PDA

Bekijk Volledige Versie : Dadou van Lagerhuis: Weg met mea- culpa-media- Marokkanen



Ron Haleber
12-11-04, 15:41
Weg met mea- culpa-media- Marokkanen

Rachid Majiti en Ahmed Dadou

De moord op Theo van Gogh legt pijnlijk bloot dat de Marokkaanse gemeenschap op landelijk niveau onvoldoende is vertegenwoordigd en door de verkeerde mensen, menen Rachid Majiti en Ahmed Dadou.

De afgelopen week hebben mensen hun afschuw uitgesproken over de moord op Theo van Gogh. Het kan de oplettende toeschouwer echter niet zijn ontgaan dat met name de als Marokkaanse voorlieden gepresenteerde figuren dit keer extra hun best deden om te voldoen aan de verwachtingen van de nieuwe politieke realiteit. U vraagt, wij draaien. De gemiddelde Marokkaans-Nederlandse moslimjongere luistert met gemengde gevoelens naar de uitspraken van de Aboutalebs en Tonca's van deze wereld. Boosheid over hoe een jongen uit `de eigen gemeenschap' in staat is tot een brute moord leeft bij allen. Nog bozer is men over de manier waarop hij de minachting voor Nederlandse moslims verder heeft vergroot. Maar evenzo grote woede bestaat er over de in-stropdas-gehulde jaknikkers die de gemengde gevoelens van de gemeenschap niet helder verwoorden.

De moord op Theo van Gogh legt pijnlijk bloot dat de vertegenwoordiging van de Marokkaanse gemeenschap op landelijk niveau onvoldoende is. Lokaal zijn er vaak vruchtbare contacten tussen bijvoorbeeld moskeeën en Marokkaanse jongerenorganisaties en de gemeente en allerlei lokale instellingen. Maar op landelijk niveau laat minister Verdonk zich formeel en informeel liever omringen door een batterij aan mensen die vanuit een professionele achtergrond als bestuurder, politicus of multiculti-adviseur waarschijnlijk over een heleboel zaken verstandige dingen kunnen zeggen, maar veelal niet het lef of het inzicht hebben om te verwoorden wat de gemiddelde Marokkaanse Nederlander denkt en vindt.

Is het doen van maatschappelijk gewenste uitspraken het gevolg van gebrek aan binding met de zogenaamde achterban of spelen carrière-ambities en andere persoonlijke belangen ook een rol? Vaststaat dat het ontbreekt aan sleutelfiguren die weten wat er in de gemeenschap leeft en die vertrouwen en steun genieten.

Het gros van de MarokkaansNederlandse moslims voelt zich niet vertegenwoordigd door op subsidie terende clubs als het SMT, Islam , Burgerschap, het CMO en Forum, waarvan de woordvoerders zelden de mening van de achterban uiten. Ook herkennen zij zich niet in wethouders of Kamerleden van Marokkaanse komaf die op televisie op gemaakte wijze met woorden goochelen; om vooral in de ogen van de gevestigde orde niets verkeerds te zeggen. Zij zijn niet onafhankelijk ten opzichte van hun partij of collega-bestuurders en ze hebben ook geen binding met de gemiddelde Marokkaanse Nederlander in het land om onverholen uit te spreken wat er speelt. Door dit gebrek aan draagvlak onder de groep die zij pretenderen te vertegenwoordigen, is ieder beleid dat geïnspireerd is door gesprekken met deze quasi-vertegenwoordigers gedoemd te mislukken. Het is de vraag of minister Verdonk zich überhaupt realiseert dat samenwerking met deze zelfbenoemde leiders op geen enkele manier bijdraagt aan de acceptatie van haar beleid onder allochtone groepen. Waren ze eerlijk geweest, dan hadden zij de minister kenbaar gemaakt dat Verdonk als integratieminister geen prominente plek behoort te hebben in de publiciteit rondom deze moordzaak. Maar de heren wisten niet hoe snel ze naar Den Haag af moesten reizen. De waarheid doet soms pijn. Maar het doet nog meer pijn als er continu een rookgordijn van vaagheden en politieke correctheden opgetrokken blijft.

Een veelgehoorde kreet vandaag de dag is dat men lang geprobeerd heeft de boel bij elkaar te houden. En terecht. Het enige alternatief is namelijk het tegenovergestelde: bevolkingsgroepen dus bewust uit elkaar laten groeien. `De boel bij elkaar houden' zou volgens critici plaats moeten maken voor een hardere, nietsontziende aanpak. Ironisch genoeg zijn reeds sinds 11september en de politieke opmars van Fortuyn c.s. verschillende groepen in de samenleving juist tegen elkaar uitgespeeld. Ook, en voornamelijk, door politici die nu moord en brand schreeuwen over de huidige situatie.

We voeren een verkapt en utopisch assimilatiebeleid waarin we willen dat allochtonen zich zo snel mogelijk zo Nederlands mogelijk gaan gedragen. Zodra er echter iets vervelends gebeurt, zijn we terug bij af en vragen we en masse om collectieve boetedoening. In een mum van tijd zijn `zij' dan allemaal weer in de eerste plaats Marokkaan en mogen `zij' gaan uitleggen `waarom jullie verdomme zoiets doen'.

Een voorbeeld van een geopperde paniekmaatregel is het intrekken van de Nederlandse nationaliteit om zo de rechtspositie van allochtone Nederlanders dusdanig te verzwakken dat ze legaal uitgewezen kunnen worden. Het signaal dat hiervan uitgaat naar de allochtone medelanders, is dat zelfs het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit geen garantie is voor het afschudden van hun tweederangs positie. Het Nederlandse publiek schrok zich lam toen Mohammed B., die hbo had gevolgd en als vrijwilliger in het buurthuis had gewerkt, een product bleek te zijn van deze samenleving. Oplossen van problemen begint met de erkenning daarvan. Het wordt tijd dat Nederland accepteert dat we hier te maken hebben met een Nederlands probleem en dat de oplossing moet worden gezocht binnen de wettelijke grenzen die voor alle Nederlanders gelden. Alleen op die manier kun je je geloofwaardigheid als overheid in de ogen van de 99 procent goedwillende moslims behouden. Dat onze jaknikkers geen verweer hebben gevoerd tegen deze belachelijke maatregel, bewijst dat ze erg ver van `hun' gemeenschap staan.

