PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaams Blok definitief buiten de wet gesteld



Marsipulami
09-11-04, 17:09
Vlaams Blok veroordeeld (update)
Hof van Cassatie bevestigt veroordeling

17:50:05


rr
Het Hof van Cassatie heeft de veroordeling van de drie vzw's van het Vlaams Blok bevestigd. De veroordeling van de vzw's is daarmee definitief. Advocaat-generaal Marc Timperman vroeg vanochtend al dat het Hof van Cassatie het beroep van de drie vzw’s van het Vlaams Blok, tegen hun veroordeling wegens racisme door het hof van beroep van Gent, zou verwerpen.


Na een pleidooi van de verdediging van de Blok-vzw’s en een repliek van de advocaten van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding en de (Vlaamse) Liga voor de Rechten van de Mens, nam het Hof de zaak in beraad en deed het zonet uitspraak.

Het openbaar ministerie vond dat er geen procedurefouten gemaakt waren bij het tot stand komen van het arrest van het hof van beroep van Gent van 21 april 2004. Volgens advocaat-generaal Marc Timperman waren er dus ook geen redenen om pre-judiciële vragen te stellen aan het Arbitragehof.

In het Gentse arrest werden de drie vzw’s van het Vlaams Blok elk veroordeeld tot een boete van 12.394,67 euro wegens inbreuken op de antiracismewet. Het hof vond dat het Blok tussen 2 juli 1999 en 29 januari 2001 duidelijk discriminatie verkondigd had. Het Centrum en de Liga kregen als burgerlijke partijen een morele schadevergoeding toegekend van respectievelijk 5.000 en 2.500 euro.
09/11/2004 - belga

Marsipulami
09-11-04, 18:27
Wooow, lang geleden dat een Vlaamse prikker nog eens een topper kreeg op Maroc.nl :lole:

De Belgische rechtstaat maakt in ieder geval duidelijk dat er een onderscheid is tussen vrije meningsuiting aan de ene kant en haatzaaierij en manifest racisme aan de andere kant. Nederland kan daar nog wat van leren. :fpiraat:

Umarvlie
09-11-04, 18:40
Tja, inderdaad deze avond maar geen belgen-moppen meer dan.... want de Nederlandse ministerieele top zou hier inderdaad nog wat van kunnen leren.

Overigens, 't is slechts van korte duur want: " Het Vlaams Blok nam zaterdag al een nieuwe beginselverklaring aan in een poging onder een nieuwe naam ook gematigder kiezers aan te trekken. Het oude standpunt dat alle niet-Europese migranten het land moeten verlaten, is ingeruild voor een verplichting tot integratie en inburgering. Volgens partijkopstuk Dewinter is het dragen van een hoofddoek door moslimvrouwen wel strijdig met dit streven naar integratie.

Met de meer gematigde nieuwe aanpak wil de partijleiding ook voorkomen dat zij in de toekomst weer voor de rechter komt. De klacht tegen het Vlaams Blok is aangespannen door het Belgisch Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Bestrijding van Racisme, een overheidsinstelling. "

Dus een nieuwe naam, aangepast programma maar met dezelfde mensen gaan ze door... Vlaamse Liga geloof ik dat ze zich willen gaan noemen.

BiL@L
09-11-04, 22:02
Nou, daar gaat je lievelingscluppie.
:cola:

Marsipulami
09-11-04, 22:04
Geplaatst door Umarvlie
Overigens, 't is slechts van korte duur want: " Het Vlaams Blok nam zaterdag al een nieuwe beginselverklaring aan in een poging onder een nieuwe naam ook gematigder kiezers aan te trekken.

Nee die nieuwe naam is een noodzaak om nog aan politiek te kunnen doen. Een partij die buiten de wet gesteld is kan niet meer opkomen bij verkiezingen onder dezelfde naam. Er moet een trendbreuk zijn met het verleden. Maar het klopt wel dat er volgdende zondag al een nieuwe partij zal zijn met een nieuwe naam en dat de voorbereidingen daarvoor al meer dan een half jaar aan de gang zijn. Alle passages in het partijprogramma die nog aanleiding zouden kunnen zijn tot veroordelingen zijn inderdaad geschrapt uit het programma.



Het oude standpunt dat alle niet-Europese migranten het land moeten verlaten, is ingeruild voor een verplichting tot integratie en inburgering. Volgens partijkopstuk Dewinter is het dragen van een hoofddoek door moslimvrouwen wel strijdig met dit streven naar integratie.

