PDA

Bekijk Volledige Versie : Bin Laden : redenen aanwezig voor een nieuwe aanval op VS



Joesoef
30-10-04, 09:38
Bin Laden spreekt VS toe

www.parool.nl

AMSTERDAM - Osama bin Laden is de Amerikaanse verkiezingscampagne binnengestormd. In zijn eerste videoboodschap in meer dan een jaar maakte hij gisteravond president George W. Bush belachelijk en dreigde hij met een herhaling van de terreuraanvallen van 11 september 2001.

''Amerikanen, Bush heeft u bedrogen,'' zei hij. Daarom zijn er nog altijd redenen aanwezig voor een nieuwe aanval, voegde hij daaraan toe.

De toespraak, uitgezonden door de Arabische omroep al-Jazeera, leek een poging de Amerikaanse verkiezingen van dinsdag te beïnvloeden. Bin Laden vergeleek Bush' regering met 'corrupte Arabische regimes'. ''Amerikaans volk, ik richt me tot u om u te vertellen wat de ideale manier is om een tweede 'Manhattan' te voorkomen, om u te vertellen over de oorlog en zijn oorzaken en gevolgen.'' Hij maakte nauwelijks melding van Bush' Democratische tegenstrever John Kerry. ''O, Amerikanen, uw veiligheid ligt niet in handen van Kerry, Bush of al-Qaida. Elke staat die ons geen kwaad doet, zal veilig zijn.''

Bin Laden zag er uitgerust uit en sprak krachtig. Al-Jazeera ontving de band gisteren in Doebai.




Libanon inspiratie 11/9



Van onze redactie buitenland



AMSTERDAM - Osama bin Laden zegt op de gisteravond uitgezonden videoband dat hij voor het eerst op het idee was gekomen om de Verenigde Staten aan te vallen tijdens de Israëlische invasie van Libanon in 1982.

''Toen ik zag hoe de torens van Libanon werden verwoest, dacht ik eraan de torens van de onrechtvaardigen op dezelfde manier te treffen. Ik dacht aan de vernietiging van torens in Amerika, zodat het een idee krijgt van ons lijden en ophoudt onze vrouwen en kinderen te doden.''

Volgens Bin Laden zouden de aanslagen op 11 september minder slachtoffers hebben gemaakt als Bush alerter had gereageerd. ''Het is nooit bij ons opgekomen dat de opperbevelhebber van de strijdkrachten 50.000 burgers in de twee torens zou laten om alleen die verschrikkingen het hoofd te bieden. En dat omdat hij het belangrijker vond om met een kind over geiten te spreken.'' Bin Laden refereerde daarmee aan Bush' bezoek aan een school op het moment dat de aanslagen werden gepleegd.

In een reactie zei Bush: ''De Amerikanen zullen zich niet laten intimideren of beïnvloeden door deze video.'' John Kerry, die Bush heeft bekritiseerd wegens het onvermogen Bin Laden te pakken, noemde de terroristenleider 'een barbaar'. Kerry: ''Ik zal niets nalaten om de terroristen te pakken, waar ze ook zijn, en wat daar ook voor nodig is.''

Amerikaanse diplomaten in het oliestaatje Qatar hebben vergeefs geprobeerd te voorkomen dat al-Jazeera de opname zou uitzenden. De diplomaten kregen de band kort voor uitzending in handen.

Het is onduidelijk of de boodschap de verkiezingen beïnvloedt. Commentatoren opperen dat kiezers juist nu Bush steunen. Anderen benadrukken dat Bin Laden nog altijd vrij is.


© Het Parool, 30-10-2004

sylvester
30-10-04, 11:48
Ja de waarheid is hard, maar zo zie je maar Osama is nog steeds een vrij man!
Dus waarom zijn er al zoveel onschuldige mensen gestorven?
Osama ligt nu momenteel in een deuk van het lachen