PDA

Bekijk Volledige Versie : "3 x is scheepsrecht" werd vast gedacht..



Cleopatr@
08-11-04, 12:18
In de jacht op companen van verdachte Mohammed B. is de Amsterdamse politie na de moord op film- en opiniemaker Theo van Gogh tot drie keer toe dezelfde verkeerde woning binnengevallen. Het betreft de woning van de volkomen onschuldige Marokkaanse Nederlander Ibrahim Ben Salah (24), aan de Marianne Philipsstraat 29 in Amsterdam. Mohammed B. woonde echter één deur verder.

Ben Salah is een uitzendkracht, werkzaam als bagagemedewerker op Schiphol. Hij is drie dagen vastgehouden in een politiecel en ondervraagd op het hoofdbureau, maar kwam afgelopen vrijdagavond vrij toen het tot de recherche doordrong dat men totaal verkeerd zat. De man is dan ook formeel geen verdachte meer. Ben Salah blijkt overigens voor zijn werk als bagagesjouwer nog gescreend te zijn door de marechaussee, in opdracht van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD). Hij kreeg een Schipholpas nadat uit onderzoek was gebleken dat hij volledig betrouwbaar was.

Bij de drie huiszoekingen is het interieur van de woning volledig ondersteboven gehaald. De vloer van het huisje ligt bezaaid met glas en is besmeurd met modderige schoenafdrukken. De voordeur is versplinterd en overal liggen kledingstukken als vodden rondgestrooid, zo constateerden verslaggevers van de Telegraaf die poolshoogte kwamen nemen. Ook de achtertuin is volledig omgespit, wat notabene gebeurde na Ben Salahs vrijlating.

In de Telegraaf zegt Ibrahim Ben Salah dat zijn leven door de affaire geknakt is. De arrestatie komt in een dramatische periode, waarin hij vier familieleden kort achtereen verloor. Tussen 1998 en 2001 verloor hij zijn vader, moeder en zus. Onlangs werd zijn achterneef, de bokser Nordin Ben Salah geliquideerd. ''Ik deed mijn stinkende best een goed leven op te bouwen. In dit huis kan dat niet meer. Ik loop nu rond als een zombie. Als ik kinderen achter me hoor rennen, denk ik dat de politie me weer gaat oppakken. De hele buurt ziet mij als een levensgevaarlijke gek.''

Justitie erkent dat Ben Salah niet langer verdacht is. ''Het is voor de bewoners erg vervelend, maar let wel, de aanwijzingen waren voldoende om een onderzoek in te stellen. Dat dit uiteindelijk niets oplevert, kan nu eenmaal gebeuren,'' aldus persofficier Dop Kruimel.