PDA

Bekijk Volledige Versie : CMO erkend als gesprekspartner overheid



Orakel
03-11-04, 23:21
Ministerie van Justitie
Persbericht

CMO erkend als gesprekspartner overheid
1 november 2004

Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie heeft vanmiddag het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) officieel erkend als gesprekspartner.

Het representativiteitsonderzoek uitgevoerd door KPMG Integrity Investigation Services - heeft uitgewezen dat het CMO een solide organisatie is met een grote achterban bestaande uit ruim 500.000 moslims in Nederland.

Aan de erkenning heeft minister Verdonk als belangrijkste voorwaarde verbonden dat het CMO bereid is zich open te stellen voor de organisaties die nu nog niet deelnemen aan het CMO (de sjiïeten, alevieten en mogelijkerwijs ook de Ahmadiyyabeweging). Het CMO en de minister Verdonk zullen voortaan geregeld overleg voeren over onderwerpen die de integratie van moslims in Nederland betreffen.

Een overleg met de andere koepelorganisatie van moslims, de Contactgroep Islam (CGI) staat voor 23 november a.s. gepland.


nieuwsbank.nl

taouanza
03-11-04, 23:23
Is dat dezelfde van de Islam&Burgerschapconverentie? :wat?!:

Nou geweldig!:loens:

Orakel
03-11-04, 23:33
Geplaatst door taouanza
Is dat dezelfde van de Islam&Burgerschapconverentie? :wat?!:


Kweenie, maar ik denk het niet. Islam&Burgerschap is die van Mohammed Sinni en dat was het adviesorgaan voor de overheid, totdat ze van de ene op de andere dag moesten wieberen.

taouanza
03-11-04, 23:37
Geplaatst door Orakel
Kweenie, maar ik denk het niet. Islam&Burgerschap is die van Mohammed Sinni en dat was het adviesorgaan voor de overheid, totdat ze van de ene op de andere dag moesten wieberen.

Nee ze hadden iemand uitgenodigd die aan de beschrijving voldeed.
Ik hoop ook niet dat het die stichting is want het was om te huilen.

taouanza
03-11-04, 23:42
Geplaatst door taouanza
Nee ze hadden iemand uitgenodigd die aan de beschrijving voldeed.
Ik hoop ook niet dat het die stichting is want het was om te huilen.

Yep its the one.:moe:

ZbaqZbaq
04-11-04, 00:40
CMO is een ziekelijkegrap...bedacht en gefinancierd door de overheid.

een poppenkast met als figuranten die baardmannen.

Zoals je ook in dit artikel ziet commandeert Verdonk dit clubje als een stel slaven. Dat komt omdat het geen organisatie is die ze zelf dragen, financieren.

CMO zijn hoeren en de staat is de Pimp

taouanza
04-11-04, 00:45
Geplaatst door ZbaqZbaq
CMO is een ziekelijkegrap...bedacht en gefinancierd door de overheid.

een poppenkast met als figuranten die baardmannen.

Zoals je ook in dit artikel ziet commandeert Verdonk dit clubje als een stel slaven. Dat komt omdat het geen organisatie is die ze zelf dragen, financieren.

CMO zijn hoeren en de staat is de Pimp

Inderdaad het is een club hielenlikkers zoals de regering de allochtonen graag ziet.
Zeiken over integratie maar Ali moet zijn plaats als 'gast' kennen.
Walgelijk.:kotsen:

nl-x
04-11-04, 01:08
Wat een absurd getal. Haast wel aantoonbaar gelogen.

500'000 achterban?! Van de 1 miljoen moslims in nederland moet dat dus 1 op 2 voorstellen. waarvan een groot gedeelte waarschijnlijk te jong of te oud is om ergens achterban van te kunnen zijn.

Ik zelf zie me toch wel horen bij de helft van de moslims in Nederland dat zich actiever met de samenleving bezig houdt en zo. En toch weet ik praktisch niets van het CMO en behoor ik niet tot haar achterban. Zijn er mensen hier op het forum die zich volwaardig achterban beschouwen van het CMO ?!

nl-x
04-11-04, 01:11
Het lijkt me trouwens typisch zo een organisatie die tzt uitstekend uit de hoek zal komen om bijvoorbeeld hoofddoeken te verbieden.

We zouden een demonstratie moeten organiseren tegen deze zgn CMO. :boos:

taouanza
04-11-04, 01:29
Geplaatst door nl-x
Het lijkt me trouwens typisch zo een organisatie die tzt uitstekend uit de hoek zal komen om bijvoorbeeld hoofddoeken te verbieden.

We zouden een demonstratie moeten organiseren tegen deze zgn CMO. :boos:

Count me in!
Het is een trieste zooitje.

..zapper
04-11-04, 09:41
Ow gelukkig, jullie kijken er ook vreemd van op dat ze roepen een achterban van 500.000 moslims te vertegenwoordigen. Dacht al even dat ik iets groots over het hoofd gezien had, maar deze grootse leugen kan niemand toch over het hoofd zien?

MocroStyle
04-11-04, 18:43
Geplaatst door nl-x
Het lijkt me trouwens typisch zo een organisatie die tzt uitstekend uit de hoek zal komen om bijvoorbeeld hoofddoeken te verbieden.

We zouden een demonstratie moeten organiseren tegen deze zgn CMO. :boos:

Hier wil ik wel voor naar de dam met men kookgerei en als een gek staan rammen op mam's wok

:fplet:

BiL@L
04-11-04, 23:39
Het CM(oslim)O is leuk voor aanpappen, maar echt inhoudelijke zaken gestoeld op de Qor-aan en Soennah, daar wacht ik nog steeds op. Gek toch, dat hetgeen waar het fundamenteel om draait zo weinig een rol speelt in uitlatingen. :moe:

Marsipulami
05-11-04, 00:04
1) Vreemd dat dit bericht tot topper verheven werd. Kan bevoegde moderator deze keuze even toelichten ?

2) Zoals gebruikelijk halen moslims hun medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren meteen weer naar beneden. CMO, Islam en Burgerschap, AEL of Al Qaeda, het is allemaal één pot nat.

3) Welke islamitische organisatie mag dan wel optreden als gesprekspartner van de overheid volgens de criticaters van deze organisatie ? Wie is dan wel valabele gesprekspartner voor de overheid of moet de regering dan afzonderlijke gesprekken beginnen met een miljoen individuele moslims ?

BiL@L
05-11-04, 00:07
Geplaatst door Marsipulami
1) Vreemd dat dit bericht tot topper verheven werd. Kan bevoegde moderator deze keuze even toelichten ?

2) Zoals gebruikelijk halen moslims hun medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren meteen weer naar beneden. CMO, Islam en Burgerschap, AEL of Al Qaeda, het is allemaal één pot nat.

3) Welke islamitische organisatie mag dan wel optreden als gesprekspartner van de overheid volgens de criticaters van deze organisatie ? Wie is dan wel valabele gesprekspartner voor de overheid of moet de regering dan afzonderlijke gesprekken beginnen met een miljoen individuele moslims ?

Dat heet zelfkritiek. :zozo:

Gaat niet zo goed met de server/site zo te zien.

Marsipulami
05-11-04, 00:11
Geplaatst door BiL@L
Dat heet zelfkritiek. :zozo:

Gaat niet zo goed met de server/site zo te zien.

Jah, het teveel aan zelfkritiek is het probleem bij moslims. Hoe meer een moslim zijn best doet om andere moslims de grond in te boren des te meer punten kan hij of zij scoren bij Allah.

BiL@L
05-11-04, 00:27
Geplaatst door Marsipulami
Jah, het teveel aan zelfkritiek is het probleem bij moslims. Hoe meer een moslim zijn best doet om andere moslims de grond in te boren des te meer punten kan hij of zij scoren bij Allah.
?

nl-x
05-11-04, 00:32
Geplaatst door Marsipulami
1) Vreemd dat dit bericht tot topper verheven werd. Kan bevoegde moderator deze keuze even toelichten ?
Omdat er met cijfers wordt gegoocheld op een manier waar de honden geen brood van lusten. Ik trek de genoemde achterban zwaar in twijfel.


