PDA

Bekijk Volledige Versie : Verlichtings-fundamentalisme in Nederland



Tamza_N_Rif
09-11-04, 19:49
Ik denk dat deze ontwikkeling ons meer zorgen moet baren dan moslim-fundamentalisme.

freya
09-11-04, 19:51
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik denk dat deze ontwikkeling ons meer zorgen moet baren dan moslim-fundamentalisme.

Elke vorm van fundamentalisme is zorgwekkend.

Je moet kunnen relativeren om met elkaar te kunnen samenleven.

Rode Smurf
09-11-04, 19:53
Met verlichting is niks mis. Het gaat om de interpretatie. En daar gaat het, net zoals bij de koran en de bijbel, vaak mis.

Tamza_N_Rif
09-11-04, 19:57
Geplaatst door freya
Elke vorm van fundamentalisme is zorgwekkend.

Je moet kunnen relativeren om met elkaar te kunnen samenleven.

Uiteraard waar.

Het verlichtings-fundamentalisme in Nederland blijft echter onderbelicht.

Ik las vanochtend op NOS-teletekst dat 40% van de ondervraagden van een onderzoek, hopen dat moslims zich niet meer thuisvoelen in Nederland.

Ik weet niet in hoeverre dit bericht waar is en of het onderzoek wel juist is afgelegd. Maar dit cijfer icm de recente aanslagen op gebedshuizen, Marokkaanse instellingen en zelfs een basisschool, en de onverschilligheid en het oorverdovende zwijgen waarmee erop gereageerd werd, baart mij zorgen.

mulan
09-11-04, 19:58
Die zogenaamd verlichting die de moslim gemeenschap dient door te maken komt me onderhand mijn keel uit. Als zoiets al nodig zou zijn wat ik overigens betwijfel,emancipatie is de oplossing, kun je zoiets sowieso niet forceren en zeker niet door mensen die er een achterbakse agenda op na houden.

Julien
09-11-04, 19:58
oh ja? vertel!

De verlichting heeft er juist voor gezorgd dat jij hier zo vrij uit kan spreken, mens. anders hadden we nog onder een christelijke theocratie geleefd..dat zou jij wel willen zeker.

zeg eens, welke fundamentalistische verlichter heeft de afgelopen 50 jaar een moord/ aanslag gepleegd?

Couscousje
09-11-04, 19:59
Ik begrijp even niet wat je met verlichtings-fundamentalisme bedoelt, T.

Liberale Islam?

Cc

mulan
09-11-04, 20:01
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik las vanochtend op NOS-teletekst dat 40% van de ondervraagden van een onderzoek, hopen dat moslims zich niet meer thuisvoelen in Nederland.


Heb ik ook gelezen...PURE EVIL dat mensen dat denken. Waarom zou je HOPEN op zoiets.

Tamza_N_Rif
09-11-04, 20:03
Geplaatst door Rode Smurf
Met verlichting is niks mis. Het gaat om de interpretatie. En daar gaat het, net zoals bij de koran en de bijbel, vaak mis.

Ik veroordeel 'verlichting' ook niet. Net zo min een verlichtings-fundamentalist de Islam zou moeten veroordelen door zieke interpretaties van enkelen.

Joesoef
09-11-04, 20:04
Wat te doen, uitzetten, paspoort afpakken?

La Nobele
09-11-04, 20:04
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik denk dat deze ontwikkeling ons meer zorgen moet baren dan moslim-fundamentalisme.

Je hebt gelijk. Want de moslim-verlichten willen hun punt maken en dat doen ze -liever- hier. Met bloed, met moord, maar met bescherming van rechten dus dan is het niet zo eng.

Waar de verlichting echt plaats zal vinden, of zal moeten vinden, is in de echte, enge, nare wereld van de islam. De geschiedenis zal uitwijzen of de denkers, net als de Europese eeuwen geleden, hun leven daarvoor willen geven.
En dan heb ik het niet over de islamitische robots en hun debiele gedachtegoed, maar over de echte denkers.

Julien
09-11-04, 20:10
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik veroordeel 'verlichting' ook niet. Net zo min een verlichtings-fundamentalist de Islam zou moeten veroordelen door zieke interpretaties van enkelen.

wie noem je nou een fundamentalistische verlichter? Dat kan volgens mij helemaal niet.. want verlichting maakt de samenleving alleen maar vrijer en democratischer. Wat is er mis met meer democratie, meer secularisme en meer scheiding van kerk en staat?

ik ken geen verlichters die moorden plegen uit naam van de Verlichting, i.t.t. die &*^%( fundamentalistische moslims/ christenen/ joden (gelovigen dus)

Tamza_N_Rif
09-11-04, 20:23
Geplaatst door Julien
oh ja? vertel!

De verlichting heeft er juist voor gezorgd dat jij hier zo vrij uit kan spreken, mens. anders hadden we nog onder een christelijke theocratie geleefd..dat zou jij wel willen zeker.

zeg eens, welke fundamentalistische verlichter heeft de afgelopen 50 jaar een moord/ aanslag gepleegd?

Dit is precies wat ik bedoel. De misplaatste superioriteit waarmee hij mij benaderd en schreeuwt dat ik het verlichtings-fundamentalisme moet prijzen omdat ik nu zgm vrijuit kan praten. In welke droom leeft deze man, denk ik dan. Het is kolder om te geloven dat ik hier maar alles kan zeggen zonder dat het gevolgen heeft.

En daarbij, zeggen dat het groeiend verlichtingsfundamentalisme (hetgeen gebaseerd is op een misplaatst superioriteitsgevoel) ons meer zorgen baart dan moslimfundamentalisme, betekent niet een goedkeuring van het laatsgenoemde. Het is enkel een waarneming.

Tamza_N_Rif
09-11-04, 20:26
Geplaatst door Couscousje
Ik begrijp even niet wat je met verlichtings-fundamentalisme bedoelt, T.

Liberale Islam?

Cc

Nee, daar bedoel ik de reacties van Julien en consorten mee.

Rode Smurf
09-11-04, 20:31
Geplaatst door Tamza_N_Rif
En daarbij, zeggen dat het groeiend verlichtingsfundamentalisme (hetgeen gebaseerd is op een misplaatst superioriteitsgevoel) ons meer zorgen baart dan moslimfundamentalisme, betekent niet een goedkeuring van het laatsgenoemde. Het is enkel een waarneming.

Kun je mij eens voorbeelden geven dan, van gevaarlijke verlichtingsfundamentalisten?

Tamza_N_Rif
09-11-04, 20:44
Geplaatst door La Nobele
Je hebt gelijk. Want de moslim-verlichten willen hun punt maken en dat doen ze -liever- hier. Met bloed, met moord, maar met bescherming van rechten dus dan is het niet zo eng.

Waar de verlichting echt plaats zal vinden, of zal moeten vinden, is in de echte, enge, nare wereld van de islam. De geschiedenis zal uitwijzen of de denkers, net als de Europese eeuwen geleden, hun leven daarvoor willen geven.
En dan heb ik het niet over de islamitische robots en hun debiele gedachtegoed, maar over de echte denkers.

Jouw tekst getuigt niet van 'denken', maar van marginaliteit aangezien je je duidelijk aangesproken voelt en in de verdediging schiet. Ik vraag me daarom ook af waarom jij spreekt over 'de echte denkers' wanneer je er zelf geen inhoud aan kan geven.

Wake up en schudt die chauvinistische/superioriteits veren van je af.

Tamza_N_Rif
09-11-04, 20:50
Geplaatst door Julien
wie noem je nou een fundamentalistische verlichter? Dat kan volgens mij helemaal niet.. want verlichting maakt de samenleving alleen maar vrijer en democratischer. Wat is er mis met meer democratie, meer secularisme en meer scheiding van kerk en staat?

ik ken geen verlichters die moorden plegen uit naam van de Verlichting, i.t.t. die &*^%( fundamentalistische moslims/ christenen/ joden (gelovigen dus)

Ik ken verlichtingsfundamentalisten die hele volkeren en religies respectloos afschilderen alszijnde 'achterlijk'. Bolkenstein en Wilders zijn daar goede voorbeelden van. Vanuit hun achterlijke beredenering slaan zij retoriek uit dat gebaseerd is op het zgm 'Verlichte Westen' maar verwerpelijk is omdat zij hun 'tegenstanders' benaderen met een superioriteitsgevoel.

Het siert ze niet en hun aanhangers ook niet. Ik vind het nog steeds lachwekkend hoe een blanke Nederlander mij aanspoort 'terug te gaan' naar Marokko wanneer ik een mening uit dat niet strookt met de zijne/hare, terwijl ik in Nederland geboren en getogen ben. Zij zeggen dit omdat zij zgm 'verlicht zijn'. Vertel me eens, wat is er zo verlicht aan het niet kunnen tolereren van afwijkende meningen van de Algemene Opvatting?

Nogmaals, wake the f*ck up.

Julien
09-11-04, 21:03
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik ken verlichtingsfundamentalisten die hele volkeren en religies respectloos afschilderen alszijnde 'achterlijk'. Bolkenstein en Wilders zijn daar goede voorbeelden van. Vanuit hun achterlijke beredenering slaan zij retoriek uit dat gebaseerd is op het zgm 'Verlichte Westen' maar verwerpelijk is omdat zij hun 'tegenstanders' benaderen met een superioriteitsgevoel.

Het siert ze niet en hun aanhangers ook niet. Ik vind het nog steeds lachwekkend hoe een blanke Nederlander mij aanspoort 'terug te gaan' naar Marokko wanneer ik een mening uit dat niet strookt met de zijne/hare, terwijl ik in Nederland geboren en getogen ben. Zij zeggen dit omdat zij zgm 'verlicht zijn'. Vertel me eens, wat is er zo verlicht aan het niet kunnen tolereren van afwijkende meningen van de Algemene Opvatting?

Nogmaals, wake the f*ck up.

Bolkestein is inderdaad een verlichter, maar hij pleegt in ieder geval geen moorden zoals die fundamentalistische gelovigen.

Wilders is absoluut geen verlichter, want het discrimineren van 1 bevolkingsgroep noem ik meer fascisme.

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met fundamentalistische Verlichting, tenzij je serieus Bolkesein en Cliteur bedoelt. Nou, hen vergelijken met Ben Laden en Al Qaida is ECHT EEN LACHERTJE!

Al Sawt
09-11-04, 21:08
Geplaatst door Rode Smurf
Met verlichting is niks mis. Het gaat om de interpretatie. En daar gaat het, net zoals bij de koran en de bijbel, vaak mis. Ik zou het zeer interessant vinden, als jij de juiste interpretatie wil schetsen.

Rode Smurf
09-11-04, 21:10
Geplaatst door Al Sawt
Ik zou het zeer interessant vinden, als jij de juiste interpretatie wil schetsen.

Er is niet 1 juiste interpretatie, net zoals bij de bijbel en de koran. Dat zou jij toch moeten weten.

Tamza_N_Rif
09-11-04, 21:16
Geplaatst door Julien
Bolkestein is inderdaad een verlichter, maar hij pleegt in ieder geval geen moorden zoals die fundamentalistische gelovigen.

Wilders is absoluut geen verlichter, want het discrimineren van 1 bevolkingsgroep noem ik meer fascisme.

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt met fundamentalistische Verlichting, tenzij je serieus Bolkesein en Cliteur bedoelt. Nou, hen vergelijken met Ben Laden en Al Qaida is ECHT EEN LACHERTJE!

Je bevestigt met elke reactie die je plaatst mijn statement. Waarom meet jij steeds het moslimfundamentalisme met een verlichtingsfundamentalist? Alsof de daden van en woorden van zo'n verlichtingsfundamentalist gerechtvaardigd wordt. Stap eens even uit die rol van aangevallen en superieure Westerling en trek je ogen open voor de werkelijkheid, dat zou pas getuigen van verlichting. Er bestaat niet zoiets als 'Verlichting' dat alleen het Westen toebehoort. En 'Verlichting' is al helemaal niet erfelijk.

Sjowelo
09-11-04, 21:17
Ik ben het eens in deze met Tamza. Het verlichtingsfundementalisme in Nederland, waar types als Ayaan en Wilders de extreemste voorbeelden van zijn, is bezig met een onderdrukking die erop gericht is om alle andersdenkenden tot het verlichtingsgeloof te bekeren. Het is een wereldse geloof geworden, dat onderdrukking en terreur rechtvaardigd als het er maar om gaat om een volk tot vooruitgang te helpen. De toekomst zal er precies uitzien zoals vandaag, dat is wat mensen vergeten. Het menselijk ras zal zich nooit kunnen regeneren tot een volwaardig ras. Het wordt tijd dat mensen inzien dat no matter what, ieder van ons altijd z'n zwakheden zal behouden. In die zin kan je beter in de Islam of het christendom geloven, dan in een slap aftreksel van menselijke grootheidswaan.

Al Sawt
09-11-04, 21:20
Geplaatst door Julien
Bolkestein is inderdaad een verlichter, maar hij pleegt in ieder geval geen moorden zoals die fundamentalistische gelovigen.

Wilders is absoluut geen verlichter, want het discrimineren van 1 bevolkingsgroep noem ik meer fascisme.
Fascisme is een product van Verlichting!

Rode Smurf
09-11-04, 21:27
Geplaatst door Al Sawt
Fascisme is een product van Verlichting!

Oh?

Tamza_N_Rif
09-11-04, 21:29
Geplaatst door Sjowelo
Ik ben het eens in deze met Tamza. Het verlichtingsfundementalisme in Nederland, waar types als Ayaan en Wilders de extreemste voorbeelden van zijn, is bezig met een onderdrukking die erop gericht is om alle andersdenkenden tot het verlichtingsgeloof te bekeren. Het is een wereldse geloof geworden, dat onderdrukking en terreur rechtvaardigd als het er maar om gaat om een volk tot vooruitgang te helpen. De toekomst zal er precies uitzien zoals vandaag, dat is wat mensen vergeten. Het menselijk ras zal zich nooit kunnen regeneren tot een volwaardig ras. Het wordt tijd dat mensen inzien dat no matter what, ieder van ons altijd z'n zwakheden zal behouden. In die zin kan je beter in de Islam of het christendom geloven, dan in een slap aftreksel van menselijke grootheidswaan.

My point exactly.

taouanza
09-11-04, 21:51
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Jouw tekst getuigt niet van 'denken', maar van marginaliteit aangezien je je duidelijk aangesproken voelt en in de verdediging schiet. Ik vraag me daarom ook af waarom jij spreekt over 'de echte denkers' wanneer je er zelf geen inhoud aan kan geven.

Wake up en schudt die chauvinistische/superioriteits veren van je af.

:haha:

kaaskop
09-11-04, 23:13
OH boy,

in deze topic gaat het al weer rap de verkerde kant op qua begrippenvervuiling.



Maar dan over het topic-onderwerp:


Verlichtingsfundamentalisme is eigenlijk een grappige contradictio in terminus.

Een uitgangspunt van verlichting, wat zeg ik eigenlijk één van de weinige dogma's binnen het verlichte denken, is namelijk een zeer kritische houding jegens dogma's.

Het is al gezegd, iemand als Wilders heeft weinig te maken met verlicht denken an sich. Wilders is een neocon en wat dat betreft toch zeker behept met tal van dogma's.

Waar Wilders terecht op aandringt, met hem idd vele anderen, is dat de Islam hier ten lande veel liberaler zou kunnen worden geprakkizeerd, Cc zit wat dat betreft naturlijk helemaal raak. Niet alleen is de wrijving met de Nederlandse maatschappij dan een stuk lager maar ook de religie zelf is er bij gebaat, ik bedoel wat kan er mis zijn met een religie die goed blijft aansluiten bij de tijdgeest van de volgelingen zonder dat er identiteitsverlies ontstaat?

