PDA

Bekijk Volledige Versie : De nationale bijbeltest (ook te proberen door moslims)



Marsipulami
31-10-04, 11:30
http://www.bijbeltest.nl/doetest.html

7.7 voor ondergetekende

Marsipulami
31-10-04, 11:33
Protestanten winnen overtuigend bijbeltest

De Nationale Bijbeltest is overtuigend gewonnen door de groep Protestanten met een score van 8.5. In deze groep zat ook degene met de hoogste persoonlijke score van 9.4. Zij, een soldate van het Legers des Heils, kreeg de Nieuwe Bijbelvertaling met afbeeldingen van Gustav Doré.

Op de tweede plaats belandde, verrassend genoeg, de 'Hoeren & de Tollenaars' met een score van 6.6. De groep die het minste punten haalde was de groep 'Black Gospel'. De groep haalde slechts 4.3 punten.

Van de BN-ers deed Wilma Nanninga het het beste. Terwijl Lucille Werner met 4.9 de laagste score haalde in de groep 'Bekende Nederlanders'.

Televisiekijkers konden via internet en sms meedoen aan de test. De gemiddelde score van de kijkers was 6.9. Van de internetters en sms-ers deden de mannen het beter met een score van 6.9 ten opzichte van de vrouwen met een score van 6.3. De gelovigen deden het met een score van 7.3 beter dan de niet-gelovigen met een score van 6.1. Binnen de groep gelovigen deden de katholieken het hier beter dan de protestanten. De katholieken scoorde gemiddeld 7.1, terwijl de protestanten slechts 6.9 gemiddeld scoorden. De groep overige haalde een gemiddelde van 6.1.

De nationale bijbeltest werd gepresenteerd door Philip Freriks en Mieke van der Weij. Aan de test deden zeven groepen bekende en onbekende Nederlanders mee. De zeven groepen waren: katholieken, protestanten, goddelozen, hoeren & tollenaars, ‘black gospel’, wereldgodsdiensten en de bekende Nederlanders (Bart Chabot, Wilma Nanninga, Maarten Spanjer, Lucille Werner, Nelly Kooiman, Jan Joost van Gangelen en Henny Huisman)

U kunt zelf de bijbeltest doen via www.bijbeltest.nl. Vanaf maandagmorgen kunt u de Nationale Bijbeltest via de internetnetsite www.voorleesbijbel.nl online bekijken.

Rabi'ah.
31-10-04, 11:48
9,2 :ego:

Marsipulami
31-10-04, 11:55
Geplaatst door Rabi'ah.
9,2 :ego:

Jah, ik had te weinig tijd om te denken bij een aantal vragen, dan is het vanzelf fout. Belgen denken nu eenmaal trager. Bovendien moest ik faken dat ik Hollander was om mee te mogen doen.

echnaton
31-10-04, 12:03
9,6

Mars, het komt gewoon doordat je katholiek bent. Die weten niets van de bijbel. Rabiah is nu moslim maar protestants opgevoed. Dus die 9,2 is ook geen verassing.

Marsipulami
31-10-04, 12:08
Geplaatst door echnaton
9,6

Mars, het komt gewoon doordat je katholiek bent. Die weten niets van de bijbel. Rabiah is nu moslim maar protestants opgevoed. Dus die 9,2 is ook geen verassing.

Ja, katholieken zijn er altijd al goed in geweest om zichzelf en de bijbel te relativeren.

echnaton
31-10-04, 12:12
Geplaatst door Marsipulami
Ja, katholieken zijn er altijd al goed in geweest om zichzelf en de bijbel te relativeren.

Relativeren heeft niets met het ontbreken van kennis te maken. Integendeel, juist degene die kennis heeft, heeft de mogelijkheid tot relativeren.

Marsipulami
31-10-04, 12:24
Geplaatst door echnaton
Relativeren heeft niets met het ontbreken van kennis te maken. Integendeel, juist degene die kennis heeft, heeft de mogelijkheid tot relativeren.

Katholieken laten de bijbelstudie meer over aan mensen die zich daar graag mee bezighouden. Samenwerking heet dat. :p

Mark
31-10-04, 12:28
4.4 :duim:

echnaton
31-10-04, 12:30
Geplaatst door Mark
4.4 :duim:


Heiden dat je bent!

En er nog trots op ook! :zweep:

Marsipulami
31-10-04, 12:31
Geplaatst door Mark
4.4 :duim:

Had je gemist bij het aantal vrouwen van koning David? Ik zat er daar 500 naast. :fplet:

echnaton
31-10-04, 12:33
Geplaatst door Marsipulami
Katholieken laten de bijbelstudie meer over aan mensen die zich daar graag mee bezighouden. Samenwerking heet dat. :p

Zouden we dat ook oecumene kunnen noemen? Katholieken laten dan de bijbelstudie over aan protestanten. Het probleem is natuurlijk dat er niets te verzinnen is dat de protestanten aan de katholieken kunnen overlaten.

Marsipulami
31-10-04, 12:35
Geplaatst door echnaton
Zouden we dat ook oecumene kunnen noemen? Katholieken laten dan de bijbelstudie over aan protestanten. Het probleem is natuurlijk dat er niets te verzinnen is dat de protestanten aan de katholieken kunnen overlaten.

Ruimdenkendheid misschien ?

Mark
31-10-04, 12:35
Geplaatst door echnaton
Heiden dat je bent!

En er nog trots op ook! :zweep:

Mijn goeie antwoorden waren meestal toeval of iets wat ik hier had gelezen :p

Ik ga naar de hel :p

Mark
31-10-04, 12:35
Geplaatst door Marsipulami
Had je gemist bij het aantal vrouwen van koning David? Ik zat er daar 500 naast. :fplet:

Koning David had een mooi leven :wow:

echnaton
31-10-04, 12:37
Geplaatst door Mark
Koning David had een mooi leven :wow:

In elk geval 's avonds, als het bedtijd was. Het was koning Salomo, niet David. (Een harem met 1000 vrouwen).

Mark
31-10-04, 12:38
Geplaatst door echnaton
In elk geval 's avonds, als het bedtijd was. Het was koning Salomo, niet David. (Een harem met 1000 vrouwen).

1000 :duizelig:

maar wat deed ie dan na 3 jaar?

Marsipulami
31-10-04, 12:41
Geplaatst door echnaton
In elk geval 's avonds, als het bedtijd was. Het was koning Salomo, niet David. (Een harem met 1000 vrouwen).

Tja, in het katholiek godsdienstonderricht wordt meestal niet te veel aandacht besteed aan dat soort passages. Als het over moraal gaat, dan worden hoogstens de passages over homoseksualiteit letterlijk genomen.

echnaton
31-10-04, 12:42
Geplaatst door Marsipulami
Ruimdenkendheid misschien ?

Ik zal het mijn (a.s.?) schoonzoon vragen.
Mijn devies is: beter een goede katholiek dan een slechte protestant. (Sinds mijn dochter met een roomse jongen thuiskwam, waar ze nu nog steeds aan hangt.)

Mark
31-10-04, 12:43
Geplaatst door echnaton
Ik zal het mijn (a.s.?) schoonzoon vragen.
Mijn devies is: beter een goede katholiek dan een slechte protestant. (Sinds mijn dochter met een roomse jongen thuiskwam, waar ze nu nog steeds aan hangt.)

daar slaapt de duivel tussen :D

echnaton
31-10-04, 12:43
Geplaatst door Mark
1000 :duizelig:

maar wat deed ie dan na 3 jaar?

Toen begon hij met te experimenteren met groepssex.

Mark
31-10-04, 12:44
Geplaatst door echnaton
Toen begon hij met te experimenteren met groepssex.

:wohaa:

