PDA

Bekijk Volledige Versie : Suikerfeest meer dan ooit kans voor dialoog



louise_louise
12-11-04, 12:48
ho ho er zijn grenzen! :hihi:
kvraag mij af of die meneer Tonca wel goed ingeburgerd is:
"Hij riep de achterban in de moskeeën dit jaar met extra nadruk op om " het feest met de buren te vieren en hen zoetigheid aan te bieden"

dit zijn toch uiterst on-nederlandse taferelen :D

Suikerfeest meer dan ooit kans voor dialoog
APELDOORN/UTRECHT - Het driedaagse suikerfeest (id al-fitr), dat de islamitische vastenmaand ramadan afsluit, is in deze tijd na de moord op Theo van Gogh meer dan ooit een kans voor moslims om een dialoog met hun niet-islamitische buren op gang te brengen.


Dat zei voorzitter A. Tonca van de Turks-Islamitische Culturele Federatie (TICF) en het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) vrijdag aan de vooravond van het feest, dat voor de meeste moslims zaterdag begint. Hij riep de achterban in de moskeeën dit jaar met extra nadruk op om " het feest met de buren te vieren en hen zoetigheid aan te bieden".

Het suikerfeest begint 's ochtends met een bijeenkomst in de moskee, waarna het in familiekring met veel zoete lekkernijen wordt gevierd. Moslims gaan gedurende de drie dagen bij familie, vrienden en kennissen op bezoek.

De Turkse moskee Orhan Gazi in Den Bosch heeft niet-moslims uitgenodigd voor de bijeenkomst in de moskee bij het begin van het suikerfeest. "Juist vanwege de nare ontwikkelingen in de afgelopen weken denk ik dat goed is om onze hoop, liefde en troost met elkaar te delen", aldus voorzitter Deniz zkanli.

"Om de wereld leefbaarder te maken zijn er nog veel gebeden nodig. Dus laten we, van wat voor geloof we ook zijn, en ook als we niet-gelovig zijn, bidden voor of hopen op een betere toekomst voor onze kinderen."

Voor voorzitter C. Pektas-Weber van de islamitische vrouwenorganisatie Al Nisa overschaduwt de moord en de nasleep daarvan dit jaar het suikerfeest. " Dat hoor ik ook van anderen. De sfeer is gewoon minder uitbundig." Ze heeft signalen gekregen dat sommige geloofsgenoten sinds de aanslagen op islamitische doelen uit voorzichtigheid de moskee mijden.

Pektas-Weber is bezig een team van moslims samen te stellen dat samen met christenen vanaf dinsdag een tijdelijke telefonische hulpdienst van de Raad van Kerken gaat bemannen. Aanleiding voor het initiatief zijn de spanningen die zijn ontstaan na de moord op Theo van Gogh en de aanslagen op moskeeën, kerken en islamitische scholen. Iedereen die zich daardoor bezorgd of angstig voelt, kan vanaf dinsdag het nummer 0800-444222 bellen.

"We leveren minstens twintig mensen, maar het kunnen er ook best zestig zijn", zei Pektas-Weber. "Iedereen die ik vraag, zegt ja."

vlegeltje
12-11-04, 12:55
Jij mag me altijd koekjes komen brengen Louisa :D

Goodnight
12-11-04, 13:00
Het moet niet gekker worden.

vlegeltje
12-11-04, 13:11
Geplaatst door Goodnight
Het moet niet gekker worden.

Ik vind dit een uitstekend initiatief :mad:



Ik ben een groot liefhebber van koekjes :tik:

taouanza
12-11-04, 13:11
Geplaatst door Goodnight
Het moet niet gekker worden.

Inderdaad ik bak ze niet eens voor mezelf.:ego:

vlegeltje
12-11-04, 13:14
Geplaatst door taouanza
Inderdaad ik bak ze niet eens voor mezelf.:ego:

Je moet ze ook niet voor jezelf bakken, maar juist voor anderen.



Voor mij bijvoorbeeld :p

louise_louise
12-11-04, 13:31
Geplaatst door vlegeltje
Jij mag me altijd koekjes komen brengen Louisa :D

kom maar een keer halen (maar niet met suikerfeest ;-)

:zwaai:
das lang geleden, leuk om 'oude bekenden' terug te zien

vlegeltje
12-11-04, 18:12
Geplaatst door louise_louise
kom maar een keer halen (maar niet met suikerfeest ;-)


:verliefd: Hmmmm lekkah



:zwaai:
das lang geleden, leuk om 'oude bekenden' terug te zien


:Iluvu: Ach ja, the good old days...

:zwaai:

GeertC
12-11-04, 18:17
Nederlanders willen helemaal geen dialoog. En dat suikerfeest boeit ons niet.

mark61
12-11-04, 18:20
Geplaatst door louise_louise
ho ho er zijn grenzen! :hihi:
kvraag mij af of die meneer Tonca wel goed ingeburgerd is:
"Hij riep de achterban in de moskeeën dit jaar met extra nadruk op om " het feest met de buren te vieren en hen zoetigheid aan te bieden"

dit zijn toch uiterst on-nederlandse taferelen :D ...

Als het deksel er maar na één koekje weer opgaat is er niks aan de hand. Geen paniek.

Je weet hoe et_2000nl zulke toenadering oplost. (?)

vlegeltje
12-11-04, 18:43
Geplaatst door GeertC
Nederlanders willen helemaal geen dialoog.

Dan doe je toch alt f4 :moe: