PDA

Bekijk Volledige Versie : Donner : Sociale dienstplicht voor alle jongeren.



Joesoef
30-10-04, 17:34
Donner omarmt sociale dienstplicht jongeren

Uitgegeven: 30 oktober 2004 17:16
Laatst gewijzigd: 30 oktober 2004 17:17

ROTTERDAM - Minister Donner van Justitie wil graag dat vooral jongeren actiever deelnemen aan en meer betrokken raken met de samenleving. De maatschappelijke participatie kan handen en voeten krijgen door een sociale dienstplicht, die gemeenten voor de jeugd kunnen regelen.

De bewindsman bracht dat zaterdag in Rotterdam naar voren op de landelijke CDA-actiedag over Waarden en Normen. Een sociale dienstplicht is al langer een wens van het CDA, de partij van de minister.


John F. Kennedy

Donner refereerde aan een uitspraak van de vroegere Amerikaanse president John F. Kennedy. Die riep jongeren op zichzelf af te vragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen. Kennedy richtte daarna een korps op van jonge vrijwilligers die taken in de samenleving gingen verrichten.

Allerlei vormen

Donner ziet allerlei vormen voor zich waarbij jongeren zich nuttig maken voor de maatschappij, al dan niet in een aaneengesloten periode. Bij een sociale dienstplicht kunnen jongeren bijvoorbeeld taallessen geven, contacten hebben met en steun bieden aan mensen in de bijstand, ouderen of gehandicapten en zich bezighouden met buurtbeheer of toezichthoudende taken. Gemeenten zouden die taken kunnen coördineren. Hij is blij met experimenten van scholen met maatschappelijke stages.

Duidelijkheid

Volgens Donner maakt een versterking van de maatschappelijke participatie in één keer duidelijk en tastbaar wat we nu precies bedoelen met waarden en normen in een betrokken samenleving. "En sluit een verplichte periode van dienstbaarheid niet aan bij ideeën over opbouw van rechten in de sociale zekerheid, levensloop, inburgering en burgerschap?"

Mark
30-10-04, 17:35
wat een bullshit, nu willen ze de falande overheid sponsoren met gratis dwangarbeid door jongeren...

kut CDA

Pytaghoras
30-10-04, 19:10
Ik mis nog iets: je islamtische buren in de gaten houden.

Siah
30-10-04, 22:44
http://www.maroc.nl/photopost/data/3049/28887altijdgrasertusse.jpg

mark61
30-10-04, 23:16
Jah ik heb m gisteren even opgebeld, ik zeg jan-hein, doe er wat aan. Het onkruid staat tot mijn middel. Ow en ecologisch verantwoord graag.

barfly
31-10-04, 00:32
Ik zie niks in sociale dienstplicht. Ik zie meer in jongeren die een uitkering hebben en deze verdienen met hand en span diensten, mits goed aangepakt krijgen ze werkervaring en doen ze wat voor hun uitkering.

euhh
31-10-04, 07:27
Geplaatst door barfly
Ik zie niks in sociale dienstplicht. Ik zie meer in jongeren die een uitkering hebben en deze verdienen met hand en span diensten, mits goed aangepakt krijgen ze werkervaring en doen ze wat voor hun uitkering.

Dat is min of meer hetzelfde hoor, alleen anders verwoord.

Joesoef
31-10-04, 08:09
Geplaatst door barfly
Ik zie niks in sociale dienstplicht. Ik zie meer in jongeren die een uitkering hebben en deze verdienen met hand en span diensten, mits goed aangepakt krijgen ze werkervaring en doen ze wat voor hun uitkering.


Dus........ :zegniets:

barfly
31-10-04, 11:06
Geplaatst door Joesoef
Dus........ :zegniets:

Sociale dienstplicht klinkt me teveel als verplichting. Ik bedoel dus meer, als je als jongere van school komt en geen werk kan vinden en dus een uitkering aanvraagt oid.

Er zijn wel eerder plannen geweest om de militaire dienstplicht om te zetten in een sociale dienstplicht en dat lijkt me nou weer niet zo zinvol.

mark61
31-10-04, 12:25
Geplaatst door barfly
Sociale dienstplicht klinkt me teveel als verplichting. Ik bedoel dus meer, als je als jongere van school komt en geen werk kan vinden en dus een uitkering aanvraagt oid.

Er zijn wel eerder plannen geweest om de militaire dienstplicht om te zetten in een sociale dienstplicht en dat lijkt me nou weer niet zo zinvol.

Waarom niet? Als we ergens last van hebben nu is het een gebrek aan gemeeschapszin.

Jah dat klinkt oudbakken tot reactionair. Ken mij het schele.