PDA

Bekijk Volledige Versie : De vrije meningsuiting is heilig voor de AEL



Marsipulami
03-11-04, 01:19
Abou Jahjah, de pooier van de profeet
Van onze redacteur

BRUSSEL - Dyab Abou Jahjah, de voorman van de Arabisch Europese Liga, was een van de favoriete schietschijven in de columns van Theo van Gogh. Van Gogh noemde Jahjah onder meer ,,pooier van de profeet'' en ,,schoenenpoetser van Allah'. Jahjah zelf keurde gisteren de moord op Theo van Gogh af. ,,Iedereen heeft het recht te zeggen of te denken wat hij wil. Ook al is het dan van zeer laag niveau, zoals bij Van Gogh.''



Dyab Abou Jahjah woont nog in Schaarbeek, maar hij is in ons land al een tijdje uit de belangstelling verdwenen. In Nederland bevindt de AEL-leider zich wel nog altijd in het middelpunt van de discussie over allochtonen. De laatste column die de vermoorde Theo van Gogh schreef, was aan Jahjah gewijd. Hij verscheen vorige vrijdag in de Nederlandse versie van de gratis krant Metro . Van Gogh noemde Jahjah in die column onder meer ,,een religieuze fascist'' en ,,een schoenenpoetser van Allah''.

,,Ik heb hem niet gelezen maar het verwondert mij niet. Van Gogh had een chronische obsessie voor mij'', zegt Jahjah. ,,Bijna al de columns die hij schreef, gingen over mij.'' Van Gogh en Jahjah kregen het op 10 mei van dit jaar ook bijna fysiek met elkaar aan de stok in de stadsschouwburg van Amsterdam.

Daar vond die dag een debat plaats met de bedoeling verschillende culturen en opvattingen nader tot elkaar te brengen. Moderator Van Gogh moest een gesprek tussen de D66-leider Boris Dittrich en Dyab Abou Jahjah in goede banen leiden. De AEL-voorman stelde echter zijn veto tegen Van Gogh omdat hij hem niet objectief vond als moderator. Dat schoot Van Gogh in het verkeerde keelgat. Hij noemde Jahjah in de microfoon en voor een volle zaal ,,de pooier van de profeet''.

Prompt ontstond er tumult met de lijfwachten van Jahjah. Eén van hen zou zelfs hebben gezegd: ,,We maken dat varken af.'' Het debat ging uiteindelijk niet door, maar de rel werd groot nieuws in de Nederlandse pers. Jahjah kreeg het grootste deel van de pers en de politiek op zijn hand. Zij vonden in koor dat Van Gogh te ver was gegaan.

,,Het was de enige keer dat Van Gogh en ik elkaar fysiek zijn tegengekomen'', zegt Dyab Abou Jahjah. ,,Ik wilde hem niet als moderator omdat hij al een standpunt tegen mij had ingenomen. Dat hoort niet in een debat. ''

De AEL-voorman betreurde gisteren de moord op Van Gogh. ,, Moord is afschuwelijk. Niemand mag vermoord worden om wat hij zegt of denkt. De vrije meningsuiting is heilig voor de AEL.''

Sympathie koestert Jahjah niet voor Van Gogh. ,,Wat hij zei, was van een bijzonder laag niveau. Hij heeft de moslims ooit een volk van kamelenneukers genoemd. Een andere keer waren we schapenneukers. Dat was vulgair en ordinair, maar het moet kunnen in een democratie.''

,,Mag ik er trouwens even op wijzen dat de AEL ook tegen de veroordeling van het Blok wegens racisme was, net omdat we voor vrijheid van meningsuiting zijn? Iedereen vond dat een goede grap, maar wij menen dat dus wel.''

Dyab Abou Jahjah zegt zich gelukkig te prijzen dat de AEL Van Gogh nooit op de korrel heeft genomen. ,,Niemand zal ons met de vinger kunnen wijzen. Sla er onze website op na. Wij hebben Van Gogh altijd doodgezwegen. We hebben hem nooit zwart gemaakt. Het had geen zin in discussie te gaan met iemand die een heel volk op een belachelijke manier stigmatiseert. De discussie was bij hem nooit op inhoud gebaseerd.''

Jahjah is wel bang voor de gevolgen van de moord op Van Gogh. ,,Alle Nederlandse moslims riskeren het slachtoffer te worden van wat één fanaticus, gek of crimineel gedaan heeft. Ik hoop maar dat de Nederlanders die moord zullen kunnen relativeren zoals ze bij de moord op Fortuyn gedaan hebben. Toen was de dader één Nederlandse gek: Volkert van der Graaf. Nu is de dader ook één man. Toevallig is het deze keer een Marokkaan. Maar die moordenaar vertegenwoordigt niet alle moslims. ''

Volgens Jahjah zal Nederland van Van Gogh wel een martelaar maken. ,,Daar zullen de kliek van Ayaan Hirsi Ali en haar politieke vrienden wel voor zorgen. Het past in de strategie van de angst voor de moslims die op dit moment in Nederland gevoerd wordt. Ik zie het al voor mij: 'Van Gogh, de witte ridder die vocht tegen de zwarte pest in Nederland' en dat soort onzin. Alleen daarom al was onze strategie de juiste. Hem gewoon links laten liggen.''

Op de opiniepagina's, bladzijde 32, staat de laatste column van Theo van Gogh: ,,Onze burgemeester''.


03/11/2004 Mark Eeckhaut

©Copyright De Standaard