Geplaatst door Marsipulami
2) Zoals gebruikelijk halen moslims hun medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren meteen weer naar beneden. CMO, Islam en Burgerschap, AEL of Al Qaeda, het is allemaal één pot nat.
Maak hier eens een vraag van. Dat helpt als je antwoord wilt. Nu kan ik enkel reageren op je stelling:
Dit zijn geen medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren. Dit is een groepje moslims zorgvuldig samengesteld en geselecteerd door Rita Verdonk herself. Daarnaast heeft Rita er wat papiertjes bij laten printen, dat ze voldoen aan alle (/haar) criteria en dat ze een grote achterban hebben van wel rond de 500'000 (!) moslims in Nederland. Er zit vast ook wel een Rita-approved stempel en een vignetje bij. Ik meen toch echt te stellen dat zij GEEN achterban hebben en bijna niemand ze maar ook kent. Ik durf te wedden dat I&S, AEL en zelfs Al Qaeda (just kidding :D) een grotere achterban heeft in Nederland!


Geplaatst door Marsipulami
3) Welke islamitische organisatie mag dan wel optreden als gesprekspartner van de overheid volgens de criticaters van deze organisatie ? Wie is dan wel valabele gesprekspartner voor de overheid of moet de regering dan afzonderlijke gesprekken beginnen met een miljoen individuele moslims ?
Een Islamitische organisatie met aanzien. Eentje die wél bekend is bij de Marokkanen. Eentje die de samenleving weerspiegelt. Niet die de weerspiegeling weergeeft zoals Rita Verdonk het wilt zien. Eentje die niet door Rita Verdonk gemanipuleerd is. Eentje met een achterban. Eentje die al een tijdje meedraait zodat we ze niet pas hoeven leren te kennen.
Islam en burgerschap klinkt zo slecht nog niet eigenlijk.

Marsipulami
05-11-04, 01:02
Geplaatst door nl-x
Omdat er met cijfers wordt gegoocheld op een manier waar de honden geen brood van lusten. Ik trek de genoemde achterban zwaar in twijfel.

Jah, ik denk wel dat je hier gelijk hebt. Moslims erkennen geen enkele autoriteit boven zichzelf. Het lijken soms net Hollanders. :p



Dit zijn geen medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren. Dit is een groepje moslims zorgvuldig samengesteld en geselecteerd door Rita Verdonk herself.

In dat geval hebben moslims gelijk als ze deze CMO verwerpen als representatieve organisatie. Waarom organiseert men in Nederland geen verkiezingen voor een representatieve moslimorganisatie -zoals in België gebeurde ?


Een Islamitische organisatie met aanzien. Eentje die wél bekend is bij de Marokkanen. Islam en burgerschap klinkt zo slecht nog niet eigenlijk.

Ik denk dat deze organisatie ook maar weinig steun krijgt van Mohamed met de pet en Fatima met hoofddoek. Maar allé ik stel voor dat Maroc.nl een promotiecampagne begint voor I&L opdat de achterban van deze organisatie zou groeien en het en volwaardige gesprekspartner zou kunnen worden van de overheid.

nl-x
05-11-04, 01:08
Geplaatst door Marsipulami
Jah, ik denk wel dat je hier gelijk hebt. Moslims erkennen geen enkele autoriteit boven zichzelf. Het lijken soms net Hollanders. :p
Je bent het eens dat er gegoocheld wordt met de cijfers? of je bedoelt puur dat andere.


Geplaatst door Marsipulami
In dat geval hebben moslims gelijk als ze deze CMO verwerpen als representatieve organisatie. Waarom organiseert men in Nederland geen verkiezingen voor een representatieve moslimorganisatie -zoals in België gebeurde ?
Hoe deden ze dat dan? Wie mochten er stemmen? Hoe werd er gestemd? Reuze interessant. En werd het dan ook een geaccepteerd gesprekspartner door de Belgische overheid?


Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat deze organisatie ook maar weinig steun krijgt van Mohamed met de pet en Fatima met hoofddoek. Maar allé ik stel voor dat Maroc.nl een promotiecampagne begint voor I&L opdat de achterban van deze organisatie zou groeien en het en volwaardige gesprekspartner zou kunnen worden van de overheid.
Nou... Het lijk alsof Verdonk haar mind set heeft op enkel datgeen waar ze op uit was. Ik vraag me af of die doos uberhaupt wel geïnteresseerd is in het spreken met de ware stem van de Moslims in Nederland. Die zouden wel eens enge dingen kunnen gaan doen zoals wensen hebben en eisen stellen en zo van de minister.

Marsipulami
05-11-04, 02:17
Geplaatst door nl-x
Hoe deden ze dat dan? Wie mochten er stemmen? Hoe werd er gestemd? Reuze interessant. En werd het dan ook een geaccepteerd gesprekspartner door de Belgische overheid?

Nou, in België werden -ik denk in 96- moslimverkiezingen georganiseerd. Dat gebeurde via alle bestaande moskeeën, alsook via regionaal gespreide 'neutrale' plaatsen verkiesbaar voor meer geseculariseerde moslims. Dat leverde een moslimraad op. Uit die moslimraad (cfr parlement) werd een moslimexecutieve verkozen (cfr. regering)

Die verkiezingen zijn fair verlopen. Achteraf maakte de Belgische overheid echter de fout haar veto te stellen -op advies van de staatsveiligheid- tgo een aantal verkozen moslims (lees vermeende fundamentalisten/extremisten).

Het gevolg was oeverloos geruzie onder moslimvertegenwoordigers onderling en t.a.v. de overheid. In een poging om uit de impasse te geraken heeft de Belgische overheid nadien haar veto tegen de gewraakte fundamentalisten opgeheven. Maar helaas de moslims bleven ook nadat ze hun zin kregen lustig verder ruzie maken. Komt daar bovenop nog een gerechtelijk onderzoek wegens fraude en misbruik van overheidsgeld voor persoonlijk gebruik dat jegens een aantal belangrijke moslimvertegenwoordigers gevoerd werd.

Dan was er de suggestie van de overheid om nieuwe verkiezingen te organiseren. De verkozen vertegenwoordigers geraakten er helaas niet uit hoe deze verkiezingen precies moeten georganiseerd. Nieuwe verkiezingen zullen er wellicht over enige tijd komen, maar bemoeienis van de overheid was noodzakelijk opdat het zootje ruziemakers van moslimorigine er niks van bakt.

De wettelijk vastgelegde bevoegdheden van deze moslimexecutieve zijn o.m de volgende:

-erkenning van moskeeën met subsidiëring van infrastructuurkosten
- aanstelling van imams t.a.v. erkende moskeeën en bezoldiging imams vanwege overheid.
- aanstelling van islamleerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs en bijhordende bezoldiging.
- vastleggen en toezicht van leerplannen voor het islamonderricht aan moslimjongeren.
- organisatie van opleiding moslimleerkrachten (evt imamopleiding)
-enz

taouanza
05-11-04, 10:32
Geplaatst door Marsipulami
1) Vreemd dat dit bericht tot topper verheven werd. Kan bevoegde moderator deze keuze even toelichten ?

2) Zoals gebruikelijk halen moslims hun medemoslims die zich willen engageren in overlegstructuren meteen weer naar beneden. CMO, Islam en Burgerschap, AEL of Al Qaeda, het is allemaal één pot nat.

3) Welke islamitische organisatie mag dan wel optreden als gesprekspartner van de overheid volgens de criticaters van deze organisatie ? Wie is dan wel valabele gesprekspartner voor de overheid of moet de regering dan afzonderlijke gesprekken beginnen met een miljoen individuele moslims ?

Weet je zeker dat je niet autochtonen met allochtonen door elkaar haalt?

Moslims halen Alqaida en CMO niet door elkaar.

Een organisatie die persoonlijk is uitgekozen nadat deze haar agenda heeft duidelijk gemaakt.

taouanza
05-11-04, 10:34
Geplaatst door Marsipulami
Jah, het teveel aan zelfkritiek is het probleem bij moslims. Hoe meer een moslim zijn best doet om andere moslims de grond in te boren des te meer punten kan hij of zij scoren bij Allah.

Volgens het CMO ook bij de regering.

BiL@L
05-11-04, 11:56
Geplaatst door Marsipulami
Jah, ik denk wel dat je hier gelijk hebt. Moslims erkennen geen enkele autoriteit boven zichzelf. Het lijken soms net Hollanders. :p

[3] Zij zagen de handelingen van verzet tegen de gezaghebbende en het niet tot een overeenkomst komen met hem als iets deugdzaams. En zij zagen de handelingen van het luisteren en gehoorzamen als iets dat vernederend en verlagend is. Hier voerde de boodschapper van Allaah ﻡﻠﺴ ﻭ ﻪﯾﻠﻋ ﷲ ﻲﻠﺼ oppositie tegen en beval dat geduld opgebracht moest worden wanneer er onderdrukking van de leider wordt ondergaan. En hij beval naar hen te luisteren en te gehoorzamen2, en (hen) te adviseren. Hij ﻡﻠﺴ ﻭ ﻪﯾﻠﻋ ﷲ ﻲﻠﺼ sprak hier uitgebreid over, bracht het constant naar voren en herhaalde het.

Deze drie aspecten zijn samengevoegd in navolging van wat de profeet ﻡﻠﺴ ﻭ ﻪﯾﻠﻋ ﷲ ﻲﻠﺼ heeft nagelaten, uit de twee Saheehs, dat hij gezegd heeft:

‘Waarlijk, Allaah is met drie dingen tevreden voor je: 1. Dat je niet(s) aanbid behalve Allaah en dat je niets aan Hem gelijk stelt, 2. Dat jullie samen, allemaal, stevig aan het Touw van Allaah vasthouden en niet verdeeld raken in groepen, en 3. Dat jullie wederzijds advies geven aan diegene aan wie Allaah autoriteit over jullie zaken heeft gegeven.’3

Er zijn geen enkele gebreken ontstaan in de godsdienstige en wereldse zaken van de mensheid, behalve wanneer deze drie aspecten geschonden werden, of één daarvan.

Voetnoten:


2 - De boodschapper van Allaah ﻡﻠﺴ ﻭ ﻪﯾﻠﻋ ﷲ ﻲﻠﺼ heeft gezegd: “Horen (luisteren) en gehoorzamen is (verplicht) voor de Moesliem, zowel waar hij van houdt als wat hij haat, zo lang hij niet beveelt wordt met ongehoorzaamheid (aan Allaah). Dus als hij bevolen wordt met ongehoorzaamheid (aan Allaah), dan is er geen horen (luisteren) en gehoorzamen.” Saheeh al-Boekhaarie: Boek der Wetten (no. 7144) en Saheeh Moesliem: Boek der Leiderschap (no. 1839) uit de h’adieth van ibn ‘Oemar ﻡﻬﻧﻋ ﷲ ﻲﻀﺮ.

3 - Saheeh Moesliem (no. 1715) en Saheeh al-Boekhaarie (3/270)

Bron: Aspecten uit de Tijd van Onwetendheid (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=104407)

nl-x
05-11-04, 13:56
Geplaatst door Marsipulami
Nou, in België werden -ik denk in 96- moslimverkiezingen georganiseerd. Dat gebeurde via alle bestaande moskeeën, alsook via regionaal gespreide 'neutrale' plaatsen verkiesbaar voor meer geseculariseerde moslims. Dat leverde een moslimraad op. Uit die moslimraad (cfr parlement) werd een moslimexecutieve verkozen (cfr. regering)

Die verkiezingen zijn fair verlopen. Achteraf maakte de Belgische overheid echter de fout haar veto te stellen -op advies van de staatsveiligheid- tgo een aantal verkozen moslims (lees vermeende fundamentalisten/extremisten).

Het gevolg was oeverloos geruzie onder moslimvertegenwoordigers onderling en t.a.v. de overheid. In een poging om uit de impasse te geraken heeft de Belgische overheid nadien haar veto tegen de gewraakte fundamentalisten opgeheven. Maar helaas de moslims bleven ook nadat ze hun zin kregen lustig verder ruzie maken. Komt daar bovenop nog een gerechtelijk onderzoek wegens fraude en misbruik van overheidsgeld voor persoonlijk gzebruik dat jegens een aantal belangrijke moslimvertegenwoordigers gevoerd werd.

Dan was er de suggestie van de overheid om nieuwe verkiezingen te organiseren. De verkozen vertegenwoordigers geraakten er helaas niet uit hoe deze verkiezingen precies moeten georganiseerd. Nieuwe verkiezingen zullen er wellicht over enige tijd komen, maar bemoeienis van de overheid was noodzakelijk opdat het zootje ruziemakers van moslimorigine er niks van bakt.

De wettelijk vastgelegde bevoegdheden van deze moslimexecutieve zijn o.m de volgende:

-erkenning van moskeeën met subsidiëring van infrastructuurkosten
- aanstelling van imams t.a.v. erkende moskeeën en bezoldiging imams vanwege overheid.
- aanstelling van islamleerkrachten in het lager en middelbaar onderwijs en bijhordende bezoldiging.
- vastleggen en toezicht van leerplannen voor het islamonderricht aan moslimjongeren.
- organisatie van opleiding moslimleerkrachten (evt imamopleiding)
-enz

Zullen we dus maar niet België als voorbeeld nemen?

Maar hoe dan wel?

Ik vind in ieder geval dat het CMO onduigdelijk is gezien zij relatief zeer onbekend zijn en dus praktisch geen achterban hebben. Ik vind trouwens ook dat Verdonk ter verantwoording moet worden geroepen voor het persoonlijk in elkaar flansen van een organisatie om daarna maar met een fake onderzoek te gaan roepen dat ze een achterban hebben van 500'000 moslims. We worden genaaid terwijl we er bij staan... En nog wel terwijl onze goedkeuring er zgn aan wordt verbonden.

taouanza
05-11-04, 14:22
Geplaatst door nl-x
Zullen we dus maar niet België als voorbeeld nemen?

Maar hoe dan wel?

Ik vind in ieder geval dat het CMO onduigdelijk is gezien zij relatief zeer onbekend zijn en dus praktisch geen achterban hebben. Ik vind trouwens ook dat Verdonk ter verantwoording moet worden geroepen voor het persoonlijk in elkaar flansen van een organisatie om daarna maar met een fake onderzoek te gaan roepen dat ze een achterban hebben van 500'000 moslims. We worden genaaid terwijl we er bij staan... En nog wel terwijl onze goedkeuring er zgn aan wordt verbonden.

Het CMO is goedkeurd door de Nederlandse verening van When I say jump you say how high

ZbaqZbaq
05-11-04, 15:13
Geplaatst door taouanza
Het CMO is goedkeurd door de Nederlandse verening van When I say jump you say how high

woahahahahahahaha.

BiL@L
05-11-04, 16:09
Geplaatst door ZbaqZbaq
woahahahahahahaha.

?

Maarten
05-11-04, 21:29
CMO dat zijn traditionele soennieten. Ze waren een half jaar geleden of zo in opspraak, omdat ze geen andersdenkenden dulden. Dat waren de bekende geluiden van "dat zijn geen moslims.".
Verdonk vond het een goed idee om die groep als minderheid in een polderstructuur samen te stoppen, en dat moest maar werken. (of niet)

Ze was voor TV en zei: als ze 80% van de moslims vertegenwoordigen (bedoeld is dat de moslims hier voor 80% traditioneel soenniet zijn), dan zijn ze voor mij een acceptabele gesprekspartner.
Daar moet het getal van 500.000 vandaan komen. Dat is een miljoen, minus de kinderen en de senielen, en daar 80% van.

Wat ze zich niet afvraagt, is of het CMO wel een acceptabele gesprekspartner voor die 500.000 is.
Het is natuurlijk weer idioot. De overheid vond het wenselijk om beter met moslims te communiceren, en wat er uit komt is de een of andere formele constructie, waarbij ook nog blijkt, dat die paar kerels te eenzijdig zijn!

Maar goed, er hebben weer een paar oudere kerels een baan. Noem dat integratie.

Maar het blijft spannend! Hoe bereikt Verdonk Zwarte Schaap??..
Nog een paar nachtjes slapen, en over 10 jaar is de volgende aflevering!

Marsipulami
06-11-04, 11:38
Geplaatst door nl-x
Zullen we dus maar niet België als voorbeeld nemen?

Maar hoe dan wel?

Ik vind in ieder geval dat het CMO onduigdelijk is gezien zij relatief zeer onbekend zijn en dus praktisch geen achterban hebben. Ik vind trouwens ook dat Verdonk ter verantwoording moet worden geroepen voor het persoonlijk in elkaar flansen van een organisatie om daarna maar met een fake onderzoek te gaan roepen dat ze een achterban hebben van 500'000 moslims. We worden genaaid terwijl we er bij staan... En nog wel terwijl onze goedkeuring er zgn aan wordt verbonden.

"Moslimexecutieve moet verdwijnen"

Voor de Antwerpse senator Mimount Bousakla (sp.a) moet de Moslimexecutieve verdwijnen. Dat zei ze vrijdag aan onze redactie. De moslimexecutieve is sinds 1999 de officiële vertegenwoordiger van de islam in België bij de overheid. Ze moet imams en islamleraars benoemen en moskeeën voordragen voor erkenning.

Bousakla wil ze afschaffen. "De executieve had naar aanleiding van de moord op de Nederlander Theo van Gogh moeten protesteren en de moslims moeten oproepen tot massale kritiek op deze aanslag, ze deed echter niets". De senator is bovendien boos "omdat de Vlamingen en de vrouwen niet vertegenwoordigd zijn in deze executieve. De meeste leden stonden bij de parlementsverkiezingen zelfs op Franstalige lijsten en dat ondermijnt hun geloofwaardigheid".

Bousakla zei nog dat ze in de moskeeën hoorde "dat er weinig overleg is tussen de gewone moslims en de executieve." Ze wil haar vervangen door een aantal "aanspreekpunten, moskeeën die onze, meer westerse ideeën aanhangen". Bousakla vindt bovendien dat de imams door Vlaanderen moeten worden opgeleid. Bousakla werd bekend door haar strijd voor gelijke rechten voor vrouwen binnen de moslimgemeenschap. En dat viel niet bij alle moslims in goede aarde.

taouanza
06-11-04, 12:19
Geplaatst door Marsipulami
"Moslimexecutieve moet verdwijnen"

Voor de Antwerpse senator Mimount Bousakla (sp.a) moet de Moslimexecutieve verdwijnen. Dat zei ze vrijdag aan onze redactie. De moslimexecutieve is sinds 1999 de officiële vertegenwoordiger van de islam in België bij de overheid. Ze moet imams en islamleraars benoemen en moskeeën voordragen voor erkenning.

Bousakla wil ze afschaffen. "De executieve had naar aanleiding van de moord op de Nederlander Theo van Gogh moeten protesteren en de moslims moeten oproepen tot massale kritiek op deze aanslag, ze deed echter niets". De senator is bovendien boos "omdat de Vlamingen en de vrouwen niet vertegenwoordigd zijn in deze executieve. De meeste leden stonden bij de parlementsverkiezingen zelfs op Franstalige lijsten en dat ondermijnt hun geloofwaardigheid".

Bousakla zei nog dat ze in de moskeeën hoorde "dat er weinig overleg is tussen de gewone moslims en de executieve." Ze wil haar vervangen door een aantal "aanspreekpunten, moskeeën die onze, meer westerse ideeën aanhangen". Bousakla vindt bovendien dat de imams door Vlaanderen moeten worden opgeleid. Bousakla werd bekend door haar strijd voor gelijke rechten voor vrouwen binnen de moslimgemeenschap. En dat viel niet bij alle moslims in goede aarde.

Heeft Bousakla moslims achter zich of is het feit dat ze 'Westerse ideeën' heeft genoeg.

taouanza
06-11-04, 12:20
Geplaatst door Maarten
CMO dat zijn traditionele soennieten. Ze waren een half jaar geleden of zo in opspraak, omdat ze geen andersdenkenden dulden. Dat waren de bekende geluiden van "dat zijn geen moslims.".
Verdonk vond het een goed idee om die groep als minderheid in een polderstructuur samen te stoppen, en dat moest maar werken. (of niet)

Ze was voor TV en zei: als ze 80% van de moslims vertegenwoordigen (bedoeld is dat de moslims hier voor 80% traditioneel soenniet zijn), dan zijn ze voor mij een acceptabele gesprekspartner.
Daar moet het getal van 500.000 vandaan komen. Dat is een miljoen, minus de kinderen en de senielen, en daar 80% van.

Wat ze zich niet afvraagt, is of het CMO wel een acceptabele gesprekspartner voor die 500.000 is.
Het is natuurlijk weer idioot. De overheid vond het wenselijk om beter met moslims te communiceren, en wat er uit komt is de een of andere formele constructie, waarbij ook nog blijkt, dat die paar kerels te eenzijdig zijn!

Maar goed, er hebben weer een paar oudere kerels een baan. Noem dat integratie.

Maar het blijft spannend! Hoe bereikt Verdonk Zwarte Schaap??..
Nog een paar nachtjes slapen, en over 10 jaar is de volgende aflevering!


Oooooooooooooooooooooooh zit het zo?
Maar dat is toch logisch moslims kunnen toch niet nadenken en zijn toch allemaal hetzelfde. Geen probleem.

Marsipulami
06-11-04, 12:30
Geplaatst door taouanza
Heeft Bousakla moslims achter zich of is het feit dat ze 'Westerse ideeën' heeft genoeg.

Nou de leden van de executieve heeft ze zeker niet achter zich staan. Dat is wel degelijk een representatieve organisatie die door gewone moslims bij elkaar gestemd is. Zeker toen de minister van justitie tegen advies van de staatsveiligheid toch een aantal mensen heeft benoemd.

Onkelinx benoemt fundamentalisten


psr 14/11/2003
belga

BRUSSEL - Ondanks negatieve adviezen van zowel de Staatsveiligheid als het Comité I heeft minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) op 25 juli acht van de zestien leden van de Moslimexecutieve benoemd die niet van integratie willen weten.

Dat schrijven vandaag de RUG-kranten. Onkelinx' voorganger op Justitie, Marc Verwilghen (VLD), had de acht al in 1999 uit de Moslimexecutieve geweerd. Dit officiële orgaan van de islam in België stelt de imams aan, organiseert het godsdienstonderwijs en de religieuze begeleiding en vorming.

©Copyright De Standaard


Onenigheid verlamt moslimgemeenschap


08/08/2002


BRUSSEL (belga) -- De Belgische moslimgemeenschap is verlamd door onenigheid. Drie jaar na de moslimverkiezingen zit hun officiële gesprekspartner met de Belgische overheid -- de Executieve -- in een sukkelstraatje. Het knelpunt is de diversiteit, zegt senator Meryem Kaçar (Agalev). Volgens de voorzitter van de Executieve zijn de problemen van de baan.


Het bestuur van de Belgische moslimgemeenschap zit, volgens het christelijk opinieweekblad Tertio, in een impasse. Een ultieme bemiddelingspoging van de senatoren Meryem Kaçar en Philippe Moureaux (PS), moet die doorbreken. Anders komen de erkenning van de moskeeën en de aanstelling van de imams in het gedrang.

Met de verkiezing van een assemblee (op 13 december 1998) en de aanstelling van de moslimexecutieve (3 mei 1999) kreeg de officiële vertegenwoordiging van de Belgische moslimgemeenschap vaste vorm. Maar vanaf het begin liep het mis.

De voorbije maanden escaleerde de situatie. De voorzitter van de executieve, Nordin Maloujahmoun, werd op 15 april uit zijn functie ontheven. In zijn plaats kwam een collectief voorzitterschap van vier personen. Maar de rechtbank van eerste aanleg in Brussel herstelde op 23 mei, na een kort geding, de vroegere situatie.

Omdat het vertrouwen volledig zoek was, belastte het kernkabinet Kaçar en Moureaux met een bemiddelingsopdracht.

,,Aan de grondslag van de malaise liggen vele factoren'', zegt Kaçar aan Tertio. Het knelpunt vormt de grote diversiteit in de moslimgemeenschap van meer dan 400.000 mensen. De islam kent geen centraal gezag. Alle moslims beschouwen zichzelf als lid van dezelfde gemeenschap, maar de culturele verschillen zijn groot en er is geen samenwerking. Er bestaan minstens zoveel strekkingen als er landen zijn van waaruit moslims zijn geëmigreerd.

,,Onze opdracht is delicaat'', zegt Kaçar. ,,We moeten het vertrouwen en de dialoog herstellen.'' Als de bemiddeling niet lukt, komt de erkenning van de moskeeën op de helling te staan. Hetzelfde geldt voor de aanstelling van de imams in de moskeeën en de gevangenissen en de regeling voor het islamonderricht in het onderwijs.

Voorzitter Nordin Maloujahmoun van de Executieve liet gisteren weten dat de problemen van de baan zijn. ,,In september hebben wij een afspraak met het kabinet over de erkenning van de imams en met de gewesten over de subsidiëring.'' Hij wijt de problemen aan ,,mensen buiten de raad die niet willen dat moslims goede instellingen hebben''.



©Copyright De Standaard

max
06-11-04, 14:36
Geplaatst door MocroStyle
Hier wil ik wel voor naar de dam met men kookgerei en als een gek staan rammen op mam's wok

:fplet:

Hiervoor wel naar de Dam, MocroStyle? Ga alvast.

chliha
08-11-04, 16:45
Ja ja

Jullie hebben gelijk; er zitten alleen hielenlikkers in, die absoluut alle linken en verbanden met de achterban kwijt zijn , maar in plaats van morren en schelden:


waarom komen we niet zelf met een initiatief??? Niet gefinancierd door de overheid, zodat we onpartijdig onze belangen kunnen behartigen. Volgens mij is bij die club zelfs de benoeming van de leden door de overheid geregeld!

En wat heeft Islam en Burgerschap de afgelopen jaren gedaan dan???
Ik zag die Sini alleen af en toe pootjes geven bij Barend en Van Dorp

:cola:

mark61
08-11-04, 17:25
Geplaatst door Marsipulami
...Het knelpunt vormt de grote diversiteit in de moslimgemeenschap van meer dan 400.000 mensen. ...

Das interessant. En passant leren we hier dat in België, ook in verhouding, veel minder moslims wonen dan in NL.

Marsipulami
08-11-04, 22:14
Geplaatst door mark61
Das interessant. En passant leren we hier dat in België, ook in verhouding, veel minder moslims wonen dan in NL.

België heeft net zoveel statistische gegevens als een gemiddeld derde wereldland. Volgens mij weet geen mens ter wereld hoeveel moslims er hier rondlopen.Nederlanders registreren veel meer persoonsgegevens.

De enige min of meer objectieve indicatie die men heeft is de nationaliteit. Maar de meerderheid van de 1e generatie, vrijwel de volledige 2e generatie, de derde en de vierde generatie migranten zijn al sinds mensenheugenis Belg en zijn dus op basis van de nationaliteit niet meer te traceren als moslim. De politieke vluchtelingen en hun kinderen zijn meestal ook Belg na drie jaar. Religie wordt (mag zelfs niet) nergens geregistreerd. Ik meen ook begrepen te hebben dat het begrip allochtoon in Nederland gedefiniëerd en geregistreerd is, ook al heeft men de Nederlandse nationaliteit. Zoiets bestaat bij ons niet.

Marsipulami
08-11-04, 22:19
Turkse en Marokkaanse gemeenschap eisen behoud moslimexecutieve


Geplaatst op 8/11 '04 om 21:36u
Door Theo Borgermans (Bron: VRT)


HASSELT (RKnieuws.net) - Zowel de Turkse als de Marokkaanse gemeenschap in Limburg willen dat de moslimexecutieve behouden blijft. Dat heeft radio 2 Omroep Limburg maandag gemeld.

Afgelopen weekend stelde SPa senator Bousakla voor om de huidige executieve af te schaffen, ondermeer omdat er geen reactie kwam na de moord op cineast Theo Van Gogh in Nederland.

Hassan Amaglaou van de Marrokaanse gemeenschap in Genk vindt ook dat de moslimexecutieve niet goed werkt. Binnenkort worden nieuwe verkiezingen voor de moslimexecutieve georganiseerd.

Ali Chaglaar van de Turkse Unie in Limburg hoopt dat de executieve dan efficiënter kan werken.

Sinds 1974 is de Islam één van de erkende godsdiensten in België. In 1998 werd de moslimexecutieve opgericht. (tb)

BiL@L
08-11-04, 23:20
Geplaatst door Marsipulami
Turkse en Marokkaanse gemeenschap eisen behoud moslimexecutieve


Geplaatst op 8/11 '04 om 21:36u
Door Theo Borgermans (Bron: VRT)


HASSELT (RKnieuws.net) - Zowel de Turkse als de Marokkaanse gemeenschap in Limburg willen dat de moslimexecutieve behouden blijft. Dat heeft radio 2 Omroep Limburg maandag gemeld.

Afgelopen weekend stelde SPa senator Bousakla voor om de huidige executieve af te schaffen, ondermeer omdat er geen reactie kwam na de moord op cineast Theo Van Gogh in Nederland.

Hassan Amaglaou van de Marrokaanse gemeenschap in Genk vindt ook dat de moslimexecutieve niet goed werkt. Binnenkort worden nieuwe verkiezingen voor de moslimexecutieve georganiseerd.

Ali Chaglaar van de Turkse Unie in Limburg hoopt dat de executieve dan efficiënter kan werken.

Sinds 1974 is de Islam één van de erkende godsdiensten in België. In 1998 werd de moslimexecutieve opgericht. (tb)

Ze heulen met een Marokkaanse van Spirit hierin. :mad:

mark61
09-11-04, 00:12
Geplaatst door Marsipulami
België heeft net zoveel statistische gegevens als een gemiddeld derde wereldland. Volgens mij weet geen mens ter wereld hoeveel moslims er hier rondlopen.Nederlanders registreren veel meer persoonsgegevens.

De enige min of meer objectieve indicatie die men heeft is de nationaliteit. Maar de meerderheid van de 1e generatie, vrijwel de volledige 2e generatie, de derde en de vierde generatie migranten zijn al sinds mensenheugenis Belg en zijn dus op basis van de nationaliteit niet meer te traceren als moslim. De politieke vluchtelingen en hun kinderen zijn meestal ook Belg na drie jaar. Religie wordt (mag zelfs niet) nergens geregistreerd. Ik meen ook begrepen te hebben dat het begrip allochtoon in Nederland gedefiniëerd en geregistreerd is, ook al heeft men de Nederlandse nationaliteit. Zoiets bestaat bij ons niet.

Ja, daar heeft het CBS (CentBureauvdStat) een definitie voor uitgedokterd.

Maar hoe hebben ze die verkiezing voor de executieve dan ooit georganiseerd? Geen stembiljetten, geen kiezerregistratie? Stembussen in moskeeën? Kon jij ook meestemmen?

mark61
09-11-04, 00:14
Geplaatst door Marsipulami
...Ali Chaglaar van de Turkse Unie in Limburg hoopt dat de executieve dan efficiënter kan werken. ...

Weer een interessante zijsprong. Turken die hun naam in het Nederlandse (?) alfabet spellen. Of is dat de fantasie van de schrijver van het artikel?

Maarten
09-11-04, 09:41
Geplaatst door taouanza
Oooooooooooooooooooooooh zit het zo?
Maar dat is toch logisch moslims kunnen toch niet nadenken en zijn toch allemaal hetzelfde. Geen probleem.

Ik begrijp je even niet.. Misschien was ik zelf niet duidelijk. Punt is dit:
Sinds 911 blijkt er een boel onvrede bij moslims, en gedonder rond moslims. Zie ook het verschijnsel AEL. De regering vond het dus nodig een overlegorgaan te creeren.
Nou kun je al sceptisch genoeg zijn, want wie denkt de moslims nou te kunnen vertegenwoordigen? Zo'n club zal behoorlijk open moeten zijn, goed moeten kunnen samenwerken, en niet te bang om het mondje open te treken. Ze zulen goed moeten kijken naar wat er leeft. En dan moet die club zichzelf eerst nog maar bewijzen naar de moslims zelf toe.
Maar wat blijkt nou? Die club lijkt bij voorbaat al erg eenkennig. Dat lijkt dus helemaal niks te worden..

OEI.. maar ik begrijp je nou, geloof ik! Inderdaad! Verdonk maakt het geen donder uit! Die kijkt helemaal niet naar de samenstelling. ls van 10 kilo gehakt 8 kilo dezelfde kleur heeft, dan zit het wel goed! :D
Volgens mij ziet Verdonk een moslimvertegenwoordiging toch enkel maar een extra blok aan haar been, en vind ze het wel best zo. Dat moet het zijn.. Was ik nou zo traag van begrip? ja he?

taouanza
09-11-04, 10:46
Geplaatst door Maarten
Ik begrijp je even niet.. Misschien was ik zelf niet duidelijk. Punt is dit:
Sinds 911 blijkt er een boel onvrede bij moslims, en gedonder rond moslims. Zie ook het verschijnsel AEL. De regering vond het dus nodig een overlegorgaan te creeren.
Nou kun je al sceptisch genoeg zijn, want wie denkt de moslims nou te kunnen vertegenwoordigen? Zo'n club zal behoorlijk open moeten zijn, goed moeten kunnen samenwerken, en niet te bang om het mondje open te treken. Ze zulen goed moeten kijken naar wat er leeft. En dan moet die club zichzelf eerst nog maar bewijzen naar de moslims zelf toe.
Maar wat blijkt nou? Die club lijkt bij voorbaat al erg eenkennig. Dat lijkt dus helemaal niks te worden..

OEI.. maar ik begrijp je nou, geloof ik! Inderdaad! Verdonk maakt het geen donder uit! Die kijkt helemaal niet naar de samenstelling. ls van 10 kilo gehakt 8 kilo dezelfde kleur heeft, dan zit het wel goed! :D
Volgens mij ziet Verdonk een moslimvertegenwoordiging toch enkel maar een extra blok aan haar been, en vind ze het wel best zo. Dat moet het zijn.. Was ik nou zo traag van begrip? ja he?

Ik begreep je heus wel die sarcasme was naar Verdonk gericht.

Maar zo zie je wel weer haast niemand houd zich bezig met deze discussie. Heel veel schreeuwen van de zijkant maar dingen die echt belangrijk zijn daar praat men niet over.
Ik heb nu 4 oproepen gehoord in dit topic om in aktie te komen en mijn vraag is: Menen deze vier het en waar blijft de rest?

Marsipulami
09-11-04, 10:49
Geplaatst door mark61
Maar hoe hebben ze die verkiezing voor de executieve dan ooit georganiseerd? Geen stembiljetten, geen kiezerregistratie? Stembussen in moskeeën? Kon jij ook meestemmen?

Die details ken ik niet zo heel goed. Ik denk dat het voldoende was dat men zelf verklaarde dat men moslim was. Theoretisch heb je dan het probleem dat ook niet-moslims het moslim-zijn zouden kunnen veinzen. Ik denk echter dat er een mogelijkheid was om het ook te bewijzen via schriftelijke getuigenverklaringen van andere moslims. (maar dat weet ik niet zeker). Ik denk dat het voornaamste criterium toch was dat wie zichzelf als moslim beschouwde en zich als kiezer liet registreren het dan ook was.

Registratie op voorhand was evenwel verplicht. De moslims werden op voorhand via de moskeeën en de media opgeroepen om zich te laten registreren als kiezer. Die ontvingen dan een stembiljet.

Behalve in moskeeën kon men ook zijn stem uitbrengen op 'neutrale plaatsen' zoals bijvoorbeeld het stadhuis. De meeste moskeeën zijn Turks of Marokkaans en niet iedereen voelt zich daar thuis. Je hebt ook een heleboel andere nationaliteiten en je hebt ook erg liberale moslims die zich niet thuisvoelen in de structuren van lokale moslimgemeenschap.

Onder de verkozenen waren de moslims die we gemakshalve maar zullen aanduiden met de term fundamentalistisch in de meerderheid. Hetgeen bevestigt dat de verkiezingen fair waren en dat het resultaat zeker niet het resultaat was van de manipulaties van de overheid.

In totaal werden zeventig mensen verkozen. Uit die algemene vergadering moest een groep van 17 (dacht ik) mensen verkozen worden die de eigenlijke moslimexecutieve zouden worden.

Van het resultaat van deze verkiezingen schrok de staatsveiligheid zich een hoedje. Gevolg was dat de regering op advies van de staatsveiligheid zijn veto stelde tgo een aantal kandidaten. Die mochten wel in de algemene vergadering blijven zitten, maar niet zetelen in de eigenlijke executieve. Het is logisch dat dit niet gepikt werd door een groot deel van de moslims.

Omdat men er niet uit geraakte heeft de minister van justitie dan achteraf het veto van de overheid tgo de fundamentalisten opgeheven en dit tegen advies van de staatsveiligheid in. Het resultaat was echter dat nadien de onenigheid en rivaliteit bleef voortduren. Fundamentalisten mogen dan misschien wel de hoeders van de ware islam zijn, samenwerken met elkaar is echter niet hun sterkste kant.

mark61
09-11-04, 14:37
Geplaatst door Marsipulami
Die details ken ik niet zo heel goed. ...Fundamentalisten mogen dan misschien wel de hoeders van de ware islam zijn, samenwerken met elkaar is echter niet hun sterkste kant.

Typerend dat zelfs jij het niet weet, terwijl je toch zeer goed geïnformeerd bent doorgaans. Mij lijkt het een zootje. Zijn er gegevens over het totaal aantal stemgerechtigden en het opkomstpercentage? Hoe hebben kandidaten campagne gevoerd? Ik stel me voor dat een vaste groep bezoekers van een moskee simpelweg een functionaris van die moskee koos.

Maar goed, ik ben sowieso tegen dit soort 'raden'. Ten eerste zie je de diversiteit onder moslims terug in zo'n raad, als het goed is (democratie). Ten tweede blijkt dan de grote verdeeldheid in het veld, en de onmogelijkheid dat allen samenwerken.

Ten derde begrijp ik sowieso niet waarom moslims een aparte vertegenwoordiging moeten hebben, afgezien van hun gewone politieke vertegenwoordiging. Dan kan de bond van bijenhouders ook wel verkiezingen organiseren voor een representatieve adviesraad bij het ministerie van landbouw. Wat maakt gelovigen zo bijzonder dat ze 'dubbele' vertegenwoordiging bij de overheid moeten krijgen?

Marsipulami
09-11-04, 17:14
Geplaatst door mark61
Typerend dat zelfs jij het niet weet, terwijl je toch zeer goed geïnformeerd bent doorgaans. Mij lijkt het een zootje. Zijn er gegevens over het totaal aantal stemgerechtigden en het opkomstpercentage?

Er zijn in totaal 48000 moslims gaan stemmen. Ik denk dat enkel de meerderjarige moslims konden stemmen die zich op voorhand als moslimkiezer hadden laten registreren. Als die allemaal tien minderjarige kinderen hebben dan is 48 000 meer dan er moslims zijn in België :). Voorts hadden deze verkiezingen een vrouwenemanciperend effect. Moslimvrouwen komen zelden naar de moskee, maar bij deze gelegenheid werden ze hard gestimuleerd door de kandidaten en hun aanhang om (voor henzelf) te gaan stemmen in de moskee.

