PDA

Bekijk Volledige Versie : OM opent klopjacht op Syriėr



Joesoef
09-11-04, 07:43
Dinsdag 9 november 2004 uur.
OM opent klopjacht op Syriėr
Van onze verslaggevers Marc van den Eerenbeemt Jan Meeus


AMSTERDAM - Nederlandse autoriteiten jagen op een Syriėr die contacten heeft gehad met vier radicale moslims die vastzitten op verdenking van terrorisme. De Syriėr wordt gezocht in verband met de moord op Theo van Gogh en is mogelijk de spil van een aantal veronderstelde terroristencellen die in Nederland actief zijn.


Justitie heeft aanwijzingen dat de Syriėr een cruciale rol speelde in drie zaken : de moord op Theo van Gogh, de bedreiging van Kamerlid Geert Wilders en de voorbereiding van aanslagen op overheidsgebouwen (zoals de Tweede Kamer) en de kerncentrale in Borssele. In verband met die laatste zaak pakte justitie afgelopen zomer Samir A. op, een 18-jarige Amsterdammer.

De zoektocht naar de Syriėr is de eerste aanwijzing dat de diverse (mogelijke) terreurcellen onderling verbonden zijn. De Syriėr verblijft al langer in Nederland. Zijn identiteit en woonadres zijn bekend.

De verdenking van de Syriėr is de tweede aanwijzing dat er banden bestaan tussen Mohammed B. en Samir A., wiens arrestatie aanleiding was voor een grootschalig terreuralarm dat de overheid in de zomer afkondigde. De twee woonden in Amsterdam-Slotervaart op een steenworp afstand van elkaar.

Samir A. werd al eerder gearresteerd, in oktober van 2003. Indertijd vond de Rotterdamse politie een boodschappentas met spullen die bedoeld leken voor het maken van een bom. Omdat justitie dat niet kon bewijzen, werd Samir A. vrijgelaten.

In het onderzoek van de AIVD naar die boodschappentas kwam Mohammed B. in beeld. De dienst hield destijds Jason W. in de gaten, die blijkens observaties en telefoontaps contact had met Samir A. Jason W. sprak ook met Mohammed B. Uiteindelijk verloor het opsporingsteam zijn belangstelling voor Jason W. - en daarmee voor Mohammed B.

De twee personen die het afgelopen weekeinde werden aangehouden op verdenking van het bedreigen van politicus Wilders, zouden ook worden aangestuurd door de gezochte Syriėr.

Justitie heeft één terrorisme-verdachte vrijgelaten. Hassan O. werd eind september aangehouden in een onderzoek naar het bezit en vervoer van explosieven.

Joesoef
09-11-04, 07:44
Ik blijf hopen op een gestoorde die bezig was met een eenmansaktie. Tegen beter weten in. Helaas.

Tomas
09-11-04, 08:24
Geplaatst door Joesoef
Ik blijf hopen op een gestoorde die bezig was met een eenmansaktie. Tegen beter weten in. Helaas.

Ik begrijp niet zo goed wat het GROTE verchil is. Wat is er nu zo fundamenteel verschillend als het een groepje is dat wat gemeenschappelijke ideeen deelt en elkaar opjut of dat het maar 2 gekken zijn? Is dat aantal zo belangrijk op deze schaal?

Mark
09-11-04, 08:26
Geplaatst door Joesoef
Ik blijf hopen op een gestoorde die bezig was met een eenmansaktie. Tegen beter weten in. Helaas.

Hoezo? Dit is juist mooi: een georganiseerde groep kan je aanpakken, eenzame gekken kun je nooit van te voren opsporen.

GroteWolf
09-11-04, 09:19
Eerder dit jaar was het ook een Syriėr die iemand wilde omkopen om van Gogh te vermoorden (tijdens de avond-vierdaagse).

Joesoef
09-11-04, 09:51
Geplaatst door GroteWolf
Eerder dit jaar was het ook een Syriėr die iemand wilde omkopen om van Gogh te vermoorden (tijdens de avond-vierdaagse).

Idd.

Joesoef
09-11-04, 09:51
Geplaatst door Mark
Hoezo? Dit is juist mooi: een georganiseerde groep kan je aanpakken, eenzame gekken kun je nooit van te voren opsporen.

Voor mijn gevoel. Even geen rationeel denken.

NIS
09-11-04, 10:28
Ik wist, dat Marokkaanen best ok waren.. Ze laten zich alleen te snel gebruiken door een gekken uit het midden oosten..