PDA

Bekijk Volledige Versie : Aanklacht tegen Mohammed B. vanuit de Islamitische gemeenschap.



Couscousje
09-11-04, 18:08
Er is een advocaat bereid gevonden te onderzoeken of er een zaak is tegen Mohammed B. betreffende het besmeuren van de goede naam van de Islamitische gemeenschap in het geheel en die in Nederland in het bijzonder.

Ik citeer:


Hij heeft meer gedaan dan alleen maar Theo van Gogh vermoorden! Hij heeft aan onze integriteit getornd. Niemand mag daar zomaar mee weg komen. Hij word wel opgesloten. Maar wie laat mij dan vrij van de scheve ogen? Wie bevrijdt ons dan van de vooroordelen? Wie haalt de woede uit de harten van deze samenleving? Hij is schuldig aan dit achterlijke circus. Het is ernstig. Mijn eigen moeder wordt uitgemaakt voor terroristenmoeder, omdat ze een hoofddoek draagt!

Mohammed B. wordt dan aangeklaagd voor smaad of laster.

Ofzoiets, ik ben niet heel erg op de hoogte van het verschil tussen die termen.

In ieder geval, wat zijn de meningen hier over bovenstaand initiatief?

Cc

Tamza_N_Rif
09-11-04, 18:13
Die gast moet eens wakker worden. Mohammed B. kun je geen laster verwijten. Sterker nog, Mohammed B. drukte juist zijn ongenoegen uit over de 'ummah' door te stellen dat het hun fout was dat Hirshi zo ver kon gaan met haar uitspraak en dat ze zaten te slapen. M.a.w: moslims in NL zouden volgens hem radicaler moeten zijn, wat duidelijk aangeeft dat hij allerminst dacht de moslimgemeenschap achter zich te hebben staan.

Helaas hebben veel mensen over dat regeltje in de brief heen gelezen.

Couscousje
09-11-04, 18:26
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Die gast moet eens wakker worden. Mohammed B. kun je geen laster verwijten. Sterker nog, Mohammed B. drukte juist zijn ongenoegen uit over de 'ummah' door te stellen dat het hun fout was dat Hirshi zo ver kon gaan met haar uitspraak en dat ze zaten te slapen. M.a.w: moslims in NL zouden volgens hem radicaler moeten zijn, wat duidelijk aangeeft dat hij allerminst dacht de moslimgemeenschap achter zich te hebben staan.

Helaas hebben veel mensen over dat regeltje in de brief heen gelezen.

Dit...


Het feit dat u zo openlijk uw kwaad uit kunt spuien is niet aan uzelf te danken, maar aan de Islamitische Ummah. Zij heeft haar taak van verzetten tegen het onrecht en het kwaad laten liggen en ligt haar roes uit te slapen. Al uw vijandelijkheden tegen de Islam is dus alleen de Islamitische Ummah kwalijk te nemen.

... zou je dus kunnen zien als iets waardoor hem smaad of laster (ik weet het verschil nog steeds niet) ten laste gelegd zou kunnen worden. In feite schuift hij zijn daad af op de Islamitische Ummah, oorzaak-gevolg-gevolg-van-gevolg, met als oorzaak dus de Islamitische Ummah, het eerste gevolg de vijandelijkheden van Hirsi Ali en als gevolg-van-gevolg zijn daad.

Immers, als Hirsi Ali niets kwalijk wordt genomen, maar de Ummah, om vervolgens tot zo een weerzinwekkende daad over te gaan, heb je dan geen zaak?

Cc

P.S.: Is het SMSje al verzonden shem 3aweth? :p

Tamza_N_Rif
09-11-04, 18:37
Geplaatst door Couscousje
Dit...



... zou je dus kunnen zien als iets waardoor hem smaad of laster (ik weet het verschil nog steeds niet) ten laste gelegd zou kunnen worden. In feite schuift hij zijn daad af op de Islamitische Ummah, oorzaak-gevolg-gevolg-van-gevolg, met als oorzaak dus de Islamitische Ummah, het eerste gevolg de vijandelijkheden van Hirsi Ali en als gevolg-van-gevolg zijn daad.

Immers, als Hirsi Ali niets kwalijk wordt genomen, maar de Ummah, om vervolgens tot zo een weerzinwekkende daad over te gaan, heb je dan geen zaak?

Cc

P.S.: Is het SMSje al verzonden shem 3aweth? :p

De juridische termen ken ik ook nog niet zo goed. Maar als leek lijkt mij 'het bewijs' onvoldoende om een dergelijke zaak gewonnen te krijgen. Hij heeft het vooralsnog in de brief alleen tegen Hirshi en niet over de vermoorde Theo zelf. Het zou anders zijn denk ik wanneer hij iets in de trant had geschreven van: 'de Ummah veracht je, Hirshi, en als vergelding steek ik je compaan Theo dood.'

Los van de toon enz, ik denk dat je alleen met krachtige zinnen iemand juridisch aan kan pakken. Zijn stuk waarin hij de Ummah veroordeelt laat te veel ruimte voor interpretaties.

Maar laat ik maar eerst effe de duidelijke juridische term van 'smaad' en 'laster' opzoeken. Dit is alleen wat ik denk en verwacht wat er zal gebeuren.

P.S: verstuurd. Het was een marteling voor mijn hamerduim. :fplet:

Couscousje
09-11-04, 18:42
Geplaatst door Tamza_N_Rif
De juridische termen ken ik ook nog niet zo goed. Maar als leek lijkt mij 'het bewijs' onvoldoende om een dergelijke zaak gewonnen te krijgen. Hij heeft het vooralsnog in de brief alleen tegen Hirshi en niet over de vermoorde Theo zelf. Het zou anders zijn denk ik wanneer hij iets in de trand had geschreven van: 'de Ummah veracht je, Hirshi, en als vergelding steek ik je compaan Theo dood.'

Los van de toon enz, ik denk dat je alleen met krachtige zinnen iemand juridisch aan kan pakken. Zijn stuk waarin hij de Ummah veroordeelt laat te veel ruimte voor interpretaties.

Maar laat ik maar eerst effe de duidelijke juridische term van 'smaad' en 'laster' opzoeken. Dit is alleen wat ik denk en verwacht wat er zal gebeuren.

P.S: verstuurd. Het was een marteling voor mijn hamerduim. :fplet:

Ik zoek met je mee!

Wie het eerste www.woordenboek.nl heeft ingetypt!

Cc

Deanderekant
09-11-04, 18:58
Dat ie schuldig is aan genoemde feiten lijkt me duidelijk.

Maar het lijkt me meer een verzwarende omstandigheid in het proces wegens de moord. Ik ben geen jurist, maar het lijkt me onstellend lastig, probeer bijvoorbeeld deze vraag maar eens te beantwoorden:

Als Mohammed B schuldig wordt bevonden, aan wie maken we de toegekende schadevergoeding over?

S@deeQ
09-11-04, 19:04
Geplaatst door Deanderekant
Als Mohammed B schuldig wordt bevonden, aan wie maken we de toegekende schadevergoeding over?

mijn geiten kunnen het wel gebruiken.

Couscousje
09-11-04, 19:45
Geplaatst door Deanderekant
Dat ie schuldig is aan genoemde feiten lijkt me duidelijk.

Maar het lijkt me meer een verzwarende omstandigheid in het proces wegens de moord. Ik ben geen jurist, maar het lijkt me onstellend lastig, probeer bijvoorbeeld deze vraag maar eens te beantwoorden:

Als Mohammed B schuldig wordt bevonden, aan wie maken we de toegekende schadevergoeding over?

Eerherstel lijkt me voldoende.

Cc

Umarvlie
09-11-04, 20:10
Geplaatst door Couscousje
Er is een advocaat bereid gevonden te onderzoeken of er een zaak is tegen Mohammed B. betreffende het besmeuren van de goede naam van de Islamitische gemeenschap in het geheel en die in Nederland in het bijzonder.

Eh... mooi initiatief op het eerste gezicht maar ... wie of wat is die Islamitische gemeenschap, in het geheel of Nederland in het bijzonder?

Sinds de profeet vzmh en de 4 eerste kaliefen is er geen is echte ummah (lees: Islamitsche gemeenschap) meer geweest maar is de Islam versplinterd en verdeeld, in die tijd was er ook geen Mohammed B geduld denk ik dus wellicht ligt daar het antwoord voor de Moslims - eerst eens ons eigen straatje schoonvegen en onszelf verenigen (wachten tot Issa terugkeert).

Totdat dit gebeurd is worden wij verdeeld en overheerst (snif: zelfmedelijden?) en is het niet mogelijk om als Islamitsche gemeenschap iets zinvols te ondernemen domweg omdat die er niet is! Kijk maar naar het CMO...

Ik denk dus dat dit meer konkreet door een kleine groep of mogelijk zelfs als individu moet worden gedaan.

Deanderekant
09-11-04, 20:22
Ik denk dus dat dit meer konkreet door een kleine groep of mogelijk zelfs als individu moet worden gedaan.

Lijkt me wel een mooi gebaar, honderdduizenden individuele aanklachten.

Bart.NL
09-11-04, 20:29
Ik denk dat het onzinnig is. Smaad heeft alleen maar betrekking op een uiting (uitspraak, tekst) en niet op een daad.

Je kunt dan nog beter aanklachten indienen tegen mensen die moord goedkeuren, met de redenering dat mensen zoals Mohammed B zich geroepen kunnen voelen om een daad te stellen.

Dan besteed je je energie en tijd nuttiger, volgens mij.

Deanderekant
09-11-04, 20:37
Ik denk dat het onzinnig is. Smaad heeft alleen maar betrekking op een uiting (uitspraak, tekst) en niet op een daad.

Smaad werd op dit forum aangedragen als grond, niet door de geciteerde jurist. Volgens mij kan het schade berokkenen aan een persoon of groep ook reden tot vervolging zijn.

Couscousje
09-11-04, 20:38
Geplaatst door Deanderekant
Smaad werd op dit forum aangedragen als grond, niet door de geciteerde jurist. Volgens mij kan het schade berokkenen aan een persoon of groep ook reden tot vervolging zijn.

Er is geen jurist geciteerd.

Er is iemand geciteerd die een jurist wil inschakelen.

Cc

Deanderekant
09-11-04, 20:52
@ Cc

Dat dacht ik in je eerste post te lezen...

Couscousje
09-11-04, 20:57
Geplaatst door Deanderekant
@ Cc

Dat dacht ik in je eerste post te lezen...

Dat kan inderdaad zo overkomen, zie ik, maar dat was dus niet de bedoeling.

;)

Cc

Äna
09-11-04, 21:59
Aanklagen wegens smaad of Laster???

Hoezo moet je je als moslim in discrediet gebracht worden door een iemand die een vreselijk daad verricht?

Als een gek in de naam van het jodendom de Israelische president ombrengt, is toch ook niet het jodendom in discrediet gebracht.
Er is door de moslim gemeenschap afstand genomen en dat is voldoende lijkt mij, laten we nou niet gelijk weer gaan overdrijven.

Maar als we dan toch beginnen met aanklagen, laten we gelijk
Hirsi Ali
Wilders
Al Zarquwie
Bin laden
Bush
Sharon
Mubarak
Koning Faisel van SA
Boutaflika

En nog vele andere vanwege smaad of laster wegens het gebruiken van de Islam voor hun daden.

Ik hoor het wel als het zover is

observer
10-11-04, 09:49
hoe brengt sharon de islam in diskrediet?

Couscousje
10-11-04, 10:08
De jurist in kwestie heeft aangegeven dat er een artikel in de wetgeving staat dat betrekking heeft op haatzaaierij en op die grond zou Mohammed B. vervolgd kunnen worden door de samenleving.

Cc

Rabi'ah.
10-11-04, 10:55
Geplaatst door Couscousje
De jurist in kwestie heeft aangegeven dat er een artikel in de wetgeving staat dat betrekking heeft op haatzaaierij en op die grond zou Mohammed B. vervolgd kunnen worden door de samenleving.

Cc

Ik denk dat het beter is diegenen te vervolgen die van de hele Marokkaanse gemeenschap verwachten verantwoording af te leggen voor de misdaad van 1 persoon.

kaaskop
10-11-04, 11:00
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat het beter is diegenen te vervolgen die van de hele Marokkaanse gemeenschap verwachten verantwoording af te leggen voor de misdaad van 1 persoon.

Oooooooh jaaa? Want?

Rabi'ah.
10-11-04, 11:05
Geplaatst door kaaskop
Oooooooh jaaa? Want?

Omdat het verantwoordelijk stellen van een hele etnisch-culturele groep voor de daad van 1 persoon met wie ze enkel de afkomst gemeen heeft, niet alleen de in het Westen o zo hoog aangeslagen individuele verantwoordelijkheid en vrijheid ontkent, maar ook nog gestoeld is op een discriminatoir, ja zelfs racistisch principe.

Het impliceert namelijk dat er een oorzakelijk verband is tussen de daad en de afkomst van de dader.


Rabiah.

sienia
10-11-04, 11:15
Of het juridisch een kans heeft of niet is denk ik nog niet eens het belangrijkste. Laat het ook een signaal zijn.

kaaskop
10-11-04, 11:38
Geplaatst door Rabi'ah.
Omdat het verantwoordelijk stellen van een hele etnisch-culturele groep voor de daad van 1 persoon met wie ze enkel de afkomst gemeen heeft, niet alleen de in het Westen o zo hoog aangeslagen individuele verantwoordelijkheid en vrijheid ontkent, maar ook nog gestoeld is op een discriminatoir, ja zelfs racistisch principe.

Even een paar lastige kwesties:

Hoe wil je uitvinden wie zich precies schuldig maakt aan die generalisatie, die de mijne alvast niet is.

Verder vind ik je betoog over individuele verantwoordelijkheid prachtig maar Moslims bij uitstek zijn erg gebeten op hun groepsmentaliteit. Als je dit zou doorzetten en dus puur alles op basis van individuele gevallen zou afrekenen dan ziet het er slecht uit voor bijvoorbeeld de Palestijnen omdat ieder beroep op volkerenmoord dan kan worden onderuitgeschopt met hetzelfde principe. Het was gewoon een Israelische militair tegen een Palestijnse verdachte.

Je verwijt van het toepassen van een discriminatoir principe vind ik wel vreemd zo niet juridisch op niets gebaseerd. Discriminatie impliceert achterstelling en nou ja het feit dat Moslims zich nu moeten verdedigen voor Mohammed B wil ik dan wellicht nog wel op die manier zien, maar juridisch is het brandhout omdat oorzaak en gevolg hun startpunt vinden bij die Mohammed B. zelf die zich met zijn actie heeft geafficheerd als religieus moordenaar. Was er nou massaaal een protest geweest van de hele Nederlandse Ummah dat Moslims het niet pikken dat er uit naam van de Islam gruweldaden worden uitgevoerd waarin ze zichzelf niet herkennen en was er door het autochtone deel van Nederland desondanks bevolkingsbreed betoogt tegen alle Moslims hier ten lande, dan gaat je stelling wellicht op. Maar zo is het voorlopig niet gegaan.

Verder is de term racisme hier (het is weer eens zo ver :rolleyes: ) niet van toepassing. de Islam is niet 1:1 verbonden met een ras of afkomst in tegendeel, er zijn zat Moslims met een 100% Nederlandse achtergrond.






Het impliceert namelijk dat er een oorzakelijk verband is tussen de daad en de afkomst van de dader.


Helaas ziet die dader het wel zo, zijn primaire motief was dat hij wilde optreden tegen de belediging van Moslims.

Couscousje
10-11-04, 11:53
Geplaatst door sienia
Of het juridisch een kans heeft of niet is denk ik nog niet eens het belangrijkste. Laat het ook een signaal zijn.

Inderdaad! :duim:

Cc

Couscousje
10-11-04, 11:53
Zou de rest zich aan het onderwerp willen houden:

Mohammed B. vanuit de gemeenschap vervolgen voor haatzaaierij.

Cc

kaaskop
10-11-04, 12:01
Geplaatst door Couscousje
Zou de rest zich aan het onderwerp willen houden:

Mohammed B. vanuit de gemeenschap vervolgen voor haatzaaierij.

Cc

Sorry!:zegniets: Zij begon!



Juridisch is het denk ik toch niet haalbaar, bij smaad moet je tot op de punten en de komma's kunnen aangeven in hoeverre iemand in zijn naam is aangetast en dat is voor een grote diffuse club zeer zeer moeilijk, maar alleen al de poging zou voor het herstellen van de relatie tussen allo en auto veel meer betekenen dan vijfhonderd Cohens bij elkaar.
Wellicht is het een idee dat een aantal Imams de handen ineen slaat en Mohammed B officieel ex-communiceert. Ik weet niet of zoiets kan binnen de Islam maar als signaal lijkt het me zeer constructief.

Couscousje
10-11-04, 12:07
Geplaatst door kaaskop
Sorry!:zegniets: Zij begon!

:hihi:

Cc

P.S.: Geen smaad, maar haatzaaierij.

Zwarte Schaap
10-11-04, 12:33
Een korte opmerking:

Genoemde juridische procedure is mijns inziens gedoemd om te mislukken. De aandachtszoekers kunnen beter hun geld in de eigen zak houden.

kaaskop
10-11-04, 12:51
Geplaatst door Couscousje
:hihi:

Cc

P.S.: Geen smaad, maar haatzaaierij.

Dat lijkt me zelfs nog moeilijker, het is toch een beetje een diffuus containerbegrip waar geen echte juridische counterpart voor bestaat. Smaad komt dan nog het beste in de buurt of anders meer iets richting discriminatie. Wellicht zou hier de wet eens voor moeten worden aangepast, iets waarmee in ieder geval bewust veroorzaakte imagoschade voor groepen kan worden aangepakt. Ik zeg met nadruk bewust anders moeten we types als ZS ook in de overweging meenemen en dan zitten we weer met een onbruikbare wet.