Er was ook al lang geen enkel Vlaams Blok lid meer en evenmin een Vlaams Blok kiezer, die nog geloofde dat een terugkeer van niet-Europese vreemdelingen te organiseren was. Men stelt zich inderdaad op het inburgeringstandpunt dat zowat gemeengoed is van alle partijen in Nederland. Maar voor zover ik geïnformeerd ben wil men daar ook al weer niet al te concreet over worden. Men pleit voor assimilatie, maar ik heb nog geen partijstandpunt gehoord dat bijvoorbeeld het sluiten van alle moskeeën zou nastreven.

En over inburgering als gekoesterd autochtoons visioen waardoor alle problemen opgelost zouden geraken: Mohamed B. zou ongetwijfeld met vlag en wimpel geslaagd zijn voor zijn inburgeringsexamen. Geboren en getogen in Nederland als een Hollandse jongen, schreef gedichten met rijm in het Nederlands en deed zelfs vrijwilligerswerk in zijn wijk. Het probleem is ingewikkelder dan alleen maar taallessen op straffe van het intrekken van uitkeringen of het tegengaan van huwelijken met een buitenlandse partner of het afschaffen van de dubbele nationaliteit. De mensen die denken dat (extreem) rechts de oplossing heeft voor de huidige problemen hebben het fout.


Met de meer gematigde nieuwe aanpak wil de partijleiding ook voorkomen dat zij in de toekomst weer voor de rechter komt. De klacht tegen het Vlaams Blok is aangespannen door het Belgisch Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Bestrijding van Racisme, een overheidsinstelling. "

Die gematigde aanpak is al veel langer bezig en moet vooral dienen om de partij te verruimen. Het Vlaams Blok heeft daarin gelijk. Terwijl alle partijen links en rechts stemmen verliezen heeft het Vlaams Blok geen concurrent aan haar rechterzijde. Dus met een gematigde koers kan het Blok alleen maar groter worden.



Dus een nieuwe naam, aangepast programma maar met dezelfde mensen gaan ze door... Vlaamse Liga geloof ik dat ze zich willen gaan noemen.

Met dezelfde mensen is volgens mij nog hangende. De veroordeling van het Blok is maar een eerste stap in de jurisprudentie die thans geschapen wordt. Voor zover mijn inzicht reikt is het niet uitgesloten dat er in de nabije toekomst juridische stappen worden ondernomen om de leiders van de criminele organisatie die het Vlaams Blok thans is hun burgerrechten te ontnemen. Wat betekent dat de huidige kopstukken zich in de toekomst niet meer verkiesbaar zullen kunnen stellen. Of het ooit zover komt is voorlopig juridisch koffiedik kijken. Maar in voorkomend geval zal er ongetwijfeld een machtstrijd losbreken binnen het Blok.

In ieder geval, het Blok is een tendenspartij, hoeveel veroordelingen het Blok ook oploopt, daarmee verliest men de sympathie van de kiezer nog niet. Het tegendeel is soms waar. Ik geloof alleen maar dat het mogelijk is dat het Blok kleiner wordt als het Blok participeert aan de macht. De grootste fout die het Belgische politieke establischment ooit heeft gemaakt is het cordon sanitair. Men heeft gewacht met het Vlaams Blok de kans te geven om fouten te maken totdat het Blok een grote partij was geworden. Dat is onvergeeflijk.

Tot slot: Ik geloof niet dat het Blok enige oplossing heeft voor de samenlevingsproblemen tussen allochtonen en autochtonen. Wat dat betreft heeft het Blok net zo min als de andere partijen een oplossing. Het veiligheidsprobleem zal het Blok ook al niet kunnen oplossen. Dat is een erg complex probleem dat je niet oplost met alleen maar meer politiematrakken. Daar is ook nog gezond verstand voor nodig.

Ik hoop al jaren op een participatie van het Blok aan de macht, maar het enige wat ik vrees -en die vrees is reëel en te weinig besproken in de media- is dat het Blok als grootste partij van het land de Belgische instellingen kan Blok-keren, met als gevolg dat België barst.

BiL@L
09-11-04, 22:06
Geplaatst door Marsipulami
Wooow, lang geleden dat een Vlaamse prikker nog eens een topper kreeg op Maroc.nl :lole:

De Belgische rechtstaat maakt in ieder geval duidelijk dat er een onderscheid is tussen vrije meningsuiting aan de ene kant en haatzaaierij en manifest racisme aan de andere kant. Nederland kan daar nog wat van leren. :fpiraat:

Heel waar.


