PDA

Bekijk Volledige Versie : Waarschuwing voor geweld gabbers



Rode Smurf
13-11-04, 10:56
13-11-2004

Van een onzer verslaggevers

Het zijn voornamelijk gabbers die zich schuldig maken aan brandstichting en bekladding van moskeeën en islamitische scholen zoals in Uden. Dat zegt de antifascistische onderzoeksgroep Kafka.

Gabbers zijn jongeren die houden van keiharde housemuziek, hun hoofd kaalscheren en kleren dragen van het Britse merk Lonsdale. De meesten zitten op het vmbo. Ze zijn niet georganiseerd, maar komen elkaar tegen op school, in het stadion of op internetpagina's als Hollandhardcore.com.
Ook de Leidse politicoloog Joop van Holsteyn, kenner van extreem rechts, vermoedt dat de aanslagen op islamitische doelen het werk zijn van gabbers.
,,De afgelopen twee jaar zijn er, verspreid over het hele land, geregeld moskeeën en islamitische scholen beklad en in brand gestoken'', zegt Kafka-onderzoeker Willem Hart. De daders waren volgens hem steeds gabbers. Hart: ,,Ook de white-power-tekens die nu worden achtergelaten bij moskeeën, duiden op gabbers.''
De politie hield sinds de moord op Van Gogh op 2 november, verspreid over het land, tientallen mensen aan voor bommeldingen, brandstichting, bekladding, vernieling en bedreiging. Over de achtergrond van de verdachten worden voorlopig geen mededelingen gedaan.
Politicoloog Van Holsteyn maakt zich zorgen. ,,Het lijkt op een patroon: actie-reactie. Moslimextremisten tegen rechtsextremisten. Dat hebben we op landelijke schaal nog niet meegemaakt in Nederland. Hooguit in steden of gebieden.''
Politiek mag de rol van extreem rechts na het verdwijnen van de Centrumdemocraten van Hans Janmaat uit het parlement in 1998 zijn uitgespeeld, op straat leeft het gedachtegoed nog volop, zegt Kafka. Vooral na de aanslagen van 11 september en de moord op Pim Fortuyn heeft de gabbercultuur volgens de antifascisten aan kracht gewonnen.
Kafka schat dat er enkele duizenden gabbers zijn in Nederland, van wie er honderden extreem rechtse ideeën op nahouden. Kafka vreest dat meer gabbers naar geweld neigen na de moord op Theo van Gogh.
Volgens Kafka gaan 'Lonsdale-groepjes' soms op de vuist met allochtone jongeren, vooral Marokkaanse. De politie van Venlo tobt met ruim 100 ultrarechtse tieners die zich schuldig maken aan vandalisme, brandstichting, discriminatie, drugshandel en bedreigingen.
Vorig jaar juni stak een Lonsdale-groepje in Eindhoven een islamitische basisschool in brand, in Dokkum is het plaatselijke asielzoekerscentrum meermalen lastiggevallen. Ook in Den Haag heeft de politie veel te stellen met Lonsdale-jeugd.
Kafka vermoedt dat deze ultrarechtse groepen ook achter de sms-terreur zitten, waarvan antidiscriminatiebureaus melding maken. Vooral allochtonen krijgen op hun gsm berichtjes met bijvoorbeeld de boodschap: ,,Als je dit bericht leest, is er weer een moslim dood en ik zie aan je glimlach dat je hiervan geniet.''
printmail

freya
13-11-04, 11:08
En waarom horen wij zo weinig over deze harde kern? :fplet:

Gaan zij ook naar Glenn mills?

~Panthera~
13-11-04, 11:13
Geplaatst door freya
En waarom horen wij zo weinig over deze harde kern? :fplet:

Gaan zij ook naar Glenn mills?
---------

Nee schat, want die vallen onder de noemer: Zo erg is het niet, je bent jong en je wilt wat.
Niet te vergeten: mijn Jantje doet zoiets niet, en het valt allemaal wel mee.
O ja, en Slinks loop weer te zeiken natuurlijk.
Bovendien zijn het geen Marokkanen. :moe:

Rode Smurf
13-11-04, 11:16
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Nee schat, want die vallen onder de noemer: Zo erg is het niet, je bent jong en je wilt wat.
Niet te vergeten: mijn Jantje doet zoiets niet, en het valt allemaal wel mee.
O ja, en Slinks loop weer te zeiken natuurlijk.
Bovendien zijn het geen Marokkanen. :moe:

Wat een bullshit!

Zag laatst een documentaire over Glenn Mills, en daar zag je echt jongeren lopen met allerlei verschillende achtergronden.

freya
13-11-04, 11:20
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Nee schat, want die vallen onder de noemer: Zo erg is het niet, je bent jong en je wilt wat.
Niet te vergeten: mijn Jantje doet zoiets niet, en het valt allemaal wel mee.
O ja, en Slinks loop weer te zeiken natuurlijk.
Bovendien zijn het geen Marokkanen. :moe:

Dat laatste vooral ja :moe:

~Panthera~
13-11-04, 11:20
Geplaatst door Rode Smurf
Wat een bullshit!

