PDA

Bekijk Volledige Versie : Iedereen die bereikbaar is, is te winnen voor het Evangelie, zei Van der Bijl do.



BiL@L
05-11-04, 20:36
gewist

barneveld
05-11-04, 20:54
Geplaatst door BiL@L
„Islam is onbetaalde rekening van de kerk”

ERMELO - De islam radicaliseert - in het Midden-Oosten, maar ook in Nederland. De moord op Theo van Gogh laat dat opnieuw zien, zei Anne van der Bijl donderdag bij de perspresentatie van zijn jongste boek. „En dat dankzij de invloed van het Westen, dankzij ons. Wanneer gaat de kerk wakker worden? Zonder Jezus in mijn hart was ik ook een terrorist geweest.”

De islam is de onbetaalde rekening van de kerk, stelde de oprichter van Open Doors, een internationale organisatie die opkomt voor vervolgde christenen wereldwijd. „Toen Mohammed leefde, was de Bijbel nog niet in het Arabisch vertaald.” In zijn boek ”Een leger van licht. Hoop op vrede in het Midden-Oosten” (uitg. Ark Boeken), dat zaterdag op de jaarlijkse Open Doorsdag in Barneveld wordt gepresenteerd, schrijft Van der Bijl over het werk dat hij in de achterliggende 35 jaar in het Midden-Oosten heeft gedaan. „Door op een respectvolle manier iedereen tegemoet te treden, gaan bij vriend en vijand de deuren voor hem open”, meldt de achterflap. De auteur sprak met leiders van Hamas, van de PLO, van Hezbollah. „Een Hamas-leider heeft zélf tegen me gezegd dat Hamas niet zal rusten voordat alle Joden uit Israël verdreven zullen zijn. Dat is hun programma. En dat heeft óók gevolgen voor de christenen in die regio.”

Iedereen die bereikbaar is, is te winnen voor het Evangelie, zei Van der Bijl donderdag. „Dus ook moslims. Niet één moslim in het Midden-Oosten heeft ooit geweigerd een Bijbel van mij aan te nemen. Er ligt een táák voor christenen in Nederland. Als je een moslim ziet lopen op het trottoir, met drie stappen achter hem zijn vrouw, forceer dan oogcontact, zeg goedemorgen. Als we dat al niet kunnen, hoe zouden we dan ooit de grote problemen kunnen oplossen? Wie is er ooit bij een moslim te gast geweest? Wie koopt iets in hun winkels? Wie van u komt wel eens bij een islamitische kapper? Hoe kunnen zij integreren als wij hen niet accepteren? Als zij niet integreren, laten wij het dan doen. We kunnen wel duizend dingen doen. Laten we hen niet afschrijven, zoals Van Gogh dat deed. Ik was niet eens zo verbaasd dat ze hem van het leven beroofden. We moeten niet polemiseren, niet „teugen” zijn. Laat de kerk actief worden, in liefde, in barmhartigheid! Mensen bellen me wel eens: „Anne, nu is er weer een lege kerk verkocht aan moslims. Vind je het niet vreselijk?” Dan zeg ik: Ik vind het vreselijk dat die kerk leegstond. Als die kerk niet leeg was geweest, hadden moslims ’m ook niet kunnen kopen.” Ik zie moslims als mensen zonder uitzicht, zei de directeur van Open Doors. „Elke moslim is doodsbang. Bang om naar de hel te gaan als hij sterft, omdat hij niet genoeg goede daden heeft gedaan. Er is voor moslims maar één manier om er zeker van te zijn in de hemel te komen: sterven in de jihad. Zullen er meer aanslagen komen in Nederland? Natuurlijk, want dan ga je naar de hemel.”

Zijn boek is „geboren uit de vraag: Wat zegt de Geest tot de gemeenten? En het is onmogelijk dat die Geest het ene zegt tot een gemeente in Amerika, en iets anders tegen een gemeente in Nederland. Hij heeft één boodschap. Wat is die boodschap? Wie het weet, mag het zeggen. Ik wil mensen tot nadenken brengen. Maar we moeten het geven van een antwoord op de radicalisering van de islam niet aan westerse militairen overlaten. We moeten het christelijk geloof uitdragen, radicaal -dat is iets anders dan fanatiek-, juist ook in de moslimlanden. Door onze afwezigheid werken we fundamentalisme in de hand. Zo lang we praten, schieten we niet. Wat drijft moslims? Waar komt hun haat vandaan? Zodra we ophouden met praten, gaan we schieten.” Christenen in het Midden-Oosten hebben de steun van Nederlandse christenen hard nodig, aldus de auteur van ”Een leger van licht”. „Als één lid lijdt, lijden alle leden mee. Dat is de goddelijke opdracht, lees 1 Korinthe 12.”

Nadrukkelijk vraagt Van der Bijl in zijn boek aandacht voor het lot van de Palestijnse christenen. „Vergeet niet dat het grootste aantal christenen in Israël onder de Palestijnen te vinden is. Als ik inzet bij de gemeente als onderdeel van het lichaam van Jezus Christus, kom ik automatisch bij de Palestijnen terecht. Maar ook Messiasbelijdende Joden in Israël hebben het niet gemakkelijk. Laten we deze christenen onze liefde geven. Waar een gemeente van Christus is, daar moeten wij steun verlenen. En: laten Joden en Palestijnen elkaar leren kennen in de kerk in Nederland. Laten de kerken in Bethlehem, in Gaza, geadopteerd worden door een plaatselijke kerk in Nederland. Met óns is iets fout. We hebben geen contact met de wereldwijde kerk.” Tijdens de Eerste Golfoorlog, vervolgde Van der Bijl, „belden mensen me op: „Anne, nu zal de Heere Jezus wel terugkomen. Nu is het zo’n chaos in de wereld.” Ik zeg: Nee. Jezus komt pas terug als wij Zijn grote opdracht hebben vervuld, als Hij een toebereide bruid vindt. Maar nu nog niet. Er is zo weinig liefde onder elkaar. Moet Jezus daarvoor terugkomen?”




RD


waar het allemaal gebeurt

barneveld
05-11-04, 21:00
Geplaatst door BiL@L
:p


bedank nog voor dit artiekel

ieniemienie
05-11-04, 21:15
[QUOTE]Geplaatst door BiL@L


[b] Zonder Jezus in mijn hart was ik ook een terrorist geweest.”

Ik ben 14 jaar geleden uit de kerk gestapt en ben een zeer vredelievende ongelovige. Om eerlijk te zijn ben ik nog veel vredelievender dan mijn nog wel gelovige familieleden, al zeg ik het zelf :tik: Om goed te leven/ een goed mens te zijn is het niet noodzakelijk om religieus te zijn vind ik.

~Panthera~
05-11-04, 21:26
Geplaatst door ieniemienie
[QUOTE]Geplaatst door BiL@L


[b] Zonder Jezus in mijn hart was ik ook een terrorist geweest.”

Ik ben 14 jaar geleden uit de kerk gestapt en ben een zeer vredelievende ongelovige. Om eerlijk te zijn ben ik nog veel vredelievender dan mijn nog wel gelovige familieleden, al zeg ik het zelf :tik: Om goed te leven/ een goed mens te zijn is het niet noodzakelijk om religieus te zijn vind ik.
-------------

Afvallige. :moe:

:melig2:

ieniemienie
05-11-04, 22:12
Geplaatst door ~Panthera~
-------------

Afvallige. :moe:

:melig2:

Pas op hoor, anders word ik woest :engel:

~Panthera~
05-11-04, 22:21
Geplaatst door ieniemienie
Pas op hoor, anders word ik woest :engel:
--------


En dan ga je met je handtasje slaan ? :melig2: