PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat vind je van de reacties op moord op Theo Van Gogh van NL-bevolking (foto's Ron)



Ron Haleber
10-11-04, 13:29
Geschokt Amsterdamse bevolking herdenkt Theo van Gogh met een berg berichten en bloemen


Wat vinden jullie van de reacties op de moord op Theo Van Gogh van de Amsterdamse en Nederlandse bevolking?

In mijn fotoreportage hieronder van een 40-tal berichten krijg je een overall beeld van die uiteenlopende reacties:

http://www.ronhaleber.nl/theo.html


Ik was op 2 november diep geschokt. Op de Marokkaanse Maroc.NL verweet men mij dat ik te emotioneel reageerde. Het spijt me maar ik had grote bewondering voor cineast Theo - in zijn tv-film "Najieb en Julia" regisseerde hij meesterlijk en levensecht Marokkanen - waaronder persoonlijke vrienden van me.

Enige weken geleden opende ik op Maroc.NL dan ook - tegen de draad daar in - een lovend topic over Theo toen hij weer met o.m. Marokkanen zo'n film produceerde. - - - Ik maakte trouwens wel een praatje met Theo als hij in het oude tuincentrum-park Frascati (vlak bij onze woningen in Watergraafsmeer) zijn hond uitliet. Op de lokale nieuwssite www.indischebuurt.nl stelde ik voor dat hij columns ging schrijven - daar is het dus niet meer van gekomen.

De teksten van de (meest) Amsterdammers spreken voor zichzelf! Woede, wanhoop, vervloeking van elk soort geloof paren zich aan volharden in de dialoog met de allochtonen.

Lees deze teksten dus met grote aandacht door om te begrijpen wat er op 2-11-2004 gebeurde in Amsterdam en geef je mening!


enquête: de reacties zijn:

1. Juist en to the point.
2. Veel te emotioneel: keep it cool baby!
3. Fel maar toch begrijpelijk.
4. Gevaarlijk want leidend tot haat en racisme.
5. Typische uitingen van ongelovige heidenen.
6. Vol Onbegrip voor Marokkanen en moslims.
7. Hoopgevend want alloos en autoos slaan handen ineen.

Rode Smurf
10-11-04, 14:04
Mischien ook interessant om een enquette te openen over de reacties onder Marokkanen.

Afgezien van de politiek correcte reacties van allerlei Marokkaanse organisaties, waren er ook veel instemmende geluiden te horen.

Nog geen kwartier na Theo's geweldadige dood, stond er al een Marokkaanse taxichauffeur bij zijn lijk te schreeuwen dat ie het had verdient.

Ron Haleber
10-11-04, 14:25
Geplaatst door Rode Smurf
Mischien ook interessant om een enquette te openen over de reacties onder Marokkanen.

Afgezien van de politiek correcte reacties van allerlei Marokkaanse organisaties, waren er ook veel instemmende geluiden te horen.

Nog geen kwartier na Theo's geweldadige dood, stond er al een Marokkaanse taxichauffeur bij zijn lijk te schreeuwen dat ie het had verdient.

Smurf ik betwijfel of dat nu verstandig zou zijn. Als de Telegraaf het nu zou laten doen, wijs ik dat af. Dat kan ooit later nog wel eens gebeuren. :gechoquee

Maar met de soort staat van beleg op dit moment in Den Haag vergroot dat enkel maar de haat. Bewijs daarvoor: ik hoor nu op radio 1 enkel maar door het "volk" (België in Borgerhout) over Marokkanen als ratten praten. :vlammen:

De fietsende gemeenschappelijke demonstratie op instigatie Marokkanen - als Azahaf van Argan die hier prikt - heb ik dan ook voor Maroc.NL verslagen als veelbelovend teken van hoop:

Zie http://www.ronhaleber.nl/theo-demo.html

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?threadid=116977

taouanza
10-11-04, 14:25
Geplaatst door Rode Smurf
Mischien ook interessant om een enquette te openen over de reacties onder Marokkanen.

Afgezien van de politiek correcte reacties van allerlei Marokkaanse organisaties, waren er ook veel instemmende geluiden te horen.

Nog geen kwartier na Theo's geweldadige dood, stond er al een Marokkaanse taxichauffeur bij zijn lijk te schreeuwen dat ie het had verdient.

Wat een orgineel voorstel zeg!

Is dat wat niet iedereen stiekem denkt?
Dat alle moslims staan te juichen?:moe:

Rode Smurf
10-11-04, 14:36
Geplaatst door Ron Haleber
De fietsende gemeenschappelijke demonstratie op instigatie Marokkanen heb ik dan ook voor Maroc.NL verslagen als teken van hoop:

Zie http://www.ronhaleber.nl/theo-demo.html

Ben ik het mee eens. Was ook een van de weinige geluiden waar jonge(re) Marokkanen zich afkeurend uitspraken. Voor de rest was het toch veel 35+.

Is die ietwat naieve stem op Hoopgevend want alloos en autoos slaan handen ineen. van jou? Die ene andere op Te fel maar toch begrijpelijk. is namelijk van mij. :D

Vind 't dan toch knap dat je de moed erin houdt. Ik ben een beetje hopeloos geworden van de afgelopen week.

Ron Haleber
10-11-04, 14:50
Geplaatst door Rode Smurf
Ben ik het mee eens. Was ook een van de weinige geluiden waar jonge(re) Marokkanen zich afkeurend uitspraken. Voor de rest was het toch veel 35+.

Is die ietwat naieve stem op Hoopgevend want alloos en autoos slaan handen ineen. van jou? Die ene andere op Te fel maar toch begrijpelijk. is namelijk van mij. :D

Vind 't dan toch knap dat je de moed erin houdt. Ik ben een beetje hopeloos geworden van de afgelopen week.

Smurf ik stem nog niet omdat ik de reacties niet wil beïnvloeden. :cheefbek:

Je noemt zelf de demo waar jongeren samen protesteren, dus zo naïf moet je Hoopgevend want alloos en autoos slaan handen ineen. niet noemen. Er zijn op lokaal niveau nu meer voorbeelden van.

Je weet, ik ben de laatste die (o.a. op dit forum) van zoete broodjes bakken met Marokkanen houdt - zie mijn puntjes... Als geboren Amsterdammer doe ik nooit mn mond op slot...

Maar tegenover de golf van haat die nu de kop opsteekt, moeten we alle kinderachtigheden (ook van de mods) maar voor lief nemen en bondgenoten zoeken om dit land leefbaar te houden! :zwaai:

Vissea
10-11-04, 15:07
Geplaatst door taouanza
Wat een orgineel voorstel zeg!

Is dat wat niet iedereen stiekem denkt?
Dat alle moslims staan te juichen?:moe:

Taouanza, de autochtonen/niet-moslims worden beschuldigd van stemmingmakerij, de media worden alweer beschuldigd van een hetze, de Marokkaanse gemeenschap wordt van alles en nog wat beticht; denk je niet dat je met dit soort berichten juist voeding geeft hieraan? In de slachtofferrol kruipen lijkt me niet de beste houding nu.

BiL@L
10-11-04, 20:53
Geplaatst door taouanza
Wat een orgineel voorstel zeg!

Is dat wat niet iedereen stiekem denkt?
Dat alle moslims staan te juichen?:moe:

Jah, net zoals toen met 11/09... :moe:

Rode Smurf
10-11-04, 21:10
Ach, het algemene beeld van feestende Marokkanen klopte in ieder geval wel.

Op verschillende scholen kwamen de volgende dag de Marokkaantjes juichend binnen.

Orakel
11-11-04, 00:08
Geplaatst door Rode Smurf
Nog geen kwartier na Theo's geweldadige dood, stond er al een Marokkaanse taxichauffeur bij zijn lijk te schreeuwen dat ie het had verdient.

Daar zou ik graag een bronvermelding van zien vrind.
Want ik dacht toch echt gelezen te hebben dat de politie binnen 5 minuten ter plaatse was en kort daarna de crimescene afgesloten had.

Dus onderbouw die uitspraak eens.

Rode Smurf
11-11-04, 00:15
Geplaatst door Orakel
Daar zou ik graag een bronvermelding van zien vrind.
Want ik dacht toch echt gelezen te hebben dat de politie binnen 5 minuten ter plaatse was en kort daarna de crimescene afgesloten had.

Dus onderbouw die uitspraak eens.

Zag het op tv.

Er kwam een regisseur aan het woord die met een film bezig was in een huis vlakbij de moord. Weet niet meer bij welk actualiteitenprogramma.

Enfin, die vertelde dus wat ie had gezien. Er zaten notabene twee Marokkaanse acteurs naast die met van Gogh hadden samengewerkt, en die het hele voorval ook beaamden.

Onderbouwing genoeg?

ps Met "bij zijn lijk" bedoel ik natuurlijk een paar meter d'r vandaan. Maar dat doet verder niks af aan mijn verhaal.

Orakel
11-11-04, 00:19
Geplaatst door Rode Smurf
Zag het op tv.

Er kwam een regisseur aan het woord die met een film bezig was in een huis vlakbij de moord. Weet niet meer bij welk actualiteitenprogramma.

Enfin, die vertelde dus wat ie had gezien. Er zaten notabene twee Marokkaanse acteurs naast die met van Gogh hadden samengewerkt, en die het hele voorval ook beaamden.

Onderbouwing genoeg?

ps Met "bij zijn lijk" bedoel ik natuurlijk een paar meter d'r vandaan. Maar dat doet verder niks af aan mijn verhaal.

:slapen:

Rode Smurf
11-11-04, 00:21
Geplaatst door Orakel
:slapen:

:slapen::terrorist

et_2000nl
11-11-04, 00:57
Er gaat te veel suggestie uit in de vraagstelling. Daarom is de statistische waarde van deze enquete waardeloos..... Nu is professor enquete van nederland, Maurice de Hond, daar ook meester in en die verkondigd dit soort waardelose flauwekul wekelijks in de media....

mark61
11-11-04, 02:12
Geplaatst door et_2000nl
Er gaat te veel suggestie uit in de vraagstelling. Daarom is de statistische waarde van deze enquete waardeloos..... Nu is professor enquete van nederland, Maurice de Hond, daar ook een meester in en die verkondigt dit soort waardeloze flauwekul wekelijks in de media....

Nou zie ik dat je steeds zit te rommelen aan je post :hihi:, je lijkt mij wel, doe dan ook even die d en s veranderen.

Omdat ik even nergens anders kon zieken. :wijs:

ieniemienie
11-11-04, 12:45
Geplaatst door taouanza

Is dat wat niet iedereen stiekem denkt?
Dat alle moslims staan te juichen?:moe:

In de chat zie (spreek) ik af en toe mensen die de moord toejuichen ofwel zeggen dat Theo het verdiend heeft/uitgelokt heeft. Gelukkig de overgrote meerderheid niet.
Ik vind dat als je dat merkt dat mensen elkaar moeten corrigeren, want zo kunnen anderen een verkeerde indruk krijgen. :student:

Don Vito
11-11-04, 13:15
Theo van Gogh's dood zelf zou denk ik velen Moslims geen moer kunnen schelen, mij oom niet. Waarom ik mij heb afgekeerd tegen deze daad is a) schending van iemand recht op vrije meningsuiting b) de daar uit voort vloeiende haat wat resulteert in opgeblaasde schopen en afgebrande kerken/moskeen. Dat Theo dood is boeit mij niet.

et_2000nl
11-11-04, 13:35
Geplaatst door mark61
Nou zie ik dat je steeds zit te rommelen aan je post :hihi:, je lijkt mij wel, doe dan ook even die d en s veranderen.

Omdat ik even nergens anders kon zieken. :wijs:

Kud man die d en t's. Ik weet hoe het moet, maar ja dan zit je wat te tikken, je leest het nog eens en denkt, shit dat kan beter.

Zie het als zelfkritisch, maar dat is een gevoelig onderwerp hier begrijp ik....

mark61
11-11-04, 14:48
Geplaatst door et_2000nl
Zie het als zelfkritisch, maar dat is een gevoelig onderwerp hier begrijp ik....

:)

Rosita0323_
11-11-04, 18:08
Ik reageer alleen op enquetes die mijn persoonlijke reactie c.q. mening vragen. Ik ga niet spreken voor een heel volk, net zomin als dat ik accepteer dat een individu voor mij spreekt.. Hoogstens namens mij en dan met mijn medeweten.

Daarom reageer ik niet op deze enquete, ook al heb ik alle foto's en teksten gelezen.

Deze enquete is geen enquete, aan een goede enquete hangen meer voorwaarden en eisen.

Dus Ron,
voor de volgende keer geen antwoorden alleen vermelden, die bijzonder subjectief zijn, geen ruimte geven aan de geenqueteerde, die zich in mijn geval al voor een voldongen feit zien.

geef de geenqueteerde ook de mogelijkheid via een schaalverdeling die ruimte om juist een mening te vormen

afijn...het is heel moelijk een goede enquete samen te stellen, gezien alle eisen, kaders en regels waaraan een enquete moet voldoen.

succes voor de volgende keer !

Ron Haleber
13-11-04, 08:58
Wat is de juiste aanpak voor een enquête? (1)


Geplaatst door et_2000nl
Er gaat te veel suggestie uit in de vraagstelling. Daarom is de statistische waarde van deze enquete waardeloos..... Nu is professor enquete van nederland, Maurice de Hond, daar ook meester in en die verkondigd dit soort waardelose flauwekul wekelijks in de media....

et_2000nl je kunt alle nuances natuurlijk weglaten en zonder verdere suggesties vragen: "zijn de reacties van Nederlanders op de moord volgens jou goed of fout"? Maar dat lijkt me dan helemaal een nietszeggend resultaat op te leveren dat niets verheldert.


Het loont toch de moeite - dunkt me - om een tipje van de sluier van de achterliggende motivatie op te lichten. En dan zul je suggesties moeten doen.

De fout van De Hond is juist dat hij de keuzes versimpelt en mensen het antwoord dus al in de mond legt. :lachu:

Ron Haleber
13-11-04, 09:13
Wat is de juiste aanpak voor een attitude-enquête? (2)



Geplaatst door Rosita0323_
Ik reageer alleen op enquetes die mijn persoonlijke reactie c.q. mening vragen. Ik ga niet spreken voor een heel volk, net zomin als dat ik accepteer dat een individu voor mij spreekt.. Hoogstens namens mij en dan met mijn medeweten.

Daarom reageer ik niet op deze enquete, ook al heb ik alle foto's en teksten gelezen.


Rosita, er wordt hier juist helemaal niet aan je gevraagd om te spreken voor een heel volk, net zomin als dat ik als individu voor jou wil spreken.

Er wordt gewoon om jouw persoonlijke indruk gevraagd over wat je ervan vind over wat zich momenteel in Nederland afspeelt.





Deze enquete is geen enquete, aan een goede enquete hangen meer voorwaarden en eisen.

Dus Ron,
voor de volgende keer geen antwoorden alleen vermelden, die bijzonder subjectief zijn, geen ruimte geven aan de geenqueteerde, die zich in mijn geval al voor een voldongen feit zien.

geef de geenqueteerde ook de mogelijkheid via een schaalverdeling die ruimte om juist een mening te vormen

afijn...het is heel moelijk een goede enquete samen te stellen, gezien alle eisen, kaders en regels waaraan een enquete moet voldoen.

succes voor de volgende keer !


Ik weet uit ervaring waar je op doelt!

Om te werken met een schaalverdeling en te voldoen aan alle eisen, kaders en regels waaraan een enquete kan voldoen, lijkt me in dit geval niet enkel erg overdreven, maar zoals gebruikelijk in dat geval te leiden tot een warrig kluwen materiaal waar je dan weer 2 maal 2 = 4 uit moet destilleren.

Die domme eisen worden gesteld om subsidie te krijgen bij het Nederlands bureau voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Ik heb me altijd tegen die mathematisch ontlede en voorspellende balkenbrei verzet. Ik vond tenslotte ervaren oude onderzoekers die het met mij eens waren. Ik kreeg toen tenslotte toch mijn subsidie los om de resultaten van mijn suggestieve vragen uit te werken. :geld:

In jouw voorstel ga je van een soort statistische wiskunde uit waarbij het niet meer om de persoonlijke ervaringen van mensen gaat waarvan en waarover je iets wil weten. Ik weiger die aanpak radicaal. Zie als voorbeeld de uitgebreid verantwoorde 'dissidente' aanpak en methodologie van mijn dissertatie met 250 vragen aan Marokkaanse jongeren:

http://www.ronhaleber.nl/a.html

Met name Amerikanen munten uit in het stellen van nietszeggende, stupide vragen waarop je "verantwoord" een berg statistische wiskunde kunt loslaten. Ik meen duidelijk te hebben aangetoond dat ze onzin produceren als het over attitudes van Marokkanen gaat :kwaad:

Zie voor de stupide Amerikanen: http://members.lycos.nl/hegel/diss.html##2-3

Mijn uitgangspunt was om vanuit langdurige omgang met Marokkaanse jongeren vanuit hun eigen leefwereld vragen op te stellen over heikele kwesties:

http://members.lycos.nl/hegel/diss.html##5

Het resultaat was dat de jonge Marokkanen na het invullen van de lange enquête me kwamen bedanken dat ze door de vragen zichzelf en hun eigen cultuur ontdekt hadden!

Beter en juister resultaat kon ik me dus niet wensen al vond ik er "wetenschappelijk" geen waardering voor. In elk geval leent mij methode zich maar minimaal voor manipulatie zoals meestal gebeurt:stomp:

mark61
13-11-04, 11:16
Blijft het feit dat er in deze enquete gekozen moet worden tussen, terwijl meer antwoorden goed zouden kunnen zijn.

Representatief is een enquete nooit , omdat de keuze om wel of niet mee te doen het resultaat vertekent.

Rosita0323_
13-11-04, 13:54
Ron, ik kan je wel vertellen wat mijn eigen reactie was, op de ochtend van 2 november..

Ik kan je ook vertellen wat ik zag gebeuren op straat daarna...vooral de twee drie dagen daarna...

Ik kan je ook vertellen wat ik zelf heb gedaan om me een goed beeld te vormen en niet achter alle berichtgevingen van de media en politici aan te hollen..

Ik kan je ook vertellen toen ik zag dat de toko bij mij in de straat haar deuren sloot op koopavond vorige week vrijdag, ik een vrouw met een hoofddoek op later met een angstige blik in haar ogen eerst naar die toko toe rende, vervolgens aan te bellen...en Nooit vergeet ik meer al die angstige blikken in de ogen van diegene die in de auto zaten waar die vrouw weer naartoe terugrende..

Ik kan je ook vertellen hoeveel ik nu meer weet van mijn medelanders die hier actief zijn in de forums, hoe zij in hun commentaren zoveel meer vertelden over geloof.. Ik heb in twee weken zo veel meer geleerd over de Islam, dan in heel mijn leven daarvoor

Ik heb hier gelezen Hoe diep de pijn zit m.b.t. Theo van Gogh zijn uitspattingen, zware en griefende beledigingen, welke rol AHA speelt..

Ik zie op tv hoe Pim en Theo tot iconen worden verheven met uitlatingen...Pim had het zo gewild..Theo had het zo gewild...Of deze: Dit is in de geest van Theo...(of Pim)... en daar walg ik van..

Dit is mijn antwoord op jouw enquete Ron en misschien was dit jouw intentie en drijfveer voor het opstellen en opengooien van deze discussie....

Want Ron..ik moet echt bekennen dat ik Theo nog nooit had gehoord met zijn beledigende opmerkingen naar de Islam..en hier achterover ben gevallen.. Daarmee zeg ik direct dat Theo niet die status had van "gehoord en gezien door iedere Nederlander op de buis"..
Ik vind andere cabaretiers beter..

Ron Haleber
13-11-04, 19:19
Geplaatst door Rosita0323_
Ron, ik kan je wel vertellen wat mijn eigen reactie was, op de ochtend van 2 november..

Ik kan je ook vertellen wat ik zag gebeuren op straat daarna...vooral de twee drie dagen daarna...

Ik kan je ook vertellen wat ik zelf heb gedaan om me een goed beeld te vormen en niet achter alle berichtgevingen van de media en politici aan te hollen..

Ik kan je ook vertellen toen ik zag dat de toko bij mij in de straat haar deuren sloot op koopavond vorige week vrijdag, ik een vrouw met een hoofddoek op later met een angstige blik in haar ogen eerst naar die toko toe rende, vervolgens aan te bellen...en Nooit vergeet ik meer al die angstige blikken in de ogen van diegene die in de auto zaten waar die vrouw weer naartoe terugrende..

Ik kan je ook vertellen hoeveel ik nu meer weet van mijn medelanders die hier actief zijn in de forums, hoe zij in hun commentaren zoveel meer vertelden over geloof.. Ik heb in twee weken zo veel meer geleerd over de Islam, dan in heel mijn leven daarvoor

Ik heb hier gelezen Hoe diep de pijn zit m.b.t. Theo van Gogh zijn uitspattingen, zware en griefende beledigingen, welke rol AHA speelt..

Ik zie op tv hoe Pim en Theo tot iconen worden verheven met uitlatingen...Pim had het zo gewild..Theo had het zo gewild...Of deze: Dit is in de geest van Theo...(of Pim)... en daar walg ik van..

Dit is mijn antwoord op jouw enquete Ron en misschien was dit jouw intentie en drijfveer voor het opstellen en opengooien van deze discussie....

Want Ron..ik moet echt bekennen dat ik Theo nog nooit had gehoord met zijn beledigende opmerkingen naar de Islam..en hier achterover ben gevallen.. Daarmee zeg ik direct dat Theo niet die status had van "gehoord en gezien door iedere Nederlander op de buis"..
Ik vind andere cabaretiers beter..

Ik dacht dat je een technische kritiek had op mijn enquête omdat je daar zelf ook mee bezig bent.. Vandaar dat ik op dat terrein uitgebreid reageerde... Dat blijkt niet het geval.

Vanzelfsprekend respecteer ik je verslag van je persoonlijke ervaringen. Vanmiddag had ik ook een Marokkaanse vriend op bezoek die vertelde dat hij vanochtend een interview met TvG op tv had gezien dat hem diep kwetste.

Hij vertelde me weer het tegendeel. Hoewel hij zelf de moord fel afkeurt, waren alle Marokkanen op zijn werk er sterk van overtuigd dat theo zijn verdiende loon had gekregen. :auw2:

Ik wilde iets van die tegenstellingen peilen omdat de verhalen hier sterk uiteenlopen. :verward:

Ron Haleber
13-11-04, 19:33
Geplaatst door mark61
Blijft het feit dat er in deze enquete gekozen moet worden tussen, terwijl meer antwoorden goed zouden kunnen zijn.

Representatief is een enquete nooit , omdat de keuze om wel of niet mee te doen het resultaat vertekent.

Mark, nu houd je je echt van de domme! Het is toch duidelijk dat ik als kritisch buitenstaander noch autochtonen noch de Marokkanen hier ga indelen in goed of fout.

Hoe kom je daarbij? Dan had ik toch heel andere vragen opgesteld.

Dan had ik gevraagd: keur je de moord op TvG goed of keur je hem af...?Vind je de vraag om steunbetuiging aan Moh B van de jonge Marokkanen in A'dam west juist of onjuist?

Dat zijn dus heel andere vragen waarmee ik waarschijnlijk het hele topic om zeep had geholpen. Begrijp je dit? :mad:


Dat "geen mening" ook meetelt, dat weet ik wel. Maar ik benader de mensen hier niet persoonlijk zodat die groep kwantitatief altijd veel hoger kan zijn dan ze zeggen. :fpuh:

Relevanter en interessanter vind ik het als jij als onderzoeker had ingegaan op mijn methode...

mark61
13-11-04, 19:51
Geplaatst door Ron Haleber
Mark, nu houd je je echt van de domme! Het is toch duidelijk dat ik als kritisch buitenstaander noch autochtonen noch de Marokkanen hier ga indelen in goed of fout.

Waar lees jij dat? Ik bedoel 'goed' in de zin van: de mening van respondent weergevende. Zo vind ik dat diverse antwoorden elkaar niet uitsluiten. En niet alle mogelijke reacties een plaats hebben. Dat heb ik altijd al tegen multiple choice gehad. Je moet kiezen en mag niet meer dan 1 antwoord geven.

Ik geloof in open enquetes met individuele antwoorden. Die kosten een vermogen, maar zijn natuurlijk veel beter.


Relevanter en interessanter vind ik het als jij als onderzoeker had ingegaan op mijn methode...

Doe ik toch?

Ron Haleber
14-11-04, 08:28
Wat is de juiste aanpak voor een attitude-enquête? (3)


Geplaatst door mark61
Waar lees jij dat? Ik bedoel 'goed' in de zin van: de mening van respondent weergevende. Zo vind ik dat diverse antwoorden elkaar niet uitsluiten. En niet alle mogelijke reacties een plaats hebben. Dat heb ik altijd al tegen multiple choice gehad. Je moet kiezen en mag niet meer dan 1 antwoord geven.

Ik geloof in open enquetes met individuele antwoorden.

. Die kosten een vermogen, maar zijn natuurlijk veel beter.



In het huidige klimaat van polarisatie wekte jouw 'goed' m.i. de suggestie dat er ook 'foute' antwoorden zijn. Vandaaruit ontstond het misverstand.

Nu je er uitleg bij geeft, verdwijnt het misverstand. Multiple choice is een methode die altijd maar een beperkte keus kan aangeven. Ook Rosita brengt dat bezwaar naar voren. Ik vind dat bezwaar hier niet opgaan omdat de respondenten hier alle mogelijkheden hebben om de nuances van hun mening in hun postings te uiten.

Jouw "Open enquetes met individuele antwoorden" leiden m.i. eerder tot boekwerken over het onderwerp. Je loopt dan eerder het risico in de tegenstrijdige verhalen te verdrinken. En dus geen duidelijk antwoord te krijgen op de attitude waar je naar op zoek bent.

Het is dus geen methode die we voor het universitair tentamen "methoden en technieken" als werkbaar aangereikt krijgen.

Ik probeerde jouw terecht probleem bij mijn onderzoek te omzeilen door de respondenten net als hier de gelegenheid te geven hun eigen keus als die niet op de lijst stond, zelf te laten weer te geven.

Dat werkte redelijk - maar met name omdat ik veel multiple choice-lijsten met wel 10 à 15 mogelijkheden voorlegde, die daarbij ook nog eens twee of drie keer beantwoord moesten worden - zodat ik ook de tweede en derde keus op het spoor kwam...


Dat laatste is m.i. erg belangrijk. Om Turken of Marokkanen te laten antwoorden dat ze bij eerste keus bijv. moslim zijn, zegt helemaal niets.

Je moet ook de andere identiteiten in het identiteitsperspectief kunnen zetten. Van daaruit bekritiseerde ik simplistische enquetes als die van collega's in Rabat.

Voorbeeld: bij de Golfoorlog voelde men zich in Marokko "Arabisch nationalist", hoewel men zich normaliter primair moslim voelt. Ook kon ik zo begrijpen waarom Saddam de grote held van de jongeren was.

Ook de twist tussen Afrux en Al Sawt moet m.i. in dat licht bezien worden.