Zag laatst een documentaire over Glenn Mills, en daar zag je echt jongeren lopen met allerlei verschillende achtergronden.
------------


Ik had het over het fenomeen Gabbers, niet over Glenn Mills.
Zolang Rechts-extremistische groepen worden afgedaan met "ach, het zijn er maar een paar" wat moet ik dan met Glenn Mills ?

delirious
13-11-04, 11:22
Geplaatst door ~Panthera~
---------

Nee schat, want die vallen onder de noemer: Zo erg is het niet, je bent jong en je wilt wat.
Niet te vergeten: mijn Jantje doet zoiets niet, en het valt allemaal wel mee.
O ja, en Slinks loop weer te zeiken natuurlijk.
Bovendien zijn het geen Marokkanen. :moe:

Ik denk dat het nog te vroeg is, laten we hopen dat deze kaalkopjes zich gaan organiseren.
Misschien worden ze dan als " Menace To Society" gezien.
Stel je voor, invallen in woningen van NeoNazies?
Foto van Jan B voorpagina telegraaf. :boos:

Rode Smurf
13-11-04, 11:23
Geplaatst door ~Panthera~
------------


Ik had het over het fenomeen Gabbers, niet over Glenn Mills.
Zolang Rechts-extremistische groepen worden afgedaan met "ach, het zijn er maar een paar" wat moet ik dan met Glenn Mills ?

Volgens mij is er in Nederland al veel langer aandacht voor extreem-rechts(en links) dan voor Marokkanen.

~Panthera~
13-11-04, 11:26
Geplaatst door delirious
Ik denk dat het nog te vroeg is, laten we hopen dat deze kaalkopjes zich gaan organiseren.
Misschien worden ze dan als " Menace To Society" gezien.
Stel je voor, invallen in woningen van NeoNazies?
Foto van Jan B voorpagina telegraaf. :boos:
--------

Lijkt me een goed idee.
Alleen vergeten we, dat ze nu ook al een aardige invloed op society hebben, alleen wordt dat onder het tapijt geschoven.
Vergeet ook de pipo's niet, die een 3 delig pak aan hebben, maar van binnen net zo verrot zijn. :moe:

freya
13-11-04, 11:27
Geplaatst door delirious
Ik denk dat het nog te vroeg is, laten we hopen dat deze kaalkopjes zich gaan organiseren.
Misschien worden ze dan als " Menace To Society" gezien.
Stel je voor, invallen in woningen van NeoNazies?
Foto van Jan B voorpagina telegraaf. :boos:

Zijn de Marokkaanse harde kern straatschoffies dan georganiseerd?


Een inval bij de NVU is nu ook al mogelijk hoor.




Bedenk ineens dat de AIVD maar eens bij mij moet binnen vallen :strik:

Die gaan volledig door het lint als ze aan een kant de Palestina posters, en boeken over islam enz. vinden en aan de andere kant allerlei heidense symbolen zoals rune tekens :hihi:

freya
13-11-04, 11:28
Geplaatst door freya
Zijn de Marokkaanse harde kern straatschoffies dan georganiseerd?


Een inval bij de NVU is nu ook al mogelijk hoor.




Bedenk ineens dat de AIVD maar eens bij mij moet binnen vallen :strik:

Die gaan volledig door het lint als ze aan een kant de Palestina posters, en boeken over islam enz. vinden en aan de andere kant allerlei heidense symbolen zoals rune tekens :hihi:

En dan vergeet ik de anarchistische pamfletten van mijn zoon nog :haha:

~Panthera~
13-11-04, 11:29
Geplaatst door Rode Smurf
Volgens mij is er in Nederland al veel langer aandacht voor extreem-rechts(en links) dan voor Marokkanen.
---------------

ja, als er een Janmaat in de kamer zit.
Is hij weg, dan is het weer back to basics.

~Panthera~
13-11-04, 11:30
Geplaatst door freya
En dan vergeet ik de anarchistische pamfletten van mijn zoon nog :haha:
--------

heavy huishouden. :haha:

Mark
13-11-04, 11:31
Kafka schat dat er enkele duizenden gabbers zijn in Nederland


klinkt als een gedegen onderzoek :wat?!:

kom 4 dec maar in de jaarbeurs kijken hoveel er zijn

freya
13-11-04, 11:35
Geplaatst door Mark
klinkt als een gedegen onderzoek :wat?!:

kom 4 dec maar in de jaarbeurs kijken hoveel er zijn

Ze bedoelen waarschijnlijk rechts extreme gabbers.

Er zijn ook anti fascistische gabbers en het overgrote deel is gewoon a-politiek.

Mark
13-11-04, 11:38
Geplaatst door freya
Ze bedoelen waarschijnlijk rechts extreme gabbers.

Er zijn ook anti fascistische gabbers en het overgrote deel is gewoon a-politiek.

precies :)

zelfde geldt voor skinheads en blackmetal fans

delirious
13-11-04, 11:41
Geplaatst door freya
Zijn de Marokkaanse harde kern straatschoffies dan georganiseerd?


Een inval bij de NVU is nu ook al mogelijk hoor.




Bedenk ineens dat de AIVD maar eens bij mij moet binnen vallen :strik:

Die gaan volledig door het lint als ze aan een kant de Palestina posters, en boeken over islam enz. vinden en aan de andere kant allerlei heidense symbolen zoals rune tekens :hihi:

Beste Freya

De hardcoreboys zijn Extremisten.

" Marokkaanse harde kern straatschoffies " zijn geen Extremisten.