PDA

Bekijk Volledige Versie : Dubbele standaard rond vrijheid van meningsuiting



ZbaqZbaq
07-11-04, 23:02
Dubbele standaard rond vrijheid van meningsuiting
DEN HAAG - (ANP) Nederland hanteert een 'dubbele standaard' als het om de vrijheid van meningsuiting gaat. Theo van Gogh gold als moedig omdat hij de islam durfde te beledigen, maar voor moslims gelden 'heel strenge regels' over wat zij mogen zeggen over bijvoorbeeld het Westen, Israël of homoseksualiteit.

Dat zei de Amerikaanse historica Markha Valente vrijdag. Valente doet aan de Vrije Universiteit in Amsterdam een vergelijkend onderzoek naar het debat over de islam in Nederland en de Verenigde Staten. Nederland moet volgens haar kiezen voor absolute vrijheid van meningsuiting die voor iedereen geldt of voor het stellen van grenzen die dan ook op iedereen van toepassing zijn.

Valente nam deel aan een debat in Den Haag over het proefschrift De erfenis van Fortuyn, waarop Volkskrant-journalist Hans Wansink donderdag promoveerde. Fortuyn is er volgens Wansink in geslaagd om met zijn populistische agenda de Nederlandse politiek open te breken. Fortuyn heeft een 'renaissance van het democratische leven' bewerkstelligd na de 'paarse' periode zonder politieke strijd, concludeert Wansink.

Fortuyn ging net als Van Gogh uit van een 'botsing van beschavingen'; beiden waren er van overtuigd dat islam en democratie niet te verenigen zijn, aldus Wansink. Van Gogh was met zijn beledigingen aan het adres van moslims volgens Valente eigenlijk geen deelnemer aan het debat over de islam. 'Beledigen is iets anders dan debatteren.' Het valt haar op dat veel Nederlanders wel een gevaar zien in uitspraken van moslims over bijvoorbeeld homo's, maar zich geen zorgen maakten over de gevolgen die beledigende uitspraken als die van Van Gogh kunnen hebben.

---------------------------------------------

Goodnight
07-11-04, 23:05
Eindelijk iemand die het inziet! :duim:

Rode Smurf
07-11-04, 23:05
Ik vind dat gelul over een dubbele standaard een beetje onzinnig. De enige die in Nederland die standaard bepaalt is de rechter. En een rechter zal nooit rechtsongelijkheid toestaan.

Goodnight
07-11-04, 23:13
Geplaatst door Rode Smurf
Ik vind dat gelul over een dubbele standaard een beetje onzinnig. De enige die in Nederland die standaard bepaalt is de rechter. En een rechter zal nooit rechtsongelijkheid toestaan.

het gaat ook niet over de zaken die de rechter halen.
het gaat over hoe Nederlanders ten opzichte van meningen van moslims en die van Nederlanders zoals Theo van Gogh en Fortuyn denken.

En spijt me voor je om het te zeggen: Maar er wordt wel degelijk met een dubbele standaard gemeten.

Ik denk dat als ik het joodse volk voor alles en nog wat had uitegmaakt dat ik als anti-semiet bestempeld zou worden.
Dat weet jij en dat weet ik.Dus laten we geen doekjes om winden.

Het is geen toeval dat ik mij dat zelf ook realiseerde en dat er dus blijkbaar een onderzoek is gedaan door een onafhankelijk persoon....die hetzelfde luidt als hoe ik er toevalligerwijs ook over dacht.

MisterB
07-11-04, 23:49
interessant. en waar denk ik. Maar de vraag is wat doen we ermee. wat mij betreft zeggen we vanaf nu alles tegen elkaar. Maak van je hart geen moordkuil ;-). We stappen nog steeds naar de rechter als we het niet met elkaar eens blijven maar we betrachten daarin beheersing en proberen eerst elkaar weer nader tot elkander te beledigen en vervloeken.
ik weet namelijk leiver wat ieder denkt.
SCHELDEN DOET GEEN PIJN! weet je nog?

taouanza
08-11-04, 00:00
Geplaatst door MisterB
interessant. en waar denk ik. Maar de vraag is wat doen we ermee. wat mij betreft zeggen we vanaf nu alles tegen elkaar. Maak van je hart geen moordkuil ;-). We stappen nog steeds naar de rechter als we het niet met elkaar eens blijven maar we betrachten daarin beheersing en proberen eerst elkaar weer nader tot elkander te beledigen en vervloeken.
ik weet namelijk leiver wat ieder denkt.
SCHELDEN DOET GEEN PIJN! weet je nog?

Schelden doet wel pijn!

kaaskop
08-11-04, 00:02
Geplaatst door ZbaqZbaq
Nederland hanteert een 'dubbele standaard' als het om de vrijheid van meningsuiting gaat. Theo van Gogh gold als moedig omdat hij de islam durfde te beledigen, maar voor moslims gelden 'heel strenge regels' over wat zij mogen zeggen over bijvoorbeeld het Westen, Israël of homoseksualiteit.

Vreemd is dat,

ik snap eigenlijk niet zo goed waar Valente op doelt. Kritiek op het westen is zeker in Nederland al helemaal niet omstreden, ik ken ueberhaupt geen gevallen waarin een Moslim door zijn kritische houding jegens het Westen in opspraak is geraakt. Ook voor Israel gaat dat nog voor een groot deel op, je mag tegen de staat zijn zonder repercussies whatsoever, maar puur antisemitisme wordt niet getolereerd, duuuuuh. Tsja en voor wat betreft homoseksualiteit, de El-Moumni case toont maar weer aan dat die dubbele standaard eerder andersom werkt, een religieus iemand kan altijd nog wegkomen met een beroep op zijn religieuze principes terwijl een niet gelovige voor de uitspraken van El-Mouni waarschijnlijk een veroordeling aan zijn broek had gekregen.
Tsja en die beledigingen van de Islam, ik vind het hoe langer hoe merkwaardiger dat daar nu pas zo over gekrakeeld wordt....

taouanza
08-11-04, 00:12
Geplaatst door kaaskop
Vreemd is dat,

ik snap eigenlijk niet zo goed waar Valente op doelt. Kritiek op het westen is zeker in Nederland al helemaal niet omstreden, ik ken ueberhaupt geen gevallen waarin een Moslim door zijn kritische houding jegens het Westen in opspraak is geraakt.

Dyab Abou JahJah.





Ook voor Israel gaat dat nog voor een groot deel op, je mag tegen de staat zijn zonder repercussies whatsoever, maar puur antisemitisme wordt niet getolereerd, duuuuuh.

Duuuh vertel aan al die gasten die telkens beweren dat je over Christenen en Joden alles kan zeggen. Sterker nog alles wordt gezien als antisemitisme zeker van moslims.



Tsja en voor wat betreft homoseksualiteit, de El-Moumni case toont maar weer aan dat die dubbele standaard eerder andersom werkt, een religieus iemand kan altijd nog wegkomen met een beroep op zijn religieuze principes terwijl een niet gelovige voor de uitspraken van El-Mouni waarschijnlijk een veroordeling aan zijn broek had gekregen .

Voor de rechter ja maar door het volk is Almoumni nog steeds verguisd en wordt nog steeds over hem gesproken. Hetzelfde volk die nu vrijheid van meningsuiting roept als het gaat om beledigen van moslims.


Tsja en die beledigingen van de Islam, ik vind het hoe langer hoe merkwaardiger dat daar nu pas zo over gekrakeeld wordt ....



Wat merkwaardig is dat mensen die met de vinger wijzen naar moslims over normen en waarden dat je homos en joden niet mag beledigen dezelfde mensen die nu vrijheid van meningsuiting roepen. Die nu roepen dat je wel alles over joden mag zeggen. Dat is merkwaardig.
Dat je nu een kulverhaal uithangt had ik eigenlijk wel verwacht.
Wist allang dat die zelfkritiek van autochtonen een mythe is.

kaaskop
08-11-04, 00:25
Geplaatst door taouanza
Dyab Abou JahJah.

Want? Zit ie gevangen? Wordt ie geboycot?




Duuuh vertel aan al die gasten die telkens beweren dat je over Christenen en Joden alles kan zeggen. Sterker nog alles wordt gezien als antisemitisme zeker van moslims.

Liefje, daar hebben we de rechter voor en die veroordeelt je pas als je het heel erg hebt verdiend. Beetje overdreven dus weer.



Voor de rechter ja maar door het volk is Almoumni nog steeds verguisd en wordt nog steeds over hem gesproken.

Tsja, naar de maatstaven van de meerderheid verkondigt EL-Moumni een achterhaald en onsympathiek standpunt.




Hetzelfde volk die nu vrijheid van meningsuiting roept als het gaat om beledigen van moslims.

Helaas helaas maar er bestaat in dit land weinig compassie meer voor religieuze instituten, vooral niet voor idiote spin-offs, vraag dat bijvoorbeeld maar eens aan Jenny Goeree. Deal with it.






Wat merkwaardig is dat mensen die met de vinger wijzen naar moslims over normen en waarden dat je homos en joden niet mag beledigen dezelfde mensen die nu vrijheid van meningsuiting roepen.

Ja generaliseer maar weer en overdrijf sausje erover...





Die nu roepen dat je wel alles over joden mag zeggen. Dat is merkwaardig.
Dat je nu een kulverhaal uithangt had ik eigenlijk wel verwacht.
Wist allang dat die zelfkritiek van autochtonen een mythe is.

Vervloekt wat is het toch klote om Nederlander te zijn he... Maar goed de rechter is natuurlijk volgens jou ook zo'n bevooroordeelde autochtoon, het is allemaal 1 pot nat. Je zou in zo'n land toch niet meer willen wonen he...

Rode Smurf
08-11-04, 07:38
Geplaatst door Goodnight
het gaat ook niet over de zaken die de rechter halen.
het gaat over hoe Nederlanders ten opzichte van meningen van moslims en die van Nederlanders zoals Theo van Gogh en Fortuyn denken.

En spijt me voor je om het te zeggen: Maar er wordt wel degelijk met een dubbele standaard gemeten.

Ik denk dat als ik het joodse volk voor alles en nog wat had uitegmaakt dat ik als anti-semiet bestempeld zou worden.
Dat weet jij en dat weet ik.Dus laten we geen doekjes om winden.

Het is geen toeval dat ik mij dat zelf ook realiseerde en dat er dus blijkbaar een onderzoek is gedaan door een onafhankelijk persoon....die hetzelfde luidt als hoe ik er toevalligerwijs ook over dacht.

Volgens mij valt het erg mee hoor.

El-Moumni was aangeklaagd voor het beledigen van homo's, maar dat was in het verleden ook voor sommige autochtonen het geval.

Volgens mij zitten joden iedereen op de huid die nare uitspraken over hen doet, ongeacht afkomst. Van Gogh kon daar een woordje over meepraten.

En dat je schijnbaar meer beledigends mag zeggen over moslims hebben ze eerlijk gezegd aan zichzelf te danken. Dan hadden ze ook de gang naar de rechter moeten maken.

Maar zeeeeer af en toe heb ik het nog wel eens bij het verkeerde einde, dus mischien kun jij aanwijzen waar ik het verkeerd zie?

nard
08-11-04, 08:04
Zomaar een kritische blik die ik op een ander forum oppikte:



Op 20 augustus 1983 schrikt Nederland wakker. De media melden dat de 15-jarige Kerwin Duinmeijer in Amsterdam is vermoord. Een Antilliaanse jongen, van 15 jaar. Zijn moordenaar Nico B. is een skinhead, die op zijn arm de kreet 'Honderd procent white' heeft laten tatoeëren. 'Hij is een vieze nikker, die moet niet zo vies naar me kijken,' zo motiveerde de jongen zijn daad. Kerwin Duinmeijer groeit uit tot een nationaal symbool tegen racisme en zinloos geweld. De publiciteit rondom de moord op Kerwin was enorm. Kerwin kreeg een standbeeld, een jaarlijkse herdenking en vele websites zijn aan hem gewijd, waaronder http://www.kerwin.nl/ en Stop zinloos geweld
De dood van Kerwin werd niet gezien als de daad van een loslopende gek maar als een daad die voortkwam uit racisme en fascisme, twee verfoeilijke ideologieën. Talloze politici waarschuwden ons tegen het toenemende racisme in de samenleving en de gevaren van extreem rechts en de Centrumpartij. Er kwamen geen skinheads op TV die zeiden dat het wel meeviel met hun ideeën, en dat Nico B. een radicaal was die niet representatief was voor hun groep. Janmaat en zijn vrienden en alles wat bekend stond als extreem recht werden medeverantwoordelijk gesteld voor het klimaat waarin deze daad kon plaatsvinden.

