PDA

Bekijk Volledige Versie : „Mohammed B. op school aardige jongen”



deleted user
04-11-04, 13:45
gewist

Max Stirner
04-11-04, 14:06
Shit, ik had liever gezien dat het altijd al een ***kind was geweest.

Dit vind ik veel beangstigender: aardige, intelligente jongen verandert binnen een paar jaar in een geloofsfanaticus en ontpopt zich tot een kille moordenaar.

Goodnight
04-11-04, 14:11
Ik werk, woon en sport in deze buurt.
Hoewel het Allebeplein wordt afgeschilderd als een plek voor groepen hangjongeren mer ik daar echt weinig van.
De Mondriaanschool is in de buurt van waar ik altijd mijn pauze hou.
Veel blerende pubers, maar ik zie absoluut geen godsdienst fanatici hier lopen.

Tomas
04-11-04, 14:13
Geplaatst door Max Stirner
Shit, ik had liever gezien dat het altijd al een ***kind was geweest.

Dit vind ik veel beangstigender: aardige, intelligente jongen verandert binnen een paar jaar in een geloofsfanaticus en ontpopt zich tot een kille moordenaar.

Inderdaad, het onbegrijpelijke Atta-syndroom.

mark61
04-11-04, 14:21
Geplaatst door Max Stirner
Shit, ik had liever gezien dat het altijd al een ***kind was geweest.

Dit vind ik veel beangstigender: aardige, intelligente jongen verandert binnen een paar jaar in een geloofsfanaticus en ontpopt zich tot een kille moordenaar.

De zachtsten worden de hardsten.

mark61
04-11-04, 14:26
Geplaatst door Tomas
Inderdaad, het onbegrijpelijke Atta-syndroom.

Het is niet helemaal onbegrijpelijk, maar ook niet helemaal begrijpelijk.

Je kan behoorlijk verdwaald raken ergens tussen traditie en moderniteit. Tussen hier en daar. Tussen liederlijk en vroom. Ws. plus nog wat aangeboren karaktertrekken. Ik stel me voor dat Atta de weg kwijt was. Kon niet meer leven in waar hij vandaan kwam. Vond het leven waarin hij terecht kwam ook niks. Dat moet iemands schuld zijn. Die van Het Westen. Of TvG. Of anyone.

Tis misschien speculeren maar het is een erg belangrijke vraag die je (niet) stelt.

Tomas
04-11-04, 14:31
Geplaatst door mark61
Het is niet helemaal onbegrijpelijk, maar ook niet helemaal begrijpelijk.

Je kan behoorlijk verdwaald raken ergens tussen traditie en moderniteit. Tussen hier en daar. Tussen liederlijk en vroom. Ws. plus nog wat aangeboren karaktertrekken. Ik stel me voor dat Atta de weg kwijt was. Kon niet meer leven in waar hij vandaan kwam. Vond het leven waarin hij terecht kwam ook niks. Dat moet iemands schuld zijn. Die van Het Westen. Of TvG. Of anyone.

Tis misschien speculeren maar het is een erg belangrijke vraag die je (niet) stelt.

Ken jij dergelijke verhalen van "orthodoxe" nederlandse emigranten naar canada, z-a en/of australie?

taouanza
04-11-04, 14:32
Nou het verbaasd me helemaal niks dat het hoogopgeleide mensen die extremsitisch worden. Omdat zij doordringen tot de hoge klasse van de westerse beschaving en dan zich realiseren dat die helemaal niet beschaafd zijn. Kijk als je in een achterstandswijk woont met Tokkies en Flodders weet je dat wel. Daar wil je als allochtoon niet bij horen. Maar je zou wel graag bij de pakken en stropdassen willen horen. Je zou graag bij de nette mensen willen horen. Blijken ze helemaal niet zo netjes te zijn en laten ze je links liggen plus mag je allemaal onfrisse meningen horen over je geloof en afkomst. Dan maar liever de Tokkies en de Flodders daar verwacht je niks van.

Goodnight
04-11-04, 14:42
Geplaatst door Tomas
Ken jij dergelijke verhalen van "orthodoxe" nederlandse emigranten naar canada, z-a en/of australie?

zo orthodox was de familie waar hij vandaan kwam anders niet.

Bovendien:
A.de Canadese en Australische cultuur verschillen niet veel van die van de Nederlandse.

B.Z-A hadden ze de apartheid, Australie hadden ze de inboorlingen.Je gaat me niet wijsmaken dat die 'orthodoxe' emigranten daar op een beschaafde manier met deze mensen omsprongen.

C.Het zijn heftige tijden waar we in beland zijn, bewijst niet alleen de moord op T. van Gogh.
Iedere jaar wordt er weer iemand doodgetrapt om niets, en ik meen me toch te herinneren dat dit niet altijd allochtonen waren.

Don Vito
04-11-04, 14:49
Geplaatst door mark61
Het is niet helemaal onbegrijpelijk, maar ook niet helemaal begrijpelijk.

Je kan behoorlijk verdwaald raken ergens tussen traditie en moderniteit. Tussen hier en daar. Tussen liederlijk en vroom. Ws. plus nog wat aangeboren karaktertrekken. Ik stel me voor dat Atta de weg kwijt was. Kon niet meer leven in waar hij vandaan kwam. Vond het leven waarin hij terecht kwam ook niks. Dat moet iemands schuld zijn. Die van Het Westen. Of TvG. Of anyone.

Tis misschien speculeren maar het is een erg belangrijke vraag die je (niet) stelt.

Hoger opgeleiden, lezen begrijpen meer van de geschiednis en politiek, Zij zien in hoe bijvoorbeeld het westen jaren lang de rest van de wereld heeft verkracht en dat kan bij iemand de stoppen doen doodraaien. We moeten niet doen alsof het "atta-syndroom"geen voedingsbodem heeft. Het rechtvaardigen van de daar uit voort vloeiende acties moet natuurlijk weer per zaak bekeken worden.

mark61
04-11-04, 14:52
Geplaatst door Tomas
Ken jij dergelijke verhalen van "orthodoxe" nederlandse emigranten naar canada, z-a en/of australie?

Amish?

De verschillen zijn natuurlijk niet half zo groot, dat weet je zelf ook wel. Alleen al godsdienstwise en hoe de immigranten bekeken werden. Vast niet altijd even vriendelijk, but at least these Dutch were white, Germanic and christian. Als z-a Zuid-Afrika is, zou ik zeggen dat je het halve complex daar ook ziet, alleen liggen de immigranten boven en moesten de auto's maar zien daar. Das nogal wat anders.

Neuh, totaal niet te vergelijken. Zo'n Atta was een hoogopgeleide technowetenschapper met veel disco-ervaring. Kan zich evengoed totaal ontheemd voelen in Hamburg. Kan ook niet terug naar de Egyptische experience. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen ja.

Tomas
04-11-04, 14:54
Geplaatst door Goodnight
zo orthodox was de familie waar hij vandaan kwam anders niet.

Bovendien:
A.de Canadese en Australische cultuur verschillen niet veel van die van de Nederlandse.

B.Z-A hadden ze de apartheid, Australie hadden ze de inboorlingen.Je gaat me niet wijsmaken dat die 'orthodoxe' emigranten daar op een beschaafde manier met deze mensen omsprongen.

C.Het zijn heftige tijden waar we in beland zijn, bewijst niet alleen de moord op T. van Gogh.
Iedere jaar wordt er weer iemand doodgetrapt om niets, en ik meen me toch te herinneren dat dit niet altijd allochtonen waren.

Ik bedoel de nogal christelijk fundamentalitische emigranten uit de jaren 50 van de vorige eeuw. Die verschillenden heel veel met de toen reeds veel seculierdere landen waar ze naartoe vertrokken. Ik heb het dus niet voer de kolonisatie van z-a en australie.