We hebben te maken met een aantal jongeren dat zich diep gekrenkt voelt door het beeld dat opinieleiders, politici en programmamaker creëren en instandhouden. Laat de AIVD ons nou net hiervoor gewaarschuwd hebben. We zullen de rekruteerders moeten aanpakken, maar laten we niet vergeten kritisch te kijken naar de manier waarop we spreken over moslims in dit land. Het vijandige klimaat van de laatste dagen nodigt blijkbaar uit om frustratie te uiten. Het brengt ons echter geen stap dichter bij een veiliger en leefbaarder Nederland. Even diep ademhalen en met respect voor elkaar het vrije woord blijven verkondigen. Wij willen een gevoel weergeven dat dichter bij de waarheid ligt dan wat de mea-culpa-media-Marokkanen de afgelopen dagen hebben laten horen. Daar heeft de lezer meer aan.

Info: Rachid Majiti is MBA-student en voormalig lid van het Marokkaans-Nederlands Interactieteam Jeugd.

Ahmed Dadou is student Internationaal , Europees Recht (UvA) en vast panellid van het tv-programma Het Lagerhuis.

freya
12-11-04, 16:05
:lole:

Kijk dat bedoel ik nou.

Die kunnen het EN doen het ook :)


WIE VOLGT! :fplet:

Tomas
12-11-04, 16:06
Tonca is een turk, geen mea-culpa marokkaan dus.

Ron Haleber
12-11-04, 16:18
Geplaatst door freya
:lole:

Kijk dat bedoel ik nou.

Die kunnen het EN doen het ook :)


WIE VOLGT! :fplet:

Ik heb het artikel van Dadou gisteren al gelezen (dacht: ik hoop dat het nu toch ZS is!), maar kon het door ban niet plaatsen. Ik vind Dadou altijd scherp bij Witteman, ook al ben ik het niet altijd met hem eens.

Jij noemde op je topic <wie kan het> de naam van Dadou, toen zocht ik het op. Zou ZS nu niet een keer zo'n artikel kunnen schrijven? Dit is echt in zijn stijl, lijkt me! :duim:

Rosita0323_
12-11-04, 16:19
En naast dit alles he? Word ik ook niet goed van de term "zelfreinigend vermogen"..

Ik zie het al voor me....krantenkoppen die gillen en politici die rollenbollend over straat gaan en in koor zich afvragen.."Hebben de Tokkies en de Flodders wel voldoende zelfreinigend vermogen??"

Want uit deze term al, spreekt zoveel vernedering..

Alle maatregelen van de politiek treffen alle burgers en zullen hun doel voorbijgaan en dat gedoe met de dubbele paspoorten van Verdonk? Ben ik benieuwd waar Jason naartoe moet.. naar Schiermonnikoog? Ik neem dit kabinet al een poos niet meer serieus en noemde het al vanaf het begin af aan "Een ongeleid projectiel en reactief"
En ben een echte zwevende kiezer die toch hard roept om Boer Koekoek..al weet ik echt niet waar hij voor stond...toch Jan Marijnissen een optie? Geert moet eerst nog koekjes bakken op het strand, zn platinablonde kapsel heeft wel te lijden onder de strenge beveiliging, constateerde ik gisteren..

Verder vind ik Ahmed Dadou, voor die keren dat ik hem heb gezien bij het Lagerhuis, een goede debater die van mij nog veel vaker en meer in beeld mag komen.

De schatjes die het ook nodig vonden om scholen en heilige plaatsen te vernielen, krijgen van Balkenende een kwast, een hamer, een pot latex van de Praxis om alles weer te herstellen.. Tevens bieden zij ook hun welgemeende excuses aan, aan al die gedupeerden, aan alle kinderen van de scholen.... Dit lijkt mij een hele mooie start voor een maatschappij waar wij allen in leven een mooie kleur te geven..

Ik dwaalde wel een beetje af van het onderwerp...

mark61
12-11-04, 16:19
Oei. Intelligent stuk.

mark61
12-11-04, 16:20
Geplaatst door Tomas
Tonca is een turk, geen mea-culpa marokkaan dus.

Alle Alibi's heten Ali. als de term alibi-ali je wat zegt.

Tomas
12-11-04, 16:23
Geplaatst door mark61
Alle Alibi's heten Ali. als de term alibi-ali je wat zegt.

Tonca heet Ayaan en is alles behalve een alibi ali. Heb nog samen met hem op 't lyceum gezeten voor ie radicaliseerde.

Ron Haleber
12-11-04, 16:25
Geplaatst door mark61
Alle Alibi's heten Ali. als de term alibi-ali je wat zegt.

In de (duitse) film "Alle Turken heten Ali" ging het ook om een Marokkaan!

Wide-O
12-11-04, 16:25
Het brengt ons echter geen stap dichter bij een veiliger en leefbaarder Nederland.


En dat is exact wat ik denk. Zelfs mensen die de "andere groep" niet mogen om wat voor redenen dan ook zouden uit eigenbelang eens moeten nadenken of dit nou het klimaat is waarin ze willen leven, en waarin ze willen dat hun kinderen leven. Of hun hond, poes of cavia.

Verder wil ik de woorden "vrijheid van mening", "integratie", "met elkaar", "de kogel kwam van links/rechts/met veel effect" en "onze Pim" de eerste 4 jaar écht niet meer horen. Zodra een woord of begrip een valse bijklank krijgt moet je het dumpen. :moe: Ik lees gewoon "bloep twiet" vanaf nu als ik die woorden zie staan. Ik staak.

Verder is het ook nog maar eens duidelijk geworden dat extremisme geen kleur, ras, ideologie, religie of tijdperk kent.

mark61
12-11-04, 16:26
Manifest Koerswijziging.nl
Den Haag, 16 januari 2003

Deze boodschap aan u komt voort uit onbehagen en het intense verlangen om een negatieve spiraal te doorbreken. Wij ontmoeten in Nederland geboren en getogen jongeren die zich niet meer welkom voelen. Wij zien terugtrekkende bewegingen en het vermijden van discussies in een tijd waarin dialoog en het elkaar met open vizier tegemoet treden cruciaal zijn. Ook onder sterk maatschappelijk betrokken jongeren rijzen vandaag de dag ernstige twijfels over de houdbaarheid van de huidige situatie. Te lang zijn Marokkaanse Nederlanders in een hoek gedrukt. Collectieve boetedoening is voor deze groep gemeengoed geworden. De laatste jaren neigen wij mee te gaan in een negatieve spiraal van opeenvolgende incidenten en worden we telkenmale impliciet gedwongen gebeurtenissen in binnen- en buitenland te veroordelen en te verklaren.

Onder grote druk verwacht men dat er snel en effectief oplossingen aangedragen worden voor complexe problemen. We worden overspoeld met vermoeiende discussies waarin pseudo-kenners ondoordachte standpunten de wereld in helpen. Ongefundeerde one-liners worden de huiskamers ingeslingerd, zonder enig bekommering om het effect dat zij kunnen hebben. Dit leidt helaas te vaak tot primaire reacties onder onze medeburgers.

Realiseert u zich dat 's ochtends duizenden Marokkaanse Nederlanders de krant openen in de hoop dat er nu eens één dag geen nieuws is over Marokkanen, moslims, allochtonen etc. Dag in dag uit praten als Brugman om berichtgeving weer te nuanceren en in perspectief te plaatsen, is een vermoeiende, irritante en uiteindelijk nutteloze bezigheid.

Wij zien vandaag de dag angst in blikken op straat en horen onwetendheid doorklinken in dagelijkse gesprekken. Men neemt vaak de moeite niet meer om die gesprekken met ons zelf te voeren. Wat is deze angst? Het is angst voor zowel individuen als voor een vermeend collectief. Het is die angst die in stemhokjes de wijsvinger leidt.

Hoewel eenieder van ons ervan droomt primair als individu te worden beoordeeld, heeft de constante druk op het collectief "de Marokkanen" ertoe geleid dat we ons voor de eerste maal in de Nederlandse geschiedenis met zo'n brede groep uitspreken. Wat ons vandaag de dag bindt, is vele malen sterker dan wat ons van elkaar onderscheidt. We zijn trots op onze verbondenheid met het warme Marokko en haar historische en culturele rijkdommen. We zijn echter net zo trots op het koude Nederland en het toekomstperspectief dat zij ons biedt. We doen een dringend appèl aan onze samenleving om ons allen te bezinnen op hoe het zo ver heeft mogen komen... om ons af te vragen waarom wij hier onverwachts deze historische en ongebruikelijke stap moeten nemen.

Wie zijn "wij"? Wij zijn de initiatiefnemers van Koerswijziging.nl", de ambassadeurs van "Koerswijziging.nl" in elf grote steden en een vijftigtal prominente ondertekenaars van dit manifest. Een vijftigtal individuen, werkzaam in totaal uiteenlopende functies en sectoren en allesbehalve een nieuwe homogene organisatie, deelt het gevoel dat het, in een zichzelf respecterend land als Nederland, zo echt niet langer meer kan. Het is tijd om dit gevoel met u te delen. Het is tijd om vandaag luid en duidelijk het gevoel te benoemen dat tienduizenden Marokkaanse Nederlanders hebben. Tijd om ook dit onbehagen serieus te nemen en een plek te geven. Vandaag geven we aan dat er fatsoensgrenzen zijn overschreden met het ingesleten stigma op de Marokkaanse gemeenschap.

Vanuit een diepgeworteld verlangen om een bijdrage te blijven leveren aan onze Nederlandse samenleving en ondanks een hardnekkig stigma, hebben wij een rotsvast vertrouwen in de intrinsieke kracht van de Marokkaanse gemeenschap. Wij nemen deze stap niet uit bewijsdrang als "geïntegreerde allochtonen" of "leuke Marokkanen". Evenmin pretenderen we opeens het licht te hebben gezien en allerlei creatieve oplossingen te hebben gevonden voor tot uitentreuren bediscussieerde problemen. De realiteit is namelijk ook dat er problemen zijn, soms hardnekkig en vervelend. De realiteit is ook dat er de komende tijd stevige debatten gevoerd zullen moeten worden over heikele thema's. We weten het en zullen, ieder op zijn of haar eigen manier, onze verantwoordelijkheid blijven nemen.

Van het stigma komt de Marokkaanse gemeenschap niet zomaar 1-2-3 af, maar het moge u nu ook duidelijk zijn dat het besef er wel degelijk is dat ons lot vooral ook in eigen hand ligt. Er is veel kracht aanwezig die nog te vaak onzichtbaar blijft voor de grote massa. Groepen en individuen die een zeer positieve bijdrage leveren aan de Nederlandse samenleving worden ondergesneeuwd door een continue stroom van negatieve berichtgeving. Wij doen een dringend verzoek aan u om het vergrootglas niet te blijven leggen op wat er misgaat maar vooral ook oog te houden voor, en voort te bouwen op datgene wat lovenswaardig is.

Zoals de enige volledig met behoud van eigen identiteit geaccepteerde groep allochtone Nederlanders, de Friezen, grote delen van ons land weten te bekoren met een prachtig sportfestijn, gaat "Koerswijziging.nl" in deze geest ook een Elfstedentocht houden. Jonge, zelfbewuste Marokkaanse Nederlanders die hart hebben voor hun stad zullen de kar trekken in het organiseren van elf verschillende activiteiten in elf verschillende steden.

We begeven ons enigszins op glad ijs omdat vele sceptici en doemdenkers snel weer zullen vervallen in clichévragen, zoals "Maar er zijn toch problemen?". Toch beginnen wij aan deze
barre "Tocht der Tochten" en stempelen wij achtereenvolgens af in: Amsterdam, Haarlem, Den Bosch, Utrecht, Breda, Den Haag, Eindhoven, Venlo, Gouda, Ede en Rotterdam, met een slotmanifestatie in Amsterdam.

Elke stadsactie heeft een uniek, eigen karakter en zal in het teken staan van burgerschap. De eerste actie vindt a.s. zaterdag, 18 januari, plaats in Amsterdam. Het startschot van de bijeenkomst op het Leidseplein wordt gegeven door burgemeester Job Cohen. Daarna trekt een groep jongeren de stad in om mede-Amsterdammers bewust te maken van het stemrecht als hoeksteen van de democratie en ze op te roepen te gaan stemmen. Over de overige steden kunt u meer informatie vinden op de website www.koerswijziging.nl

Wij roepen eenieder op om in de geest van dit manifest een nieuw hoofdstuk in te luiden en deze boodschap verder te dragen in deze spannende verkiezingstijd. Voor informatie en het steunen van dit geluid kunt u terecht op onze website die op dit moment live gaat. Wij zullen u op de hoogte houden van onze activiteiten en volgende stappen.

