PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee weert bezoeker met begrip voor moord



Bofko
04-11-04, 17:58
AMSTERDAM - De moskee El-Tawheed in Amsterdam heeft een vaste bezoeker de toegang ontzegd omdat die woensdag in Twee Vandaag had gezegd dat Van Gogh de moord heeft "uitgelokt". Dat zei woordvoerder F. Zaari van de moskee, die enkele malen in opspraak is geraakt wegens de verkoop van radicale lectuur, donderdag.
De bezoeker heeft volgens Zaari "vreselijke dingen" gezegd. De man zei de dood van Van Gogh te betreuren, maar tekende daarbij aan dat de filmmaker en columnist die door zijn gescheld op de islam had uitgelokt. Van Gogh had volgens hem "klappen voor zijn bek" verdiend.
De bezoeker, die zich door Van Gogh "gekwetst" voelt, sprak niet van een moord maar van een "afrekening" onder criminelen. "Extremen rekenen met elkaar af." De Amsterdamse wethouder Aboutaleb sprak er in de uitzending zijn ongenoegen over uit dat Twee Vandaag de man voor de camera had gehaald. De bezoeker is volgens Aboutaleb een bekende verschijning in Amsterdam met wie "van alles mis" is.
Zaari ontkende dat de verdachte van de moord op Van Gogh, Mohamed B., een vaste bezoeker van El-Tawheed was. Op de lijst van mensen die in de moskee lessen volgden of lezingen bezochten, komt zijn naam niet voor. "We kennen hem niet, maar het zou best kunnen dat hij hier wel eens geweest is. Je kunt overal het gebed doen."

Inspiratie
Als het zo is dat B. geregeld in de moskee kwam, zegt dat volgens Zaari niets over het gebedshuis. Hij zou er zeker geen inspiratie voor zijn daad hebben kunnen opdoen, verzekerde de woordvoerder. "Als hij hier lessen had gevolgd, had hij juist inspiratie opgedaan om zoiets nooit te doen."
Minister Donner van Justitie kondigde in september stappen tegen El-Tawheed aan, maar zei niet waar die uit bestaan. De moskee kwam in april in het nieuws, toen was gebleken dat daar geschriften werden verkocht die onder meer geweld tegen homo's en vrouwenbesnijdenis goedkeuren.

www.nu.nl
----------------------------------------------

Ik wordt niet vrolijk van dit soort opgelegde zelfcensuur. Het leidt alleen maar tot gekunstelde politieke correctheid. En moffelt gewoon alles weg.

Tomas
04-11-04, 18:31
Geplaatst door Bofko

Ik wordt niet vrolijk van dit soort opgelegde zelfcensuur. Het leidt alleen maar tot gekunstelde politieke correctheid. En moffelt gewoon alles weg.

Van geen enkele maatregel tegen extremisten kan je vrolijk worden. Dus als je daar even aan went, dan kan ik deze stap wel weer waarderen. Ik hoorde de worodvoerder van deze moskee gister nog op de radio en hij klonk oprecht geschrokken van de moord op theo. Misschien en waarom ook niet zijn ze wakker geworden en begrijpen ze dat hun woorden op een bepaalde manier in de praktijk gebracht zouden kunnen worden door een gek.