PDA

Bekijk Volledige Versie : Eis acht jaar cel tegen premier Berlusconi



~Panthera~
12-11-04, 22:29
Eis acht jaar cel tegen premier Berlusconi

Uitgegeven: 12 november 2004 20:05
Laatst gewijzigd: 12 november 2004 20:56

ROME - Een openbare aanklager heeft vrijdag in Milaan acht jaar gevangenisstraf geëist tegen de Italiaanse premier Silvio Berlusconi wegens het omkopen van rechters. Ook zou Berlusconi een levenslang verbod opgelegd moeten krijgen om nog openbare functies te bekleden.

Volgens aanklaagster Ilda Boccassini deed Berlusconi in 1985 regelmatig betalingen aan rechters in Rome. Die moesten in ruil daarvoor de overname van semi-overheidsbedrijf SME door een concurrent van Fininvest, Berlusconi's eigen bedrijf, nietig verklaren.

Berlusconi heeft de beschuldigingen ontkend. Hij zegt het slachtoffer te zijn van een politiek gemotiveerde campagne van linkse rechters in het corruptieproces, dat al vier jaar duurt. Het proces lag geruime tijd stil tot het Constitutioneel Hof in januari bepaalde dat de onschendbaarheid van hoge regeringsfunctionarissen tijdens hun ambtsperiode in strijd was met de grondwet.

De wet die onder anderen de premier, de president en de voorzitters van de Kamer van Afgevaardigden en de Senaat vrijwaarde van juridische procedures, was in juni vorig jaar aangenomen. De regering zou die hebben doorgedrukt om een blamage voor Berlusconi te voorkomen tijdens het Italiaanse voorzitterschap van de Europese Unie. Op 1 januari nam Ierland dat over.

De 68-jarige premier was vrijdag zelf niet in de rechtbank aanwezig. Enkele medebeklaagden kregen vorig jaar soortgelijke straffen opgelegd, maar zijn daartegen in beroep gegaan. In de zaak tegen Berlusconi wordt op 3 december een uitspraak verwacht.

~Panthera~
12-11-04, 22:45
Zou hij deze rechters ook weer omkopen ? :moe:

Julien
12-11-04, 22:47
Panthera..wat heb je tegen Silvio?

Wide-O
12-11-04, 22:48
Berlusconi ? Omkopen ? Nooit. Veel te integere man. Echt hoor. :fucyc:

et_2000nl
12-11-04, 22:51
Gelukkig geeft dit mij het recht om verbaasd te kijken als deze man de Islam achterlijk noemt en de westerse cultuur superieur. Belusconi, het boegbeeld van de westerse door verlichting gedreven rechtstaat. Misschien is dit Italiaanse boegbeeld wel net zo inferieur als de aan SOA leidende arabische prinsen.... Een crimineel aan de macht schijnt in elke cultuur getolereerd te worden....

~Panthera~
12-11-04, 23:04
Geplaatst door Julien
Panthera..wat heb je tegen Silvio?
---------------

Just about everything. Het is een berekenende oplichter.
Een op absolute macht beluste idioot.
Zo genoeg ?

Ricardo
12-11-04, 23:06
Geplaatst door Julien
Panthera..wat heb je tegen Silvio?

Lui e un ladro, Julien. Cosa fatte, tu ha una penalita ?

Zorrie, de laatste cd van "nostra bella cantante" nog steeds niet binnen. Wel de laatste van Frank Boeien, de enige die het gevoel juist kan beschrijven en bezingen.

Julien
12-11-04, 23:24
Geplaatst door Ricardo
Lui e un ladro, Julien. Cosa fatte, tu ha una penalita ?

Zorrie, de laatste cd van "nostra bella cantante" nog steeds niet binnen. Wel de laatste van Frank Boeien, de enige die het gevoel juist kan beschrijven en bezingen.

ik mag Berlusconi ook niet, Ricardo.. maar ik vind wel dat buitenlanders een beetje arrogant praten over italie en berlusconi.. alsof er geen corrupte politici in Nederland bestaan. Laat ze hun grote mond houden over de Italiaanse politiek. Ik vond Da Lema een betere premier voor L'Italia, alleen heeft hij het maar kort volgehouden.

Jammer dat je "resta in ascolto" nog niet binnen hebt, het is echt een super cd, met mooie poetische teksten. Mijn ma zet nu net de nieuwe cd van andrea Bocelli op ;)

ciao :italie:

Ricardo
13-11-04, 20:20
Geplaatst door Julien
ik mag Berlusconi ook niet, Ricardo.. maar ik vind wel dat buitenlanders een beetje arrogant praten over italie en berlusconi.. alsof er geen corrupte politici in Nederland bestaan. Laat ze hun grote mond houden over de Italiaanse politiek. Ik vond Da Lema een betere premier voor L'Italia, alleen heeft hij het maar kort volgehouden.

Jammer dat je "resta in ascolto" nog niet binnen hebt, het is echt een super cd, met mooie poetische teksten. Mijn ma zet nu net de nieuwe cd van andrea Bocelli op ;)

ciao :italie:

Precies, Italie heeft de naam, maar hier is het zo langzamerhand corrupter, zie bouwfraude zaken bv.

Ja, en de emotie zit nu eenmaal overal doorheen geborduurd in Italia, dat blijft toch prachtig. Ook al heeft het zo nu en dan zijn nadeel, Italianen leven echt !

Mi saluti :duim:

Wide-O
13-11-04, 23:16
Italianen leven echt !


Laat ik het hier als norse lefty nu eens helemaal mee eens zijn !

Bocelli rulez. Net zoals Zucchero overigens.

vlegeltje
14-11-04, 00:59
Geplaatst door Wide-O
Laat ik het hier als norse lefty nu eens helemaal mee eens zijn !

Bocelli rulez. Net zoals Zucchero overigens.

Pasta komt uit china

pizza uit turkije

maar het espresso apparaat, daar ben ik italie eeuwig dankbaar voor

en voor spagetti westerns ook natuurlijk :student:

Quark
14-11-04, 01:53
Geplaatst door vlegeltje
Pasta komt uit china

pizza uit turkije

maar het espresso apparaat, daar ben ik italie eeuwig dankbaar voor

en voor spagetti westerns ook natuurlijk :student:

Ik krijg heimwee...

(Ook naar het onbeschofte winkelpersoneel; de drukkende hitte & de krankzinnige drukte in Venetië; de rovers en dieven die zich de horeca van Florence en Venetië noemen; de vol met gedumpd afval liggende natuur; de onduidelijke herkomst van het Finivest-geld; de terechte vrijspraken van Berlusconi; de politieke graffiti.
Volgend jaar weer!)