PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanavond 6-11 Marokkaanse Sook op de Dam in Amsterdam !



Joesoef
06-11-04, 09:25
Vanavond 6-11 Marokkaanse Sook op de Dam in Amsterdam !

Souk Marrakech!,
Nieuwe Kerk

Dam

evenementen
19.00-02.00 uur Souk Marrakech! De Nieuwe Kerk heeft nieuwe vloerverwarming en is net op tijd klaar voor de n8! Deze Museumnacht zindert de kerk van Marokko, het thema voor de komende grote tentoonstelling. De majestueuze ruimte aan de Dam is voor één N8 omgetoverd in een groot Marokkaans plein. Op dit plein gebeurt de hele nacht van alles, net als op Jamâa el Fna, het beroemde plein van Marrakech.

19.00 Opening van de n8 met orgelspel van Matteo Imbruno
19.30 Het Klassieke Marokko: met beroemde klassieke Arabische muziek gespeeld Ismailia
20.15 Marokko in de literatuur: met poëzie voorgedragen door Marokkaanse Bekende Nederlanders.
20.45 Dansen in Marokko: met buikdanseressen die door de kerk dansen
21.30 1001 verhalen: bekende en onbekende Marokkaanse verhalen en sprookjes verteld door bekende Marokkanen
22.00 Opzwepende Marokkaanse chaâbi muziek, gespeeld door Ismailia
22.45 Marokko en literatuur: poëzie voorgedragen door Marokkaanse bekende Nederlanders
23.15 Marokkaanse muziek door Kasba: met diverse muziekstijlen zoals Rai, Reggae en Funk
00.00 Gnaoua: Marokkaanse muziekstijl die zijn oorsprong vind in de slavernij.
00.30 Marokkaanse muziek door Kasba
1.30 Afsluiting van de n8 met orgelspel van Matteo Imbruno
Behalve genieten van muziek, verhalen en dans kun je ook relaxen op Marokkaanse kussens met muntthee en zoet gebak of je handen met henna laten beschilderen en proeven van de waterpijp. Je kunt kijken naar Marokko op film, de geur van kruiden en Marokkaanse handelswaren opsnuiven en proeven van de Marokkaanse keuken .Talloze Marokkaanse BN’ers doen mee aan deze exotische n8 aan de Dam. De hele Museumnacht is er een doorlopend programma. Het café van De Nieuwe Kerk is de hele N8 geopend. Kijk vanaf 1 november ook op de site van De Nieuwe Kerk: www.nieuwekerk.nl.

Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Doen. Stichting Doen werkt samen met de Museumnacht aan de verbreding van het programma voor jongeren.

tentoonstellingen
Marokko: smeltkroes van culturen - De Nieuwe Kerk in Amsterdam organiseert in de winter van 2004/2005 ‘Marokko: smeltkroes van culturen’, een grote tentoonstelling met ruim 300 topstukken afkomstig uit Marokkaanse musea en bibliotheken. De tentoonstelling, die van 17 december 2004 t/m 17 april 2005 te zien zal zijn, is tevens de start van de viering van 400 jaar betrekkingen tussen Marokko en Nederland in 2005.

De Nieuwe Kerk is een van de belangrijkste gebouwen van Amsterdam, gelegen aan de Dam. Een prachtige gotische kerk, vol met belangrijke monumenten uit de Nederlandse geschiedenis. Maar ook een plaats waar jaarlijks vele spraakmakende tentoonstellingen worden georganiseerd.Bovendien is de kerk de plaats voor belangrijke gebeurtenissen zoals de inhuldiging van de monarch en het huwelijk van de Prins van Oranje.


Marokkaanse sook, Dam Amsterdam (http://www.n8.nl/2004/pages/programma.php3?locatie=nieuwekerk)

Imperatrice
06-11-04, 10:52
leeeuuuuuuuuukkk

nou nog mn broer smeken om me te brengen, hhh :fuckit:

Joesoef
06-11-04, 10:55
Geplaatst door Imperatrice
leeeuuuuuuuuukkk

nou nog mn broer smeken om me te brengen, hhh :fuckit:

Ik kom je halen !

nl-x
06-11-04, 10:58
Je zou er maar aan hebben meegewerkt. Maandenlange voorbereiding en harde werk, om uiteindelijk zo overschaduwd te worden :/

freya
06-11-04, 11:18
Geplaatst door nl-x
Je zou er maar aan hebben meegewerkt. Maandenlange voorbereiding en harde werk, om uiteindelijk zo overschaduwd te worden :/

Ga jij ook NL-x? :)

nl-x
06-11-04, 11:58
Ik ben uiteraard weer zo een buitenstaander hier, dat ik hier vandaag pas voor het eerst over lees :).

Ik heb een beetje een drukke zaterdag, maar als het mij lukt ga ik er vanavond wel even heen.

..zapper
06-11-04, 12:32
Lijkt me leuk. Misschien dat ik ook even kom kijken, vooral die buikdanseressen :P...

Couscousje
06-11-04, 12:52
Bad bad bad timing.

Cc

Joesoef
06-11-04, 13:06
Geplaatst door Couscousje
Bad bad bad timing.

Cc


Idd. Nu moet ik alleen :droef:

freya
06-11-04, 13:36
Geplaatst door Joesoef
Idd. Nu moet ik alleen :droef:

Welnee ik ga ook wel ff kijken en NL-x probeert ook om te komen :)

chliha
06-11-04, 14:04
Geplaatst door Joesoef
Idd. Nu moet ik alleen :droef:



Ik wil wel met je mee......

Joesoef
06-11-04, 15:11
Geplaatst door chliha
Ik wil wel met je mee......


:D.

mark61
06-11-04, 15:39
Geplaatst door Couscousje
Bad bad bad timing.

Cc

Of juist niet.

Life goes on.

SalmayaSale
07-11-04, 07:00
Waarom lees ik het nu pas? :jammer:
Wou henna op mijn handen.


@joesef, stuur een pm de volgende keer voor zulke leuke evenementen. :lole:

Joesoef
07-11-04, 11:47
Ik was er even na 10en. Bij de ingang even een probleem, je moest een kaartje hebben en dat kaartje was alleen te verkrijgen op het Leidseplein. Gelukkig gebaarde de bewaking van wacht even, dan kan je ook zonder naar binnen.

Het was er vrij druk met hoofdzakelijk typisch museum publiek. Het beloofde Jamâa el Fna, het beroemde plein van Marrakech, was wat overdreven. Paar kraampjes met daarop een kleine uitstalling van wat je op een sook mag verwachten, althans, waar de toerist belangstelling voor heeft. Wat kruiden (zeer kleine uitstalling), aardewerk, wat ramadan lampen/ lantaarns, boeken over Marokko en wat slappe nana van gedroogde munt. Verder nog een goochelaar en de mogelijkheid om je handen met henna te laten beschilderen. Veel dames waren hevig teleurgesteld dat het niet direct klaar was, de henna moest intrekken en daar hadden ze niet op gerekend.

Ik was net op tijd voor een voordracht van Hafid Bouanza, ik meen uit zijn boek 'de voeten van de profeet'. Was wat onduidelijk want de presentator liet voor het gemak de namen weg. Bouanza vergat af en toe waar hij gebleven was maar zn voordracht was vol vuur en met veel lol op zn gezicht.

Daarna Kasba, en dat ging swingen. Het publiek wat vooraan stond bestond hoofdzakelijk uit autochtonen die er strakjes bij bleven staan. Het was het ook aanwezige Marokkaanse bloed dat als eerste begon te swingen. Kon ook niet uitblijven met die opzwepende klanken, Rai, Reggae en Funk. Wel grappig, nog nooit kaaskoppen zo enthousiast salaam aleikum horen mee zingen :hihi:.
Opvolgend Gnaoua, Marokkaanse muziek met de slavernij als bron. Nog nooit gehoord maar zeer mooi.

Dat miste ik dus, een kraampje met Marokkaanse muziek. Echt een misser, want dat hoort ook zeker bij de cultuur. Het was kleinschalig van opzet, maar het was er dan ook de drukte naar. Wel leuk om even gezien te hebben. Zeker de muziek en Bouanza waren de moeite waard. En dan natuurlijk de misser dat je aan de deur geen kaartje kon kopen. Benieuwd hoeveel mensen zonder kaartje naar binnen zijn gelaten, moeten er veel geweest zijn.

wytze
07-11-04, 13:08
ik was er om 20.15 en ik werd geweigerd want had geen kaartje. wist ik veel dat je die op het leidseplein moest gaan halen. idd echt een misser dat je geen kaartjes ter plekke kon krijgen. maar goed, ik zag veel jonge blanke hollanders naar binnen gaan en dat stemde me hoopvol.