Maar de echte verlichting zit hem in een heel ander punt, eigenlijk is het zelfs een echte verlichtingspeiler: scheiding van kerk en staat. Als er een vloek zit in de Islam dan is het die politieke Islam wel. Te veel Moslims laten zich knechten door de boven hen geplaatsten die zich beroepen op een goddelijk recht maar in feite alleen voor eigen gewin en macht bezig zijn. Voorbeeld: je mag van alles tegen de VS hebben, ga je echter weer fundi-propaganda napappagaaien dat de VS alles in het werk stellen de Moslims uit te roeien dan ga je op basis van je religie de wereld in wij-zij indelen en dat ook alleen maar om een megalomane mufti stevig in het zadel te helpen. Ik vind het eigenlijk zelfs, helemaal los van het verlichte denken de plicht van iedere Moslim ten alle tijde argwanend te blijven voor wat betreft het misbruik van religie voor politieke doelen. In feite is een goede integere Moslim wellicht veel verlichter dan ie misschien zelf zou willen toegeven. Fine with me, als het maar werkt.

Julien
09-11-04, 23:20
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Je bevestigt met elke reactie die je plaatst mijn statement. Waarom meet jij steeds het moslimfundamentalisme met een verlichtingsfundamentalist? Alsof de daden van en woorden van zo'n verlichtingsfundamentalist gerechtvaardigd wordt. Stap eens even uit die rol van aangevallen en superieure Westerling en trek je ogen open voor de werkelijkheid, dat zou pas getuigen van verlichting. Er bestaat niet zoiets als 'Verlichting' dat alleen het Westen toebehoort. En 'Verlichting' is al helemaal niet erfelijk.

nee, JIJ bent degene die in je openingspost verlichtingsfundamentalisme vergelijkt met islamitisch fundamentalisme.. en ik vind dat belachelijk, want de "fundamentalisten" die de verlichting aanhangen (is een vreemde zin, maar goed..) strijden met woorden terwijl de fundamentalistische moslims waar we het over hebben (Moh.B./ Al Qaida) strijden met geweld.. vind ik wel wat anders.

Julien
09-11-04, 23:21
Geplaatst door Al Sawt
Fascisme is een product van Verlichting!

als dat al zo is, dan moet je het Fascisme veroordelen, maar niet de Verlichting!

Al Sawt
09-11-04, 23:42
Geplaatst door kaaskop



Waar Wilders terecht op aandringt, met hem idd vele anderen, is dat de Islam hier ten lande veel liberaler zou kunnen worden geprakkizeerd, Cc zit wat dat betreft naturlijk helemaal raak. Niet alleen is de wrijving met de Nederlandse maatschappij dan een stuk lager maar ook de religie zelf is er bij gebaat, ik bedoel wat kan er mis zijn met een religie die goed blijft aansluiten bij de tijdgeest van de volgelingen zonder dat er identiteitsverlies ontstaat? Is tijd dan geen goede alternatief? Of moeten we de moslims via demonisering dwingen, om hun geloof aan te passen aan de Nederlandse model?

Geplaatst door kaaskop


Maar de echte
verlichting zit hem in een heel ander punt, eigenlijk is het zelfs een echte verlichtingspeiler: scheiding van kerk en staat. Als er een vloek zit in de Islam dan is het die politieke Islam wel. Te veel Moslims laten zich knechten door de boven hen geplaatsten die zich beroepen op een goddelijk recht maar in feite alleen voor eigen gewin en macht bezig zijn. Voor dat ik hier op in ga. Wil ik graag weten hoeveel Islamitische landen een staatsysteem hebben op theologische grondslag?

Geplaatst door kaaskop

Voorbeeld: je mag van alles tegen de VS hebben, ga je echter weer fundi-propaganda napappagaaien dat de VS alles in het werk stellen de Moslims uit te roeien dan ga je op basis van je religie de wereld in wij-zij indelen en dat ook alleen maar om een megalomane mufti stevig in het zadel te helpen. Kaaskop,

Ik heb nog nooit zoveel onkunde gelezen, over de Islamitische wereld. Kan je een megalomane Mufti, die een oorlog tegen VS wou voeren? En deelt de Amerikaanse regering, niet alles in goed en kwaad?

Geplaatst door kaaskop

Ik vind het eigenlijk zelfs, helemaal los van het verlichte denken de plicht van iedere Moslim ten alle tijde argwanend te blijven voor wat betreft het misbruik van religie voor politieke doelen. Kijk Kaaskop, zo simplistisch zijn de zaken niet.
Geloof wordt gebruikt en misbruikt. Zowel door de staat als door de oppositie. Mensen hebben in tijde van armoede en uitzichtloosheid, alleen hun geloof en traditionele waarden. In Arabische landen met een seculiere regimes, waar mensen met seculiere geschoeide onderwijs en propaganda zijn opgegroeid. Maken fundamentalistische bewegingen, een gigantische opkomst. Want zij stellen de seculiere systeem verantwoordelijk, voor de falen van de overheid.

Al Sawt
09-11-04, 23:43
Geplaatst door Julien
als dat al zo is, dan moet je het Fascisme veroordelen, maar niet de Verlichting! Er zijn mensen die godsdiensten veroordelen, alleen maar omdat ze fundamentalisme hebben voortgebracht.
Gelijke monniken en gelijke kappen, toch?

Julien
09-11-04, 23:52
Geplaatst door Al Sawt
Er zijn mensen die godsdiensten veroordelen, alleen maar omdat ze fundamentalisme hebben voortgebracht.
Gelijke monniken en gelijke kappen, toch?

klopt die hebben het allebei mis dan. maar je weet best dat ik niet zo denk. je kunt niet de islam veroordelen vanwege een aantal fundamentalistische moslims.. net zo min de 21e-eeuwse Verlichters.

kaaskop
09-11-04, 23:57
Geplaatst door Al Sawt
Is tijd dan geen goede alternatief? Of moeten we de moslims via demonisering dwingen, om hun geloof aan te passen aan de Nederlandse model?

Nou ik vind dat er de afgelopen dertig jaar qua verlichting zo goed als niets is veranderd en dat de tijd begint te dringen ga je hopelijk niet ontkennen.





Voor dat ik hier op in ga. Wil ik graag weten hoeveel Islamitische landen een staatsysteem hebben op theologische grondslag?
Kaaskop,

Dat heb er geen fock mee te maken. Ik heb het over HIER.



Ik heb nog nooit zoveel onkunde gelezen, over de Islamitische wereld. Kan je een megalomane Mufti, die een oorlog tegen VS wou voeren?

Praktisch allemaal als ze de kans zouden krijgen. Dat jij hier het bestaan van anti-westerse sentimenten gaat zitten ontkennen is ridicuul.



En deelt de Amerikaanse regering, niet alles in goed en kwaad?

Het is van hetzelfde soort simplisme.




Kijk Kaaskop, zo simplistisch zijn de zaken niet.
Geloof wordt gebruikt en misbruikt. Zowel door de staat als door de oppositie. Mensen hebben in tijde van armoede en uitzichtloosheid, alleen hun geloof en traditionele waarden.

Juist en daar op inspelen kan je populariteit gigantisch verbeteren. Het is het recept waarmee H*tler groot is geworden.





In Arabische landen met een seculiere regimes, waar mensen met seculiere geschoeide onderwijs en propaganda zijn opgegroeid. Maken fundamentalistische bewegingen, een gigantische opkomst. Want zij stellen de seculiere systeem verantwoordelijk, voor de falen van de overheid.

Tsja en dan is het logische alternatief: fundamentalisme, heus die jongens hebben hun PR echt wel voor elkaar. Maar ik zoek het dichter bij huis en bovenal: Een goede Moslim geeft dat soort religieverkr*chters natuurlijk geen kans. Ga daar nou eens op in in plaats van me de les te lezen.

Al Sawt
10-11-04, 00:19
Geplaatst door kaaskop
Nou ik vind dat er de afgelopen dertig jaar qua verlichting zo goed als niets is veranderd en dat de tijd begint te dringen ga je hopelijk niet ontkennen. Dat komt omdat de veranderingen, binnen de Islamitische gemeenschap zelf manifesteren. En die afgelopen dertig jaar is geen juiste maatstaf voor integratie. Integratie gaat pas bij de 3e en 4e generatie allochtonen, openlijk manifesteren.



Geplaatst door kaaskop


Dat heb er geen fock mee te maken. Ik heb het over HIER.
Nou, je betoog klonk alsof je het over buitenland had.



Geplaatst door kaaskop


Praktisch allemaal als ze de kans zouden krijgen. Dat jij hier het bestaan van anti-westerse sentimenten gaat zitten ontkennen is ridicuul. Anti-Westerse sentimenten, is een foutieve verwoording. Want het is anti-Amerikaans! Voorts is een mufti, een geestelijke die door de staatshoofd aangesteld is en door de theologische pikorde. Aangezien de Mufti`s geinstructeerd zijn, om geen 'haatzaaiende' rhetoriek te uiten.




Geplaatst door kaaskop


Het is van hetzelfde soort simplisme.. Net zo simplistisch als Axes of evil.





Geplaatst door kaaskop


Juist en daar op inspelen kan je populariteit gigantisch verbeteren. Het is het recept waarmee H*tler groot is geworden.Niet alleen H.itler, ook 10tallen andere staatshoofden, politieke leiders en etc etc. Hitler heeft gewoon de beproefde recept gebruikt.
En laten we eerlijk zijn. Met een falende overheid heb je als opponent aan charisma genoeg, om de massa achter je te scharen.





Geplaatst door kaaskop


Tsja en dan is het logische alternatief: fundamentalisme, heus die jongens hebben hun PR echt wel voor elkaar. Maar ik zoek het dichter bij huis en bovenal: Een goede Moslim geeft dat soort religieverkr*chters natuurlijk geen kans. Ga daar nou eens op in in plaats van me de les te lezen. Binnen de Islamitische gemeenschap, zijn er maar weinig die warm lopen voor fundamentalisme. Het is een klein minderheid. Je kan het vergelijken met de Nederlandse samenleving, waar een kleine minderheid voor rechts of links extremisten kiezen. Ze zijn in aantallen verwaarloosbaar, maar toch zichtbaar. En dat geldt ook voor de Nederlandse Islamitische gemeenschap.

Al Sawt
10-11-04, 00:21
Geplaatst door Julien
klopt die hebben het allebei mis dan. maar je weet best dat ik niet zo denk. je kunt niet de islam veroordelen vanwege een aantal fundamentalistische moslims.. net zo min de 21e-eeuwse Verlichters. Ik ben het ook nog eens, eens met jou!

Siah
10-11-04, 09:43
Geplaatst door Tamza_N_Rif
Ik ken verlichtingsfundamentalisten die hele volkeren en religies respectloos afschilderen alszijnde 'achterlijk'. Bolkenstein en Wilders zijn daar goede voorbeelden van. Vanuit hun achterlijke beredenering slaan zij retoriek uit dat gebaseerd is op het zgm 'Verlichte Westen' maar verwerpelijk is omdat zij hun 'tegenstanders' benaderen met een superioriteitsgevoel.

Het siert ze niet en hun aanhangers ook niet. Ik vind het nog steeds lachwekkend hoe een blanke Nederlander mij aanspoort 'terug te gaan' naar Marokko wanneer ik een mening uit dat niet strookt met de zijne/hare, terwijl ik in Nederland geboren en getogen ben. Zij zeggen dit omdat zij zgm 'verlicht zijn'. Vertel me eens, wat is er zo verlicht aan het niet kunnen tolereren van afwijkende meningen van de Algemene Opvatting?

Nogmaals, wake the f*ck up.

Verlichtings-fundamentalisme in Nederland

het is inderdaad een 'verlichte' toestand in nederland!
en in dat geval, maken de balkenendes, scheffers, bolkesteins, cilteurs, theos, wilders,hirsi's, zalms, a. elians, donners..deel uit van de velen; ieder van hen zou apart bekeken en gevolgd moeten worden.
de term "fundamentalisme" is voor allemaal niet te gebruiken.

"Religious "fundamentalism" is akin to a countercultural, not a political, movement." M.Mamdani

daarin past 'afshin elian' het mee-st in een "fundamentalistische" plaatje;
balkenende en donner.. in political christianity;
en niet te vergeten het konings-huis..
hirsi, wilders, theo, elian..; de 'verlichte' pro/duct-en van een post-postmoderne mengelmoes van ' 'onze' ' geinfecteerde wereld.

Tamza_N_Rif
10-11-04, 11:07
Hier een interessant artikel van de filosoof John Gray, voor hen die willen begrijpen.

"John Gray: «Mijn kritiek op de Verlichting is gericht tegen Europese en Amerikaanse denkers die er een seculiere religie van hebben gemaakt, inclusief een geloof in verlossing door de Geschiedenis.»"

De Groene Amsterdammer | 10 april 2004

Het hele artikel is hier (http://www.amazigh.nl/aforum/index.php?topic=4279.0) te vinden.

kaaskop
10-11-04, 11:21
Geplaatst door Al Sawt
Niet alleen H.itler, ook 10tallen andere staatshoofden, politieke leiders en etc etc. Hitler heeft gewoon de beproefde recept gebruikt.
En laten we eerlijk zijn. Met een falende overheid heb je als opponent aan charisma genoeg, om de massa achter je te scharen.




Binnen de Islamitische gemeenschap, zijn er maar weinig die warm lopen voor fundamentalisme. Het is een klein minderheid. Je kan het vergelijken met de Nederlandse samenleving, waar een kleine minderheid voor rechts of links extremisten kiezen. Ze zijn in aantallen verwaarloosbaar, maar toch zichtbaar. En dat geldt ook voor de Nederlandse Islamitische gemeenschap.

Pas bij de tweede keer lezen zag ik het. Grappig. Zet het eerste stukje tekst eens even linea recta tegenover je latere bewering en dan geloof ik dat wel elkaar hebben gevonden.

Weet je wat ik doe het zelf wel ff:

"Met een falende overheid heb je als opponent aan charisma genoeg, om de massa achter je te scharen.- Ze zijn in aantallen verwaarloosbaar, maar toch zichtbaar. En dat geldt ook voor de Nederlandse Islamitische gemeenschap. "

Al Sawt, jij hebt er in ieder geval de hersens voor, dat toon je met je overweging wel aan, om een aantal zaken helder te zien. Vandaar mijn vraag: Wat kan de Islamitische gemeenschap zelf doen om het fundamentalisme spook niet uit de fles te laten ontsnappen?

Tamza_N_Rif
10-11-04, 11:24
Geplaatst door taouanza
:haha:

Ik lees het nu pas verkeerd. :hihi:

:o

But still.

John50
10-11-04, 12:29
Geplaatst door mulan
Die zogenaamd verlichting die de moslim gemeenschap dient door te maken komt me onderhand mijn keel uit. Als zoiets al nodig zou zijn wat ik overigens betwijfel,emancipatie is de oplossing, kun je zoiets sowieso niet forceren en zeker niet door mensen die er een achterbakse agenda op na houden.

Dan doe je toch gewoon het licht uit. Of ga je eens verdiepen in de verlichtingsperiode die over de hele wereld is getrokken behalve in sommige ketens

Tamza_N_Rif
10-11-04, 12:36
Geplaatst door John50
Dan doe je toch gewoon het licht uit. Of ga je eens verdiepen in de verlichtingsperiode die over de hele wereld is getrokken behalve in sommige ketens

Jouw licht is nooit aangegaan.