PDA

Bekijk Volledige Versie : Kiesmannen?



Couscousje
03-11-04, 14:36
Ik lees in onderstaand bericht op Nu.nl iets over kiesmannen.

Nu heb ik daar wat eerder over gehoord, kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Cc


Republeinen eisen overwinning op

Uitgegeven: 3 november 2004 14:14
Laatst gewijzigd: 3 november 2004 14:29

WASHINGTON - De stafchef van het Witte Huis, Andrew Card, heeft gezegd dat president Bush "statistisch gezien" niet meer in te halen is en dus de verkiezingen heeft gewonnen. Bush zal later op de dag een verklaring geven.

Volgens Card wil Bush zijn tegenstander John Kerry de tijd geven om zijn verlies in te zien. In Ohio, waar de presidentsverkiezingen worden beslist, wordt de uitslag ondanks een voorsprong van Bush nog betwist door Kerry. Hij heeft een achterstand van 140.000 stemmen op de president, maar nog niet alle stemmen zijn geteld.

Kiesmannen

Volgens Card is deze achterstand niet meer in te halen door Kerry. "We zijn er zeker van dat president Bush zijn herverkiezing binnen heeft met ten minste 286 kiesmannen", aldus Card tijdens een bijeenkomst van de Republikeinse partij in het Ronald Reagan-gebouw in Washington. Een kandidaat moet ten minste 270 kiesmannen vergaren.

Card wees er verder op dat Bush circa 3,5 miljoen meer stemmen heeft vergaard dan Kerry bij het totaal aantal uitgebrachte stemmen. De zogenoemde 'popular vote' werd bij de presidentsverkiezingen van 2000 nog verloren door Bush van zijn toenmalige tegenstander Al Gore.

Alle stemmen

De Democraten van Kerry willen dat alle stemmen in Ohio worden geteld, ook de uitgebrachte stemmen van mensen bij wie een probleem is geregistreerd bij de kiezerregistratie, de zogeheten 'provisional ballots'. Het duurt elf dagen voordat er een officiële uitslag is, zo heeft de verantwoordelijke minister in Ohio laten weten.

Spoetnik
03-11-04, 14:47
De verkiezingen in de VS draaien om het winnen van de individuele staten (en dus niet om de absolute aantallen, anders zou Bush nu al gewonnen hebben namelijk). Elke staat heeft een aantal kiesmannen, het aantal verschilt per staat, naar gelang van grote, aantal inwoners.

De kandidaat die een staat wint, krijgt de stemmen van alle kiesmannen van die staat.

Op het moment is de stand 254-252 voor Bush, met nog 3 staten die de uitslag bekend moeten maken. Van deze drie is Ohio veruit het belangrijkst. Ohio heeft namelijk 20 kiesmannen te vergeven, en er zijn 270 kiesmannen nodig om gekozen te worden tot president.

Voorlopig staat Bush voor in Ohio, dus de kans is groot dat hij gaat winnen. Het witte huis is al overtuigd van de overwinning, al heeft Bush nog geen overwinningsspeech gehouden. Dit omdat de democraten alle stemmen geteld willen hebben, voordat ze hun verlies toegeven.

Goodnight
03-11-04, 14:49
Ja daar was ik ook benieuwd naar.
Vind het een raar woord.

Mannen in pak die iets aan het kiezen zijn?

Goodnight
03-11-04, 14:49
Ja daar was ik ook benieuwd naar.
Vind het een raar woord.

Mannen in pak die iets aan het kiezen zijn?

mark61
03-11-04, 15:02
Geplaatst door Goodnight
Ja daar was ik ook benieuwd naar.
Vind het een raar woord.

Mannen in pak die iets aan het kiezen zijn?

Mannen of vrouwen die bij elkaar komen om officiëel namens de bevolking van de staat op een presidentskandidaat te stemmen. Er zijn er evenveel van als Huis van Afgevaardigden en Senaat samen hebben, 537 dacht ik. Verdeeld over staten dus. Ook kleinste staten hebben altijd minstens 3 kiesmannen, omdat elke staat 2 senatoren, en minstens één (en max. 55 dacht ik, Californië) afgevaardigde heeft. In verhouding tot de bevolking dus.

Als dus in een staat pakweg 60% voor de één heeft gestemd en 40% voor de ander moeten alle (100%) kiesman/vrouwen voor de kandidaat van die 60% stemmen. Districtenstelsel zoals in Engeland dus. Winner takes all. Het gekke is alleen, dat dat maar in de helft van de staten bij wet geregeld, en dus verplicht is. In 1988 heeft een kiesman niet gestemd wat hij moest stemmen.