PDA

Bekijk Volledige Versie : Rabbijn steekt islamitische studenten hart onder riem



Orakel
08-11-04, 22:59
Rabbijn steekt islamitische studenten hart onder riem
ANP

DEN HAAG - De liberaal-joodse rabbijn Awraham Soetendorp heeft zich maandag voor een gehoor van voornamelijk islamitische studenten van de Haagse Hogeschool uitgesproken voor 'een fatsoenlijke samenleving, waarin niemand vernederd wordt, of zich vernederd voelt'.

Hij zei dat tijdens een themabijeenkomst over de betekenis van Iftar, het verbreken van de vasten. Tijdens de bijeenkomst werd veelvuldig gerefereerd aan de dramatische gebeurtenissen van de afgelopen week, met de moord op filmmaker Theo van Gogh en de aanvallen op een islamitische school en enkele moskeeën als dieptepunten.

Soetendorp werd onthaald op een warm applaus in de volgepakte aula van de hbo-instelling in Den Haag. De joodse geestelijke stak de studenten een hart onder de riem. 'Ik ben ontroerd dat ik in jullie midden mag staan', zei Soetendorp. 'Wij weten net als jullie wat het betekent om gestigmatiseerd te worden'.


De bijeenkomst was georganiseerd door MashriQ, een studentenvereniging die vooroordelen en misvattingen op zowel cultureel als religieus gebied wil doorbreken. MashriQ heeft een kleurrijke achterban van Indiaas-Pakistaanse, Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Nederlandse jongeren. Tijdens de laatste anderhalf uur vasten van de dag kregen bezoekers informatie via de toespraken van Soetendorp en ex-imam Abdullah Haselhoef, amusement en bij de entree een paar dadels aangeboden.

Haselhoef haalde in zijn toespraak fel uit naar de moordenaar van Theo van Gogh. 'De meest gevaarlijke vorm van boosheid, is die, die schuilgaat achter vroomheid', aldus Haselhoef, die zijn publiek verder voorhield dat in de islam zelfreflectie en zelfkritiek een voorname rol spelen, helemaal tijdens de vastenmaand ramadan. 'De islam is niet eigen rechtertje spelen om wat voor reden dan ook'.

Al Sawt
08-11-04, 23:34
Uitstekende ontwikkeling en prachtig gebaar van zowel Soetendorp als de studenten van HHS.

mark61
08-11-04, 23:38
Yes.

Zwarte Schaap
08-11-04, 23:53
Rabbijn preekt in Gültepe moskee: 'Gun integratie de tijd'

Door Ludette el Barkany


Rotterdam - Joden, moslims en christenen braken zaterdagavond gezamelijk het vasten en deelden de iftar (avondmaaltijd na een vastendag) in de Gültepe moskee. ,,Hoewel het thema deze week heel actueel is, is het slechts toeval dat we juist vandaag bij elkaar zijn gekomen,'' zei rabbijn David Liliënthal. De rabbijn preekte voor het eerst van zijn leven in een moskee, voor andermans parochie.

Op intitiatief van de Rotterdamse Kunststichting doen verschillende religeuze instanties mee met het project Preken voor Andermans Parochie. ,,Dit is een terugbezoek,'' zegt Liliënthal. Eerder dit jaar bracht de Turkse gemeenschap een bezoek aan zijn liberaal Joodse synagoge. Door bij elkaar op bezoek te gaan hopen de initiatiefnemers dat de religeuze stromingen een manier kunnen vinden om nader tot elkaar te komen en daardoor begrip en respect voor elkaar, een kans te geven.

Ietwat onwennig stond de rabbijn voor een hondertal moslims. Toen dit bezoek werd gepland, stond niemand erbij stil dat er op een koude dinsdagmorgen in Amsterdam een moord zou plaatsvinden die dit bezoek in een heel ander daglicht zou stellen. De rabbijn heeft zijn preek herschreven, een groot gedeelte van zijn preek ging nu over de moord op cineast Van Gogh en over VVD politica Ayaan Hirsi Ali. ,,Van Gogh was geen vriend van ons en wij waren geen vrienden van hem. Het is tussen ons zelfs tot een rechtszaak gekomen. Maar dat betekent niet dat wij de moord niet moeten veroordelen. Het is in uw en mijn geloof absoluut verboden iemand te doden.''

Van Hirsi Ali is Liliënthal ook niet gecharmeerd. ,,Als ik hoor wat zij roept en zegt over moslims in ons land, dan vind ik dat stuitend. Maar om dit met dreigementen aan te vechten is niet juist. Wij joden begrijpen dat de schrik er goed in zit bij moslims, nu duidelijk is dat de verdachte een moslim is. Wij begrijpen namelijk heel goed hoe moeilijk het is te leven met vooroordelen. Ook al is de dader één gestoord iemand, je ontkomt er niet aan hierop te worden aangesproken als je moslim bent. Daarom krijgt dit bezoek een grotere betekenis. Wij zijn hier om duidelijk te maken dat wij met elkaar willen leven. Door de dialoog aan te gaan over elkaars overeenkomsten en niet de verschillen.''

De overeenkomsten die moslims en joden hebben zijn volgens Liliënthal groter dan de verschillen. Naast de religeuze haalt de rabbijn ook actuele zaken aan zoals integratie. Liliënthal: ,,Joden zijn al meer dan vierhonderd jaar in Nederland. En nog zijn wij niet volledig geïntegreerd.'' Dat kost tijd en van snelle integratie kan volgens de rabbijn geen sprake zijn. ,,Het is niet gemakkelijk je eigen cultuur en traditie te verliezen voor een cultuur die de jouwe niet is. Gun het tijd.''


Bron: Rotterdams dagblad 08/11/04

observer
09-11-04, 08:40
dacht eerst dat er hard stond :verward:

Ron Haleber
09-11-04, 09:39
Geplaatst door observer
dacht eerst dat er hard stond :verward:

Ach het scheelt maar één letter - Orakel zal zich verschreven hebben, doet hij wel meer. :loog:

Het wachten is nu op een tournee lezingen van Ronald Eissens en Cadat. Ook deze MDI-strijders zullen de moslims graag har... onder de riem steken! :knife_hea

Marsipulami
09-11-04, 10:01
Ik vermoed achter deze initiatieven de hand van Job Cohen die 'de boel bij elkaar tracht te houden'. In ieder geval uitstekende initiatieven. Het is goed dat Amsterdamse joden aan de ruimere samenleving laten zien dat de maatschappelijke uitsluiting waarvan ze zelf in de jaren dertig het slachtoffer waren, zich nu herhaalt maar dan ten aanzien van de moslims.

taouanza
09-11-04, 10:08
Ik vond het vooral erg gezellig en het toneelstuk erg grappig!

Thumps up for MashriQ!


Het enige wat ik jammer vond is dat bij zo'n geweldige initiatief er weinig autochtonen zijn.

mark61
09-11-04, 13:31
Geplaatst door taouanza
Ik vond het vooral erg gezellig en het toneelstuk erg grappig!

Thumps up for MashriQ!


Het enige wat ik jammer vond is dat bij zo'n geweldige initiatief er weinig autochtonen zijn.

Meer PR. Op maroc.nl bijvoorbeeld. Of ik moet het gemist hebben.

taouanza
09-11-04, 13:34
Geplaatst door mark61
Meer PR. Op maroc.nl bijvoorbeeld. Of ik moet het gemist hebben.

Nou op de school zelf zitten ook heel veel autochtonen die moeten het wel geweten hebben.

Poesjkin
09-11-04, 14:00
Als er nog eens zoiets is, hoort deze Goudse autochtoon dat dan ook?
Ik ben namelijk graag bij dat soort positieve bijeenkomsten waarin mensen laten zien dat ze wel van plan zijn normaal met elkaar te leven.

nicemister
09-11-04, 14:17
Bedankt voor jullie complimenten!

Het evenement was ruim van te voren aangekondigd op maroc.nl -> http://www.maroc.nl/forums/calendar.php?s=&action=getinfo&eventid=486

nicemister
09-11-04, 14:19
Geplaatst door Marsipulami
Ik vermoed achter deze initiatieven de hand van Job Cohen die 'de boel bij elkaar tracht te houden'. In ieder geval uitstekende initiatieven. Het is goed dat Amsterdamse joden aan de ruimere samenleving laten zien dat de maatschappelijke uitsluiting waarvan ze zelf in de jaren dertig het slachtoffer waren, zich nu herhaalt maar dan ten aanzien van de moslims.

Job Cohen had hier trouwens niets mee te maken.

nicemister
09-11-04, 14:25
Je kunt trouwens ook gewoon www.mashriq.nl in je favorieten zetten ;)

mark61
09-11-04, 14:25
Geplaatst door Marruecos
Haal die link uit je favorieten en kom ook eens op de voorpagina.

:hihi: Ow excuus, heb ik ff geen tijd voor. Ben her en der brandjes aan het blussen dan wel stoken. Al naar gelang.

Bovendien vind ik dit in eerste instantie een bilateraaltje joden-moslims. Hoeven niet direct goyims bij te zitten. :vreemd:

nicemister
17-12-04, 10:59
Geplaatst door Poesjkin
Als er nog eens zoiets is, hoort deze Goudse autochtoon dat dan ook?
Ik ben namelijk graag bij dat soort positieve bijeenkomsten waarin mensen laten zien dat ze wel van plan zijn normaal met elkaar te leven.


MashriQ SV heeft weer een evenement. Voor meer info: http://www.maroc.nl/forums/calendar.php?action=getinfo&eventid=518

wytze
17-12-04, 12:19
wat is het adres van de Haagse hogeschool?

nicemister
17-12-04, 12:24
Geplaatst door wytze
wat is het adres van de Haagse hogeschool?

Johanna Westerdijkplein 75
2521 EN Den Haag

wytze
17-12-04, 12:33
dabk je wel. weet je ook met welke tram je er komt vanaf CS en hoe lang dat duurt?

nicemister
17-12-04, 17:32
Vanuit Den HAag CS kun je tram 9 (richting Vrederust),16 (richting Moerwijk) of 17 (richting Wateringse Veld) pakken. Je stapt uit bij halte "Station Holland Spoor". Het zal zo rond de 10 minuten duren.