Marsipulami
31-10-04, 12:44
Een leuning op het dak

“De Bril van God” - Maarten ’t Hart

Leen van Dijke, voormalig lijsttrekker van de RPF, werd voor het gerecht gesleept omdat hij over homoseksuelen had gezegd dat ze niet beter waren dan dieven. Hij werd vrijgesproken. Dankzij dat proces schoot mij opeens een voorval binnen uit mijn jeugd. Ouderling Zevenhuizen, eigenaar van een aantal huurwoningen, klom op het dak van een van zijn panden om te controleren of zijn huurder terecht over lekkage geklaagd had, en tuimelde eraf. Hij was op slag dood. Nog voor zijn begrafenis zei broeder Pons dat de dood van Zevenhuizen een straf van God was omdat de ouderling zich niet aan al Gods geboden had gehouden. Immers, in Deuteronomium 22 vers 8 stond glashelder: 'Wanneer gij een nieuw huis zult bouwen, zo zult gij op uw dak een leuning maken, opdat gij geen bloedschuld op uw huis legt, wanneer iemand, vallende, daarvan afviel.' Op alle door Zevenhuizen neergezette huurwoningen ontbrak zo'n leuning. Daarom had God een teken gegeven en hem van een zijner eigen daken laten neerstorten. Broeder Pons, zelf toevallig aannemer, sleepte vervolgens diverse opdrachten binnen om leuningen, balustrades en borstweringen op gereformeerde daken aan te brengen. Inderhaast werd zelfs de bouwtekening van de reeds aanbestede Imma-nuëlkerk aangepast. Ook die preekschuur, een van de lelijkste kerken ooit gebouwd, is thans uitgerust met een witte balustrade op de rand van het dak.
Volgens Leen van Dijke hebben christenen een geweldig kwalijke eigenschap ontwikkeld. 'We brengen ten onrechte gradaties aan in Gods geboden. Alsof je erg en minder erg hebt.' Ik ben het geheel met Van Dijke eens. Tientallen, misschien zelfs honderden bijbelse geboden worden door hedendaagse christenen volledig veronachtzaamd of soepeitjes weg-
. Verderop schrijf ik over het paulinische gebod voor de vrouw om bij kerkgang een hoed te dragen 'vanwege de engelen' (blz. 160). Niemand houdt zich daar nog aan. Ook zijn er nauwelijks nog christenen die op hun huizen borstweringen laten aanbrengen, ondanks het zeer duidelijke gebod van God. Ik maak me zelfs sterk dat ook op het huis van Leen van Dijke zo'n borstwering ontbreekt, maar hij zal zelfde eerste zijn om toe te geven dat hij een groot zondaar is.
In datzelfde hoofdstuk 22 van Deuteronomium staat (vers n): 'Gij zult geen kleed van gemengde stof aantrekken, wollen en linnen tegelijk.' Alweer zo'n duidelijk gebod waar geen christen zich vandaag de dag nog aan houdt. Waarschijnlijk zelfs de vrouw van Leen van Dijke niet. Uiteraard is het moeilijk om, als je nooit ploegt, als christen het gebod te overtreden: 'Gij zult niet ploegen met een os en met een ezel tegelijk' (Deuteronomium 22 vers 10), maar ik wed dat er veel christenen zijn die niet eens weten dat de bijbel zo'n gebod bevat. Noch dat er in hetzelfde hoofdstuk staat: 'Gij zult uw wijngaard niet met tweeërlei bezaaien, opdat de volheid des zaads dat gij zult gezaaid hebben en de inkomst des wijn-gaards niet ontheiligd worde.' En welke christen houdt zich nog aan het gebod: 'Geen bastaard zal in de vergadering des Heeren komen, zelfs zijn tiende geslacht zal in de vergadering des Heeren niet komen.' (Deuteronomium 23 vers 2). Als christenen zich hieraan hielden, kon niemand meer ter kerke gaan. Wie heeft vandaag de dag geen bastaard in zijn voorgeslacht? En wat te denken van het gebod (Deuteronomium 23 vers 18): 'Gij zult geen hoerenloon of hondengeld in het huis des Heeren brengen ter vervulling van een of andere gelofte, want deze beide zijn den Here, uw God een gruwel.' Houden christenen zich daar nog aan? Doen ze nooit hondengeld in de collectezak? Ze weten niet eens dat dat ten strengste verboden is!
Een heel merkwaardig gebod van God in hoofdstuk 22 van Deuteronomium vind je in vers 6: 'Wanneer voor uw aangezicht een vogelnest op de weg voorkomt, in enige boom of op de aarde, met jongen of eieren, en de moeder zittende op de jongen of op de eieren, zo zult gij de moeder met de jongen niet nemen, gij zult de moeder ganselijk vrijlaten, maar de jongen zult gij voor u nemen, opdat het u welga en gij de dagen verlengt.'Weinig christenen, zo is mijn ervaring, weten dat er zelfs bijbelse voorschriften gelden ten aanzien van het uithalen van vogelnestjes!
Mij is nog onlangs, toen ik in mijn vaderstad signeerde, een ander gebod van God uit datzelfde hoofdstuk van Deuteronomium met klem door een dominee op het hart gedrukt: 'Het kleed eens mans zal niet zijn aan eene vrouw, en een man zal geen vrouwenkleed aantrekken; want al wie zulks doet, is den Heere uwen God een gruwel.' Ik mag aannemen dat de vrouw van Leen van Dijke op grond van dit gebod nooit een broek draagt. Of zou in zijn huis wellicht toch ook sprake zijn 'gradaties in Gods geboden'? Is hij toch wat soepeler ten aanzien van het uithalen van vogelnestjes en hondengeld dan ten aanzien van homoseksualiteit ?
Van een van Gods geboden weet ik, op grond van de televisiebeelden van Leen van Dijke, in ieder geval zeker dat hij zich er niet aan houdt. In Numeri 15 staat dat je gedenkkwasten moet maken aan de hoeken van je kleren, en dat in deze gedenkkwasten een blauwpurperen draad verwerkt moet zijn. Ik heb die gedenkkwasten niet waargenomen aan de rand van zijn colbert, noch bij zijn broekomslagen, laat staan die blauwpurpuren draad. En toch staat er ook in Deuteronomium 22 verrassend duidelijk: 'Snoeren zult gij maken aan de vier hoeken van uw opperkleed, waarmee gij u bedekt.'
Misschien dat Van Dijke hiertegen in zou willen brengen dat het hem vooral gaat om de tien geboden en niet om al die andere geboden uit Numeri en Deuteronomium. Hij beroept zich bij zijn veroordeling van homoseksualiteit ook steeds op het zevende gebod, ofschoon daarin niets anders staat dan: 'Gij zult niet echtbreken.' Over homoseksualiteit wordt daarin niet gerept.
Hoe het ook zij, Van Dijke zelf overtreedt vrijwel dagelijks het grote gebod 'Gij zult u geen gesneden beeld maken'. Tot op de dag van vandaag zijn er orthodoxe joden die, volkomen terecht (want ook elders in de bijbel wordt het maken van afbeeldingen in krachtige bewoordingen afgekeurd) van mening zijn dat het verboden is om jezelf te laten portretteren dan wel fotograferen. Van Leen van Dijke zie ik echter overal foto's. Hij maakt dus zelf ook gradaties in Gods geboden en lapt het gebod 'Gij zult u geen gesneden beeld maken' volledig aan zijn laars. Waarom zou iemand die zichzelf laat fotograferen beter zijn dan een dief?
Als je je vandaag de dag in al je handelen nog steeds wilt laten inspireren door de barbaarse ethiek van geschifte schaapherders, dan moet je ook echt consequent zijn, dan moet je niet alleen zo'n gruwelijk voorschrift als Leviticus 20 vers 13 ('Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!') onder de aandacht brengen, maar ook al die andere geboden uit de bijbelboeken Leviticus en Numeri en Deuteronomium. Dan kun je er niet onderuit om een blauwpurpuren draad in je stropdas te laten weven en moet je uiterst voorzichtig zijn met hondengeld.

Bron:
“De Bril van God” - Maarten ’t Hart

echnaton
31-10-04, 12:44
Geplaatst door Marsipulami
Tja, in het katholiek godsdienstonderricht wordt meestal niet te veel aandacht besteed aan dat soort passages. Als het over moraal gaat, dan worden hoogstens de passages over homoseksualiteit letterlijk genomen.

Moet jij nodig zeggen, als katholiek!

echnaton
31-10-04, 12:45
Geplaatst door Mark
:wohaa:

Ik hoop maar dat ik nu geen strafpunten krijg. Als ik hetzelfde zei over Mohammed, dan was het weer raak.

mark61
31-10-04, 12:46
Tot mijn verbazing 7.7. Maja, meerkeuzevragen, dus onzinantwoorden helpen je het goede te vinden. Veel vragen gaan over taalkennis of logisch kunnen denken.

Ik heb het laatste stukje van de show gezien, een korantest over een paar jaar lijkt me ook leuk.

echnaton
31-10-04, 12:47
Geplaatst door Marsipulami
Een leuning op het dak

“De Bril van God” - Maarten ’t Hart

Bron:
“De Bril van God” - Maarten ’t Hart

Kom op Mars, kom eens met iets nieuws, dat boek heb ik 10 jaar geleden al gelezen. En ik moet eerlijk zeggen, hij heeft gelijk.

echnaton
31-10-04, 12:53
Geplaatst door Mark
daar slaapt de duivel tussen :D

Ik vermoed ook dat ze al lang op één kussen liggen.

Mark
31-10-04, 12:58
Geplaatst door echnaton
Ik vermoed ook dat ze al lang op één kussen liggen.

weer een gefaalde protestantse opvoeding ;)

Mark
31-10-04, 12:58
Geplaatst door echnaton
Ik hoop maar dat ik nu geen strafpunten krijg. Als ik hetzelfde zei over Mohammed, dan was het weer raak.

oehhhh provocatie!

Marsipulami
31-10-04, 13:00
Geplaatst door echnaton
Ik hoop maar dat ik nu geen strafpunten krijg. Als ik hetzelfde zei over Mohammed, dan was het weer raak.

David en Salomo staan ook in de koran.

echnaton
31-10-04, 13:01
Geplaatst door Mark
weer een gefaalde protestantse opvoeding ;)

Dat kun je wel zeggen ja. Het komt doordat ikzelf en mijn vrouw het sinds een jaar of 20 niet zo nauw meer nemen.

echnaton
31-10-04, 13:01
Geplaatst door Marsipulami
David en Salomo staan ook in de koran.

:wow:

Mark
31-10-04, 13:03
Geplaatst door echnaton
Dat kun je wel zeggen ja. Het komt doordat ikzelf en mijn vrouw het sinds een jaar of 20 niet zo nauw meer nemen.

Kijk zo gaat het allemaal bergafwaarts. Ik geef ook mijn grootouders de schuld dat ik geen nette katholiek als Mars ben. Het is ook hun schuld dat ik straks naar de hel ga :ego:

echnaton
31-10-04, 13:03
Geplaatst door Mark
oehhhh provocatie!

Een spiegel. We zien wel wat ervan komt.

Marsipulami
31-10-04, 13:05
Geplaatst door echnaton
:wow:

Zoekresultaten voor : David Gevonden : 16 Ayats


2.251. Zo versloegen zij hen door het gebod van Allah en David doodde Djaloet en Allah gaf hem heerschappij en wijsheid en onderwees hem, hetgeen Hij wilde. Had Allah sommige mensen niet door anderen laten terugdrijven, dan zou de aarde verdorven zijn. Maar Allah is genadig jegens de werelden.

4.163. Waarlijk, Wij hebben u de openbaring gezonden, zoals Wij Noach en de profeten na hem openbaring zonden en Wij gaven een openbaring aan Abraham en Ismaël en Izaäk en Jacob en de stammen; en aan Jezus, Job, Jonas, Aäron en Salomo en Wij gaven David een psalmen.

5.78. Degenen onder de kinderen Israëls, die niet geloofden, werden door de mond van David en door Jezus de zoon van Maria, vervloekt. Dit geschiedde, omdat zij niet gehoorzaamden en plachten te overtreden.

6.84. En Wij gaven hem Izaäk en Jacob; Wij leidden elk hunner en voordien leidden Wij Noach en van zijn afstammelingen: David, Salomo, Job, Jozef, Mozes en Aäron. Zo belonen Wij de goeden.

17.55. En uw Heer kent het best al hetgeen in de hemelen en op aarde is. En Wij hebben sommige profeten boven de anderen doen uitmunten en aan David hebben Wij Zaboer (de Psalmen) geschonken.

21.78. En toen David en Salomo rechtspraken betreffende het veld waar de geiten van zekere mensen bij nacht graasden, waren Wij Getuige van hun oordeel.

21.79. Wij schonken Salomo begrip van de zaak en aan elk hunner schonken Wij wijsheid en kennis. En Wij noopten de bergen en de vogels om samen met David Gods heerlijkheid te loven. En Wij waren het, Die dat deden.

27.15. En Wij gaven kennis aan David en Salomo, en zij zeiden: "Alle eer behoort aan Allah, Die ons boven vele van Zijn gelovige dienaren heeft verheven."

27.16. En Salomo volgde David op en hij zeide: "O gij mensen, ons is de taal der vogelen onderwezen, en ons werd alles geschonken. Dit is inderdaad Gods openbare gunst."

34.10. En voorwaar, Wij schonken David overvloed van Ons Zelf en zeiden: "O gij bergen, alsmede gij vogelen, verheerlijkt Allah met hem!" En Wij maakten het ijzer week voor hem,

34.13. Zij maakten voor hem wat hij wenste, paleizen en standbeelden, en waterreservoirs en grote pannen: "Betoon, O Huis van David, dankbaarheid," doch slechts weinigen van Mijn dienaren zijn dankbaar.

38.17. Verdraag hetgeen zij zeggen en gedenk onze dienaar David, heer van macht; voorzeker hij was altijd tot God geneigd.

38.22. Hoe zij bij David binnenkwamen en hij hen vreesde. Zij zeiden: "Vrees niet, wij zijn twee procesvoerders, waarvan de ene de ander onrecht heeft aangedaan; spreek daarom recht tussen ons in waarheid en handel niet onrechtvaardig en leid ons naar het rechte pad."

38.24. David zeide: "Voorzeker, hij heeft u onrecht aangedaan door uw ooi te eisen naast zijn eigen ooien. En voorzeker, vele der mededingers doen elkaar onrecht aan, met uitzondering van hen, die geloven en goede werken doen: en zij zijn slechts weinigen." En David bemerkte, dat Wij hem hadden beproefd, daarom vroeg hij om vergiffenis van zijn Heer en zich tot Hem wendend, viel hij in gebed neder.

38.26. (Wij zeiden): "O David, Wij hebben u als stedehouder op aarde aangewezen, spreek daarom recht over de mensen naar waarheid en volg (hun) begeerten niet, anders zullen zij u van de weg van Allah afleiden." Degenen, die van de weg van Allah afdwalen zullen gewis een strenge straf ontvangen, omdat zij de Dag des Oordeels vergeten.

38.30. En aan David schonken Wij Salomo; een voortreffelijke dienaar, die altijd (tot Ons) geneigd was.

echnaton
31-10-04, 13:06
Geplaatst door Mark
Kijk zo gaat het allemaal bergafwaarts. Ik geef ook mijn grootouders de schuld dat ik geen nette katholiek als Mars ben. Het is ook hun schuld dat ik straks naar de hel ga :ego:

Mijn grootvader was van mening dat alle katholieken daar naar toe gaan (en de moslims ook). En nu zijn er mensen die denken dat ik daar ook naar toe ga. Misschien ontmoeten we elkaar daar dan. Gezellig. En Mars ook, en Yehi.

Marsipulami
31-10-04, 13:11
Geplaatst door echnaton
Mijn grootvader was van mening dat alle katholieken daar naar toe gaan (en de moslims ook).

Watte :watte?: Mijn grootmoeder heeft me wijsgemaakt dat alle goede mensen naar de hemel gaan.

echnaton
31-10-04, 13:15
Geplaatst door Marsipulami
Watte :watte?: Mijn grootmoeder heeft me wijsgemaakt dat alle goede mensen naar de hemel gaan.

Ik hoor wel vaker dat katholieken het veel te ruim nemen. Nee effe serieus, jij had (hebt?) een wijze grootmoeder.

Marsipulami
31-10-04, 13:19
Geplaatst door echnaton
jij had een wijze grootmoeder.

Ja, wijsheid is erfelijk, de appel valt niet ver van de boom. :)

echnaton
31-10-04, 13:21
Geplaatst door Marsipulami
Ja, wijsheid is erfelijk, de appel valt niet ver van de boom. :)

Het is dat je het zelf zegt. Daar heb ik hier op het forum nog heel weinig van gemerkt...

echnaton
31-10-04, 13:26
Geplaatst door n8melodie
8,8 :)

Wat veel protestanten hier vandaag...

Mark
31-10-04, 13:37
Geplaatst door Marsipulami
Ja, wijsheid is erfelijk, de appel valt niet ver van de boom. :)

Ik heb begrepen dat er soms onvoorspelbare mutaties tussen zitten :)

mark61
31-10-04, 13:43
Geplaatst door Mark
Ik heb begrepen dat er soms onvoorspelbare mutaties tussen zitten :)

Achterlijke evolutionist.

S@deeQ
31-10-04, 13:52
:auw2:

een 5

Wortel
31-10-04, 13:54
Ik heb meegedaan aan de Bijbelvoorlees-marathon in Donner. Dat was geweldig leuk om te doen, en wat de estheten ook zeggen: de taal komt wel dichterbij. :nl:

Ik ben bang dat ik een 9.2 had voor de quiz.

Zwarte Schaap
31-10-04, 14:09
Allemaal leuk en aardig, ik ben ook blij voor de gristenen dat er zoveel positieve aandacht is voor hun geloof.

Naast de nationale bijbelkwis ook een koningin die de nieuwe bijbelvertaling voorleest, schitterend gewoon.

Wat is dat een schril contrast met de beeldvorming inzake moslims en hun Koran. Elke schijnheil die weer op een subsidie, media-aandacht, politieke gewin en etc...aast, haalt onze geloof weer door de mangel en het slijk.

Dat is wat mij opvalt.

taouanza
31-10-04, 14:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
Allemaal leuk en aardig, ik ben ook blij voor de gristenen dat er zoveel positieve aandacht is voor hun geloof.

Naast de nationale bijbelkwis ook een koningin die de nieuwe bijbelvertaling voorleest, schitterend gewoon.

Wat is dat een schril contrast met de beeldvorming inzake moslims en hun Koran. Elke schijnheil die weer op een subsidie, media-aandacht, politieke gewin en etc...aast, haalt onze geloof weer door de mangel en het slijk.

Dat is wat mij opvalt.

En mijn Turkse yoghurt is op. :(

echnaton
31-10-04, 14:26
Geplaatst door Zwarte Schaap
Allemaal leuk en aardig, ik ben ook blij voor de gristenen dat er zoveel positieve aandacht is voor hun geloof.

Naast de nationale bijbelkwis ook een koningin die de nieuwe bijbelvertaling voorleest, schitterend gewoon.

Wat is dat een schril contrast met de beeldvorming inzake moslims en hun Koran. Elke schijnheil die weer op een subsidie, media-aandacht, politieke gewin en etc...aast, haalt onze geloof weer door de mangel en het slijk.

Dat is wat mij opvalt.

Dan moeten jullie zelf ervoor zorgen dat jullie geloof positief in het nieuws komt.

echnaton
31-10-04, 14:28
Geplaatst door S@deeQ
:auw2:

een 5

Trek het je niet aan. Met een korantest zou je vast beter scoren.

~Panthera~
31-10-04, 14:29
5.4
Valt reuze mee. :D

n8melodie
31-10-04, 14:29
Geplaatst door taouanza
En mijn Turkse yoghurt is op. :(

Griekse yoghurt is ook lekker, vooral met honing.

Marsipulami
31-10-04, 14:37
Geplaatst door echnaton
Dan moeten jullie zelf ervoor zorgen dat jullie geloof positief in het nieuws komt.

Das een goed idee. Zou de koningin willen meewerken als haar gevraagd wordt uit de koran voor te lezen om de islam te promoten of als eerbetoon aan de moslims in Nederland ?

echnaton
31-10-04, 14:38
Geplaatst door Marsipulami
Das een goed idee. Zou de koningin willen meewerken als haar gevraagd wordt uit de koran voor te lezen om de islam te promoten of als eerbetoon aan de moslims in Nederland ?

Of koning Albert?

Zwarte Schaap
31-10-04, 14:40
Geplaatst door echnaton
Dan moeten jullie zelf ervoor zorgen dat jullie geloof positief in het nieuws komt.

Tegen de Nederlandse smerige laffe schijnheiligheid is geen kruid gewassen als je een minderheid bent.

taouanza
31-10-04, 14:41
Geplaatst door n8melodie
Griekse yoghurt is ook lekker, vooral met honing.

Zo eet ik het ook. Met honing en noten. Ik woon niet zo multiculti.

Marsipulami
31-10-04, 14:41
Geplaatst door echnaton
Of koning Albert?

Geen idee, volgens mij is het hem nooit gevraagd. Maar uit nieuwe bijbel heeft ie niet gelezen.

echnaton
31-10-04, 14:42
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tegen de Nederlandse smerige laffe schijnheiligheid is geen kruid gewassen als je een minderheid bent.

Ja hoor, het is een ander zijn schuld weer. Weet je waar echt geen kruid tegen gewassen is? Tegen de kracht van positief denken en handelen. Maar jij weet niet wat dat is.

Marsipulami
31-10-04, 14:44
Geplaatst door Zwarte Schaap
Tegen de Nederlandse smerige laffe schijnheiligheid is geen kruid gewassen als je een minderheid bent.

Dat lijkt me wel een erg correcte analyse.

BTW wat was jouw score op de nationale bijbeltest ? :fpiraat:

Zwarte Schaap
31-10-04, 14:53
Geplaatst door echnaton
Ja hoor, het is een ander zijn schuld weer. Weet je waar echt geen kruid tegen gewassen is? Tegen de kracht van positief denken en handelen. Maar jij weet niet wat dat is.

De kranten, de televisie, politici en het grote geld zijn niet in Marokkaanse handen.

Nederland is voor mij één en al negativiteit. Ik haat deze bekrompen schijnheiligheid. Ik heb nog nooit iets zo grondig gehaat als deze vieze hypocriete spelletjes die met ons worden gespeeld.

echnaton
31-10-04, 14:57
Geplaatst door Zwarte Schaap
De kranten, de televisie, politici en het grote geld zijn niet in Marokkaanse handen.

Nederland is voor mij één en al negativiteit. Ik haat deze bekrompen schijnheiligheid. Ik heb nog nooit iets zo grondig gehaat als deze vieze hypocriete spelletjes die met ons worden gespeeld.

De negativiteit die jij constateert komt heus niet zo maar uit de lucht vallen hoor. Denk er maar eens over na wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar waarom ben je vandaag zo negatief en gefrustreerd? In jouw plaats zou ik dat niet zijn. Heb je alle topics wel gelezen?

Marsipulami
31-10-04, 15:01
Geplaatst door echnaton
De negativiteit die jij constateert komt heus niet zo maar uit de lucht vallen hoor. Denk er maar eens over na wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar waarom ben je vandaag zo negatief en gefrustreerd? In jouw plaats zou ik dat niet zijn. Heb je alle topics wel gelezen?

Schaap heeft groot gelijk. Nederland is een hypocriet land. Dat komt omdat er daar zoveel protestanten zijn. :fpiraat:

echnaton
31-10-04, 15:04
Geplaatst door Marsipulami
Schaap heeft groot gelijk. Nederland is een hypocriet land. Dat komt omdat er daar zoveel protestanten zijn. :fpiraat:

Wij zijn best tevreden met onszelf hoor. En gelukkig grenzen we aan het prachtige stukske grondgebied dat België heet. Zo hebben we ook nog een lichtend voorbeeld, heel dichtbij.

Marsipulami
31-10-04, 15:09
Geplaatst door echnaton
Wij zijn best tevreden met onszelf hoor. En gelukkig grenzen we aan het prachtige stukske grondgebied dat België heet. Zo hebben we ook nog een lichtend voorbeeld, heel dichtbij.

Ja veel minder achterbaks. Belgen zijn veel eerlijker als het over racisme of islam gaat.

Zwarte Schaap
31-10-04, 15:12
Geplaatst door echnaton
De negativiteit die jij constateert komt heus niet zo maar uit de lucht vallen hoor. Denk er maar eens over na wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar waarom ben je vandaag zo negatief en gefrustreerd? In jouw plaats zou ik dat niet zijn. Heb je alle topics wel gelezen?

De oorzaak is hebzucht en een minderwaardigheidscomplex van de autochtonen die ze op de islamitische minderheid projecteren en afschuiven.

echnaton
31-10-04, 15:15
Geplaatst door Marsipulami
Ja veel minder achterbaks. Belgen zijn veel eerlijker als het over racisme of islam gaat.

Ik zou natuurlijk op de negatieve kanten van de Belgen kunnen wijzen maar, laat maar. België vinden wij niet belangrijk. Waarom zouden wij voor onze positiebepaling mbt de grote vragen van onze tijd te rade gaan bij de Belgen? Wij hebben een blik die iets meer internationaal gericht is.

echnaton
31-10-04, 15:17
Geplaatst door Zwarte Schaap
De oorzaak is hebzucht en een minderwaardigheidscomplex van de autochtonen die ze op de islamitische minderheid projecteren en afschuiven.

