PDA

Bekijk Volledige Versie : Column van 'deskundige' Herman Philipse: Modernisering van de islam



Al Sawt
07-11-04, 17:57
Column: Modernisering van de islam
Herman Philipse

Er zijn afgelopen week gelukkig ook enkele goede dingen gebeurd. Zo werd op donderdag 4 november de Erasmusprijs uitgereikt aan drie intellectuelen uit islamitische landen die zich, soms met gevaar voor eigen leven, hebben ingezet voor democratisering van hun samenleving: de filosofen Sadik Al-Azm uit Syrië en Abdolkarim Soroush uit Iran, en de sociologe Fatima Mernissi uit Marokko. Nederlandse intellectuelen kunnen een voorbeeld nemen aan hun moed.
Ik was vooral onder de indruk van Al-Azms toespraak. Hij pleitte krachtig voor een scheiding tussen kerk en staat in islamitische landen en voor vrijheid van godsdienst. In Irak, zo betoogde hij, is een verzoening van de historische Islam met de idee van een seculiere staat geen vrijblijvende keuze maar een vitale noodzaak, want, zoals hij zegt, het alternatief “may be too bloody and horrible to contemplate”. Dat betekent volgens hem wel dat de “historische Islam” zichzelf moet veranderen.

Al-Azm noemde punten zoals de volgende:
- Moslim gemeenschappen moeten alle Shari’a regels intrekken die religieuze minderheden discrimineren, net als ze vroeger de Shari’a regels hebben afgeschaft die slavernij rechtvaardigden;
- Moslims moeten afscheid nemen van het soort Islam dat geobsedeerd is met het onderscheid tussen het “Huis van de Islam” en het “Huis van de oorlog”, waarbij andersdenkenden gezien worden als
minderwaardig en vijandig;
- Moslims moeten afscheid nemen van de ondergeschikte positie van de vrouw, die bedekt en verborgen moet worden als iets waarvoor men zich schaamt.
Deze visie van Al-Azm impliceert dat Moslims ook principiëel het recht van geloofsgenoten moeten erkennen om de Islam de rug toe te keren, want wat is de waarde van een geloof waarvoor men niet vrij kiest?

Sinds afgelopen dinsdag Theo van Gogh op bestiale manier werd afgeslacht door de radicale moslim Mohammed B., weten we dat deze discussie over de toekomst van de Islam in de moderne wereld ons allemaal aangaat. Moslim-organisaties zijn al begonnen hun verantwoordelijkheid te nemen. Sommige politici zijn zelfs zover dat ze hun naďviteit laten varen: het blijkt niet zo te zijn dat radicale moslims lief zullen zijn voor ons als wij maar lief zijn voor hen! Nederland moet eindelijk ophouden in de terrorismebestrijding het lekke mandje van Europa te zijn, en radicale moslims effectief vervolgen. Alleen als de overheid krachtdadig optreedt tegen moslim-terroristen en tegen Moskeen die hun ideologie verspreiden, zal het lukken “de boel bij elkaar te houden”.
Het lijkt alsof iedereen het recht kan toe eigenen om zijn visie te ventileren over de Islamitische wereld, terwijl ie de nodige achtergrond informatie niet bezit.

Aantal voorbeelden.


samenleving: de filosofen Sadik Al-Azm uit Syrië en Abdolkarim Soroush uit Iran, en de sociologe Fatima Mernissi uit Marokko. Nederlandse intellectuelen kunnen een voorbeeld nemen aan hun moed. En aan hun realisme, om zich te beperken tot zaken waar ze verstand van hebben.



Ik was vooral onder de indruk van Al-Azms toespraak. Hij pleitte krachtig voor een scheiding tussen kerk en staat in islamitische landen en voor vrijheid van godsdienst. In Irak, Zowel Azam als de heer Philipse, hadden beter hun huiswerk moeten doen. Juist Irak kende onder Saddam Hoessein, een seculiere systeem waar vrijheid van godsdienst heerst. Juist zaken die door de Amerikaanse invasie en bezetting in gedrang gekomen zijn.



zo betoogde hij, is een verzoening van de historische Islam met de idee van een seculiere staat geen vrijblijvende keuze maar een vitale noodzaak, want, zoals hij zegt, het alternatief “may be too bloody and horrible to contemplate”. Dat betekent volgens hem wel dat de “historische Islam” zichzelf moet veranderen. Wederom een foute analyse. Kennelijk is men niet opgevallen, dat fundamentalisme juist machtiger is in seculiere Arabische landen. Seculiere landen als Syrie,(voorheen) Soedan, Libie, Algerije, Libanon, (Zuid)Yemen, Egypte, Somalie en Irak, hebben veel meer te maken gehad met de dreiging van fundamentalisme dan landen als 'conservatie' Arabische landen als Marokko, Jordanie, Oman, etc etc.

Hoe zou het nou komen? Juist omdat de scheiding van kerk en staat, niet via een evolutie van Islamitische politiek maar van buiten af kwam. Een land als Egypte kan seculiere hervormingen voeren in alle gelederen van de samenleving. Maar zolang armoede, werkloosheid en uitzichtloosheid bestaat, zullen de conservatieve krachten terecht de seculiere hervormingen aanvallen.

Een seculiere politieke systeem kan alleen functioneren in een welvarende samenleving.



Al-Azm noemde punten zoals de volgende:
- Moslim gemeenschappen moeten alle Shari’a regels intrekken die religieuze minderheden discrimineren, net als ze vroeger de Shari’a regels hebben afgeschaft die slavernij rechtvaardigden; Kan Al Azam of Philipse, Islamitische landen opnoemen die Sharia hebben? Behalva SA en aantal Nigeriaanse deelstaten, kan ik geen een andere land noemen. Voor alle duidelijkheid, Soedan heeft de toepassing van Sharia, op non actief gesteld.



- Moslims moeten afscheid nemen van het soort Islam dat geobsedeerd is met het onderscheid tussen het “Huis van de Islam” en het “Huis van de oorlog”, waarbij andersdenkenden gezien worden als
minderwaardig en vijandig; Kennelijk is die gedachtengang niet alleen voorbehouden aan moslims. NeoConservatieven onderleiding van Bush, brengen ook scheidslijnen in de wereld van goed en kwaad.



- Moslims moeten afscheid nemen van de ondergeschikte positie van de vrouw, die bedekt en verborgen moet worden als iets waarvoor men zich schaamt. Marginale positie van de vrouw, wordt meer ingegeven door culturele aspecten, economische wansituatie en ongeletterheid. Een Islamitische vrouw wordt zelf beknopt in haar rechten, die haar door Islam ten dele vallen. Daarom kan je al moeilijk vanuit Islamitische standpunt, afscheid nemen van marginalisatie van vrouwen. Alleen economische opgang en scholing, kan sociale en politieke situatie van de vrouw verbeteren.




Deze visie van Al-Azm impliceert dat Moslims ook principiëel het recht van geloofsgenoten moeten erkennen om de Islam de rug toe te keren, want wat is de waarde van een geloof waarvoor men niet vrij kiest?. Moslims die hun geloof verlaten, worden puur uit politieke redenen vervolgd. Hiermee hoopt de regering de wind uit de zeilen van fundamentalisten te halen.





Sinds afgelopen dinsdag Theo van Gogh op bestiale manier werd afgeslacht door de radicale moslim Mohammed B., weten we dat deze discussie over de toekomst van de Islam in de moderne wereld ons allemaal aangaat.. Dergelijke geluiden, worden al vanaf 9-11 geroepen. Daarom is de analyse/oproep van Philipse niets nieuw



Moslim-organisaties zijn al begonnen hun verantwoordelijkheid te nemen. Sommige politici zijn zelfs zover dat ze hun naďviteit laten varen: het blijkt niet zo te zijn dat radicale moslims lief zullen zijn voor ons als wij maar lief zijn voor hen! . Als je polarisatie op vrije loop laat gaan en complete groep mensen laat beledigen, dan ben je inderdaad heel lief voor radicale moslims. Want dan help je hun met het behalen van hun doelstellingen: Recruteren van moslims!



Nederland moet eindelijk ophouden in de terrorismebestrijding het lekke mandje van Europa te zijn, en radicale moslims effectief vervolgen. Alleen als de overheid krachtdadig optreedt tegen moslim-terroristen en tegen Moskeen die hun ideologie verspreiden, zal het lukken “de boel bij elkaar te houden”. En je moet wederzijdse fatsoen en respectvolle diagool in ere herstellen. Want daarmee is Nederland, groot mee geworden.

Rosita0323_
07-11-04, 18:21
Al Sawt.... :fpetaf::fpetaf::fpetaf::fpetaf: !!!

Op dit soort stukken zit ik dus te wachten, dit is duidelijk voor mij zonder dat ik nu nog veel afweet van achtergronden. Wanneer ik een dergelijk stuk pur sang zou lezen, zou ik dit echt voor waarheid aan moeten nemen. Jouw commentaar erbij, verheldert voor mij als Junior Member op dit forum en als nu "al minder leek" dan een paar dagen geleden..

MAGICA ARABICA
07-11-04, 21:11
Geplaatst door Al Sawt
Het lijkt alsof iedereen het recht kan toe eigenen om zijn visie te ventileren over de Islamitische wereld, terwijl ie de nodige achtergrond informatie niet bezit.

Aantal voorbeelden.
En aan hun realisme, om zich te beperken tot zaken waar ze verstand van hebben.

Zowel Azam als de heer Philipse, hadden beter hun huiswerk moeten doen. Juist Irak kende onder Saddam Hoessein, een seculiere systeem waar vrijheid van godsdienst heerst. Juist zaken die door de Amerikaanse invasie en bezetting in gedrang gekomen zijn.

Wederom een foute analyse. Kennelijk is men niet opgevallen, dat fundamentalisme juist machtiger is in seculiere Arabische landen. Seculiere landen als Syrie,(voorheen) Soedan, Libie, Algerije, Libanon, (Zuid)Yemen, Egypte, Somalie en Irak, hebben veel meer te maken gehad met de dreiging van fundamentalisme dan landen als 'conservatie' Arabische landen als Marokko, Jordanie, Oman, etc etc.

Hoe zou het nou komen? Juist omdat de scheiding van kerk en staat, niet via een evolutie van Islamitische politiek maar van buiten af kwam. Een land als Egypte kan seculiere hervormingen voeren in alle gelederen van de samenleving. Maar zolang armoede, werkloosheid en uitzichtloosheid bestaat, zullen de conservatieve krachten terecht de seculiere hervormingen aanvallen.

Een seculiere politieke systeem kan alleen functioneren in een welvarende samenleving.

Kan Al Azam of Philipse, Islamitische landen opnoemen die Sharia hebben? Behalva SA en aantal Nigeriaanse deelstaten, kan ik geen een andere land noemen. Voor alle duidelijkheid, Soedan heeft de toepassing van Sharia, op non actief gesteld.

Kennelijk is die gedachtengang niet alleen voorbehouden aan moslims. NeoConservatieven onderleiding van Bush, brengen ook scheidslijnen in de wereld van goed en kwaad.

Marginale positie van de vrouw, wordt meer ingegeven door culturele aspecten, economische wansituatie en ongeletterheid. Een Islamitische vrouw wordt zelf beknopt in haar rechten, die haar door Islam ten dele vallen. Daarom kan je al moeilijk vanuit Islamitische standpunt, afscheid nemen van marginalisatie van vrouwen. Alleen economische opgang en scholing, kan sociale en politieke situatie van de vrouw verbeteren.


Moslims die hun geloof verlaten, worden puur uit politieke redenen vervolgd. Hiermee hoopt de regering de wind uit de zeilen van fundamentalisten te halen.



