PDA

Bekijk Volledige Versie : blijkbaar niet zomaar en niet eerste keer



observer
05-11-04, 12:06
Theo van Gogh is vermoord nadat over hem in islamitische kringen een fatwa is uitgesproken. Het religieuze doodvonnis is ook uitgesproken over andere bekende Nederlanders, die bekend zijn om hun zeer kritische houding tegenover islamitische fundamentalisten.

. Een dergelijke zegen was ook noodzakelijk voor de diep religieuze dader Mohammed B., omdat de moord is gepleegd tijdens de ramadan. Zonder uitdrukkelijke toestemming van een ’moefti’ zou de moord namelijk zondig zijn. De fatwa is uitgesproken wegens Van Goghs uitlatingen over de islam en diens recente speelfilm ’Submission’.

Brieven
De afgelopen jaren heeft Nederland al tweemaal eerder te maken gehad met moorden die waren verricht met ’de toestemming van Allah’. Beide malen was op de lijken een brief bevestigd, net zoals dat ook bij Theo van Gogh het geval was . Deze religiemoorden zijn bij de politie bekend, maar het detail van deze Arabische brieven is bewust stilgehouden door justitie. De brief heeft als functie dat de dader vrijuit gaat en de zegen heeft van Allah.

Zegen moefti nodig voor doodvonnis

Het feit dat Mohammed B. rustig de tijd nam om Van Gogh ritueel te slachten, wijst erop dat hij een ’vrijbrief om te doden’ had. De dader heeft er bewust voor gekozen de moord niet op een Aanwijzingen stapelen zich op dat een hoge islamitische schriftgeleerde zijn zegen heeft gegeven aan de moord op Van Gogh rustige plek te plegen, maar tijdens de spits in een drukke winkelstraat. „Het was gewoon een demonstratie voor het publiek. De dader had ook een stille plek kunnen kiezen en hem met één kogel kunnen doodschieten”, aldus een van Van Goghs vrienden.

Ook het op zak hebben van een vijf kantjes tellend testament, wijst erop dat hij er volledig op was voorbereid als martelaar te sterven.

De dader was lid van de beruchte El Tawheed-moskee en was bevriend met Samir A., de moslimextremist die vast zit wegens het beramen van terroristische aanslagen.

B. heeft tot dusver gezwegen, evenals Samir A., die vanuit zijn cel heeft geschreven: „Jullie hebben me in de wachtruimte gestopt naar het ware leven. Ieder verhoor houd ik mijn mond, want praten doe ik niet tegen een hond.”

Een saillant feit is dat Mohammed B. vanaf september 2002 de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening (SPH) aan de Hogeschool van Amsterdam volgde. Daarmee lijkt hij in het spoor getreden van eerdere terroristen, die ’onverdachte’ studies kozen om zich buiten beeld van inlichtingendiensten voor te bereiden op de jihad. Hij staat sinds vorig jaar niet meer ingeschreven bij de Hogeschool van Amsterdam. B. rondde in 1995 de havo af.

„Een gelovige die in de ramadan een vijand van de islam vermoordt, kan dat alleen in overeenstemming met zijn geloof, als er een fatwa is uitgesproken. Net zoals over Salman Rushdie een fatwa werd uitgeroepen vanwege zijn boek ’Duivelsverzen’. Deze wordt uitgesproken door een moefti, die daarmee goedkeuring verleent”, zegt islamoloog professor Hans Jansen. „Met de fatwa is de moord in overeenstemming met het islamitisch recht en daarmee gezegend.”

Slachtoffers van een fatwa krijgen een brief opgespeld, met daarop het heilige vers soera 114. Die luidt: ’Zeg: ik zoek bescherming bij de Heer van de mensen, de koning van de mensen, de God van de mensen. Tegen het kwaad van de influisteraar, die de mensen in hun binnenste influistert.’

Volgens de islamoloog betreft het een gebed. „Het is bedoeld als vrijgeleide voor de dader van de moord. Die mag het kwaad loslaten en krijgt een toevlucht tot God”, zegt Jansen, die eerder ook het rituele motief van de moord op de Egyptische president Sadat onderzocht.

In die zaak werd pas tien jaar na de moord de moefti gevonden, die de moord van een goedkeuring had voorzien.

„De moefti kan worden beschouwd als een strafrechtgeleerde, in Nederland zijn ze te vinden in verschillende moskeeën. Iemand die een moord wil plegen kan zelfs rondvragen bij verschillende moefti’s, totdat hij een goedkeuring verkrijgt . De poging om Van Gogh te onthoofden, loopt parallel aan de vernedering van ongelovigen in Irak”, zegt Jansen. „Ook het op zak hebben van een testament, is typerend voor de gelovige martelaar die zich opoffert voor het geloof.” als dit zo is dan is de kreet dat islam vrede is bij sommigen wel erg uitgeholt

manc
05-11-04, 12:20
Orthodoxe Islam is dan ook wel een tikkie fascistisch en de bruinhemden zijn gewoon onder ons.

Jansen's eerdere typering van de Ansari als 'geen lieverdjes' is in mijn ogen dan ook niet echt een hyperbool.