PDA

Bekijk Volledige Versie : Kamer wil buitenlandse imams per 2008 weren



Couscousje
12-11-04, 09:16
Kamer wil buitenlandse imams per 2008 weren

Uitgegeven: 12 november 2004 07:03
Laatst gewijzigd: 12 november 2004 08:00

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat Nederland per 2008 geen imams uit het buitenland meer toelaat. Over uiterlijk vier jaar mogen de moskeeën dan alleen voorgangers aantrekken die in Nederland hun imamopleiding hebben gevolgd. De Kamer wil dat het kabinet zich actief gaat bemoeien met de opzet van zo'n imamopleiding. Die bestaat nu nog niet in Nederland.

Een voorstel daartoe van de PvdA wordt gesteund door in elk geval het CDA, VVD en GroenLinks. De honderden moskeeën in Nederland halen hun imam meestal uit het buitenland waarna ze na enige jaren weer vertrekken. De Kamer vindt dat niet goed en wil dat imams meer binding hebben met de Nederlandse samenleving.

Geen motie

De PvdA bracht de motie uiteindelijk niet in stemming, omdat dit het terrein is van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie. Zij was donderdag niet aanwezig bij het debat over de moord op Theo van Gogh. Verder wees minister Donner (Justitie) erop dat het voorstel discriminerend is als het tot imams beperkt is. Het zou om alle geestelijke bedienaren moeten gaan.

Verder wil de Kamer dat haatzaaien en geweldsoproepen via buitenlandse radio- en televisiezenders wordt tegengegaan. Nederland moet bekijken of zenders die zich daaraan schuldig maken, kunnen worden geweerd uit Nederland. Op het Kamerlid Lazrak na, stemde de hele Kamer in met dit voorstel van de LPF.

GroenLinks

Een voorstel van GroenLinks om ook gewone burgers bescherming door de rijksoverheid te bieden als zij bedreigd worden, haalde geen meerderheid. Het CDA en de PvdA stemden tegen. Nu vallen alleen specifieke groepen, zoals politici, daar onder en krijgen bijvoorbeeld bedreigde opiniemakers via de lokale autoriteiten beveiliging. Volgens minister Donner van Justitie maakt dit echter niets uit voor de kwaliteit van de beveiliging.

Tweede-Kamervoorzitter Weisglas sloot het debat diep in de nacht af door het VVD-Kamerlid Hirsi Ali namens de hele Kamer sterkte en kracht toe te wensen. ,,We hebben haar gemist in dit debat en hopen haar snel weer te zien.''

Cc

Umarvlie
12-11-04, 09:25
Geplaatst door Couscousje
De honderden moskeeën in Nederland halen hun imam meestal uit het buitenland waarna ze na enige jaren weer vertrekken. De Kamer vindt dat niet goed en wil dat imams meer binding hebben met de Nederlandse samenleving.

Aha .. dan denk ik dat deze Imams een verblijsvergunning wordt toegekend voor onbepaalde tijd ... ? of ben ik nou simpel

Fijn .. en natuurlijk niet in stemming bregen he .. te laf natuurlijk .. oh .. en waar moeten die imams hier worden opgeleid? op Islamtische opleidingsinstellingen die de kamer wil gaan sluiten? Of komen de Imams hier ook onder staatstoezicht en worden de preken gecensureerd (net als in het "vrije" China)...

Ik begrijp best dat er iets moet gebeuren maar dit soort lekker kortzichtige one-liners uit de politiek laat zien ....

freya
12-11-04, 10:07
Geplaatst door Couscousje
Kamer wil buitenlandse imams per 2008 weren

Uitgegeven: 12 november 2004 07:03
Laatst gewijzigd: 12 november 2004 08:00

DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat Nederland per 2008 geen imams uit het buitenland meer toelaat. Over uiterlijk vier jaar mogen de moskeeën dan alleen voorgangers aantrekken die in Nederland hun imamopleiding hebben gevolgd. De Kamer wil dat het kabinet zich actief gaat bemoeien met de opzet van zo'n imamopleiding. Die bestaat nu nog niet in Nederland.



Toppie! en dat allemaal in 3 á 4 jaar.


Dat wordt een topopleiding:duim: Nederland wordt weer gidsland, vanuit de hele wereld zullen studenten toestromen om hier in no time te worden opgeleid.

Eerst stelt nu het kabinet een commissie in die gaat uitzoeken welke stroming uit de islam daar gedoceerd gaat worden. Die heeft ca 2 jaar nodig om daar enig zicht op te krijgen. :hihi:

Dan nog een jaar steggelen over financiering, de waarde van het diploma en benodigde vooropleiding. :moe:

Vervolgens kan het zoeken naar een directeur en docenten beginnen :)

En dan is de snelcursus klaar, nog net op tijd :handbang:

Umarvlie
12-11-04, 10:11
Ik zit me net te bedenken ... krijgen we dan opleidingen die openstaan voor vrouwen ... en gaan vrouwen dan ook voor in het gebed als er mannen aanwezig zijn ??

ben dan erg benieuwd naar wie er dan nog wel naar de moskee gaat ... PolderIslam :zwaai:

freya
12-11-04, 10:13
Geplaatst door Umarvlie
Ik zit me net te bedenken ... krijgen we dan opleidingen die openstaan voor vrouwen ... en gaan vrouwen dan ook voor in het gebed als er mannen aanwezig zijn ??

ben dan erg benieuwd naar wie er dan nog wel naar de moskee gaat ... PolderIslam :zwaai:

PFFFFFF, zelfs ik als heiden zou niet willen dat al die kerels naar mijn kont liggen te staren, terwijl ik in gebed ben!

Umarvlie
12-11-04, 10:27
Geplaatst door freya
PFFFFFF, zelfs ik als heiden zou niet willen dat al die kerels naar mijn kont liggen te staren, terwijl ik in gebed ben!

Ach .. als jouw achterwerk in niets lijkt op dat van een geit ... ben je denk ik veilig hoor :corcky:

freya
12-11-04, 10:32
Geplaatst door Umarvlie
Ach .. als jouw achterwerk in niets lijkt op dat van een geit ... ben je denk ik veilig hoor :corcky:

OH, in dat geval ga ik ook maar eens omscholen dan :haha:

louise_louise
12-11-04, 10:38
als ik me niet vergis dan zijn er toch al imamopleidingen te volgen in NL?

freya
12-11-04, 10:39
Geplaatst door louise_louise
als ik me niet vergis dan zijn er toch al imamopleidingen te volgen in NL?

Nee dus

Umarvlie
12-11-04, 10:45
Geplaatst door freya
Nee dus

ehh.. er is toch een Islamtische Universiteit in Rotterdam?: http://www.islamicuniversity.nl/

ten slotte is imam geen beroep maar is het zo dat Hij (of zij??) met de meeste kennis voorgaat in gebed (endan nog een heel lijstje van leeftijd, lengte baard - sorry dames etc) dus sec genomen bestaat een Imam opleiding niet in de Islam maar wel opleidingen om je kenis in/over Islam te vergroten.

observer
12-11-04, 11:05
er zullen toch wel moslims in nederland zijn die genoeg kennis hebben van de koran om dat als basis te gebruiken

wat moet een imam nog meer weten

mischien wat organisatiekwaliteiten
wat ervaring met besturen?

mohammed78
12-11-04, 11:44
Geplaatst door Couscousje
Kamer wil buitenlandse imams per 2008 weren

Uitgegeven: 12 november 2004 07:03
Laatst gewijzigd: 12 november 2004 08:00

DEN HAAG -

Tweede-Kamervoorzitter Weisglas sloot het debat diep in de nacht af door het VVD-Kamerlid Hirsi Ali namens de hele Kamer sterkte en kracht toe te wensen. ,,We hebben haar gemist in dit debat en hopen haar snel weer te zien.''

Cc


Ik vind dat zij schuldig is voor alles wat nu gebeurt.


Laa 7awla wa laa koewatta illa bi llah.

Bart.NL
12-11-04, 11:53
Geplaatst door mohammed78
Ik vind dat zij schuldig is voor alles wat nu gebeurt.

Ik denk dat er nog wel wat meer oorzaken zijn aan te wijzen. Alleen al de gedachte dat zij de schuldige is, is volgens mij deel van het probleem. Bovendien is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen daden: ophitsers, moordenaars, brandstichters, goedpraters, enz.

Dr0ffie
12-11-04, 11:59
Ze moeten gewoon onderzoeken of de buitenlandse imams radicaal zijn in hun denken ja of nee. Zo wel het land uit, zo niet prima toch?
Echt weer Nederland op z'n smalst. We gaan er wat aan doen......maar wel over 4 jaar....

et_2000nl
12-11-04, 12:00
Waarom wachten tot 2008. Gewoon geen werkvergunning. We hebben er hier zat. Zelfde regels als elke andere beroepsgroep hanteren. Goed gestudeerde IT-ers komen het land ook niet in. Imams dus ook niet.