Dergelijke geluiden, worden al vanaf 9-11 geroepen. Daarom is de analyse/oproep van Philipse niets nieuw

Als je polarisatie op vrije loop laat gaan en complete groep mensen laat beledigen, dan ben je inderdaad heel lief voor radicale moslims. Want dan help je hun met het behalen van hun doelstellingen: Recruteren van moslims!

En je moet wederzijdse fatsoen en respectvolle diagool in ere herstellen. Want daarmee is Nederland, groot mee geworden.


mijn dank gaat naar U !!!!

Rode Smurf
07-11-04, 21:19
Geplaatst door Al Sawt
Wederom een foute analyse. Kennelijk is men niet opgevallen, dat fundamentalisme juist machtiger is in seculiere Arabische landen. Seculiere landen als Syrie,(voorheen) Soedan, Libie, Algerije, Libanon, (Zuid)Yemen, Egypte, Somalie en Irak, hebben veel meer te maken gehad met de dreiging van fundamentalisme dan landen als 'conservatie' Arabische landen als Marokko, Jordanie, Oman, etc etc.

Waarom vergeet je Saoudie-Arabie?

Dat kankergezwel heeft de gehele wereld besmet met uitzaaiingen.

Al Sawt
07-11-04, 23:11
Magica en Rosita, bedankt voor jullie complimenten.

Al Sawt
07-11-04, 23:22
Geplaatst door Rode Smurf
Waarom vergeet je Saoudie-Arabie? Misschien had ik het moeten verduidelijken, maar dan doe ik het bij deze.
SA heeft voor midden jaren 90, nooit gewelddadige fundamentalisme gekend. Integenstelling tot wat veel mensen denken, is Egypte de bakermat van de moderne fundamentalisme. Voorts hebben alle Arabische landen met een seculiere grondslag te maken (gehad) met gewelddadige fundamentalisme.

Landen met conservatieve 'grondslag' hebben nooit met die mate te maken gehad met geweld.

Als je SA beschuldigd van het exporteren van fundamentalisme, dan moet je ook VS als kankergezwel typeren. Want VS heeft fundamentalisme gesteund, gerecruteerd, georganiseerd, getraind en gewapend.

Al Sawt
07-11-04, 23:51
Geplaatst door Rosita0323_
Al Sawt.... :fpetaf::fpetaf::fpetaf::fpetaf: !!!

Op dit soort stukken zit ik dus te wachten, dit is duidelijk voor mij zonder dat ik nu nog veel afweet van achtergronden. Wanneer ik een dergelijk stuk pur sang zou lezen, zou ik dit echt voor waarheid aan moeten nemen. Jouw commentaar erbij, verheldert voor mij als Junior Member op dit forum en als nu "al minder leek" dan een paar dagen geleden.. Ik vind dat mensen een evenwichtige informatie moeten krijgen. Het is zeer betreurenswaardig, dat columnisten de informatie dicteren.

mark61
08-11-04, 04:57
Al Sawt, tis weer klasse! Heb je dit stuk van je al naar de krant (?) opgestuurd waar Philipse's stuk in stond? Anders meteen doen! Als het, godverhoede, zou helpen wil ik mijn naam er ook onder plakken.

Zoals je misschien nog weet (sjit ik lijk RonH wel) heb ik met een vriendin een jaar geleden al een ingezonden brief gestuurd nav. zijn fantastische 'tribalisering'sverhaal. De man is filosoof en babbelt als een kip zonder kop. Destijds (ook nu nog) ahum intiem geliëerd met AHA. Ik zeg dit ALLEEN MAAR om aan te geven dat er wel eens een weerwoord wordt geplaatst. Soms.

Rabi'ah.
08-11-04, 08:54
Geplaatst door Al Sawt

Als je SA beschuldigd van het exporteren van fundamentalisme, dan moet je ook VS als kankergezwel typeren. Want VS heeft fundamentalisme gesteund, gerecruteerd, georganiseerd, getraind en gewapend.

