PDA

Bekijk Volledige Versie : Volgens de Telegraaf : 'Sfeer van kristalnacht dreigt in Nederland'



Joesoef
10-11-04, 10:06
'Sfeer van pogrom dreigt in Nederland'
RIJSWIJK - Nederland loopt na de moord op filmmaker Theo van Gogh het gevaar in dezelfde logica te vervallen die in 1938 leidde tot de Kristallnacht, het begin van de jodenvervolging door de nazi's. Dat schrijft het Deense dagblad Politiken woensdag in zijn commentaar.


Destijds werd de aanslag door een Poolse jood op een Duitse diplomaat aangegrepen om pogroms tegen Duitse en Oostenrijkse joden te beginnen. " Wij Europeanen moeten van de geschiedenis geleerd hebben dat we tegen zulke opvattingen in verzet moeten komen", aldus het liberale dagblad.

Ook het Spaanse dagblad El Mundo signaleert een spiraal van fanatisme in Nederland, nu als reactie op de moord moskeeën en koranscholen in brand zijn gestoken. De krant noemt de toestand "zeer ernstig", omdat " de spiraal van actie en reactie het fanatisme middenin 'geciviliseerd' Europa naar het hart van de samenleving dreigt te verplaatsen".

Het ergste van de moord op Van Gogh is volgens El Mundo dat die een tegenovergestelde reactie kan oproepen, die de samenleving bedreigt. " Heel Europa moet naar Holland kijken om een kwaad te voorkomen dat zich nog verder zou kunnen uitbreiden."







© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf

Rabi'ah.
10-11-04, 10:08
Geplaatst door Joesoef
'Sfeer van pogrom dreigt in Nederland'
RIJSWIJK - Nederland loopt na de moord op filmmaker Theo van Gogh het gevaar in dezelfde logica te vervallen die in 1938 leidde tot de Kristallnacht, het begin van de jodenvervolging door de nazi's. Dat schrijft het Deense dagblad Politiken woensdag in zijn commentaar.


Destijds werd de aanslag door een Poolse jood op een Duitse diplomaat aangegrepen om pogroms tegen Duitse en Oostenrijkse joden te beginnen. " Wij Europeanen moeten van de geschiedenis geleerd hebben dat we tegen zulke opvattingen in verzet moeten komen", aldus het liberale dagblad.

Ook het Spaanse dagblad El Mundo signaleert een spiraal van fanatisme in Nederland, nu als reactie op de moord moskeeën en koranscholen in brand zijn gestoken. De krant noemt de toestand "zeer ernstig", omdat " de spiraal van actie en reactie het fanatisme middenin 'geciviliseerd' Europa naar het hart van de samenleving dreigt te verplaatsen".

Het ergste van de moord op Van Gogh is volgens El Mundo dat die een tegenovergestelde reactie kan oproepen, die de samenleving bedreigt. " Heel Europa moet naar Holland kijken om een kwaad te voorkomen dat zich nog verder zou kunnen uitbreiden."







© 1996-2004 Uitgeversmaatschappij De Telegraaf

:duim: Helemaal mee eens.

freya
10-11-04, 10:11
Geplaatst door Joesoef
'Sfeer van pogrom dreigt in Nederland'
RIJSWIJK - Nederland loopt na de moord op filmmaker Theo van Gogh het gevaar in dezelfde logica te vervallen die in 1938 leidde tot de Kristallnacht, het begin van de jodenvervolging door de nazi's. Dat schrijft het Deense dagblad Politiken woensdag in zijn commentaar.




Ik ben dus niet de enige die deze vergelijking trekt.

Dit broeit al jaren, maar is altijd door iedereen ontkent, want die moslims moeten niet zo in de slachtofferrol kruipen :moe:

Rode Smurf
10-11-04, 10:15
Ik vind die vergelijking eerlijk gezegd bespottelijk.

