PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,In Nederland krijgt de vrijemeningsuiting een kogel, hier een veroordeling.''



Marsipulami
10-11-04, 01:09
,,We hebben niets misdaan''

Overleden Vlaams Blok voorspelt wederopstanding
Van onze redacteur

BRUSSEL - ,,Mister Dewinter? This is BBC International. Can I ask you what the verdict was today?'' En dus begon Filip Dewinter voor de elfendertigste keer uit te leggen dat hij geen crimineel is, maar dat hij wel veroordeeld werd door het Belgische establishment terwijl de kiezers hem vrijpleiten. Zijn topquote van de avond? ,,In Nederland krijgt de vrijemeningsuiting een kogel, hier een veroordeling.''



VOORZITTER Frank Vanhecke kan niet zingen, maar hij deed het wel, gisteren op de trappen van het Brusselse justitiepaleis. Bovendien heeft hij voorspellende gaven, want nog voor het Hof van Cassatie zijn arrest begon voor te lezen, zong hij al C'est fini zoals Adamo. Nadien werd het Sinatra's My Way : ,,And now, the end is near, and so I face the final curtain.'' De kopstukken van het Vlaams Blok hadden het meteen bij het begin van de zitting door. Cassatie zou hun 21 bezwaren tegen het vonnis van het hof van beroep in Gent verwerpen. Als Cassatie iets te verbreken had, zou het hof dat meteen zeggen. Nu begon voorzitter Edward Forrier rustig met het eerste bezwaar om ruim een uur later ook het 21ste te verwerpen. Met telkens weer de melding ,,dat het onderdeel feitelijke grondslag mist dat het onderdeel faalt naar recht dat het onderdeel niet ontvankelijk is''

Na afloop applaudisseerden de indieners van de klachten voorzichtig. Enkele Blokkers gingen aan het jouwen: ,,Van Gogh! Men vermoordt de democratie!'' Het zou niet de laatste verwijzing naar Nederland zijn.

,,Ik ben geschokt'', meldde voorzitter Van Hecke meteen. ,,Vijftien jaar geleden verdween de Muur en kregen de Oost-Duitsers hun vrijheid. Hier plaatst de Belgische staat de vrijemeningsuiting op de helling.''

Enig berouw om vroegere fouten toonde hij geenszins. ,,Ik heb niets verkeerds gedaan en spijt van niets.'' Eén miljoen kiezers hebben het Blok-programma op 13 juni onderschreven, één miljoen kiezers kunnen volgens hem niet verkeerd zijn. ,,Ik hoef me nergens voor te excuseren.''

Elders sprak Filip Dewinter een andere groep journalisten toe. ,,Ik word beschouwd als een crimineel omdat ik zeg wat één miljoen mensen denken.'' Telkens weer verwezen de Blokkers naar hun stemmenaantal. ,,Het Belgische establishment veroordeelt ons, de kiezers pleiten ons vrij.''

Dewinter toonde een vleugje berouw. ,,Ik geef toe, in het verleden zijn we misschien wat scherp geweest, hebben we misschien ook fouten gemaakt. Wie heeft dat nooit gedaan? Maar dat is geen reden voor deze veroordeling.'' Met enige tremolo in de stem sprak Dewinter zijn kiezers toe en riep hen op om - ondanks alles - toch hun kalmte te bewaren. ,,Ik zou begrijpen dat de moord in Nederland en nu in ons land, gefrustreerde reacties zou ontlokken. Dat men die frustratie maar uit via de stembus.''

Want er komt natuurlijk iets nieuws. Een Vlaams Blok bis, geen Vlaams Blok light. ,,Reculer pour mieux sauter'', zegt Dewinter. ,,De zege van het establishment zal een Pyrrusoverwinning blijken,'' vond Vanhecke. Joris Van Hauthem dacht zelfs aan zijn katholieke roots: ,,De derde dag na Zijn dood, is Hij verrezen. Wij ook.''. (Dat klopt niet helemaal want het Blok wacht enkele dagen langer.)

Tot zondag, wanneer de nieuwe partij - Vlaams Belang? - opstaat, zit het Blok eigenlijk in een grijze zone. De partij is veroordeeld. Wie dat wil, kan de kopstukken aanklagen en in het Vlaams Parlement zou zelfs de financiering kunnen in vraag gesteld worden. Toch leek de partij zich uiteindelijk niet te veel zorgen te maken.

Opgelucht dat de hele procedureslag achter de rug was, was niemand bij het Blok. ,,Je kan niet blij zijn als je veroordeeld wordt. Het Vlaams Blok is een stuk van ons leven, je geeft dat niet graag op.'' Daarom ook trekt de partij nog naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Er bestaat altijd een waterkans dat het Blok daar over enkele jaren gelijk krijgt en dat de Belgische staat veroordeeld wordt tot een boete. Te betalen aan aan de onbestaande partij Vlaams Blok.


10/11/2004 Bart Dobbelaere

©Copyright De Standaard

Pytaghoras
10-11-04, 01:15
Ja, en in Frankrijk krijgt het een hoofddoekje... en in Spanje weet ik nog niet.

nard
10-11-04, 08:29
Die jongens hoeven niet te mauwen, als politici tenminste. Ze gaan hier verrukkelijk goed garen bij spinnen. Beetje nuancering van het partij-program op een paar heikele punten en het is weer goed.

Juridisch-technisch, heb ik me laten vertellen, zijn dus op dit moment 1 miljoen Blok-stemmers criminelen omdat zij zich gelieerd hebben aan deze partij. Daar moet je bij de Vlamingen mee aankomen.

Nee, komt goed met 't Blok.