De zinloze moorden die gebeuren begrijp ik niet allemaal. Ik heb er in ieder geval geen begrip voor en veel afkeer voor de daders. Maar ik weet wel hoe jongeren in groepen met drank op kunnen reageren en opereren. Ik begrijp de mechanismes in de zin dat ik ze in praktijk heb gezien. Hoe de dingen dan uit de hand kunnen lopen.

Ik begrijp alleen niet hoe een atta en deze mohammed tot hun zeer weloverwogen bewuste daden zijn gekomen.

Tomas
04-11-04, 14:57
Geplaatst door mark61
Amish?

De verschillen zijn natuurlijk niet half zo groot, dat weet je zelf ook wel. Alleen al godsdienstwise en hoe de immigranten bekeken werden. Vast niet altijd even vriendelijk, but at least these Dutch were white, Germanic and christian. Als z-a Zuid-Afrika is, zou ik zeggen dat je het halve complex daar ook ziet, alleen liggen de immigranten boven en moesten de auto's maar zien daar. Das nogal wat anders.

Neuh, totaal niet te vergelijken. Zo'n Atta was een hoogopgeleide technowetenschapper met veel disco-ervaring. Kan zich evengoed totaal ontheemd voelen in Hamburg. Kan ook niet terug naar de Egyptische experience. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen ja.

Nee, de huidskleur etc was natuurlijk hetzelfde. Da's waar. Maar de verschillen zijn echt heel erg groot tussen die mensen en hun migratieland. Ook zij worden daar gepest en aangekeken op hun vreemde gedrag. Maargoed, de huidskleur kan doorslaggevend zijn. Zou kunnen.

mark61
04-11-04, 14:57
Geplaatst door Don Vito
Hoger opgeleiden, lezen begrijpen meer van de geschiednis en politiek, Zij zien in hoe bijvoorbeeld het westen jaren lang de rest van de wereld heeft verkracht en dat kan bij iemand de stoppen doen doodraaien. We moeten niet doen alsof het "atta-syndroom"geen voedingsbodem heeft.

Oh, dat ben ik volledig met je eens. Mij verbaasde het juist dat zo'n 9/11 stunt nooit eerder is gebeurd. Ik denk dat ettelijke miljoenen Zuidamerikanen, Aziaten, you name it, dezelfde grudge hebben of zouden kunnen hebben.

Blijft de vraag waarom echte actie uit Arabische dan wel islamitische hoek komt, en in een islamitisch jasje gekleed gaat. Terwijl op mij de islam helemaal niet overkomt als voertuig voor revolutie. Alleen maar omdat het nasserisme of het baathisme failliet is? En waarom is dat dan failliet?

Blijft het feit dat er miljoenen in de positie van Atta zijn. Jij toch ook? Toch besluiten maar zeer weinigen tot een gewelddadige 'oplossing'. Dus voedingsbodem is wellicht noodzakelijke, maar niet voldoende oorzaak/reden.

Tomas
04-11-04, 14:58
Geplaatst door deleted user
Ik denk dat geld een belangrijke rol heeft gespeelt.

Nou?

mark61
04-11-04, 15:02
Geplaatst door taouanza
Nou het verbaasd me helemaal niks dat het hoogopgeleide mensen die extremsitisch worden. Omdat zij doordringen tot de hoge klasse van de westerse beschaving en dan zich realiseren dat die helemaal niet beschaafd zijn. Kijk als je in een achterstandswijk woont met Tokkies en Flodders weet je dat wel. Daar wil je als allochtoon niet bij horen. Maar je zou wel graag bij de pakken en stropdassen willen horen. Je zou graag bij de nette mensen willen horen. Blijken ze helemaal niet zo netjes te zijn en laten ze je links liggen plus mag je allemaal onfrisse meningen horen over je geloof en afkomst. Dan maar liever de Tokkies en de Flodders daar verwacht je niks van.

De Atta's zijn de grote uitzondering. De Harchaoui's zijn veruit in de meerderheid. Bounty of niet.

Beschaving zoals in 'westerse beschaving' is iets compleet anders dan 'beschaafd' zoals in pakken met stropdassen, strange but true. Die dragen Sharon, Saddam, Bush en Mubarak ook.

mark61
04-11-04, 15:05
Geplaatst door Tomas
Nee, de huidskleur etc was natuurlijk hetzelfde. Da's waar. Maar de verschillen zijn echt heel erg groot tussen die mensen en hun migratieland. Ook zij worden daar gepest en aangekeken op hun vreemde gedrag. Maargoed, de huidskleur kan doorslaggevend zijn. Zou kunnen.

Ja eh hallo, wat dacht je van godsdienst? Als die NL emigranten moslims waren geweest, had jij s moeten zien hoe de inboorlingen reageren.

Dan nog zijn het de acties van eenlingen, uitzonderingen op de regel dat je je weg wel vindt, of niet, maar iig niet met moord 'eindigt'. Zelfdestructie in drugs en drank is ook zo'n weg.

mark61
04-11-04, 15:07
Geplaatst door deleted user
Ik denk dat geld een belangrijke rol heeft gespeelt.

Denk je dat Atta's of B's familie nu miljonair zijn? Betaald door de een of andere SA-organisatie of -burger?

Of bedoel je dat Atta al dat geld niet opkon? Of er te weinig van had?

Don Vito
04-11-04, 15:09
Geplaatst door mark61

Blijft de vraag waarom echte actie uit Arabische dan wel islamitische hoek komt, en in een islamitisch jasje gekleed gaat. Terwijl op mij de islam helemaal niet overkomt als voertuig voor revolutie. Alleen maar omdat het nasserisme of het baathisme failliet is? En waarom is dat dan failliet?

Blijft het feit dat er miljoenen in de positie van Atta zijn. Jij toch ook? Toch besluiten maar zeer weinigen tot een gewelddadige 'oplossing'. Dus voedingsbodem is wellicht noodzakelijke, maar niet voldoende oorzaak/reden.

De radicalesering van het politiek in het algemeen leidt tot dit soort taferelen. Tevens worden velen gebrainwashed met de meest vreemde excuses die het rechtvaardigen om een bom te plaatsen.

Tomas
04-11-04, 15:15
Geplaatst door mark61
Ja eh hallo, wat dacht je van godsdienst? Als die NL emigranten moslims waren geweest, had jij s moeten zien hoe de inboorlingen reageren.

Ook zonder de islam wordt een orthodox christen met sterk afwijkende kleding en rituelen een hoop weerstand oproepen onder de imboorlingen. Dat bedoel ik nou. VOlgens mij maakt het niet uit of je een moslim of een bijzonder-buitenverbandgetreden-maffr-protestant was in het australie van de jaren 50. Mikpunt van spot en pesterijen was je sowieso. En die 2e generatie kinderen is heel rap geassimileerd. Ik ken gen verhalen over dergelijke extreme gedragsveranderingen van relatief hoogopgeleiden. Dat wilde ik dus van jou horen.

Maargoed, zoals je al zei het kan de huidskleur zijn die de doorslag geeft. Net die extra racisitsche discriminatie. Verbaas me dan wel dat dit zo'n grote factor van betekenis kan zijn.


Dan nog zijn het de acties van eenlingen, uitzonderingen op de regel dat je je weg wel vindt, of niet, maar iig niet met moord 'eindigt'. Zelfdestructie in drugs en drank is ook zo'n weg.

Dat begrijp ik, maar ik vroeg me alleen af of je verhalen van nederlandse emigranten kenden, omdat 't dan misschien wat makkelijker zou zijn om het te begrijpen.

Goodnight
04-11-04, 15:18
Geplaatst door Tomas
Ik begrijp alleen niet hoe een atta en deze mohammed tot hun zeer weloverwogen bewuste daden zijn gekomen.

dat begrijpt niemand, net zo min als dat men begrijpt hoe een F. van de Graaf tot zijn wel overwogen daad kwam.

Ik denk dat als men bepaalde idealen heeft en gaat koesteren, dat dit tot dit soort excessen kan leiden.
Maar dat komt overal voor, niet alleen bij gelovigen.

Het is niet voor ons te bevatten, maar om het nu op te hangen aan het geloof vind ik nogal gemakkelijk.

mark61
04-11-04, 15:51
Geplaatst door deleted user
Nee, ik denk dat het een lang proces is geweest. Denk bijvoorbeeld aan schulden, of het niet geraken aan een baan op niveau of dat deze baan nooit een aangename omgeving is geweest. Wellicht ook verantwoordelijk voor bepaalde familieleden, en dat daar op in is gespeelt.... in die richting denk ik...

SA als overheid heeft er niets mee te maken.

Na ja met geld heeft het dus niks te maken. Ik begrijp je verhaal als frustratie om het een of ander. Ik geloof niet dat Mohammed Atta problemen had met zijn familie. Maar weten doe ik het ook niet.

mark61
04-11-04, 15:57
Geplaatst door Tomas
Ook zonder de islam wordt een orthodox christen met sterk afwijkende kleding en rituelen een hoop weerstand oproepen onder de imboorlingen.

Dat is natuurlijk absoluut geen vergelijk met moslim zijn in een 'christelijk' land, dat begrijp je zelf ook wel. Kom op zeg.


Dat bedoel ik nou. VOlgens mij maakt het niet uit of je een moslim of een bijzonder-buitenverbandgetreden-maffr-protestant was in het australie van de jaren 50.

Volgens mij wel degelijk. Verder is er natuurlijk het gegeven van laagopgeleid <> hoogopgeleid. Kan de tweede generatie wel hoogopgeleid zijn, hun roots liggen ergens compleet anders.


Mikpunt van spot en pesterijen was je sowieso. En die 2e generatie kinderen is heel rap geassimileerd.

Precies. Omdat de 'beginafstand' niet half zo groot is. Dat kan je uit alle relevante kenmerken afleiden. Al heb je nu natuurlijk etnische voetbalclubs in Australië die elke week knokken. Maja, ook maar een excuus voor voetbalsupporterlol.


Ik ken gen verhalen over dergelijke extreme gedragsveranderingen van relatief hoogopgeleiden. Dat wilde ik dus van jou horen.

Nee, maar ze zijn dus niet te vergelijken.


Maargoed, zoals je al zei het kan de huidskleur zijn die de doorslag geeft. Net die extra racisitsche discriminatie. Verbaas me dan wel dat dit zo'n grote factor van betekenis kan zijn.

Probeer dat zelf s te beleven. Maar dat lukt niet, want je bent blank. Japan is misschien de beste plaats om dat te beleven. Dan nog lijkt het niet op NL voor een ex-Marokkaan, om maar wat te noemen. Tenzij je een Koreaan bent.


Dat begrijp ik, maar ik vroeg me alleen af of je verhalen van nederlandse emigranten kenden, omdat 't dan misschien wat makkelijker zou zijn om het te begrijpen.

Nee, want de experience is compleet verschillend.

mark61
04-11-04, 15:59
Geplaatst door Goodnight
dat begrijpt niemand, net zo min als dat men begrijpt hoe een F. van de Graaf tot zijn wel overwogen daad kwam.

Ik denk dat als men bepaalde idealen heeft en gaat koesteren, dat dit tot dit soort excessen kan leiden.
Maar dat komt overal voor, niet alleen bij gelovigen.

Het is niet voor ons te bevatten, maar om het nu op te hangen aan het geloof vind ik nogal gemakkelijk.

Een specifiek geloof heeft er denk ik niets mee te maken. Geloof kan wel een voertuig zijn voor bepaalde gevoelens. Maja, geloof is een voertuig voor zoveel gevoelens. Die vrijwel nooit tot moord leiden. Fanatisme staat op zich los van geloof.

