PDA

Bekijk Volledige Versie : Vakbonden Nigeria: Shell is volksvijand



Zwarte Schaap
31-10-04, 21:40
Vakbonden Nigeria: Shell is volksvijand

LAGOS - Het Nederlands/Britse olieconcern Koninklijke/Shell is een "vijand van het Nigeriaanse volk" en zal als zodanig worden behandeld. De voorzitter van de grootste vakbond van het land, Adams Oshiomhole, heeft dat zondag verklaard. "We hebben de middelen om de strijd aan te gaan" , aldus Oshiomhole.

Uit protest tegen de explosief gestegen brandstofprijzen organiseren de vakbonden in Nigeria op 16 november een landelijke staking die is gericht tegen de olie-export. Nigeria is de op zes na grootste olie-exporteur ter wereld. De vakbondsdreigementen leiden vermoedelijk tot hogere prijzen op de internationale oliemarkt

Bron: DeTelegraaf 31/10/04

barfly
31-10-04, 21:49
Shell de schuld geven is maar gedeeltelijk waar. Nigeria is compleet corrupt, rijke toplaag en armoedige massa's. Als Shell weg zou gaan dan is het ongeveer uit met Nigeria.

rja
31-10-04, 22:01
Volgens mij voeren de Nigeriaanen alleen ruwe olie uit.

Als benzine en diesel willen moeten ze maar eigen olieraffinaderij bouwen, dan kunnen ze voor intern gebruik de prijs lager maken. Waarschijnlijk hebben ze niet kennis om dit te doen, maar die kennis is te koop.

mark61
31-10-04, 22:15
Ik zie het verband tussen het één en het ander niet zo.

Nigeria heeft vier olieraffinaderijen waarvan er drie permanent platliggen. Dit omdat opeenvolgende ministers grof geld verdienen aan benzine-import. Bovendien wordt benzine massaal het land uitgesmokkeld omdat het 10x zo goedkoop is/was als in de omringende landen. Daarom is Nigeria ook het enige Westafrikaanse land met alleen maar benzineslurpende auto's, het kostte toch niks.

ZbaqZbaq
31-10-04, 23:11
Geplaatst door barfly
Shell de schuld geven is maar gedeeltelijk waar. Nigeria is compleet corrupt, rijke toplaag en armoedige massa's. Als Shell weg zou gaan dan is het ongeveer uit met Nigeria.

en met welke laag van de bevolking is shell dikke vriendjes ? wie zorgt ervoor dat die toplaag aan de top blijft om haar belangen te dienen ? wie zorgt voor voldoende kapitaal en kennis om de andere lagen van de bevolking onder de duim te houden ?

Al Sawt
31-10-04, 23:34
Geplaatst door rja
Volgens mij voeren de Nigeriaanen alleen ruwe olie uit.

Als benzine en diesel willen moeten ze maar eigen olieraffinaderij bouwen, dan kunnen ze voor intern gebruik de prijs lager maken. Waarschijnlijk hebben ze niet kennis om dit te doen, maar die kennis is te koop. Lijkt me onwaarschijnlijk.

Alle OPEC landen hebben afgesproken, om zo min mogelijk ruwe olie uit te voeren.

Het is meer waarschijnlijker, dat de olieraffinaderijen zich alleen met export bezig houden.

Vandaar de vijandige bejeging richting Shell.

mark61
01-11-04, 00:45
Geplaatst door Al Sawt
Lijkt me onwaarschijnlijk.

Alle OPEC landen hebben afgesproken, om zo min mogelijk ruwe olie uit te voeren.

Het is meer waarschijnlijker, dat de olieraffinaderijen zich alleen met export bezig houden.

Vandaar de vijandige bejeging richting Shell.

Nigeria exporteert geen benzine etc., maar importeert het. Zie mijn post boven. Tis raar maar waar. Van de 4 raffinaderijen werkt er altijd maar eentje. Toen ik er voor het laatst was, in 2000, kostte benzine 12 cent per liter. In de omringende landen was dat ca. 1,50 (toen nog guldens). Dus de benzine wordt het land uitgesmokkeld en moet voor een groot deel worden geïmporteerd. In Afrika werkt het altijd wat anders dan je zou verwachten.

Ws. mede onder invloed van het IMF wil de Nigeriaanse regering de benzineprijzen optrekken tot een 'normaal niveau', o.a. om die smokkel te beëindigen en een normale economie tot stand te brengen. Zo kunnen ook die raffinaderijen een keer hun eigen geld verdienen. Want 12 cent is echt te weinig om de produktiekosten te dekken. Zelfs in Nigeria.

Al Sawt
01-11-04, 00:56
Geplaatst door mark61
Nigeria exporteert geen benzine etc., maar importeert het. Zie mijn post boven. Tis raar maar waar. Van de 4 raffinaderijen werkt er altijd maar eentje. Toen ik er voor het laatst was, in 2000, kostte benzine 12 cent per liter. In de omringende landen was dat ca. 1,50 (toen nog guldens). Dus de benzine wordt het land uitgesmokkeld en moet voor een groot deel worden geïmporteerd. In Afrika werkt het altijd wat anders dan je zou verwachten.
Dat klopt. Maar ik doel vooral op Rja`s bewering, dat Nigeria geen raffinaderijen heeft. OPEC probeert export van ruwe olie zoveel mogelijk te beperken. Hiermee wilden ze in de jaren 70 voorkomen, dat olie-importerende landen geen olie hamsteren. En Nigeria is daar verplicht.

Dat het niet gebeurt, is te danken aan de wandbeleid van Nigeria.


P.S. In maandblad Internationale Samenwerking, was een zeer interessante artikel over problemen van Shell in Nigeria.

Mark
01-11-04, 06:59
Shell is hier ook volksvijand nummer 1 met hun prijzen.

barfly
01-11-04, 08:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
en met welke laag van de bevolking is shell dikke vriendjes ? wie zorgt ervoor dat die toplaag aan de top blijft om haar belangen te dienen ? wie zorgt voor voldoende kapitaal en kennis om de andere lagen van de bevolking onder de duim te houden ?

Shell doet uiteraard alleen zaken met de regering en die kiest er kennelijk niet voor om de rest van de bevoling te laten mee profiteren. Je kunt Shell niet verwijten dat de doorsnee Nigeriaan door z'n eigen regering genaait wordt.

mark61
01-11-04, 09:27
De regering deelt best de opbrengsten met de bevolking, alleen blijft er bij elke inkomstenbron, Shell en olie of otherwise, altijd wat aan de strijkstok hangen. Shell heeft van allerlei community programs om de locals happy te houden. Maar die willen meer want het is Hun Olie, vinden ze. Dat vinden ze in de rest van het land nou helemaal niet.

Een soort Grunningers die hun gas voor zichzelf willen houden. Daar kunnen we natuurlijk niet aan beginnen. :hihi: