PDA

Bekijk Volledige Versie : AIVD-lek: onopvallend en hoogopgeleid



vlegeltje
13-11-04, 13:43
AIVD-lek: onopvallend
en hoogopgeleid
Door PAUL BOLWERK en MARTIJN VAN BEEK


NIJMEGEN - De Nijmeegse Marokkaan, verdacht van het lekken van staatsgeheimen, heeft niet alleen bij de AIVD gewerkt, maar ook voor de IND in Arnhem. De laatste maanden maakte hij een overspannen indruk. "Is hij het AIVD-lek? Niet te geloven." Inwoners van de Nijmeegse wijk Lindenholt kunnen er niet over uit dat een 34-jarige buurtgenoot het lek bij de AIVD zou zijn. Buurtbewoners komen bij elkaar als ze vernemen dat de tolk van de veiligheidsdienst AIVD is opgepakt. Op verdenking van lekken van staatsgeheimen aan vermeende terroristische moslimcellen in Nederland.


De man van Marokkaanse komaf streek met zijn vrouw ruim twee jaar geleden vanuit Zwolle neer in Lindenholt. Op 30 september werd hij aangehouden. Hij zit nu in voorarrest. De man werkte amper een jaar voor de AIVD. Afgelopen zomer zou hij verslagen van observaties en afgeluisterde telefoongesprekken hebben verzonden aan radicale netwerken in Utrecht en de Randstad. De veiligheidsdienst erkent dat onderzoeken naar verdachte moslims ernstige schade hebben opgelopen.

Buurtbewoners wisten niet beter dan dat de man bij het ministerie van Justitie werkte.

Na de zomer had niemand hem meer gezien. In de maanden daarvoor maakte hij een overspannen indruk. De buurt weet dat aan de stress van het dagelijks op en neer reizen tussen Nijmegen en Den Haag.

Sinds half september staat zijn woning te koop. De man zou met met vrouw en kind in Houten hebben willen gaan wonen.

Het echtpaar leidde een onopvallend bestaan. Ze maakten een westerse indruk. Beiden zijn hoog opgeleid. In 1996 is de man als arabist afgestudeerd in Nijmegen. Zijn 33-jarige vrouw is medisch bioloog. Zij promoveerde in 2002 in Groningen.

Haar broer, een 28-jarige man uit Utrecht, is aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij een terroristische cel. Bij het oprollen van deze groep bleek dat de verdachten AIVD-stukken in hun bezit hadden. Het spoor leidde naar de zwager in Nijmegen.

De echtgenote van de AIVD-tolk weigert elk commentaar.

Docenten van de Radboud Universiteit Nijmegen die de man les hebben gegeven, omschrijven hem als een onopvallende, rustige student. Ze zijn verbaasd dat de AIVD niemand van hen benaderd heeft tijdens het screeningsonderzoek naar de man. De universiteit heeft in de afgelopen jaren een tiental arabisten geleverd aan AIVD en MIVD, de militaire inlichtingendienst. Steevast ging daar een grondig gesprek met een van de docenten aan vooraf.

De AIVD zegt dat er wel degelijk diepgaand onderzoek is geweest voordat de Nijmegenaar in dienst is genomen.

Een woordvoerster wil niet zeggen of het arbeidsverleden van de verdachte bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst in Arnhem opnieuw tegen het licht wordt gehouden. Hij werkte daar enkele jaren als beleidsmedewerker en had inzage in dossiers van asielzoekers. De man verloor zijn baan door een reorganisatie. Naast zijn werk bij de overheid was hij directeur Nederland van het Marokkaans reisbureau Chafarinas Tours in Al-Hoceima. Hij organiseerde onder andere trips naar het Rif-gebergte in NoordMarokko.

Justitie in de Spaanse stad Tarragona heeft 6 oktober jongstleden een bevel tot opsporing van de Nijmegenaar uitgevaardigd. Dit in verband met een reeks openstaande boetes. Het is onbekend om welke overtredingen het gaat.

De AIVD wil bevestigen noch ontkennen dat de Spaanse justitie inmiddels met de Nederlandse collega's contact heeft gezocht.

Bron:
bron (http://www.gelderlander.nl/regioportal/GLD/1,1478,1452-Binnenland-Nieuws!Binnenland!__2435873_,00.html)

et_2000nl
13-11-04, 14:05
Het zal me niks verbazen als het Haagse gaat bepalen dat opleidingen beperkt moet blijven tot goedbedoelende "medelanders", daar de meeste "medelanders" studie alleen maar gebruiken voor criminele activiteiten.

Wide-O
13-11-04, 14:11
Ik zou daar in dit klimaat niet eens van staan kijken et.

et_2000nl
13-11-04, 14:16
Geplaatst door Wide-O
Ik zou daar in dit klimaat niet eens van staan kijken et.

Volgens Den Haag was opleiding toch de oplossing voor een betere integratie. Goed nederlands spreken ook. Bewijzen al deze arrestaties niet dat ALLE partijen decennia fouten hebben gemaakt. Zowel links als rechts. Het enige wat verschilt is de vorm, links knuffelt, rechts slaat. Ze streven dezelfde doelen na. De analyse waarop beleid is gebaseerd is fout....

Wide-O
13-11-04, 14:30
ALLE partijen decennia fouten hebben gemaakt


He-le-maal mee eens. Vanuit Belgies perspectief heb ik nog een grotere hekel aan de zogenaamd "democratische" partijen dan aan het VB. En dat vreet aan een linksig autochtoon zoals ik.

Ik stem tegenwoordig op de gekste mensen om toch maar niet "extreem" te stemmen, op mensen die ik eigenlijk mee verantwoordelijk stel voor dit klimaat. Verknipt wordt je daarvan. En dan heb ik nog de luxe van "auto" te zijn.

Daarbij moet je rekenen dat het doodknuffelen in NL nog erger was dan in België. Maar goed, tegenwoordig haalt links zichzelf rechts in om toch maar "harde maatregelen" te eisen.

De analyse, zowel links als rechts, blijft gestoeld op "us & them" denk ik, onder het mom van wormen en narigheden.

Rode Smurf
13-11-04, 14:34
Geplaatst door et_2000nl
Volgens Den Haag was opleiding toch de oplossing voor een betere integratie. Goed nederlands spreken ook. Bewijzen al deze arrestaties niet dat ALLE partijen decennia fouten hebben gemaakt. Zowel links als rechts. Het enige wat verschilt is de vorm, links knuffelt, rechts slaat. Ze streven dezelfde doelen na. De analyse waarop beleid is gebaseerd is fout....

Aanwijzen wat fout gaat is makkelijk. Met oplossingen komen is een stuk moeilijker.

Valt jou ook niet op dat in heel Europa eigenlijk dezelfde problemen spelen? En dit terwijl je in die landen veel verschillend beleid vindt.

Dan zou je bijna tot de conclusie komen dat het niet aan het beleid ligt, toch?

et_2000nl
13-11-04, 14:37
Geplaatst door Wide-O
He-le-maal mee eens. Vanuit Belgies perspectief heb ik nog een grotere hekel aan de zogenaamd "democratische" partijen dan aan het VB. En dat vreet aan een linksig autochtoon zoals ik.

Ik stem tegenwoordig op de gekste mensen om toch maar niet "extreem" te stemmen, op mensen die ik eigenlijk mee verantwoordelijk stel voor dit klimaat. Verknipt wordt je daarvan. En dan heb ik nog de luxe van "auto" te zijn.

Daarbij moet je rekenen dat het doodknuffelen in NL nog erger was dan in België. Maar goed, tegenwoordig haalt links zichzelf rechts in om toch maar "harde maatregelen" te eisen.

De analyse, zowel links als rechts, blijft gestoeld op "us & them" denk ik, onder het mom van wormen en narigheden.

Links en rechts zijn traditionele stromingen die in de komende decennia geen stand zullen houden. Klassieke ideologien en ook religies hebben allen geen antwoord op de globalisering, de invloed van politiek en religie is globaal. In het verleden waren die voornamelijk lokaal.

Het verbaasd mij dat politici de visie missen dat de huidige problematiek een nieuwe politieke visie vereist ipv vasthouden aan de tradities....

Wide-O
13-11-04, 15:08
Klassieke ideologien en ook religies hebben allen geen antwoord op de globalisering


Gulp. Weer mee eens. Ik log vannacht nog wel's in als "Anti" of zo ;)

Hoewel, op het gevaar af hier nu als krypto-communist te boek te staan: de klassieke marxistische analyse (op economisch gebied) heeft zelfs in deze globale wereld niet helemaal afgedaan. Denk ik.