Op 2 november 2004 schrikt Nederland wakker. De media melden dat de 47-jarige Theo van Gogh in Amsterdam is vermoord. Een Nederlandse man, van 47 jaar. Zijn moordenaar Mohammed B. is een radicale moslim, die op het lichaam van Theo een briefje heeft achtergelaten. 'Hij is een vies varken, die Allah en zijn profeet heeft beledigd,' zo motiveerde de man zijn daad. Theo van Gogh groeit uit tot een nationaal symbool voor vrije meniningsuiting. De publiciteit rondom de moord op Theo is enorm. Theo krijgt echter geen standbeeld en een jaarlijkse herdenking is niet waarschijnlijk.
De dood van Theo wordt gezien als de daad van een loslopende gek, wiens daad voortkomt uit radicaal geloof in de Islam. De Islam zelf wordt echter niet gezien als een gevaarlijke ideologie. Op een enkele uitzondering na waarschuwen de politici ons niet tegen de toenenemde gevaren van de Islam in onze samenleving. Er zijn veel moslims op TV die zeggen dat het veel meevalt met hun ideeën, dat de Islam niet medeoorzaak is voor wat er gebeurd is.


Inderdaad, inderdaad. Dubbele standaard.

Karadzic
08-11-04, 08:32
Er is maar een standaard in Nederland.
nederlanders kunnen bepalen wat wel en wat niet gezegd mag worden.
Als iemand dit niet bevalt mag hij/zij altijd terug naar Marokko, toch?
Als ik in een islamitische land zou wonn dat zou mijn vrouw ook hoofddoek dragen.
Zomverwacht ik van moslims dat ze ook aanpassen aan europese standaarden

Groeten van Karadzic :duim:

Tomas
08-11-04, 08:46
Geplaatst door nard

Inderdaad, inderdaad. Dubbele standaard.

Op zich wel een interessante vergelijkin Nard, die twee situaties. Natuurlijk is de concusie die jij en de schrijver er aan verbindt, nogal simpel en kort door de bocht. Maargoed, het geeft wel te denken. Stel nou dat afgelopen 2 november het lot en de geschiedenis maar ietsje anders was gelopen en een of andere neo-nazi Abu Jahjah had neergestoken met duidelijk racistische motieven. Wat was er dan afgelopen week gebeurd? Hoe was het dan gelopen? Wat was er dan gezegd?

Tomas
08-11-04, 08:48
Geplaatst door Karadzic
Er is maar een standaard in Nederland.
nederlanders kunnen bepalen wat wel en wat niet gezegd mag worden.
Als iemand dit niet bevalt mag hij/zij altijd terug naar Marokko, toch?
Als ik in een islamitische land zou wonn dat zou mijn vrouw ook hoofddoek dragen.
Zomverwacht ik van moslims dat ze ook aanpassen aan europese standaarden

Groeten van Karadzic :duim:

Jou is de vrijheid en de burgerrechten die hier in nederland geleden niet helemaal duidelijk. Die gelden voor iedereen, ook moslims. En de beperkingen gelden ook voor iedereen. Ongeacht geloof, sexuele geaardheid of huidskleur. Als dat je niet bevalt, dan vertrek je toch naar je christelijke bosnie.

Rabi'ah.
08-11-04, 08:50
Geplaatst door Tomas
. Stel nou dat afgelopen 2 november het lot en de geschiedenis maar ietsje anders was gelopen en een of andere neo-nazi Abu Jahjah had neergestoken met duidelijk racistische motieven. Wat was er dan afgelopen week gebeurd? Hoe was het dan gelopen? Wat was er dan gezegd?

Dat vroeg ik me dus ook af.

Zouden er dan ook 20.000 op de Dam gestaan hebben?

Tomas
08-11-04, 08:57
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat vroeg ik me dus ook af.

Zouden er dan ook 20.000 op de Dam gestaan hebben?

