PDA

Bekijk Volledige Versie : Vanunu opnieuw door Israel gearresteerd na 18 jaar cel



nl-x
12-11-04, 17:33
Van AlJazeera:

Nuke whistleblower Vanunu arrested in Jerusalem
11/11/2004 11:40:00 PM GMT

Vanunu is widely admired by anti-nuclear activists all over the world


The Israeli authorities have arrested nuclear whistleblower Mordechai Vanunu on Thursday for leaking the country’s nuclear secrets, seven months after he completed an 18-year prison term for treason.

Vanunu is accused of revealing "secret information to foreigners" and of having violated the restrictions the Israeli security services have imposed on him after his release from prison, police said.

Vanunu, 50, was bundled into an car at the Jerusalem church which has been his home since he left jail in April. Vanunu was barred from travelling to foreign countries or speaking to foreign media.

"He (Vanunu) is suspected of passing classified information to unauthorized parties," police spokesman Gil Kleiman said. "He is also suspected of violating the terms of his release."

Vanunu's lawyers and family couldn’t be reached for immediate comment.

Kleiman said Vanunu would be charged at a court hearing expected on Friday.

Vanunu is widely admired by anti-nuclear activists all over the world and has been repeatedly nominated for the Nobel Peace Prize.

In 1986 Mossad agents kidnapped Vanunu in Rome and put him in jail for revealing information about Israel's Dimona atomic reactor to a British newspaper. His revelations to the Sunday Times showed that Israel had amassed between 100 and 200 nuclear weapons.

In July, the Supreme Court rejected an appeal by Vanunu to be given the permission to leave Israel before the year-long ban expires.

Vanunu has denied having new information on Dimona’s reactor, yet he pledged to continue his campaign calling for nuclear disarmament.

Ever since Vanunu was released from jail, he has been criticizing Israel’s foreign policies in interviews to several news agencies.

Feeling that he was threatened by Israel, Vanunu appealed to Sweden last month to get political asylum, but he failed.

"I don't like Israel. I don't want to live in Israel. I want to be free and to leave Israel," he said in July.

Vanunu’s supporters fear for his safety in Israel, where most people view him a traitor.

In an interview broadcast by the BBC in June, Vanunu said he exposed secrets about Dimona’s reactor to save Israel from a "new holocaust."

He also questioned the Jewish state's right to exist.

Although Israel has never admitted it is producing nuclear weapons, it is widely believed to possess an arsenal of about 200 warheads.

~Panthera~
12-11-04, 17:36
Hebben ze in Israel niks beters te doen ? :moe:

nl-x
12-11-04, 18:11
Geplaatst door ~Panthera~
Hebben ze in Israel niks beters te doen ? :moe:
Nee hoor... Ze moeten erg voorzichtig zijn met de palestijnen, voordat ze op zijn. Van tijd tot tijd nog even laten broeden zodat je ze weer kan afmaken.

In de tussentijd kunnen ze bijv. Vanunu keer op keer veroordelen voor hetzelfde.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom ik dit nog niet op het nieuws heb gehoord?!

Pytaghoras
12-11-04, 18:59
Geplaatst door nl-x

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom ik dit nog niet op het nieuws heb gehoord?!

Dat tast het imago van israel

nl-x
12-11-04, 19:29
Geplaatst door Pytaghoras
Dat tast het imago van israel
Antisemitisme bedoel je?

Pytaghoras
12-11-04, 19:49
Geplaatst door nl-x
Antisemitisme bedoel je?

Antisemitisme is een ruim begrip. Anti-semitisch is niet gelijk is aan anti-Joods, aangezien Arabieren en Joden beiden tot het semitische ras behoren.

~Panthera~
12-11-04, 19:50
Geplaatst door nl-x
Nee hoor... Ze moeten erg voorzichtig zijn met de palestijnen, voordat ze op zijn. Van tijd tot tijd nog even laten broeden zodat je ze weer kan afmaken.

In de tussentijd kunnen ze bijv. Vanunu keer op keer veroordelen voor hetzelfde.

Kan iemand mij trouwens uitleggen waarom ik dit nog niet op het nieuws heb gehoord?!
------


Dacht dat je nooit iemand kon veroordelen voor hetzelfde vergrijp.
Of is dat in Israel ook weer "anders" ?
Ik vraag het maar ff voorzichtig. :nerveus:

nl-x
12-11-04, 20:42
Geplaatst door ~Panthera~
------


Dacht dat je nooit iemand kon veroordelen voor hetzelfde vergrijp.
Of is dat in Israel ook weer "anders" ?
Ik vraag het maar ff voorzichtig. :nerveus:

In Israel word jíj veroordeeld, als je overbuurman een aanslag pleegt... zegt dat voldoende ? :zegniets:

~Panthera~
12-11-04, 21:31
Geplaatst door nl-x
In Israel word jíj veroordeeld, als je overbuurman een aanslag pleegt... zegt dat voldoende ? :zegniets:
-----------------

logisch. :moe:

nl-x
13-11-04, 11:12
Het jeukt mij nu echt enorm dat ik dit tot op heden nog niet heb kunnen vernemen in Nederlandse media. Zitten we echt ZO diep in Israels poepertje?! :boos:

al qalam
13-11-04, 12:53
Gwoon even googlen op vanunu gearresteerd en pagina's in het Nederlands aanklikken en je krijgt 606 links geserveerd waaronder verschillende nederlandse bronnen (leidsch dagblad, volkskrant, de limburger, nrc, de telegraaf, nos, ...) .

Het nieuw is ondertussen weer enkele dagen oud dus is het onwaarschijnlijk dat het nu nog op de voorpagina zou staan (in de meesten stond er een web publicatie datum van 11 november bij)