Inderdaad. :duim:

Met de kritische noot dat alhoewel in Egypte in de jaren '20 de moslimbroeders opkwamen, het wahabisme als ideologie toch al in de 18e of 19e eeuw in S-A bedacht was? :confused:

Of vergis ik me nu?

BiL@L
08-11-04, 10:44
Wahhabisme is geen ideologie, hetgeen waar hij mee kwam, daar kwamen de grote geleerden, o.a. van de bekende vier rechtsscholen (http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=107564), ook mee. Hij is gewoon een van de vele hervormers.

Imam Muhammad bin Abdul Wahhab

Imam Muhammad bin Abdul Wahhab was born in the town of Uyaynah in the Nejd of a highly respected and religious family. In keeping with his family tradition, he exhibited a keen interest in religion and was profoundly perturbed by contemporary deviations from Islamic teachings which included serious deviations from the teachings of the Prophet, peace be upon him. He therefore undertook to bring about a revival of Islam in its simplest and original form. Muhammad bin Abdul Wahhab did not found a new sect. His sole purpose was to re-establish Islam in its purest form.

His forthright sermons led to his persecution. When he and his family were driven out of Uyaynah, Muhammad bin Abdul Wahhab sought the protection of Muhammad bin Saud, in Ad-Dar'iyah, the home of the House of Saud.

Muhammad bin Saud and Imam Muhammad bin Abdul Wahhab found they had interests in common, pre-eminently a desire to see all the Arabs of the Peninsula brought back to Islam in its simplest and purest form. In 1744, they therefore took an oath that they would work together to achieve this end. Muhammad bin Saud's son, Abdul Aziz, married the daughter of Imam Muhammad. Thus, with an oath and a marriage, the two leaders sealed a pact between their families which has lasted through the centuries to the present day.

Zie voor meer info:
http://www.saudinf.com/main/b23.htm

mark61
08-11-04, 12:07
Dit is een seculiere visie. Ook niet geheel bezijden de waarheid. Maar ik weet dat Bilal nooit zo geďnteresseerd is in de werkelijkheid 'in het terrein'.

Ontwikkeling van het Wahhabisme

Samen met de opgang van het Ottomaanse rijk kwamen de oude steden van het Arabische schiereiland in de verdrukking. Het economische en strategische belang nam af en dit opende de ruimte voor interne twisten. In de 18e eeuw sloot een lokale dictatoriale emir, Mohamed Ibn Saoed, een alliantie met een religieuze leider, Mohamed Ibn Abdoel Wahhab, die elders verbannen was. Saoed zag wel iets in de leer van Wahhab die pleitte voor een strikte terugkeer naar de "oude waarden" van de islam: gelijkheid van alle onderdanen maar dan zodanig doorgetrokken dat pakweg grafzerken verboden moesten worden omdat dit de gelijkheid tegenover Allah zou doorbreken. Eigenlijk kwam het Wahhabisme neer op een conservatieve tendens, wat een weerspiegeling was van de economische en sociale achteruitgang van het Arabische schiereiland.

Het Wahhabisme werd begin 19e eeuw verslaan [Bels voor verslagen?]. Dat gebeurde op basis van de tegenstellingen tussen het Britse en Franse imperialisme die elk hun regionale impact probeerden uit te breiden en daartoe lokale heersers steunden in het Ottomaanse rijk en in Egypte. De Ottomaanse heersers hadden aanvankelijk weinig aandacht besteed aan Saoed en de Wahhabi's omwille van het geringe economische belang van het Arabische schiereiland. Uiteindelijk greep in Egypte een voormalige militair van het Ottomaanse leger de macht en werd - zonder veel enthousiasme - diens gezag erkend door Istanbul. De nieuwe Egyptische leider, Mohammed Ali, plaatste uiteindelijk steden als Mekka en Medina terug onder controle van het Ottomaanse rijk.

Pas 100 jaar later kon het Wahhabisme opnieuw terrein winnen, op basis van een alliantie met het Britse imperialisme en nadien het VS-imperialisme. De Britse imperialisten konden de steun van de Wahhabi's goed gebruiken toen de heersers van het Ottomaanse rijk tijdens de eerste wereldoorlog langs de andere zijde bleken te staan. Dat de Wahhabi's een fanatieke vorm van godsdienstbeleving naar voor brachten als onderdeel van hun conservatisme, was uiteraard geen probleem op een ogenblik dat het Arabische schiereiland strategisch wel opnieuw van enig belang werd tegenover de Ottomanen.

Na de oorlog werd het Wahhabisme een belangrijke bondgenoot van het VS-imperialisme in de strijd tegen seculier nationalisme en communisme. Bovendien nam het economisch belang enorm toe met de olie die gevonden werd in Saoedie-Arabië. Vanaf eind jaren 1930 speelde olie een belangrijke rol in de lokale economie.

http://www.offensief.demon.nl/islam.html

Rode Smurf
08-11-04, 12:25
Geplaatst door Al Sawt
Als je SA beschuldigd van het exporteren van fundamentalisme, dan moet je ook VS als kankergezwel typeren. Want VS heeft fundamentalisme gesteund, gerecruteerd, georganiseerd, getraind en gewapend.

Sorry, dacht dat iedereen dat al wist. De VS heeft het immers altijd gedaan.

mark61
08-11-04, 12:36
Geplaatst door Rode Smurf
Sorry, dacht dat iedereen dat al wist. De VS heeft het immers altijd gedaan.

Goed lezen wat er staat. Er staat niet dat de VS al Qaeda of het moslimfundamentalisme heeft uitgevonden . Al Sawt noemt slechts onbetwistbare waarheden. Waarheden waar nu opeens niemand meer aan herinnerd wil worden. Wel eens van de ISI gehoord? Ws. niet.

Rode Smurf
08-11-04, 12:49
Geplaatst door mark61
Goed lezen wat er staat. Er staat niet dat de VS al Qaeda of het moslimfundamentalisme heeft uitgevonden

Dat heb ik ook geenszins willen suggereren.

Al Sawt
08-11-04, 18:51
Geplaatst door Rode Smurf
\De VS heeft het immers altijd gedaan. Waarheid is iets meer in het midden geconcentreerd.

Al Sawt
08-11-04, 18:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad. :duim:

Met de kritische noot dat alhoewel in Egypte in de jaren '20 de moslimbroeders opkwamen, het wahabisme als ideologie toch al in de 18e of 19e eeuw in S-A bedacht was? :confused:

Of vergis ik me nu? Rabiah,

Wahabisme heb ik bewust buiten beschouwing gelaten, omdat het nooit als een dissidente beweging heeft gefunctioneerd.

Al Sawt
08-11-04, 19:00
Mark61, check je PM!

BiL@L
08-11-04, 19:02
Geplaatst door Al Sawt
Rabiah,

Wahabisme heb ik bewust buiten beschouwing gelaten, omdat het nooit als een dissidente beweging heeft gefunctioneerd.

Waarschijnlijk omdat het geen beweging is, maar een stilstand bij de derde generatie moslims, wanneer het geloofszaken betreft. Wat weer volledig ten gunste aan de overtuiging ligt dat het geloof in zijn totaliteit niet tijdsgebonden is.

:denk:

mark61
08-11-04, 19:31
Geplaatst door freya
Waarom maken we er niet een gemeenschappelijke tekst van en ondertekenen we met:
De extremisten uit de modderpoel van Maroc.nl

:strik:


Wedden dat dat aandacht krijgt :stout:

kwaak. Live uit de modderpoel. Is wel een georganiseer. Redigeren met zn twintigen. Ik stel voor: onderteken de bestaande tekst. Nou ja die moet al Sawt even herschrijven, of anders de citaten "" en cursief doen. Maar voor een vlammend antwoord leest dat rotter dan een doorlopende tekst.

En dan je naam eronder of niet.

mark61
08-11-04, 19:31
Geplaatst door Al Sawt
Mark61, check je PM!

check.