Een DNA-test tussen Marokkanen en Saoudiers zal ook geen verschillen aan het licht brengen.

Inderdaad speelde de grote migratie stroming van Arabieren in de middeleeuwen af. Maar in die tijd werdt de Marokkaanse bevolking gevormd. En de Arabische inbreng op de demografie was groter dan 4%.

Vooral als je beseft, dat de migratie van banu Hilal als de grootste volksverhuizing van N-Afrika wordt gezien en dan praten we alleen over Banu Hillal.

Gebieden als Rif en Hoge Atlas, werden ontzien van Arabische migratie, maar dat geldt niet voor steden en kustgebieden.

Zwarte Schaap
01-11-04, 00:12
Geplaatst door Al Sawt
Uitslag van DNA-test is geen verassing, aangezien ook Berbers net als Arabieren als Semieten worden gezien.

Een DNA-test tussen Marokkanen en Saoudiers zal ook geen verschillen aan het licht brengen.

Inderdaad speelde de grote migratie stroming van Arabieren in de middeleeuwen af. Maar in die tijd werdt de Marokkaanse bevolking gevormd. En de Arabische inbreng op de demografie was groter dan 4%.

Vooral als je beseft, dat de migratie van banu Hilal als de grootste volksverhuizing van N-Afrika wordt gezien en dan praten we alleen over Banu Hillal.

Gebieden als Rif en Hoge Atlas, werden ontzien van Arabische migratie, maar dat geldt niet voor steden en kustgebieden.

Imazighen zijn geen semmieten. Er is overigens een vrij grote verschil tussen het DNA van een Arabier en marokkaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het DNA van een engelsman dichter in de buurt komt van een Amazigh dan een Arabier bij een Amazigh.

Al Sawt
01-11-04, 00:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
Imazighen zijn geen semmieten. Er is overigens een vrij grote verschil tussen het DNA van een Arabier en marokkaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat het DNA van een engelsman dichter in de buurt komt van een Amazigh dan een Arabier bij een Amazigh. Dat lijkt me stug.

Imazighen bestaan zelfs uit diverse groepen en etniciteiten. Je hebt ze Europese en met negroide kenmerken.

Het lijkt me daarom onmogelijk, dat een Engelsman het zelfde DNA heeft als een Imazighen.

Zwarte Schaap
01-11-04, 01:13
Geplaatst door Al Sawt
Dat lijkt me stug.

Imazighen bestaan zelfs uit diverse groepen en etniciteiten. Je hebt ze Europese en met negroide kenmerken.

Het lijkt me daarom onmogelijk, dat een Engelsman het zelfde DNA heeft als een Imazighen.

Dat met de negroide kenmerken kun je bijvoorbeeld goed zien bij de Tuaregs. Ze waren min of meer verdeeld in 3 kastes. De hoogste waren de Blanke Krijgers, de halfbloedjes waren de handwerklieden en de donkerste waren de slaven. Vandaar dat je zwarte berbers hebt.

Dat van de engelsen is omdat men vermoedt dat vele atlantisch gelegen volkeren migrerende Imazighen waren die nieuw vrijgekomen land gingen bevolken na het wegtrekken van de laatste ijstijd. Vele volkeren van de atlantische kust van marokko tot aan Finland vind je veel volkeren met een hoge percentage resusnegatieve bloedgroep.


HLA genes in Arabic-speaking Moroccans: close relatedness to Berbers and Iberians.

The gene profile of Arabic-speaking Moroccans has been compared with those of other Mediterranean populations in order to provide additional information about the history of their origins. Our HLA data suggest that most Moroccans are of a Berber (Imazighen) origin and that Arabs who invaded North Africa and Spain in the 7th century A.D. did not substantially contributed to the gene pool ; however, they imposed their advanced culture and their religion. Present-day Egyptians are also related to Moroccan Berbers and this supports an ancient Saharan origin for part of the present-day Mediterraneans, particularly for the Arabic-speaking ones (also Algerians) and also for the older substratum of Mediterranean people


Bron: http://www.asco.org/ac/1,1003,_12-002867-00_18-0010777099,00.asp?SearchNames=


Twenty nuclear DNA polymorphisms in a Moroccan population: a comparison with seven other human populations.

A south central Moroccan sample was analyzed for 20 nuclear DNA polymorphisms (restriction fragment length polymorphisms). The population was chosen on the basis of available information on its history, making it suitable for comparisons with data from other European populations. The markers analyzed have been studied previously in several human groups from different continents, and data on African and European samples have been compared to evaluate the genetic affinity of the studied sample with other populations, especially with two Spanish groups: Basques and Andalusians. Heterozygosity levels showed intermediate values between the African and European groups and higher than those found so far in an African group for the studied markers. Genetic distances closely matched geographical relationships through neighbor-joining tree and correspondence analysis, the Moroccans being closer to the European groups than the sub-Saharan Africans included in the analysis. Allele distributions revealed specific population associations with large weight of several alleles in the differentiation of some groups. Gene flow from sub-Saharan Africa appears to be relevant in understanding the differentiation of present Moroccan populations


Bron: http://www.asco.org/ac/1,1003,_12-002867-00_18-0012495083,00.asp?SearchNames=

Ron Haleber
01-11-04, 09:12
Geplaatst door nl-x
amai! (beantwoord je nog even die topper?)

Hoewel crosstopic interventies volgens het door jouzelf opgestelde statuut verboden zijn, zal ik hem toch beantwoorden als ik de eruit voortvloeiende kwestie dan ook aan DNA-specialist Schaap en Afrux op dat topic mag voorleggen. :maf2:


Geplaatst door nl-x
Maar kan je niet gewoon zeggen wat er in die banner staat? Zeg je voor het eerst iets interessants (hoeveel Himdi's er zijn afgestudeerd..); laat je het alweer afweten!

Gaarne vertaling.

Het resultaat van mijn naspeuring van je reisverslag spreek je uiteindelijk niet tegen. Je bent dus idd uit de stad Fès afkomstig waar je je familie opzocht...! ;)

Van mijn kant over Fès niets dan goeds - over dit monument dat onder toezicht van de UNESCO staat. De vriendelijkheid, tolerantie en gastvrijheid van de bewoners in dit nog steeds veilig ommuurde fort der Idrissiden heeft mij al in mijn jeugd verleid om in Fès Djedid mijn tent op te slaan. Ondanks dat de belegerende stammen uit de bled siba als van Afrux de bewoners van Fès nog steeds voor joden uitschelden.

Jullie Fassies stammen natuurlijk idd in grote getale van uit Andalusië geëmigreerde joden af - jullie verbasterde namen duiden daar nog duidelijk op! Zwarte Schaap zal dit ook via DNA-tests kunnen aantonen...! :jammer:


Voor de rest van mijn reply aan Nl-x lees: http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1597798#post1597798

mark61
01-11-04, 09:25
Heren, heren, DNA-onderzoeken naar etniciteit zijn racistisch en onzinnig. Er is geen DNA dat etniciteit definiëert. Het DNA van alle mensen is grotendeels gelijk (98% dacht ik).

Tomas
01-11-04, 09:27
Geplaatst door mark61
Heren, heren, DNA-onderzoeken naar etniciteit zijn racistisch en onzinnig. Er is geen DNA dat etniciteit definiëert. Het DNA van alle mensen is grotendeels gelijk (98% dacht ik).

Volgens mij was die 98% de overeenkomst met de mens-aap. Dus tussen etniciteiten onderling is echt religie.

mark61
01-11-04, 09:32
Geplaatst door Tomas
Volgens mij was die 98% de overeenkomst met de mens-aap. Dus tussen etniciteiten onderling is echt religie.

Ken ook wel. Kejje nagaan.

Ron Haleber
01-11-04, 09:40
Geplaatst door mark61
Heren, heren, DNA-onderzoeken naar etniciteit zijn racistisch en onzinnig. Er is geen DNA dat etniciteit definiëert. Het DNA van alle mensen is grotendeels gelijk (98% dacht ik).

Onjuist Mark61...! DNA-onderzoeken naar etniciteit zijn helemaal niet racistisch en onzinnig. Hoe kun je op dat door ZS altijd scherp veroordeelde punt van racisme aan zijn oordeel twijfelen. Komt Schaap eindelijk met iets heel serieus, geloof jij het weer niet!

Mark, je maakt weer eens een klassieke fout:

Mensen zijn niet gelijk, wél gelijkwaardig...!

mark61
01-11-04, 09:42
:lachu: De idioten zijn er nu net mee begonnen:

http://www.ohll.ish-lyon.cnrs.fr/pdf/Dugoujon.pdf

Les populations Sémitiques
Quelles sont les affinités entre les populations Berbères et Sémitiques ? Est-ce que les Bédouins et les Berbères, qui partagent la même région géographique ont aussi la même structure génétique ? Quel est le poids de la proximité géographique et de l’affinité linguistique ? Les Bedouins vivent dans plusieurs régions du Sahara. Nous souhaitons étudier différentes populations géographiquement éloignées (de l’est : Egypte et de l’ouest : Maroc)

Ron Haleber
01-11-04, 09:45
Geplaatst door mark61
:lachu:


Dat Mark61 stiekem verzwijgt dat zijn grootvader een waggelende Homo Floresiensis was, is nu wel duidelijk...

http://www.futura-sciences.com//img/20041027.OBS3328.jpg

http://www.courrierinternational.com/illustrations/article/2004/10/i28601homosapiens.jpg

Tomas
01-11-04, 09:55
Maar ik denk dat het in theorie wel mogelijk is om middels genetisch onderzoek een afspiegeling te krijgen van de locale uiterlijke kenmerken. Dat je dus de gemiddelde huidskleur, haarkleur, neusvorm, haarsoort, lengte, voorhoofdshoek, lipdikte etc kunt terug zien in het genetisch materiaal. Maar wat je daarmee denkt te willen bereiken is mij een raadsel. Verwantschap? Als mocht blijken dat de gemiddelde amazigh (who ever that may be) meer verwant is met de gemiddelde schot dan arabier, zegt dat alleen maar iets over hoe onverwant men over dergelijke afstanden eigenlijk wel niet is. Gemiddeld gezien dan. Dus het zegt eigenlijk zo'n beetje niets over nagenoeg niemand.

Ron Haleber
01-11-04, 10:00
Geplaatst door Tomas
Maar ik denk dat het in theorie wel mogelijk is om middels genetisch onderzoek een afspiegeling te krijgen van de locale uiterlijke kenmerken. Dat je dus de gemiddelde huidskleur, haarkleur, neusvorm, haarsoort, lengte, voorhoofdshoek, lipdikte etc kunt terug zien in het genetisch materiaal. Maar wat je daarmee denkt te willen bereiken is mij een raadsel. Verwantschap? Als mocht blijken dat de gemiddelde amazigh (who ever that may be) meer verwant is met de gemiddelde schot dan arabier, zegt dat alleen maar iets over hoe onverwant men over dergelijke afstanden eigenlijk wel niet is. Gemiddeld gezien dan. Dus het zegt eigenlijk zo'n beetje niets over nagenoeg niemand.

De verklaring van blonde mensen met blauwe ogen in de Rif kan ook historische verklaard worden: de Vandalen uit Europa waren ook naar Noord Marokko overgestoken.

mark61
01-11-04, 10:26
Geplaatst door Tomas
... Maar wat je daarmee denkt te willen bereiken is mij een raadsel. Verwantschap? Als mocht blijken dat de gemiddelde amazigh (who ever that may be) meer verwant is met de gemiddelde schot dan arabier, zegt dat alleen maar iets over hoe onverwant men over dergelijke afstanden eigenlijk wel niet is. Gemiddeld gezien dan. Dus het zegt eigenlijk zo'n beetje niets over nagenoeg niemand.

Yep. En dan, denk ik altijd? Wat levert het Marokko op als blijkt dat de genetische overeenkomst tussen Berbers en ArMarokkanen heel groot, of juist heel klein is. Wie wordt daar gelukkig van? Wat zegt dat over hoe je moet samenleven? Heilloos gezever.

Zwarte Schaap
01-11-04, 23:28
Geplaatst door Ron Haleber
De verklaring van blonde mensen met blauwe ogen in de Rif kan ook historische verklaard worden: de Vandalen uit Europa waren ook naar Noord Marokko overgestoken.

Onzin. De blonde en de roodharigen Imazighen worden al genoemd door de Egyptenaren. Het is veel aannemelijker dat bepaalde oude Europese volkeren zoals de basken, kelten,Picten en enkele noorse en Finse volkeren van de Imazighen afstammen. De Imazighen zijn in iedere geval ouder dan de Europese volkeren. Het is veel nattevingerwerk maar de meeste aanwijzing gaan wel die richting op.


The reason the incidence of red hair in Ireland and Libya is the same is because the two peoples are very much relatied -- from proto-Basques. The Basques are notoriously blue eyed, and do have some red hair; I have seen a Basque with reddish hair, but not out right orange-red like you find in Ireland. At any rate, the blue-eyed Basque element is what accounts for the blue eyes and blonde hair found in a large percentage of the Berbers of North Africa -- NOT from the Vandals as is so erroneously and popularly believed. In short the Libyans are largely proto-Basque-Hamitic, with Arabic overlay; the Irish are proto-Basque, separated from Basques-proper by several thousand years in a more northern environment which accounts for the more fair skind and hair among the Micks, who also, obviously have a minor, continental celtic overlay. It has often been remarked upon how closely the many Libyans resemble many Scots...

41 posted on 04/29/2004 12:08:09 AM PDT by JohCol (The DNA results are in on ALL of Scotland: the Picts were proto-Basques...)



The distribution of various Cro-Magnon peoples now generally identified as such are mainly in western and northwestern Europe and northwest Africa. Scholars have traced the existence of the Iberian languages, including Iberian, Basque, Berber and the Northwest European languages generally called Celtic - as pre-Indo-European (the Indo-European invasions or series of settlements, colonizations and military invasions in a general sense from Eastern to Western Europe dating from circa 2500 BCE, as actually pre-Celtic and Pre-Indo-European (PRIE), the language group and root from whence Breton, Cymric, and other British Celtic languages evolved; as evidence of the direct lineage of these ancient PRIE languages from their Cro-Magnon ancestors.


Scholars such as Michael Harrison [Harrison, Michael, "The Roots of Witchcraft," Citadel Press, Secaucas, N.J., 1974.] have indicated from their research that the descendants of the Cro-Magnons are represented today by the genetic remnants of the berber and Tuareg peoples of Northwest Africa, the Guanches of the 16th century Canary Islands, the Basques of Northern Spain, French living in the Dordogne Valley, Isle dOleron and Brittany in France, in the general vicinity of the river valleys of the remoter parts of modern northwestern Europe of the past century. Harrison is of the school that believes the PRIE languages including Basque originated in North Africa :

Zwarte Schaap
01-11-04, 23:32
Geplaatst door mark61
Yep. En dan, denk ik altijd? Wat levert het Marokko op als blijkt dat de genetische overeenkomst tussen Berbers en ArMarokkanen heel groot, of juist heel klein is. Wie wordt daar gelukkig van? Wat zegt dat over hoe je moet samenleven? Heilloos gezever.

Dan houden de onwetenden mischien op als ze weten dat ze mythes bestrijden en/of nastreven.

De maffe Amazighnationalisten zien in alles een Arabier en de zogenaamde arabieren denken dat ze arabier zijn terwijl dat niet zo is.

Al Sawt
01-11-04, 23:49
Bedankt voor de link!
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat met de negroide kenmerken kun je bijvoorbeeld goed zien bij de Tuaregs. Ze waren min of meer verdeeld in 3 kastes. De hoogste waren de Blanke Krijgers, de halfbloedjes waren de handwerklieden en de donkerste waren de slaven. Vandaar dat je zwarte berbers hebt.Dat zie je in Mauretanie terug. Maar je moet ook niet zwarte slaven die door de eeuwen heen naar Marokko werden gehaald, vergeten.

Ook zij hebben de demografie -vooral in het zuiden- bepaald.

Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat van de engelsen is omdat men vermoedt dat vele atlantisch gelegen volkeren migrerende Imazighen waren die nieuw vrijgekomen land gingen bevolken na het wegtrekken van de laatste ijstijd. Vele volkeren van de atlantische kust van marokko tot aan Finland vind je veel volkeren met een hoge percentage resusnegatieve bloedgroep. [/B] ZS.

Als N-Atlantische volkeren in de oudheid hun genetische sporen in de Marokkaanse demografie hebben achterlaten, waarom is dat bij de Arabieren niet gelukt?

En dat lijkt me stug, aangezien de Arabieren sterke migratie stromen naar Marokko hebben gekend.

Regio`s als Doukala en Sidi Kacem, staan bekend als de vestigingsplaatsen van Arabische stammen.

Mensen in Sidi Kacem stammen regelrecht af van de Arabische stam Shrarda.

Al Sawt
01-11-04, 23:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dan houden de onwetenden mischien op als ze weten dat ze mythes bestrijden en/of nastreven.

De maffe Amazighnationalisten zien in alles een Arabier en de zogenaamde arabieren denken dat ze arabier zijn terwijl dat niet zo is. Ik ben met je eens, dat er geen 'echte' Arabieren in Marokko wonen. Maar we het is historisch bewijzen, dat de Arabische inbreng op de Marokkaanse demografie zeer aanzienlijk is.

Regio`s rondom grote steden als Fes, Rabat, Casablanca en gebieden ten zuiden tot aan de Souss, hebben een demografie die sterk door Arabieren is gevormd.

Gebieden als Atlas, Rif en Sahara, zijn altijd berbers geweest.
Het is een bekend gegeven, dat de Arabische stammen voornamelijk naar kustvlakten en graslanden trokken, terwijl Imazighen zich beperkten tot hun gebieden zoals Atlas en Rif,

Al Sawt
02-11-04, 00:01
Geplaatst door mark61
Yep. En dan, denk ik altijd? Wat levert het Marokko op als blijkt dat de genetische overeenkomst tussen Berbers en ArMarokkanen heel groot, of juist heel klein is. Wie wordt daar gelukkig van? Wat zegt dat over hoe je moet samenleven? Heilloos gezever. Het levert niets op. Het is alleen een interssante discussie tussen historische en wetenschappelijke perspectief.

Marokko is een land met zowel Arabische als Berberse cultuur. Een land die behoort tot de Arabische culturele en invloedsgebied, maar toch een eigen sterke identiteit kent dankzij haar Berberse afkomst.

Zwarte Schaap
02-11-04, 00:11
Geplaatst door Al Sawt
Bedankt voor de link! Dat zie je in Mauretanie terug. Maar je moet ook niet zwarte slaven die door de eeuwen heen naar Marokko werden gehaald, vergeten.

Ook zij hebben de demografie -vooral in het zuiden- bepaald.


Yep


ZS


Als N-Atlantische volkeren in de oudheid hun genetische sporen in de Marokkaanse demografie hebben achterlaten, waarom is dat bij de Arabieren niet gelukt?

Ik beweer juist dat de Imazighen na de laatste ijstijd vanuit Noord-Afrika migreerden naar Europa toe en dat vooral langs de atlantische kust. Dus de sporen in de oude Europese volkeren zijn migrerende Imazighensporen.


En dat lijkt me stug, aangezien de Arabieren sterke migratie stromen naar Marokko hebben gekend.

Regio`s als Doukala en Sidi Kacem, staan bekend als de vestigingsplaatsen van Arabische stammen.

Mensen in Sidi Kacem stammen regelrecht af van de Arabische stam Shrarda

De migratiestroom is minimaal geweest. Ik heb al eerder geschreven dat een woestijn weinig mensen kan voeden en er daardoor zoiezo weinig arabieren waren. En om die 5 a 6 duizend kilometer verderop in grote getallen terug te vinden in Marokko is niet zo waarschijnlijk. DNA onderzoeken bevestigen dat. Zelfs de Egyptenaren die om de hoek liggen hebben weinig Arabische DNA.

De meeste verhalen van dat men beweert dat men arabier is in Marokko, is grotendeels gebasseerd op mythes. Je hebt altijd mensen die zich identificeren met hun bezetter en zich er ook op hun afkomst gaan beroepen.

Zwarte Schaap
02-11-04, 00:27
Geplaatst door Al Sawt
Ik ben met je eens, dat er geen 'echte' Arabieren in Marokko wonen. Maar we het is historisch bewijzen, dat de Arabische inbreng op de Marokkaanse demografie zeer aanzienlijk is.

Regio`s rondom grote steden als Fes, Rabat, Casablanca en gebieden ten zuiden tot aan de Souss, hebben een demografie die sterk door Arabieren is gevormd.

Gebieden als Atlas, Rif en Sahara, zijn altijd berbers geweest.
Het is een bekend gegeven, dat de Arabische stammen voornamelijk naar kustvlakten en graslanden trokken, terwijl Imazighen zich beperkten tot hun gebieden zoals Atlas en Rif,

Welnee , die instroom is echt minimaal geweest.

De meeste steden zoals rabat en Casablanca zijn pas een rol van betekenis gaan spelen door de Fransen. Die hadden liever hun kerngebieden dicht bij de kust waar de marine ook een belangrijke rol kon spelen.

Het enige wat belangrijk was is dat in de steden zich een arabsiche cultuur ontwikkelde. Dat waren maar een paar steden. Door de extra instroom van de vluchtelingen uit Spanje is de arabische cultuur versterkt. Het belang van de arabische taal voor de wetenschap, de administratie en geloof heeft ervoor gezorgd dat de arabische taal wijd verspreid raakte en er veel Imazighen naar deze taal overgingen

En in sous zijn de mensen juist helemaal niet zoveel in aanraking gekomen met de arabische taal en cultuur. Hun taal is wel het meest zuivere van de Imazighen in Marokko.

Overigens hadden de arabieren niets te zoeken in de vlaktes in Marokko, die vlaktes werden vaak overstroomd en zaten vol met muggen. De arabieren zochten hun heil liever in de woestijngebieden. van landbouw en dergelijke hebben nomaden zoiezo weinig kaas gegeten.

Al Sawt
02-11-04, 08:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Welnee , die instroom is echt minimaal geweest. Laten we het eerst hebben over de inwoneraantal van Marokko door de eeuwen heen. Marokkaanse inwoneraantal heeft de 4 miljoen nooit en nooit evenaart. Marokko was altijd dunbevolkt. Of de migratie stromen naar Maghreb, groot of klein waren is een onbekende gegeven. Aangezien in die tijd simpelweg geen volkstelling werdt gehouden.

De Arabische stammen die Marokko binnentrokken, lieten de tradionele overbevolkte valleien van de Atlas links en trokken naar de wijde kustvlakten. Die zeer dunbevolkt waren. Hun groot hun aantallen ook mag zijn, ze vormden in die gebieden een absolute meerderheid.

Die stammen waren donker van huidskleur en dat zie je nu nog terug in gebieden rondom Casa, Kenitra en Jadida.


Geplaatst door Zwarte Schaap
De meeste steden zoals rabat en Casablanca zijn pas een rol van betekenis gaan spelen door de Fransen. Die hadden liever hun kerngebieden dicht bij de kust waar de marine ook een belangrijke rol kon spelen.[/B] Klopt niet helemaal. Casablanca kwam inderdaad tijdens de Franse kolonisatie in opkomst. Wat betreft Rabat, het was al tijdens de middeleeuwen een belangrijke machtsbasis van diverse sultans. Waaronder Abdel Moumin van de Moerabieten dynastie. Tevens werdt Rabat al in die tijd al gebruikt als een marinebasis voor militaire expedities naar Spanje, om de Reconquista te stoppen. Rabat was in de periode na 1500 een belangrijke kapersnest.

Als hoofdstad was het niet meer intrek en steden als Fes, Marekkech en Meknes werden gekozen.

Geplaatst door Zwarte Schaap
Het enige wat belangrijk was is dat in de steden zich een arabsiche cultuur ontwikkelde. Dat waren maar een paar steden. Door de extra instroom van de vluchtelingen uit Spanje is de arabische cultuur versterkt. Het belang van de arabische taal voor de wetenschap, de administratie en geloof heeft ervoor gezorgd dat de arabische taal wijd verspreid raakte en er veel Imazighen naar deze taal overgingen[/B]Ik kan me hier wel invinden. Arabische invloed werdt ook steeds krachter door de komst van Tunesische en Andalusische vluchtelingen, naar steden als Fes en Rabat.

Geplaatst door Zwarte Schaap
En in sous zijn de mensen juist helemaal niet zoveel in aanraking gekomen met de arabische taal en cultuur. Hun taal is wel het meest zuivere van de Imazighen in Marokko. [/B]Lees goed, beste ZS. Ik noem de Souss als grensgebied met de regio van Kenitra tot Jadida.

Geplaatst door Zwarte Schaap
Overigens hadden de arabieren niets te zoeken in de vlaktes in Marokko, die vlaktes werden vaak overstroomd en zaten vol met muggen. De arabieren zochten hun heil liever in de woestijngebieden. van landbouw en dergelijke hebben nomaden zoiezo weinig kaas gegeten. [/B] Marokko is ook nooit een zelfvoorzienende land op landbouwgebied geweest. De stammen hielden zich eerder met veeteelt dan met agricultuur.

O ja, je had het ergens over Egypte. Daar heb je gelijk in. Maar een interessante detail; de Fatimiden hebben de migratie van Arabische stammen uit zuidelijke delen van Arabie naar Maghreb aangemoedigd, om de Maghreb te destabiliseren en hun invloed uit te breiden.

Daarom vestigden die stammen zich niet in Egypte.