Als je naar Nederlandse bewegingen kijkt, dan valt op dat ze vaak relatief 'links' zijn in vergelijking met Europeese geestverwanten.

Zelfs op extreem-rechtse sites ben ik nog nooit echt geweldadige oproepen tegengekomen. Dit in tegenstelling tot fundamentalistische moslim sites waar wordt opgeroepen tot onthoofding, met bijbehorende instructievideos.

Nee, hooguit moeten de Marokkanen gebruik gaan maken van hun Marokkaanse paspoort. Vervelend, maar toch nog ff iets anders dan de vernietigingskampen.

Rabi'ah.
10-11-04, 10:20
Geplaatst door Rode Smurf


Het begon in Duitsland ook niet met vernietigingskampen, Smurfje.

Er is in Duitsland én in de hele wereld eerst een golf van antisemitisme geweest, zorgvuldig gevoed en aangewakkerd door nazi-propaganda.

Ook in Duitsland was er sprake van een economische crisis en ook in Duitsland was er, in de Kristallnacht, sprake van het aanvallen en plegen van aanslagen op joodse instellingen en gebedshuizen.

Ook in Duitsland bestond het grootste gedeelte van de bevolking uit meelopers en lafaards die hun kop in het zand staken.

Zoek de verschillen. :moe:

freya
10-11-04, 10:25
Geplaatst door Rode Smurf


Zelfs op extreem-rechtse sites ben ik nog nooit echt geweldadige oproepen tegengekomen. Dit in tegenstelling tot fundamentalistische moslim sites waar wordt opgeroepen tot onthoofding, met bijbehorende instructievideos.


Dat is dus het grote verschil tussen ondoordacht een grote bek opzetten en weloverwogen diepgeworteld racisme.

Vergeet niet dat de neo-nazi's in Europa geleerd hebben zich diplomatiek uit te drukken, omdat ze anders steeds weer rechtzaken tegen zich krijgen. Dat zegt dus niks over hun werkelijke ideologie.

~Panthera~
10-11-04, 10:27
Geplaatst door freya
Dat is dus het grote verschil tussen ondoordacht een grote bek opzetten en weloverwogen diepgeworteld racisme.

Vergeet niet dat de neo-nazi's in Europa geleerd hebben zich diplomatiek uit te drukken, omdat ze anders steeds weer rechtzaken tegen zich krijgen. Dat zegt dus niks over hun werkelijke ideologie.
---------------------------------------------


Tekstje Strontfront :


Re: Explosie bij islamitische school in Eindhoven
Mag ik de dader(s) bedanken!
Het geeft mij een goed gevoel dat er eens teruggevochten wordt.
Overbodig maar toch mijn inziens noodzakelijke tips:
1. Hou je minimaal 3 maanden gedeisd, anderen nemen het van je/jullie over.
2. Ga niet opscheppen dat jij het gedaan hebt, want dan komt het zeker uit!
3. Gebruik niet meer dezelfde grondstoffen voor de explossie. Dezelfde samenstelling van de ingrediënten kan de politie in de hand werken voor verbanden tussen verschillende acties.
4. Koop nooit meer in dezelfde winkel waar je de ingrediënten en eventuele hardware t.b.v. van de bom gekocht hebt.

p.s. Men kan contact met mij opnemen om het één en ander nog even door te nemen. -----------------------------------------------

Nee...........Rechts heeft er niets mee te maken. :moe:
En ik ben Repelsteeltje.

doensdeh
10-11-04, 10:36
Geplaatst door Rode Smurf
Ik vind die vergelijking eerlijk gezegd bespottelijk.

Als je naar Nederlandse bewegingen kijkt, dan valt op dat ze vaak relatief 'links' zijn in vergelijking met Europeese geestverwanten.

Zelfs op extreem-rechtse sites ben ik nog nooit echt geweldadige oproepen tegengekomen. Dit in tegenstelling tot fundamentalistische moslim sites waar wordt opgeroepen tot onthoofding, met bijbehorende instructievideos.

Nee, hooguit moeten de Marokkanen gebruik gaan maken van hun Marokkaanse paspoort. Vervelend, maar toch nog ff iets anders dan de vernietigingskampen.
Leugenaar. Ik heb sites gezien waar er genoeg werd opgeroepen. En ik durf mn hand ervoor in het vuur te leggen dat jij die ook wel zal hebben gezien.

Dit is gewoon je zoveelste allergiereactie op wanneer er een terechte verwijzing wordt gemaakt naar het lot van de Joden. Dit maal zelfs internationaal bevestigd.

Rode Smurf
10-11-04, 10:44
Geplaatst door Rabi'ah.
Er is in Duitsland én in de hele wereld eerst een golf van antisemitisme geweest, zorgvuldig gevoed en aangewakkerd door nazi-propaganda.

Belangrijkste verschil: Er is nu in de media een onderbelichting van de probleem. De multi-culturele werkelijkheid is zelfs nog erger dan je in de media kan vernemen. Dus daar is geen sprake van aanwakkering.


Ook in Duitsland was er sprake van een economische crisis en ook in Duitsland was er, in de Kristallnacht, sprake van het aanvallen en plegen van aanslagen op joodse instellingen en gebedshuizen.

Belangrijkste verschil: Het startschot voor het huidige klimaat werd gegeven met Scheffer's artikel in de NRC over het multi-culturele drama. Dus op een economisch hoogtepunt, en ruim voor 11 september.


Ook in Duitsland bestond het grootste gedeelte van de bevolking uit meelopers en lafaards die hun kop in het zand staken.

De wereld van toen is die van nu niet meer. Bovendien vind ik dat je met dit soort beschuldigingen de Nederlandse bevolking tekort doet.

Rode Smurf
10-11-04, 10:50
Geplaatst door freya
Dat is dus het grote verschil tussen ondoordacht een grote bek opzetten en weloverwogen diepgeworteld racisme.

Dus het haten van ongelovigen, en het oproepen tot onthoofding is maar dom een grote bek opzetten? Maar als neonazi's het doen is het wel racisme?

Beetje meten met twee maten niet?

Rode Smurf
10-11-04, 10:51
Geplaatst door doensdeh
Leugenaar. Ik heb sites gezien waar er genoeg werd opgeroepen. En ik durf mn hand ervoor in het vuur te leggen dat jij die ook wel zal hebben gezien.

Heeft het nog zin om te reageren, aangezien ik toch een leugenaar ben?

The_Question
10-11-04, 10:51
Gepost door Freya
Dit broeit al jaren, maar is altijd door iedereen ontkent, want die moslims moeten niet zo in de slachtofferrol kruipen

Ik denk dat je jezelf moet afvragen hoe het kan dat een dergelijk klimaat in Nederland geschapen is? Een paars kabinet wat de problemen nooit bespreekbaar heeft gemaakt toen het nog had gekund? Teveel Nederlanders die te snel geloven wat er op tv word geroepen en niet zelf durven denken?

Enerzijds ben ik blij dat het extreem rechts is die de aanslagen pleegt (Je had wat dat betreft inderdaad gelijk.) en niet de gewone burgers. Toch stemt het me droef dat we als land zijnde in een week tijd naar een bedenkelijk niveau zijn afgegleden.

Spoetnik
10-11-04, 10:55
Geplaatst door Rode Smurf
Belangrijkste verschil: Het startschot voor het huidige klimaat werd gegeven met Scheffer's artikel in de NRC over het multi-culturele drama. Dus op een economisch hoogtepunt, en ruim voor 11 september.


