PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Dubbele standaard' rond vrijheid van meningsuiting



Dichar
08-11-04, 13:34
'Dubbele standaard' rond vrijheid van meningsuiting
ANP

DEN HAAG - Nederland hanteert een 'dubbele standaard' als het om de vrijheid van meningsuiting gaat. Theo van Gogh gold als moedig omdat hij de islam durfde te beledigen, maar voor moslims gelden 'heel strenge regels' over wat zij mogen zeggen over bijvoorbeeld het Westen, Israël of homoseksualiteit.

Dat zei de Amerikaanse historica Markha Valente vrijdag. Valente doet aan de Vrije Universiteit in Amsterdam een vergelijkend onderzoek naar het debat over de islam in Nederland en de Verenigde Staten. Nederland moet volgens haar kiezen voor absolute vrijheid van meningsuiting die voor iedereen geldt of voor het stellen van grenzen die dan ook op iedereen van toepassing zijn.

Valente nam deel aan een debat in Den Haag over het proefschrift De erfenis van Fortuyn, waarop Volkskrant-journalist Hans Wansink donderdag promoveerde. Fortuyn is er volgens Wansink in geslaagd om met zijn populistische agenda de Nederlandse politiek open te breken. Fortuyn heeft een 'renaissance van het democratische leven' bewerkstelligd na de 'paarse' periode zonder politieke strijd, concludeert Wansink.

Fortuyn ging net als Van Gogh uit van een 'botsing van beschavingen'; beiden waren er van overtuigd dat islam en democratie niet te verenigen zijn, aldus Wansink. Van Gogh was met zijn beledigingen aan het adres van moslims volgens Valente eigenlijk geen deelnemer aan het debat over de islam. 'Beledigen is iets anders dan debatteren.' Het valt haar op dat veel Nederlanders wel een gevaar zien in uitspraken van moslims over bijvoorbeeld homo's, maar zich geen zorgen maakten over de gevolgen die beledigende uitspraken als die van Van Gogh kunnen hebben.

Directeur B.J. Spruyt van de conservatieve Edmund Burke Stichting zei zich te kunnen voorstellen dat moslims zich beledigd voelden door Van Gogh. Een van de ongeschreven regels voor het gedrag in de Nederlandse democratische samenleving is volgens hem dat je andersdenkenden in een debat altijd respectvol behandelt, hoe groot een verschil van mening ook mag zijn. Die ongeschreven regels dreigen in de vergetelheid te raken, waarschuwde hij.

Spruyt vond Wansinks conclusie dat de Nederlandse politiek zich onder invloed van het gedachtegoed van Fortuyn heeft gereinigd, veel te voorbarig. 'Het politieke systeem heeft nog steeds grote problemen met het vertegenwoordigen van de bevolking en met het bestrijden van islamitisch extremisme', aldus de conservatieve denker.
------------------------------------------------------------------------------------

Ik ben het volkomen eens met de stelling dat er een 'dubbele standaard' rond vrijheid van meningsuiting in Nederland heerst.

Rode Smurf
08-11-04, 13:53
Geplaatst door Dichar
Ik ben het volkomen eens met de stelling dat er een 'dubbele standaard' rond vrijheid van meningsuiting in Nederland heerst. [/B]

Alleen de oppervlakkige beschouwer is het eens met die stelling.

Anti-semitisme, homohaat, etc wordt net zo hard aangepakt onder niet-moslims.

Dichar
08-11-04, 13:54
Geplaatst door Rode Smurf
Alleen de oppervlakkige beschouwer is het eens met die stelling.

Anti-semitisme, homohaat, etc wordt net zo hard aangepakt onder niet-moslims.

Het zijn er al meer hoor :lol:

Rode Smurf
08-11-04, 13:58
Geplaatst door Dichar
Het zijn er al meer hoor :lol:

Ik heb geen enkele moeite met minderheidsstandpunten. :p

Dichar
08-11-04, 13:59
Geplaatst door Rode Smurf
Ik heb geen enkele moeite met minderheidsstandpunten. :p

Dat blijkt niet uit je eerste reactie :cheefbek:

mark61
08-11-04, 14:00
Welke moslim etc. is ooit veroordeeld aangeklaagd, laat staan veroordeeld, wegens commentaar op het Westen of Israël? Wat een kletspraat. Ook Rouvoet (?) is aangeklaagd wegens uitspraken over homosexualiteit.

Dat veel mensen vreselijk verontwaardigd zijn over eventuele uitingen over 'het Westen, Israël of homoseksualiteit' is op zich geen enkele inperking van de vrijheid van meningsuiting.

Dus ik begrijp de hele vraagstelling niet.

fatiha elg...
08-11-04, 14:26
Geplaatst door Dichar
'Het politieke systeem heeft nog steeds grote problemen met het vertegenwoordigen van de bevolking en met het bestrijden van islamitisch extremisme', aldus de conservatieve denker.


Dit geloof ik graag.
------------------------------------------------------------------------------------


[Ik ben het volkomen eens met de stelling dat er een 'dubbele standaard' rond vrijheid van meningsuiting in Nederland heerst. [/B]


Ook mee eens.

Tomas
08-11-04, 15:59
Geplaatst door mark61

Dus ik begrijp de hele vraagstelling niet.

1 dag na de moord moppert een kennis van me tegen me over de vrijheid van meningsuiting. Dat het veel te ver gaat tegenwoordig. "Mijn kinderen worden op straat uitgescholden door een jochie uit de buurt. Moet ik dat dus zomaar over me heen laten gaan?", klaagt ie tegen me. Hij heeft nogwel een management functie. Is redelijk opgeleid. En ik moet 'm uitleggen dat de grondwettelijke vrijheid van meningsuiting alleen maar inhoudt dat ie niet moet verwachten dat dat rotjochie gearresteerd wordt door de politie vanwege schelden. Maar dat ie wel zelluf dat jochie mag aanspreken op z'n gedrag en eventueel de ouders... "Dus jij vindt het normaal dat je tegen je buren "lul" mag zeggen ofzo?". Nee, niet normaal, maar ik heb wel het recht om 'm als ik dat echt noodzakelijk vind, zo te noemen. De verbale tegenreactie daarvan heb ik dan ook weer te pikken.

Domheid rules. En op zo'n moment denk ik dat ons rechtstelsel te ingewikkeld is voor z'n inwoners. Die willen gewoon Sharia wetgeving, maar dan op z'n hollands.

Hij doet 't weer, blijkbaar.

mark61
08-11-04, 16:06
Geplaatst door Tomas
...

Domheid rules. En op zo'n moment denk ik dat ons rechtstelsel te ingewikkeld is voor z'n inwoners. Die willen gewoon Sharia wetgeving, maar dan op z'n hollands.

Hij doet 't weer, blijkbaar.

Yo en Yo.

chliha
08-11-04, 16:26
Geplaatst door Rode Smurf
Alleen de oppervlakkige beschouwer is het eens met die stelling.

Anti-semitisme, homohaat, etc wordt net zo hard aangepakt onder niet-moslims.


Beiden hebben een sterkere lobby, en een hechtere gemeenschap dan de moslims.....


Kijk maar naar t voorstel van AHA [MS] over het afschaffen van jongensbesnijdenis

De moslims sliepen nog toen er al krachtig vanuit Joodse hoek op de rem werd getrapt

mark61
08-11-04, 16:35
Geplaatst door chliha
Kijk maar naar t voorstel van Miss Klitless over het afschaffen van jongensbesnijdenis

Begin jij nou ook al? Ben jij geen vrouw? Of dat doet er ff niet toe?

GroteWolf
08-11-04, 17:23
Natuurlijk heerst er een dubbele standaard:

OBJECTIVITEIT IS EEN MYTHE

Helaas denken velen de wijsheid in pacht te hebben.

Dichar
09-11-04, 10:19
Geplaatst door GroteWolf
Natuurlijk heerst er een dubbele standaard:

OBJECTIVITEIT IS EEN MYTHE

Helaas denken velen de wijsheid in pacht te hebben.

Hoezo natuurlijk? Deze dubbele standaard wordt kunstmatig in stand gehouden.

taouanza
09-11-04, 10:28
Geplaatst door mark61
Welke moslim etc. is ooit veroordeeld aangeklaagd, laat staan veroordeeld, wegens commentaar op het Westen of Israël? Wat een kletspraat. Ook Rouvoet (?) is aangeklaagd wegens uitspraken over homosexualiteit.

Dat veel mensen vreselijk verontwaardigd zijn over eventuele uitingen over 'het Westen, Israël of homoseksualiteit' is op zich geen enkele inperking van de vrijheid van meningsuiting.

Dus ik begrijp de hele vraagstelling niet.

Oja? Hoevaak werd er hier niet geroepen dat je alles kan zeggen over joden christenen hindoestanen en dat moslims zich niet moeten aanstellen?

Jij bevestigd gewoon de stelling.

mark61
09-11-04, 14:22
Geplaatst door taouanza
Oja? Hoevaak werd er hier niet geroepen dat je alles kan zeggen over joden christenen hindoestanen en dat moslims zich niet moeten aanstellen?

Jij bevestigd gewoon de stelling.

? Joden zijn het nationale taboe, ja. Maar vertel nou eens, welke moslims is ooit om zijn uitspraken veroordeeld?

Gekrakeel nationwide is wat anders. Dat hoort bij vrijheid van meningsuiting. Ik roep hier dan ook steeds ertoe op dat moslims mee- en terugkrakelen. Op een verstandige en redelijke manier de beuk erin, zoals al Sawt e.a.

Dus welke stelling bevestig ik nou? Jij maakt blijkbaar geen onderscheid tussen juridische veroordelingen en algemene morele verontwaardiging over wat sommige moslims wel niet zeggen. Wat kan jou dat nou schelen? Gewoon op dezelfde, maar bij voorkeur constructievere wijze terug morelen. Mensen als al Sawt staan in dat debat op eenzame hoogte, en winnen daardoor aan morele standing. In zijn eentje kan hij alle AHA's, Wildersen en Ellians en Cliteurs het schaamrood op de kaken jagen. ALS hij en jullie naar buiten treden.

taouanza
09-11-04, 14:44
Geplaatst door mark61
? Joden zijn het nationale taboe, ja. Maar vertel nou eens, welke moslims is ooit om zijn uitspraken veroordeeld?

Gekrakeel nationwide is wat anders. Dat hoort bij vrijheid van meningsuiting. Ik roep hier dan ook steeds ertoe op dat moslims mee- en terugkrakelen. Op een verstandige en redelijke manier de beuk erin, zoals al Sawt e.a.

Dus welke stelling bevestig ik nou? Jij maakt blijkbaar geen onderscheid tussen juridische veroordelingen en algemene morele verontwaardiging over wat sommige moslims wel niet zeggen. Wat kan jou dat nou schelen? Gewoon op dezelfde, maar bij voorkeur constructievere wijze terug morelen. Mensen als al Sawt staan in dat debat op eenzame hoogte, en winnen daardoor aan morele standing. In zijn eentje kan hij alle AHA's, Wildersen en Ellians en Cliteurs het schaamrood op de kaken jagen. ALS hij en jullie naar buiten treden.


Dat gekrakel is wel wat overheerst.

mark61
09-11-04, 14:56
Geplaatst door taouanza
Dat gekrakel is wel wat overheerst.

Daar ligt dus een schone taak en uitdaging. Leg ze elegant het zwijgen op!