PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie wordt een succes als...



Poesjkin
08-11-04, 18:50
Dit is niet bedoeld als een opgeheven vingertje en ook niet op een toon van "ik weet alles beter". Dit is bedoeld als discussie, ik zou het goed vinden als mensen hierover willen praten.

Thee en koffie na afloop :blij:

Integratie is een succes als...

... de ontvangende samenleving (in ons geval de Nederlandse) niet doet alsof er een paar mensen bijkomt, maar rekening houdt met nieuwkomers. Als ik gasten ontvang, zet ik hun eten voor dat de gasten lekker vinden; als een samenleving nieuwkomers ontvangt, moet deze samenleving rekening houden dat die nieuwkomers er zijn en er voor zorgen dat zij zich thuis voelen in hun nieuwe vaderland.

... de nieuwkomers zich aanpassen aan hun nieuwe vaderland. Gasten respecteren de regels die bij hun gastheren/vrouwen gelden; nieuwkomers horen zich aan te passen aan de regels en wetten in hun nieuwe vaderland en zich de taal eigen maken.

... ontvangende samenleving en nieuwkomers met elkaar in contact komen en blijven. Het groeten van een buurman of -vrouw zonder meteen de handtas dicht tegen zich aan te drukken (niet elke Marokkaan is een tasjesdief) is een begin. Geef die Nederlandse weduwe die naast je woont met het Suikerfeest ook eens iets lekkers mee, geef de Marokkaanse familie die boven je woont met Pasen een mandje eieren. Die kleine dingen zorgen voor contact en daarmee begrip, tolerantie en misschien zelfs vriendschap.

Ik pleit niet voor het algeheel platknuffelen van elkaar. Wat ik wil zeggen is: probeer contact met elkaar te leggen, zodat onterechte angst en walgelijke vooroordelen op het grofvuil kunnen belanden en een normale omgang tussen bevolkingsgroepen en godsdiensten mogelijk wordt.

Het zal nog wel tien jaar duren voordat er daadwerkelijk effecten van de door mij beschreven acties zichtbaar worden, maar als wij, Nedernederlanders en Nedermarokkanen, nu niet met elkaar samen leren en willen leven, zal er nooit, maar dan ook nooit echte integratie plaatsvinden. Want integratie komt van twee kanten. Lijm smeer je op twee aan elkaar te plakken stukken, integratie werkt ook alleen als de twee aan elkaar te verbinden bevolkingsgroepen meewerken. Aan ons is die macht. Aan ons dat voorrecht.

Nogmaals, ik wil niemand de les lezen, niemand zeggen hoe het moet. Maar ik wil wel mijn mening hierover uiten en wel zo constructief mogelijk.

freya
08-11-04, 19:02
Integratie moet van 2 kanten komen inderdaad :duim:

chliha
08-11-04, 19:17
Geplaatst door Poesjkin
[B

... de nieuwkomers zich aanpassen aan hun nieuwe vaderland. Gasten respecteren de regels die bij hun gastheren/vrouwen gelden; nieuwkomers horen zich aan te passen aan de regels en wetten in hun nieuwe vaderland en zich de taal eigen maken.

. [/B]


BEN geen gast ja, ben hier geboren en heb de Nederlandse identiteit. Hier gaat t nou mis, we zijn geen gasten meer, allang niet meer, we maken nu onderdeel uit van de samenleving, in theorie als gelijkwaardige burgers.....


GOT IT? :

Mark
08-11-04, 19:19
Geplaatst door chliha
BEN geen gast ja, ben hier geboren en heb de Nederlandse identiteit. Hier gaat t nou mis, we zijn geen gasten meer, allang niet meer, we maken nu onderdeel uit van de samenleving, in theorie als gelijkwaardige burgers.....


GOT IT? :

als je twee paspoorten hebt dan ben je naar mening van Wilders misschien niet eens meer een gast hier straks ;)

Poesjkin
08-11-04, 19:26
Sorry, was niet de bedoeling om iemand te beledigen. Het gaat er ook niet zozeer om wat hoe ik iemand zie, het gaat erom hoe de massa iemand ziet.

Over gasten... nee, iemand die hier geboren is, is in mijn ogen geen gast maar een Nederlander (al dan niet met een kleur). MIJ maakt het ook niet uit, maar veel Nederlanders blijken niet zo gewend te zijn aan families die eerst de smerige klussen klaren en vervolgens in Nederland bleven.

Echter, de kinderen van nieuwkomers worden ook als nieuwkomers gezien. En om dit te doorbreken moet iets worden ondernomen. Vandaar mijn posting...

Boerenkool
08-11-04, 19:26
Geplaatst door chliha
we maken nu onderdeel uit van de samenleving, in theorie als gelijkwaardige burgers.....


Waarom schijten dan nog zoveel Marokkanen in hun eigen voortuin? Als dit je land is (vind ik prima), gedraag je daar dan naar.

Lever om te beginnen je Marokkaanse paspoort in. En als dat volgens de Marokkaanse wet niet kan is dat vette pech; stuur je hem enkeltje Casablanca.

Gooi daarnaast die enorme hoeveelheid frustratie eens opzij en ga eens wat nuttigs doen.

Zwarte Schaap
08-11-04, 19:27
Geplaatst door Poesjkin
Dit is niet bedoeld als een opgeheven vingertje en ook niet op een toon van "ik weet alles beter". Dit is bedoeld als discussie, ik zou het goed vinden als mensen hierover willen praten.

Thee en koffie na afloop :blij:

Integratie is een succes als...

... de ontvangende samenleving (in ons geval de Nederlandse) niet doet alsof er een paar mensen bijkomt, maar rekening houdt met nieuwkomers. Als ik gasten ontvang, zet ik hun eten voor dat de gasten lekker vinden; als een samenleving nieuwkomers ontvangt, moet deze samenleving rekening houden dat die nieuwkomers er zijn en er voor zorgen dat zij zich thuis voelen in hun nieuwe vaderland.

... de nieuwkomers zich aanpassen aan hun nieuwe vaderland. Gasten respecteren de regels die bij hun gastheren/vrouwen gelden; nieuwkomers horen zich aan te passen aan de regels en wetten in hun nieuwe vaderland en zich de taal eigen maken.

... ontvangende samenleving en nieuwkomers met elkaar in contact komen en blijven. Het groeten van een buurman of -vrouw zonder meteen de handtas dicht tegen zich aan te drukken (niet elke Marokkaan is een tasjesdief) is een begin. Geef die Nederlandse weduwe die naast je woont met het Suikerfeest ook eens iets lekkers mee, geef de Marokkaanse familie die boven je woont met Pasen een mandje eieren. Die kleine dingen zorgen voor contact en daarmee begrip, tolerantie en misschien zelfs vriendschap.

Ik pleit niet voor het algeheel platknuffelen van elkaar. Wat ik wil zeggen is: probeer contact met elkaar te leggen, zodat onterechte angst en walgelijke vooroordelen op het grofvuil kunnen belanden en een normale omgang tussen bevolkingsgroepen en godsdiensten mogelijk wordt.

Het zal nog wel tien jaar duren voordat er daadwerkelijk effecten van de door mij beschreven acties zichtbaar worden, maar als wij, Nedernederlanders en Nedermarokkanen, nu niet met elkaar samen leren en willen leven, zal er nooit, maar dan ook nooit echte integratie plaatsvinden. Want integratie komt van twee kanten. Lijm smeer je op twee aan elkaar te plakken stukken, integratie werkt ook alleen als de twee aan elkaar te verbinden bevolkingsgroepen meewerken. Aan ons is die macht. Aan ons dat voorrecht.

Nogmaals, ik wil niemand de les lezen, niemand zeggen hoe het moet. Maar ik wil wel mijn mening hierover uiten en wel zo constructief mogelijk.


In mijn buurt, Rotterdam-Centrum, is de integratie allang voltooid. Alleen de rest van Nederland buiten de steden moet nog volgen.

Voor mij zijn de meeste integratie discussies in feite allang achterhaald. Zelfs bij het begin van de integratie discussies vroeg ik me vaak af waar hebben zij het over? Ik ben blij dat ik bij de voorhoede zat en niet meer vatbaar ben voor assimilatie. In feite praat men nu over integratie maar bedoelen ze assimilatie.

Qwertyno
08-11-04, 19:27
Geplaatst door chliha
BEN geen gast ja, ben hier geboren en heb de Nederlandse identiteit. Hier gaat t nou mis, we zijn geen gasten meer, allang niet meer, we maken nu onderdeel uit van de samenleving, in theorie als gelijkwaardige burgers.....


GOT IT? :

Ja, gasten zijn de meeste marokanen al lang niet meer. Dat waren de ouders eens.

Poesjkin, voor de rest ben ik het met je eens. Volledige intergatie kan alleen slagen als men bewust wordt van het feit dat er nu eenmaal verschillende soorten mensen in Nederland wonen. Er was eens gekozen voor een muliticulturele samenleving en dat kan gewoon niet meer teruggedraaid worden. Dus men kan nu twee kanten op, maken wat er van te maken valt of ... ja, het andere is onmogelijk.

Mark
08-11-04, 19:29
Geplaatst door Boerenkool
Waarom schijten dan nog zoveel Marokkanen in hun eigen voortuin?

WAT>?> hebben die gasten een tuin terwijl ik het met een balkon moet doen?

weet je wel hoe dat gaat stinken als ik daar schijt?

:haha:

mark61
08-11-04, 19:59
Geplaatst door freya
Integratie moet van 2 kanten komen inderdaad :duim:

Integratie is haraam.

mark61
08-11-04, 20:01
Geplaatst door Mark
WAT>?> hebben die gasten een tuin terwijl ik het met een balkon moet doen?

weet je wel hoe dat gaat stinken als ik daar schijt?

:haha:

Gewoon de kärcher d'r over, niet zo moeilijk doen.

Zwarte Schaap
08-11-04, 20:14
Geplaatst door klaaskop
Rotterdam: 1 groot ghetto ....

Als je me niet gelooft mag je een keer met me door mijn wijk wandelen.

freya
08-11-04, 20:17
Geplaatst door mark61
Integratie is haraam.

Heeft u wel voldoende opleiding voor zo'n fatwa?! :zweep:

chliha
08-11-04, 20:18
Geplaatst door Mark
als je twee paspoorten hebt dan ben je naar mening van Wilders misschien niet eens meer een gast hier straks ;)

Wat Wilders vindt ken me worst weze, t zijn electorale praatjes en t zijn ook alleen proefballonetjes,

Die maatregelen kunnen niet eens!

Het gaat me om de massa, hoe eerder men mij ziet als medeburger in plaats van gast, hoe sneller we weer lekker kunnen gaan leven met zijn allen. :roken:

Zwarte Schaap
08-11-04, 20:33
Geplaatst door chliha
Wat Wilders vindt ken me worst weze, t zijn electorale praatjes en t zijn ook alleen proefballonetjes,

Die maatregelen kunnen niet eens!

Het gaat me om de massa, hoe eerder men mij ziet als medeburger in plaats van gast, hoe sneller we weer lekker kunnen gaan leven met zijn allen. :roken:

Het is niet zomaar iets wat hij oproept. Als een moslim dit zou roepen zou men meteen zeggen we gooien hem het land uit.

Het gaat direct in tegen de grondwet en weet ik veel andere wetsartikelen meer. Hirsi Ali mag hem eens vragen of hij nu meer gelooft in de grondwet of meer in zijn eigen racistische ideologie?

chliha
08-11-04, 20:36
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is niet zomaar iets wat hij oproept. Als een moslim dit zou roepen zou men meteen zeggen we gooien hem het land uit.

Het gaat direct in tegen de grondwet en weet ik veel andere wetsartikelen meer. Hirsi Ali mag hem eens vragen of hij nu meer gelooft in de grondwet of meer in zijn eigen racistische ideologie?


:zwaai:
Ja maar wie wil Wilders nou hebben? Al zetten we hem eruit! Heb je die kop van hem wel eens gezien???

mark61
08-11-04, 20:40
Geplaatst door freya
Heeft u wel voldoende opleiding voor zo'n fatwa?! :zweep:

Dr is in ieder geval geen opleiding voor integrant. Enfin, laten we het Bilal vragen. Ik word opeens heel onzeker over mijn overmoedige tafsir.

Poesjkin
08-11-04, 20:49
Wilders is de mislukte variant van Mozart. Mozart is wereldberoemd en Wilders is een sukkel.

Over die wijk in Rotterdam gesproken... Welke wijk is dat? Als er eens iets te vieren valt, hoor ik het graag. Ik vier graag feest :cola:

Zwarte Schaap
08-11-04, 21:00
Geplaatst door Poesjkin
Wilders is de mislukte variant van Mozart. Mozart is wereldberoemd en Wilders is een sukkel.

Over die wijk in Rotterdam gesproken... Welke wijk is dat? Als er eens iets te vieren valt, hoor ik het graag. Ik vier graag feest :cola:

Mijn buurt heet Cool. Het ligt tussen centraal station tot aan de Erasmusbrug. Er vinden denk ik daar de meeste feesten plaats in heel Rotterdam.