Het huidige klimaat is men beginnen te creeeren na het einde van de koude oorlog.. Bernard Lewis, de Britse spion, is essentieel hierin en heeft een paar opruiende teksten over Islam geschreven. Daarna kwamen Huntington en Fukuyama die respectievelijk Clash of Civilizations en End of History schreven. Beide gelijkaardig aan boeken die werden geschreven in de jaren 20 en 30. Bolkensteijn was een van de Nederlanders die het idee van het groene gevaar in Nederland heeft geintroduceerd.

Ik weet niet precies wanneer dat artikel van Scheffer in de NRC stond, maar dat was zeker niet het begin. Over timing valt te twisten. De huidige economische crisis is een uitvloeisel van de belachelijke stimulerende economische maatregelen van de jaren 90. Hierdoor hebben we enorme bubbels gezien op de aandelenmarkten, die in 2000 inklapten. Maar er zijn nog meer bubbels aan de horizon, zoals de belachelijke huizenprijzen en daaraan gekoppelde hypotheken in diverse Westerse landen. Of wat te denken van de schuldenberg waar de economie onder dreigt te bezwijken.

Mark
10-11-04, 10:57
Geplaatst door Spoetnik
Maar er zijn nog meer bubbels aan de horizon, zoals de belachelijke huizenprijzen en daaraan gekoppelde hypotheken in diverse Westerse landen. Of wat te denken van de schuldenberg waar de economie onder dreigt te bezwijken.

Wat is er met me aan de hand? Ik ben het gewoon eens met je wat dit betreft :verrassin

Tomas
10-11-04, 11:09
Geplaatst door Mark
Wat is er met me aan de hand? Ik ben het gewoon eens met je wat dit betreft :verrassin

Je ziet 't verdomme gewoon aankomen. Mark is lost.

Rode Smurf
10-11-04, 11:14
Geplaatst door Spoetnik
Ik weet niet precies wanneer dat artikel van Scheffer in de NRC stond, maar dat was zeker niet het begin. Over timing valt te twisten. De huidige economische crisis is een uitvloeisel van de belachelijke stimulerende economische maatregelen van de jaren 90. Hierdoor hebben we enorme bubbels gezien op de aandelenmarkten, die in 2000 inklapten. Maar er zijn nog meer bubbels aan de horizon, zoals de belachelijke huizenprijzen en daaraan gekoppelde hypotheken in diverse Westerse landen. Of wat te denken van de schuldenberg waar de economie onder dreigt te bezwijken.

Als je even alleen naar de Nederlandse situatie kijkt, dan is Scheffer's artikel weldegelijk het startschot. Daarvoor waren er ook al pogingen, van bijvoorbeeld Bolkenstein, maar na Scheffer's artikel sprong iedereen erop.

Tamza_N_Rif
10-11-04, 11:19
www.amazigh.nl had deze vergelijking als begin-page gezet paar dagen geleden. Ze genieten er vast van, dat sommige moslim al zo zwaarmoedig beginnen te denken.

freya
10-11-04, 11:32
Geplaatst door Rode Smurf
Dus het haten van ongelovigen, en het oproepen tot onthoofding is maar dom een grote bek opzetten? Maar als neonazi's het doen is het wel racisme?

Beetje meten met twee maten niet?


Ik ontken niet dat er ook moslimextremisten zijn, maar oproepen op het internet kunnen door de eerste de beste puber worden neergezet. Dit soort haat tegen het westen is iets relatiefs nieuws dat zich vooral de laatste jaren ontwikkeld heeft.

(Neo)nazisme is een een veel ouder en diepergeworteld kankergezwel.
Veel beter georganiseerd ook.

Jij bent degene die met twee maten meet als je maar steeds het een benadrukt en het ander min of meer negeert.

Rode Smurf
10-11-04, 11:42
Geplaatst door freya
Jij bent degene die met twee maten meet als je maar steeds het een benadrukt en het ander min of meer negeert.

Ik negeer niks!

Ik constateer alleen dat de laatste kogels van 'rechts', bijna allemaal in 1945 zijn afgevuurd.