De initiatiefnemers en leden van het kernteam zijn:
Samira Abbos,
Rachid Majiti,
Ahmed Dadou,
Ben N. Hasnai,
Mohamed el Achkar en
Ali Eddaoudi

De volgende prominente Marokkaanse Nederlanders hebben het Manifest al ondertekend
(op alfabetische volgorde):
1. Ahmed Abaida, Secretaris Stedelijk Marokkaanse Raad
2. Yassine Abdellaoui, Profvoetballer NAC
3. Ahmed Aboutaleb, Sectordirecteur gemeente Amsterdam
4. Mohamed Allach, Profvoetballer Dordrecht '90
5. Abderrahim el Aissati, Universitair docent KUB
6. Mostafa Arab, Journalist
7. Khadija Arib, Tweede Kamerlid
8. Naima Azough, Tweede Kamerlid
9. Mohamed Azzougarh, Afdelingshoofd gemeente Dordrecht
10. Ali B., Rapper
11. Soumaya Belhaj, Universitair docent UU
12. Rachid Benali, Kunstenaar
13. Mahjoub Ben Moussa, Acteur
14. Nordin Ben Salah, Profbokser
15. Mohamed Benzakour, columnnist/publicist
16. Driss el Boujoufi, Vice-voorzitter UMMON
17. Nordin Boukhari, Profvoetballer Ajax
18. Driss Boussata, Profvoetballer Excelsior
19. Mohamed Chaara, Acteur
20. Mohamed Chippih
21. Abdelatif Cherribi, Consultant
22. Nordin Dahhan, Arts
23. Fatima Elatik, Wethouder stadsdeel Zeeburg gemeente Amsterdam
24. Brahim Fattah, Projectleider IPP
25. Saida el Hantali, Stichting Het Spiegelbeeld
26. Hamid Houda, Voormalig Tweede Kamerlid
27. Ilah Kasem, Organisatieadviseur
28. Ali el Khattabi, Profvoetballer AZ
29. Mustafa Laboui, Regiobestuurder FNV Randstad
30. Ali Lazrak, Tweede Kamerlid
31. Abdou Menebhi, Directeur EMCEMO
32. Abdessabar Mezlay, Inspecteur van politie
33. Malika el Morabet
34. Jalil Mouchtari, Adviseur BSJ
35. Rahma el Mouden, Directeur MAS Dienstverleners
36. Karim Mounir, Acteur
37. Abdou Najib, Sectorhoofd gemeente Amsterdam
38. Mimoen Oissa, Acteur
39. Moustafa Oukbih, Journalist
40. Fenna Oulichki, Voorzitster MVVN
41. David Pinto, Hoogleraar UvA
42. Mohamed Rabbae, Wethouder gemeente Leiden
43. Adil Ramzi, Profvoetballer PSV
44. Raymzter, Rapper
45. Abdelilah Rubio, Journalist
46. Mohsen Semlali, Inspecteur van politie
47. Fouad Sidali, Journalist
48. Salah Sidali, Psychiater
49. Mohamed Sini, Voorzitter Islam&Burgerschap

Gek, krap 2 jaar geleden zeiden ze het ook al. Maar niemand die luisterde.

BiL@L
12-11-04, 16:28
Geplaatst door freya
:lole:

Kijk dat bedoel ik nou.

Die kunnen het EN doen het ook :)


WIE VOLGT! :fplet:

Je bedoelt: "Die dragen gelukkig geen baarden en Islam vriendelijke kledij."
:duim:

mark61
12-11-04, 16:28
Geplaatst door Tomas
Tonca heet Ayhan en is alles behalve een alibi ali. Heb nog samen met hem op 't lyceum gezeten voor ie radicaliseerde.

Ik chargeerde wat. Zijn optreden in B&W vorige week had anders een redelijk alibi-ali gehalte, wat je gauw krijgt if you don't want to bite the hand that feeds.

Radicaliseren? Vertel s... Ik weet ook weinig over de man, maar radicaal zou ik m niet noemen.

Ayaan is blijkbaar een Somalische meisjesnaam. Ayhan een Turkse jongensnaam

ZbaqZbaq
12-11-04, 16:30
potverdikkie...

waarlijk een geluid dat mij zeer aanstaat.


nu nog wat meer nadruk op de wortels van de problemen... xenofobie en hypocriet buitenland beleid na NL

mark61
12-11-04, 16:32
Geplaatst door Wide-O
...Verder wil ik de woorden "vrijheid van mening", "integratie", "met elkaar", "de kogel kwam van links/rechts/met veel effect" en "onze Pim" de eerste 4 jaar écht niet meer horen. Zodra een woord of begrip een valse bijklank krijgt moet je het dumpen. :moe: Ik lees gewoon "bloep twiet" vanaf nu als ik die woorden zie staan. Ik staak...

Mag ik daaraan toevoegen: 'haatzaaien' en 'hetze'?

Tomas
12-11-04, 16:33
Geplaatst door mark61
Ik chargeerde wat. Zijn optreden in B&W vorige week had anders een redelijk alibi-ali gehalte, wat je gauw krijgt if you don't want to bite the hand that feeds.

Radicaliseren? Vertel s... Ik weet ook weinig over de man, maar radicaal zou ik m niet noemen.

Ayaan is blijkbaar een Somalische meisjesnaam. Ayhan een Turkse jongensnaam

Whatever, het klinkt hetzelfde. Nee, ik maakte maar een geintje. Hij zit in de gemeenteraad van a'doorn voor 't cda. Dus kan je nagaan hoe radicaal ie is. Hij is wel gewoon moslim gebleven, maar vond 't cda het dichtst bij zijn overtuiging passen. Een echte pragmaticus dus.

mark61
12-11-04, 16:35
Geplaatst door BiL@L
Je bedoelt: "Die dragen gelukkig geen baarden en Islam vriendelijke kledij."
:duim:

20. Mohamed Chippih

Niet zo bokkig, Bil@l. Ben niet op de hoogte van klederdracht en precieze richting van meneer Cheppih, maar hij komt toch in de buurt.

Ron Haleber
12-11-04, 16:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
potverdikkie...

waarlijk een geluid dat mij zeer aanstaat.


nu nog wat meer nadruk op de wortels van de problemen... xenofobie en hypocriet buitenland beleid na NL

Nou ZZ schrijven zou ik zeggen! De NRC blijkt je af te drukken (eergisteren). Dus niet wachten tot Benzakour zijn pen in de inkt doopt... :fplet:

freya
12-11-04, 16:36
Geplaatst door BiL@L
Je bedoelt: "Die dragen gelukkig geen baarden en Islam vriendelijke kledij."
:duim:

:moe:

Waar slaat dit op?

Ben je het niet eens met de inhoud van hun stuk? Ben je zelf in staat om zo'n helder en scherp stuk te schrijven?

Als jij denkt dat het bij mij over baarden gaat, dan is het je kennelijk nooit opgevallen dat ik het altijd over inhoud heb :moe:

Ron Haleber
12-11-04, 16:38
Geplaatst door Tomas
Tonca. Heb nog samen met hem op 't lyceum gezeten voor ie radicaliseerde.

Harchaoui zei dat je daarvoor wel "eerst het knopje moest omdraaien"!

mark61
12-11-04, 16:38
Geplaatst door Tomas
Whatever, het klinkt hetzelfde. Nee, ik maakte maar een geintje. Hij zit in de gemeenteraad van a'doorn voor 't cda. Dus kan je nagaan hoe radicaal ie is. Hij is wel gewoon moslim gebleven, maar vond 't cda het dichtst bij zijn overtuiging passen. Een echte pragmaticus dus.

Ow ik daggook al.

ZbaqZbaq
12-11-04, 16:42
Geplaatst door Ron Haleber
Nou ZZ schrijven zou ik zeggen! De NRC blijkt je af te drukken (eergisteren). Dus niet wachten tot Benzakour zijn pen in de inkt doopt... :fplet:


het praten en schrijven is nu secundair... als de Mocro's het momentum niet aangrijpen om ook iets te DOEN zal alles weer langzaam verwelken en vallen we terug in dezelfde lamlendige houding.

BiL@L
12-11-04, 16:44
Geplaatst door mark61
20. Mohamed Chippih

Niet zo bokkig, Bil@l. Ben niet op de hoogte van klederdracht en precieze richting van meneer Cheppih, maar hij komt toch in de buurt.

Hmmm je loopt achter vriend, heel wat achter. Ik raad je aan http://www.spubs.com of http://salaf.dk nog eens nader te bestuderen. Er is geen gelijke in dit land.

Bovendien heb ik van een heleboel mensen les gehad. Cheppih was slechts het begin, en ik kan je verzekeren dat de lessen alsmaar dieper en genuanceerder werden, ook goedkoper trouwens, het was namelijk allemaal gratis, i.t.t. de lessen van Cheppih. Maar goed, hij deed dat dan ook in zijn eigen kantoor...
:lole:

freya
12-11-04, 16:47
Geplaatst door ZbaqZbaq
het praten en schrijven is nu secundair... als de Mocro's het momentum niet aangrijpen om ook iets te DOEN zal alles weer langzaam verwelken en vallen we terug in dezelfde lamlendige houding.

Je bedoelt zich organiseren?

Op dit moment lijkt het me een goed idee om een landelijk platform tegen de islamfobie te vormen en dan graag niet alleen van Marokkanen maar samen met iedereen die zich druk maakt over de huidige gang van zaken.

ZbaqZbaq
12-11-04, 16:53
Geplaatst door freya
Je bedoelt zich organiseren?

Op dit moment lijkt het me een goed idee om een landelijk platform tegen de islamfobie te vormen en dan graag niet alleen van Marokkanen maar samen met iedereen die zich druk maakt over de huidige gang van zaken.


ik krijg meer en meer het idee dat dat soort initiatiefen reactief zijn. Als ik zeg organiseren dan is dat op basis van hoogwaardigheid en een langdurige basis.

maar ook het sociaal forum kan leiden tot een dergelijke ontwikkeling

freya
12-11-04, 16:57
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik krijg meer en meer het idee dat dat soort initiatiefen reactief zijn.

dat is het ook, maar daar kan wel iets als onderstaand uit ontstaan


Als ik zeg organiseren dan is dat op basis van hoogwaardigheid en een langdurige basis.

Zeker als er mensen zijn die al een basis hebben gelegd ;) en het doorzettingsvermogen hebben om de kar te blijven trekken.:)



maar ook het sociaal forum kan leiden tot een dergelijke ontwikkeling

I hope so

rja2
12-11-04, 17:29
Dat er geen fatsoenlijke vertegenwoordiging in Den Haag is de moslims eigen schuld.

De standpunten van gemiddelde moslims zijn toch anders als van de politieke partijen in Nederland. De Ael beschouw ik niet als een partij die de moslims kan vertegenwoordigen.

Daarom praat de Minister met de belangenbehartigers.

Dus als moslims vinden dat hun stem niet gehoord wordt, moeten ze maar een partij oprichten die een redelijk aanhang kan krijgen onder de 1 miljoen moslims in dit land.

mark61
12-11-04, 17:30
Geplaatst door BiL@L
Hmmm je loopt achter vriend, heel wat achter.... Maar goed, hij deed dat dan ook in zijn eigen kantoor...
:lole:

Ik bedoelde al dat ik me niet in theologische haarkloverijen ging verdiepen. Ik reageerde op je jurkenpost.

Je dwaalt weer wezenloos af. Wat vind je nou eigenlijk van dit stuk? Graag zonder citaten of links.

Rosita0323_
12-11-04, 17:47
Geplaatst door ZbaqZbaq
ik krijg meer en meer het idee dat dat soort initiatiefen reactief zijn. Als ik zeg organiseren dan is dat op basis van hoogwaardigheid en een langdurige basis.

maar ook het sociaal forum kan leiden tot een dergelijke ontwikkeling


Ik zou het eigenlijk een beetje dichter bij huis willen zoeken, ik vind dit forum al een heel mooi voorbeeld. Ik kom hier voldoende prikkers tegen waarvan ik vind dat ze inhoudelijk sterk zijn.

Misschien Wishful Thinking: Zou dit forum de basis kunnen zijn voor een organisatie die zich verder kan ontwikkelen? Om dus inderdaad te komen tot hoogwaardigheid en een stevige basis?en een organisatie die dus echt gedragen kan worden..

Een aantal mensen hoeft op te staan, capaciteit zat hier !!!

freya
12-11-04, 18:12
Geplaatst door Rosita0323_

Een aantal mensen hoeft op te staan, capaciteit zat hier !!!

Zie het topic "wie kan het?"

Er zijn al een aantal prikkers genomineerd :boogie:


Nu moeten ze alleen nog de handschoen opnemen :zozo:

Ron Haleber
12-11-04, 18:58
Geplaatst door ZbaqZbaq
het praten en schrijven is nu secundair... als de Mocro's het momentum niet aangrijpen om ook iets te DOEN zal alles weer langzaam verwelken en vallen we terug in dezelfde lamlendige houding.

ZZ prachtig dat je een doener bent. Maar het is allereerst belangrijk dat men jou kent als een vent met duidelijke ideeën. Dat je dus met je akties niet zomaar omver gepraat kan worden!

Neem Abdou Menebhi als voorbeeld. Hem ontbrak een duidlijk politieke visie... Met wat makkelijke NCPN-ideologie of zoiets uit de moslimstallen redt je het echt niet!

Pas als je geloofwaardig overkomt bij een breder publiek, dan zul je met je akties iets bereiken...! :engel:

Ga dus eerst de media in - Benzakour staat je terzijde! Onderschat dat niet!


En dat gedoe over die laptops - je ziet dat brigadier Marcouch van de moskeeën daar echt niet over valt.

Brigadier Ahmed Marcouch weet heel goed": met boeven vang je boeven, juist ook jonge Marokkaanse boefjes... :fuckit2:

ZZ je bent geen DAJJ - maar ook jij moet met een duidelijke politiek reeële visie komen anders ga je de mist in. Succes! :zwaai:



P.S. ZZ ik heb ik op deze site de afgelopen weken voortdurend stukken geschreven over reacties van de gewone Amsterdammers in de buurten waar ik mee in discussie ben. - Let goed op: daar moet je het van hebben! Niet van lullige Wildersen!

Bart.NL
12-11-04, 19:25
Ik heb het sterke gevoel dat de tekst van Nabil veel irritatie en onbegrip opwekt in Nederland, terwijl het standpunt van Dadoe veel beter overkomt. Als je wat wilt bereiken, moet je ook goed overkomen.

Nabil is erg militant. Zelfs al slaagt hij in een discussie erin zijn tegenstander "onder tafel te lullen", dan nog blijft bij veel autochtone Nederlanders, en misschien ook bij veel moslims, de indruk hangen dat hij een extremist is.

Hij draagt mijns insziens net zo goed bij aan het klimaat van onbegrip als Ayaan Hirshi Ali of Wilders die ook erg militant zijn.

Ron Haleber
12-11-04, 19:32
Geplaatst door Bart.NL
Ik heb het sterke gevoel dat de tekst van Nabil veel irritatie en onbegrip opwekt in Nederland, terwijl het standpunt van Dadoe veel beter overkomt. Als je wat wilt bereiken, moet je ook goed overkomen.

Nabil is erg militant. Zelfs al slaagt hij in een discussie erin zijn tegenstander "onder tafel te lullen", dan nog blijft bij veel autochtone Nederlanders, en misschien ook bij veel moslims, de indruk hangen dat hij een extremist is.

Hij draagt mijns insziens net zo goed bij aan het klimaat van onbegrip als Ayaan Hirshi Ali of Wilders die ook erg militant zijn.

Ik dacht dat ik ZZ's aandacht in de post hierboven daar juist op richt?


Lees mijn verslag uit de buurten:

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1629636#post1629636

Bart.NL
12-11-04, 19:39
Geplaatst door Ron Haleber
Ik dacht dat ik ZZ's aandacht in de post hierboven daar juist op richt?


Een beetje bevestiging kan geen kwaad. Als autochtone Nederlander gaan mijn haren recht overeind staan als ik stukjes van Nabil lees, maar bij Dadou heb ik het gevoel dat hij groot gelijk heeft, terwijl ze ongeveer hetzelfde willen zeggen.

Ron Haleber
12-11-04, 19:42
Geplaatst door Bart.NL
Een beetje bevestiging kan geen kwaad. Als autochtone Nederlander gaan mijn haren recht overeind staan als ik stukjes van Nabil lees, maar bij Dadou heb ik het gevoel dat hij groot gelijk heeft, terwijl ze ongeveer hetzelfde willen zeggen.

:jammer:

Rode Smurf
12-11-04, 20:36
Oh men, ben ik een dagje weg en als ik terug kom dit prachtige bericht.

Eindelijk gaan de Marokkanen met hun hypocrisie naar buiten treden.

Kan niet wachten. Dat wordt nog prachtige televisie. :duim:

sienia
12-11-04, 21:54
Zodra er wat gebeurt moeten we meteen clubjes oprichten en komen we met leuke initiatieven. Okeej, dat laatste is misschien nodig in het huidige klimaat.
Waarom eigen politieke partijen oprichten? Sluit je aan bij de heersende partijen en verander de boel van binnenuit, wil je structurele veranderingen. Neem daarbij ook niet de last van het vertegenwoordigen van de complete groep allochtonen. Zou er een evenredig aantal allochtonen in de politiek vertegenwoordigd zijn dan zou de kans al gauw groter zijn dat meer en meer allochtonen zich vertegenwoordigd voelen in de politiek.
En tjah, mensen die er voor eigen gewin en ego zitten heb je onder alle bevolkingsgroepen en lagen.

Die laatste zin, de CMO's, de Islam en Burgerschappen??? Pretenderen die echt ons te vertegenwoordigen? Iemand van het CMO die het nog heeft over moslims die hier te gast zijn. Moet iemand als ik die hier is geboren en getogen zich in zo'n uitspraak herkennen? Tenenkrommend! Een belediging voor iedereen die elke dag weer keihard zn best doet om op professioneel niveau vooruit te komen!!

et_2000nl
12-11-04, 21:58
Weer zo'n navelstaar discussie. Wie mag praten namens wie. Zeg mensen, wel eens gehoord van organisatie talenten? Van leiderschap? Vereenigd U, bij voorkeur buiten de media, om Uw organisatie en leiderschap talenten op elkaar bot te vieren en iets constructief te doen met Uw energie anders dan een om aandacht schreeuwende wanhoopsdaad.

mark61
12-11-04, 23:08
Geplaatst door sienia
...Zou er een evenredig aantal allochtonen in de politiek vertegenwoordigd zijn ...

Dat geldt al voor moslims, heb ik laatst even zitten tellen.

ZbaqZbaq
12-11-04, 23:32
Geplaatst door sienia

Waarom eigen politieke partijen oprichten? Sluit je aan bij de heersende partijen en verander de boel van binnenuit, wil je structurele veranderingen. Neem daarbij ook niet de last van het vertegenwoordigen van de complete groep allochtonen. Zou er een evenredig aantal allochtonen in de politiek vertegenwoordigd zijn dan zou de kans al gauw groter zijn dat meer en meer allochtonen zich vertegenwoordigd voelen in de politiek.



Een politieke partij oprichten doe je omdat je een bepaalde ideologie hebt met de daarbij behorende idealen en manieren om deze te bereiken. Als je geen sociaal democraat bent, liberaal, groen, of christendemocraat.... moet je dan je zelf naar beneden degraderen en alsnog aansluiten bij de heersende macht ?

Wat heeft in hemelsnaam "het vertegenwoordigen van allochtonen" hiermee te maken ? Sinds wanneer is in een democratie kleur van belang ? Het gaat niet om genen maar om ideen. Daarnaast ben ik geen "allochtoon"... ik kom niet uit allochtonië.... ik spreek geen allochtoons... en ik heb al helemaal nooit gehoord van een allochtoonse ideologie. Ik ben Arabier !

En vooral Moslim Democraat... trots en zonder complexen.

ZbaqZbaq
12-11-04, 23:35
Geplaatst door mark61
Dat geldt al voor moslims, heb ik laatst even zitten tellen.

de mensen die er nu zitten hebben niets met de ideologische islam van doen binnen hun partij... zij vertegenwoordigen hen die liberaal, socialist of noem maar op zijn.

En de meerderheid van deze mensen die jij hier bedoelt durven niet eens volmondig te zeggen dat ze moslim zijn... ik heb het deze week nog mogen meemaken.

mark61
12-11-04, 23:46
Geplaatst door ZbaqZbaq
de mensen die er nu zitten hebben niets met de ideologische islam van doen binnen hun partij... zij vertegenwoordigen hen die liberaal, socialist of noem maar op zijn.