Nogal wat info over de islam in België kan je vinden in dit rapport:

http://www.kbs-frb.be/files/db/NL/PUB_1447_Moskeeen_imams_islamleerkrachten.pdf


Hoe hebben kandidaten campagne gevoerd? Ik stel me voor dat een vaste groep bezoekers van een moskee simpelweg een functionaris van die moskee koos.

Nee als elke moskee zijn eigen kandidaat massaal ging steunen dan had die kandidaat geen schijn van kans. De moskeeën die over de grenzen van de eigen moskee heen een kandidaat hebben gepromoot. De kandidaten die de steun kregen van meerder moskeebesturen hebben het meestal gehaald.


Maar goed, ik ben sowieso tegen dit soort 'raden'. Ten eerste zie je de diversiteit onder moslims terug in zo'n raad, als het goed is (democratie). Ten tweede blijkt dan de grote verdeeldheid in het veld, en de onmogelijkheid dat allen samenwerken.

Die diversiteit was er wel degelijk, vandaar ook de interne conflicten. Democratie heeft natuurlijk tot doel om mensen met een diverse mening te laten samenwerken.


Ten derde begrijp ik sowieso niet waarom moslims een aparte vertegenwoordiging moeten hebben, afgezien van hun gewone politieke vertegenwoordiging.

Andere (erkende) levensbeschouwingen hebben ook zo'n erkend gespreksorgaan. Maar die zijn meestal niet democratisch georganiseerd zoals de moslimexecutieve. De tegen hanger van de moslimexecutieve bv van de katholieken is de Belgische bisschoppenconferentie.

De oprdracht van die vertegenwoordigende organen is de zorg voor het 'tijdelijke van de eredienst'. De executieve bemoeit zich in regel niet met strikt levensbeschouwelijke, theologische of etische vraagstukken, maar beoogt de materiele organisatie van een eredienst (bv islam). Bv bezoldiging imams, onderhoud moskeeën, enz.


Dan kan de bond van bijenhouders ook wel verkiezingen organiseren voor een representatieve adviesraad bij het ministerie van landbouw.

De overheid heeft allerlei organisaties die bepaalde belangen vertegenwoordigen als gesprekspartner waarmee ze dialogeert. De bond van bijenhouders is wellicht ook vertegenwoordigd in één of andere nationale middenstandorganisatie. Verder heb je de artsenorganisaties, apothekers, ziekenfondsen, de vakbonden, enz. enz. die regelmatige aan de ministriele gesprekstafel zitten.


Wat maakt gelovigen zo bijzonder dat ze 'dubbele' vertegenwoordiging bij de overheid moeten krijgen?

De ongelovigen hebben ook een representatieve organisatie in België.

mark61
09-11-04, 17:32
Geplaatst door Marsipulami
Er zijn in totaal 48000 moslims gaan stemmen. Ik denk dat enkel de meerderjarige moslims konden stemmen die zich op voorhand als moslimkiezer hadden laten registreren. Als die allemaal tien minderjarige kinderen hebben dan is 48 000 meer dan er moslims zijn in België :).

Je bent grappig. :moe: Als ik het goed begrijp was de opkomst minimaal. Als er in B 400.000 moslims zijn met een gemiddelde gezinsgrootte van 3 kinderen (dat lijkt me wat realistischer) is het aantal stemgerechtigden dus 160.000 en de opkomst 30%. In aanmerking genomen dat er ws. meer moslims zijn in B en er ook nog vrijgezelle moslims zijn, is de opkomst nog bedroevend lager. Kortom, deze tent vertegenwoordigt niemand. Enfin, 48.000 man en vrouw dus.



Nogal wat info over de islam in België kan je vinden in dit rapport:

http://www.kbs-frb.be/files/db/NL/PUB_1447_Moskeeen_imams_islamleerkrachten.pdf

Merci.


Die diversiteit was er wel degelijk, vandaar ook de interne conflicten. Democratie heeft natuurlijk tot doel om mensen met een diverse mening te laten samenwerken.

Nou ja dat bedoelde ik dus. En dat werkt dus niet, net als in NL moslims moeten samenwerken, bij CMO en NMO (omroep).


Andere (erkende) levensbeschouwingen hebben ook zo'n erkend gespreksorgaan. Maar die zijn meestal niet democratisch georganiseerd zoals de moslimexecutieve. De tegen hanger van de moslimexecutieve bv van de katholieken is de Belgische bisschoppenconferentie.

Da weet ik. In NL hebben we nu een 'oecemenische' vertegenwoordiging.


De oprdracht van die vertegenwoordigende organen is de zorg voor het 'tijdelijke van de eredienst'. .... Bv bezoldiging imams, onderhoud moskeeën, enz.

Dat weet ik. Blijft de vraag waarom dat centraal geregeld moet worden.


De overheid heeft allerlei organisaties die bepaalde belangen vertegenwoordigen als gesprekspartner waarmee ze dialogeert. ...

Dat weet ik ook wel, maar die vertegenwoordigen commerciële, zakelijke belangen. Ik begrijp niet wat een levensbeschouwing met de overheid te overleggen heeft. Tenzij tijdelijk, als de overheid wetgeving overweegt die godsdienst aangaat. Maar dat is toch zelden zo.


De ongelovigen hebben ook een representatieve organisatie in België.

Dat zal best. Verzuiling is bij jullie ook prima geregeld.

Marsipulami
09-11-04, 17:49
Geplaatst door mark61
Dat weet ik. Blijft de vraag waarom dat centraal geregeld moet worden.

De institutionalisering van de islam is belangrijk. Je kan godsdienst volledig bannen uit het politieke gezichtsveld. Maar het resultaat is dat de islam zich dan ondergronds ontwikkelt met een neiging tot sectarisme.

Het verschil tussen Nl en België is dat NL zich louter op een negatieve manier met levensbeschouwing bemoeit. In België probeert men een actief pluralisme op institutioneel vlak vorm te geven.

mark61
09-11-04, 18:22
Geplaatst door Marsipulami
De institutionalisering van de islam is belangrijk. Je kan godsdienst volledig bannen uit het politieke gezichtsveld. Maar het resultaat is dat de islam zich dan ondergronds ontwikkelt met een neiging tot sectarisme.

Is het wel eens bij je opgekomen dat de meeste vormen van islam traditioneel niet geïnstitutionaliseerd zijn? Het Osmaanse rijk & Turkije, Iran en SA zijn dacht ik de enige uitzonderingen op die regel. Dus duw je de moslims hier alsnog een kant op die ze misschien niet uit willen gaan. En zo is die politiek daarmee ook negatief.

Ik onderken je bezwaren, maar in feite volg je daarmee het overheidsbeleid in alle andere islamitische landen behalve Iran en SA. Dat vonden wij en veel moslims hier nou juist zo ondemocratisch etc.

Begrijp je wat ik bedoel? Ik loop je niet te dollen, ik ben serieus. Eigenlijk is er in België sprake van wat we in NL repressieve tolerantie noemen. Een oudbakken term, maar soms erg nuttig.

Marsipulami
09-11-04, 18:38
Geplaatst door mark61
Is het wel eens bij je opgekomen dat de meeste vormen van islam traditioneel niet geïnstitutionaliseerd zijn?

In moslimlanden ligt alles wat met de islam te maken heeft rechtstreeks in handen van het instituut overheid. Zelfs de preken van de imams worden door het lokale ministerie van godsdienst opgesteld. Verder kan institutionalisering niet gaan. De islam heeft wel degelijk altijd structuren gekend. Echter zonder dat godsdienst en staat gescheiden waren. In Marokko is de koning ook de hoogste geestelijke leider.

België probeert moslimstructuren een kans te geven in een pluralistische democratische context met scheiding van kerk en staat.

mark61
09-11-04, 19:24
Geplaatst door Marsipulami
In moslimlanden ligt alles wat met de islam te maken heeft rechtstreeks in handen van het instituut overheid. Zelfs de preken van de imams worden door het lokale ministerie van godsdienst opgesteld. Verder kan institutionalisering niet gaan.

Je moet wel onderscheid maken tussen 'autonome' institutionalisering (zoals de kerk van Rome) en 'externe' institutionalisering: in keurslijf gedwongen door seculiere overheid. Dat eerste kwam in de islam absoluut niet voor. Marokko is inderdaad een soortement uitzondering, maar toch niet echt. Veel moslims, imams, en wie al niet, aanvaarden het geestelijke gezag van de koning helemaal niet.


De islam heeft wel degelijk altijd structuren gekend. Echter zonder dat godsdienst en staat gescheiden waren. In Marokko is de koning ook de hoogste geestelijke leider.

Zie boven. Opgelegde structuren, geen zelfverzonnen structuren.


België probeert moslimstructuren een kans te geven in een pluralistische democratische context met scheiding van kerk en staat.

Ja. Met uitsluiting / controle van extremisten?

Ik probeer niet te scoren ten koste van jou, of je vliegen af te vangen, ik probeer aan te geven dat er altijd een spanningsveld is geweest en zal zijn tussen godsdienst en staat. Voorzover de staat geen godsdienstig geïnspireerde uitingen tolereert die gericht zijn op omverwerping van diezelfde staat, democratisch of niet, dat doet er niet eens toe. Begrijp je wat ik bedoel?

Maarten
09-11-04, 23:29
Geplaatst door taouanza

Ik heb nu 4 oproepen gehoord in dit topic om in aktie te komen

Heeft geen zin!
Het standpunt van Verdonk kwam net na een heleboel gekrakeel over wie de moslims nou eigenlijk moest vertegenwoordigen, en een hoop kritiek. En zij hakte zo de knoop door. Het is zelfs wel een beetje te begrijpen. Zij kan ook niet uitmaken wie hier nou precies de moslims moet vertegenwoordigen. Als moslims daar zelf niet uitkomen, wat moet zij dan nog? Maar ze was wel erg makkelijk. Maar hoe het dan wel moet, dat weet ik ook niet...
Ik heb nooit geloofd dat het kon. De diversiteit is te groot. Dit kan nooit het doel dienen waar het voor bedoeld is.
Nou zullen er wel wat voorspelbare dingen uitkomen, zoals over gebedsruimten, scholen, e.a., maar een echt sterk geluid verwacht ik er niet van.

Marsipulami
10-11-04, 00:10
Geplaatst door mark61
Je moet wel onderscheid maken tussen 'autonome' institutionalisering (zoals de kerk van Rome) en 'externe' institutionalisering: in keurslijf gedwongen door seculiere overheid. Dat eerste kwam in de islam absoluut niet voor.

De katholieke kerk heeft eeuwenlang gedroomd van een katholiek Europa. Die droom heeft de kerk sedert 1789 achter zich gelaten. Sindsdien aanvaard het katholicisme het pluralisme, de democratie en de scheiding tussen kerk en staat. Het standpunt is thans dat geloof slechts invloed kan hebben uit kracht van zijn eigen boodschap en bijhorende argumentatie en niet door een institutionele hegemonie. Wat actueel in Nederland gebeurt -en sluimerend in de rest van Europa- is dat de overheid gedachtenpolitieagenten moet uitsturen en dat het seculiere atheïsme staatsgodsdienst moet zijn. Daarmee beleeft Nederland een terugval in de beschaving zonder voorgaande. Net zoals in Saoudie Arabië probeert Nederland het denken van zijn onderdanen te sturen en onder controle te krijgen. De geschiedenis herhaalt zich steeds weer. De enige les die we uit de geschiedenis kunnen trekken is dat mensen geen lessen trekken uit de geschiedenis. Ik hoop dat Nederland ooit zijn pseudo tolerantie achterwege zal laten en een actief levensbeschouwelijn pluralisme zowel op persoonlijk als institutioneel vlak mogelijk zal maken.



Marokko is inderdaad een soortement uitzondering, maar toch niet echt. Veel moslims, imams, en wie al niet, aanvaarden het geestelijke gezag van de koning helemaal niet.

In de meeste moslimlanden wordt er geen onderscheid gemaakt tussen geestelijke macht en wereldlijke macht. Marokko is geen uitzondering, verre van. Marokko is het land van de hoop waar men zich bezint over zowel zijn islamitische wortels als over goede relaties met de andersdenkende westerse wereld. Europa zou wel eens een voorbeeld kunnen nemen aan Marokko. Toen in Nederland 80 % van de joden werden gedeporteerd en vermoord, toen weigerde koning Mohamed V om joden uit te leveren en bestelde hij aan koloniale bezetter Frankrijk een aantal extre jodensterren, eentje voor hemzelf en de rest van zijn familie. Dat is een vorm van solidariteit waarvoor je alleen maar diep respect voor kan opbrengen.



Ik probeer niet te scoren ten koste van jou, of je vliegen af te vangen, ik probeer aan te geven dat er altijd een spanningsveld is geweest en zal zijn tussen godsdienst en staat. Voorzover de staat geen godsdienstig geïnspireerde uitingen tolereert die gericht zijn op omverwerping van diezelfde staat, democratisch of niet, dat doet er niet eens toe. Begrijp je wat ik bedoel?

Ik begrijp niet veel van jou. De scheiding tussen godsdienst en staat is een evidentie voor moslims in Europa. Hoeveel moslims vragen om een opheffing van de scheiding tussen godsdienst en staat ? Ik heb er nog geen enkele gehoord. Moslims vragen alleen respect en de mogelijkheid om hun geloof in vrijheid te belijden en te beleven. Daartegenover staan de Europese wetten die zich actueel zelfs moeien met de kleding van moslimburgers, hoofddoeken willen verbieden en op langere termijn de seculier versie van het blauwe Mao-pakje willen verplichtend stellen.

mark61
10-11-04, 00:31
Geplaatst door Marsipulami
De katholieke kerk heeft eeuwenlang gedroomd...

Allemaal boeiend, maar bekend repertoire. Gaat alleen niet over het onderwerp institutionalisering. Dat ontduik je maar even.


In de meeste moslimlanden wordt er geen onderscheid gemaakt tussen geestelijke macht en wereldlijke macht...

Om de eenvoudige reden dat er geen geestelijke macht is. Jij kan echt alleen maar in katholieke schema's denken hè? Wanneer denk je nou s mee over ongeorganiseerde godsdienst. Elke overheid in een islamitisch land probeert de uitingen van gelovigen onder controle te houden. Van godsdienstvrijheid is voor moslims in feite geen sprake.


Ik begrijp niet veel van jou.

Nee, dat blijkt. Nog maar een keer dan: ik zeg dat de overheid die moslims dwingt zich te organiseren tot aanspreekpunt, daarmee aan de godsdienstvrijheid tornt. Jij niet weten wat repressieve tolerantie is?

Marsipulami
10-11-04, 01:10
Geplaatst door mark61
Wanneer denk je nou s mee over ongeorganiseerde godsdienst. Elke overheid in een islamitisch land probeert de uitingen van gelovigen onder controle te houden. Van godsdienstvrijheid is voor moslims in feite geen sprake.

Ongeorganiseerde godsdienst is slecht en gevaarlijk. Mohamed B. is het resultaat van een staatkundig beleid dat godsdienst taboe heeft verklaard. Een staat die religie niet ernstig neemt en het religieuze bewustzijn tot een ondergronds guerilla-bestaan dwingt.

Voor gelovigen is hun geloof geen vrijblijvende spirituele vrijetijdsbesteding die men slechts binnenskamers of ondergronds mag beleven. Voor gelovigen is geloof een zaak die het hele leven omspant, vierentwintig uur per dag en zeven dagen per week, op alle plaatsen en bij alle gelegenheden.

De wereld wordt steeds maar kleiner. Het antwoord op de problemen die deze evolutie met zich meebrengt is dat de overheid een actief pluralisme -zowel op persoonlijk als op institutioneel vlak- mogelijk maakt en ernstig wil nemen. Het Nederlandse dilemma is hetzelfde dilemma waar Saoudie Arabië voor staat. De grote vraag is of men andersdenkende mensen als gelijke wil erkennen. Zowel in Nederland als in SA heeft men daar duidelijk moeite mee.