PDA

Bekijk Volledige Versie : Van Agt ziet het licht take #2



mark61
07-11-04, 12:09
In Buitenhof vandaag: van Agt die de regering bekritiseert over de taal die het nu uitslaat, en vooral over Israel. Spreekt zich keihard tegen Wilders uit. (Waarom hij eerder lid was van Burkestichting, kweenie).

Vindt dat Arafat gewoon in Jeruzalem moet worden begraven. Tegen bezoek Sharon.

Vind zichzelf dom dat hij destijds (1977) de Israelische agenda niet doorhad.

Enfin, jammer dat hij destijds niet zo stoer was. Maar geeft het tenminste toe.

http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/19518482/

Vanaf ca. 19.00 werkt deze link.

Rode Smurf
07-11-04, 12:11
Kweet niet wat ik van hem moet denken. Is wel opvallend dat CDAers meestal pas het licht zien als ze uit het centrum van de macht zijn verdwenen.

Joesoef
07-11-04, 12:14
Geplaatst door Rode Smurf
Kweet niet wat ik van hem moet denken. Is wel opvallend dat CDAers meestal pas het licht zien als ze uit het centrum van de macht zijn verdwenen.


Idd. Laatst was hij in een vullend programma op radio 1. Klonk als een zeer schappelijke man. Christelijke normen en waarden.

vlegeltje
07-11-04, 12:20
Zo verlichtend als van Agt, zo verduisterend was Bolkestein.

En de deconfiture van Rob Trip:"wat vindt u ervan dat de heilige oorlog is uitgebroken?"

La Nobele
07-11-04, 12:22
Gezien. En ik was ook verbaasd hoe hij de kwestie van reuring binnen de Marokkanen in Nederland koppelde aan Israel. Zwaaiend nota bene met regels van internationaal recht, terwijl hij als geen ander zou moeten weten hoe Marokko met zijn eigen muur en bezetting de regels van internationaal recht aan hun laars lapt. Als insider zou hij toch beter moeten weten, en dat hij dat totaal negeert is dom want verschaft de tegenstellingen ongepaste ammunitie. Immers, hij highlight alleen de schending van de regels van volkenrecht inzake Israel. Aan de diepliggender oorzaken zoals Bolkestein aanhaalde, heeft hij nauwelijks boodschap.

Dat is prima, als je je wilt beperken tot het terrein van volkenrecht. Maar wees daar dan ook consequent in. En betoon dan op zijn minst een visie daarin, zoals bij Israel. Alsof naleven van internationaal recht zoals nu vastgesteld het einde van terreur zou betekenen. Terroristen hebben geen algemeen acceptabel ideaal, voor moslims noch voor niet moslims, en voor rechtvaardigheid strijden ze al helemaal niet. Terroristen zijn domme mensen die een vijand nodig hebben om zichzelf existentiewaarde te geven. Geef ze in alles hun zin, willig alle eisen in en voldoe aan elke voorwaarde, en de dag erna komen ze weer met wat nieuws om strijd om te leveren.
Vrede is voor hen geen doel.

mark61
07-11-04, 12:36
Geplaatst door La Nobele
Gezien. En ik was ook verbaasd hoe hij de kwestie van reuring binnen de Marokkanen in Nederland koppelde aan Israel.

Dat deed hij niet, hij was uitgenodigd nav een conferentie in het Vredespaleis waaraan hij deelnam.


Aan de diepliggender oorzaken zoals Bolkestein aanhaalde, heeft hij nauwelijks boodschap.

Dieperliggend my ass. Een uitgestreken snuit en een Wassenaers accent garanderen nog niet dat je met ook maar enig verstand van zaken zit te praten. Zelden zo'n hoop fantastisch geformuleerd gelul gehoord. Bolkestein weet niks over dit onderwerp.


Maar wees daar dan ook consequent in. En betoon dan op zijn minst een visie daarin, zoals bij Israel.

Visie? Visie ik-heb-schijt-aan-alles-en-iedereen bedoel je.


Alsof naleven van internationaal recht zoals nu vastgesteld het einde van terreur zou betekenen.

Geweldige Sharon-truc om de 'Palestijnse kwestie' op één hoop te gooien met al Qaeda, Irak, en whatever je niet zint in de wereld van de islam. Peu doorzichtig, Madame.

La Nobele
07-11-04, 12:43
Geplaatst door Gerrit Jan
Van Agt klinkt zeer ongeloofwaardig want hij is gewoon altijd al een fout figuur geweest. In de 70-tiger en 80-tiger is hij er de oorzaak van geweest dat velen zich van het CDA afkeerden. Zijn anti-Israëlhouding verbaast mij helemaal niets want ook in het verleden steunde hij bijvoorbeeld personen die oorlogsmidaden pleegden in WOII.

Er is een behoorlijke rij fouten. Een paar daar uit:
- Toen hij minister van Justitie was paste hij zeer grof en onnodig geweld toe bij de Molukse gijzelingen. Dit tegen de zin van minister-president Den Uyl.
- Hij liet het kabinet Den Uyl, dat in zijn ogen veel te links was, vallen op een zeer ondergeschikt punt (de grondpolitiek)
- Hij zette zich in om Duitse oorlogsmisdadigers vervroegd vrij te krijgen. (De drie van Breda).
- Een andere oorlogsmisdadiger (Menten) kon aanvankelijk naar het buitenland ontkomen nadat hij mogelijk door Van Agt getipt was dat zijn arrestatie op handen was. Deze Menten stamde uit een familie die banden had met de familie Van Agt.
- Eens heeft hij zichzelf een Ariër genoemd. (Dit in tegenstelling tot de Joden die volgens de Na'zi's een inferieur ras vormden)

Het is mogelijk dat jongeren wel geloven wat hij nu zegt maar bij velen die de actieve periode van deze ex-bewindsman hebben meegemaakt geniet hij geen enkel gezag.

Allemaal waar: ik heb er alleen geen zin in om Van Agt te demoniseren of vanwege zijn verleden het recht te ontzeggen zijn mening te geven.
Alleen vraag ik me dus echt af waarom hij Israel eruit licht en in de spotlights zet. Nogmaals: qua volkenrecht kan hij daarmee wegkomen, maar in hoeverre heeft die status aparte van Israel dan met 'recht' te maken?
Het is zonneklaar dat het werkelijke lot van de Palestijnen niemand een zier kan schelen. Was dat wel het geval geweest, dan waren ze er stukken beter aan toe geweest dan nu. De Palestijnen zijn een speelbal van fanatici die geen enkele boodschap aan recht hebben.
Al dit zoeken naar oorzaken en zwarte piet toespelen is zo zinloos. Tegen extremisme is geen kruit gewassen, wat je ook doet. Oplossingen zoeken voor de crisis in het MO is prima: maar presenteer het svp niet als de oplossing voor extremisme, want dat is waanzin.

Julien
07-11-04, 12:54
ik was het helemaal met Van Agt eens! Eindelijk een intelligente politicus.. en wat mij betreft met de juiste Christelijke moraal! :duim:

(beter dan die prio-zion christenen die in alle palestijnen duivels zien)

Joesoef
07-11-04, 12:57
Geplaatst door Gerrit Jan
Van Agt klinkt zeer ongeloofwaardig want hij is gewoon altijd al een fout figuur geweest. In de 70-tiger en 80-tiger is hij er de oorzaak van geweest dat velen zich van het CDA afkeerden. Zijn anti-Israëlhouding verbaast mij helemaal niets want ook in het verleden steunde hij bijvoorbeeld personen die oorlogsmidaden pleegden in WOII.


Je ziet wel vaker dat politieke leiders op het moment dat ze geen leidende rol meer hebben, op de achtergrond staan., dat ze zeer interessante wereldvisie hebben. Wel kan je je afvragen in he verre leiders zich kunnen laten leiden door exteren bronnen. Wereldpoliitiek, geheime diensten ed. En, eigen belang, eigen normen en waarden die eigenlijk op de achtergrond zouden moeten blijven.
Het christelijke mededogen voor oorlogsmisdaders is bekend.

Joesoef
07-11-04, 12:58
Geplaatst door Julien
ik was het helemaal met Van Agt eens! Eindelijk een intelligente politicus.. en wat mij betreft met de juiste Christelijke moraal! :duim:

(beter dan die prio-zion christenen die in alle palestijnen duivels zien)


Nu wel, nu hij van het politieke toneel is verdwenen. Maar toen hij nog een vinger had in de Nl politieke pap was het een ongenaam kereltje.

La Nobele
07-11-04, 12:59
Geplaatst door mark61
Dieperliggend my ass. Een uitgestreken snuit en een Wassenaers accent garanderen nog niet dat je met ook maar enig verstand van zaken zit te praten. Zelden zo'n hoop fantastisch geformuleerd gelul gehoord. Bolkestein weet niks over dit onderwerp.

Je hoeft het niet op alle fronten met hem eens te zijn. Maar Bolkestein presenteert op een half A4-tje al meer kennis van zaken dan jouw vederlichte 'hij weet niks'.


Visie? Visie ik-heb-schijt-aan-alles-en-iedereen bedoel je.

Zie mijn andere post hieronder.


Geweldige Sharon-truc om de 'Palestijnse kwestie' op één hoop te gooien met al Qaeda, Irak, en whatever je niet zint in de wereld van de islam. Peu doorzichtig, Madame.
Dat zeg ik niet, en ik quotte Sharon ook nergens.
Ik begrijp best dat men het fenomeen extremisme probeert te duiden, zodat er oplossingen gezocht kunnen worden.
Maar wie dat doet, mag zich tegelijkertijd buigen over het probleem (westerse) seriemoordenaars, onverbeterlijke pedo's en hardline crimi's. Niet uit te roeien. Vaak mensen die 'altijd zo aardig waren voor de buren en voor de kinderen'. En kaboem, dan slaan ze toch toe terwijl hun leven zo rooskleurig leek. Het zijn excessen van westerse decadentie, zo zou je deze misdaden erg kort-door-de-bocht kunnen omschrijven, terwijl de westerse wereld toch tracht een leefbaar klimaat te scheppen voor zoveel mogelijk burgers.
Zo zijn er ook de extremisten met wier hoofden de islam gekke dingen uithaalt, terwijl ook die religie of levenshouding tracht de best mogelijke leefomstandigheden voor te schrijven.

Julien
07-11-04, 13:02
Geplaatst door Joesoef
Nu wel, nu hij van het politieke toneel is verdwenen. Maar toen hij nog een vinger had in de Nl politieke pap was het een ongenaam kereltje.

ja daar weet ik te weinig van af.. maar ik ben wel blij dat er nog christenen zijn die openlijk pro-palestijns zijn.. want soms lijkt het net alsof christenen per definitie de terroristische regering van Israel steunen.

maar wat voor onaangenaams heeft Van Agt dan eigenlijk gedaan, vraag ik me af..

mark61
07-11-04, 13:11
Geplaatst door klaaskop
Dat is niet zo; dat lot kan iedereen (hier) wél wat schelen; maar het kan niet "losgeweekt" worden uit de gehele problematiek, en moet alleen genuanceerd worden gezien - en opgelost.
Het vredesvoorstel dat Arafat in Camp David verwierp was een genuanceerde en evenwichtige oplossing geweest.
..

Al is het voor de duizendste keer: deze onzin zal ik altijd blijven bestrijden. Dat vredesvoorstel was ABSOLUUT geen genuanceerd en evenwichtig plan. Integendeel, zoals ook later door een betrokken Isr. functionaris werd erkend. Ja GJ, ik weet zijn naam nog steeds niet, maar hij bestaat echt.