Artikel 1 van de Grondwet stelt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld." Dat gebod verplicht de overheid. Het betekent echter niet dat alle mensen gelijk zijn, laat staan iedereen gelijk heeft. Aan dat artikel is echter een zin toegevoegd die ons impliciet verbiedt om godsdienstige ideeën te bekritiseren: "Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan."

Rechtsgeleerden leggen ons uit: "Het begrip discriminatie duidt op onderscheid dat krenkend is. Veelal zullen dominante opvattingen bepalen of iets als discriminatie moet worden gezien."

In artikel 1 van onze Grondwet staat dus dat dominante religieuze opvattingen niet mogen worden aangevallen als degene die ze huldigt die aanval krenkend vindt. Dat verbod is natuurlijk overbodig; dominante opvattingen behoeven geen bescherming van de wet. Daarentegen behoeft het recht om die opvattingen aan te vallen, ook in een democratie, waar de meerderheid regeert, die bescherming juist wél. In On Liberty betoogde John Stuart Mill al in 1859: "De neiging van de mensheid om, als heersers of medeburgers, haar eigen opvattingen en voorkeuren als gedragsregel aan anderen op te leggen, wordt (-) vrijwel zelden ingetoomd, behalve door gebrek aan macht."

Marsipulami
09-11-04, 22:29
Geplaatst door BiL@L
Heel waar.

Jah, ik geloof dat een oplossing voor de huidige samenlevingsproblemen vooral zitten in het aanvaarden van een levensbeschouwelijk pluralisme. Dat is iets anders dan het rondspuien van oorlogstaal, vernederende polemieken t.a.v. minderheden of het inschakelen van meer politiematrakken.

De pseudo-tolerantie die actueel in Europa heerst en die elke vorm van geloof in God weigert ernstig te nemen en een seculier totalitarisme met bijhorende gedachtenpolitie propageert. Die pseudo-tolerantie is het grootste probleem.

Ik geloof niet in samenlevingen die één bepaalde religie tot absolute norm verheffen, ik geloof evenmin in samenlevingen die religie taboe verklaren en het ongeloof tot norm nemen. Het actieve pluralisme in wederzijds respect is de grote uitdaging die de toekomst van Europa zal bepalen.

Seneca
10-11-04, 06:02
Geplaatst door Marsipulami
Jah, ik geloof dat een oplossing voor de huidige samenlevingsproblemen vooral zitten in het aanvaarden van een levensbeschouwelijk pluralisme. Dat is iets anders dan het rondspuien van oorlogstaal, vernederende polemieken t.a.v. minderheden of het inschakelen van meer politiematrakken.

De pseudo-tolerantie die actueel in Europa heerst en die elke vorm van geloof in God weigert ernstig te nemen en een seculier totalitarisme met bijhorende gedachtenpolitie propageert. Die pseudo-tolerantie is het grootste probleem.

Ik geloof niet in samenlevingen die één bepaalde religie tot absolute norm verheffen, ik geloof evenmin in samenlevingen die religie taboe verklaren en het ongeloof tot norm nemen. Het actieve pluralisme in wederzijds respect is de grote uitdaging die de toekomst van Europa zal bepalen.

1. god speelt geen enkele rol in politiek Nederland en evenmin in politiek Europa en terecht! Verbintenissen tussen religie en staat hebben slechts voor veel ellende gezorgd, zie Noord-Ierland, de Kruistochten, Iran (en het stenigen van verkrachtte jonge meisjes..) Afghanistan...niets dan ellende.

2. tolerantie bestaat bij de gratie van respect. met name nogal wat allochtone jongeren weigeren iedere vorm van respect te tonen naar hun ouders, leefomgeving, school en justitie toe. bij dergelijk gedrag verdwijnt tolerantie. daarbij is de existentie van god in welke zin dan ook nog nimmer wetenschappelijk aangetoond laat staan bewezen. eenieder is vrij om in een god te geloven maar beperkt dat vooral tot jezelf en dring dat niet aan anderen in welke zin dan ook op. ook daar speelt het toverwoord respect weer een grote rol.

3. respect, ik zei het al, is van ultiem belang en moet wel duidelijk van 2 kanten komen. je kunt van een hollander niet verwachten dat ie je respecteert als je bandeloos gedrag van je maten accepteert. respecteer de hollandse cultuur en gewoonten en jawel eens zal respect ook jouw deel zijn.

Add. de discriminatieveroordeling en afschaffing van het vlaams blok betreur ik, liever 10 zichtbare nazi's dan 1 onzichtbare nazi ondergronds.

JobHopper
10-11-04, 07:17
Geplaatst door Marsipulami
Wooow, lang geleden dat een Vlaamse prikker nog eens een topper kreeg op Maroc.nl :lole:

De Belgische rechtstaat maakt in ieder geval duidelijk dat er een onderscheid is tussen vrije meningsuiting aan de ene kant en haatzaaierij en manifest racisme aan de andere kant. Nederland kan daar nog wat van leren. :fpiraat:

Mmmm...ben benieuwd hoe de miljoen (!) Belgische kiezers van het (voormalige) Vlaams blok daarover denken....

Ongelooflijk zwaktebod van diverse Belgische instellingen/organisatie/partijen. "Hellup...we gaan de verkiezingen verliezen. Laten we maar even wat Juridisch in de strijd gooien"

Marsi, verbazingwekkend dat minimaal 25% van de (volgens jou, aan Nederlanders superieure) vlamingen op een criminele organisatie wilden stemmen....
Zou je toch aan het denken moeten zetten...

Jobhopper

criminar
10-11-04, 09:29
ze komen wel onder een andere naam terug met een aangepast programma verdomd onkruid.
ze hebben hier jaren haat gezaaid onder de mensen hier in belgie,en hebben de mensen zo gemanipuleerd,door ze te laten geloven dat er een plaag was van migranten.
wel nu heeft het hof van cassatie op zijn beurt laten zien dat niet de migranten, maar het vlaams blok de plaag was.
Ik moet wel de mensen feliciteren die het vlaams blok voor de rechter gedaagd hebben,dit is een mooi voorbeeld van hoe het verstand en niet het geweld de beste oplossing is.

laten we er één op drinken hip ,hip,hoeraaaaa :cola:

crimi

Iglo
10-11-04, 12:18
Geplaatst door Marsipulami
Vlaams Blok veroordeeld (update)
Hof van Cassatie bevestigt veroordeling

17:50:05


rr
Het Hof van Cassatie heeft de veroordeling van de drie vzw's van het Vlaams Blok bevestigd. ..............
Dit lijkt me een schijnoplossing. Het enige wat er nu gebeurd is dat een miljoen Vlamingen uit het debat gehouden worden. We hebben hier in Nederland gezien dat je zulke onvrede lang kan negeren in het politieke leven, maar dat het toch een keer tot uitbarsting komt zoals hier gebeurd is met Pim.

louise_louise
10-11-04, 13:28
Philip de Winter associeert zijn partij(standpunten) met het NL-kabinet.
(hoorde ik zojuist in n interview), nou zover hebben wij-nee zij- het dus geschopt! :duivels:

Rosita0323_
10-11-04, 18:01
Geplaatst door Seneca
1. god speelt geen enkele rol in politiek Nederland en evenmin in politiek Europa en terecht! Verbintenissen tussen religie en staat hebben slechts voor veel ellende gezorgd, zie Noord-Ierland, de Kruistochten, Iran (en het stenigen van verkrachtte jonge meisjes..) Afghanistan...niets dan ellende.

2. tolerantie bestaat bij de gratie van respect. met name nogal wat allochtone jongeren weigeren iedere vorm van respect te tonen naar hun ouders, leefomgeving, school en justitie toe. bij dergelijk gedrag verdwijnt tolerantie. daarbij is de existentie van god in welke zin dan ook nog nimmer wetenschappelijk aangetoond laat staan bewezen. eenieder is vrij om in een god te geloven maar beperkt dat vooral tot jezelf en dring dat niet aan anderen in welke zin dan ook op. ook daar speelt het toverwoord respect weer een grote rol.

3. respect, ik zei het al, is van ultiem belang en moet wel duidelijk van 2 kanten komen. je kunt van een hollander niet verwachten dat ie je respecteert als je bandeloos gedrag van je maten accepteert. respecteer de hollandse cultuur en gewoonten en jawel eens zal respect ook jouw deel zijn.

Add. de discriminatieveroordeling en afschaffing van het vlaams blok betreur ik, liever 10 zichtbare nazi's dan 1 onzichtbare nazi ondergronds.

Helemaal met jou eens en heb er weinig aan toe te voegen! :fpetaf:

Autochtoon.com
11-11-04, 17:31
Het verbod zal weinig uitmaken, ze gaan gewoon door onder een andere naam en zeggen hun domme standpunten nu in iets nettere termen.

_Abdel_
11-11-04, 17:41
Geplaatst door Autochtoon.com
Het verbod zal weinig uitmaken, ze gaan gewoon door onder een andere naam en zeggen hun domme standpunten nu in iets nettere termen.


Inderdaad.