Dutchguy
04-11-04, 16:01
Geplaatst door Goodnight
dat begrijpt niemand, net zo min als dat men begrijpt hoe een F. van de Graaf tot zijn wel overwogen daad kwam.

Ik denk dat als men bepaalde idealen heeft en gaat koesteren, dat dit tot dit soort excessen kan leiden.
Maar dat komt overal voor, niet alleen bij gelovigen.

Het is niet voor ons te bevatten, maar om het nu op te hangen aan het geloof vind ik nogal gemakkelijk.

Het heeft mijns inziens te maken met een te sterk doorgeslagen overtuiging, niet meer kunnen relativeren. Van de Graaf sloeg door in zijn dierenliefde. Mohammed B. sloeg door in zijn geloof. Overeenkomst is dat het mensen zijn die ergens onderweg hun vemogen tot relativering verloren hebben. Hoe zoiets kan is een belangrijke vraag.

mark61
04-11-04, 16:05
Geplaatst door Dutchguy
Het heeft mijns inziens te maken met een te sterk doorgeslagen overtuiging, niet meer kunnen relativeren. Van de Graaf sloeg door in zijn dierenliefde. Mohammed B. sloeg door in zijn geloof. Overeenkomst is dat het mensen zijn die ergens onderweg hun vemogen tot relativering verloren hebben. Hoe zoiets kan is een belangrijke vraag.

Tsja, als werkhypothese heb je dan een combinatie van aanleg en omgeving. Kwetsbaarheid, minderwaardigheidsgevoel en onzekerheid zijn prima uitgangspunten voor extremistisch gedrag, denk ik. Het gebrek van je omgeving om sturing te geven, of minstens te onderkennen dat er wat mis gaat, is ook al een deel van de verklaring.

taouanza
04-11-04, 16:10
Geplaatst door mark61
De Atta's zijn de grote uitzondering. De Harchaoui's zijn veruit in de meerderheid. Bounty of niet.

Beschaving zoals in 'westerse beschaving' is iets compleet anders dan 'beschaafd' zoals in pakken met stropdassen, strange but true. Die dragen Sharon, Saddam, Bush en Mubarak ook.

Wat is die westerse beschaving dan wel?
Denk je dat de bovengenoemde zichzelf niet beschaafd vinden ofzo?

mark61
04-11-04, 16:20
Geplaatst door taouanza
Wat is die westerse beschaving dan wel?

Wil je dat nu in een one-liner weten?



Denk je dat de bovengenoemde zichzelf niet beschaafd vinden ofzo?

Het interesseert ze werkelijk geen lazer.

vlegeltje
04-11-04, 17:12
Dader was speerpunt terreurcel

door Johan van den Dongen

Telegraaf

AMSTERDAM - De moordenaar van Theo van Gogh is Mohammed B., prominent lid van een terreurcel waarvan acht moslimradicalen zijn gearresteerd sinds de moord.

De acht worden door Justitie beschouwd als de terreurcel rondom de moord op Van Gogh. Een Marokkaanse diplomaat is naar Nederland gevlogen, in verband met deze zaak.

Martelaar

Mohammed B. (26) is geboren en getogen in de Amsterdamse wijk Slotervaart. Hij had zich voorbereid om als martelaar te sterven. Tijdens het afslachten van Van Gogh, wiens keel hij van oor tot oor tot op de nekwervels doorsneed en twee grote messen in het lichaam plantte, droeg hij zijn testament bij zich. Hij wilde zich laten doodschieten door de politie, maar werd in zijn been geraakt.

Op Van Goghs lichaam stak hij een jihad-oproep, waarin gevraagd wordt om het doden van "alle heidenen".

