PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokkanen broeden op antwoord tegen geweld



Mark
04-11-04, 13:44
Marokkanen broeden op antwoord tegen geweld
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

AMSTERDAM - Herdenkingsbijeenkomsten, stille tochten, open brieven, op alle mogelijke manieren proberen Marokkanen afstand te nemen van de moord op Theo van Gogh. Ze veroordelen de brute daad van hun 26-jarige landgenoot en roepen op tot bezinning en dialoog.


Sommige Marokkaanse vertegenwoordigers pleiten voor lezingenreeksen en actievere moskeeën die jongeren moeten leren dat provocaties niet met geweld beantwoord moeten worden. Over de exacte invulling moeten vrijwel alle 707 Marokkaanse organisaties in Nederland nog nadenken. Als de verdraagzaamheid tussen autochtonen en Marokkanen maar snel wordt hersteld.

Want de moord op Van Gogh is 'een dieptepunt voor de Marokkaanse gemeenschap', schrijft Mzine, het enige blad voor Nederlandse Marokkanen. Een mening die organisaties met klinkende namen als MarocStars, Atlas Bridges, de Unie van Marokkaanse Moskeeën en Abou Rakrak onderschrijven.


Dit keer zullen ze de kritische noot niet uit de weg gaan. De discussie zal worden aangezwengeld in eigen kring. Hoe? 'Daar moeten we nog over praten.' 'Vanavond hebben we een spoedvergadering.' 'Na het crisisoverleg weten we meer.'

Een ding is duidelijk: even moeten Nederlanders de overlast van Marokkaaanse hangjongeren vergeten, evenals de bedreigingen aan het adres van Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali .

Driss el Boujoufi van de Marokkaanse moskeekoepel Ummon: 'Deze types zijn absoluut niet representatief voor de Marokkaanse gemeenschap.'

De groep Marokkaanse probleemjongeren in Ede gold ook als zodanig. Vanwege hun openlijke steun, drie jaar geleden, aan de terroristen van de aanslagen op 11 september. Maar gisteren riepen ook zij op 'de democratie te bewaren en te beschermen tegen haar tegenstanders.'




zo, nu kunnen de bounty-beschuldigingen beginnen

ZbaqZbaq
04-11-04, 18:40
Geplaatst door Mark

Driss el Boujoufi van de Marokkaanse moskeekoepel Ummon: 'Deze types zijn absoluut niet representatief voor de Marokkaanse gemeenschap.'



alsof deze oetlul wel representatief zou zijn

mark61
04-11-04, 19:03
Geplaatst door Mark
...zo, nu kunnen de bounty-beschuldigingen beginnen

Nah, ze 'broeden', dus erg betrouwbaar klinkt het allemaal weer niet. Duistere samenzweringen. :)

Verder wordt je op je wenken bediend.

La Nobele
04-11-04, 19:21
Geplaatst door Mark
AMSTERDAM - Herdenkingsbijeenkomsten, stille tochten, open brieven, op alle mogelijke manieren proberen Marokkanen afstand te nemen van de moord op Theo van Gogh. Ze veroordelen de brute daad van hun 26-jarige landgenoot en roepen op tot bezinning en dialoog.




Deze initiatieven hadden een betere titel verdiend.

Enfin.

Dit is net zo dapper als tragisch. Alle registers worden opengegooid om de afschuw kenbaar te maken, en daarbij komen ze iedereen tegemoet. Terwijl ze ook denken "ja maar die ene kerel, wat hebben wij daarmee te maken?"
Daar gaan ze overheen, om iedereen tegemoet te komen. Ook tegemoet komen aan de roep van 'autochtonen' die ervan uitgaan dat de eigen gemeenschap wellicht nog wat kan uitrichten. Want alles faalt. En dat heeft niets met de samenleving te maken of met onze houding. Deze extremisten heb je overal in de wereld, en het zijn er een paar honderd van wie wij nu allen afstand nemen. Dat deden degenen die zich nu laten horen voorheen ook al, maar nooit zo openbaar. Ze verdienen onze steun en geen scepsis. 'Steun' klinkt trouwens alweer paternalistisch.

Het is voor iedereen, blijkbaar, een vanzelfsprekendheid om dit soort geweld af te wijzen. De een deed het stilzwijgend, de ander luid.
Maar gezien het onbegrip is 'luid' nu wel de oplossing. Luid betekent ook dat je aangevallen kunt worden op je mening, maar dit is wel het land waarin die luide meningen luid bevochten kunnen worden.

