PDA

Bekijk Volledige Versie : Bloemlezing uit artistieke nalatenschap van Van Gogh



Marsipulami
06-11-04, 15:24
Het grofste van Van Gogh


06/11/2004

,,Wat ruikt het hier naar caramel? Vandaag verbranden ze alleen de suikerzieke joden.'' (over zijn dispuut met de joodse schrijver Leon de Winter, 1984)



,,Als iemand kanker verdient, is het Paul Rosenmöller, de hopman van politiek correct Nederland. Mogen de cellen in zijn hoofd zich tot een juichende tumor vormen en laat ons dan beluisteren of er enig verschil is in meneers gekwebbel, vergeleken met wat eruit kwam voor die Blije Boodschap.'' (over de voormalige voorman van GroenLinks, 2003)

,,Sinds 11 september zijn de messen geslepen en marcheert de vijfde colonne van de geitenneukers betrekkelijk ongehinderd voorwaarts (...) Maar wat kun je in Nederland anders doen dan de samenzwering van politiek correcte politici met die onderwereld van vrouwenhatende imams, Marokkaanse potenrammers, anti-Amerika-hetzers en nog zo wat met verbazing gade te slaan?'' (voorwoord van zijn boek Allah weet het beter , 2003)

,,Ayaan Hirsi Ali begaat de vergissing Mohammed te omschrijven als een 'perverse tiran', vergelijkbaar met Bin Laden of Saddam, en gelijk heeft ze, maar zoiets zeggen mag natuurlijk niet. Haar VVD haastte zich te verklaren dat 't hier 'een persoonlijk verhaal' betrof, de rapen zijn gaar, want alles wat je over Jezus of de God der christenen wel mag zeggen, mag niet over Allah en Zijn geitenneukers. () Ik dank de Heere op mijn blote knieën dat ik op Ayaan Hirsi Ali heb gestemd, al was 't maar omdat ze binnenkort monddood zal worden gemaakt, zo valt te vrezen. Ik ben benieuwd wanneer ze zal worden neergeschoten, en door wie.'' (uit een column op zijn website)

,,Toen de vijfde colonne van de geitenneukers namens Allah meer dan tweeduizend Amerikanen om zeep hielp in het World Trade Center, was de eerste gang van onze burgemeester naar de moskee, om symbolisch van 'onze verbondenheid' met de cipiers van Mekka te getuigen. 'De boel bij elkaar houden' betekent in het openbaar debatteren met pooiers van de Profeet als Abou Jahjah. Dat de burgemeester van Amsterdam het gedachtegoed van religieuze fascisten sanctioneert door ze openlijk als 'gesprekspartner' aan te merken, is een verrassende uitleg van de zegeningen van een multiculturele samenleving'' (uit een column in Het Parool , 2003)

,,De grootste leugen die ons goedwillende kiezers de afgelopen dertig jaar verkocht is, heet 'de multiculturele samenleving'. Sinds roverhoofdman Den Uyl het land leegzoog, wordt ons verteld dat wij ons moeten aanpassen aan duistere middeleeuwers, wier haat jegens de burgerlijke vrijheden die het Vrije Westen tot lichtend baken van de hele wereld maken, steeds openlijker wordt geventileerd. 't Is alsof je een gast op bezoek hebt die langzaam je huis overneemt.'' (uit een column in NRC Handelsblad , 2001 )



©Copyright De Standaard

Rode Smurf
06-11-04, 15:27
Wat een heerlijk mannetje was het toch...

stavast
06-11-04, 15:29
Geplaatst door Marsipulami
Het grofste van Van Gogh


06/11/2004

,,Wat ruikt het hier naar caramel? Vandaag verbranden ze alleen de suikerzieke joden.'' (over zijn dispuut met de joodse schrijver Leon de Winter, 1984)



,,Als iemand kanker verdient, is het Paul Rosenmöller, de hopman van politiek correct Nederland. Mogen de cellen in zijn hoofd zich tot een juichende tumor vormen en laat ons dan beluisteren of er enig verschil is in meneers gekwebbel, vergeleken met wat eruit kwam voor die Blije Boodschap.'' (over de voormalige voorman van GroenLinks, 2003)

,,Sinds 11 september zijn de messen geslepen en marcheert de vijfde colonne van de geitenneukers betrekkelijk ongehinderd voorwaarts (...) Maar wat kun je in Nederland anders doen dan de samenzwering van politiek correcte politici met die onderwereld van vrouwenhatende imams, Marokkaanse potenrammers, anti-Amerika-hetzers en nog zo wat met verbazing gade te slaan?'' (voorwoord van zijn boek Allah weet het beter , 2003)

,,Ayaan Hirsi Ali begaat de vergissing Mohammed te omschrijven als een 'perverse tiran', vergelijkbaar met Bin Laden of Saddam, en gelijk heeft ze, maar zoiets zeggen mag natuurlijk niet. Haar VVD haastte zich te verklaren dat 't hier 'een persoonlijk verhaal' betrof, de rapen zijn gaar, want alles wat je over Jezus of de God der christenen wel mag zeggen, mag niet over Allah en Zijn geitenneukers. () Ik dank de Heere op mijn blote knieën dat ik op Ayaan Hirsi Ali heb gestemd, al was 't maar omdat ze binnenkort monddood zal worden gemaakt, zo valt te vrezen. Ik ben benieuwd wanneer ze zal worden neergeschoten, en door wie.'' (uit een column op zijn website)

,,Toen de vijfde colonne van de geitenneukers namens Allah meer dan tweeduizend Amerikanen om zeep hielp in het World Trade Center, was de eerste gang van onze burgemeester naar de moskee, om symbolisch van 'onze verbondenheid' met de cipiers van Mekka te getuigen. 'De boel bij elkaar houden' betekent in het openbaar debatteren met pooiers van de Profeet als Abou Jahjah. Dat de burgemeester van Amsterdam het gedachtegoed van religieuze fascisten sanctioneert door ze openlijk als 'gesprekspartner' aan te merken, is een verrassende uitleg van de zegeningen van een multiculturele samenleving'' (uit een column in Het Parool , 2003)

,,De grootste leugen die ons goedwillende kiezers de afgelopen dertig jaar verkocht is, heet 'de multiculturele samenleving'. Sinds roverhoofdman Den Uyl het land leegzoog, wordt ons verteld dat wij ons moeten aanpassen aan duistere middeleeuwers, wier haat jegens de burgerlijke vrijheden die het Vrije Westen tot lichtend baken van de hele wereld maken, steeds openlijker wordt geventileerd. 't Is alsof je een gast op bezoek hebt die langzaam je huis overneemt.'' (uit een column in NRC Handelsblad , 2001 )



©Copyright De Standaard

Ik zie hier alleen maar prachtige stijlbloempjes. Beetje scherp, maar de gemiddelde cabaretier doet er nog een schepje bovenop. Die laatsten zullen ook nog wel aan de beurt komen.

Fijn land wordt dat, met die humorloze geitenneukers! (oh jee, is dit alweer ...uh...)

~Panthera~
06-11-04, 15:43
Erg verheffend. :moe:
En ook zo komisch. :moe:

k moet ff lachen. :moe:

Max Stirner
06-11-04, 15:46
Hij zal toch ook weleens iets over pedofiele priesters hebben geschreven....kon je die texten niet vinden? :D

Tinkerbell
06-11-04, 15:50
Leon de Winter schijnt de levenspartner van ayaan hirsi ali te zijn, klopt dit??

Marsipulami
06-11-04, 15:50
Geplaatst door Max Stirner
Hij zal toch ook weleens iets over pedofiele priesters hebben geschreven....kon je die texten niet vinden? :D

Tja, het is een artikeltje uit de standaard. Maar je hebt gelijk, het kan haast niet dat zulke dingen aan Van Goghs scherpe artistieke oog ontsnapt zijn. ik zal eens wat gaan googelen met een paar woordcombinaties. :fpiraat:

La Nobele
06-11-04, 16:08
Je vergeet een leuke: "Als een epilepticus in de badkuip een aanval krijgt, moet je je was erbij gooien."

Marsipulami
06-11-04, 16:12
Geplaatst door Max Stirner
Hij zal toch ook weleens iets over pedofiele priesters hebben geschreven....kon je die texten niet vinden? :D

Ik vind niet zo meteen iets daaromtrent. Maar wellicht zal hij het daar vaak genoeg over gehad hebben, maar zullen die katholieken alweer te lui en te vadsig geweest zijn om er zich druk over te maken. Bijgevolg wordt er ook minder over geschreven.

~Panthera~
06-11-04, 16:17
Geplaatst door La Nobele
Je vergeet een leuke: "Als een epilepticus in de badkuip een aanval krijgt, moet je je was erbij gooien."
------------

Heeft er niet iemand in jouw familie k.anker ?
Kan je er dan ook nog om lachen ?

Max Stirner
06-11-04, 16:19
Geplaatst door Marsipulami
Ik vind niet zo meteen iets daaromtrent. Maar wellicht zal hij het daar vaak genoeg over gehad hebben, maar zullen die katholieken alweer te lui en te vadsig geweest zijn om er zich druk over te maken. Bijgevolg wordt er ook minder over geschreven.




Troost je: er komen binnenkort vast hele mooie bundels op de markt met het verzamelde werk van Theo.

Ik hoop trouwens dat dat artikel waarin hij Youp van het Hek de grond inboorde, er dan ook in staat. Echt vlijmscherp. Kunst met een grote K. :D

La Nobele
06-11-04, 16:20
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Heeft er niet iemand in jouw familie k.anker ?
Kan je er dan ook nog om lachen ?

Mijn zus heeft epilepsie. Die heeft er hartelijk om gelachen.

mark61
06-11-04, 16:21
Geplaatst door ~Panthera~
------------

Heeft er niet iemand in jouw familie k.anker ?
Kan je er dan ook nog om lachen ?

Ja hoor. En ja hoor. Figuurlijk, overdrachtelijk, stijlfiguren, choqueren, relativeren, abstraheren, hoort er allemaal bij. Bij mens zijn.

~Panthera~
06-11-04, 16:22
Er zijn ook mensen die er NIET om kunnen lachen.
Maar dat schijnt dus te MOETEN ? :moe:

Max Stirner
06-11-04, 16:25
Geplaatst door ~Panthera~
Er zijn ook mensen die er NIET om kunnen lachen.
Maar dat schijnt dus te MOETEN ? :moe:

Nee hoor, je mag zo zuur zijn als je zelf wil. :)

~Panthera~
06-11-04, 16:27
Geplaatst door Max Stirner
Nee hoor, je mag zo zuur zijn als je zelf wil. :)
---------------

Dank je.
Kreeg even een andere indruk. :moe:
Als 1 op de 16 zijn werk leest, betekend dat nog altijd dat 15 het dus niet doen.

mark61
06-11-04, 16:28
Geplaatst door Marsipulami
[I]Het grofste van Van Gogh


Als dat alles is. Doet me vooral aan Kamagurka denken op een grimmige dag.

Misschien hebben we hier een cultureel probleem bij de lurven. Schotschrift. Polemiek. Satire. (Zelf-)relativering. TvG's stijl zit ingebakken in een bepaalde context. Een van grachtengordel, de schaamte voorbij, semi-intellectueel debat. Logisch dat dat schokkend overkomt op mensen die van hun leven nog geen boek hebben gelezen, laat staan bekend zijn met het fenomeen satire etc.

Arabische cartoons komen op mij altijd net zo over als destijds communistische. Bloedeloos, ernstig, absolutistisch, geen greintje gevoel voor relativering Engelse stijl, zogezegd. Niet grappig, maar verbitterd en verbeten.

Salman Rushdie werd op dezelfde manier verkeerd begrepen. Met uit zijn verband gerukte quotes, verteerd door volkomen ongeletterden. Plat en 1-dimensionaal. Het verweer is dan: je moet op je hurken zitten! Houdt rekening met de meerderheid (die heeft immers altijd gelijk, het zgn. gesundes Volksempfinden) die het niet begrijpt! Neuh dus.

Dit soort werk staat in een honderden jaren oude traditie in het westen. Komt bij mijn weten nergens anders voor.

Moslims kunnen dergelijke uitspraken misschien alleen associëren met de vreselijkste -persoonlijke- beledigingen in hun talen. Die gaan dan over ezels en moeders etc., en hebben verder inhoud, noch functie. Behalve dan grenzeloos beledigen. Bij TvG zit er echter toch inhoud in. Al was het alleen al dat je gaat nadenken over wat hij eigenlijk bedoelt.

mark61
06-11-04, 16:30
Geplaatst door ~Panthera~
Er zijn ook mensen die er NIET om kunnen lachen.
Maar dat schijnt dus te MOETEN ? :moe:

Nope. Het enige dat wordt gevraagd is dat mensen zo mogen schrijven. Of anderen er om kunnen lachen of niet, dat moeten ze zelf weten. TvG is niet verplicht op school of in de inburgeringscursus.

An-Nur
06-11-04, 16:31
Je hoeft niet om iets te lachen wat je niet leuk vindt, dat is ook een vorm van vrije meningsuiting. Maar om nou iemand af te slachten om een smakeloze grap, dan is er echt iets mis met je hoor.

~Panthera~
06-11-04, 16:31
Als iemand satire leuk vind, ben ik het wel.
Galgehumor etc. noem maar op.
Wat hij schreef vond ik alleen maar onsmakelijk. :moe:
Mijn vrije meningsuiting.

~Panthera~
06-11-04, 16:32
Geplaatst door mark61
Nope. Het enige dat wordt gevraagd is dat mensen zo mogen schrijven. Of anderen er om kunnen lachen of niet, dat moeten ze zelf weten. TvG is niet verplicht op school of in de inburgeringscursus.
---------------------------

Van mij mocht ie.
Ik zeg alleen dat ik het smakeloos vind.

mark61
06-11-04, 16:34
Geplaatst door ~Panthera~
---------------------------

Van mij mocht ie.
Ik zeg alleen dat ik het smakeloos vind.

Ik vind het ook smakeloos, want niet scherp, gearticuleerd genoeg. En dat komt ws.doordat hij niets van zijn onderwerp afweet in dit geval. Als hij LeondW of YvhHek aanpakt geldt dat natuurlijk niet.