B. ging afgelopen jaren zeker tweemaal op pelgrimstocht naar Saoedi-Arabië. De laatste keer deed hij dit onder de naam van zijn overleden moeder. Na een normale jeugd radicaliseerde hij kortgeleden, onder meer door dramatische familieomstandigheden en foute buurtgenoten. Als jongetje kreeg hij Arabische taallessen en leerde hij over de koran. In 1995 haalde hij op zijn zeventiende zijn havo-diploma op het Mondriaan Lyceum, om de hoek bij zijn ouderlijke flatwoning aan de Hart Nibbrigstraat.

Op de avond na de moord deed de politie daar een inval. Tijdens de actie zou de politie slaags zijn geraakt met buurtjongeren, die auto's van de recherche beschadigden.

Gelijktijdig viel de politie met tientallen agenten binnen in woningen aan onder meer de Mercatorstraat in Amsterdam-West. Op deze adressen zijn zeker een zevental verdachten aangehouden. Ook is bewijsmateriaal in beslag genomen. In een woning aan de Marianne Philipsstraat woonde een groot aantal jonge Marokkanen van rond de twintig jaar, die allen op de vlucht sloegen. Mohammed B. heeft een vader, een stiefmoeder en drie zussen, Toria, Saïda en Wardia. De voertaal van de keurige familieleden is Nederlands. Enkele jaren geleden overleed de moeder van het gezin aan kanker. Volgens bekenden van de familie is dat de belangrijkste oorzaak van B.'s radicale gedragsverandering.

Hij is bekend bij politie en justitie vanwege geweldsmisdrijven en straatroven. In politiekringen stond hij te boek als hardekernjongere.

Gistermiddag was de familie, die als zeer gematigd bekend staat in de wijk, bijeen. In de woonkamer heerste een zeer gespannen sfeer. De vader en de zussen droegen traditionele gewaden. De familie B. ging de laatste jaren gebukt onder Mohammeds radicale opvattingen. "Hij heeft gezworen zijn zus Wardia te vermoorden omdat ze was weggelopen. Zijn zus had een kind gekregen van een Marokkaan die nu in de gevangenis zit in Duitsland. Het stel had een woning in Almere, maar toen haar man werd gearresteerd, werd ze het huis uitgetrapt door haar schoonvader. Die verkocht het huis. Hun kind is afgepakt door de kinderbescherming vanwege een incident waarbij het dochtertje is gevallen. Ze is lange tijd ondergedoken geweest in opvanghuizen. Ze heeft zich na de moord herenigd met haar vader en haar zussen, uitgerekend op de dag dat Mohammed werd opgepakt."

Samir A.

Mohammed B. vond een gelijkgestemde in buurtgenoot Samir A., de man die aanslagen zou hebben beraamd op onder meer de Tweede Kamer, Schiphol en de kerncentrale van Borssele. Mohammed B. en Samir A. hingen vaak rond op het August Allebéplein, een berucht 'Marokkanenplein' in Amsterdam-West.

Mohammed B. logeerde, nadat hij het ouderlijk huis had verlaten, op diverse adressen in Amsterdam. Op vijf van deze locaties is gisteren huiszoeking verricht. Hierbij zijn acht verdachten aangehouden. Het gaat om vier woningen in Amsterdam-West en één in Amsterdam-Noord. Op dezelfde adressen logeerden eerder medeverdachten van Samir A. De woningen fungeren waarschijnlijk als doorgangshuizen voor terroristen. De acht die nu zijn opgepakt, worden door justitie beschouwd als de terreurcel rondom de moord op Van Gogh. Het gaat om een Algerijn, zes Marokkanen en een man met de Spaans-Marokkaanse nationaliteit, variërend in de leeftijd van 19 tot 27 jaar. Bij de doorzoekingen zijn computers, boeken en fundamentalistische literatuur in beslag genomen. B. bezocht met zijn vader tot voor enkele jaren de gematigde moskee aan de Postjesweg van de Stichting Islamitisch Sociaal Cultureel Centrum. Anderhalf jaar geleden koos hij voor de radicale El Tawheed moskee, waar hij werd geïntroduceerd door Samir A. Zijn vader bezoekt de moskee aan de Postjesweg nog altijd. In deze moskee is Mohammed B. en de moord op Theo van Gogh het gesprek van de dag. De bezoekers zijn uit het veld geslagen. Ze omschrijven B. als een 'wandelende tijdbom'. " Hij nam niets meer van anderen aan. Als je opmerkingen had, kreeg je meteen klappen. Hij is psychisch helemaal in de war geraakt. Er viel niet meer met hem te praten."

Dat ervoer ook Theo van Gogh, beklemtoont een ooggetuige die dicht op de moord stond. "De laatste woorden van Van Gogh waren: Genade! Genade! We kunnen er toch over praten?"

Morgen wordt Mohammed B. voorgeleid aan de rechter-commissaris. Tot nu heeft hij gezwegen tegenover de recherche. B. is aan de schotwond in zijn been geopereerd in het VU-ziekenhuis in Amsterdam en inmiddels overgebracht naar het penitentiair ziekenhuis in Scheveningen

mark61
04-11-04, 17:25
Interessant hoe straattuig en vroom volk, officiëel twee uitersten van het spectrum, in no time in elkaar kunnen omslaan.

Blijkbaar wisten tientallen mensen dat het geestelijk helemaal niet goed met hem ging. Niemand die een instantie inschakelde. Geen instantie die er wat aan kon doen.

Tsja, zo kan ik me verantwoordelijkheid van de maatschappij wel voorstellen.


Na een normale jeugd radicaliseerde hij kortgeleden, onder meer door dramatische familieomstandigheden en foute buurtgenoten.

Tis maar wat je een normale jeugd noemt:


Hij is bekend bij politie en justitie vanwege geweldsmisdrijven en straatroven. In politiekringen stond hij te boek als hardekernjongere.

Dat is wel even wat anders dan de aanvankelijke verklaring van justitie dat hij voor een klein dingetje bij de politie bekend was. Is hij dan nooit veroordeeld? Is het daarbij nooit iemand opgevallen er iets mis was in zijn hoofd?


Enkele jaren geleden overleed de moeder van het gezin aan kanker. Volgens bekenden van de familie is dat de belangrijkste oorzaak van B.'s radicale gedragsverandering.

Mijn moeder en vader zijn ook aan kanker overleden. Heb geen moment overwogen imam El-Moumni neer te knallen en de keel door te snijden.

Ik heb een moeilijke jeugd gehad. Mijn vader dronk, en mijn moeder at.

Tomas
04-11-04, 18:08
Geplaatst door mark61
Dat is natuurlijk absoluut geen vergelijk met moslim zijn in een 'christelijk' land, dat begrijp je zelf ook wel. Kom op zeg.

Ik persoonlijk zie lang niet zoveel verschil tussen orthodoxe moslims en orthodoxe christenen, hoor. Volgens mij ziet een japanner echt geen grens tussen de diverse christelijke en islamtische stromingen. Voor hem zal het 1 pot nat zijn, allemaal dezelfde god, hemel, hel en regeltjes.


Volgens mij wel degelijk. Verder is er natuurlijk het gegeven van laagopgeleid <> hoogopgeleid. Kan de tweede generatie wel hoogopgeleid zijn, hun roots liggen ergens compleet anders.


Mijn verre familieleden hebben niet eens de lagere school afgemaakt. Wel hun kinderen natuurlijk, die hebben soms ook doorgestudeerd. Wat dsat betreft vind ik het aardig vergelijkbaar. Ik weet niet wat een 1e generatie marokkaan voor een opleiding heeft gehad, maar dat zal ook wel iets zijn. Minstens? Volgens mij is dat wel enigszins vergelijkbaar.

Maargoed het is niet exact vergelijkbaar. Ik weet het ook niet, maar ik denk dat de verschillen in de religie en cultuur niet zo groot zijn als jij denkt. Dan bedoel ik dus het verschil tussen marokkaan versus modern nederland en orthodoxe-jaren-50-nederlander versus australie-van-toen.