Zwarte Schaap
04-11-04, 19:25
Geplaatst door Mark
De groep Marokkaanse probleemjongeren in Ede gold ook als zodanig. Vanwege hun openlijke steun, drie jaar geleden, aan de terroristen van de aanslagen op 11 september. Maar gisteren riepen ook zij op 'de democratie te bewaren en te beschermen tegen haar tegenstanders.'

Rot media blijven de leugen maar verspreiden. De kern leugens over Marokkanen zoals over El Moumni blijven maar voorwoekeren. De haat wordt verspreid door de autochtone media.

La Nobele
04-11-04, 19:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Rot media blijven de leugen maar verspreiden. De kern leugens over Marokkanen zoals over El Moumni blijven maar voorwoekeren. De haat wordt verspreid door de autochtone media.

Nee hoor, jij begrijpt het weer niet.
Haat is er, en daar moeten we iets mee doen.
Als jij er ook iets mee wilt doen, zul je van je stokpaardje moeten afstappen.
Als je verkiest erop te blijven zitten, draag je niets bij.

Paula_Amsterdam
04-11-04, 19:52
Geplaatst door Mark
Marokkanen broeden op antwoord tegen geweld
Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

AMSTERDAM - Herdenkingsbijeenkomsten, stille tochten, open brieven, op alle mogelijke manieren proberen Marokkanen afstand te nemen van de moord op Theo van Gogh. Ze veroordelen de brute daad van hun 26-jarige landgenoot en roepen op tot bezinning en dialoog.


Sommige Marokkaanse vertegenwoordigers pleiten voor lezingenreeksen en actievere moskeeën die jongeren moeten leren dat provocaties niet met geweld beantwoord moeten worden. Over de exacte invulling moeten vrijwel alle 707 Marokkaanse organisaties in Nederland nog nadenken. Als de verdraagzaamheid tussen autochtonen en Marokkanen maar snel wordt hersteld.

Want de moord op Van Gogh is 'een dieptepunt voor de Marokkaanse gemeenschap', schrijft Mzine, het enige blad voor Nederlandse Marokkanen. Een mening die organisaties met klinkende namen als MarocStars, Atlas Bridges, de Unie van Marokkaanse Moskeeën en Abou Rakrak onderschrijven.


Dit keer zullen ze de kritische noot niet uit de weg gaan. De discussie zal worden aangezwengeld in eigen kring. Hoe? 'Daar moeten we nog over praten.' 'Vanavond hebben we een spoedvergadering.' 'Na het crisisoverleg weten we meer.'

Een ding is duidelijk: even moeten Nederlanders de overlast van Marokkaaanse hangjongeren vergeten, evenals de bedreigingen aan het adres van Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali .

Driss el Boujoufi van de Marokkaanse moskeekoepel Ummon: 'Deze types zijn absoluut niet representatief voor de Marokkaanse gemeenschap.'

De groep Marokkaanse probleemjongeren in Ede gold ook als zodanig. Vanwege hun openlijke steun, drie jaar geleden, aan de terroristen van de aanslagen op 11 september. Maar gisteren riepen ook zij op 'de democratie te bewaren en te beschermen tegen haar tegenstanders.'




zo, nu kunnen de bounty-beschuldigingen beginnen

Hier ben ik héél blij mee. Er zal door iedereen hard gewerkt moeten worden om het evenwicht te herstellen. Iedereen dus.

Fijn bericht...!

Zwarte Schaap
04-11-04, 19:57
Geplaatst door La Nobele
Nee hoor, jij begrijpt het weer niet.
Haat is er, en daar moeten we iets mee doen.
Als jij er ook iets mee wilt doen, zul je van je stokpaardje moeten afstappen.
Als je verkiest erop te blijven zitten, draag je niets bij.

Ik schrijf hier, dat is mijn enige mogelijkheid op dit moment wat ik kan doen. Daarom ageer ik tegen het geciteerde stukje, dat stukje heeft veel Nederlanders opgezet tegen Marokkanen terwijl het een leugen is. Netwerk heeft zelfs beelden vervals en de wereld in gestuurd van feestvierende marokkanen. Dergelijke leugens moeten hard bestreden worden met er tegen te ageren.

Zwarte Schaap
04-11-04, 19:58
Geplaatst door Paula_Amsterdam
Hier ben ik héél blij mee. Er zal door iedereen hard gewerkt moeten worden om het evenwicht te herstellen. Iedereen dus.

Fijn bericht...!

