PDA

Bekijk Volledige Versie : Duitse kritiek op terrorismeaanpak Nederland



Wizdom
13-11-04, 22:24
Duitse kritiek op terrorismeaanpak Nederland
De maatregelen die het kabinet genomen heeft in het kader de terrorismebestrijding zijn inmiddels bekend geworden.

De Duitse ex-minister van Binnenlandse Zaken Gerhart Baum noemt de maatregelen onverstandig. Terroristen moeten niet te hard worden aangepakt, anders radicaliseren ze juist, meent hij. Baum was verantwoordelijk voor de strenge wetgeving tijdens de golf van aanslagen door de Rote Armee Fraction in de jaren zeventig.

Dutchguy
13-11-04, 22:26
Ik betwijfel of hij gezegd heeft dat terroristen nog radicaler worden door bestrijding van extremisme. Hoe radicaler had Mohammed B. dan eigenlijk kunnen zijn?!

Wizdom
13-11-04, 22:30
Geplaatst door Dutchguy
Ik betwijfel of hij gezegd heeft dat terroristen nog radicaler worden door bestrijding van extremisme. Hoe radicaler had Mohammed B. dan eigenlijk kunnen zijn?!

M. B. is een incident... we mogen hopen dat dit geen gewoonte gaat worden... andersom moet het geen gewoonte worden dat jan en alleman anderman ongevraagd gaat lopen beledigen... dat is chaos en anarchie...

Dutchguy
13-11-04, 22:33
Geplaatst door Wizdom
M. B. is een incident... we mogen hopen dat dit geen gewoonte gaat worden... andersom moet het geen gewoonte worden dat jan en alleman anderman ongevraagd gaat lopen beledigen... dat is chaos en anarchie...

Ik hoop dat het een incident is, dat hoop ik echt. Maar mocht het niet zo zijn dan zal het toch echt aangepakt moeten worden. Net zoals de brandstichtingen, de moskeeen, kerken en scholen die de hens in gaan. Zit daar een organisatie achter, dan wil ik die ook aangepakt zien.

Verder zou een publieke discussie heel goed zijn met hoe ver de meningsuiting mag reiken, die discussie is ook al volop aan de gang.

mulan
13-11-04, 22:50
Geplaatst door Dutchguy
Ik betwijfel of hij gezegd heeft dat terroristen nog radicaler worden door bestrijding van extremisme. Hoe radicaler had Mohammed B. dan eigenlijk kunnen zijn?!

Hij zelf niet....maar anderen wel.Hij is misschien ook wel juist door het gevoel dat hij niets van deze maatschappij kon verwachten gevoelig geworden voor zoiets. Er zullen ongetwijfeld anderen zijn die door de shit die er de afgelopen week en eigenlijk al veel langer over moslims heen gestort wordt gevoelig worden voor "extremisme".Hell,zelfs ik werd pissed off van alles en iedereen.

Zwarte Schaap
13-11-04, 22:53
Nederland moet niet reageren op de aanvallen op de tolerantie door intolerant op te treden. Dat zegt Gerhart Baum, voormalig minister van Binnenlandse Zaken van Duitsland ten tijde van de aanslagen in de jaren zeventig van de Rote Armee Fraktion (RAF). "In Duitsland hebben wij de rechtstaat willen verdedigen, maar daardoor de rechtstaat langdurig beschadigd, tot nu toe." Dat vreest Baum ook voor Nederland, zegt hij donderdag in televisieprogramma Nova.

Baum spreekt van een 'hysterie' in Duitsland die leidde tot 'keiharde maatregelen'. "In zulke situaties is er altijd een te grote dadendrang onder politici", zegt Baum. "Dat is ten koste gegaan van individuele vrijheden. Er zijn onderzoeken gestart bij mensen die niet verdacht werden, alleen maar vanwege enkele gedeelde kenmerken." Baum waarschuwt Nederland ervoor, geen bevolkingsgroep als verdacht te bestempelen vanwege gedeelde kenmerken.

"De strenge maatregelen hielpen de RAF niet bestrijden", zegt Baum. "Door het teveel aan onderzoeken konden we de echte terroristen niet meer vinden en kweekten we sympathie voor de RAF onder de bevolking." Uiteindelijk besloot Baum naar de oorzaken van de woede te zoeken, 'niet onder de harde kern van RAF-moordenaars, maar bij de duizenden sympathisanten'. Door antwoorden te vinden voor maatschappelijk vraagstukken en de bevolking voor de overheid te winnen, verdween het draagvlak voor de RAF, aldus Baum.

De RAF, verantwoordelijk voor enkele spraakmakende overvallen en moorden, heeft zichzelf begin jaren negentig opgeheven. Toen was al lang niets meer van de gevreesde linkse terreurgroep vernomen.

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?threadid=117445&highlight=duitsland