PDA

Bekijk Volledige Versie : Forum-directeur Harchaoui tegen vrije woord



ZbaqZbaq
03-11-04, 09:00
Verdonk en moslims vrezen geweld
van onze redactie politiek
2004-11-03

DEN HAAG - Na spoedberaad met moslimorgansaties heeft minister Verdonk (integratie) gisteravond in Amsterdam gezegd dat Nederland 'op een tweesprong' staat. ,,De keuze is voor haat en angst of wordt gezegd: 'Tot hier en niet verder: Stoppen'.''



Verdonk sprak op de herdenkingsbijeenkomst op de Amsterdamse Dam. Eerder had zij in Den Haag overleg met enkele moslimorganisaties. Zij spraken hun vrees uit voor gewelddadigheden tegen moskeeën en moslims. Mét Verdonk veroordeelden ze de moord op Van Gogh.

Verdonk heeft in het gesprek met de organisaties, verenigd in het Landelijk Overleg Minderheden, beloofd dat het kabinet de gemeenten zal vragen moskeeën en gelovigen bescherming te bieden. Voorzitter Tonca van het Contactorgaan Moslims en Overheid erkende dat moslimorganisaties ook in gesprek moeten met hun achterbannen. Dit omdat lieden op internetsites als maroc.nl begrip tonen voor de moord. Met moskeebesturen, moskeegangers en op buurt- en wijkniveau zal dat gesprek gevoerd moeten worden.

,,Mensen die op internetsites begrip opbrengen, realiseren zich niet dat ze dat kunnen doen dankzij een vrije samenleving. Daarin past echter niet begrip voor een moord op iemand van het vrije woord'', oordeelde Forum-directeur Harchaoui, instituut voor multiculturele ontwikkeling.

Rabi'ah.
03-11-04, 09:05
Geplaatst door ZbaqZbaq

,,Mensen die op internetsites begrip opbrengen, realiseren zich niet dat ze dat kunnen doen dankzij een vrije samenleving. Daarin past echter niet begrip voor een moord op iemand van het vrije woord'', oordeelde Forum-directeur Harchaoui, instituut voor multiculturele ontwikkeling.

Ik zie hier een kleine contradictio in terminis. :rolleyes:

louise_louise
03-11-04, 09:21
Ja, dus?!

Natuurlijk, is er geen totale vrijheids van meningsuiting, alsof iedereen maar ongeoorloofd alles kan roepen wat hij/zij denkt zonder gevolgen?er wordt nu zo'n verkeerd beeld geschets, zoals leon de winter gisteren al zei bij BarendenVanDor"p; "Theo had de neiging om de vrijheid van meningsuiting te MISBRUIKEN", en zo is t maar net!

rafiq
03-11-04, 09:26
Mijnheer Harchaoui ging even op het verlengde van de discussie in het NRC van 23 oktober jl waarbij ambtenaren( zowel leraren als de woningbouw) een extra functie krijgen toebedeeld als zijnde; monitor voor een of andere geheime dienst.

Mijnheer Harchaoui gaat vrolijk daarop verder op STASI praktijken wat juridisch helemaal niet kan.

Het instituut FORUM zou daar aan niet mee kunnen doen aan dergelijke controles, want zij vertegenwoordigen niemand.

Julien
03-11-04, 10:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zie hier een kleine contradictio in terminis. :rolleyes:

klopt, vind ik ook.

Julien
03-11-04, 10:47
mensen die zich nu beroepen op de vrijheid van meningsuiting om te kunnen zeggen dat Theo Van Gogh dit verdiende, vind ik trouwens ontzettend hypocriet.

Want diezelfde mensen vonden wel dat Theo Van Gogh gemuilkorfd moest worden.
Maar goed, radicale gelovigen zijn nu eenmaal hypocriet, of het nu moslims christenen of joden zijn.

Seif
03-11-04, 10:49
Zoals altijd vind ik dat iedereen mag zeggen wat ie denkt.

Gelukkig is maroc.nl niet zo hypocriet als marokko.nl met hun hypocriete condoleanceplaatje op de frontpage.

Als sommige moslims instemmen met zijn dood, dan wil ik dat graag weten. Dat vind ik namelijk cruciale informatie om mijn positie te bepalen.

ZbaqZbaq
03-11-04, 10:50
Geplaatst door Julien
mensen die zich nu beroepen op de vrijheid van meningsuiting om te kunnen zeggen dat Theo Van Gogh dit verdiende, vind ik trouwens ontzettend hypocriet.

Want diezelfde mensen vonden wel dat Theo Van Gogh gemuilkorfd moest worden.
Maar goed, radicale gelovigen zijn nu eenmaal hypocriet, of het nu moslims christenen of joden zijn.

het gevaar komr eerder van de radicaal ongelovigen

David
03-11-04, 10:56
Geplaatst door ZbaqZbaq
het gevaar komr eerder van de radicaal ongelovigen


Hoezo?

ieniemienie
03-11-04, 11:05
Geplaatst door Julien
Maar goed, radicale gelovigen zijn nu eenmaal hypocriet, of het nu moslims christenen of joden zijn.

Radicale gelovigen die anderen doden, mishandelen, onderdrukken of wat dan ook,zijn geen echte gelovigen. Ze misbruiken het geloof om hun radicale neigingen en misdaden te rechtvaardigen.
Ik vind het nepgelovigen. Echte gelovigen doen zoiets niet. Die respecteren het leven en de ideeën van anderen, ook als zij een andere mening zijn toegedaan. Wat er gisteren gebeurd is heeft dus niks met geloof te maken.:roker:

ZbaqZbaq
03-11-04, 11:05
Geplaatst door David
Hoezo?

zoals zij gelovigen stigmatiseren...vrijheden willen inperken...leugens en angst verspreiden en mensen tegen elkaar ophitsen.

David
03-11-04, 11:08
Geplaatst door ZbaqZbaq
zoals zij gelovigen stigmatiseren...vrijheden willen inperken...leugens en angst verspreiden en mensen tegen elkaar ophitsen.


Zaken die inderdaad nog nooit gebeurd zijn in de naam van religie.

ZbaqZbaq
03-11-04, 11:15
Geplaatst door David
Zaken die inderdaad nog nooit gebeurd zijn in de naam van religie.

zowel geloof in God als het geloof in geen god kunnen tot excessen leiden.... dus wat jij nu zegt klopt niet.

mark61
03-11-04, 11:26
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zie hier een kleine contradictio in terminis. :rolleyes:

Ik niet. Wat Harchaoui bedoelt is heel simpel: we hebben vrijheid van meningsuiting. Die is door de wet begrensd. Maar er is een gebied dat de grens van het welvoeglijke of gepaste overschrijdt, maar toch niet verboden is. Hij doet dus een beroep op je eigen moraal.

Als wat TvG deed niet kon, kan begrip voor de moord ook niet.

Als wat TvG deed wel kon, kan begrip voor de moord ook.

Kies maar.

Rabi'ah.
03-11-04, 11:31
Geplaatst door mark61
Ik niet. Wat Harchaoui bedoelt is heel simpel: we hebben vrijheid van meningsuiting. Die is door de wet begrensd. Maar er is een gebied dat de grens van het welvoeglijke of gepaste overschrijdt, maar toch niet verboden is. Hij doet dus een beroep op je eigen moraal.

Als wat TvG deed niet kon, kan begrip voor de moord ook niet.

Als wat TvG deed wel kon, kan begrip voor de moord ook.

Kies maar.

Ik meende uit het door Harchaoui gezegde op te kunnen maken dat hij vond dat wat TvG deed wel kon, maar begrip voor de moord niet.

Want:


,,Mensen die op internetsites begrip opbrengen, realiseren zich niet dat ze dat kunnen doen dankzij een vrije samenleving. Daarin past echter niet begrip voor een moord op iemand van het vrije woord'', oordeelde Forum-directeur Harchaoui, instituut voor multiculturele ontwikkeling.

Hier lees ik dus in dat Harchaoui vindt dat TvG mocht doen wat hij deed, vanwege de vrijheid van meningsuiting, maar dat men geen begrip voor de moord op mocht brengen, juist vanwege diezelfde vrijheid van meningsuiting.

En dat zie ik wel degelijk als een contradictio in terminis.

Eelke
03-11-04, 11:35
Geplaatst door Rabi'ah.
Hier lees ik dus in dat Harchaoui vindt dat TvG mocht doen wat hij deed, vanwege de vrijheid van meningsuiting, maar dat men geen begrip voor de moord op mocht brengen, juist vanwege diezelfde vrijheid van meningsuiting.

En dat zie ik wel degelijk als een contradictio in terminis.

Als je begrip hebt voor de moord ben je het dus eens met de inperking van de vrijheid van meningsuiting. Dat was namelijk de (vermoedelijke) reden voor de moord. Tegelijkertijd wil je de vrijheid van meningsuiting gebruiken om zelf wel je mening te mogen uiten. Harchaoui had dus wel een punt vind ik.

Groet, groet Eelke

mark61
03-11-04, 11:38
Geplaatst door Rabi'ah.
...Hier lees ik dus in dat Harchaoui vindt dat TvG mocht doen wat hij deed, vanwege de vrijheid van meningsuiting, maar dat men geen begrip voor de moord op mocht brengen, juist vanwege diezelfde vrijheid van meningsuiting.

En dat zie ik wel degelijk als een contradictio in terminis.

Ja dan mis je dus de point: iedereen maakt zijn eigen morele afwegingen, en die zullen tot in de eeuwigheid blijven verschillen. Harchaoui vindt ws. dat als je ervoor bent om het vrije woord met geweld het zwijgen op te leggen, dat je dan een morele grens overschrijdt.

Dat vind ik ook, maar het moet wel kunnen. Ook Harchaoui zie ik niet oproepen tot juridische vervolging van de 'begrijpers'.

Dus ik vind het immoreel dat mensen begrip hebben voor zo'n moord, maar het moet wel kunnen. Waarna ik me het recht voorbehoud zo iemand verbaal te bestrijden.

Seif
03-11-04, 11:49
Geplaatst door mark61
Als wat TvG deed wel kon, kan begrip voor de moord ook.

Je hebt jezelf weer eens overtroffen. You sick bastard!

Rabi'ah.
03-11-04, 11:50
Geplaatst door mark61
Ja dan mis je dus de point: iedereen maakt zijn eigen morele afwegingen, en die zullen tot in de eeuwigheid blijven verschillen. Harchaoui vindt ws. dat als je ervoor bent om het vrije woord met geweld het zwijgen op te leggen, dat je dan een morele grens overschrijdt.

Dat vind ik ook, maar het moet wel kunnen. Ook Harchaoui zie ik niet oproepen tot juridische vervolging van de 'begrijpers'.

Dus ik vind het immoreel dat mensen begrip hebben voor zo'n moord, maar het moet wel kunnen. Waarna ik me het recht voorbehoud zo iemand verbaal te bestrijden.

Ik zal het nog eens lezen.

Overigens is er mijns inziens een verschil mogelijk tussen begrip ergens voor opbrengen en het goedkeuren, maargoed, dit schrijf ik op het gevaar af er weer van beschuldigd te worden "eromheen te lullen"............

mark61
03-11-04, 11:58
Geplaatst door Seif
Je hebt jezelf weer eens overtroffen. You sick bastard!

Jij was toch de kampioen van de absolute vrijheid van meningsuiting? Nou toch weer niet? Of toch maar weer gewoon vrijheid van meningsuiting, als het maar wel jouw mening is? Of is dit ironisch? Zo niet, dan val je lelijk door de mand nu.

mark61
03-11-04, 12:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik zal het nog eens lezen.

Overigens is er mijns inziens een verschil mogelijk tussen begrip ergens voor opbrengen en het goedkeuren, maargoed, dit schrijf ik op het gevaar af er weer van beschuldigd te worden "eromheen te lullen"............

'Ergens begrip voor kunnen opbrengen' is de vaagste uitdrukking die het Nederlands rijk is.

Ja je lult eromheen. Even geen zin om Bilal af te vallen vandaag gezien de omstandigheden?

Rabi'ah.
03-11-04, 12:00
Geplaatst door mark61
Jij was toch de kampioen van de absolute vrijheid van meningsuiting? Nou toch weer niet? Of toch maar weer gewoon vrijheid van meningsuiting, als het maar wel jouw mening is? Of is dit ironisch? Zo niet, dan val je lelijk door de mand nu.

Precies.

Rabi'ah.
03-11-04, 12:02
Geplaatst door mark61
'Ergens begrip voor kunnen opbrengen' is de vaagste uitdrukking die het Nederlands rijk is.

I know. En daarom voor mererlei interpretaties vatbaar.


Geplaatst door mark61

Ja je lult eromheen. Even geen zin om Bilal af te vallen vandaag gezien de omstandigheden?

Nee, even geen zin om hier en plein public op in te gaan. Zie je mailbox.

Seif
03-11-04, 12:04
Geplaatst door mark61
Jij was toch de kampioen van de absolute vrijheid van meningsuiting? Nou toch weer niet? Of toch maar weer gewoon vrijheid van meningsuiting, als het maar wel jouw mening is? Of is dit ironisch? Zo niet, dan val je lelijk door de mand nu.

Ik ageer toch niet tegen jouw uitingsvrijheid? Ik zeg alleen wat ik er van vind, dus ik zie jouw probleem niet.