PDA

Bekijk Volledige Versie : Assertieve moslims



Petr Rankovic
10-11-04, 22:01
Het Parool, Binnenland, dinsdag 9 november 2004

Ayaan Hirsi Ali is 'een anorexiahoer', Theo van Gogh 'een atheïstische knurft': 'laat het maar lekker escaleren, dan ziet straks iedereen dat het wel meevalt'

Provoceren als Theo van Gogh: integratie is gelukt door:
HANS VAN DER BEEK


AMSTERDAM - Hij noemt het zelf een perfect voorbeeld van integratie. Provoceer als Theo van Gogh, kondig een antihomomanifest aan, gooi na doodsbedreigingen de website even op zwart, en de adverteerders stromen binnen. "We zijn een media-tool."

Mohammed Jabri is de 29-jarige huisschrijver van www.elqalem.nl, de islamitische website die niet bang is voor een provocatie. Zo werd vorige week verklaard dat de dood van Van Gogh de redactie volkomen koud liet en dat de moslimdoden in Tsjetsjenië, Palestina, Afghanistan en Irak hen veel meer aan het hart ging.

Jabri: "Wij keuren de moord af, maar Theo van Gogh is één dode. Waarom is hij meer waard dan al die moslimdoden in de wereld? Wij zijn verbolgen over die hypocrisie en selectieve verontwaardiging."

Gisteren had de redactie van elqalem.nl met een 'antihomomanifest' naar buiten willen komen, maar de website ging off line nadat enkele redactieleden met de dood werden bedreigd.

Per brief, e-mail - op de redactie, maar ook privé - en telefonisch werd de redactie aangeraden per direct de website te staken. Jabri: "Ik werd gebeld: stoppen, of je gaat dood."

Lang duurt de onderbreking niet. Vandaag of morgen gaat de website weer online, inclusief antihomomanifest. De flyers, waarin wordt opgeroepen extravagant gedrag op straat te staken, liggen al klaar om verzonden te worden naar alle homo-organisaties in Nederland."

Jabri wil niet zeggen wat er in het manifest staat. "Het enige aanstootgevende is misschien de tekst bij een foto van een Teletubbie met een handtasje. Maar laat het allemaal maar lekker escaleren. Dan ziet straks iedereen dat het wel meevalt."

Jabri ontkent dat de redactie erachter staat dat homo's van hoge gebouwen gegooid mogen worden, met het hoofd naar beneden. "Dat stond in de Volkskrant, maar die verslaggeefster krijgt nog wel met mijn pen te maken, en jij ook, als je onwaarheden over ons schrijft."

Hoe zit het dan wel? Jabri: "Ik heb niks tegen homo's. Ze moeten doen wat ze willen. Ik heb alleen iets tegen skeelerende nichten in een string. Maar nu geef ik al te veel weg van het antihomomanifest."

Jabri noemt zich, in de beste traditie van Theo van Gogh, een voorstander van 'het lyrische terrorisme', het terrorisme met het woord. In zijn columns noemde hij Ayaan Hirsi Ali 'een anorexiahoer' en ook Van Gogh zelf - 'een atheïstische knurft' - moest eraan geloven. "We waren het zo zat om door hem belachelijk gemaakt te worden. Dan kun je snappen, zoals Mohammed B., maar ik ben wél goed bij mijn hoofd, en daarom gingen wij er op dezelfde manier tegenaan als Van Gogh."

Jabri schreef vorig jaar drie 'harde, satirische' stukken over Van Goghs boek 'Allah weet het beter', en dat resulteerde in enkele discussies op de radio, en uiteindelijk in een etentje. Jabri: "Dat was leuk. We hebben gepraat en gelachen, en elkaars mening verkondigd. Daarna even goede vrienden."

Provocerend vindt Jabri de website niet. "Ik draag geen djellaba, ik heb geen baard, en ik sta ook niet achter de sjaria. Ik geef gewoon mijn mening en iedereen mag daarmee doen wat hij wil."

"De basis van die mening is de islam. Niet de gewelddadige islam, maar de persoonlijke islam. De islam waar je anderen niet mee lastig valt."

Maar wat te denken van deze verklaring op elqalem.nl: 'De dood van Theo heeft voor ons veel duidelijk gemaakt. Onze eigen gemeenschap zit vol angsthazen, hypocrieten en huichelaars, die voor een beetje overheidsgeld hun benen spreiden. Ze hebben meer vrees voor de acties van ongelovigen, dan voor de Bestraffing van Allah. Maar wees gerust, beste lezer, geen enkele onrechtpleger ontkomt aan de Bestraffing van de Allerhoogste.'

Jabri: "Is het zo confronterend om te schrijven dat God straft voor de zonden? Dat is een eeuwenoude boodschap, die ook in de bijbel staat. Ik vind dat selectieve verontwaardiging. Wij lezen de teksten zoals ze er staan. En als dat confronterend is, dan is dat het bewijs dat de wereld erg achtergesteld is."

"Trouwens, is het zo rumoerig bij jou op de achtergrond? Niet? Dan zal de AIVD wel meeluisteren. Het zou me verbazen als ze dat níet deden."

Om te onderstrepen dat een nieuwe, assertieve generatie moslims is opgestaan, hebben Jabri en de zijnen er bewust voor gekozen zich de afgelopen week níet even gedeisd te houden.

"Juíst niet. Dat bewijst meteen hoe goed de integratie gelukt is. Het commerciële denken is ook op ons overgeslagen: als de gemoederen oplopen, moet je daar gebruik van maken. We hebben gewoon meegelift met de lijkenpikkers."

"Die bedreigingen zijn natuurlijk niet leuk, maar als we de website niet even op zwart hadden gezet, hadden we nooit deze aandacht gekregen. Dit trekt veel adverteerders aan."

Jabri heeft een opleiding marketing en sales gedaan, dat is wel duidelijk. "Ja, je moet je opleiding ten volle benutten om een bijdrage te leveren aan de Nederlandse samenleving."

Copyright: Het Parool
____________________________________

Ik heb het manifest ondertussen mogen lezen op die website maar kon er niks aanstootgevends in vinden. Ik heb zelfs smakelijk gelachen om hoe de woorden van Wilders gebruikt worden.

Bofko
11-11-04, 00:05
Is die Jabri nou een bounty of niet ?