Niks fijn bericht, de krant verziekt het door een kwaadaardige en haatzaaaiende leugen op het einde te verspreiden.

freya
04-11-04, 20:02
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niks fijn bericht, de krant verziekt het door een kwaadaardige en haatzaaaiende leugen op het einde te verspreiden.


Ssssssssssssssst


Verstoor die droom nou niet :zweep:

La Nobele
04-11-04, 20:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik schrijf hier, dat is mijn enige mogelijkheid op dit moment wat ik kan doen. Daarom ageer ik tegen het geciteerde stukje, dat stukje heeft veel Nederlanders opgezet tegen Marokkanen terwijl het een leugen is. Netwerk heeft zelfs beelden vervals en de wereld in gestuurd van feestvierende marokkanen. Dergelijke leugens moeten hard bestreden worden met er tegen te ageren.

Schaap, je reageert nu net als de mensen die reageren op spugende mocro's.
Ik heb daarstraks al gezegd: hoed je voor minuscule groepjes.
Massaler geluiden over de weerzin tegen geweld zijn nu luider dan ooit. En die zien we nu in de media. Hoe dat buiten Nederland is, weet ik op dit moment niet. Maar dat de massa zich hier goed voelt, dat ook zo wil houden en idioot geweld hier geen plaats toedient, is duidelijk. Dat hebben we wel met elkaar bereikt, Schaap. Houd de enge marge in de gaten maar concentreer je er niet op.

Zwarte Schaap
04-11-04, 20:18
Geplaatst door La Nobele
Schaap, je reageert nu net als de mensen die reageren op spugende mocro's.
Ik heb daarstraks al gezegd: hoed je voor minuscule groepjes.
Massaler geluiden over de weerzin tegen geweld zijn nu luider dan ooit. En die zien we nu in de media. Hoe dat buiten Nederland is, weet ik op dit moment niet. Maar dat de massa zich hier goed voelt, dat ook zo wil houden en idioot geweld hier geen plaats toedient, is duidelijk. Dat hebben we wel met elkaar bereikt, Schaap. Houd de enge marge in de gaten maar concentreer je er niet op.

Ik begrijp jou niet, kun je wat directer zijn aub?

La Nobele
04-11-04, 20:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik begrijp jou niet, kun je wat directer zijn aub?

Wat begrijp je niet, Schaap?

Zwarte Schaap
04-11-04, 22:35
Geplaatst door La Nobele
Wat begrijp je niet, Schaap? De boodschap.

La Nobele
04-11-04, 22:50
Wat ik nou net weer hoorde, Schaap, is dat de islam zo aantrekkelijk is voor jongeren die buiten de boot vallen.
Ze hebben niets dus kiezen voor de de islam.

Interessante ontwikkeling. De islam is toch geen vrijhaven voor losers, wel?
Ze kiezen dan voor de religie die vrede en liefde in het vaandel heeft, maar vanuit hun positie kiezen ze voor de islam en worden gewelddadig.

Hoe verklaar je dat?

mucs
04-11-04, 22:53
Geplaatst door La Nobele
Alle registers worden opengegooid om de afschuw kenbaar te maken, en daarbij komen ze iedereen tegemoet. Terwijl ze ook denken "ja maar die ene kerel, wat hebben wij daarmee te maken?"


de marokkanen worden in de hoek gedrukt.
met de rug tegen de muur.
ze worden gedwongen hun afkeur op de moord op theo nadrukkelyk te benadrukken.

:boos:

Zwarte Schaap
04-11-04, 22:59
Geplaatst door La Nobele
Wat ik nou net weer hoorde, Schaap, is dat de islam zo aantrekkelijk is voor jongeren die buiten de boot vallen.
Ze hebben niets dus kiezen voor de de islam.

Interessante ontwikkeling. De islam is toch geen vrijhaven voor losers, wel?
Ze kiezen dan voor de religie die vrede en liefde in het vaandel heeft, maar vanuit hun positie kiezen ze voor de islam en worden gewelddadig.

Hoe verklaar je dat?

Ik denk dat de Islam aantrekkelijk is voor iedereen die de moeite neemt om zich erin te verdiepen. Het is dus niet voor een ebpaalde doelgroep. Volgens mij worden de meeste mensen die moslim worden dat niet uit extremistische motieven. Maar uit religieuze motieven.

De Islam is dus een vrijhaven voor eenieder, dat jij dat ene stukje belangrijk vindt geeft mischien aan wat de tendens is van het huidige klimaat.