En de meerderheid van deze mensen die jij hier bedoelt durven niet eens volmondig te zeggen dat ze moslim zijn... ik heb het deze week nog mogen meemaken.

Dat kan ik inderdaad niet beoordelen. Dat zal toch ieder voor zich moeten doen denk ik.

Je doelt op NA?

ZbaqZbaq
12-11-04, 23:51
Geplaatst door mark61


Je doelt op NA?

yep

Orakel
13-11-04, 00:21
De dag dat ik me als zijnde allochtoon, Moslim of Marokkaan laat vertegenwoordigen, verklaar ik mezelf tegelijkertijd handelingsonbekwaam en tot kasplantje.

mark61
13-11-04, 00:47
Geplaatst door Orakel
De dag dat ik me als zijnde allochtoon, Moslim of Marokkaan laat vertegenwoordigen, verklaar ik mezelf tegelijkertijd handelingsonbekwaam en tot kasplantje.

That's the spirit. Helaas heb ik geen recht van spreken in deze.

ZbaqZbaq
13-11-04, 00:53
Geplaatst door Orakel
De dag dat ik me als zijnde allochtoon, Moslim of Marokkaan laat vertegenwoordigen, verklaar ik mezelf tegelijkertijd handelingsonbekwaam en tot kasplantje.

Zou ik ook doen als het op basis van etniciteit of religie is.

Rode Smurf
13-11-04, 01:06
Geplaatst door ZbaqZbaq
Zou ik ook doen als het op basis van etniciteit of religie is.

Van het pan-arabisme daarentegen, gaan vele berberharten sneller kloppen.

ZbaqZbaq
13-11-04, 01:12
Geplaatst door Rode Smurf
Van het pan-arabisme daarentegen, gaan vele berberharten sneller kloppen.

altijd fijn zo'n cardioloog in de zaal

Ron Haleber
13-11-04, 07:14
Geplaatst door Orakel
De dag dat ik me als zijnde allochtoon, Moslim of Marokkaan laat vertegenwoordigen, verklaar ik mezelf tegelijkertijd handelingsonbekwaam en tot kasplantje.

Als buitenstaander kun je voor anderen geen keus aanbevelen...

Orakel, jij ziet jezelf als Nederlander en doet van daaruit jouwe keuzen.

Maar als jouw identiteit als moslim voortdurend door discriminerende maatregelen wordt getroffen, die je als moslim verdacht maken en onderuit halen, is de strijd die Zbaqzbaq voert om het burgerschap van moslims integraal erkend te krijgen dan toch niet noodzakelijk...?

freya
13-11-04, 08:10
Geplaatst door sienia

Waarom eigen politieke partijen oprichten? Sluit je aan bij de heersende partijen en verander de boel van binnenuit, wil je structurele veranderingen.

Mag ik even lachen?

Als lid met een minderheidsstandpunt in een politieke partij heb je je maar gewoon neer te leggen bij het programma dat door de partijtop wordt vastgesteld. Die denkt nl alleen maar aan wat de meerderheid van de doelgroep wil horen.

Het is sowieso erg lastig om je omhoog te werken in een partij en als je dan ook nog eens tegen heilige huisjes aan gaat schoppen is dat onmogelijk. Vandaar die brave "allochtoonse" politici, die hebben alleen hun positie omdat ze zich netjes aan het partijverhaal houden en verder niet lastig zijn.

Als je een eigen geluid wil laten horen in de politiek, moet je ook je eigen partij oprichten.

Kijk ook eens hoe het met Wilders in de VVD is gegaan. Die heeft een tijdlang flink voor extra zetels gezorgd, maar toen hij pertinent weigerde zich bij het partijstandpunt over Turkije neer te leggen was het zelfs bij hem: :zwaaien:

freya
13-11-04, 08:11
Geplaatst door et_2000nl
Weer zo'n navelstaar discussie. Wie mag praten namens wie. Zeg mensen, wel eens gehoord van organisatie talenten? Van leiderschap? Vereenigd U, bij voorkeur buiten de media, om Uw organisatie en leiderschap talenten op elkaar bot te vieren en iets constructief te doen met Uw energie anders dan een om aandacht schreeuwende wanhoopsdaad.

Nou ET, ga je gang! :fplet:

Bart.NL
13-11-04, 08:13
Geplaatst door Ron Haleber
:jammer:

Nabil mag echt blij zijn met het NRC want die hebben er nog een redelijk verhaal van gemaakt.

Orakel
13-11-04, 09:56
Geplaatst door Ron Haleber
Als buitenstaander kun je voor anderen geen keus aanbevelen...

Huh?


Orakel, jij ziet jezelf als Nederlander en doet van daaruit jouwe keuzen.

:hihi:
Lauw loene. Ik zie mezelf als Marokkaan en Nederlands staatsburger en wil de rechten die daar bijhoren.
Dat houdt ook in dat ik niet geclassificeerd, gecategoriseerd en sociaal gekneveld wil worden. Laat staan dat ik er vrijwillig aan mee ga werken.

Ik geef toe dat het voor mij makkelijk krijsen is dat ik niet vertegenwoordigd wens te worden o.b.v. etniciteit of religie, omdat ik in de gelukkige omstandigheid ben dat dat voor mij persoonlijk (nog) niet nodig is.


Maar als jouw identiteit als moslim voortdurend door discriminerende maatregelen wordt getroffen, die je als moslim verdacht maken en onderuit halen, is de strijd die Zbaqzbaq voert om het burgerschap van moslims integraal erkend te krijgen dan toch niet noodzakelijk...?

Helaas wel en in dat 'helaas'schuilt mijn bezwaar. De strijd van ZZ en anderen voorziet wel degelijk in zekere noden en behoeften, noden en behoeften welke m.i. grotendeels door de politiek, burgers en sociale instituties in stand worden gehouden.
Want wat maakt nou dat een Verdonk perse een COM nodig heeft, terwijl heel NL roept dat ze de verzuiling willen tegengaan?

Waarom wordt bestaande instituties niet gevraagd hun actieradius te vergroten en ook deze mensen hun belangen te behartigen en vertegenwoordigen?
Een AEL, een MDP, een COM en wat al dies meer zij zullen ongetwijfeld nodig zijn, maar ik vind het behoorlijk schrijnend en een gebrek aan beschavingsnivo dat ze nodig zijn.
Beschaving zou zijn dat organisaties zich en masse zouden verzetten tegen xenofobie en Islamofobie.
Nu zeggen ze im- en expliciet: zoek het lekker zelf uit.

mark61
13-11-04, 10:12
Geplaatst door Ron Haleber
Als buitenstaander kun je voor anderen geen keus aanbevelen...