Zeg nou eens een keer iets positiefs over je eigen groep en je eigen geloof. Dat is veel beter dan altijd maar te schelden op anderen. Je zou dan tenminste serieus genomen worden. Overigens ben ik van mening dat je aardig aan het provoceren bent.

Marsipulami
31-10-04, 15:18
Geplaatst door Zwarte Schaap
De oorzaak is hebzucht en een minderwaardigheidscomplex van de autochtonen die ze op de islamitische minderheid projecteren en afschuiven.

Je bent nog vergeten je score van de nationale bijbeltest mede te delen. :boer:

Zwarte Schaap
31-10-04, 15:28
Geplaatst door Marsipulami
Je bent nog vergeten je score van de nationale bijbeltest mede te delen. :boer:

Bij 30 vragen had ik 2 fout, het duurde te lang en het verveelde me, en toen ben ik er maar doorheen geragd, eindstand 5,8.

Zwarte Schaap
31-10-04, 15:32
Geplaatst door echnaton
Zeg nou eens een keer iets positiefs over je eigen groep en je eigen geloof. Dat is veel beter dan altijd maar te schelden op anderen. Je zou dan tenminste serieus genomen worden. Overigens ben ik van mening dat je aardig aan het provoceren bent.

De autochtone media en politici en hun meelopers zijn niet mijn groep en mijn geloof. Ik heb al besloten om nooit tot deze groep te willen behoren. Na jarenlange fingerpointing kunnen ze die vinger nu in hun hol stoppen.

Marsipulami
31-10-04, 15:38
Geplaatst door Zwarte Schaap
Bij 30 vragen had ik 2 fout, het duurde te lang en het verveelde me, en toen ben ik er maar doorheen geragd, eindstand 5,8.

Aha 5.8. Proficiat! Ik vermoedde al jouw grotere affiniteit met het katholicisme dan met het protestantisme. :p

Tomas
31-10-04, 15:47
Shit, na al die jaren ben ik katholiek geworden.

Marsipulami
31-10-04, 16:04
Geplaatst door Tomas
Shit, na al die jaren ben ik katholiek geworden.

Dat is het stadium van de religieuze volwassenheid. :fpiraat:

Wortel
31-10-04, 16:22
Ik denk dat ik in dat geval toch maar liever kind blijf, Mars. :wink:
Als godsdienst kardinaal gezever wordt moet je op gaan passen.

Overigens ben jij ook van harte uitgenodigd op dat platform voor Geloof en Samenleving op 10 november op Rotterdam-Zuid, Zwart Schaap.

sjaen
31-10-04, 18:30
score: 8.2


@ZS Koop een zonnebank!
Dit weer is funest voor je.
Oeps, ik krijg wat van die nieuwe spelling! Zonnenbank!

freya
31-10-04, 18:59
Geplaatst door echnaton
Heiden dat je bent!



Wil jij het woord heiden niet ijdel gebruiken! :zweep:

Deze echte heiden heeft een keurige 7,4 gehaald :tover:

Orakel
31-10-04, 20:03
Een 8.2. Heb ik op school nooit gehaald.

En God die de zon een dag lang niet onder liet gaan zodat de Israelieten de oorlog konden winnen?

:verward:

echnaton
31-10-04, 22:19
Geplaatst door Orakel
Een 8.2. Heb ik op school nooit gehaald.

En God die de zon een dag lang niet onder liet gaan zodat de Israelieten de oorlog konden winnen?

:verward:

Gefeliciteerd Orakel, je bent bijna net zo goed als een christen (grapje, zeg ik er voor de zekerheid maar even bij, anders zijn er weer mensen die me verkeerd begrijpen).

Hierbij het verhaal uit de bijbel dat je bedoelt: (Nieuwe Bijbel Vertaling)


Jozua 10: 1-28
Slag bij Gibeon

[10] 1 Toen Adonisedek, de koning van Jeruzalem, hoorde dat Jozua Ai had ingenomen en alle inwoners had gedood, dat hij met Ai en de koning van die stad hetzelfde had gedaan als met Jericho en zijn koning, en dat de inwoners van Gibeon een vredesverdrag met Israël hadden gesloten en in hun midden woonden, 2 toen werden hij en zijn volk doodsbang. Gibeon was namelijk even groot als de koningssteden, zelfs nog groter dan Ai, en de mannen die er woonden waren buitengewoon dapper. 3 Koning Adonisedek stuurde boden naar Hoham, de koning van Hebron, Piram, de koning van Jarmut, Jafia, de koning van Lachis, en Debir, de koning van Eglon. Hij vroeg hun: 4 ‘De inwoners van Gibeon hebben een vredesverdrag met Jozua en Israël gesloten. Kom me te hulp, dan kunnen we ze samen verslaan.’ 5 De vijf Amoritische koningen sloten zich aaneen. Zij, de koningen van Jeruzalem, Hebron, Jarmut, Lachis en Eglon, trokken met hun legers ten strijde tegen Gibeon, sloegen het beleg voor die stad en voerden er aanvallen op uit. 6 De Gibeonieten stuurden toen een bode naar het kamp bij Gilgal. Ze smeekten Jozua: ‘Laat ons niet in de steek, kom snel naar ons toe om ons te helpen. Red ons, want de Amoritische koningen uit de bergen hebben zich allemaal tegen ons aaneengesloten.’

7 Hierop trok Jozua met zijn hele leger, geen enkele soldaat uitgezonderd, vanuit Gilgal ten strijde. 8 De HEER zei tegen hem: ‘Je hoeft voor die koningen niet bang te zijn, want ik lever ze aan je uit. Geen van hen zal tegen je kunnen standhouden.’ 9 Jozua wist de vijand vanuit Gilgal in één nachtelijke mars te bereiken, en hij verraste hem in een plotselinge aanval. 10 Toen de soldaten van de vijand het leger van Israël zagen verschijnen, zaaide de HEER paniek in hun gelederen, zodat de Israëlieten hun bij Gibeon een zware nederlaag konden toebrengen. Ze achtervolgden hen tot aan de pas van Bet-Choron, en nog verder – ja, ze sloegen hen zelfs vlak voor Azeka en Makkeda nog neer. 11 Toen hun vijanden de pas van Bet-Choron afvluchtten, wierp de HEER vanuit de hemel grote hagelstenen op hen, tot aan Azeka toe. Er stierven meer soldaten door die hagelstenen dan door de zwaarden van de Israëlieten. 12 Want op die dag, de dag dat de HEER de Amorieten aan Israël overleverde, had Jozua gebeden tot de HEER. In aanwezigheid van Israël sprak hij:

‘Zon, sta stil boven Gibeon,
maan, blijf staan boven de vlakte van Ajjalon.’
13 En de zon stond stil
en de maan bleef staan,
tot Israël zijn vijanden had afgestraft.

Dit staat opgetekend in het Boek van de Oprechte. De zon bleef een volle dag boven aan de hemel staan voordat ze onderging. 14 Het is voor noch na die dag ooit voorgekomen dat de HEER op die manier gehoor gaf aan de bede van een mens, maar de HEER streed dan ook voor Israël. 15 Na deze overwinning keerde Jozua met het hele leger terug naar het kamp bij Gilgal.
16 De vijf koningen waren gevlucht en hadden zich in een grot bij Makkeda verscholen. 17 Toen Jozua hoorde dat ze daar waren ontdekt, 18 gaf hij bevel die grot met grote stenen af te sluiten en er een wachtpost bij te zetten. 19 ‘Maar het leger mag hier niet blijven,’ zei hij. ‘Ga de vijand achterna. Vernietig wat er nog van over is. Laat ze niet ontkomen naar hun steden nu de HEER, jullie God, ze aan jullie heeft overgeleverd.’ 20-21 En het leger van Israël keerde pas terug naar Jozua, naar de legerplaats bij Makkeda, nadat het de vijand vernietigend verslagen had, tot de laatste man, en nadat de paar vijanden die nog konden vluchten, waren ontkomen in hun vestingsteden. Van Israël was geen enkele soldaat ook maar een haar gekrenkt.

22 Nadat het leger was teruggekeerd, beval Jozua: ‘Haal die vijf koningen uit de grot en breng ze bij me.’ 23 Zijn bevel werd uitgevoerd, de vijf koningen werden bij Jozua gebracht: de koningen van Jeruzalem, Hebron, Jarmut, Lachis en Eglon. 24 Jozua liet het hele leger aantreden en riep de aanvoerders naar voren, de mannen die hem in de strijd ter zijde hadden gestaan. ‘Zet jullie voet op de nek van die koningen,’ beval hij hun. Nadat ze dit hadden gedaan, 25 zei hij: ‘Wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen, blijf vastberaden en standvastig. De HEER zal met alle vijanden die jullie nog moeten bevechten hetzelfde doen als met deze koningen.’ 26 En met die woorden sloeg Jozua de vijf koningen dood, waarna hij hen aan vijf bomen liet ophangen. Daar hingen ze tot de avond. 27 Bij zonsondergang gaf Jozua bevel hen van de bomen te halen, hen in de grot te gooien waarin ze zich hadden verscholen en die met grote stenen af te sluiten. Die stenen liggen er tot op de dag van vandaag.

Julien
31-10-04, 23:01
Geplaatst door Zwarte Schaap
Allemaal leuk en aardig, ik ben ook blij voor de gristenen dat er zoveel positieve aandacht is voor hun geloof.

Naast de nationale bijbelkwis ook een koningin die de nieuwe bijbelvertaling voorleest, schitterend gewoon.

Wat is dat een schril contrast met de beeldvorming inzake moslims en hun Koran. Elke schijnheil die weer op een subsidie, media-aandacht, politieke gewin en etc...aast, haalt onze geloof weer door de mangel en het slijk.

Dat is wat mij opvalt.

zeur niet zo man, Nederland heeft nog steeds een groot percentage christenen (rond de 60%) en dit land is doordrenkt met christelijke tradities en christelijke geschiedenis.

in Marokko zal de Koran weer wat meer aandacht krijgen dan de Bijbel, dat is logisch

en daarnaast, dit koningshuis geeft genoeg aandacht aan allochtonen (wat dacht je van Maxima?)

Zwarte Schaap
31-10-04, 23:23
Geplaatst door Julien
zeur niet zo man, Nederland heeft nog steeds een groot percentage christenen (rond de 60%) en dit land is doordrenkt met christelijke tradities en christelijke geschiedenis.

in Marokko zal de Koran weer wat meer aandacht krijgen dan de Bijbel, dat is logisch

en daarnaast, dit koningshuis geeft genoeg aandacht aan allochtonen (wat dacht je van Maxima?)

Als je goed leest wat ik schrijf gaat het mij helemaal niet om de aandacht die de koningin aan de Islam moet besteden. Ik gun het de gristenen van harte dat hun geloof positief wordt benadert.

Het gaat mij om de hypocriete opstelling naar de Islam toe. Iedere keer dat gebla..bla..bla secularime ..bla...bla....Islam gevaar voor de democratie..vla...bla....

