PDA

Bekijk Volledige Versie : We'll meet again....



et_2000nl
04-11-04, 00:13
Wat moet ik nou. Mijzelf beschouwend als nederlands moslim. Mijn paspoort zegt dat ik nederlander ben. Maar volgens mijn omgeving ben ik marokkaan. Velen vinden dat gebaseerd op deze feiten, allochtoon en moslim, ik een keuze moet maken. Maar de resultante leid tot een spagaat. Hoe zeer ik ook mijn best doe, ik blijf op momenten die door andere gekozen worden, een allochtone moslim. En mij moeten verdedigen voor die feiten. En ik heb daar helemaal geen zin in.

In de gevallen van ETA en IRA, is er geen bask of noord-ier gevraagd een boetekleed aan te trekken omdat er een aanslag gepleegd was. Het is duidelijk, de daden zijn gepleegd door ETA en IRA. Zowel de IRA en ETA zijn daar verantwoordelijk voor, en niet de basken of katholieke noord-ieren.

Na de moord van Pim Fortuin, waren de eerste reakties, als het maar geen moslim is. Toen bleek wie het was, werd er geroepen, de kogel kwam van links. Ik betwijfel ten zeerste dat als er uitwassen zijn, je de hele groep kunt aanspreken op het gedrag van een enkeling. Mijn overtuiging zegt dat ik dat niet moet doen, mijn ijdele hoop is dat andere dat ook niet zouden moeten doen.

Er is geen sprake van een georganiseerde groep in Nederland die namens die terreur groep mensen bedreigd, wat uiteindelijk geleid heeft op de moord op Theo van Gogh, bedreigingen richting Ayaan Hirschi Ali. Was die er maar. Dan was het probleem te quantifiseren en kon er iets concreets aan gedaan worden. De omvang is onbekend, men kan er slechts naar gissen. En die situatie word door alle groepen, mede door emotie, geexploiteerd voor hun eigen standpunten. Helaas de feiten ontbreken.

De dorpsgek noemde hij zichzelf. Ik respecteerde hem. Niet om zijn mening, maar om zijn principes. Het principe dat hij mij geitenneuker mag noemen, en ik hem vet varken. Het principe dat je het met elkaar oneens kan zijn. Het principe dat je elkaar daarmee kunt kwetsen. Het principe dat je mag provoceren. Het principe dat een ding te ver gaat, wanneer de provocatie resulteerd in fysiek geweld. Ik begrijp nu, dat ik het meer eens was met Theo van Gogh dan ik mij gisteren voor 12:00, toen ik het hoorde, realiseerde.

Haatzaaierij word hem verweten. Dat word vooral verweten door mensen die hem vet varken noemden. Tegen alle 10 feiten en argumenten over haatzaaierij, kan ik 10 feiten en argumenten over haatzaaierij noemen die moslims hebben tegenover in Nederland geaccepteerde normen en waarden, die soms haaks kunnen staan op religieuse normen en waarden. Vrijheid van meningsuiting beschermt alle partijen, ook de Imam, ook Theo van Gogh. In de vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst uitoefening, grondwettelijk vastgelegd, is er geen vrijheid van het opleggen van jouw overtuigingen tot de ander. Helaas staan de geschiedenisboeken vol met intolerantie van religieuse instituten die hun macht gesterkt van de groep die zij denken te vertegenwoordigen, of door totalitaire regimes, tot wet verheffen, boven de vrijheid van de individu. Alhoewel het soms moeilijk is te begrijpen, de nederlandse grondwet is goed. De moordenaar zal vervolgd worden, net zoals de eventuele medestanders in zijn daad.

En wat moet ik hiermee. Niets anders dan zeer gekwetst te zijn door de gebeurtenis van de moord. In de hoop dat het recht zal zegevieren. En de dader de straf zal toekomen die hij verdient. Ik mag hopen dat dat onafhankelijk is van zijn afkomst. En dat ik, onafhankelijk van mijn afkomst, zal blijven vechten en strijden voor het behoud van bovengenoemde rechten en principes. Die rechten en principes maken het mij mogelijk om te zijn wie ik ben. Ik weet dat dat zo zal blijven. Daar ben ik trots op. En daarom ook op mijzelf. En een boetekleed, nee die ken ik niet, anders dan voor mijn eigen daden. Voor deze daad ben ik geenszins verantwoordelijk. En mijn trots zal ik behouden. Trots op mijn afkomst, trots op mijn religie, trots op mijn land, mijn Nederland.

En Theo, alhoewel ik weet dat je atheist was, we praten verder in de hemel. Ik ga er in het gemak maar even van uit dat ik daar terecht ga komen....

mark61
04-11-04, 00:39
et_2000nl, je bent zoals je jezelf beschouwt. Das jouw recht en dat van niemand anders. Als jij vindt dat je een Nederlandse moslim bent, dan ben je dat. Ik zie de spagaat niet, al begrijp ik wat je bedoelt. Het is vreselijk door iemand anders gedefiniëerd te worden. Je hoeft je nergens voor te verdedigen. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Je hoort gewoon bij 'ons', als je tenminste bij 'ons' wilt horen. Ik weet ook niet hoe ik je moet helpen met alle idioten die je tegenkomt. Sterkte. Ik wilde dat je hier vaker kwam.

et_2000nl
04-11-04, 00:59
Geplaatst door mark61
et_2000nl, je bent zoals je jezelf beschouwt. Das jouw recht en dat van niemand anders. Als jij vindt dat je een Nederlandse moslim bent, dan ben je dat. Ik zie de spagaat niet, al begrijp ik wat je bedoelt. Het is vreselijk door iemand anders gedefiniëerd te worden. Je hoeft je nergens voor te verdedigen. Ik weet niet wat ik moet zeggen. Je hoort gewoon bij 'ons', als je tenminste bij 'ons' wilt horen. Ik weet ook niet hoe ik je moet helpen met alle idioten die je tegenkomt. Sterkte. Ik wilde dat je hier vaker kwam.

Mark, het is niet bedoeld als zielig verhaal. Zielig geloof ik niet in, het maakt mensen apathisch.... Emotie brengt de feiten naar de achtergrond. Het feit is, ik ben nederlands moslim. En dat laatste (moslim) doe ik helemaal niet zo veel mee. Daar boven op geloof ik in een volledig seculaire staat, verder dan dat in Nederland nu het geval is.
Het 'ons' gevoel is wederom een emotie en afhankelijk van het geval. Het 'ons' gevoel zal de meeste niet zo bommen. Rechtsgelijkheid vind ik veel belangrijker. Dat gaat ons allen aan, alle 16 miljoen.
Wat ik vooral mis in de vele debatten discussies en straat scheld partijen zijn de feiten.

In het journaal een emotionele vrouw horen zeggen: "Zij mogen alles en wij mogen niets." Zij in deze zijn de moslims, wij zijn in deze degene die de nederlandse normen en waarde, daarmee werd in dit geval de vrijheid van meningsuiting bedoeld, naleefden. Daarmee word geimpliceerd dat moslims dat dus nooit doen. Overal zijn er discussies gaande om rechten te beperken en/of ter discussie te stellen. Bijv, een hoofddoek op het werk, een gebedsruimte op een school, de hoogte van een minaret. Even ter verduideliking, het zijn mijn standpunten niet, hoofddoek moet vooral weg, een gebedsruimte op een school zal ik niet gebruiken, en de minaretten van de huidige moskeen in Nederland zien er voor mij uit als puisten van hoogmoedswaanzin. Moskeen in Marokko vind ik mooi, in Nederland moeten ze om de een of andere reden een hoog volendams delftsblauw karakter hebben.... Mijn punt is, het gaat om het principe. Vrijheden en plichten worden spontaan aangescherpt terwijl mij tot de dag van vandaag volkomen onduidelijk is waarom. Integratie is gelul. Je moet de taal spreken en financieel je eigen broek op kunnen houden en je aan de wet houden. De rest is kul....

MisterB
04-11-04, 01:07
Geplaatst door et_2000nl
Mark, het is niet bedoeld als zielig verhaal. Zielig geloof ik niet in, het maakt mensen apathisch.... Emotie brengt de feiten naar de achtergrond. Het feit is, ik ben nederlands moslim. En dat laatste (moslim) doe ik helemaal niet zo veel mee. Daar boven op geloof ik in een volledig seculaire staat, verder dan dat in Nederland nu het geval is.
Het 'ons' gevoel is wederom een emotie en afhankelijk van het geval. Het 'ons' gevoel zal de meeste niet zo bommen. Rechtsgelijkheid vind ik veel belangrijker. Dat gaat ons allen aan, alle 16 miljoen.
Wat ik vooral mis in de vele debatten discussies en straat scheld partijen zijn de feiten.

In het journaal een emotionele vrouw horen zeggen: "Zij mogen alles en wij mogen niets." Zij in deze zijn de moslims, wij zijn in deze degene die de nederlandse normen en waarde, daarmee werd in dit geval de vrijheid van meningsuiting bedoeld, naleefden. Daarmee word geimpliceerd dat moslims dat dus nooit doen. Overal zijn er discussies gaande om rechten te beperken en/of ter discussie te stellen. Bijv, een hoofddoek op het werk, een gebedsruimte op een school, de hoogte van een minaret. Even ter verduideliking, het zijn mijn standpunten niet, hoofddoek moet vooral weg, een gebedsruimte op een school zal ik niet gebruiken, en de minaretten van de huidige moskeen in Nederland zien er voor mij uit als puisten van hoogmoedswaanzin. Moskeen in Marokko vind ik mooi, in Nederland moeten ze om de een of andere reden een hoog volendams delftsblauw karakter hebben.... Mijn punt is, het gaat om het principe. Vrijheden en plichten worden spontaan aangescherpt terwijl mij tot de dag van vandaag volkomen onduidelijk is waarom. Integratie is gelul. Je moet de taal spreken en financieel je eigen broek op kunnen houden en je aan de wet houden. De rest is kul....
al ken ik je niet, wij zitten denk ik aardig op een lijn. toch krijg je geen grijntje meer respect van me dan wanneer ik het volstrekt met je oneens was geweest;-).
Bedankt

mark61
04-11-04, 01:08
Geplaatst door et_2000nl
Mark, het is niet bedoeld als zielig verhaal. ... Integratie is gelul. Je moet de taal spreken en financieel je eigen broek op kunnen houden en je aan de wet houden. De rest is kul....

Het was niet bedoeld als 'zielig'. Bedacht alleen dat ik het zelf knap vervelend vind te worden ingedeeld waar ik niet wil worden ingedeeld.

Ik weet ook niet waarom er tegenwoordig van die 'fantastische' praat is over vrijheden en plichten, alsof de natie, ja de hele beschaving in gevaar is. Het is een hysterie waar ik moe van word. Integratie is inderdaad gelul.