?


Orakel, jij ziet jezelf als Nederlander en doet van daaruit jouwe keuzen.

Maar als jouw identiteit als moslim voortdurend door discriminerende maatregelen wordt getroffen, die je als moslim verdacht maken en onderuit halen, is de strijd die Zbaqzbaq voert om het burgerschap van moslims integraal erkend te krijgen dan toch niet noodzakelijk...?

Dat kan wel wezen, maar het is juist een schande dat dat burgerschap niet automatisch voor iedereen in gelijk mate geldt.

Als moslim of Marokkaan strijden is kwaad met kwaad vergelden.

Weg met de verzuiling! Leve het individu!

Maja, beide 'partijen' doen daar grif aan mee.

freya
13-11-04, 12:34
Geplaatst door freya
Mag ik even lachen?

Als lid met een minderheidsstandpunt in een politieke partij heb je je maar gewoon neer te leggen bij het programma dat door de partijtop wordt vastgesteld. Die denkt nl alleen maar aan wat de meerderheid van de doelgroep wil horen.

Het is sowieso erg lastig om je omhoog te werken in een partij en als je dan ook nog eens tegen heilige huisjes aan gaat schoppen is dat onmogelijk. Vandaar die brave "allochtoonse" politici, die hebben alleen hun positie omdat ze zich netjes aan het partijverhaal houden en verder niet lastig zijn.

Als je een eigen geluid wil laten horen in de politiek, moet je ook je eigen partij oprichten.

Kijk ook eens hoe het met Wilders in de VVD is gegaan. Die heeft een tijdlang flink voor extra zetels gezorgd, maar toen hij pertinent weigerde zich bij het partijstandpunt over Turkije neer te leggen was het zelfs bij hem: :zwaaien:

ter illustratie:


Bos dreigde met aftreden om gekozen burgemeester

NU.nl

DEN HAAG - PvdA-fractieleider Wouter Bos heeft dinsdag in een fractievergadering van de PvdA in de Tweede Kamer gedreigd om af te treden. PvdA-Kamerlid Klaas de Vries schrijft dit in zijn weblog. Aanleiding was een discussie over de gekozen burgemeester.

Een meerderheid van de fractie liet merken dat zij tegen de grondwetswijziging wilde stemmen, die regelt dat burgers de burgemeester rechtstreeks kunnen gaan kiezen. Maar Bos wilde per se dat de PvdA de wijziging van de grondwet zou steunen, en daarmee ook de regeringscoalitie. Uiteindelijk stemden slechts vier PvdA-politici tegen. De meerderheid van de Kamer stemde voor, waarmee Bos zijn zin kreeg.


Mooi democratisch

Onder de tegenstemmers was ook Klaas de Vries zelf. In zijn weblog schrijft hij over de discussie in de fractie: "Mooi democratisch dus. Bijna een jaar lang discussiëren in de PvdA (...). En het eindigt waarmee het begon, een machtswoord."
Als minister van Binnenlandse Zaken verdedigde De Vries in 2001 een wetsvoorstel dat gemeenteraden het recht gaf om een voordracht te doen bij een (her)benoeming van een burgemeester. Dat was een tussenstap op weg naar de direct gekozen burgemeester.

In een referendum onder PvdA-leden stemde de meerderheid voor een door de gemeenteraad gekozen burgemeester.

Rode Smurf
13-11-04, 12:39
Maar Freya, waarom zou die partijdiscipline bij een allochtonen/moslim/arabieren partij zich niet voordoen?

Of denk je dat die wel een eenvormige gemeenschap vormen, met identieke ideeen?

freya
13-11-04, 12:45
Geplaatst door Rode Smurf


Of denk je dat die wel een eenvormige gemeenschap vormen, met identieke ideeen?

Nee, maar op dit moment hoor je geen van de "allochtoonse" standpunten terug in de politiek.

Dus 1 nieuwe partij zou een leuk begin zijn :)

Rode Smurf
13-11-04, 13:00
Geplaatst door freya
Nee, maar op dit moment hoor je geen van de "allochtoonse" standpunten terug in de politiek.

Kun je eens een paar 'allochtoonse' standpunten noemen dan?

Ik kan er namelijk geen bedenken die je niet nu al in de politiek ziet.

sienia
13-11-04, 15:18
Mag ik even lachen?

Als lid met een minderheidsstandpunt in een politieke partij heb je je maar gewoon neer te leggen bij het programma dat door de partijtop wordt vastgesteld. Die denkt nl alleen maar aan wat de meerderheid van de doelgroep wil horen.
Dus als de minderheid verder gaat met een eigen politieke partij dan gaat het wel lukken? Hoeveel invloed hebben de kleinere partijen?
Net als Orakel heb ik er geen zin om me als Moslim, Marokkaan, Allochtoon of Noorderling te laten vertegenwoordigen. Overal hebben we het over interculturalisatie, dat zou ook in de politiek moeten gebeuren, nog meer. De partijtop zoals jij die noemt, is nog vnl blank en grotendeels man.



Het is sowieso erg lastig om je omhoog te werken in een partij en als je dan ook nog eens tegen heilige huisjes aan gaat schoppen is dat onmogelijk. Vandaar die brave "allochtoonse" politici, die hebben alleen hun positie omdat ze zich netjes aan het partijverhaal houden en verder niet lastig zijn


Als je een eigen geluid wil laten horen in de politiek, moet je ook je eigen partij oprichten.
Ik ben niet tegen het oprichten van een eigen politieke partij, ik zou er zelf mn energie niet insteken. Politieke partijen hebben ook te maken met een achterban, daar horen ook allochtonen bij. Het 'allochtone' electoraat is niet iets wat je zomaar uitvlakt. Kijk naar Bush en Kerry die zelfs speeches in het Spaans hielden. :hihi:


Kijk ook eens hoe het met Wilders in de VVD is gegaan. Die heeft een tijdlang flink voor extra zetels gezorgd, maar toen hij pertinent weigerde zich bij het partijstandpunt over Turkije neer te leggen was het zelfs bij hem: :zwaaien:.
Wilders vertegenwoordigt de onderbuikmening van menig bange in de meerderheid zijnde autochtoon.

mark61
13-11-04, 17:05
Geplaatst door sienia
...Politieke partijen hebben ook te maken met een achterban, daar horen ook allochtonen bij. Het 'allochtone' electoraat is niet iets wat je zomaar uitvlakt. ...

Alleen is de opkomst bij mijn weten nog steeds bedroevend laag. Nog afgezien van de velen zonder NL-nationaliteit.