Vandaag was er een mooi voorbeeld bij buitenhof. Eerst is het hele land in rep en roer vanwege een mening over homosexuelen in een islamitisch boek, maar bij de bijbel waarin minstens hetzelfde wordt beweerd staat zelf de koningin en een nationale bijbelkwis de bijbel niets in de weg om de bijbel aan de man te brengen.

Julien
31-10-04, 23:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Als je goed leest wat ik schrijf gaat het mij helemaal niet om de aandacht die de koningin aan de Islam moet besteden. Ik gun het de gristenen van harte dat hun geloof positief wordt benadert.

Het gaat mij om de hypocriete opstelling naar de Islam toe. Iedere keer dat gebla..bla..bla secularime ..bla...bla....Islam gevaar voor de democratie..vla...bla....

Vandaag was er een mooi voorbeeld bij buitenhof. Eerst is het hele land in rep en roer vanwege een mening over homosexuelen in een islamitisch boek, maar bij de bijbel waarin minstens hetzelfde wordt beweerd staat zelf de koningin en een nationale bijbelkwis de bijbel niets in de weg om de bijbel aan de man te brengen.

ow dan heb je dus die hele comotie gemist rondom de Christen (geen gristen, ik beledig moslims ook niet) Buttiglioni omdat hij homo's zondig vond. Hou toch op met die slachtofferpositie voor moslims!

Al Sawt
01-11-04, 00:20
Geplaatst door Julien
ow dan heb je dus die hele comotie gemist rondom de Christen (geen gristen, ik beledig moslims ook niet) Buttiglioni omdat hij homo's zondig vond. Hou toch op met die slachtofferpositie voor moslims! Nederlandse geestelijken die homosexualiteit vervloeken, hebben nooit met heissa te maken gehad als El Moumni.

Zwarte Schaap
01-11-04, 00:22
Geplaatst door Julien
ow dan heb je dus die hele comotie gemist rondom de Christen (geen gristen, ik beledig moslims ook niet) Buttiglioni omdat hij homo's zondig vond. Hou toch op met die slachtofferpositie voor moslims!

In casu hebben we het over Nederland en over boeken dus niet over Europa en uitspraken van individuele personen.

Zwarte Schaap
01-11-04, 00:24
Geplaatst door Al Sawt
Nederlandse geestelijken die homosexualiteit vervloeken, hebben nooit met heissa te maken gehad als El Moumni.

Jawel, op grond van o.a hun jurisprudentie, vrijspraak, is El moumni ook min of meer vrijgesproken.

Het gaat erom dat ze wisten dat hij vrijgesproken zou worden maar men wilde hem expres door het slijk halen en hun politiek van verdeling doorvoeren.

Al Sawt
01-11-04, 00:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Jawel, op grond van o.a hun jurisprudentie, vrijspraak, is El moumni ook min of meer vrijgesproken.

Het gaat erom dat ze wisten dat hij vrijgesproken zou worden maar men wilde hem expres door het slijk halen en hun politiek van verdeling doorvoeren. Ik had het over maatschappelijke en politieke storm.

mark61
01-11-04, 00:33
Geplaatst door Julien
ow dan heb je dus die hele comotie gemist rondom de Christen (geen gristen, ik beledig moslims ook niet) Buttiglioni omdat hij homo's zondig vond. Hou toch op met die slachtofferpositie voor moslims!

Juul, e.a., 'gristen' in die spelling is een term om protestanten, en meer bepaald gereformeerden mee aan te duiden. Een beetje spottend, maar het komt doordat zij zelf vaak 'gristen' zeggen ipv 'kristen'. De eerste is de originele, Griekse uitspraak; de tweede de gelatiniseerde. Dit dus om de Roomse, Latijnse invloed te ontwijken / af te wijzen.

Even tussendoor.

Mark
01-11-04, 07:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vandaag was er een mooi voorbeeld bij buitenhof. Eerst is het hele land in rep en roer vanwege een mening over homosexuelen in een islamitisch boek, maar bij de bijbel waarin minstens hetzelfde wordt beweerd staat zelf de koningin en een nationale bijbelkwis de bijbel niets in de weg om de bijbel aan de man te brengen.

Dat was een leuke column van Ronald Plasterkerk

Marsipulami
01-11-04, 09:21
Geplaatst door Wortel
Ik denk dat ik in dat geval toch maar liever kind blijf, Mars. :wink:
Als godsdienst kardinaal gezever wordt moet je op gaan passen.

:D Het is inderdaad maar miserabel gesteld met de bijbelkennis van katholieken. Ik heb vandaag eens gechekt bij mijn moeder. Nochtans een diepgelovige vrouw die haar hele leven trouw ter kerke is gegaan en alle christelijke deugden bezit. Echter het verschil tussen het nieuwe en het oude testament kon ze me helaas niet uitleggen. :p

Maar met het sola scriptura gedoe van de protestanten is er toch ook wat mis. In het katholicisme zijn er in feite twee bronnen van openbaring, de bijbel en daarnaast het kerkelijk leergezag. Dat tweede zal door protestanten wel als blasfemisch worden gezien. Doch het stelt de katholieken in staat om hun godsdienst mee te laten evolueren met de tijd. Er zijn volgens mij veel meer protestanten dan katholieken die de evolutieleer niet verteerd krijgen.

mark61
01-11-04, 09:29
Geplaatst door Mark
Dat was een leuke column van Ronald Plasterkerk

Ja, maar de conclusies waren onzinnig. Tis absoluut niet gezegd dat met Turkse inbreng plotseling Butt. wel in genade was aangenomen. Ook de Turkse partijen zouden zich verbinden met de socialisten, liberalen en EVP.

Marsipulami
01-11-04, 11:08
http://213.132.203.105/bijbel/generalinfo.asp?lIntChapter=9&lIntAlgInfoId=446

Haha, ik heb dat programma van de nationale bijbeltest nu ook (deels) gezien op het internet. Is wel een heel leuke relativerende manier om met godsdienst om te gaan. Wel een zware nederlaag voor de katholieken dat ze t.a.v. de goddelozen, de tollenaars en de hoeren het onderspit moesten delven wat betreft bijbelkennis. :giechel:

Zwarte Schaap
01-11-04, 11:47
Geplaatst door mark61
Ja, maar de conclusies waren onzinnig. Tis absoluut niet gezegd dat met Turkse inbreng plotseling Butt. wel in genade was aangenomen. Ook de Turkse partijen zouden zich verbinden met de socialisten, liberalen en EVP.

Mee eens, die plassterk draafde veelste ver door in zijn kritiek op links.

Wortel
01-11-04, 11:56
Maar met het sola scriptura gedoe van de protestanten is er toch ook wat mis. In het katholicisme zijn er in feite twee bronnen van openbaring, de bijbel en daarnaast het kerkelijk leergezag. Dat tweede zal door protestanten wel als blasfemisch worden gezien. Doch het stelt de katholieken in staat om hun godsdienst mee te laten evolueren met de tijd.

Als je nou eens MET in plaats van OVER Protestanten zou praten, dan zou je kunnen weten dat deze stelling over protestanten finaal onhoudbaar is, Mars.

In de Nederlandse Geloofsbelijdenis staat: "Wij belijden dat dit Woord Gods niet is gezonden noch voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van de Heilige Geest gedreven zijnde, hebben het gesproken." De Bijbel is niet uit de hemel gevallen dus, maar "gesproken" door mensen. Bedacht door mensen? Nee, dat ook niet, maar ingegeven door de Heilige Geest. En daarmee zitten we middenin een oeroude discussie over hoe God van zich laat horen in de Bijbel. Hoe verhouden zich in de Bijbel de menselijke en de goddelijke stem? Wat is de ruis die uitgefilterd moet worden en wat is de kern van de Bijbelse boodschap? Hoe verhouden "boven" en "beneden" zich tot elkaar?
Volgens sommigen heeft de Geest de hand van de individuele bijbelschrijvers genomen en -met voorbijgaan van de eigenheid van die individuele bijbelschrijver- "gedicteerd" wat geschreven staat. Anderen hebben altijd benadrukt dat het eigene van de bijbelschrijver (omgeving, achtergrond, omstandigheden, geloof) ook een rol speelt en dat je moet graven en speuren om de kloof tussen bijbelschrijvers toen en lezers nu te overbruggen.
De keuze die je daarin maakt is altijd beslissend voor het verdere verloop van iedere discussie.
Wie nadruk legt op het "menselijke" aspect van de tekst van de Bijbel , mag niet verbaasd zijn of al te zeer schrikken wanneer oude geloofswaarheden ter discussie worden gesteld. En wie meer het accent legt op het "goddelijke" aspect van de tekst, mag niet zomaar de ene tekst letterlijk nemen en een andere tekst niet, nee, die staat voor de opgave elke tekst zoals die voorligt te verbinden met het leven in deze tijd.
In de hoofdstroom van de Protestantse traditie altijd voor gekozen oog en oor te hebben voor het menselijke aspect. De stem van God klinkt altijd door de stem van mensen heen en is nooit ongefilterd te beluisteren. Het is en blijft een speurtocht, waarbij je soms kunt verdwalen. De waarheid ligt voor mensen nooit voor tijd en eeuwigheid vast. Alleen God Zelf is onveranderlijk.

In de Protestantse traditie zijn de Schriften dus altijd boven het belijden gesteld. Daarbij is altijd erkend dat de menselijke stem voluit meeklinkt in de Schriften en vaak een heleboel ruis veroorzaakt. En wie iets hoort achter de ruis, mag het zeggen. Zelfs als dat een nuancering brengt van wat het voorgeslacht tot uitdrukking heeft gebracht in de belijdenisgeschriften. Mij dunkt dat alleen zo recht wordt gedaan aan de traditie waarin de Schriften –met haar Sola Scriptura- voor alles gaan.

Julien
01-11-04, 12:15
Geplaatst door Mark
Dat was een leuke column van Ronald Plasterkerk

Die Ronald Plaskerk-sukkel beledigt en generaliseert wel steeds over Katholieken trouwens. Hij riep alle Katholieken in Nederland op om hun lidmaatschap van de RK-Kerk op te zeggen vanwege mogelijke steun in het Vaticaan voor Bush..

maar er zijn talloze imams die de Amereikaanse moslims oproepen om op Kerry te stemmen! maar daar zegt ie weer niks van.

En nu gaat ie weer zeiken over Buttiglione, maar toen El Moumni zijn 10x ergere uitspraken deed, hoorde ik hem niet.

ZS, dit bedoel ik nou..
btw, die heisa over Buttiglione was dan wel een Europese kwestie, maar in Nederland was wel ongelooflijk kritisch. In Italia bijvoorbeeld was er nauwelijks kritiek.

Mark
01-11-04, 12:19
Plasterkerk komt bij mij een stuk redelijker en vriendelijker over dan al die religieuze leiders bij elkaar :)

MAGICA ARABICA
01-11-04, 12:19
Geplaatst door Julien
Die Ronald Plaskerk-sukkel beledigt en generaliseert wel steeds over Katholieken trouwens. Hij riep alle Katholieken in Nederland op om hun lidmaatschap van de RK-Kerk op te zeggen vanwege mogelijke steun in het Vaticaan voor Bush..

maar er zijn talloze imams die de Amereikaanse moslims oproepen om op Kerry te stemmen! maar daar zegt ie weer niks van.

En nu gaat ie weer zeiken over Buttiglione, maar toen El Moumni zijn 10x ergere uitspraken deed, hoorde ik hem niet.

ZS, dit bedoel ik nou..
btw, die heisa over Buttiglione was dan wel een Europese kwestie, maar in Nederland was wel ongelooflijk kritisch. In Italia bijvoorbeeld was er nauwelijks kritiek. El Moumni bekleedt louter religieuze positie, wat in schril contrast staat met die Italiaan. Want die is een politicus en in zijn hoedanigheid kan hij de Europese beleid beinvloeden.

David
01-11-04, 12:43
Een 7.4
netjes hè?

mark61
01-11-04, 12:44
Geplaatst door Julien
Die Ronald Plaskerk-sukkel beledigt en generaliseert wel steeds over Katholieken trouwens. Hij riep alle Katholieken in Nederland op om hun lidmaatschap van de RK-Kerk op te zeggen vanwege mogelijke steun in het Vaticaan voor Bush..

Dat kan ik me voorstellen. De RK kerk is een hiërarchische organisatie. Een kardinaal roept op om Kerry te excommuniceren.


maar er zijn talloze imams die de Amereikaanse moslims oproepen om op Kerry te stemmen! maar daar zegt ie weer niks van.

Nee, waarom zou hij? 1) hij is geen moslim 2) de islam kent geen hiërarchie; een imam is alleen verantwoording schuldig aan Allah, en niemand anders.


En nu gaat ie weer zeiken over Buttiglione, maar toen El Moumni zijn 10x ergere uitspraken deed, hoorde ik hem niet.

Hoezo tien keer erger? El Moumni is geen lid van de EC en heeft die ambitie bij mijn weten ook niet.


btw, die heisa over Buttiglione was dan wel een Europese kwestie, maar in Nederland was wel ongelooflijk kritisch. In Italia bijvoorbeeld was er nauwelijks kritiek.

In Italia kennen ze die gek al langer, ik zag ook commentaar van Italiaanse politici en journalisten.

Bofko
01-11-04, 12:49
Geplaatst door Julien
Die Ronald Plaskerk-sukkel


Geplaatst door Mark
Ronald Plasterkerk


Geplaatst door Zwarte Schaap
die plassterk

Ik hou het op Ronald Plasterk.
ZS, bijna goed !

mark61
01-11-04, 12:50
Geplaatst door David
Een 7.4
netjes hè?

Zo zie je maar, die kennis is er niet uit te rammen. Er is nog hoop voor je, zouden de heren zeggen.

taouanza
01-11-04, 12:51
6.4

Mark
01-11-04, 12:52
ik ben echt dom :hardlach:

Tomas
01-11-04, 12:56
Geplaatst door Bofko
Ik hou het op Ronald Plasterk.
ZS, bijna goed !

Was deze vraag ook punten waard?

Bofko
01-11-04, 12:59
Geplaatst door Tomas
Was deze vraag ook punten waard?

Was dat maar dan was ik boven de 6 uitgekomen.

David
01-11-04, 13:00
Geplaatst door mark61
Zo zie je maar, die kennis is er niet uit te rammen. Er is nog hoop voor je, zouden de heren zeggen.


Tja, acht jaar misdienaar geweest. En nog een jaar bijbelles gehad toen ik Nederlands studeerde in Utrecht. Om de literatuur beetje te volgen is wel wat bijbel kennis nodig. daarbij is het een mooi boek, vooral de Openbaring. Lekker dramatisch. of, zoals de Grote Dietrich het zei: "It is the best script ever written, but of course, you can not really believe it."

Tomas
01-11-04, 13:01
Geplaatst door Bofko
Was dat maar dan was ik boven de 6 uitgekomen.

Ik heb nog nooit gehoord dat er in de hemel niveaus zouden zijn. Dus waarom meer dan een zesje halen?

mark61
01-11-04, 13:01
Geplaatst door David
... "It is the best script ever written, but of course, you can not really believe it."

La Dietrich :hihi:

TonH
01-11-04, 13:03
9.7 :ego:

Jezus en materialisme had ik fout. Maar ja, da's met de schatten van het Vaticaan in het achterhoofd ook niet zo verwonderlijk :D

David
01-11-04, 13:06
Geplaatst door mark61
La Dietrich :hihi:


Uiteraard.

taouanza
01-11-04, 13:10
Geplaatst door David
Uiteraard.

Wanneer kom je naar Rotjeknor?

David
01-11-04, 13:11
Geplaatst door taouanza
Wanneer kom je naar Rotjeknor?


Deze week?

Moet dat volgens de nieuwe regels niet per pm?

Marsipulami
01-11-04, 13:13
Geplaatst door Wortel
In de hoofdstroom van de Protestantse traditie altijd voor gekozen oog en oor te hebben voor het menselijke aspect. De stem van God klinkt altijd door de stem van mensen heen en is nooit ongefilterd te beluisteren. Het is en blijft een speurtocht, waarbij je soms kunt verdwalen. De waarheid ligt voor mensen nooit voor tijd en eeuwigheid vast. Alleen God Zelf is onveranderlijk.

Ja, ok de geest blijft maar waaien en inspireren ook vandaag en dat stelt mensen in staat om oude teksten op een nieuwe wijze te verstaan. Maar het blijft bij die protestanten allemaal een (heils-)individualistisch gedoe. Er is geen kerk die deze inspiratie opvangt, uitkristalliseert en vertaald naar concrete problemen van deze tijd, geen kerk die de boel bij elkaar houdt met gezamenlijke standpunten. Die protestanten hebben allemaal een privé-telefoon met God met talloze kerkscheuringen tot gevolg. Iedereen doet maar wat. Gevolg is dat je dominees krijgt die niet eens in God geloven aan de éne kant en zwaar fundamentalisten met een blok beton in hun hoofd aan de andere kant. Hoe zit dat nou met protestanten en evolutietheorie ?

taouanza
01-11-04, 13:14
Geplaatst door David
Deze week?

Moet dat volgens de nieuwe regels niet per pm?

Volgens mij wel maar tis hier toch verder dood.
Deze week toch?

Marsipulami
01-11-04, 13:18
Geplaatst door Tomas
Ik heb nog nooit gehoord dat er in de hemel niveaus zouden zijn. Dus waarom meer dan een zesje halen?

Bovenstaande engelenkenners ontwikkelde een hemelse hierarchie waarin engelen volgens een vast patroon een plaats hadden. Beinvloed door het joodse geloof geloofde zij in het bestaan van negen hemelsferen rondom een goddelijk middelpunt. Deze negen sferen zijn weer ondergebracht in drie hoofdgroepen, ook wel triaden genoemd:

de rest: http://home.concepts.nl/~mare/angels/nl/dionysius.htm

David
01-11-04, 13:20
Geplaatst door taouanza
Volgens mij wel maar tis hier toch verder dood.
Deze week toch?


ik kan nog op woensdag.

taouanza
01-11-04, 13:27
Geplaatst door David
ik kan nog op woensdag.

Ik stuur je een pm.:)

Wortel
01-11-04, 14:49
Hai Mars
Ik heb eens een mooie beeldspraak gehoord over het verschil tussen Rooms-katholieken en Protestanten.
Je neemt een groot porceleinen bord en dat gooi je keihard op de hardstenen vloer: wat je overhoudt is hoe de Protestantse kerk eruit ziet.
Neem precies zo'n zelfde porceleinen bord, maar doe er eerst een jute-zak omheen voordat je hem ook tegen de hardstenen vloer keilt. Wat dan na het keilen over is, is hoe de Rooms-Katholieke kerk eruitziet.

Ik wil maar zeggen: Ieders kracht is ieders kwetsbaarheid en omgekeerd. En dan is het maar net de vraag waar je je het meeste thuisvoelt.

Overigens is die kerkfusie van mei wel een zeer behoorlijk wapenfeit als het gaat over gezamenlijke standpunten.

Bofko
01-11-04, 15:31
Geplaatst door Tomas
Ik heb nog nooit gehoord dat er in de hemel niveaus zouden zijn. Dus waarom meer dan een zesje halen?

Ik ken wel de uitdrukkingen 'hoog in de hemel' of 'dichter bij de aanschijn van God'. Dit soort uitdrukkingen suggereren nivo's in de hemel.
Maar als dat niet zo is , maakt dat de hemel er een stuk aantrekkelijker op.

wytze
01-11-04, 15:31
7.8

Marsipulami
01-11-04, 16:12
Geplaatst door Wortel
Hai Mars
Ik heb eens een mooie beeldspraak gehoord over het verschil tussen Rooms-katholieken en Protestanten.
Je neemt een groot porceleinen bord en dat gooi je keihard op de hardstenen vloer: wat je overhoudt is hoe de Protestantse kerk eruit ziet.
Neem precies zo'n zelfde porceleinen bord, maar doe er eerst een jute-zak omheen voordat je hem ook tegen de hardstenen vloer keilt. Wat dan na het keilen over is, is hoe de Rooms-Katholieke kerk eruitziet.

Ik wil maar zeggen: Ieders kracht is ieders kwetsbaarheid en omgekeerd. En dan is het maar net de vraag waar je je het meeste thuisvoelt.

Overigens is die kerkfusie van mei wel een zeer behoorlijk wapenfeit als het gaat over gezamenlijke standpunten.

Er zijn wel verschillen -hele grote zelfs- tussen RKK'ers onderling, maar dat belet hen absoluut niet om te blijven samenwerken. De katholieken slagen erin om een éénheid in diversiteit te bereiken. Die jute zak vergelijking slaat nergens op.

"14 Een lichaam bestaat nu eenmaal niet uit één lichaamsdeel, maar uit vele. 15 Veronderstel dat de voet zegt: `Omdat ik geen hand ben, hoor ik niet tot het lichaam', hoort hij dan niet tot het lichaam? 16 En als het oor zou zeggen: `Omdat ik geen oog ben, hoor ik niet tot het lichaam', hoort het dan niet tot het lichaam? (...) 27 Welnu, u bent het lichaam van Christus, en ieder van u is van dit lichaam een onderdeel." (1kor12)

"10. Maar in de naam van onze Heer Jezus Christus, broeders en zusters, doe ik een beroep op u: wees allen eensgezind, laat er geen verdeeldheid onder u zijn; wees volkomen één van zin en één van gevoelen. 11 Ik heb namelijk van Chloë's huisgenoten gehoord, broeders en zusters, dat er onenigheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dit: Ieder van u schijnt zijn eigen leus te hebben: `Ik ben van Paulus.' `Ik van Apollos.' `Ik van Kefas.' `Ik van Christus.' 13 Is Christus dan in stukken verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd?" (1 kor 1)

Maar goed, je bent nog vergeten te antwoorden op een aantal vragen die ik stelde. Wat doe jij nou met de evolutietheorie?

echnaton
01-11-04, 16:21
Geplaatst door Marsipulami
Wat doe jij nou met de evolutietheorie?

Voor de meeste protestanten is de evolutietheorie absoluut geen probleem. Daarmee begeef je je namelijk op het gebied van de wetenschap en dat is iets heel anders dan het geloof. Dat God hemel en aarde heeft geschapen is een geloofswaarheid. Dat het heelal ontstaan is uit een oerknal is een wetenschappelijk gegeven. Beide disciplines begeven zich op een verschillend gebied van het menselijk weten en kennen en bijten elkaar dus niet.

wytze
01-11-04, 17:06
echnaton,
dat is te vreemd voor woorden. je kunt niet geloven in een Schepper en tegelijkertijd de evolutietheorie van een big bang aanhangen. Je kunt dan hoogstens geloven dat de big bang een creatieve daad van de Schepper is, maar dat strookt weer niet met de evolutietheorie die het bestaan van een Schepper ontkent. Het is of het een of het ander.

Marsipulami
01-11-04, 17:39
Geplaatst door echnaton
Voor de meeste protestanten is de evolutietheorie absoluut geen probleem. Daarmee begeef je je namelijk op het gebied van de wetenschap en dat is iets heel anders dan het geloof. Dat God hemel en aarde heeft geschapen is een geloofswaarheid. Dat het heelal ontstaan is uit een oerknal is een wetenschappelijk gegeven. Beide disciplines begeven zich op een verschillend gebied van het menselijk weten en kennen en bijten elkaar dus niet.

Ja, maar dan moet je schizofreen zijn.

echnaton
01-11-04, 17:40
Geplaatst door wytze
echnaton,
dat is te vreemd voor woorden. je kunt niet geloven in een Schepper en tegelijkertijd de evolutietheorie van een big bang aanhangen. Je kunt dan hoogstens geloven dat de big bang een creatieve daad van de Schepper is, maar dat strookt weer niet met de evolutietheorie die het bestaan van een Schepper ontkent. Het is of het een of het ander.

Dat God hemel en aarde geschapen heeft is in zekere zin waar. Dat zijn de verhalen die in de bijbel (en de koran) staan. Deze boeken onthullen geen geschiedkundige feiten maar wel geloofswaarheden. Dit zijn diepe, kwalitatieve noties die de zin van ons bestaan raken: waartoe zijn wij op aarde? Zoveel mensen, zoveel antwoorden. Daarom kunnen we nooit zekerheid krijgen maar moeten we tastend onze weg zoeken.
Dat is een heel ander gebied dan het gebied van de wetenschap waarbij niet naar de zin van het bestaan wordt gezocht maar louter gekeken wordt naar de feiten. Het is een kwantitatieve benadering. Een kwestie van meten en tellen. De evolutietheorie kan het, terecht, zonder God stellen en zoekt er ook niet naar. Want het gaat er niet om waar wij naar toe gaan maar waar wij vandaan komen.
In mijn zoektocht naar de waarheid kan ik me niet veroorloven deze twee gebieden door elkaar te halen met als waarschijnlijk resultaat dat de ene de andere zou overschaduwen en ik dus een belangrijk aspect van het menselijk weten en kennen zou laten ondersneeuwen.

echnaton
01-11-04, 17:44
Geplaatst door Marsipulami
Ja, maar dan moet je schizofreen zijn.

:maf:

Marsipulami
01-11-04, 17:45
Geplaatst door echnaton


Andere vraag: Tot welk soort protestantisme behoor jij ? Wat is er mis met de katholieken volgens jou ?

echnaton
01-11-04, 18:01
Geplaatst door Marsipulami
Andere vraag: Tot welk soort protestantisme behoor jij ? Wat is er mis met de katholieken volgens jou ?

Met de katholieken is helemaal niets mis. Het zijn vaak vrome mensen die een gemakkelijke, benijdenswaardige band hebben met God. Wat het katholieke geloof betreft, ben ik een groot bewonderaar van het mystieke Godsbeleven. Altijd als ik in Frankrijk of Italië, ben zoek ik een kathedraal op want daar kun je Gods aanwezigheid het best voelen.
Maar nu komt het, je vroeg er zelf naar. Ik heb helemaal niets met: de kerkelijke hiërarchie (en al helemaal niet met de paus), de mis (transsubstantiatie), het kerkelijk leergezag, heiligen en relieken, de Mariaverering, bedevaarten etc, het biechten, kortom allerlei katholieke zaken die protestanten overboord hebben gezet. Ook het feit dat de kerk uitdeler is van het heil bevalt me niet. Er staat helemaal niemand tussen mij en God, zeker geen priester.

freya
01-11-04, 18:05
Geplaatst door wytze
echnaton,
dat is te vreemd voor woorden. je kunt niet geloven in een Schepper en tegelijkertijd de evolutietheorie van een big bang aanhangen. Je kunt dan hoogstens geloven dat de big bang een creatieve daad van de Schepper is, maar dat strookt weer niet met de evolutietheorie die het bestaan van een Schepper ontkent. Het is of het een of het ander.


:confused: Waarom?


Ik geloof in de big bang en de evolutie EN ik geloof in een Eerste Beginsel van waaruit die big bang en de energie en basismaterialen, die daarvoor nodig waren, zijn voortgekomen.

Marsipulami
01-11-04, 18:18
Geplaatst door echnaton
Met de katholieken is helemaal niets mis. Het zijn vaak vrome mensen die een gemakkelijke, benijdenswaardige band hebben met God. Wat het katholieke geloof betreft, ben ik een groot bewonderaar van het mystieke Godsbeleven. Altijd als ik in Frankrijk of Italië, ben zoek ik een kathedraal op want daar kun je Gods aanwezigheid het best voelen.

OK



Maar nu komt het, je vroeg er zelf naar. Ik heb helemaal niets met: de kerkelijke hiërarchie

Is toch normaal dat een kerk een hierarchie heeft, net zoals een bedrijf, een democratische staat, een sportclub, enz.


(en al helemaal niet met de paus),

Die staat aan het hoofd van die hierarchie.


de mis (transsubstantiatie),

Dat moet je even uitleggen. Hoe zien protestanten dat ?


het kerkelijk leergezag,

Hebben de protestanten dan geen leer ?


heiligen en relieken,

Wat is daar mis mee. Heiligen zijn toch alleen maar voorbeelden van goede christenen.


de Mariaverering,

Ik vind het wel goed dat een bijbelse vrouw zo'n belangrijke plaats heeft in de rk godsdienst. Is ook een troost voor mensen.


bedevaarten etc,

Bedevaarten zijn activiteiten waardoor mensen zich kunnen verdiepen in hun geloof.


het biechten,

Las vandaag iets, dat protestanten onze biecht terug aan het invoeren zijn. Zal effe zoeken:


Protestantse Kerk in Nederland biedt biechtmogelijkheid

Geen zicht op opleving biecht in RK-Kerk

Geplaatst op 1/11 '04 om 16:45u
Door Eric Masseus (Bron: ANP)



RIJSWIJK - De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) biedt binnenkort rituelen aan rond biecht en vergeving. Dat heeft de protestantse emeritus predikant P. Oskamp maandag bevestigd.

Het tweede deel van het Dienstboek, het liturgisch handboek van de PKN, dat 11 december verschijnt, bevat voorbeelden van individuele en gezamenlijke rituelen waarmee gelovigen kunnen uiten wat op hun ziel drukt en woorden van vergeving kunnen ontvangen.
Van een herinvoering van de biecht wil hij niet spreken. “De biecht is in protestantse kring nooit weggeweest. Tijdens huisbezoeken kunnen mensen hun hart luchten en van predikant of ouderling woorden van vergeving ontvangen.” Een biechtdwang, waartegen de Reformatie zich in de 16e eeuw keerde, is zeker niet de bedoeling, zei Oskamp.

Liturgisch materiaal RK-Kerk

Het hoofdstuk in het Dienstboek is volgens Oskamp eigenlijk een inventarisatie van rituelen die in verschillende (protestantse) kerken in de afgelopen jaren en eeuwen zijn ontstaan. Het bevat onder meer gebedsteksten, woorden van vergeving en gebaren (bijvoorbeeld handoplegging) die voorgangers bij mensen thuis of in een ruimte in de kerk met knielbank en kaars kunnen gebruiken.

De samenstellers hebben onder meer rituelen weergegeven die in de Domkerk in Utrecht en de Bergkerk in Amersfoort zijn gegroeid. Het hoofdstuk biedt ook suggesties voor collectieve boetevieringen. Daarbij is gebruik gemaakt van liturgisch materiaal uit de Rooms-Katholieke, de Oud-Katholieke en de Anglicaanse Kerk. Een van de modellen biedt gelovigen de mogelijkheid om tijdens een dienst dingen waar ze mee zitten op een briefje te schrijven. De briefjes worden vervolgens verzameld en ritueel verbrand.

Geen zicht op opleving biecht in RK-Kerk

Verwoede pogingen van paus Johannes Paulus II en de Nederlandse bisschoppen ten spijt, zijn er geen tekenen die erop wijzen dat rooms-katholieken in Nederland zich naar de biechtstoel terug laten leiden.

De bisschoppen constateerden begin dit jaar nog somber dat de deelname van gelovigen aan sacramenten als de biecht maar blijft afnemen. Slechts 9 procent van de gelovigen biecht wel eens, bleek in 1999 uit een onderzoek. Dat percentage leek deskundigen toen al rijkelijk hoog. De paus riep de bisschoppen in 1998 bij hun vijfjaarlijkse werkbezoek aan het Vaticaan op om zich in te zetten voor herleving van het versmade sacrament.

Een jaar later braken de bisschoppen in een herderlijke brief een lans voor de zegeningen van een biecht-nieuwe-stijl, die de herinnering van oudere gelovigen aan dwang en sociale druk rond de wekelijkse gang naar de biechtstoel moest verdrijven.

Biechtkerken

Toch telt de Nederlandse kerkprovincie nog echte ´biechtkerken´, waar priesters op gezette tijden gelovigen in de biechtstoel ontvangen. Dat gebeurt bijvoorbeeld in de Onze Lieve Vrouwekerk van het Opus Dei in Amsterdam, de paters kapucijnen in Den Bosch, de paters jezuïeten in Nijmegen en de paters augustijnen in Eindhoven.

Dat de bisschoppen hebben nog weinig succes hebben met het aanprijzen van de officiële ´oorbiecht´, neemt niet weg dat in de RK-Kerk een grote behoefte is aan eigentijdse rituelen rond schuld en vergeving, zei dr. P. Post, hoogleraar liturgiek aan de Theologische Faculteit Tilburg.

De Protestantse Kerk in Nederland, die in haar Dienstboek biechtrituelen heeft opgenomen, kan de RK-Kerk zelfs tot voorbeeld strekken, verwacht Post. “De protestantse lijn kan inspirerend werken voor de RK-Kerk.”

TonH
02-11-04, 00:47
Geplaatst door Marsipulami
Las vandaag iets, dat protestanten onze biecht terug aan het invoeren zijn. Zal effe zoeken:

Ik hoor de Gereformeerde Bonders al grommen...

De ketters keren dus terug in de schoot van de moederkerk :D


En dat van die 'transsubstantiatie', dat is in haar huidige vorm iets van na het grote schisma. Je weet wel, toen de Roomsen het rechte pad der orthodoxie verlieten... :)

echnaton
02-11-04, 06:22
Geplaatst door Marsipulami
OK




Is toch normaal dat een kerk een hierarchie heeft, net zoals een bedrijf, een democratische staat, een sportclub, enz.



Die staat aan het hoofd van die hierarchie.



Dat moet je even uitleggen. Hoe zien protestanten dat ?



Hebben de protestanten dan geen leer ?



Wat is daar mis mee. Heiligen zijn toch alleen maar voorbeelden van goede christenen.



Ik vind het wel goed dat een bijbelse vrouw zo'n belangrijke plaats heeft in de rk godsdienst. Is ook een troost voor mensen.



Bedevaarten zijn activiteiten waardoor mensen zich kunnen verdiepen in hun geloof.



Las vandaag iets, dat protestanten onze biecht terug aan het invoeren zijn. Zal effe zoeken:

Mars, let goed op mijn woordkeus. Ik heb niet gezegd dat al die zaken die ik opnoemde fout waren maar wel dat het voor mij niet hoeft. Het is een persoonlijk, protestants gevoel dat heel erg diep geworteld is. Ik heb dan ook geen zin om over al die zaken verder in discussie te gaan. Het zijn toch maar bijzaken in het christelijk geloof en bovendien zit in veel van deze katholieke zaken ook wel iets goeds.
Wat het avondmaal betreft: protestanten geloven dat brood en wijn tekenen zijn van het lichaam van Christus, niet het lichaam zelf. De transsubstantiatie van de katholieken leert, zoals je weet, dat brood en wijn werkelijk in het lichaam van Christus veranderen. Dat kunnen wij echt niet accepteren.

Wortel
02-11-04, 07:04
De katholieken slagen erin om een éénheid in diversiteit te bereiken. Die jute zak vergelijking slaat nergens op.

Er zijn vele katholieken met wie ik als protestant allerhartelijkst samenwerk alsof er nooit een concilie van Trente geweest is. Het is van die katholieken zelf dat ik deze vergelijking verneem. Misschien dat Nederland een lastige en eigengereide kerkprovincie is maar ik kom nog wel eens katholieken tegen die op hun eigen manier katholiek zijn. Een van hen hoorde ik bijvoorbeeld wel eens zeggen dat ze de paus noch heilig, noch een vader vinden. Weer eens een andere interpretatie van de Heilige Stoel.
Het zal dus ook wel een kwestie van mentaliteit zijn want hollanders zijn altijd wel wat eigengereid. Misschien dat je het met wat fantasie kunt vergelijken hoe sommige moslims over de Ummah spreken. Zo spreken katholieken nog wel eens over de Wereldkerk. Maar als puntje bij paaltje komt doet men het toch ieder op zijn eigen manier.

Over de evolutietheorie: Er is geen algemeen bestaand "protestants standpunt" over deze materie. Er zijn er die menen dat de wereld is geschapen in zes keer vierentwintig uur en er zijn er ook die menen dat wetenschap en geloof elkaar helemaal niet tegenspreken omdat ze ieder hun eigen horizon hebben. De wetenschap vertelt -bij benadering- hoe het is gebeurd en het scheppingsverhaal vertelt waarom het is gebeurd. Een krantenbericht is nu eenmaal wat anders dan een geboortebericht. Dat zal binnen de Katholieke kerk echt niet anders zijn, wat kardinaal Ratzinger ook meent dat gelooft zou moeten worden.


De ketters keren dus terug in de schoot van de moederkerk

En dat van die 'transsubstantiatie', dat is in haar huidige vorm iets van na het grote schisma. Je weet wel, toen de Roomsen het rechte pad der orthodoxie verlieten...

Wat geweldig dat we hier ook de stem van de oosterse orthodoxie hebben. Ik meen dat de leer van Gregorius van Palamas over de essenties en de energieen op momenten heel dicht nadert aan de Calvijnse kennisleer over God. Maar goed...

Die "ketters" zijn voor wat betreft de biecht nooit de moederkerk uitgeweest, alleen noemden ze dat anders. Dan klinken b.v. woorden als verootmoediging en schuldbelijdenis. Alleen gebeurt dat bij protestanten nimmer met tussenkomst van een kerkelijke instantie. Dat is -zoals Echnaton al aangeeft- de grote moeite van protestanten met het gemiddelde katholicisme: Er wordt een instantie geplaatst tussen de directe omgang met God, die het heil zou moeten "bemiddelen".

De transsubstantiatieleer is inderdaad vastgesteld op het Lateraans concilie van 1215, zo'n twee eeuwen na het grote schisma tussen Oost en West. Ik heb trouwens wel het idee dat na Vaticanum II ook deze leer verschoven is naar een meer symbolische uitleg. Hoe wordt dit trouwens beleeft in de oosterse orthodoxie?

Marsipulami
02-11-04, 08:30
Geplaatst door echnaton
Wat het avondmaal betreft: protestanten geloven dat brood en wijn tekenen zijn van het lichaam van Christus, niet het lichaam zelf. De transsubstantiatie van de katholieken leert, zoals je weet, dat brood en wijn werkelijk in het lichaam van Christus veranderen. Dat kunnen wij echt niet accepteren.


Haha, dit is weer eens wat anders, een duscussie over transsubstantiatie en de realis presentia op Maroc.nl :p.

Nou moet je me het verschil toch nog verder verduidelijken tussen de protestantse en de katholieke zienswijze.

Met name: wat bedoelen katholieken dan volgens jou als ze zeggen dat brood en wijn 'werkelijk' in lichaam van Christus veranderen ? Er verandert niks fysieks of materieel. Het brood blijft gewoon brood. Er is hooguit iets 'geestelijks' veranderd. En waar zit dan precies het onderscheid tussen protestanten die zeggen dat brood en wijn 'tekenen' zijn van Christus aanwezigheid.

Ik kan maar niet begrijpen waar men zich nu al zoveel eeuwen precies druk om maakt. Protestanten en katholieken verwoorden elk op een eigen wijze wat bv in dit vers gezegd wordt.

"Waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik (werkelijk) in hun midden." (Mattheüs 18:20)

of deze verzen:

"Eenmaal met hen aan tafel nam Hij het brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het hun. 31 Nu gingen hun de ogen open en ze herkenden Hem, maar meteen was Hij uit hun gezicht verdwenen. 32 Ze zeiden tegen elkaar: `Was het niet hartverwarmend zoals Hij onderweg met ons sprak en de Schriften voor ons opende?' 33 Meteen stonden ze van tafel op en gingen terug naar Jeruzalem; daar vonden ze de elf en hun metgezellen bijeen. 34 Die zeiden: `Waarachtig, de Heer is opgewekt, aan Simon is Hij verschenen.' 35 Toen vertelden zij wat er onderweg was gebeurd en hoe ze Hem hadden herkend bij het breken van het brood." (Lc 24)

Of dit vers:

"30 Hij nam een brood, sprak het dankgebed, brak het brood in stukken en gaf het hun, en zei: `Dit is mijn lichaam; het wordt voor jullie gegeven. Blijf dit doen om Mij te gedenken.' 20 Na de maaltijd zei Hij zo ook van de beker: `Deze beker is het nieuwe verbond door mijn bloed; hij wordt voor jullie leeggegoten.' "(Lc 22)

Het woordje 'werkelijk aanwezig' is gewoon een sterkere uitdrukking dan 'teken van aanwezigheid', maar het blijft hoe dan ook een geestelijke werkelijkheid.

Zo het probleem is opgelost. Het shisma protestant/katholiek mag nu wel weer opgeheven worden. :fplet:

Wortel
02-11-04, 08:52
Haha, dit is weer eens wat anders, een duscussie over transsubstantiatie en de realis presentia op Maroc.nl .

Het is inderdaad verrukkelijk. :blij:


Het woordje 'werkelijk aanwezig' is gewoon een sterkere uitdrukking dan 'teken van aanwezigheid', maar het blijft hoe dan ook een geestelijke werkelijkheid.

Ik zal als ik tijd heb eens kijken of ik de nuances tussen de Lutherse en de Calvijnse Avondmaalsleer boven tafel kan krijgen. Daar zitten wat verschillen tussen. Is het trouwens niet zo dat de laatste jaren niet zozeer de transsubstantiatie, maar veel meer de transfinalisatie gepropageerd wordt in katholieke kring? Het is zo een beetje high-brow theologentaal, maar vooruit maar even...

Marsipulami
02-11-04, 08:56
Geplaatst door Wortel
Dat is -zoals Echnaton al aangeeft- de grote moeite van protestanten met het gemiddelde katholicisme: Er wordt een instantie geplaatst tussen de directe omgang met God, die het heil zou moeten "bemiddelen".

Iedereen heeft gewoon zijn eigen opdracht in het heilsplan is een radertje in het grote machinewerk, in een gemeenschap is niet iedereen gelijk, wel gelijkwaardig. Katholicisme is een gemeenschap waar men elkaar nodig heeft. Dat is iets anders dan het heilsindividualisme van de protestanten waar men elkaar niet nodig heeft om vooruit te geraken en iedereen over zijn privé-lijntje met God beschikt.

"24 God heeft het lichaam zo samengesteld dat hij aan het mindere meer eer gaf, 25 opdat er in het lichaam geen verdeeldheid zou zijn en de lichaamsdelen eensgezind voor elkaar zouden zorgen. 26 Wanneer één lichaamsdeel lijdt, delen alle andere in het lijden; wordt één lichaamsdeel geëerd, dan delen alle andere in die vreugde.
27 Welnu, u bent het lichaam van Christus, en ieder van u is van dit lichaam een onderdeel. 28 Nu heeft God in de gemeente allerlei mensen aangesteld, allereerst apostelen, vervolgens profeten, en verder leraren; voorts is er de gave om wonderen te doen, te genezen, te helpen, te besturen en in talen te spreken. 29 Niet iedereen kan apostel zijn, of profeet, of leraar. Kunt u allen wonderen doen? 30 Hebt u allen de gave om te genezen, in talen te spreken en uitleg te geven?" (1 kor 12)

sjaen
02-11-04, 09:33
Geplaatst door Wortel
[B
transsubstantiatie, transfinalisatie [/B]

:confused:
Zijn dit nieuwe woorden?
Zelfs de vandale laat me hier in de steek!

Tofele Moon
02-11-04, 12:21
8,4 (wat voor een katholiek toch niet écht slecht is...)

Moon

Marsipulami
04-11-04, 11:52
Geplaatst door sjaen
:confused:
Zijn dit nieuwe woorden?
Zelfs de vandale laat me hier in de steek!

Wortel is Calvijn nog aan het bestuderen alvorens te antwoorden. Ik zou ook wel eens willen weten wat transfinalisatie is. :p

Wortel
04-11-04, 12:43
Hai Mars en Sjaen
Wortel was even bezig met iets anders te bestuderen, namelijk hoe we de schade voor de moslimgemeenschap bij ons in de wijk zoveel mogelijk kunnen beperken, na de waanzin van de afgelopen dagen.
Ik ben nu eenmaal meer een praktisch dan een systematisch theoloog. :wtf:

Maar bij deze over transfinalisatie:
http://www.catholica.nl/archief/nr7/Ploeg.html

Kijk vooral onder agnosticisme en dogma's.