Misschien wel meer. Maar ik begrijp niet waarom je nou dat precies wilt vergelijken? Maar als je het tot de primaire lokale reactie wilt beperken denk ik dat er veel meer vernield zou zijn en dat de "repressailes" niet te versmaden zouden zijn geweest.

Maargoed, ik dacht eigenlijk meer aand wat er in de kranten zou staan. of ze bol zouden staan over "de hetze tegen de islam" en of die niet te ver is doorgeschoten. Dat de media en de politici bij zichzelf te raden zouden moeten gaan. Waarom deze neo-nazi niet in de gaten werd gehouden. Waarom er zoveel aandacht is gericht op moslimextremisme en rechtsextremisme zo kan gedijen. Wat er mis is met de jeugd. Hoe we het klimaat van stigmatisering kunnen keren. Etc.

Wat ik vooral bedacht is dat 1 moord die net even anders was geweest zoveel kan betekenen.

maly_pense
08-11-04, 09:00
Geplaatst door ZbaqZbaq
Dubbele standaard rond vrijheid van meningsuiting
DEN HAAG - (ANP) Nederland hanteert een 'dubbele standaard' als het om de vrijheid van meningsuiting gaat. Theo van Gogh gold als moedig omdat hij de islam durfde te beledigen, maar voor moslims gelden 'heel strenge regels' over wat zij mogen zeggen over bijvoorbeeld het Westen, Israël of homoseksualiteit.

Dat zei de Amerikaanse historica Markha Valente vrijdag. Valente doet aan de Vrije Universiteit in Amsterdam een vergelijkend onderzoek naar het debat over de islam in Nederland en de Verenigde Staten. Nederland moet volgens haar kiezen voor absolute vrijheid van meningsuiting die voor iedereen geldt of voor het stellen van grenzen die dan ook op iedereen van toepassing zijn.


Ik vind het flagrante waswijven-praat. Elke eerstejaars wiskunde student haalt haar conclusies als puur speculatief onderuit!

En vooral dom. Althans als ík zo'n onderzoek gedaan zou hebben, dan zou ik absoluut niet willen dat mijn conclusies op deze manier in de pers verschijnen. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar een weldenkend iemand is die zich wil verdiepen in haar onderzoek.

Ten eerste herken ik de 'feiten' helemaal niet. Volgens mij was er minstens evenveel commotie geweest rondom de uitspraken van RPF kamerlid, Leendert van Dijke die praktizerende homoseksuelen gelijk stelde aan dieven, als rondom El Moumni, die bovendien eerder Koefar voor minder dan varkens en honden had uitgemaakt. Over beledigingen gesproken!
Ook Gretta Duisenberg heeft zwaar onder vuur gelegen naar aanleiding van haar gelaatsuitdrukking toen ze antwoordde dat ze zo'n 6 miljoen handtekeningen had opgehaald en haar uitspraken toen ze in Israel was het het geweld jegens de Palestijnen veroordeelde. Of de Goerrees naar aanleiding van hun 'verklaring' omtrent de Joodse diaspora.

Waar blijkt uit dat het hele Nederlandse volk achter de uitspraken van Van Gogh staan. De VVD c.s. is dat het hele Nederlandse volk. En werd Theo ook zo vereerd toen hij nog in leven was ? Aan de ettelijke rechtszaken die tegen hem zijn aangespannen te oordelen niet.
D'r is nog een verschil belangrijk tussen Van Gogh en El Moumni. Wanneer Van Gogh sprak, dan deed hij dat zuiver op persoonlijke titel. El Moumni was niet uitgenodigd als individu, maar als Imaam om iets over de Islam en homoseksualiteit te vertellen.

Dit is een wezenlijk onderscheid en daarmee komen we uit op een kritische vraagstelling: Meet je met twee maten of hanteer je een meer gedifferentieerde maat waarbij je rekening houdt met de door de geschiedenis gekleurde gevoelens van een minderheidsgroep en de mate waarin de beledigende partij een bedreiging kan vormen.

Hoe zeer de twee volgende uitspraken op elkaar lijken, ze zullen anders beoordeeld worden vanwege de positie van de minderheidsgroep in kwestie:
- Alle roodharige mensen moeten het land uit!
- Alle zigeuners moeten het land uit!

Hier wordt duidelijk dat Markha Valente helemaal niet zo objectief is als lijkt en klinken haar Amerikaanse waarden rondom het omnipotente individu wel degelijk door.

Amerikanen hebben nogal de neiging de samenleving als een verzameling individuen te zien zonder structurele machtsverschillen onderling en wier succes en mislukking alleen aan hun persoonlijke inzet te danken c.q. gebreken te wijten is.
Wij denken daar Europa toch iets anders over; terwijl we het persoonlijk initiatief niet ontkennen, zijn we ook ervan overtuigd dat er structurele machtsverschillen zijn.

Deze twee verschillende visies op de maatschappij komen ook in uitdrukking in de maat die we ten aanzien van belediging hanteren.

Maly Pense

Karadzic
08-11-04, 09:00
Geplaatst door Tomas
Jou is de vrijheid en de burgerrechten die hier in nederland geleden niet helemaal duidelijk. Die gelden voor iedereen, ook moslims. En de beperkingen gelden ook voor iedereen. Ongeacht geloof, sexuele geaardheid of huidskleur. Als dat je niet bevalt, dan vertrek je toch naar je christelijke bosnie.
13 mei 2005 loopt mijn contract af en dan ga ik ook terug, maak je geen zorgn.
Die anderen zullen nooit teruggaan, daar moet je je zorgen om maken :italie:

Rabi'ah.
08-11-04, 09:00
Geplaatst door Tomas


Wanneer ga je reageren in mijn topic "Theo van Gogh en de moord de eerste reacties" ?

nard
08-11-04, 09:02
Geplaatst door Tomas
Op zich wel een interessante vergelijkin Nard, die twee situaties. Natuurlijk is de concusie die jij en de schrijver er aan verbindt, nogal simpel en kort door de bocht. Maargoed, het geeft wel te denken. Stel nou dat afgelopen 2 november het lot en de geschiedenis maar ietsje anders was gelopen en een of andere neo-nazi Abu Jahjah had neergestoken met duidelijk racistische motieven. Wat was er dan afgelopen week gebeurd? Hoe was het dan gelopen? Wat was er dan gezegd?

Ik weet het werkelijk niet goed, Tomas, omdat het niet gebeurd is. Vermoedelijk een reactie in de zin van Kerwin D. ? Ik denk dat het volk even geschokt zou zijn. Ook tochten op de Dam, dat soort dingen, maar waarschijnlijk wel een ander publiek.

Op basis van het stukje zou ik zeggen dat in het voorbeeld dat jij oppert de lijn naar oorzaken binnen een neo-nazi-netwerk veel gemakkelijker wordt gelegd en bespreekbaar gemaakt door de zittende kaste. Men heeft dan veel minder het gevoel op eieren te lopen.
En let wel; bij Kerwin was het écht een op zich zelf staand geval. Er zijn nooit banden met een neo-nazi-netwerk of cel geweest.

Een factor die ik ook niet kan kwantificeren is het tijdsverschil; 20 jaar geleden. Misschien dat bepaald publieke meningen al weer verschoven zijn. Of niet.

Ik besef wel dat de houdbaarheid en de representativiteit van de vergelijking beperkt zijn. Het zijn nou eenmaal twee incidenten op twee zeer uiteenlopende momenten die je met elkaar vergelijkt. Maar ik heb 'm geplaatst in reactie op de starttopic, die ik te eenzijdig de andere kant op vond.

Tomas
08-11-04, 09:05
Geplaatst door Rabi'ah.
Wanneer ga je reageren in mijn topic "Theo van Gogh en de moord de eerste reacties" ?

Ik zal 's kijken.

Rode Smurf
08-11-04, 09:06
Geplaatst door Rabi'ah.
Wanneer ga je reageren in mijn topic "Theo van Gogh en de moord de eerste reacties" ?

En wanneer reageer jij op mijn opmerkingen over Jahjah van gister? :)

Rabi'ah.
08-11-04, 09:07
Geplaatst door Rode Smurf
En wanneer reageer jij op mijn opmerkingen over Jahjah van gister? :)

You know the rules. De bal ligt nu bij jou. :)

@ Tomas: Ok.

Tomas
08-11-04, 09:08
Geplaatst door nard
Ik weet het werkelijk niet goed, Tomas, omdat het niet gebeurd is. Vermoedelijk een reactie in de zin van Kerwin D. ? Ik denk dat het volk even geschokt zou zijn. Ook tochten op de Dam, dat soort dingen, maar waarschijnlijk wel een ander publiek.

Op basis van het stukje zou ik zeggen dat in het voorbeeld dat jij oppert de lijn naar oorzaken binnen een neo-nazi-netwerk veel gemakkelijker wordt gelegd en bespreekbaar gemaakt door de zittende kaste. Men heeft dan veel minder het gevoel op eieren te lopen.
En let wel; bij Kerwin was het écht een op zich zelf staand geval. Er zijn nooit banden met een neo-nazi-netwerk of cel geweest.

Een factor die ik ook niet kan kwantificeren is het tijdsverschil; 20 jaar geleden. Misschien dat bepaald publieke meningen al weer verschoven zijn. Of niet.

Ik besef wel dat de houdbaarheid en de representativiteit van de vergelijking beperkt zijn. Het zijn nou eenmaal twee incidenten op twee zeer uiteenlopende momenten die je met elkaar vergelijkt. Maar ik heb 'm geplaatst in reactie op de starttopic, die ik te eenzijdig de andere kant op vond.

Je weet toch wel dat de essentie van de vergelijking in dat stukje is, dat de islam als ideologie gelijk wordt gesteld met fascisme en nazisme?

nard
08-11-04, 09:10
Geplaatst door Tomas
Je weet toch wel dat de essentie van de vergelijking in dat stukje is, dat de islam als ideologie gelijk wordt gesteld met fascisme en nazisme?

Nee de essentie van de vergelijking was niet de achterliggende ideologie/religie, maar de discrepantie tussen de reactiepatronen in de politiek en waar actueel het maatschappelijk middenveld. Dat past ook bij de loop van de discussie.

Rode Smurf
08-11-04, 09:10
Geplaatst door Rabi'ah.
You know the rules. De bal ligt nu bij jou. :)

Bij mij? Ik heb toch dat interview voor de tweede keer geplaatst, zoals je vroeg?

Tomas
08-11-04, 09:32
Geplaatst door nard
Nee de essentie van de vergelijking was niet de achterliggende ideologie/religie, maar de discrepantie tussen de reactiepatronen in de politiek en waar actueel het maatschappelijk middenveld. Dat past ook bij de loop van de discussie.

Die discrepantie is erg eenvoudig te verklaren. In het geval van de neo-nazi moord is het slachtoffer onderdeel van een zeer kleine minderheid die het sowieso al moeilijk te verduren heeft van een meerderheid die ook wat vervelende trekjes heeft. In het geval van Theo is het andersom. En de minderheid is niet meer zo klein en heeft ook onderhand zijn eigen vervelende trekjes aan het ligt gebracht. De 2 situaties zijn op dat vlak erg moeilijk met elkaar te vergelijken.

Mark
08-11-04, 09:56
Ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen geven.

En wel te beginnen met de prikker Yehiyaayash op maroc.nl.

S@deeQ
08-11-04, 09:59
Geplaatst door Mark
Ik vind dat iedereen zijn mening moet kunnen geven.

En wel te beginnen met de prikker Yehiyaayash op maroc.nl.

:maf2: yehi zit nog te genezen van een schot in zijn been op een rustige plek :jeweetog:

Bofko
08-11-04, 10:03
Geplaatst door S@deeQ
:maf2: yehi zit nog te genezen van een schot in zijn been op een rustige plek :jeweetog:

:hihi:

Mark
08-11-04, 10:05
Geplaatst door S@deeQ
:maf2: yehi zit nog te genezen van een schot in zijn been op een rustige plek :jeweetog:

Wat geen internet in de bak? :mad:


hoe prik jij dan? :hihi:

S@deeQ
08-11-04, 10:09
Geplaatst door Mark
Wat geen internet in de bak? :mad:


hoe prik jij dan? :hihi:

:o van vrijdag t/m maandag heb ik verlof :watte?:

Mark
08-11-04, 10:13
Geplaatst door S@deeQ
:o van vrijdag t/m maandag heb ik verlof :watte?:

Ik mag in het weekend uit de tbs kliniek voor mijn bijbaantje als gymleraar :stout: